KNVB: Twee Eredivisieclubs financieel gezonder dan Ajax
Donderdag, 25 november 2021 om 14:42

Go Ahead Eagles en Heracles Almelo zijn de financieel gezondste clubs van de Eredivisie, zo blijkt uit cijfers van de KNVB die door Voetbal International op een rij zijn gezet. Ook Sparta Rotterdam, RKC Waalwijk en SC Cambuur doen het naar behoren als het op de centen aankomst. PSV bevindt zich juist in de gevarenzone. Het mislopen van de Champions League-inkomsten laat zich voelen bij de Eindhovenaren.

De clubs worden door de KNVB jaarlijks doorgelicht via een zogeheten Financieel Rating System. De voetbalbond werkt met een maximumscore van veertig punten. Scoort een club minder dan vijftien punten, dan komt de KNVB in actie. Er volgt dan een verplichte scan, waarna een plan van aanpak vereist is. Met 37 punten is Go Ahead Eagles volgens de voetbalbond de gezondste club van Nederland. "Helemaal goed, toch? Als je zo dicht bij het maximumaantal zit, weet je dat je het niet slecht doet", laat algemeen directeur Jan Willem van Dop weten. "Niet om onszelf op de borst te kloppen, maar toen ik kwam, was dit al een beetje ingezet onder Hans de Vroome (voormalig voorzitter van Go Ahead, red.)."

"Eerst de lasten, dan de baten", vervolgt Van Dop. "Dan ging het bijvoorbeeld over de jeugdopleiding. Ja, die was belangrijk, maar hoe goed het idee ook was, nee, daar mocht geen cent méér in dan 150.000 euro. Mooi voorbeeld zijn ook de contracten. Toen wij promoveerden, zijn we daar in de lijn van de Keuken Kampioen Divisie mee doorgegaan, we gaan niet ineens een waterhoofd creëren." Van Dop heeft bij Go Ahead Eagles ook geanticipeerd op de coronapandemie. "Toen de pandemie uitbrak, zijn we de zaterdag daarna bij elkaar gaan zitten en meteen met de stofkam door de begroting gegaan. Het eerste wat we hebben gedaan, is zelf tien procent inleveren. Dat lijkt me normaal als je een beroep gaat doen op anderen."

Heracles Almelo eindigt op de 'ranglijst' voor gezonde clubs vlak achter Go Ahead met 36 punten. "Ach, eerste of tweede, 36 of 38... Wij kijken daar niet zo naar. We moeten gewoon netjes onze rekeningen betalen. Zo moeilijk is dat niet. Noem ons maar een atypische club", luidt de reactie van algemeen directeur Rob Toussaint. Dat Ajax, gezien het succes in de Champions League, in de top drie staat, mag geen verrassing heten. De inkomsten uit het Europese avontuur van de Amsterdammers komen nu al uit op zo'n zeventig miljoen euro. Ajax won woensdagavond met 1-2 bij Besiktas en streek daarmee een winstpremie op van 2,8 miljoen euro.

Het mislopen van de inkomsten uit het miljardenbal doet zich bij PSV juist voelen. Door het verlies tegen Benfica in de laatste voorronde van de Champions League zag de club alleen al een startpremie van 15,65 miljoen euro aan zijn neus voorbij gaan. Met zestien punten blijft de club net buiten de alarmzone van de KNVB. "Net aan de goede kant van de streep", luidt de reactie vanuit Eindhoven. PEC Zwolle (14 punten), NEC (4 punten) en Fortuna Sittard (2 punten) komen er het slechtst vanaf en bevinden zich in de zogeheten 'rode categorie'.

Meer nieuws
   
14:51
14:51
Mikautadze scoort wederom, maar kan Metz niet aan cruciale punten helpen
1
   
14:35
14:35
Ajax-leiding wordt gespot in Eredivisie-stadion, maar lijkt voor niets gekomen
11
   
14:27
14:27
Inter viert kampioenschap met gemakkelijke zege en dubbelslag Çalhanoglu
5
   
14:18
14:18
PEC Zwolle verslaat Heracles Almelo en passeert 'magische grens' van 34 punten
3
   
14:11
14:11
AZ kan vierde plek bijna niet meer ontlopen na geflatteerde zege op NEC
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (72)

 
JK-Ajax
 
269
25 november 2021 om 15:08
Wellicht kunnen ze dat plastic veld dan eens gedag zeggen
 
MessiBazoer
 
8
25 november 2021 om 15:10
Hoofdsponsor levert het kunstgras dacht ik. Dus dat gaat niet gebeuren, helaas.
 
Sta plaats
 
106
25 november 2021 om 15:15
Nou ja, vliegtuigen van Emirates mogen ook niet op velden van clubs landen .
 
Kelvinho
 
15
25 november 2021 om 15:15
Ten Cate is niet meer hun hoofdsponsor. Dat is tegenwoordig Asito. Ben benieuwd hoe lang ze nog een contract hebben want echt gras zou veel beter zijn, uiteraard.
 
SilverFront
 
119
25 november 2021 om 15:30
Ik heb het idee dat ze bij Heracles wel door hebben dat dat kunstgras 1 van de redenen is dat ze het vaak zo goed doen in de Eredivisie. Veel clubs hebben het daar gewoon lastig puur vanwege de grasmat. Een stuk competitie vervalsing als je het mij vraagt, voetbal hoort gespeeld te worden op natuurgras.
 
indyafcafcdb
 
82
25 november 2021 om 15:54
Mijn moeder heeft een directie functie bij asito en ik heb zo al verschillende keren mogen plaatsnemen in de business seats. Voor de wedstrijd komen de directeuren altijd een verhaalte doen over de wedstrijd en wat er gaande is. Ik kan je vertellen, ze gaan helemaal niks doen aan het plastic troep veldje. Om de directeur te quoten van toen ik er plaats mocht nemen:” alle ploegen zijn bang als ze naar ons stadion komen, psv nu ook. We zijn niet voor niks zo goed thuis”. Volgens mij zijn ze er verdomd goed van bewust watvoor zaadveld ze er hebben liggen.
 
BurdyM
 
15
25 november 2021 om 16:54
Het is juist geen zaadveld. Als ze wat meer (gras)zaad hadden gestrooid was het probleem opgelost.;-)
 
rikas1
 
2
26 november 2021 om 08:20
Al weet je niet wat er snachts allemaal op dat veld gebeurd.??
 
 
3
25 november 2021 om 16:50
Gaat Ajax dan ook z'n hybride plastic veld gedag zeggen?
 
ThorOdinson
 
41
25 november 2021 om 17:15
Nee, natuurlijk niet. Als je echt denkt dat dat hetzelfde is, zou ik iets meer onderzoek doen.
 
Heuvel 1974
 
31
25 november 2021 om 17:16
Zo'n hybride veld ligt in 80% van de stadions hoor. Als het niet meer is.
 
 
4
25 november 2021 om 17:44
Dat is zeker niet hetzelfde haha. Het heet niet voor niets Hybride.
 
padras
 
80
25 november 2021 om 15:08
Dan zou je toch denken dat Heracles wel genoeg geld heeft voor een echte grasmat
 
lwd12
 
8
25 november 2021 om 15:22
Dat hoeft niet Cambuur staat ook hoog maar maakte toch voor het eerst in 10 jaar weer verlies door Corona. Niet om van in de war te raken, maar dat maakt niet dat je dan meteen geld hebt voor veld + verwarming + afwatering en onderhoud. Weet niet of Heracles ook traint in het stadion, want dan moet er ook nog een locatie komen waar ze kunnen trainen.
 
FCBaloputdak
 
2
25 november 2021 om 15:32
Dat laatste is inderdaad ook een van de moeilijkheden, lwd12. Heracles traint in het stadion, en doet alles eigenlijk in het stadion. Een trainingsaccomodatie zou elders moeten worden opgezet, en dat kost simpelweg veel geld. En ondanks dat ze in dit lijstje zo hoog staan hebben ze door de coronapandemie zeker geen miljoenen op de bankrekening staan, helaas. Geld van verschillende verkopen is behoorlijk verdampt.
 
Sirius
 
11
25 november 2021 om 15:37
Het probleem is nooit dat clubs geen echte grasmat kunnen betalen. Het probleem is dat clubs dat verschil liever spenderen aan andere zaken. Bovendien zijn de clubs met een kunstgrasmat er inmiddels ook wel achter dat het gewoon een voordeel oplevert.
 
fctwenteYNWA
 
5
25 november 2021 om 15:55
Het stadion van Heracles ligt naast een amateurclub. Misschien dat ze daar een samenwerkingsverband mee aan kunnen gaan? Dan kunnen ze de velden mooi delen.
 
Jansen Joenite
 
6
25 november 2021 om 15:56
Dat zien we wel bij PEC ja. Op gewoon gras lukt het nog niet zo goed.
 
YoniJanssen
 
16
25 november 2021 om 15:11
Erg knap van GAE en Heracles, Ajax is natuurlijk logisch. Wat ik echter totaal niet snap is waarom een psv zich al rijk rekent met CL gelden terwijl je je erg moeilijk plaatst via de voorrondes. Ik weet niet of het nu nog steeds zo is maar Feyenoord nam de EL gelden eerder niet op in hun begroting. Volgens mij is dat nu anders maar lijkt me vee logischer dan je rijk rekenen als Psv zijnde..
 
Psvlld
 
45
25 november 2021 om 15:20
PSV begroot niet op de CL, hoe vaak dat wel niet herhaald is. Verder staat dat ook niet in de tekst, er staat simpelweg dat het net mislopen van de CL zich laten voelen, dat is toch gewoon een feit? Ook als je daar niet op begroot, iets met corona en alle extra’s goed kunnen gebruiken.
 
YoniJanssen
 
6
25 november 2021 om 15:45
Het mislopen van CL laat zich inderdaad voelen. Dit is bij PSV alleen eerder regelmaat dan uitzondering de laatste jaren. Dan is het toch niet zo gek om je uberhaupt rijk te rekenen.
 
Sirius
 
20
25 november 2021 om 15:45
Het probleem met PSV is dat het altijd wel op het randje balanceert op financieel gebied. Bijna elke cent gaat regelrecht weer naar het versterken van de selectie en best vaak worden transfers gebruikt om gaten te dichten. In de afgelopen 5 jaar Lozano (35 miljoen), Memphis (34 miljoen), Bergwijn (30 miljoen), Malen (30 miljoen), Wijnaldum (20 miljoen), Locadia (17 miljoen), Propper (13 miljoen), Dumfries (12 miljoen), De Jong (12 miljoen), Angelino (12 miljoen) en Arias (11 miljoen) verkocht. Dan mag je toch best wel een gezonde financiele huishouding verwachten. Dat blijft bij PSV toch wel een beetje achterwege. Dan waren de coronaklappen ook beter op te vangen. In plaats daarvan moesten ze wederom externe bronnen aanboren. Naast de uitbreiding van het investeringsfonds is de hypotheek ook verhoogd. Het is ook niet zo dat de dure aankopen van PSV nou vaak goed uit de verf komen.
 
Futures
 
7
25 november 2021 om 15:50
Als je de misgelopen CL inkomsten voelt, dan ben je dus van die inkomsten uitgegaan.
 
yamiown
 
3
25 november 2021 om 16:14
Sirius hoe kom je erbij dat elke cent weer naar transfers gaat? Afgelopen transferperiode voor ruim 40 miljoen meer verkocht.het jaar daarvoor inderdaad wel voor 6 miljoen meer ingekocht, maar het jaar daarvoor bijvoorbeeld weer voor 62 miljoen meer verkocht.jaar daarvoor zit je weer op vier miljoen meer uitgeven en het jaar daarvoor (om de vijf jaar compleet te maken) 11 miljoen meer verkocht. De transferbalans van de afgelopen vijf jaar is dus voor 113 - 10 = 103 miljoen positief. Dat transfers gebruikt worden om gaten te dichten is logisch gezien de coronatijd, daarnaast heeft PSV de afgelopen jaren ook flink wat leningen afbetaald.
 
Constant kante
 
5
25 november 2021 om 16:22
"het mislopen van CL laat zich inderdaad voelen. Dit is bij PSV alleen eerder regelmaat dan uitzondering de laatste jaren." Precies! En daarom begroot PSV daar ook niet op. Zodat het gemis aan die inkomsten dus ene gemis aan iets extra's is en nooit een verliespost kan opleveren. Ajax dat niet de groepsfase haalt, dát levert echter direct een verliespost van tientallen miljoenen op. Dát is nogal een verschil he.
 
AmazingNinja
 
3
25 november 2021 om 16:26
@sirius wat fijn dat jij als PSV-insider eventjes de feitjes op een rij zet. (sarcasme uit). PSV hoeft hun transferinkomsten niet te gebruiken om hun begroting sluitend te krijgen. Alleen in het coronajaar is dat gedaan. Maar goed, welke club lijdt niet onder corona? Ook voor Yoni: Volgens mij wil jij het gewoon niet snappen. PSV begroot al sinds jaren niet meer op CL. Dat was onderdeel van de gemeente deal. Ze begroten op El. De kop van dit artikel is correct, maar lokt wel weer reacties uit. Want ja, tuurlijk voelen ze dat gemiste CL nu (zeker door Covid), maar ze zijn niet afhankelijk van CL geld.
 
Yelle
 
1
25 november 2021 om 16:28
@futurus, nee, die CL inkomsten hadden een mooie opsteker betekend en coronagaten gedicht. Verder moet je dat niet zien als meer dan een vaststelling van degene die het op schrijft.
 
Constant kante
 
1
25 november 2021 om 16:33
"psv hoeft hun transferinkomsten niet te gebruiken om hun begroting sluitend te krijgen. Alleen in het coronajaar is dat gedaan. Maar goed, welke club lijdt net onder corona?" Ajax heeft de afgelopen seizoenen, zelfs zonder Corona effecten, vaker wél dan niet een operationeel verlies louter goed kunnen maken door middel van de inkomsten uit transferwinsten. Dus wat is dan precies het grote probleem? Daarnaast @sirius, je noemt inderdad een serie met dikke transfers die PSV gerealiseerd heeft afgelopen seizoenen. Als je dat allemaal bij elkaar optelt en je dan realiseert dat die allemaal door John de Jong gerealiseerd zijn, en dat afzet tegen het feit dat hij veel minder heeft uitgegeven aan transfersommen bij het halen van spelers, dan ontstaat ineens een heel ander beeld van de TM John de Jong. De man was verguisd omdat hij volgens sommigen 50 miljoen zou hebben verbrand. Maar de man is inmiddels al goed voor een slordige 70 miljoen plus op transfergebied. Ga daar maar aan staan dan!
 
AmazingNinja
 
1
25 november 2021 om 16:39
@constant Er is geen probleem ik ben het helemaal met je eens haha. Wellicht lees je mijn reactie niet goed.
 
Constant kante
 
0
25 november 2021 om 17:07
Prima gelezen hoor. Wellicht heb je de mijne niet begrepen, ....
 
Joostv97
 
0
25 november 2021 om 17:45
Deze rating is ook op basis gedaan van de jaarverslagen. Volgens mij zijn bij psv de verkopen van malen en dumfries niet in dat boekjaar mee genomen. Dat is nog een goede 40 miljoen dus die er nog bij gerekend moet worden, dat zal het er vast een stuk gunstiger op maken
 
Constant kante
 
4
25 november 2021 om 16:21
" Ajax is natuurlijk logisch." plus "volgens mij is dat nu anders maar lijkt me vee logischer dan je rijk rekenen als Psv zijnde.." Misschien even gewoon de feiten erbij houden, in plaats van conclusies trekken op basis van verkeerde informatie. PSV begroot niet op het halen van de CL en, dus, rekent PSV zich absoluut niet rijk. Sterker, PSV schrijft dus, op het afgelopen Coronajaar na (waarin ook Ajax operationeel een dik verlies moest slikken), gewoon al heel lang zwarte cijfers. En jij vindt het allemaal heel erg logisch dat van Ajax, zeg jij, maar gek genoeg is nou juist het feit dat als er ergens een club in ons betaalde voetbal is dat zichzelf 'rijk rekent' het Ajax is. Ajax begroot namelijk jaarlijks op het halen van de groepsfase van de CL. Op sportief succes dus, jaar in jaar uit. Dát is pas je 'rijk rekenen'. Want dat betekent dus dat Ajax in elk seizoen dat niet de groepsfase gehaald wordt (pak even de historie erbij, Ajax is er in haar gehele bestaan nog nooit in geslaagd om elk seizoen consequent de groepsfase van de CL te halen) al een verlies van tussen de 25 en 30 miljoen moet zien goed te maken. Maar goed om te weten dat jij dát van Ajax heel logisch vindt, terwijl je bij PSV niet logische dingen ziet, terwijl die zichzelf, in tegenstelling tot Ajax, niet rijk rekenen.
 
Sociomasia
 
16
25 november 2021 om 16:39
Klopt natuurlijk niet helemaal Constant, zonder cl inkomsten zijn ze verplicht om spelers te verkopen. Iets wat elk jaar ook gebeurd daarnaast heeft Ajax een eigen vermogen van rond 250 miljoen. Daarmee kan Ajax best enkele jaren zonder CL uitzingen.
 
Constant kante
 
1
25 november 2021 om 17:06
Socio, En wat dan als 'enkele jaren' wat langer duurt? Of ga je ervan uit dat alles sportief dan vanzelf goed komt? Je vergeet te vermelden dat Ajax niet een begroting draait die vergelijkbaar is met de rest van de eredivisie. Het salarisgebouw alleen al ligt al bijna op 100 miljoen per jaar! Je redeneert iets te makkelijk door te stellen dat Ajax met het eigen vermogen jaarlijks een exploitatie kan ophoesten die torenhoog is. Maar dan nog, en even terug naar de kern: het punt dat ik maakte is dat iemand hierboven roept dat PSV 'zichzelf rijk rekent'. Dat is dus onzin. Dat doet PSV niet. Ajax doet dat wél. Ik snap best dat haar supporters momenteel vinden dat Ajax zich ook 'prima rijk rekent'. Zoals jij nu ook doet, zeg maar. "ach, 250 mljoen eigen vermogen, we zingen het wel uit, geen probleem." Dát is toch je rijk rekenen, of niet dan?
 
Sociomasia
 
3
25 november 2021 om 17:18
Ik denk dat zowel Ajax als PSV zich niet rijk rekent. Mocht Ajax geen CL behalen (normaal jaar met EL) leiden ze rond de 30 mil verlies. Iets wat elk jaar goed gemaakt wordt met transfers. Daarnaast lijkt het me praktisch onmogelijk dat ajax enkele jaren geen CL gaat spelen. Wanneer ze geen kampioen worden spelen ze als nog voorronde.
 
Constant kante
 
0
25 november 2021 om 17:41
Socio "daarnaast lijkt het me praktisch onmogelijk dat ajax enkele jaren geen CL gaat spelen. " Wat jij omschrijft als 'praktisch onmogelijk' was tot aan 2018 ongeveer gewoon de norm he. Dat Ajax, dus, een 'garantie' zou hebben op inkomsten uit de groepsfase CL, is gewoon nonsens. Oh by the way, vraag anders even aan Jaakke en Vanden Boog hoe dat precies werkt. Zij gingen namelijk precies uit van het principe dat jij beschrijft. Oh, we halen het toch wel joh, en dan pakken we veel geld, en dus geen probleem. Waarna Ajax in 2010 technisch gewoon falliet was. Maar blijf gewoon stug denken dat Ajax sportief een garantie heeft op die 40 miljoen per seizoen. Feit is dat je die garantie maar op één manier kunt waarmaken. In de super League. Want in de CL is dat feitelijk onmogelijk voor een Nederlandse club. "mocht Ajax geen CL behalen (normaal jaar met EL) leiden ze rond de 30 mil verlies. Iets wat elk jaar goed gemaakt wordt met transfers. " Kijk @sirius, hier lees je het al. Ajax stopt de tekorten op de exploitatie dicht met transferinkomsten!
 
DeDonnie
 
5
25 november 2021 om 18:16
@constant. Deze discussie hebben we een tijd geleden ook al gevoerd en nu ga je weer onwaarheden de wereld inbrengen. Ten eerste is dit pas het 1e jaar dat Ajax op CL begroot. Afgelopen jaren begrote Ajax altijd op EL. Ten tweede heeft Ajax precorona vaker wel dan niet een positief operationeel resultaat gedraaid (exclusief transfers dus!). En in de jaren dat ze verlies leden (wat dan ook maar om een paar miljoen ging) hebben ze dat altijd makkelijk goed kunnen maken door een dik positief transferresultaat.
 
Cas1
 
3
25 november 2021 om 15:17
Ik hoorde Humberto tan gisteren zeggen; de bal is rond , het gras is groen. Ik dacht gelijk aan Sparta. Het doet pijn aan je ogen zo'n veld. Mijn oude TV was veel beter. Toen zag ik het niet Als PSV wat spelers weg doet en in de EL blijft dan stroomt het geld weer binnen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Az. Is Eenhoren is op zijn geld gaan zitten of heeft Az gewoon te weinig geld?
 
4Ever4Ajax
 
5
25 november 2021 om 15:33
op 30 juni 2021 had AZ volgens de jaarrekening 6,7 miljoen in kas. Let wel op, dat is een momentopname. AZ had afgelopen seizoen een kleine 8 ton verlies, het jaar ervoor iets van 6 miljoen winst. AZ doet het prima, maar is zeker niet overdreven rijk.
 
Sirius
 
0
25 november 2021 om 15:53
Dacht je dat AZ nauwelijks een cent spendeerde dan? De bedragen die ze uitgeven aan transfers zijn dan niet hoog, maar AZ spendeert zo'n 70 tot 75 procent van de jaarlijkse omzet aan salarissen. In de afgelopen jaren lagen de salariskosten dus tussen de 15 tot zo'n 23 miljoen euro. Dat is gewoon een serieus salarishuis. Sterker nog: AZ heeft in de afgelopen jaren best vaak operationeel verlies geleden. Gaten werden echter opgevuld met de verkoop van spelers.
 
mitchajax020
 
4
25 november 2021 om 15:18
Nou graag overschakelen naar echt gras. Voetbal speel je op echt gras, met een vies broekje thuis komen.
 
nrvier
 
4
25 november 2021 om 19:02
Ook geen daken meer, voetbal speel je in de open lucht
 
Kieftenbeld
 
9
25 november 2021 om 15:20
Tijd voor heracles om een keer over te schakelen naar echt gras. Het blijft toch een soort van competitievervalsing
 
Lierse1997
 
7
25 november 2021 om 15:24
Het voldoet totaal niet aan de definitie van competitievervalsing dus dat is het echt niet.
 
4Ever4Ajax
 
9
25 november 2021 om 15:27
Het is een beetje een vertekend beeld omdat ze met ratio`s werken. Ratio`s zijn natuurlijk best logisch, maar dat geeft niet helemaal een goed beeld. Ter vergelijking, ik kan 1 euro hebben en 0 euro schulden. Dan heb ik 100 procent Eigen Vermogen. Ik kan ook 10 euro hebben en 30 euro schuld, dan heb ik nog maar 25 procent Eigen Vermogen. Als ik die 30 euro schuld niet in 1x hoef te betalen maar op de lange termijn, heb ik dus ongeveer 10 euro om uit te geven of om klappen op te vangen. Die ene euro zonder schulden kan amper iets opvangen. Ik lees net al die zaken door van de KNVB en zou graag willen dat ze niet alleen met ratio`s werken maar dat gecombineerd met absolute getallen. Doet niets af aan de financiele situatie van GAE en Heracles an sich natuurlijk, chapeau voor hun beleid (behalve het vreselijke plastic van Heracles dan).
 
rickv
 
1
25 november 2021 om 15:56
Dat is niet noodzakelijkerwijs waar wat je zegt over ratios en absolute bedragen. Waar jij op doelt is de financiele kracht die een bedrijf heeft niet de 'gezondheid'. Niet oninteressant maar ook een barca in haar huidige vorm is sterker dan Nederlandse club maar zeker niet gezonder. Ik heb het document niet gezien, dus ik weet niet met welke ratios ze precies werken, maar in principe kan je met enkel ratio's prima uit. Dit omdat de absolute waardes erin zitten. Jou voorbeeld over 1euro vs 10euro eigen vermogen is een redelijke gedachte gang, maar kan je bijvoorbeeld ook beoordelen op basis van solvabiliteit: Eigen Vermogen/omzet en je liquiditeit: vlottende activa/kort vreemd vermogen. Immers kan je net zo goed zeggen dat je met 10euro meer klappen op kan vangen dan 1euro, maar als die klap 10% van je omzet is dan kan ook die uit verhouding zijn. Deze beoordelingen gaan over (meerjaren)begrotingen. Het zijn compliment naar het bestuur. Maar hoe gezond GAE en Heracles ook mogen zijn. Het kan niet op tegen de financiele oorlogsvoering uit Europa. Zelfs al was Ajax afgedroogd in iedere wedstrijd dan hadden ze meer gekregen dan de totale begroting van deze twee clubs samen (Wat eigenlijk absurd is voor een eerlijk competitie)
 
4Ever4Ajax
 
0
25 november 2021 om 16:22
Ik begrijp je betoog en kan daar ook ver in meegaan (uiteraard ook over de verhoudingen). Gezondheid van een bedrijf/club heeft ook te maken met financiele kracht. En het heeft ook te maken (bij een voetbalclub) hoe de inkomsten tot stand komen. Heb je alleen inkomsten uit recettes e.d. en minder uit je verkoop van shirts etc, ben je ook kwetsbaarder als het een keer tegen zit. Dit zijn zaken die de KNVB allemaal niet meeneemt in hun 'waardering'. Het is absoluut de waarheid die ze opschrijven, maar in mijn optiek maar een deel.
 
gomes1psv
 
3
25 november 2021 om 15:33
Tja, 52 miljoen binnengeharkt en 8,5 miljoen geinvesteerd... Dan verwacht je niet dat je de CL misloopt toch?
 
Jansen Joenite
 
5
25 november 2021 om 16:01
Alles naar rato natuurlijk, maar het lijkt mij geen verkeerd teken om te zien dat Twente hier ook opkrabbelt en 28 punten verzameld. Niet onverdienstelijk als je kijkt naar Feyenoord (23 punten), Vitesse (23 punten), Utrecht (16 punten) en PSV (16 punten). Uiteindelijk moet het gezonde verstand weer regeren, en niet de luchtfietserij uit het verleden.
 
FCkorsou
 
1
25 november 2021 om 16:05
In hoeverre worden hier transfers in meegenomen? Afgelopen zomer heeft PSV nogal wat miljoenen binnengeharkt met de verkoop van Malen/Dumfries/Rosario. Als deze bedragen pas in het volgend boekjaar meetellen dan geeft dit best wel een vertekend beeld.
 
4Ever4Ajax
 
2
25 november 2021 om 16:25
Dat zal op basis van jaarcijfers 2020/2021 zijn waarbij de verkoop van deze 3 niet zullen zijn meegenomen. Wat wel zo is met transfers, is dat de verkoopprijs die wij zien, niet de opbrengst aan de andere kant is (boekhoudkundig). Transferresultaat zoals ze dat noemen zijn de opbrengsten uit verkopen minus de afschrijving op de huidige spelers. Die afschrijving is bij PSV hoog waardoor het transferresultaat een stuk zal worden gedempt. Tel daarop de inkomstenverliezen vanwege lege stadions. Dat zal op basis daarvan niet in 1x een totaal ander beeld op gaan leveren komend jaar denk ik.
 
Constant kante
 
1
25 november 2021 om 16:29
De door jou genoemde transfers vallen inderdaad allemaal in het huidige boekjaar en niet het afgelopen boekjaar met Coronacijfers erin.
 
Blackthought
 
2
25 november 2021 om 16:05
Clubs met kunstgras hoor je anders te benaderen met zulke onderzoeken. Die kun je niet vergelijken met fatsoenlijke voetbalclubs.
 
FunkyG
 
2
25 november 2021 om 18:13
Go ahead heeft uiteraard echt gras en toch de gezondste club van Nederland. Laat toch zien dat het wel degelijk kan
 
Blackthought
 
1
25 november 2021 om 19:26
Klopt. Enorm veel respect ook daarvoor. Ik ben een enorme voorstander van clubs die gewoon een gedegen beleid voeren. Zoals ze ook aangeven, oh we promoveren? We blijven gewoon kkd salarissen hanteren zodat we niet in de problemen raken als we degraderen. Zorgt voor veel meer stabiliteit en die stabiliteit is essentieel voor de resultaten. En dat zonder op financieel gebied vals te spelen door te bezuinigen op iets essentieel als de grasmat.
 
jankroon1988
 
4
25 november 2021 om 16:12
Zoveel haat voor Heracles. Ten eerste kunnen ze het veld niet zomaar vervangen want er ligt beton onder het veld, dan zouden ze een nieuw stadion moeten bouwen. Ten tweede kun je het veld van Heracles niet vergelijken met andere kunstgrasvelden. Heracles loopt al jaren voor in Europa op het gebied van kunstgras, mede door de samenwerking met ten Cate, het gras van Heracles is bijv. geweven en bestaat niet uit standaard plastic korreltjeskunstgras. De kwaliteit van het veld wordt hier altijd over één kam geschoren op basis van de landelijke opinie. Wees blij dat een club innovatief is en bijdraagt aan de verbetering en ontwikkeling van velden die misschien ooit wel zo goed worden dat ze niet meer van echt te onderscheiden zijn.
 
Sirius
 
4
25 november 2021 om 16:20
Tja, het is een leuk staaltje promoten, maar het blijft gewoon kunstgras. Niet voor niets klagen zoveel mensen erover. Het is altijd nog totaal anders dan natuurgras. Verder is het niet waar dat Heracles een nieuw stadion zou moeten bouwen. Er moet alleen een ondergrond komen waarop een normale grasmat kan worden 'aangelegd'. Het is wellicht innovatief binnen het kunstgras, maar in de voetballerij zal niemand het innovatief noemen als ze zelf op gewoon natuurgras spelen.
 
TieskeD
 
5
25 november 2021 om 16:33
De haat tegen kunstgras is wat mij betreft zeer terecht. Sportief heeft Heracles een voordeel, financieel ook, anders clubs investeren immers veel geld om hun echte grasmat in goede conditie te houden. Op de veldenranglijst staan deze velden steevast onderaan, blijkbaar vinden de spelers het zelf ook verschrikkelijk. Het is werkelijk belachelijk dat het nog toegestaan is.
 
Jansen Joenite
 
1
25 november 2021 om 17:25
Je kan dat veld zeker wel vergelijken. de scores van de Velden competitie laten dat ook duidelijk zien. Heracles:1,44, Sparta:1,38 en Emmen: 1,22. Die verschillen zijn minimaal en verre van significant. Een beetje boer weet in Erve Asito toch dat beton wel om te zetten in gras? Gras heeft maar een paar centimeter grond nodig om goed te groeien. Desnoods met uitschuifveld zoals het Gelredome.
 
jankroon1988
 
0
25 november 2021 om 18:52
Ik begreep dat het niet zomaar mogelijk was met beton maar ik kan het natuurlijk mis hebben, ben dan ook geen boer... Het veld van Heracles is in samenspraak met spelers ontwikkeld en wordt met elke vernieuwing steeds beter. Een thuisvoordeel als bij Heracles ligt echt niet alleen bij het veld.
 
itsmealex
 
4
25 november 2021 om 16:26
Waarom wordt Heerenveen niet genoemd in het artikel? Scoren 35 van de 40 punten en staan daarmee toch wel boven verwachting op een gedeelde derde plaats met Ajax en Sparta.
 
schaatser
 
0
25 november 2021 om 16:45
Of een echte grasmat, anders hoop ik dat elke club met plastic degradeerde. Hoe sympathiek ik sommige clubs ook vindt bv cambuur en sparta
 
nrvier
 
0
25 november 2021 om 19:06
Hopelijk komt dat nieuwe stadion van Cambuur er snel, dat scheelt er weer eentje
 
ErinKamps
 
3
25 november 2021 om 17:04
Liever een kunstgras veld dan sommige belabberde zandbakken die je de komende maanden weer in de eredivisie gaat zien?????
 
-NEC-
 
2
25 november 2021 om 21:46
Dat valt wel mee. De meeste clubs hebben echt wel een goede grasmat.