Koeman roemt 'echt geweldige' uitblinker bij Nederland: 'Wissel was onnodig'
Zondag, 16 juni 2024 om 17:53

Ronald Koeman vindt dat het Nederlands elftal kan voortborduren op de nipte overwinning tegen Polen (2-1) op het EK. De bondscoach van Oranje zag zijn ploeg dankzij een late goal van Wout Weghorst een late zege binnenhalen. "Er is genoeg om te verbeteren, maar dit resultaat geeft een rust richting Frankrijk die prettig is", zegt Koeman na afloop bij de NOS.

Koeman vond Nederland uitstekend beginnen, ondanks de vroege tegentreffer van Adam Buksa. "We hebben het denk ik een uur lang goed gedaan. We hebben goed gevoetbald, veel kansen gecreëerd." De tegengoal viel uit een hoekschop. "Het is een slecht moment verdedigend gezien als je een goal tegen krijgt uit een standaardsituatie, maar zij hebben veel lengte."

Nederland miste kans op kans tegen Polen. "We speelden goed, maar je moet afstand nemen. Na een uur vond ik dat we wat wegvielen. Dan zie je dat het richting einde wedstrijd heel moeilijk is, maar ik had wel het idee dat we de 2-1 gingen maken."

De invallers maakten verschil voor Oranje. "We konden frisse jongens brengen. We wisten dat we met Wout iemand met lengte erbij hadden, zeker bij voorzetten. Dan is het geweldig dat hij, weliswaar niet met zijn hoofd, met zijn linker de winnende maakt. Zwaarbevochten op het laatst, maar al met al meer dan verdiend."

Koeman heeft rotsvast vertrouwen in Weghorst. "Ik denk altijd aan Wout (voor een invalbeurt, red.), omdat Wout een verleden heeft met belangrijk zijn met goals, bijvoorbeeld tegen Ierland in de kwalificatie. Met Wout weet je dat er een ander type komt, agressiever, adrenaline. Dat hadden we op een bepaald moment nodig, net als snelheid en energie. Ook met Donyell (Malen, red.) en Jeremie (Frimpong, red.) zag je dat."

Gakpo maakte voor rust de 1-1 en wordt geroemd door Koeman. "Ik vond Cody echt geweldig, en eigenlijk was het niet nodig om hem te wisselen, maar dan probeer je toch een frisse speler te brengen met diepte en snelheid." Frimpong viel overigens in de 81ste minuut in voor Gakpo.

Koeman hield tot het einde toe vertrouwen in de winst. "Als je dermate spelers achter de hand hebt, ook andere types dan waar we mee beginnen, dan weet je dat er ook dingen kunnen veranderen."

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste voetbalnieuws? Word nu lid van het Voetbalzone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws
   
00:05
00:05
Van Basten: 'Die jongen is de beste van het veld, maar ik kende hem niet'
24
   
23:59
23:59
Nog slechts twee toplanden over als mogelijke tegenstander van Nederland
55
   
23:26
23:26
Koeman wijst hoofdschuldigen aan na Nederland - Oostenrijk: 'Als kip zonder kop'
63
   
23:15
23:15
Rapport Oranje: Veerman met afstand slechtste bij Oranje op rampzalige avond
139
   
22:52
22:52
Engeland stelt zwaar teleur maar wint wel Groep C; Slovenië naar achtste finale
66
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (35)

 
vtotheb
 
32
16 juni 2024 om 17:59
Gini ging ook lekker, Ronald. Net als Memphis. Cody in de spits tegen de Fransen en malen als buitenspeler? En Gini als bankwarmer. Dankjewel!
 
Ducktaildo
 
37
16 juni 2024 om 18:03
Tribunewarmer zal je bedoelen
 
toss
 
11
16 juni 2024 om 18:07
Ja iedereen ziet dat Gini 0 toevoegt in het veld. Memphis kwam niet in zijn spel en ging ook steeds vreemdere/ minder goede keuzes maken. Gakpo goed maar mag effectiever, echter het grootste gevaar aam NL kant en schouten en ake ook goed! Vond verdediging verder wat tegenvallend.
 
SjakieLegend
 
45
16 juni 2024 om 18:13
Memphis was niet heel gelukkig, maar vond hem, zeker in de eerste helft, prima spelen. Wijnaldum kan echt niet meer.
 
FR010FRDAM
 
29
16 juni 2024 om 18:15
Memphis was gewoon goed hoor. Zorgde voor veel gevaar. Gewoon laten staan.
 
Giovinazzi
 
39
16 juni 2024 om 18:17
Hij miste wat rust in de afronding, maar speelde inderdaad gewoon een goede wedstrijd. Zielig hoe zoveel mensen hem in alle machten alleen maar naar beneden willen praten.
 
Herosennin44
 
22
16 juni 2024 om 18:20
@fr010 Bij velen zien ze bij Memphis enkel wat hij fout doet en telt elke fout voor twee Die jongen kan een hattrick scoren en dan was hij vast egoïstisch bij een doelpunt. Het kan niet gewoon zijn dat hij vrij aardig speelde, maar ongelukkig was met zijn kansen.
 
misseva88
 
29
16 juni 2024 om 18:34
Memphis mag wel eens wat vaker in de spitspositie lopen. Hij is mij daar te vaak weg, waardoor die positie gewoon helemaal niet ingevuld wordt. De goal die Weghorst scoort had Memphis niet gescoord simpelweg omdat hij daar niet in de buurt had gelopen. Oranje had hem daar vandaag veel vaker nodig.
 
kevinovic
 
4
16 juni 2024 om 18:51
Wel mee eens wat betreft memphis maar dat ligt dan ook wel bij koeman. Je weet wat voor type 'spits' memphis is. Beetje pech(kwaliteit?) ook met de kansen.
 
MrRudi74
 
6
16 juni 2024 om 19:42
Denk even terug aan de aanval waar Reijnders te bal aan de linkerkant in de 16 krijgt en hem voor wil geven maar net geblokt wordt door een Pools been. In precies dezelfde positie als waarin Wout scoorde, stond een zekere Memphis. Als dat een goal was geworden zal het wel "een simpele intikker" zijn geweest? Memphis is geen statische spits nee, maar die goal die Weghorst scoort had Memphis ook gescoord simpelweg omdat hij OOK in de 16 komt als er een lopende aanval is. Staat je uiteraard vrij om van andere type spitsen te houden, maar dit is gewoon onzin.
 
AjaxRosenberg
 
8
16 juni 2024 om 20:14
MrRudi74. 1 voorbeeld is leuk maar er waren ook situaties dat de bal sneller gegeven kom worden maar dat Depay er niet was. En dan is het gevaar al veel minder omdat er eerst weer teruggekaatst worden.
 
THenry_228
 
5
16 juni 2024 om 23:33
Memphis kreeg een 100% kan en schoot hem wild over. Dan kan je spreken over haten maar een topspits maakt die goal, Memphis niet… zoals zo vaak als het er echt toe doet. Als je dat als ‘haten’ wil omschrijven, tja… En dat notabene tegen een armtierig Polen. Polen!
 
Titaantje
 
3
16 juni 2024 om 20:08
Memphis was de eerste helft prima. Als elftal werd veel gecreerd en daar had hij een groot aandeel in. Hij zwerft wel veel en staat weinig in de punt, maar dat werd prima ingevuld door de overlap.
 
Migi
 
19
16 juni 2024 om 18:01
Zeker de 1e helft was prima, net als de 10 minuten na rust. Had gewoon 4-1 moeten staan in de rust. Uiteindelijk had ik er bijna geen vertrouwen meer in. Tot Woutje.
 
Johan78
 
34
16 juni 2024 om 18:17
Inderdaad, eerste uur was Nederland echt uitstekend. De negativiteit hier is echt stuitend. Alleen het laatste halfuur kon het beide kanten op maar uiteindelijk wint Nederland natuurlijk gewoon 200 procent terecht.
 
Herosennin44
 
25
16 juni 2024 om 18:22
@johan78 Wordt er ook naar van. Mensen begrijpen totaal niet wat het is om een supporter te zijn. Zijn allemaal stuk voor stuk Valentijnjes. Het is dan ook dan weer wel grappig dat ze het allemaal niet lijken door te hebben als ze weer eens over Driessen zeiken. Terwijl ik er niet raar van op kijk als Driessen 70 accounts onder verschillende namen op voetbalzone heeft.
 
Schveenman
 
9
16 juni 2024 om 18:23
Zo. Inderdaad. Had een dikke overwinning moeten worden. Het werd dan ook interessant toen polen met 1-0 voor kwam. Ik zeg keurig gedaan ned elftal. Nu gaan verrassen tegen de fransen en t oranjegevoel barst los in het land.
 
superfarmers
 
7
16 juni 2024 om 19:21
Krijg echt het gevoel dat bij sommigen de clubvoorkeur zo belangrijk is dat ze bij een mindere bal of moment van een speler van een ander team gelijk deze speler neer willen sabelen
 
Sjoerdd
 
2
16 juni 2024 om 21:15
Begrijp er ook niks van. Je creëert meer dan genoeg en Polen heeft grotendeels niets te vertellen. Voetballend echt niet slecht, alleen de afronding laat de wensen over. Als er een ploeg verdiende om te winnen waren wij het wel.
 
THenry_228
 
2
16 juni 2024 om 23:35
Mja, en als mijn oma een… had was het mijn opa. Knap dat ‘als,als,als’. Feit is dat Oranje veel te veel kansen nodig had tegen een armtierig Polen (dat ontzettend veel ruimte weg gaf trouwens). Onbegrijpelijk dat je als Oranje zijnde met hangen en wurgen maar 2-1 wint.
 
Migi
 
0
17 juni 2024 om 10:06
Gewoon om aan te geven dat het veldspel prima was. Er is een verschil tussen niets creeren en veel creëren, maar niet zuiver zijn in de afronding. Kan je wel aankomen met je oma, maar het is wat saai om helemaal niet dieper in te gaan op het spel.
 
Oortap
 
63
16 juni 2024 om 18:05
Als ik zie hoe apathisch Wijnaldum invalt en speelt, had je net zo goed gewoon alsnog een Til, Klaassen of Stengs kunnen oproepen. De bank qua middenvelders is echt heel beperkt en ik denk dat de drie die ik opnoemen meer toevoegen dan dat Wijnaldum dat doet.
 
SjakieLegend
 
16
16 juni 2024 om 18:15
Zelfs Kenneth Taylor zou meer toevoegen dan Gini.
 
Nr.11
 
8
16 juni 2024 om 18:37
Of Depay op de 10 en Weghorst in de spits bij een stand als 1-1
 
MrRudi74
 
1
16 juni 2024 om 19:44
Ik ben altijd groot fan van Gini geweest maar hij voegde echt niks toe vandaag.
 
mr shiffels
 
5
16 juni 2024 om 18:07
Lekker weer Nederlands is iedereen pessimistisch.... we hebben gewonnen we zijn al door ...dit was de eerste wedstrijd, vrijdag moeten we tegen Frankrijk met of zonder depay of wijnaldum maakt geen fluit uit winnen wordt het hem toch niet al stellen we 13 Mensen het veld op.. wees blij we hebben de poule al weer overleefd .hup Holland
 
Rochester
 
7
16 juni 2024 om 18:16
Gakpo speelde inderdaad goed. Kwam veel dreiging van hem af, met name in de eerste helft en ook een paar goede mogelijkheden gehad en gecreëerd, ook goede acties gemaakt. Het was niet heel goed, maar ook niet slecht. Nederland begon gewoon prima, en kregen genoeg kansen. Verbruggen 2x alert bij goede kansen van Polen, maar dat was het voor Polen ook wel en Nederland had meerdere kansen maar daar was Szczesny juist alert. Vond Simons weer tegenvallen. Het is jammer dat hij tot dusver bij Nederland niet kan laten zien wat hij in clubverband presteert. Zou hem de volgende wedstrijd op de bank zetten, en dan met Malen op rechtsbuiten spelen. Frimpong kan ook eventueel, maar dan moet je denk ik toch echt met wingbacks gaan spelen. Frimpong echt op rechtsbuiten neerzetten gaat denk ik niet werken, omdat hij als wingback meer ruimte voor zich heeft om meters te maken en dat heb je als rechtsbuiten dan minder. Hij is wel een wapen als je wat moet forceren uiteindelijk, maar zou het voorlopig dan met Malen op rechtsbuiten doen als je zonder wingbacks speelt.
 
tottenham71
 
1
16 juni 2024 om 21:00
Frimpong heeft t vorige wedstrijden vrij aardig gedaan op rechtsbuiten. Heb je wel gekeken toen?
 
der alte
 
6
16 juni 2024 om 18:25
Zure reacties in 1 2 3...wat een zeikvolk zijn we toch...zogenaamde kenners
 
DNSDKR
 
22
16 juni 2024 om 18:58
Ik snap niet dat Koeman Ake niet noemt. Was voor mij met afstand de beste aan Nederlandse kant.
 
robdapo1
 
2
16 juni 2024 om 19:03
En Wijnaldum maar daar praat die liever niet over
 
Tazza
 
1
16 juni 2024 om 22:39
Misschien was Koeman vergeten dat hij hem ingebracht had?
 
MrRudi74
 
4
16 juni 2024 om 19:44
Aké was echt geweldig!
 
FransvandenBerg
 
1
16 juni 2024 om 20:33
Inderdaad. Dat valt dan tegen
 
AjaxRosenberg
 
2
16 juni 2024 om 20:07
Wijnaldum mag blijven voor het zogenaamde groepsproces maar nooit meer laten spelen graag. Depay laat een paar leuke frivole acties zijn op grote afstand van het doel van de tegenstander maar mist teveel kansen voor een echte spits. En tegen betere ploegen worden die kansen alleen maar schaarser.