Koeman geeft Kraay jr. gelijk omtrent discussie: 'Zouden regel moeten instellen'
Zondag, 3 november 2019 om 11:29

Mohamed Ihattaren ziet zijn toekomst bij het Nederlands elftal liggen, maar niet elke speler met Marokkaanse of Turkse roots kiest uiteindelijk voor Oranje. Hakim Ziyech bijvoorbeeld koos uiteindelijk voor Marokko, ondanks zijn aanwezigheid in de jeugdteams van Nederland. Bondscoach Ronald Koeman is het bij Goedemorgen Eredivisie van FOX Sports eens met Hans Kraay jr. dat dergelijke spelers op een of andere manier schatplichtig zijn aan het land dat hen zoveel kansen heeft geboden.

Kraay jr. is van mening dat spelers die al voor Oranje Onder-19 spelen definitief voor Nederland moeten kiezen. Koeman deelt die mening en geeft terloops zijn visie op de vaak gevoerde discussie. "Ik ben het met je eens. Het is prettiger en beter voor ons om eerder te weten wat een keuze is. Er is helaas geen regel voor. We zouden als KNVB een regel moeten instellen richting Jong Oranje."

"Ik vind ook dat als jij als speler gedurende je hele opleiding gebruik maakt van de faciliteiten en de ontwikkeling van het Nederlandse voetbal, dan geeft dat ook een bepaald gevoel dat je daar uiteindelijk in verder moet", vervolgt Koeman zijn relaas. "Het zou prettiger zijn als je dat eerder weet dan op het moment dat iemand in beeld komt bij het Nederlands elftal."

Analist Arnold Bruggink werpt een ander discussiepunt op. "Er zijn veel spelers in Jong Oranje die weten dat ze nooit in het Nederlands elftal komen, maar wel voor bijvoorbeeld Marokko kunnen spelen, of voor Turkije." Kraay jr. vindt dat jeugdinternationals niet 'gepamperd' hoeven te worden, terwijl Koeman van mening is dat de keuze niet zo makkelijk is voor jonge spelers. "Ik weet het van de zaakwaarnemer van Orkun Kokcü wat ook grotendeels de zaakwaarnemer is van Frenkie de Jong. Kokcü kiest op een gegeven ogenblik voor Turkije, omdat hij geen toekomst ziet bij het Nederlands elftal. Waarschijnlijk is het bij een ander land gemakkelijker om het nationale team te halen dan bij Nederland. Dat ligt veel moeilijker dat wat wij vinden."

Meer nieuws
   
11:44
11:44
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
0
   
11:09
11:09
Ajax zet streep door 2 potentiële trainers: 'Zij werden als 'te bleu' gezien'
12
   
10:20
10:20
Gewilde Wirtz is 'toptarget' en ziet specifieke transfer in 2025 zelf ook zitten
17
   
10:00
10:00
De 15 namen die Arne Slot deze zomer kunnen opvolgen bij Feyenoord
49
   
09:38
09:38
Footy Headlines lekt na thuistenue ook uitshirt Feyenoord voor komend seizoen
25
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (38)

 
Kyle66
 
27
3 november 2019 om 11:36
Ik ben het er ook mee eens. Als je alle jong-elftallen in Nederland hebt doorlopen, hoort Nederland je eerste keuze te zijn. Daarom heb ik begrip voor de keuze van Dest. Die speelt voor de VS en heeft daar ook in Jong gespeeld.
 
Janta
 
8
3 november 2019 om 12:00
Je bedoeld natuurlijk Jong VS en dat heeft ook Mazraoui gedaan voor Marokko. Ziyech twijfelde nog maar toen Hidding koos voor spelers die over de top begonnen te raken heeft hij eieren voor z'n geld te kiezen door voor Marokko te gaan spelen.
 
FcGrun050
 
34
3 november 2019 om 12:15
Das niet waar. Hiddink had hem geselecteerd, toen trainde hij mee met het Nederlands Elftal. Raakte toen geblesseerd, toen was Hiddink ontslagen en toen kwam Blind. Blind vond andere spelers beter, dus liet Ziyech links liggen. Ziyech had er geen trek meer in en ging in op de avances van Marokko. Zo is het gegaan en was niet echt Hiddinks schuld.
 
Soccerfan_1
 
12
3 november 2019 om 12:32
Ziyech koos ook voor oranje en had ook een trainingsstage bij oranje en heeft nog gezegd dat ie toernooien met oranje wilde spelen maar moest vanwege een blessure afhaken. Werd op z’n pik getrapt doordat ie die later niet werd geselecteerd terwijl iedereen dat wel had verwacht. Die heeft toen uit emotie voor Marokko gekozen. En reken maar dat ie spijt heeft.
 
Kyle66
 
5
3 november 2019 om 12:40
@Janta, ik schrijf toch ook dat Dest in Jong VS heeft gespeeld? Juist daarom begrijp ik zijn keuze.
 
Sulejmanii
 
3
3 november 2019 om 13:00
Soccerfan hoe kom je erbij, dat Ziyech spijt heeft van zijn keuze?
 
ikbenjouniet
 
0
3 november 2019 om 13:46
omdat die dat laat zien en heeft gezegd in een interview. omdat die continu ruzie heeft met die BC en het allemaal minder soepel gaat als die gehoopt had
 
Patroo
 
7
3 november 2019 om 11:37
Ze kunnen dit contractueel vastleggen lijkt me toch? Als je de jeugdelftallen hebt doorlopen zit je tot bijvoorbeeld je 21e jaar vast aan dat land, en mag je daarna nog kiezen om te switchen naar een ander land mits je minder dan bijv. 5 interlands voor het eerste land hebt gespeeld.
 
Niek_je
 
2
3 november 2019 om 12:09
@Patroo Nee dat kan niet. Zodra je 1 officiële interland in het 1e hebt gespeeld kun he automatisch niet meer switchen. Tenzij het een oefenpotje is. KNVB kan die regels niet zelf aanpassen.
 
Patroo
 
2
3 november 2019 om 12:17
Beetje slecht verwoord, ik bedoel niet dat de knvb hier iets aan kan doen, maar meer dat het een suggestie is voor de fifa.
 
Japie_Krekel
 
21
3 november 2019 om 11:38
"hakim Ziyech bijvoorbeeld koos uiteindelijk voor Marokko." niet zo gek ook met Blind en Van Basten toen aan het roer die Ziyech totaal niet de indruk gaven vertrouwen in zijn kwaliteiten of talent te hebben terwijl hij al langere periode wekelijks excelleerde in de Eredivisie en destijds ons grootste talent was. hopen dat Ihatarran nu de Ziyech rol op zich kan nemen. die heeft daar zeker de potentie voor
 
NJfromVOL
 
8
3 november 2019 om 11:47
Korte termijn denken. Ook bondscoaches zijn passanten. Het gaat er om hoeveel vertrouwen je in jezelf hebt en in je concurrenten.
 
Japie_Krekel
 
12
3 november 2019 om 12:05
@njfromvol niet mee eens. wat als Blind en Van Basten nog 4 jaar als bondscoaches waren blijven zitten? had hij dan al die tijd moeten gaan zitten wachten?
 
NJfromVOL
 
3
3 november 2019 om 12:11
Goed punt, maar een gecalculeerd risico was dat beiden het niet lang zouden uithouden. Ze stonden behoorlijk onder druk.
 
Japie_Krekel
 
4
3 november 2019 om 12:16
dat wel maar de Knvb was toen een puinhoop. niemand wist wie de leiding had, Van Breukelen het gezicht van de Knvb destijds kwam ook over als een eerste klas amateur in de media. ik snapte toen wel dat Ziyech weinig perspectief zag. zeker als je zag welke middelmaat er wel allemaal opgeroepen werd terwijl Ziyech zowat wekelijks geweldig speelde bij FC Twente. wat moet je dan nog doen om erbij te zitten?
 
NJfromVOL
 
3
3 november 2019 om 12:20
Dan zou je juist perspectief moeten zien.zoals ik in mijn eerste reactie aangaf; vertrouwen in jezelf.
 
Japie_Krekel
 
5
3 november 2019 om 12:41
@njfromvol Ziyech kennende had hij wel vertrouwen in zichzelf maar niet in het amateuristische beleid bij de Knvb. als die allerlei middelmaat hoger inschatten dan een speler met specifieke kwaliteiten die ook nog eens beter presteert dan ga je logischerwijs wel twijfelen aan de professionaliteit en het inzicht bij zo een organisatie en aan de mensen die daar worden aangesteld
 
FR_Ronnie
 
6
3 november 2019 om 11:40
Zo zie je maar weer dat de keuze waarschijnlijk niet afhangt van het gevoel, afkomst of familie, maar gewoon rationeel is: "bij welk land heb ik de meeste kans op speeltijd".
 
Barqa
 
7
3 november 2019 om 11:43
Klopt niet helemaal. Hij gaf in eerste instantie gelijk. Maar kwam er daarna weer een beetje op terug. Omdat veel het eerste van oranje gewoon niet halen. En die jongens waren blijkbaar wel nodig voor de jeugdteams... Ze maken als t ware gebruik van elkaar vind ik. Dat met die voetbalschool bullshit vind ik maar onzin. Spelers leren voetbal echt wel bij hun voetbal club. En de club houdt er hopelijk wat aan over als ze hen verkopen. En die privileges vallen echt wel mee hoor...
 
JK-Ajax
 
10
3 november 2019 om 11:47
Ach wat een discussie toch steeds. We maken het probleem zoveel groter dan het is. Van het gros die de keuze niet voor Oranje heeft gemaakt wordt er niets gemist dus wat is dan het probleem? Ziyech had ik er graag bij gezien maar die is stelsematig genegeerd door de verantwoordelijke bondscoaches waardoor hij een andere keuze heeft gemaakt. Dan ligt het probleem bij het selecteren en niet aan al dat geblaat over loyaal aan je opleidingsland.
 
Kyle66
 
2
3 november 2019 om 11:50
Stelselmatig is natuurlijk onzin. Hij was opgeroepen door Hiddink en raakte geblesseerd. Daarna riepen Blind en Van Basten hem niet meteen op en koos hij voor Marokko. Dat is dus allesbehalve stelselmatig.
 
JK-Ajax
 
9
3 november 2019 om 12:05
Het is maar wat voor definitie je hanteert voor stelselmatig. Hij is toch 4/5 maanden genegeerd voor de wedstrijden nadat hij voor het eerst was opgeroepen. Volgens mij zijn er toen een stuk of 4 wedstrijden geweest waarin je prima hem had kunnen laten debuteren en vastleggen voor Oranje. Ik vind dat genoeg wedstrijden om daar stelselmatig (consequent) op te plakken.
 
Kyle66
 
1
3 november 2019 om 12:43
Als je het hebt over "stelselmatig genegeerd door de verantwoordelijke bondscoaches", suggereer je dat hij door verschillende bondscoaches is genegeerd. Daarop reageerde ik. Hij is maar door 1 bondscoach genegeerd en dan ook niet gedurende diens hele tijd als bondscoach.Gelet op een andere reactie van je denk ik dat jij ervan uitging dat Hiddink hem ook had genegeerd. Dat was dus niet zo. Denk dat je daarom het woord 'stelselmatig' hebt gebruikt.
 
Ryjuu
 
5
3 november 2019 om 11:49
Dit is zo overtrokken reactie. Van alle spelers die voor Marokko gekozen hebben was Ziyech de enige die een vaste plaats in de Oranje selectie zou hebben gekregen. Dat hij uiteindelijk niet voor Oranje heeft gekozen kwam uit rancune jegens Blind. Al die theorien, formules, methodes van hoe en waarom kunnen gewoon de deur uit. Zoals Bruggink al aangaf, sommige jongens weten gewoon dat ze een meer toekomstbestendige interland carriere hebben bij Marokko dan Oranje. Het niveauverschil is met alle respect toch 2 stappen hoger. Dus een eendagsvlieger valt al snel door de mand bij Oranje en wordt zonder pardon weer ingeruild. Terwijl de drempel bij Marokko toch iets lager ligt.Overigens moet Koeman zich niet over dit punt gaan uitspreken. Zeker niet als je net een speler overgehaald hebt. Als je dan voorheen altijd roept de keuze van spelers te respecteren en dan vervolgens deze stelling aanneemt, komt dat respecteren van de keuze niet echt oprecht over.
 
De Toekomst
 
3
3 november 2019 om 12:00
Ik ben ook nog altijd blij dat mijn familiestamboom enkele generaties terug ergens een Duitse stiefvader en Franse halfzus bevatte. Oranje heeft mijn voorkeur, maar zolang die niet concreet wordt ben ik blij dat ik andere opties heb om open te houden. Wie weet wat de toekomst brengt? En nog even serieus, zolang spelers geen officiële interland voor het hoogste nationale elftal van een land hebben gespeeld, kunnen ze alle kanten op. Het is juridisch niet vast te leggen om dat anders te doen en onderlinge afspraken over zulke dingen zijn niks waard. Daarbij, uiteindelijk gaat het om de wensen van de speler zelf en die moeten we respecteren. Koeman bedoeld het goed, maar ik vind niet dat je kan verwachten dat een 16- of 18-jarige speler op zo'n leeftijd die beslissing moet nemen.
 
La~Decima
 
4
3 november 2019 om 12:02
Nee, laten we vooral de keuze bij spelers gaan leggen als ze 12 zijn. Dan kunnen ze namelijk op een volwassen manier overwegen wat de beste keus is. Dan kunnen we ook al zien hoeveel talent ze hebben.. laat staan dat als je in Nederland woont je natuurlijk niet even naar Marroko of Zweden vliegt om daar even mee te doen met een training van de jeugdploeg van de onder 14. Laat die mensen gewoon lekker op hun gevoel kiezen, wie voor Nederland wil uitkomen moet daar ook trots op zijn toch?
 
AFCAoudwest
 
0
3 november 2019 om 12:10
Nee, zoals het artikel ook al zegt: je maakt hier jarenlang gebruik van de faciliteiten dus heb je ook een morele verplichting hier te spelen. Als je voor een ander land kiest, zou je ook je paspoort moeten inleveren vind ik. Dan moet je wel consequent in je keuzes blijven...
 
memphisdepay
 
4
3 november 2019 om 12:49
Wat een onzin! En al die mensen dan die na jaren studeren in het buitenland gaan werken en wonen. Heb jij daar ook problemen mee. Je moet niet vergeten dat het de clubs geen reet interesseert, natuurlijk heeft iedereen liever dat ze voor Nederland kiezen. Dat dit überhaupt een discussie is, is vrij triest. Om spelers als Kokcu kan ik alleen maar lachen, als je nu als potentieel Nederlands elftal speler voor een ander land kiest dan ben je dom bezig. Er is gewoon teveel talent aanwezig.
 
 
18
3 november 2019 om 12:16
Wat een hypocriet is die Koeman. Wel proberen Dest over te halen om voor oranje te kiezen terwijl Dest zijn jeugdwedstrijden voor Usa speelde.
 
WHUUUU
 
2
3 november 2019 om 15:19
Ik vind het terecht dat de leeftijdsgrens voor alcohol van 16 naar 18 is gegaan. Toch kocht ik zelf op mijn 16e al alcohol. Maakt dat mij een hypocriet? Je kan best gebruik maken van een regel, ookal ben je het er mee oneens. Je reactie is een beetje kortzichtig vind ik. Als andere landen je talenten wegplukken, probeer je dit zelf ook te doen natuurlijk. Anders wordt je gewoon ondergesneeuwd namelijk.
 
 
0
3 november 2019 om 12:55
Hè hè eindelijk zien ze het licht. Maar Bruggink kletst natuurlijk weer uit zijn nek. Ook Jong Oranje is geen springplank voor andere landen ook al ga je Oranje nooit halen. Dan ga je uit van persoonlijke ambitie van een speler. Dat is helemaal niet relevant voor de opbouw van Oranje. Pech voor jou als je het niet haalt. Er moet inderdaad een regel komen zodat de keuze duidelijk is en we niet maanden zitten te wachten op een beslissing. Je kiest voor je land en met passie vreet je alles op je weg op in dienst van je land. Maak Nederland trots!!
 
HijNiet!
 
3
3 november 2019 om 13:14
Clubs en voetbalbonden geven jonge spelers geen kansen uit liefdadigheid of in het belang van de speler. Ze doen dat enkel uit eigenbelang, in de hoop dat deze spelers later van waarde kunnen zijn. Ik zie niet in waarom deze spelers voor de rest van hun carrière schatplichtig zouden moeten zijn. Ze betalen hun belastingen in Nederland, op die manier leveren ze hun bijdrage aan de maatschappij. Ikzelf heb ook het volste recht om mijn opleiding, die ik volledig in Nederland gevolgd heb, in het buitenland ten gelde te maken, mocht ik de optie krijgen om een goede baan in het buitenland te krijgen. Jonge voetballers verdienen dezelfde keuzevrijheid, des te meer omdat de vrijheid om je eigen keuzes te maken een essentiële kwaliteit is van onze samenleving.
 
sebasjuh
 
1
3 november 2019 om 13:16
Grappig dat Koeman dat nu vindt maar wel een Dest probeert over te halen om voor Oranje te kiezen terwijl die de jeugd elftallen van USA had doorlopen. Ik ben het er wel mee eens uitkomen voor de jeugd elftallen misschien onder 19 wedstrijden is gewoon voor dat land uitkomen. Het is raar om gebruik te maken van alle faciliteiten van bv Duitsland of Nederland en dan uiteindelijk wel voor Marokko kiezen.
 
Shikor
 
2
3 november 2019 om 13:55
Misschien moeten ze juist beslissen dat je voor beide landen mag uitkomen maar dat voor een officeel toernooi aangeeft. Lekker toch als ihattaren naar de Afrika cup gaat en het EK. Als iemand goed is willen we allemaal dat hij kiest voor 'ons' land. Niemand vond het erg als Asensio destijds voor NL had gekozen terwijl hij veel minder met NL heeft dan bijvoorbeeld Ihattaren.
 
Bossie
 
0
4 november 2019 om 05:06
Een jonge gast moet dus al op jonge leeftijd een keuze gaan maken. Ik snap dat het voor de KNVB en co het dan een stuk gemakkelijker zou zijn , maar om voor een jonge gast zo'n keuze te laten maken ......Waarschijnlijk is dan de keuze van de ouders van een nog groter belang