Houtman: 'Ik hoop niet voor hem dat hij last heeft van een Kuip-syndroom'
Dinsdag, 4 september 2018 om 12:45

Feyenoord is het seizoen gestart met negen punten uit vier wedstrijden. Gemakkelijk verloopt het in de beginfase van de jaargang nog niet bij de Rotterdammers, zo beaamt Peter Houtman. De oud-spits en stadionspeaker van Feyenoord vindt het lastig om te zeggen of de ploeg van trainer Giovanni van Bronckhorst dit seizoen bij de titelkandidaten hoort.

"Je moet er voorzichtig mee zijn. Ondanks dat het moeizaam ging, haal je in de afgelopen twee wedstrijden wel de punten binnen. Als je dat doet, heb je niet voor de winterstop al een achterstand te pakken. Ik ben blij dat ze de punten pakken, maar het is nog niet je van het", zegt Houtman in gesprek met Voetbal Inside. Hij stelt dat het bij Feyenoord voorlopig nog veel van spelers als Robin van Persie en Steven Berghuis moet komen.

"Als je een jongen als Sam Larsson ziet... Hij is één van de creatieve spelers, maar op de een of andere manier komt het er nog niet uit. Zondag ging hij ook vervelend van het veld af. Uit zijn lijden verlost? Ja, misschien moet je het wel zo noemen", vervolgt de oud-spits over de Zweedse buitenspeler van Feyenoord. Hij werd in het duel met NAC Breda (4-2) in de rust gewisseld voor Mohamed El Hankouri. "Ik vind het heel sneu, want hij heeft best mogelijkheden."

"Maar het moet er een keer uitkomen. Ik heb het al zo vaak meegemaakt bij zo veel jongens. Ik hoop niet voor hem dat hij last heeft van een Kuip-syndroom", aldus Houtman. Hij is van mening dat Van Persie nog altijd een meerwaarde zou zijn bij Oranje. "Hij is natuurlijk op leeftijd, laten we eerlijk zijn. Maar als persoon en met zijn creativiteit en ervaring zou hij ongetwijfeld nog bij Oranje passen."

Meer nieuws
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug, maar vergeet zichzelf te belonen
0
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
1
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
21
   
21:37
21:37
Late gelijkmaker van Leverkusen wekt grote woede: 'Het is een schande!'
5
   
21:05
21:05
Robin van Persie gaat in op vraag of hij ooit trainer van Feyenoord wordt
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (30)

 
falonso
 
12
4 september 2018 om 13:11
Rare term eigenlijk. Alsof het bij andere clubs niet gebeurt. Dat heeft natuurlijk niks met De Kuip te maken, het gebeurt overal. Verder hoor ik verschillende redenen waarom het niet wil lukken met Larsson. De ene geeft Van Geel de schuld dat het gewoon geen goede aankoop is, de ander geeft Gio de schuld omdat hij zijn spelers niet beter maakt en weer iemand anders zegt dat het komt omdat Larsson geen ondersteuning heeft, alleen van de linksback. Ik kijk Feyenoord eigenlijk nooit, dus kan er niet over oordelen. Maar ik had wel meer verwacht van Larsson. Ik ben altijd blij geweest dat Ajax hem niet heeft gehaald, omdat hij gewoon niet goed genoeg is in mijn mening. Maar ik had verwacht dat hij bij Feyenoord wel mee had gekund. Niet als sterspeler, maar wel dat hij gewoon een aandeel in succes zou hebben. Bij Ajax had hij overigens ook meegekund, maar dan als bankzitter denk ik. En dat is ook weer zonde, want hij heeft natuurlijk wel kwaliteiten.
 
Ijsmuts
 
10
4 september 2018 om 13:19
Bovenal zie je dat hij momenteel vertrouwen mist om acties te maken, maar ik behoor tot de laatste groep die je noemt, hij staat echt op een eiland. Berghuis heeft continu vpersie bij zich voor de combinatie, en Stjuste die er overheen dendert. vpersie wijkt steeds uit naar rechts (kijk de laatste passmap van 11tegen11 op twitter er maar op na) richting Berghuis. Larsson is net als Berghuis een speler die de combinatie aan wil gaan, dan helpt het wel als er spelers in zijn buurt rondlopen. van Malacia hoeven we dat dat betreft nog niet veel te verwachten. Voordat Larsson weggezet wordt als `mislukt` en wordt verkocht en Feyenoord er een andere speler voor terugzet, lijkt het me handig dit euvel eerst te verhelpen.
 
Japie_Krekel
 
1
4 september 2018 om 14:32
@ijsmuts wat moet Gio eraan doen dat er op het middenveld geen creativiteit is om Larsson in stelling te brengen? iets wat volgens jouw het probleem is. als die spelers niet voor handen zijn kan de coach daar verder ook weinig aan doen
 
Ijsmuts
 
3
4 september 2018 om 17:28
@japie; heb je mijn comment wel gelezen uberhaupt? Wat heeft creativiteit te maken met het structureel kantelen van het team in dit geval?
 
 
1
4 september 2018 om 18:35
@Ijsmuts: Trekt het je niet aan, er zijn hier vaak bepaalde personen die zitten te wachten totdat er een Feyenoord topic komt, zodat ze even lekker op alles kunnen afgeven, wat met Feyenoord te maken heeft. Dit soort lui moet je eigenlijk gewoon negeren en hun vooral niet hun lolletje gunnen. Verbaasd mij overigens dat er hier lui zijn die de tijd voor hebben om zich bezig te houden met deze manier van tijdverdrijf.
 
MGMV
 
11
4 september 2018 om 13:27
Ik vind nog altijd dat het een goede aankoop is geweest en Larsson heeft ook gewoon nog veel meer in z'n mars, maar de beste jongen mist gewoon ongelooflijk veel vertrouwen in eigen kunnen denk ik. Wanneer hij kan passen, schiet hij tegen iemand op en juist als hij kan schieten kiest hij voor de pass die niet kan. Denk dat hij bij een heerlijke assist of een geweldige bal in de touwen al veel 'angst' van zich af schudt. Maar hoe langer dat duurt hoe erger het natuurlijk wordt, wat je nu wel aan 'm ziet. Ben ook wel van mening dat hij iets meer ondersteuning mag krijgen; Malacia moet nog meer opkomen, Toornstra is er vooral voor de diepgang en van Persie is vooral gericht op Berghuis. Ben benieuwd hoe het gaat als Jorgensen er dalijk weer is als aanspeelpunt en van Persie dichter bij Larsson staat.
 
wehave
 
1
4 september 2018 om 13:31
Bij Ajax had hij het wel gered.
 
huijs
 
12
4 september 2018 om 13:21
Kuip-syndroom jajaaa….
 
AFCA_ARJAN
 
6
4 september 2018 om 13:27
Dat hele "kuip-syndroom" is echt een van de meest onzinnige dingen die ik vanuit het voetbal hoor. Hij heeft gewoon moeite om bij een grotere club te slagen. Dat gebeurt zo vaak en heeft niks met de Kuip te maken, maar met de druk die komt kijken bij een "topclub".
 
De Spreekwoord
 
1
4 september 2018 om 13:30
Ah, voetbal inside, dat bestaat blijkbaar ook nog. Dan zijn er nu dus 3 verschillende VI's, die allemaal hetzelfde onderwerp verslaan. Om het lekker duidelijk te maken.
 
Raubaht
 
9
4 september 2018 om 13:30
Kuip Syndroom... Kunnen we nou kappen met die achterlijke term? Één zo'n knuppel is er ooit over begonnen en iedereen gebruikt het nu bij alles en iedereen. Hij kan er gewoon geen flikker van, klaar. Ajax en PSV gaven dat al voortijdig aan en toch moest van Geel hem zonodig voor 7 miljoen binnenhalen en nou zit je met de ellende. Zoals 90 % van de binnenlandse transfers faalt bij Ajax, PSV en Feyenoord is dat ook bij deze jongen het geval, hij is niet van het gewenste niveau. Simpel.
 
Ijsmuts
 
10
4 september 2018 om 13:38
jaja, 7 miljoen voor Larsson en vorig jaar heeft vgeel ruim 30 miljoen over de balk gesmeten. Tegelijkertijd is Boetius voor maar 3 ton verkocht.
 
Zytto34
 
2
4 september 2018 om 14:13
boetius was toch voor 3 miljoen verkocht?
 
MGMV
 
9
4 september 2018 om 14:17
Ja, en Larsson is ook maar gekocht voor 4 miljoen. Dit was dan ook eerder sarcastisch bedoeld.
 
Raubaht
 
1
4 september 2018 om 14:35
Larsson was 7. Leeuwarder Courant kwam daarmee en bronnen binnen Heerenveen bevestigde dat. En denk nou met me mee. Als Heerenveen een bod van 6 miljoen van Celta afwijst gaan ze natuurlijk niet akkoord met 4 miljoen van Feyenoord... Hier is 7 miljoen betaald
 
Japie_Krekel
 
0
4 september 2018 om 14:46
@rauhabt dat krijg je als een TD hebt die zich zelf heeft wijs gemaakt dat hij een scout is. het is belachelijk dat een club als Feyenoord al 6 jaar geen scouting heeft zitten en het is nog belachelijker dat daar destijds juist op is bezuinigd. de jeugdopleiding en de scouting zijn de 2 belangrijkste levensaders van elke Nederlandse voetbalclub
 
MGMV
 
2
4 september 2018 om 15:02
Ja, en Telegraaf (huiskrant die alle officiã«le transfersommen) naar buiten brengt repte over 4 miljoen. De transfersom die Heerenveen voor Larsson wilde was 7 a 8 miljoen en dat kreeg het van geen enkele club, anders was hij wel al veel eerder bij Feyenoord. Eindstand rebelleert Larsson en gaat hij weg voor 4 tot 4,5 miljoen omdat andere clubs al waren afgehaakt, Heerenveen het geld prima kon gebruiken en Feyenoord eerder coulant was met o.a. Hahn. Nee, ik geloof eerder de 4 miljoen tot wellicht zelfs 5 miljoen. Edit: Wellicht dat je nog een mooie link hebt naar waar de 7 miljoen bevestigd wordt?
 
Ijsmuts
 
3
4 september 2018 om 15:05
@raubaht; ik ben blij dat je volledig vertrouwen hebt in de door jouw genoemde bron en alle andere bronnen, die er andere bedragen op nahouden, aan de kant schuift.
 
blackpool
 
5
4 september 2018 om 13:41
Slaat ook nergens op dat hele “Kuip-syndroom”. Het is niet dat hij veel beter is in uitwedstrijden. Bij Ajax heet het als een speler tegenvalt “wennen aan het Ajax spelletje”. Ook zo’n onzin. Het is inderdaad een miskoop. En zoals jij al aangeeft, bijna alle binnenlandse transfers bij de traditionele top 3 vallen tegen. Volgende in het rijtje? Labyad.
 
Jeroenn_O
 
0
4 september 2018 om 14:04
Bij Neres werd dat ook gezegd in het begin dat hij nog moest wennen. Uiteindelijk wel goed gekomen. Is het zo raar dat sommige moeten wennen dan aan een nieuwe omgeving enzo? Volgens mij had Neres best last van heimwee en is het ook een familieman dus.. kan toch? Larson speelde al in Nederland dus die zal daar allemaal geen last van hebben.
 
AFCA_ARJAN
 
0
4 september 2018 om 15:04
Ik vind wennen toch wel wat anders. Een speler die vanuit de subtop naar een topclub gaat, is het logisch dat hij moet wennen aan een nieuwe omgeving. Ook wanneer een speler vanuit een totaal andere cultuur komt. Echter wanneer een speler zich niet kan aanpassen, of het niveau niet aankan, pas dan is het een miskoop. Dan excuses zoeken als "kuip-syndroom" is gek. Kijk als Feyenoord gewoon kritisch naar jezelf. Je hebt gewoon slecht ingekocht, leer ervan en zorg dat het niet meer gebeurt.
 
Sulejmanii
 
0
4 september 2018 om 15:05
Jeroen, sommige spelers hebben meer tijd nodig kijk maar naar Neres. Misschien krabbelt Larsson nog op.
 
profoff
 
1
4 september 2018 om 13:45
Ik denk dat hij last heeft van het je krijgt minder ruimte om te. Voetballen bij een topclub syndroom
 
GJ7300
 
2
4 september 2018 om 14:01
Larsson heeft geweldige techniek en tactisch begrijpt hij t spelletje ook, wordt enorm verkeerd gebruikt en lijkt we nauwelijks begeleid. Dat is ook deels verhaal van Boetius en Bacacicoglu. Je moet gericht spelers halen voor bepaald systeem en anders kun je t beter laten of potentie zien in ontwikkeling vd speler. Larsson gaat t nooit redden om die reden en dat heeft niets met de Kuip te maken. Vraag is eerder of spelers niet twee keer moeten nadenken over Feyenoord. Gegarandeerd dat ie bij AZ of Vitesse precies zou passen en die zijn niet minder dan Feyenoord. Wel zonde hoe spelers kleiner gemaakt worden i.p.v. beter.
 
MGMV
 
1
4 september 2018 om 14:15
In hoeverre wordt hij enorm verkeerd gebruikt dan?
 
theo uphus
 
7
4 september 2018 om 14:16
Ik heb ook een Kuipsyndroom. Echt waar, ik ga er nooit heen.
 
Jarretelletjes
 
1
4 september 2018 om 14:21
Er is natuurlijk een reden dat clubs als Ajax en PSV de vingers niet heeft gebrand aan deze speler. Hij mist gewoon de kwaliteiten om te vlammen bij een topclub. Typisch ook dat Feyenoord het dan wel doet. Deze jongen moet gewoon lekker in de middenmoot voetballen en dan af en toe zijn tegenstanders de bosjes in dollen. Misschien terug naar Herenveen volgend seizoen?
 
Japie_Krekel
 
1
4 september 2018 om 14:29
gaan we nou echt elke keer een "kuipsyndroom" erbij halen als een subtopper het niveau van een Nederlandse top 3 club niet blijkt aan te kunnen? deze jongen blijkt kwalitatief niet goed genoeg voor Feyenoord te zijn, veel ingewikkelder is het volgens mij niet
 
Sulejmanii
 
1
4 september 2018 om 15:07
Kuipsyndroom/vrees is inderdaad zo een onzin! Een speler is gewoon wel of niet goed genoeg.
 
gert33
 
0
4 september 2018 om 16:34
Houtman is teveel Feyenoorder om goed te kunnen relativeren. Zoals de meeste Feyenoorders. Larson is gewoon niet goed genoeg. Hetzelfde geldt voor de meeste Feyenoord spelers. Daar kunnen die jongens niets aan doen. Wél van Geel en de trainer (Gio). Die hebben gefaald.