Kluivert zoekt naar woorden na lastige vraag Van Basten over Ajax
Dinsdag, 11 januari 2022 om 18:29

Justin Kluivert steekt goed in zijn vel in het tenue van OGC Nice. De 22-jarige aanvaller is weer fit na een periode van blessureleed, speelt een belangrijke rol in de plannen van trainer Christophe Galtier en op de ranglijst van de Ligue 1 moet de Zuid-Franse club alleen Paris Saint-Germain voorrang verlenen. Kluivert was maandagavond via een videoverbinding te gast in het programma Rondo van Ziggo Sport en kreeg daar ook vragen over het Nederlands elftal en zijn relatief snelle vertrek bij Ajax. Het was Marco van Basten die het laatste onderwerp aansneed.

"Het gaat goed. Ik ben blij en het belangrijkste is dat ik fit blijf", benadrukte Kluivert, die enige tijd aan de kant stond met blessureleed. "Dat was een valse start, maar het begint er nu weer op te lijken." De aanvaller werd in december door de fans van OGC Nice zelfs uitgeroepen tot Speler van de Maand. "Of het terecht was? Ik denk dat ik nog beter kan, maar voor de supporters was het goed genoeg voor die maand."

OGC Nice huurt Kluivert van AS Roma en heeft een optie tot koop. Kluivert, goed voor twee treffers en drie assists in twaalf wedstrijden in alle competities, weet niet hoe de constructie precies in elkaar steekt. "Ik zie wel hoe alles loopt", stelde de aanvaller, die eerder door de Serie A-club aan RB Leipzig werd uitgeleend. "Ik maak me daar niet zo druk om. Of ik bij OGC Nice zou willen blijven? Ja. Op dit moment wel. Ik speel alles, ik voel me goed en we doen het goed als team. Waarom niet?"

De aanwezigheid van landgenoten als Calvin Stengs en Pablo Rosario is ook een mooie bijkomstigheid. "En het leven is ook mooi hier. Nice is een mooie stad. Maar als je elke week voetbalt, maakt het niet uit waar je woont." OGC Nice staat op een gedeelde tweede plaats, maar wel met liefst elf punten minder dan koploper Paris Saint-Germain. "We weten allemaal wel dat PSG kampioen wordt. Maar we strijden voor het best mogelijke resultaat. We doen het nu goed. Gewoon doorgaan en niet stoppen."

Kluivert speelde in het verleden twee interlands voor het Nederlands elftal. Bij OGC Nice speelt hij weliswaar linksbuiten, maar de ex-speler van Ajax weet dat bondscoach Louis van Gaal vaak aanhaalt dat rechtsbuitens dun gezaaid zijn. "Als de bondscoach belt of ik rechtsbuiten wil… Direct! Dat weten we allemaal", reageerde Kluivert met een glimlach. "Ik heb ook rechtsbuiten gespeeld. Maar ik focus me nu op OGC Nice. Als het ooit komt, dan is dat prachtig. Voor je land spelen is het mooiste wat er is. Je moet het gewoon goed doen bij je club en dan komen dat soort dingen vanzelf."

Van Basten vroeg aan Kluivert waar hij in zijn loopbaan zou staan als hij bij Ajax was gebleven. De aanvaller vertrok immers al op negentienjarige leeftijd, na 56 duels in het eerste, naar AS Roma. Kluivert had niet zo snel een antwoord klaar en zocht naar woorden. Van Basten: "Zou je dan in het Nederlands elftal hebben gespeeld?" Kluivert: "Dat had gekund, ja." Van Basten: "Dat denk ik ook." Kluivert: "Het is moeilijk te zeggen." Van Basten wees Kluivert erop dat Ajax nadien aan de weg timmerde en timmert in Europa. "Ajax heeft goede jaren achter de rug. Dan had je Europees ook meer kunnen laten zien. Wat is wijsheid?"

"Spijt is wat anders", verdedigde Kluivert zijn keuze. "Je weet niet hoe het was gelopen als ik bij Ajax was gebleven." Van Basten: "Ik denk dat je vaste basisspeler bij het Nederlands elftal zou zijn geweest." Kluivert: "Ik hoop dat het er ooit nog van komt. Daar gaan we voor."

Meer nieuws
   
18:24
18:24
Ajax rondt komst van nieuwe keeper af met status van toptalent
3
   
17:55
17:55
'José Mourinho aast op spectaculaire comeback in Premier League'
11
   
17:12
17:12
Het hoge woord is eruit: Thiago Silva keert na 16 jaar terug bij Fluminense
6
   
17:05
17:05
VZ Kort: Benefietwedstrijd voor Vitesse; Toornstra langer bij FC Utrecht
77
   
17:00
17:00
Pak 2,6x je inzet als Uitblinker Füllkrug op doel schiet tijdens PSG-Dortmund!
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (78)

 
HijNiet!
 
169
11 januari 2022 om 08:01
Het had gekund. Een net zo plausibel scenario zou zijn geweest dat hij bij een sterker wordend Ajax voorbij gestreefd zou zijn door de concurrentie daar, waarna hij een stap terug moest zetten - kijk nu bijvoorbeeld naar Neres en Tagliafico. Dat was net zo'n reëele mogelijkheid geweest.
 
ohwohwohw
 
8
11 januari 2022 om 08:16
Helemaal mee eens
 
rayvg
 
10
11 januari 2022 om 12:01
Ik vond ondanks andere kluivert nooit zo bijzonder bij ajax. Vrij blind en schoot er een paar in een niet zo bijzondere wedstrijd in, was inderdaad snel en had af en toe een leuke actie maar ik vond het vrij blind allemaal en speelde vaak ook heel slecht. Was inderdaad nog jong maar ik vond destijds zijn voorkeur boven neres echt onterecht en puur op naam. Wellicht had hij zich mooi ontwikkeld bij ajax gezien hij natuurlijk een jong binkie was maar een topper zou het nooit worden denk.
 
Fossen
 
15
11 januari 2022 om 08:36
Exact. Als ie bij Ajax was gebleven had hij misschien wat eerder/langer bij Oranje gezeten maar dan was het niet opeens een veel betere speler geweest. Ook dan waren de huidige opties beter geweest natuurlijk.
 
memphisdepay
 
7
11 januari 2022 om 09:16
@fossen, Dat is natuurlijk ook onzin. Een goede carrière planning kan een talent helemaal breken. Wat dacht je van Labyad bijvoorbeeld die was op zijn 18e beter dan dat hij nu was, als die bij PSV was had die zich verder ontwikkelt, daar ben ik van overtuigd. Vond hem destijds beter dan Wijnaldum en niet veel minder dan Depay. Zo zijn er tal van voorbeelden. Vaak ook als je gaat kijken naar oude teams van Nederland of andere jeugdteams dan zie je dat degene die zijn gebleven toch vaak het verst zijn gekomen. Destijds zou niemand hebben gezegd dat Lang en Gakpo beter waren bijvoorbeeld. Redan nog zo'n voorbeeld denk je dat hij een mindere spits was dan Brobbey? Die jongen is letterlijk all time topscorer van 019, 017 en 016. Het is gewoon erg belangrijk dat je speelt ergens tussen je 18-20ste.
 
Regulator
 
7
11 januari 2022 om 09:42
@memphisdepay: Op wie doel je als je zegt oude teams van Nederland? Overigens is het vrij gevaarlijk om cijfers uit de jeugd te koppelen aan prestaties later. Vele talenten hebben namelijk laten zien dat de overstap vanuit de jeugd naar volwassen voetbal te groot bleek, ondanks hun "natuurlijke" talent. Beste voorbeeld daarvan is natuurlijk de Barcelona speler met de Bosnische naam.
 
Fossen
 
6
11 januari 2022 om 09:51
@memphisdepay, natuurlijk is dat belangrijk, maar ook Kluivert was bij Ajax echt niet zo`n extreem talent dat hij via Ajax onbetwist vaste speler in Oranje was geworden. Het is gewoon een goede voetballer die nu redelijk tot prima presteert bij Nice, wat zijn niveau is. Bij Ajax was het echt niet zo bijzonder hoor. Dan kun je van elk talent dat bij een grotere club vroeg weggaat zeggen dat ze het altijd gered zouden hebben als ze waren gebleven maar zo werkt het niet. Voorwaarde voor basisspeler bij Oranje zijn is kwaliteit, en dat heeft hij te weinig. Daarnaast zeggen cijfers in de jeugd mij niet zoveel. Locadia scoorde ook de ene na de andere goal in de jeugd van PSV, ging niet vroeg weg en heeft zich ook niet ontwikkelt tot de spits die veel mensen in de jeugd wel in hem zagen.
 
memphisdepay
 
1
11 januari 2022 om 10:09
Ik doel daar mee op (oude) nationale jeugdteams van Nederland. Natuurlijk zeggen prestaties in de jeugd natuurlijk niet altijd alles en ik snap ook echt wel dat je niet de garantie hebt om jezelf altijd door te ontwikkelen. Maar ik denk dat het wel gewoon goed is om te stellen dat je als jong talent gewoon moet spelen en laat Nederland nou net een land zijn die niet bang is om jong talent op te stellen. De meeste talenten die dan ook ineens stil komen te staan kunnen waarschijnlijk niet met de druk of tegenslagen omgaan of hebben pech met blessures, persoonlijke omstandigheden etc. Het probleem is ook vaak dat als talenten doorbreken ze denken dat ze er al zijn, wat overigens niet gek is. Iemand als Bojan die jij denk ik bedoelt speelde op zijn 17e in een elftal vol legendes en scoorde toen evenveel als een 3 jaar oudere Messi. Als je dan ook nog bakken met geld verdient dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat je er al bent. Je ziet ook vaak dat het misgaat na een succesvolle start.
 
Fossen
 
2
11 januari 2022 om 10:15
@memphisdepay, Dat het essentieel is dat je op die jonge leeftijd speelt ben ik volkomen met je eens. Het geeft echter ook geen garantie op een (veel) betere ontwikkeling. Daarom is het van van Basten ook een beetje flauw om te stellen dat hij nu vast bij Oranje had gezeten als hij wel was gebleven, want daar mist Kluivert simpelweg kwaliteit voor. Ook al bij Ajax.
 
memphisdepay
 
6
11 januari 2022 om 10:28
Ik zeg ook niet dat hij een onbetwiste bassispeler zou zijn. Maar jij stelt hier dat de andere opties dan alsnog beter waren geweest, dat durf ik zeker te betwijfelen. Toen Kluivert al basisspeler was had het gewone publiek nog niet eens gehoord van namen als Lang, Gakpo en Malen. Zijn prestaties hadden zeker beter gekund maar hij werd toen terecht gezien als groot talent, naar mijn mening. Ik vind het sowieso bijzonder als jij als 17-18 jarige speler bij PSV of Ajax in de basis staat en naar mijn mening ben je dan gewoon een groot talent en is dat zeker niet je plafond. Natuurlijk zeggen cijfers in de jeugd wel wat het bieden natuurlijk geen garanties, omdat ook blessures een rol spelen, fysiek, allerlei andere zaken en zelfs geluk speelt een rol. Locadia had misschien niet het geluk dat die veel concurrentie had en hij is ook veel geblesseerd geweest.
 
GunneRo
 
1
11 januari 2022 om 12:37
@fossen, het was bij Ajax niet bijzonder? Die jongen was 18/19 jaar, vol in ontwikkeling. Voor zijn leeftijd deed hij hele bijzondere dingen. Daarnaast zeggen prestaties in de jeugd wel degelijk iets. Natuurlijk valt een deel van dat talent terug, door blessures, beperkte speeltijd, mentale kwesties. Als je kijkt naar NxGn 2018 bijvoorbeeld zie je daar Chong, Geubbels, Reis Nelson in staan. Die zijn geen stap verder gekomen. Toch zie je veel van die talenten op latere leeftijd toch nog opbloeien, denk aan Renato Sanches. Maar een groot deel van die lijst behoort nu wel tot de top; Havertz, Mount, Sancho, Foden, Vinicius bijvoorbeeld. Op basis van die prestaties in de jeugd worden ze natuurlijk aan aangekocht of breken ze door. In die lijst stond Kluivert trouwens op nummer 1
 
MrKrillin
 
53
11 januari 2022 om 08:56
Hijnier! Nee voor Ajax was het beste dat hij voor 17 miljoen verkocht werd. Daardoor heeft Ajax Tadic gehaald als opvolger. Rest is geschiedenis. Tadic heeft zoveel impact op Ajax, op het spel, als leider, inzet alles. Als hij er niet was en Kluivert gebleven, dan was de kans veel groter dat wij gewoon stukken minder waren.
 
Japie_Krekel
 
8
11 januari 2022 om 09:27
Precies en zo ook Dolberg. Die scoorde er geloof ik 6 in de EL, presteerde daarna minder, moest weg en nu hoor je er weinig meer van. Bazoer en El Ghazi bleven bij Ajax en daar kwam ook niet veel van terecht, Riedewald eveneens dus je weet nooit hoe zoiets loopt
 
memphisdepay
 
4
11 januari 2022 om 09:45
Nee je weet inderdaad nooit hoe iets loopt, want blessures en het mentale gedeelte spelen een grote rol. Maar je voorbeelden Bazoer en Riedewald zijn spelers die bij de eerste beste tegenslag vertrokken zijn, die hadden zich echt wel terug kunnen knokken of desnoods een stap achteruit kunnen maken. Kijk naar iemand als Lang bijvoorbeeld die knokt zich wel terug. Die zijn toch te vroeg vertrokken naar mijn mening en daar betalen ze nu de prijs voor. Ik denk dat je oprecht kan zeggen dat er in Europa weinig landen zijn die beter zijn voor jonge talenten. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van spelers die volledig stil komen te staan maar dat komt meestal wel door de speler zelf en niet door de club. Spelers als Bazoer en Riedewald gingen gewoon naar een club waar ze geen/weinig minuten maakte, dan wordt je sowieso niet beter.
 
Douwe Dabbert
 
13
11 januari 2022 om 09:49
Dolberg doet het redelijk bij Nice. 71 wedstrijden en betrokken bij 28 goals, 22/6 g/a. Volgens mij heeft hij er ook een tijdje uit gelegen met blessures en is er diabetes bij hem vastgesteld.
 
Japie_Krekel
 
4
11 januari 2022 om 09:57
@memphisdepay Wat betreft Riedewald weet ik niet hoe dat is gegaan maar tegen Bazoer is Bosz destijds heel eerlijk geweest. Hij mocht blijven en vechten voor zijn kams maar volgens Bosz waarschijnlijk wel tevergeefs omdat hij Bazoer niet in zijn systeem vond passen. Dan heeft het weinig nut om te blijven. Ten Hag had het gewoon niet op Noa Lang. Dat kan dat je elkaar niet ligt maar een vertrek vond ik daarom een goede beslissing van Lang. Dolberg kreeg nog wel kansen van Ten Hag maar dat wilde helaas miet lukken in de vorm van goede prestaties van Dolberg. Het blijft daarom altijd koffiedik kijken. Klaassen bleef Ajax wel lang trouw maar dat werd in het buitenland ook heen doorslaand succes. Het is altijd lastig te beoordelen zo een stap, al zal je in Nederlamd idd eerder doorbreken als talent dan bij een grote club uit een topcompetitie waar het niveau veel hoger ligt
 
Japie_Krekel
 
6
11 januari 2022 om 09:59
@DouweDabber Zeker niet slecht idd maar hij heeft nooit de potentie ingelost die we hem hier hebben toegedicht toen hij op zijn 19e furore maakte in de EL
 
Hziyech15a
 
4
11 januari 2022 om 10:09
Speelt dolberg niet in de basis bij hetzelfde Nice als Kluivert? Volgensmij doet hij het wel redelijk. Riedewald stond geloof ik vorig jaar het hele seizoen basis bij Crystal palace.
 
vtotheb
 
4
11 januari 2022 om 10:20
Helemaal mee eens. Sommige teams zijn ook beter samengesteld dan anderen waardoor schitteren meer lukt. Team van Kluivert of bazoer waren minder qua balans en puzzel dan teams van De Ligt enz of het team nu. Vergelijken daarom best lastig... Een geweldig Ajax heeft dissonanten die 'het nu ver schoppen', net als dat een waardeloos spelend PSV potentieel toppers heeft als sangare. Lastig die vergelijkingen met 'wat als'
 
Douwe Dabbert
 
1
11 januari 2022 om 10:43
Kan nog steeds Japie en hoewel ik weet dat jij niet naar leeftijd kijkt zeg ik het toch, hij is nog jong..??
 
Japie_Krekel
 
1
11 januari 2022 om 13:09
Ik kijk wel naar leeftijd in de zin dat ik geloof dat spelers nog kunnen doorgroeien als ze jong zijn. Ik kijk alleen niet naar leeftijd als ik een eerste elftal speler beoordeel op een wedstrijd want dan beoordeel ik je ook gewoon als eerste elftal speler
 
Sieb nr. 15
 
2
11 januari 2022 om 11:01
Precies. Of Ajax was in dat geval minder succesvol geworden omdat we in die tijd geen versterkingen nodig hadden, waardoor bepaalde spelers nu niet voor Ajax hadden gespeeld. Dit zijn van die verhalen waar je zo weinig mee kunt. Ik vind het ook een beetje flauw van van Basten. Die vraag even kort stellen is wel prima, maar `je had dan in Oranje gespeeld` slaat natuurlijk nergens op.
 
Sulejmanii
 
1
11 januari 2022 om 11:25
Juist Hijniet, dat had ook net zo goed gekund. Hij heeft toen zijn keuze gemaakt, vond het wel heel jammer. Maar hij heeft Ajax bijna 20 miljoen opgeleverd, en het was zijn keuze. Gun hem alles, als hij zo door blijft gaan zal Oranje volgen.
 
robert41
 
2
11 januari 2022 om 12:30
Ben ook wel zeker dat ie zijn basisplaats zou zijn verloren aan Tadic. Die werd immers reeds gekocht omdat Ziyech naar Roma zou gaan. Die waren vrijwel rond toen. Ze zouden dan waarschijnlijk Neres niet gehaald hebben.
 
Douwe Dabbert
 
2
11 januari 2022 om 12:43
"Ze zouden dan waarschijnlijk Neres niet gehaald hebben." Dat staat niet in verband met elkaar, Nerés is in Januari '17 aangetrokken terwijl de transfers van Tadic en Kluivert medio '18 plaatsvonden.
 
Vernon
 
1
11 januari 2022 om 12:37
Zeker ook mee eens. Ook omdat Kluivert niet constant presteerde, en het vooral van bepaalde typen acties moest hebben dat is onvoldoende om mee te doen op het niveau waar Ajax twee jaar geleden zat.
 
magikhetwete
 
0
11 januari 2022 om 14:13
Maar 1 ding is zeker; juist door dit soort vragen krijg je de kans om als mens en dus voetballer te groeien. Hij leert reflecteren en door die reflectie kan hij betere keuzes maken en een kleiner risico krijgen op foute keuzes. Wat dat betreft een hele goede actie van van Basten en ook heel goed voor de nog altijd jonge Justin. Hij doet het goed en dat is fijn, hopelijk wordt die nog langzaam beter
 
WidjaiSandjai
 
0
11 januari 2022 om 21:53
Nu is neres weg heb ik gelezen van betrouwbare bron dus laat hem maar terugkomen mits hij zich voorbeeldig gedraagt tegen overmars want het kan niet door de beugel hoe hij zich misdroeg tegenover overmars & iedereen binnen ajax.
 
Christian_1979
 
24
11 januari 2022 om 08:02
Leuke gozer... hoop dat hij kan blijven verbeteren en spelen... helemaal fantastisch ald hij het Nederlands elftal zou halen.. succes!!
 
memphisdepay
 
10
11 januari 2022 om 08:16
Aan de ene kant heeft van Basten natuurlijk gelijk dat hij beter bij Ajax had kunnen blijven. Maar zelfs dan was het niet zeker dat hij bij het Nederlands elftal zou zitten. Kluivert was denk ik van zijn generatie in ieder geval de eerste die doorbrak, maar hij zit nu het verst van het Nederlands elftal af denk ik. Op dit moment staan Lang, Gakpo en Malen boven hem, spelers waar hij destijds boven stond. Aan de andere kant geeft bij PSV of Ajax blijven bijvoorbeeld ook geen garantie tot succes. van de Beek bijvoorbeeld zit er ook niet meer bij, Bergwijn wil weer terug naar Nederland, Malen speelt niet echt lekker bij Dortmund en loopt misschien ook het risico een stapje terug te doen en zijn plek te verliezen.
 
ViscaCatalunya
 
3
11 januari 2022 om 09:54
Kluivert is een redelijk beperkte speler. Veel minder dan Antony die van Basten niks lijkt te vinden. Af en toe is Van Basten onnavolgbaar. Ik zie geen international in Kluivert.
 
nattekano
 
3
11 januari 2022 om 10:09
De vraag is wat Antony doet als hij in een discipline moet voetballen en niet de vrijheid heeft om 8 van de tien verdedigers dol te draaien. Als hij goed wordt afgestopt heeft hij geen tot weinig meerwaarde. Hij kan dat ook amper leren bij Ajax, omdat je daar bijna elke wedstrijd veel beter bent.
 
ViscaCatalunya
 
2
11 januari 2022 om 10:12
Hij moet nog veel leren maar hij is echt een ruwe diamant. Hij heeft zoveel talent maar tactisch gezien kan hij nog beter worden zoals jij beschrijft. Als hij Nederlander zou zijn zou hij toch wel altijd in de basis staan van oranje?
 
Vernon
 
11
11 januari 2022 om 12:39
Ja, als Haaland goed wordt afgestopt heeft hij ook weinig waarde. En Mbappé ook. Punt is dat die spelers vaak in staat zijn om die afstopping te omzeilen. Als je dat kan, heb je heel veel waarde.
 
ViscaCatalunya
 
0
11 januari 2022 om 13:00
Zeker. Ze houden ook vaak 2 verdedigers bezig waardoor er elders ruimte ontstaat.
 
Almogaver
 
4
11 januari 2022 om 10:33
Volgens mij wil Bergwijn niet zozeer terug naar Nederland, maar gewoon naar een team dat Europees wat voorstelt op dit moment én waar hij veel meer garantie op speeltijd heeft. Als het PSV was dat hem terug wilde kopen, geloof ik niet dat hij dat serieus zou overwegen.
 
memphisdepay
 
0
11 januari 2022 om 11:07
Misschien niet inderdaad. Ajax presteert Europees goed maar je kan onmogelijk ontkennen dat het weer een stap terug is voor hem. Je gaat toch van een topcompetitie naar een matige competitie, omdat je mislukt bent. Het gaat mij er meer om dat de stap van de Nederlandse top naar een buitenlandse club gigantisch blijft. Ik weet ook wel dat Ajax aantrekkelijker is voor spelers dan PSV momenteel.
 
Vernon
 
0
11 januari 2022 om 14:01
Memphis, tuurlijk kunnen we dat wel ontkennen. In elk geval deels. Als hij bij Ajax speelt en Europees presteert, dan is dat een stap vooruit. Tottenham is nu gewoon matig. De competitie en het geld zijn minder, dat is waar. Maar voor mij staat het sportieve voorop en dan speel ik liever eredivisie en CL knockouts dan middelmatig in de PL.
 
jonkero
 
35
11 januari 2022 om 08:17
Beetje een vervelende vraag van Van Basten. Wat als dit? Wat als dat? Wat als hij nu met Nice kampioen wordt en volgend jaar de Champions League wint? Tuurlijk valt zijn keuze destijds te betwijfelen, maar laten we gewoon blij zijn hoe het nu met hem gaat!
 
Ijsmuts
 
27
11 januari 2022 om 09:02
Een vraag waarbij het schuurt levert wel mooie tv op en je ziet voetballers tenminste eens zoeken naar antwoorden ipv het oplepelen van een communicatieriedeltje. Ik zou me dood vervelen als we voetballers louter gaan benaderen vanuit de invalshoek dat we blij voor ze zijn of met ze meeleven.
 
4Ever4Ajax
 
16
11 januari 2022 om 09:08
Zo vervelend vond ik hem niet en ik vond ook niet dat Justin er lastig mee omging. Hij zit daar nu heel erg op z’n plek in een van de mooiste steden van Europa (ok, heel subjectief) en 9 maanden fantastisch weer. Ik zou niet zien waarom hij zelf weg zou willen nu. Ik zou lekker blijven als ik hem was, hij doet het echt super daar.
 
Japie_Krekel
 
8
11 januari 2022 om 09:34
Precies. Wat als Van Basten nooit assistent bondscoach was geweest? Waren we dan toen het EK niet misgelopen omdat Ziyech de creativiteit had die we destijds en eigenlijk nu nog steeds zo zwaar missen? Dat zullen we ook nooit meer te weten komen dus je kan het wel vragen maar het blijft allemaal suggestief
 
vtotheb
 
6
11 januari 2022 om 09:42
Dat is ook wel z'n taak bij zo'n programma, toch? Beter dan zeiken om het zeiken zoals Derksen of alleen maar geslijm. Maar Marco heeft vaak wel het perspectief van de echte supertalenten zoals hij; daaronder maak je volgens mij gewoon andere afwegingen, want niet iedereen is niveau Real of Bayern in de dop.
 
Japie_Krekel
 
2
11 januari 2022 om 09:50
Met de vraag van Van Basten vind ik weinig mis maar om te stellen dat hij nu dan waarschijnlijk in Oranje had gespeeld daar heb ik mijn twijfels bij. Gakpo, Bergwijn, Noa Lang, Danjuma etc. zijn er ook nog en ik heb niet het gevoel dat Kluivert nu van een veek hoger niveau zou zijn als die bij Ajax was gebleven, wat overigend vsn mijn kant ook pure speculatie is
 
Ijsmuts
 
14
11 januari 2022 om 09:51
Tjsa, wat als Japie nooit een account had aangemaakt op Voetbalzone? Hadden we dan niet in elk van Basten topic over Ziyech hoeven lezen? Dat is een voorbeeld van een suggestieve vraag Japie. Als ik het alleen bij de eerste vraag had gehouden dan was het hypothetisch.
 
Japie_Krekel
 
7
11 januari 2022 om 10:01
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan is mijn vraag toch exact van hetzelfde laken en pak als die van Van Basten? Het is ook een vraag die gebaseerd is op pure speculatie en als je niet in de toekomst kan kijken zal je ook nooit het antwoord weten
 
Ijsmuts
 
3
11 januari 2022 om 10:48
Nee, jouw vraag is tweeledig en daardoor anders dan die van van Basten. Jij vult het antwoord namelijk al in, terwijl vbasten start met: 'waar Kluivert had gestaan als hij bij Ajax was gebleven. Wanneer Kluivert vervolgens niet antwoordt, wordt het pas suggestief wanneer vbasten impliceert dat Kluivert er dan misschien beter voor had gestaan.
 
Japie_Krekel
 
5
11 januari 2022 om 13:11
Dat impliceert van Basten ook. Hij zegt ik denk dat je dan in Oranje had gespeeld als je bij Ajax was gebleven en dat herhaald hij zelfs twee keer
 
Ijsmuts
 
0
11 januari 2022 om 22:35
Nadat Kluivert stil bleef.
 
Clarkkent2
 
6
11 januari 2022 om 10:15
Ik vond het voor Kluivert wel een nare vraag, je zag dat hij er niet op voorbereid was, waarschijnlijk omdat ie dacht, leuk esprekje met wat oud ajacieden over het leven in Nice.... Maar eens dat het ook interessante televisie opleverde en dat van Basten de vraag stelde die iedereen zich afvroeg: wat als je niet op veel te jonge leeftijd naar het lastige italie was vertrokken terwijl ajax op ontploffen stond? Ik vind dat van Basten zich als voetbal analist echt aan het ontwikkelen is als de meest interessante van het land. Hij is onafhanjelijk, hij durft buiten de box te denken en is kritisch als het moet. Verder heeft de man ook echt recht van spreken omdat ie de absolute top voetballer is geweest waarvan anderen alleen maar mogen dromen.
 
Vernon
 
0
11 januari 2022 om 12:42
Die vraag is prima wat mij betreft. Wat je veel ziet is dat mensen dan antwoorden “ik geef geen antwoord op wat-als vragen, want we weten het gewoon niet.” Kluivert gaat er meer op in en dat is best leuk een keer.
 
Vernon
 
0
11 januari 2022 om 14:03
Mwoah Frenkie speelt bij een grotere club, en hij staat gewoon in oranje. Dus die vergelijking gaat niet op.
 
Pasevski
 
5
11 januari 2022 om 08:49
Laten we hopen dat Kluivert zich blijft ontwikkelen bij Nice, zodat we in Qatar in ieder geval meer opties voor de rechterflank hebben! Desondanks lijkt het me niet erg om met Berghuis en Bergwijn aan te treden.
 
Nation23
 
2
11 januari 2022 om 08:53
Vaak zegt men dat het beter is om te blijven, maar dat is dus niet altijd zo. Zie inderdaad Nice en Nerres. Ajax is aan het doorpakken en ik weet niet of Kluivert zoveel kwaliteiten heeft om daarbij aan te haken. Momenteel ligt het niveau van Ajax hoger dan Roma, Red Bull en zelfs misschien wel Nice. Bij die eerste twee clubs heeft hij zichzelf niet echt bepaald in de basis gespeeld. Bij Nice gaat het nu goed en dat is mooi om te zien. Mocht hij bij Ajax zijn gebleven was hij misschien wel juist minder geweest, als mens ontwikkel je je ook in het buitenland.
 
MrKrillin
 
13
11 januari 2022 om 08:57
Nation "momenteel ligt het niveau van Ajax hoger dan Roma, Red Bull en zelfs misschien wel Nice. " Hoezo zou Sjax misschien wel hoger niveau hebben dan Nice??!! Kom op, Ajax is wel paar klassen beter. Ook Roma en RB zijn stukken beter dan Nice.
 
Nation23
 
5
11 januari 2022 om 09:04
Denk je echt dat Rome en RB zoveel beter zijn dan Nice ? Heb het over dit moment. Even geen historie maar vandaag de dag.
 
4Ever4Ajax
 
15
11 januari 2022 om 09:10
Nice heeft de laatste jaren prima gepresteerd in een stuk grotere competitie dan de Eredivisie. Daarmee zeg ik zeker niet dat Nice beter is dan Ajax, maar Nice zou gewoon top 3 worden in de eredivisie hoor (het Nice van nu).
 
Vernon
 
3
11 januari 2022 om 14:04
Ja en het niveau van Sheriff Tiraspor ligt dan ook hoger dan dat van Real Madrid. Stomme dooddoeners dit.
 
willempiedebok
 
0
11 januari 2022 om 09:46
Van Basten, een van de beste en leukste analisten, was scherp op Kluivert. Toch een vraag die vaak langskomt, Kluivert zit ook in de 'stal' van Raiola. Dat gaat allemaal op dezelfde manier, niet bijtekenen en dan gaan. Daarom een goede vraag van Basten al kan de via via weg ook prima werken. Erg leuk programma Rondo en een goede zet om het om maandagavond te zetten, het nieuwe Voetbal Insite.
 
ViscaCatalunya
 
2
11 januari 2022 om 09:56
Het is best een aardig programma. Maar met Youri en Van Basten kun je niet een heel hoog niveau halen.
 
STORING
 
6
11 januari 2022 om 09:48
Het was duidelijk dat Van Basten totaal niet lekker in zijn zat en weer lekker negatief moest doen. Eerst met Xavi Simmons en zogenaamd verbaasd zijn dat hij bij Barca is opgeleid en hem verder niet kende. En daarna een prima en vrolijk gesprek met Kluivert dwarsbomen met opmerkingen over zijn vertrek bij Ajax. Wat een zure gast is dat zeg. Kluivert is eindelijk blessurevrij en is aan het uitblinken. Speler van de maand geweest. Waarom Van Basten dan die kant op wil gaan is mij een raadsel.
 
ViscaCatalunya
 
1
11 januari 2022 om 10:06
Dat is het probleem van dat programma. Op zich is het een leuk programma. Alleen doen van Basten en Youri Mulder nooit aan voorbereiding.
 
robert41
 
2
11 januari 2022 om 12:38
waarom? Hij stel toch gewoon een vraag. Denk dat de vraag terrecht is. Veel mensen vragen zich dat af. Ik ook.
 
STORING
 
1
11 januari 2022 om 13:06
Die vraag is inmiddels ook achterhaalt en is al tig keer gesteld. Het zit hem vooral in de timing. Het was een totaal ander gesprek totdat Van Basten zo nodig zuur moest doen. Verder… Met het geld van Kluivert heeft Ajax Tadic als opvolger gehaald. De rest kan je zelf invullen.
 
Janta
 
0
11 januari 2022 om 10:04
Zijn moeder besliste anders en die koos voor het geld.Zit nu ff goed in zijn vel maar blijft een wisselvallige speler.
 
nattekano
 
1
11 januari 2022 om 10:19
De dag dat Kluivert in het ‘grote oranje’ gaat voetballen is de dag dat ik accepteer dat ‘het grote oranje’ failliet is.. Een verschrikkelijke kerel, maar bovenal een gemankeerde voetballer. Hoop niet dat hij het niveau belichaamt van de komende jaren oranje..
 
Benzema.
 
3
11 januari 2022 om 10:22
Met zo'n vraag kun je toch ook niks? Je weet nooit hoe het anders zou lopen. Heeft echt weinig nut om daar over na te denken. Gewoon lekker vooruit kijken. Hij doet het net als Rosario prima in Nice.
 
Voorbeeld
 
0
11 januari 2022 om 11:39
Grote vraag is, zou Tadic gehaald zijn als Kluivert was gebleven?
 
Sirius
 
2
11 januari 2022 om 13:06
Het grote probleem is dat het altijd lastig is om in te schatten hoe iemand zich ontwikkelt. Vroeger leek hij een groot talent, maar als je nu onderaan de streep z'n kwaliteiten op een rijtje zet, zou ik niet weten op welk vlak hij bij Ajax wel de stappen zou hebben gemaakt. Ik vind het allemaal nogal vergezocht altijd. Hij had op moeten boksen tegen transfers en zelfs als hij basisspeler was gebleven, is de stap naar het buitenland voor aanvallers een flinke gebleken. Dan had hij de tikken misschien later te verduren gekregen. Bergwijn vertrok later en speelt ook niets klaar bij Tottenham. Ik denk niet dat Kluivert een veel betere speler was geworden.
 
blaugrana11
 
1
11 januari 2022 om 15:28
Pleuris Kluivert. Kom aub nooit meer terug naar Amsterdam. Ben hem wel eeuwig dankbaar, want doordat hij weg ging haalden wij Tadic, die zich ontwikkeld heeft tot een ware legende hier in Amsterdam.
 
WalterJanssens
 
0
11 januari 2022 om 19:06
heerlijk die Van Basten. Net zo slim als met voetballen. En hij heeft denk ik ook gelijk zoals zijn vader toen sl gelijk zei.