'Ik weet zeker dat zelfs Ajax verbaasd was over het voorstel van Everton'
Zondag, 3 juni 2018 om 07:12

Everton-legende Kevin Ratcliffe hoopt dat zijn voormalig werkgever onder leiding van manager Marco Silva en technisch directeur Marcel Brands weer een gooi gaat doen naar een Europees ticket. De oud-verdediger had eigenlijk liever Diego Simeone voor de selectie zien staan, maar beseft dat de Merseyside-club zonder Champions League-voetbal geen aantrekkelijke optie voor de oefenmeester van Atlético Madrid of welke toptrainer dan ook is.

"Zonder deelname aan de Champions League kun je een dergelijke trainer nimmer halen", stelt Ratcliffe zondag in gesprek met diverse Britse media. "Als ik naar Simeone kijk, zie ik een trainer die alles heeft. Je ziet hoe de spelers naar hem luisteren en zijn orders opvolgen. De resultaten zijn er naar. Maar ik ben bereid om Silva een kans te geven en wij als Evertonians moeten met zijn allen achter hem staan."

"Met onze huidige staat van dienst kunnen we niet de allerbeste trainer krijgen en die handicap gaat ook op wat betreft het aantrekken van spelers. Zonder Europees voetbal, we halen zelfs de Europa League niet, is Everton geen optie voor het merendeel van de beste spelers. Silva staat voor een lastig karwei. De selectie is groot, de spelers worden ouder en we spelen komend seizoen niet in Europa."

Ratcliffe hoopt dat Brands het beter gaat doen dan zijn voorganger Steve Walsh. "Op dat gebied moeten we absoluut beter worden. We kunnen ons geen fouten veroorloven, zoals het aantrekken van Davy Klaassen voor 27 miljoen euro. Geen enkele club had interesse en wij betaalden veel te veel. Klaassen speelde zes jaar voor Ajax zonder ook maar ergens serieus in beeld te zijn. Ik weet zeker dat zelfs Ajax verbaasd was over het voorstel van Everton."

Brands doet er goed aan om zo min mogelijk thuisduels van Everton te bekijken, zo oordeelt Ratcliffe. "Ik zag net zo veel wedstrijden op Goodison Park als Walsh. Ik hoop dat Brands niet zo vaak aanwezig is als hij was. Onze technisch directeur moet juist elders potentiële versterkingen bekijken. Zowel Silva als Brands moet zich bewijzen en dat zal een uitdaging zijn."

Meer nieuws
   
19:24
19:24
Liveblog huldiging PSV: Selectie arriveert bij stadhuis van Eindhoven
27
   
19:01
19:01
Vitesse beleeft doorbraak in reddingsplan: Parry ziet af van claim
8
   
19:00
19:00
Live meepraten in de Eredivisie: Excelsior - NEC
0
   
18:45
18:45
Lang kijkt recht in camera, laat zijn tanden zien en waarschuwt Feyenoord
24
   
18:24
18:24
Footy Headlines lekt derde tenue Ajax voor komend seizoen
9
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (33)

 
vivabarsa
 
27
3 juni 2018 om 07:37
Everton is een mooie club.
 
Jonas15
 
15
3 juni 2018 om 07:59
Ik vind Everton een geweldige club met een fantastisch stadion maar ze zijn echt aan alle kanten voorbij gelopen door andere clubs. Brands zal goed zijn magie moeten werken om kwaliteit binen te hengelen.. Wat betreft Klaasen klopt het wat je zegt. Hij is een beetje een overschatte speler op dit moment.
 
Sammerens
 
2
3 juni 2018 om 19:17
Door welke clubs zijn ze dan voorbij gelopen? De top 6 in Engeland is gewoon sterker en groter dan Everton. Ze moeten zich nestelen in de groep daaronder en dan praat je dus al over plek 7 tot pakweg 12. Afgelopen seizoen zijn ze na een moeilijke start alsnog op plek 8 geëindigd. Dat is toch gewoon prima?
 
Patroo
 
149
3 juni 2018 om 07:54
Sorry, maar gezien de huidige markt vond ik de transfersom voor Klaassen wel fair. Captain van het Ajax wat in de EL-finale stond, meerdere jaren achter elkaar een stabiele factor op het middenveld, maakte belangrijke goals en was international. Enige die je kan verwijten is Everton zelf, door zowel Rooney, Sigurdsson en Klaassen aan te trekken, maar geen spits.
 
isco1
 
31
3 juni 2018 om 08:09
Zo is dat maar net. Klaassen is echt een goede voetballer, maar sinds de stap naar het buitenland komt het er helaas niet uit.
 
GunnerFan
 
7
3 juni 2018 om 08:21
Heeft daar in mijn ogen ook wel een beetje pech gehad hoor, veel te veel goede middenvelders daar, en Everton draaide voor geen meter! Koeman werd toen ontslagen! Dan zit het absoluut ook niet mee! Heeft zich toen nog wel goed terug weten te knokken. Zat eerst altijd op de tribune maar werd toch al weer bij de wedstrijd selectie gehaalt. Maar dat kan natuurlijk ook zo zijn dat ze dat deden om hem strax te verkopen. Ben benieuwd, een transfer is denk ik voor beide het beste.
 
vivabarsa
 
32
3 juni 2018 om 08:22
en waarom komt het er niet uit ?
 
buitenspelval
 
43
3 juni 2018 om 08:53
In het begin van vorig seizoen, toen hij nog speeltijd kreeg van Koeman, viel het mij al op, dat Klaassen consequent over werd geslagen door zijn ploeggenoten op het veld. Ook al stond hij compleet vrij tussen de linies of in een goede schietpositie, het leek bijna, alsof ze hem niet accepteerde in het elftal. Je zag hem gaandeweg zijn zelfvertrouwen verliezen, in de wedstrijden zelf al. Misschien werd hij als lieverdje van Koeman gezien. Al met al werd zijn spel minder en minder. Als je Klaassen goed benut op zijn kwaliteiten, dan heb je een hele goede aan hem, hij heeft diepgang, is positioneel sterk, heeft scorend vermogen en kan een leider zijn als hij geaccepteerd wordt. Ik denk dat dat laatste er vooral aan schortte i.c.m. de nodige aanpassingproblemen op ‘voetbalcultureel’ en persoonlijk gebied. Hij had ook nog eens de pech dat het elftal presteerde als een drol in de wc-pot en Koeman werd ontslagen. Hoe Allardyce hem vervolgens de maanden daarop verbaal schoffeerde, was schandalig en onterend. Zo ga je als coach niet met je spelers om. Hij maakte Klaasen daarmee helemaal tot een verschrompeld hoopje mens en voetballer. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Klaassen kan slagen in het buitenland, zelfs nog in Engeland, mits hij de juiste manager krijgt en en een elftal terecht komt, waar hij optimaal gebruikt kan worden op basis van zijn kwaliteiten.
 
manodedios
 
12
3 juni 2018 om 09:23
Goede analyse lijkt me. Klaassen vindt zijn weg omhoog wel weer. Je hoeft van hem niet elke wedstrijd 10 lepe steekpasses te verwachten maar hij heeft een perfect gevoel voor ruimtes en positie. In feite een moderne voetballer met veel drive die een aanval kan versnellen door alles 1x te raken en meters te vreten. Als hij belangrijk wordt gemaakt op de goede positie kan hij het niveau van Everton echt wel gaan halen en maakt hij zich ook in oranje onmisbaar. Maar mensen trekken graag alvast een negatieve conclusie als het even tegenzit.
 
buitenspelval
 
1
3 juni 2018 om 10:38
Klaassen is vooral een ander soort voetballer dan Rooney en Sigurdsson, Klaassen moet het meer hebben van één keer raken en positiespel, is veel minder ervaren in en Premier League en past sls relatieve rookie natuurlijk veel minder in het vechtvoetbal waar Everton tot veroordeeld was na het vertrek van Koeman.Dat Klaassen gepasseerd werd door jeugdspelers is natuurlijk ook niet zo verbazingwekkend met een man als Allardyce aan het roer. Doe man pruimde hem gewoonweg niet, Klaassen is een jongen, die af en toe een aai over de bol nodig heeft i.p.v. een verbale mes in de rug.Allardyce is een no noncence coach, neemt geen blad voor dr mond en trok met zijn Britse vechtersmentaliteit het elftal weer uit de degradatiezone, daar ligt ook zijn kracht, logisch ook dat je als Klaassen, die met kwam kijken op het hoogste Engelse niveau moeilijk kan aanhaken.Maar om de top te willen bestormen heb je toch een ander soort manager nodig. Een meer fijnbesnaarde man met kwaliteiten als peoplemanager.
 
Kaito
 
46
3 juni 2018 om 08:22
Maar die jongen kon en kan nog steeds voor geen meter voetballen. Ze dachten dat ze de nieuwe Bergkamp in huis haalden, nou dat dachten ze verkeerd. Klaassen was gewoon een mindere uitvoering van Davy Propper, maar bijna heel Nederland deed alsof hij uiteindelijk zal eindigen bij Barcelona en de Engelsen geloofden deze waanzin.
 
Tinus88
 
28
3 juni 2018 om 08:27
Die jongen was een van de belangrijkste pionnen in her elftal van Bosz dat de EL finale haalden. Klaassen is in een team dat bij hem past gewoon een prima baller.
 
vivabarsa
 
32
3 juni 2018 om 08:27
Alle Ajaxspelers die leuk spelen eindigen toch virtueel bij Barcelona ?
 
AFCAjax0164
 
19
3 juni 2018 om 08:30
Dat je Klaassen en Propper met elkaar vergelijkt zegt al genoeg over jou. En de nieuwe Bergkamp? Dan is er iets mis met je scouting hoor.
 
Weef
 
11
3 juni 2018 om 09:04
Niet kunnen voetballen is natuurlijk overdreven, maar verbaasd dat hij het niet heeft kunnen maken ben ik niet. Hij was wel één van de beste in de eredivisie, maar vooral op basis van mentaliteit en voetbalintelligentie. Qua techniek en fysiek is hij niet bijzonder en dan ga je het gewoon redden in de PL. De gaten waar hij in kon duiken in de eredivisie zijn daar niet.
 
buitenspelval
 
6
3 juni 2018 om 10:26
@WeefJe wilt toch niet beweren dat er in de Premier League enkel begaafde techinici rondlopen en elke middenvelder het van zijn fysiek moet hebben? Wat een nonsens. Jongens als David Silva, de Bruyne, Hazard, Mata en noem ze maar op zijn ook geen beren van mannen, die het moeten hebben van hun fysiek. Die jongens redden zich ondanks hun fragiele lichaamsbouw prima op de Engelse velden.Daarnaast was Johan Cruijff een uitgesproken groot fan van de technische bagage van Klaassen. Hij bestempelde hem als een ultieme verbindingspeler met een uitermate goede en functionele techniek, een zeldzame middenvelder, die als geen ander de bal met één keer raken weet te versnellen en op basis van zijn techniek daardoor de het tempo van snel circulatievoetbal en gied positiespel bepaalde. Iedereen die veronderstelt dat Klaassen over weinig technische bagage beschikt, kijkt ofwel alleen maar samenvattingen of denkt dat techniek vooral een balletje een keer of driehonderd keer hooghouden, balletje achter het standbeen of iemand nodeloos poorten behelst.Vergeet ook niet dat Klaassen nog maar 25 jaar is, fysiek en mentaal op een hoger niveau nog kan en zal groeien en nog 3 jaar heeft op op zijn top te komen.
 
whytho
 
10
3 juni 2018 om 10:41
Dan had Johan het een keer fout, dat gebeurt ook wel eens.. Klaasen een zeldzame, unieke middenvelder noemen is gewoon onzin aangezien hij het anders wel gewoon had laten zien
 
buitenspelval
 
2
3 juni 2018 om 10:57
Johan Cruijff noemde hem o.a. op basis van zijn gave om in één oogopslag het spel te verplaatsen door één keer te raken als middenvelder een zeldzame spelversneller. Een speler met een goed gevoel voor ruimte en positie, die het spelletje kan lezen en een paar zetten vooruit kam denken.Als je de seizoenen van Klaassen bij Ajax beschouwd, dan was/is hij ook zo’n middenvelder. Noem het onzin. Je zult er wel meer kijk op hebben dan Cruijff. Ongetwijfeld.Wat onzin is, is t je beweerd dat hij het anders gewoon had laten zien in een compleet elftal dat, zeker in de eerste seizoenshelft, verzaakte en moest weten te onsnappen aan de degradatiezone. Dan heb je een ander type spelers nodig, een begripvolle coach die je niet openelijk met de grond gelijk maakt en een aanpassingsvermogen als Davinson Sanchez of Nico Tagliafigo. Zeldzame spelers als Litmanen, Zlatan, de Bruyne kwamen in hun debuutjaar ook niet uit de verf. Maakte dat ze slechte slechtere voetballers dan ze in potentie waren?
 
Japie_Krekel
 
4
3 juni 2018 om 12:24
@buitenspel nu noem je allemaal spelers met een fijn besnaarde techniek waarmee ze hun gebrek aan fysieke kracht compenseren. die techniek heeft Klaassen niet dus dan word het gewoon lastig als je ook fysiek tekort komt
 
Japie_Krekel
 
3
3 juni 2018 om 13:12
@afcajax0164 inderdaad. de enige overeenkomst die Klaassen met Bergkamp heeft is dat ze allebei blond haar hebben
 
buitenspelval
 
1
3 juni 2018 om 13:22
@Japie_KrekelIk noem die spelers omdat Weef twee tekortkomingen geeft: enerzijds een gebrek aan techniek en anderzijds tekort aan fysiek. De spelers die ik noem zijn gekoppeld aan de tweede. Dat ze het compenseren met techniek staat daar los van. Daarnaast wordt Klaassens functionele techniek door velen onderschat.
 
memphisdepay
 
16
3 juni 2018 om 09:25
Onzin! Klaassen was dat bedrag gewoon niet waard omdat zijn technische kwaliteiten gewoon zeer matig zijn. Voor 27 miljoen kan je met gemak een betere speler kopen tenminste wanneer je een goede scouting hebt.
 
RuudGeels
 
14
3 juni 2018 om 08:41
Ach, die aankoop van Klaassen was vooral een samenloop van omstandigheden. Koeman die (net als bij Clasie) de kwaliteit van een hard werkertje volledig verkeerd inschat en Ajax dat net dat seizoen de EL-finale haalde. Overigens is Klaassen voor de Nederlandse competitie nog steeds prima, maar hij mist extra technische kwaliteiten. Met alleen basistechniek redt je het niet in Engeland.
 
FCBogarde
 
19
3 juni 2018 om 09:04
Nou Klaassen is wel meer dan een hard werkertje.... Heeft bij Ajax op alle niveaus goed gespeeld; hij is een allround middenvelder met scorend vermogen, leiderschap, loopvermogen en niet te beroerd om hard te werken. Afgelopen seizoen pech gehad of het kwam er niet uit. Maar dat wil niet meteen zeggen dat hij in het buitenland niet kan slagen....
 
Rood petje
 
1
3 juni 2018 om 09:04
Toch jammer dat zijn ontwikkeling op deze manier stilstaat.premier league lijkt wat te hoog gegrepen.subtopper in Frankrijk of misschien Duitsland lijkt mij een betere oplossing.
 
DavinhoBuurtje
 
1
3 juni 2018 om 09:18
Everton gaat nimmer nooit (meer) een topclub worden, ook niet met Brands achter het stuur. De tv gelden en andere inkomsten voor de top 6 zijn zo groot, dat trek je niet recht met een goede TD.
 
Musi26
 
3
3 juni 2018 om 09:27
Geen interesse in Davy? volgens mij stonden meerdere clubs klaar om hem over te nemen. O.a. Napoli.
 
Sammerens
 
2
3 juni 2018 om 18:38
Maar Napoli kocht hem niet. Al die geruchten over vermeende interesse in spelers zijn eigenlijk net zo veel waard als wc papier.
 
JeffreyMassing
 
3
3 juni 2018 om 10:26
Volgens mij bood AS Roma 25 miljoen euro.
 
Valkeakoski
 
0
3 juni 2018 om 13:02
Ik blijf er nog steeds bij dat Klaassen veel beter bij een leuk voetballend team in Duitsland past dan bij het hotseknotsebegoniavoetbal dat bij Everton gespeeld wordt, bij Borussia Dortmund of iets dergelijks komt Klaassen denk ik veel beter tot zijn recht.
 
Millonario
 
2
3 juni 2018 om 13:25
Ik weet niet wat jij bij Everton hebt gezien de voorbije jaren, maar die spelen echt al lang niet meer van dat oude voetbal dat we gewend waren in de Premier League. Bij Dortmund komt hij ook niet in de basis. Moet het proberen bij een subtopper in Duitsland of Spanje.