Interlandloopbaan op de tocht voor Zouma na katschopincident
Donderdag, 10 februari 2022 om 10:22

De kans bestaat dat Kurt Zouma zich voorlopig niet bij de Franse nationale ploeg hoeft te melden. De verdediger van West Ham United kwam in opspraak nadat beelden opdoken waarop te zien is hoe hij zijn kat mishandelt en door zijn miljoenenvilla schopt. Zouma kreeg van de club een fikse geldboete en zag het sponsorcontract met Adidas per direct eindigen. Ook de Franse bondscoach Didier Deschamps heeft zich nu uitgesproken over het incident.

Deschamps veroordeelt de acties van Zouma. "Het is ontoelaatbaar, ondraaglijk en wreed. De beelden zijn schokkend en ondraaglijk", aldus de Franse bondscoach in gesprek met France 3. Ondanks zijn vernietigende reactie, weigerde Deschamps op voorhand uit te sluiten dat hij Zouma niet meer zou selecteren. "Ik ben geen aanklager, ik ben er om op basis van bepaalde criteria spelers te selecteren. Ik heb eerder meegemaakt dat spelers in de fout waren gegaan en een tijdje niet werden geselecteerd. Ik hou vast aan die werkwijze."

Zouma kreeg van West Ham een boete van 300.000 euro, een bedrag dat zal worden gedoneerd aan liefdadigheidsinstellingen voor dierenwelzijn. Adidas heeft het sponsorcontract van Zouma ter waarde van 120.000 euro per jaar opgezegd. Op de beelden, die naar buiten werden gebracht door The Sun, is te zien hoe Zouma zijn kat laat vallen en de keuken van zijn Londense villa intrapt. Daarna is te zien dat de elfvoudig Frans international de kat achternazit en schoenen in diens richting gooit. West Ham liet weten 'geschokt' te zijn door de beelden en de dierenmishandeling te veroordelen.

Zouma is geen onomstreden basiskracht bij de Franse nationale ploeg. Deschamps kiest doorgaans voor een driemansdefensie met Raphaël Varane, Jules Koundé en Theo Hernández. Ook Presnel Kimpembe is een optie voor het centrum. Zouma kwam tot dusver elf keer in actie namens de nationale ploeg. De laatste keer dat hij negentig minuten maakte was op 16 november in de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Finland (0-2 winst).

Meer nieuws
   
21:09
21:09
Perez loopt vooruit op PSV-transfer: '35 miljoen is toch wel heel veel geld?'
1
   
21:00
21:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
7
   
20:59
20:59
Paris Saint-Germain wederom kampioen van Frankrijk na nederlaag AS Monaco
1
   
20:31
20:31
Prolongatie titel definitief uitgesloten voor Royal Antwerp na nieuwe nederlaag
0
   
20:30
20:30
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
4
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (92)

 
DavidDein
 
69
10 februari 2022 om 10:30
Wat mij betreft worden alle contracten die hij heeft lopen verscheurd. Je handen gaan jeuken als je dit soort beelden ziet. Wat een ongelofelijke lage hufter. Ik zal hem verder geen blessures toewensen, want dan krijg je een ban.
 
Zlatan65
 
52
10 februari 2022 om 11:36
Iedereen is knettergek hier op VZ. Net als alles de laatste tijd wordt het weer opgeblazen tot immense proporties. Tuurlijk is het achterlijk wat hij doet, maar als ik lees wat hem daardoor allemaal toegewenst wordt staat dat in geen enkele verhouding. Wat een tere zieltjes hier.
 
RealMadrid-96
 
43
10 februari 2022 om 11:45
Knettergek …? Je trapt een f**** kat … Dat we de laatste tijd tere zieltjes hebben hier, en over het algemeen in heel Nederland ben ik het mee eens. Maar om een kat te trappen is wel zo laag. Aantal jaar geleden bij mij in de buurt een kat opgeblazen met vuurwerk, als je zo iets in en in zieligs ziet gebeuren sla je de dader toch het ziekenhuis in of erger … Vindt dit iig vele malen heftiger als een dickpick op whatsapp binnenkrijgen.
 
Monti
 
37
10 februari 2022 om 11:46
Precies. Er wordt wel echt allemaal overdreven over gedaan, alsof hij een moord heeft gepleegd ??
 
magikhetwete
 
4
10 februari 2022 om 11:55
Klopt het is heel laag, maar je kan er toch met andere mensen die een mening hebben die niet de jouwe is normaal over praten? Dat normale gesprek is nou net wat ons onderscheid van dit soort idioten. Juist door in diezelfde emotie te reageren tonen we dat hetzelfde gedrag kunnen vertonen. Misschien niet een kat schoppen, maar wel iets anders achterlijks, ik ga niet eens voorbeelden benoemen. Je kan er van alles van vinden, en terecht, maar respecteer ook dat een ander wat anders denkt.
 
Mionel-Lessi
 
9
10 februari 2022 om 12:38
Precies, ieder mens heeft zo z'n eigen opvattingen van wat normaal is of niet, ondanks dat ik dit moreel verwerpelijk gedrag afkeur moeten we niet doen alsof er in veel landen, inclusief NL vroeger, niet met de harde hand wordt opgevoed. Oftewel kind doet iets fout en krijgt corrigerende tikken, zonder een waardeoordeel hier aan te hangen toont dit dat wereldwijd de grenzen tussen het toelaatbare aardig uit elkaar liggen. In sommige landen geldt het motto “wie niet wil luisteren moet maar voelen”, ik bedoel, zelfs in ons land kun je tienduizenden vinden die hun hond een corrigerende tik of schop verkopen als Vicky voor de 57e keer lak heeft aan het baasje. Nogmaals, ik praat niks goed, maar elk mens heeft zijn eigen normen en waarden. Ik persoonlijk zou het niet zo doen.
 
Zlatan65
 
11
10 februari 2022 om 12:48
@realmadrid: Ik vind er ook nog wel verschil in zitten of je een kat een schop(je) geeft of dat je er een opblaast. Maar als ik lees wat mensen Zouma toewensen, lijkt het wel of hij zn vrouw in stukken gehakt heeft. Laten we het even terugbrengen tot wat het is. Een lichte vorm van dierenmishandeling. Niets meer en niets minder.
 
mars0260
 
7
10 februari 2022 om 12:57
precies en heeft al een boete gehad van 300.000 het is wel een keer klaar . als ik zo iets doe krijg je een boete of 10 uur taak straf . kom op we moeten ook gewoon door kunnen gaan met de orde van de dag
 
Japie_Krekel
 
13
10 februari 2022 om 13:09
@Zlatan65 Een kat die zich niet kan verweren trappen vind ik net zo erg als wanneer je je vrouw of kinderen trapt. Alle kritiek die Zouma krijgt is imo volledig terecht
 
BillyHendriks
 
5
10 februari 2022 om 13:09
Het is een prive issue als het prive blijft. Dat is het nu niet meer! Oftewel geen prive issue meer! Maar gewoon dierenmishandeling! En volgens mij staat daar gewoon een wettelijke straf op.
 
Soccerfan_1
 
11
10 februari 2022 om 13:13
@Zlatan65….Jij noemt een weerloos dier ( wat niks terug kan doen ) schoppen en slaan een lichte vorm van dierenmishandeling? Ik mag hopen dat jij geen dieren hebt. Man wat moet jij je kapot schamen zeg. Walgelijk.
 
Zlatan65
 
7
10 februari 2022 om 14:23
@soccerfan1: Precies dit soort reacties van trieste figuren zoals jij bevestigt wat ik zeg. Is die kat dood? Kan hij niet meer lopen? Is zijn staart eraf gehakt? Stel je niet zo aan man kneus. Tuurlijk is dit niks meer dan lichte dierenmishandeling.
 
Zlatan65
 
3
10 februari 2022 om 14:28
@japie: Dat mag jij vinden. Ik vind dat niet. Dwz: ik vind wel terecht dat hij kritiek krijgt, maar niet de mate waarin.
 
mc significant
 
1
10 februari 2022 om 14:37
Nee, dat had er nog bij moeten komen. Waar het om gaat is dat dit voorval alles zegt over de mentaliteit en gedachtes van een volwassen man genaamd Kurt Zouma. Hij vindt het blijkbaar geen probleem om een doodsbang weerloos dier dat nergens heen kan te mishandelen. Het is dan helemaal logisch dat bedrijven niks met zo’n griezel te maken willen hebben. Echt, dat je dit niet snapt man..
 
Zlatan65
 
3
10 februari 2022 om 14:40
En dat jij mijn punt niet snapt zegt meer over jou dan over mij.
 
Chelsea007
 
7
10 februari 2022 om 14:49
Mensen die dit geen lichte vorm van dierenmishabdeling vinden raad ik eens aan om op internet echt harde mishandelingen op te zoeken. Jullie zullen verschieten van de echte wereld
 
Vernon
 
0
10 februari 2022 om 14:50
@Zlatan Je klaagt dat alles wordt opgeblazen tot immense proporties. Maar je begint met zeggen dat “iedereen knettergek” is. Is dat niet ook een enorme overdrijving? Misschien moet je dat dan ook niet doen he.
 
Zlatan65
 
2
10 februari 2022 om 15:00
Knap dat dat hetgeen is dat je uit mijn post haalt. Chapeau. Zal het niet weer doen.
 
Japie_Krekel
 
0
10 februari 2022 om 16:36
@zlatan65 Als iemand jouw been eraf hakt en je overleeft het, maar lekker laten gaan dan, want dat zal dan wel lichte mishandeling heten
 
PanFC
 
1
11 februari 2022 om 14:03
Zit nogal wat verschil in Japie, of niet? Als Zouma dat bij de kat had gedaan, dan had je vergelijking gekunt. Nu niet. Dit kun je vergelijken met Zlatan65 een schopje geven en dan een paar schoenen achter hem aan gooien. Met het schopje dat zouma geeft aan de kat, weet ik zelfs nog zeker dat je hier niet eens mishandeling van zou kunnen maken. Is het goed, netjes en zou ik het doen? Nee. Is het gewelddadig en zware mishandeling? Nooit.
 
Zlatan65
 
0
11 februari 2022 om 14:52
@japie. Dat is mss wel de meest onzinnige vergelijking die ik ooit gelezen heb. Maar he, alles om je gelijk te halen nietwaar.
 
Mrpieters89
 
0
10 februari 2022 om 15:38
Ik wens hem de best mogelijke beenbreuk toe.. vergelijkbaar als die kat
 
Schwarz
 
0
11 februari 2022 om 00:33
Zo'n katje kan wel wat hebben gelukkig, die zal van wat die kneus in dat filmpje doet geen blijvend fysiek letsel hebben. Wel triest en enorm verwerpelijk dat die dat doet natuurlijk. Hij verdient geen huisdier..
 
Zlatan65
 
0
11 februari 2022 om 14:53
Had die kat zn poot gebroken dan?
 
koeral
 
30
10 februari 2022 om 10:30
Ik hoop dat hij gewoon uitgesloten wordt! Ik heb het filmpje met pijn in mijn hart gekeken en dat is niet overdreven. Hoe haal je het in vredes naam in je idiote hoofd om dit te doen? Dan ben je als persoon echt ongelooflijk laag. Geen woorden voor. Wel mooi dat de boete naar een goed doel gaat, maar de aanleiding is verschrikkelijk.
 
RJV92
 
1
10 februari 2022 om 10:55
Ik hoop het ook. Dieper dan dit kan een mens niet zinken. Overigens (het minst belangrijk) hebben die Fransen misschien wel 20 centrale verdedigers die ze op kunnen roepen. Dus ook als voetballer kunnen ze 'm rustig missen.
 
juvedeef
 
22
10 februari 2022 om 12:31
Kan gerust nog veel ergere dingen verzinnen. Is nogal overdreven om die jongen zo kapot te maken. Hij wordt nu door de slijk gehaald in de media. En justitie zal hem vervolgen. Lijkt mij voldoende. Er worden dagelijks honderdduizenden dieren gedood zodat iedereen zijn biefstuk kan eten. Is dat dan niet heel zielig????
 
Chelsea007
 
2
10 februari 2022 om 14:51
Dit is de kracht van media, en aangezien 95% van de mensheid ezels zijn, krijg je zulke taferelen.
 
Maurits12
 
29
10 februari 2022 om 10:37
Laffe actie! Schop dan tenminste iets wat net zo hard terug kan schoppen! Je maakt zon beestje helemaal kapot, die is vanaf nu altijd bang voor je. Het is jouw kat en je moet ervoor zorgen en liefhebben. Waarom koop je een beest om het vervolgens pijn te doen... ik zal nooit begrijpen wat er in het hoofd van een dierenmishandelaar rondgaat.
 
ElMago
 
21
10 februari 2022 om 10:40
Wat een achterlijke idioot, ik heb het filmpje ook even gekeken maar ik heb hem gestopt. Ik kan het gewoon niet aanzien. Ik heb zelf een aantal huisdieren, maar kan het niet begrijpen dat je er zo mee omgaat. Wat mij betreft laten ze hem nooit meer spelen, laat hem maar op de blaren zitten.
 
Sivas'58
 
13
10 februari 2022 om 10:53
Nadat ik de beelden zag heb ik hem een half uur lang uitgescholden. Ik zou graag hetzelfde willen met hem doen wat hij met dat arme kat deed. En kijken ofdat hij dat leuk vindt.
 
Ryjuu
 
8
10 februari 2022 om 10:54
Vind dit wel een beetje een zwakte bod. Benzema werd bijvoorbeeld wel uitgesloten destijds voor zijn vermeende aandeel in de zaak Valbuena.. Terwijl hier overduidelijk videobewijs is van ernstig moreel verwerpelijk gedrag. Je hoef dan toch niet op een aanklager te wachten om actie te ondernemen? Nationaal elftal staat voor het volk, en is iets waar het volk trots op moet kunnen zijn. Denk niet dat het Franse volk staat te popelen op een dierenmishandelaar die hun representeerd.
 
JaryStakenburg
 
3
10 februari 2022 om 11:06
Hoezeer ik ook de actie van Zouma afkeur zit hier wel overduidelijk verschil in. Bij Benzema is er 1 uitspraak geweest in een strafzaak en het slachtoffer (valbuena) speelde toen ook nog bij het nationale elftal, Waardoor het op voorhand logischer is om hem uit te sluiten.
 
Mionel-Lessi
 
6
10 februari 2022 om 12:33
Ehhm, nee, op het moment dat hij werd uitgesloten voor France....was er niet eens een veroordeling geweest. Als je een beetje had opgelet wist je dat pas eind 2021 er een veroordeling volgde, terwijl al hij vanaf 2015 werd buitengesloten...6 jaar voor de daadwerkelijke uitspraak.
 
JaryStakenburg
 
2
10 februari 2022 om 12:52
Je hebt gelijk, bedoel meer in de zin dat valbuena vanaf 2015 nog speelde bij het nationale elftal, dan moet je kiezen want je kon ze niet allebei erin laten. Zouma is sws al geen basisspelers, maar mocht die dat wel zijn zou ik hem hier niet voor uitsluiten.
 
Mionel-Lessi
 
0
10 februari 2022 om 13:04
Ja dat klopt, als het vermeende slachtoffer nog bij het team speelt, dan is het vrij ongemakkelijk om dan ook de vermeende dader in ditzelfde team te laten spelen. Brengt spanningen en onrust met zich mee en vandaar dat het idd misschien niet verstandig was. Alhoewel het verschil met deze zaak is dat we hier keihard onomstotelijk bewijs op video hebben, terwijl die zaak een opvallend zwakke bewijslast had, hing als los zand aan elkaar voornamelijk op basis van een verklaring van een, nota bene door rechtbank onbetrouwbaar geachte, louche undercoveragent. Deze zaak is idd iets meer zwart/wit en ligt het er allemaal zeer duidelijk bovenop vanwege onomstotelijk bewijs vastgelegd op video. Ik weet niet wat ik had gedaan als ik Deschamps was, voor allebei valt genoeg te zeggen. Moeilijk moeilijk!
 
Chovanovski
 
17
10 februari 2022 om 11:07
Ik blijf erbij: veel van de voetballers van nu mogen blij zijn dat ze kunnen voetballen anders waren ze werkloos geweest omdat ze te dom zijn om te poepen
 
MarrieAanDeBal
 
3
10 februari 2022 om 12:43
Vroeger gebeurde dit ook. Een r9 zei al dat voetballers veel erger dingen deden in zijn tijd maar er mee wegkwamen omdat er toentertijd platformen als Snapchat en insta waren. Dus dit gedrag is van elke tijd. Als je veel geld hebt dan kan je denken dat je dingen mag doen dit eigenlijk niet horen. Dat heeft niets met intelligentie te maken maar met zelfoverschatting
 
cr7_arsenal
 
29
10 februari 2022 om 11:10
Het is echt verschrikkelijk wat hij heeft gedaan, maar wordt er niet een tikkeltje overdreven? Er zijn in het verleden voetballers geweest die hun vrouw molesteerde en ik heb deze ophef met sportieve sancties nooit mee gekregen. Laat de politie gewoon zijn werk doen en hem vervolgen en een sanctie voor opleggen. De voetbalwereld hoeft niet opeens te fungeren als een waakhond want in de voetbalwereld zelf gebeuren genoeg dingen die ook niet pluis zijn.
 
JK-Ajax
 
9
10 februari 2022 om 11:38
Het wordt vooral gevoed door het feit dat Zouma hier veel te makkelijk mee weg komt. Je bent een volslagen totaaldebiel als je dit bij een weerloos diertje doet, en een geldboete lacht hij om. Je mag mensen best eens écht raken voor hun verwerpelijke gedrag.
 
cr7_arsenal
 
0
10 februari 2022 om 12:24
Denk dat het bij Greenwood zeker ook een grote rol speelt dat hij ervan wordt beschuldigt iemand verkracht te hebben. Stel je voor dat jij iets doet in je prive leven, en je werkgever je schorst, normaliter mag een werkgever zulke beslissingen helemaal niet nemen.
 
mc significant
 
2
10 februari 2022 om 14:40
Het gaat om een huisdier. Dat dier woont letterlijk in een kooi bij je thuis en een volwassen man genaamd Kurt Zouma schopt en slaat dat arme doodsbange dier. Je vrouw zou tenminste nog iets terug kunnen zeggen of weg gaan. Een dier kan letterlijk niks..
 
Shevchenko_7
 
3
10 februari 2022 om 12:13
Buiten alle boetes en de heisa om ben ik ontzettend blij dat zijn katten zijn afgepakt, hoop dat zij een betere plek gaan vinden, heb er zelf ook een aantal kan me niet voorstellen dat ik ooit zo iets me katten zou aan doen, ziek mens dat het is.
 
Soccerfan_1
 
0
10 februari 2022 om 13:15
Afgepakt…..tot ze straks gewoon weer terug geplaatst worden. Hoe vaak zie je dat wel niet met honden gebeuren. Dat ze gewoon weer bij hun baasje geplaatst worden. Tot het echt eens te laat is.
 
gomes1psv
 
1
10 februari 2022 om 12:24
Eigenlijk zou elke bond hier gewoon een protocol voor moeten hebben. Crimineel, grensoverschrijdend of moreel ontoelaatbaargedrag? Nooit meer in aanmerking voor een representatief (!) elftal. En dierenmishandeling mag wat mij betreft reden zijn om iemand uit het nationale elftal te zetten. Ongetwijfeld zal Zouma of de Franse bondscoach bij een evt. rentree verklaren dat-ie van het incident geleerd heeft en het nooit meer zou doen, maar een moordenaar kan hetzelfde zeggen en dat zou evengoed ontoelaatbaar zijn voor een representatieve functie.
 
 
3
10 februari 2022 om 12:30
Waarom neemt die gast eigenlijk dieren, als je er zo mee omspringt, echt walgelijk!
 
Shevchenko_7
 
1
10 februari 2022 om 13:02
En nog gieren en brullen terwijl hij dat beestje mishandeld, te ziek voor woorden.
 
Busby
 
9
10 februari 2022 om 12:54
Dit begint echt rare proporties aan te nemen. Het is een laffe en verwerpelijke actie maar er zijn gradaties in het straffen. Geld boete, paar weken niet spelen, excuses etc... Kat is weggehaald, zal nu goed verzorgd worden. Maar dat hij nu van mensen moet stoppen met leven gaat ook te ver. Ik heb zo'n verontwaardiging nooit bij racisme zaken gezien.
 
mc significant
 
0
10 februari 2022 om 14:41
Het gaat hier om een volwassen man die een kat, die nergens heen kan en doodsbang is, mishandelt. Het zegt alles over de persoonlijkheid van Zouma en bedrijven en sponsoren etc hebben alle recht om daar niks mee te maken te willen hebben. Ik snap ze volledig
 
Busby
 
0
10 februari 2022 om 15:48
Dat sponsors daarvoor kiezen is hun volste recht. Het gaat erom dat hij niet ontslagen moet worden door West Ham of stoppen bij Frankrijk. Geef hem een schorsing, boete, laat hem een kattenasel bezoeken of professionele hulp etc...
 
Nalyd
 
8
10 februari 2022 om 13:05
Echt bizar hoeveel vervelende gastjes hier zitten die durven te beamen dat we niet zo hard moeten zijn tegen iemand die een weerloze kat in elkaar trapt, maar natuurlijk wel mensen aan de schandpaal nagelen voor grensoverschrijdende berichten waarvan we de inhoud totaal niet afweten. Zelfs indien bewezen, de een is gewoon een vies mannetje, de ander is een wreed en gevaarlijk man.
 
BillyHendriks
 
3
10 februari 2022 om 13:07
Oplsuiten deze misselijke vent! Maak er maar een mooi voorbeeld van! West ham united zou zn contract moeten verscheuren en geen enkele club zou hem nog een contract moeten aanbieden! Vuile schoft
 
weerd1989
 
1
10 februari 2022 om 13:40
Zielig voor die dieren. Gaan we ook mensen uitsluiten die mensen kwetsen met woorden en daden?
 
mc significant
 
1
10 februari 2022 om 14:42
Verschil is dat een kat bij jou in huis opgesloten zit. Kan letterlijk nergens heen
 
OutlawTurk
 
3
10 februari 2022 om 14:08
Spelers die een ander fysiek hebben bejegend mochten gewoon uitkomen voor het nationale elftal en voor hun clubs.. Spelers die een tegenstander beten mochten gewoon blijven spelen voor het nationale elftal en hun clubs. Spelers die andere racistische hebben bejegend hebben mochten gewoon voor het nationale elftal uitkomen en voor hun clubs, maar Zouma moet zijn contract verschuurd worden, opgesloten worden en verbannen worden van het voetbal. Ik vind de bovengenoemde allemaal net zo of zelfs ergers dan een dier mishandelen. Pak Zouma zijn huisdieren af, geef hem een schorsing en een flinke geld boete die naar een dierenstichting gaat en laat hem publiekelijk zijn excuses aanbieden indien hij het meent en ga verder aub. Voor dat mensen mij aanvallen, het is afgrijselijk wat die gedaan heeft... van dieren blijf je met je poten vanaf.
 
mc significant
 
0
10 februari 2022 om 14:44
Het gaat hier om een volwassen man die een kat, die nergens heen kan en doodsbang is, mishandelt. Dit zegt alles over de persoonlijkheid van Zouma. Bedrijven en sponsoren etc hebben alle recht om daar niks mee te maken te willen hebben. Ik snap ze volledig
 
BLM/BARCA
 
3
10 februari 2022 om 14:31
Bizar er zijn er daar bij jullie in Ned dus echt figuren die dit soort walgelijk gedrag bagatelliseren. Van de ándere kant als ik de reactie lees op wát er bij Ajax aan de hand is verbaasd het eigenlijk niet. Een weerloos beest schoppen, dames via de tel. e.o. mail bestoken met walgelijk berichten, mensen op basis van kleur of afkomst beledigen bezopen in de auto een kind vermoorden, zelf dan of zijn er hier mensen die met de typisch Nederlandse opmerking komen " ja maar" . Kom op zeg het Neanderthaler tijdperk is al héél erg lang afgelopen, maar sommigen (ook blijkbaar op tv ). Pff...Bizar. Niet dat hier in Thailand niet alles rozengeur en maneschijn is, nee dat is ook niet. Maar de mensen hebben hier wel veel meer respect voor elkaar.
 
binny
 
0
10 februari 2022 om 15:42
Valt niet te vergelijken joh, sws is Thailand een hele andere cultuur dan Nederland. Niet dat je verder geen gelijk hebt.
 
Millonario
 
1
10 februari 2022 om 14:58
Cancellen is niet mijn ding, maar je kan in deze gewoon niet anders dan concluderen dat Zouma dit zelf heeft gezocht. Dan moet je achteraf niet verschieten als je overal verbannen wordt. Echt een complete idioot.