'Koude douche voor diegenen die een derde komst van Cruijff hadden verwacht'
Maandag, 20 januari 2020 om 09:59

Quique Setién maakte zondagavond zijn debuut als trainer van Barcelona. De Catalanen wonnen het eerste duel onder leiding van de 61-jarige oefenmeester met 1-0 van Granada, door een doelpunt van Lionel Messi. Setién toont zich na afloop tevreden met het optreden van zijn ploeg, terwijl de Spaanse media zich een stuk kritischer uitlaten.

"Het was een opmerkelijk optreden van het team. We hebben veel dingen goed gedaan en met de tijd zal alles een stuk vloeiender gaan. Het is niet gemakkelijk tegen een tegenstander te spelen die de wedstrijd op slot probeert te gooien, maar we bleven bij ons plan en hebben daardoor gewonnen. We willen dingen op de juiste manier doen in wedstrijden, door op de juiste manier te spelen. Ik ben blij met hoe we het vandaag hebben gedaan", tekent Marca op uit de mond van Setién. De wedstrijd werd uiteindelijk beslist door een doelpunt van Messi.

"Dit doet hij al zijn hele leven, dat is de realiteit. In wedstrijden die vastzitten, waarin de overtuiging en inspiratie ontbreekt, verschijnt hij altijd met een geweldige zet in de slotfase. Hij werd op een goede manier vrij gezet door Arturo Vidal. In de eerste helft waren er al een aantal van dat soort aanvallen, maar daar lukte het net nog niet om tot een doelpunt te komen. Maar als zo'n bal bij Messi terechtkomt, weet je dat de kans groot is dat het een doelpunt wordt", stelt de nieuwe oefenmeester van Barcelona.

Marca is overigens tamelijk kritisch op het spel van Barcelona in de eerste wedstrijd van Setién. 'Riqui Puig redt debuut van Setién', kopt de Spaanse sportkrant, verwijzend naar de twintigjarige invaller. "Setién arriveerde met de boodschap dat hij mooi voetbal wilde spelen, maar laten we eerlijk zijn: bij een club als Barcelona draait het allemaal om de resultaten. Het voetbal maakt niet uit als de doelen niet worden bereikt. Maar er is een nieuw tijdperk begonnen. Barcelona had weliswaar controle met heel veel passes (totaal 1005, red.), maar het zal moeten verbeteren. Daar is tijd voor nodig."

"Het tijdperk Setién is begonnen en Messi is nog steeds de belangrijkste speler. Hij besliste een wedstrijd die Barcelona weliswaar domineerde, maar niet leek te gaan winnen. Bij het debuut van de trainer liet Barcelona positieve dingen zien, maar je krijgt tegelijkertijd het gevoel dat de toekomst niet heel anders is dan het recente verleden", schrijft Mundo Deportivo. "Setién stelde de mensen teleur die hadden verwacht dat er veel zou veranderen ten opzichte van Ernesto Valverde. Hij begon met een 4-3-3, met basisplaatsen voor Ivan Rakitic en Vidal!"

'Het leven gaat verder', kopt AS. "Alles is nog altijd hetzelfde in het Camp Nou, waar Messi de wedstrijden beslist. Er is nog heel veel werk te doen voor Setién en het is duidelijk dat dingen niet in korte tijd veranderen. Het debuut was een koude douche voor diegene die een derde komst van Johan Cruijff hadden verwacht. Het was eerder een bewijs voor de uitspraak van John Toshack, die zei: 'Uiteindelijk spelen ze allemaal hetzelfde'. Het stadion, dat in het begin enthousiast was en daarna bevroor, veerde alleen op toen Puig ging warmlopen. Als een partij schaken werd de wedstrijd met een van de laatste zetten beslist."

"De rode kaart voor Germán Sánchez en het inbrengen van Puig veranderden de dynamiek van de wedstrijd", analyseert Sport. "De verwachtingen waren heel hoog: het ontslag van Valverde en de komst van Setién zorgden voor een frisse wind. Dat hij Puig op de bank liet beginnen, was de eerste mini-teleurstelling. Dit was namelijk hetzelfde elftal dat Valverde waarschijnlijk binnen de lijnen had gebracht. Onbegrijpelijk. Setién is pas net binnen en heeft de tijd nodig om zijn ideeën te implementeren. Dat was bij vlagen al te zien. In de eerste helft had Barcelona tachtig procent balbezit. Een mooi eerbetoon van Setién aan Cruijff, die hij bewonderde."

Meer nieuws
   
14:51
14:51
Mikautadze scoort wederom, maar kan Metz niet aan cruciale punten helpen
0
   
14:35
14:35
Ajax-leiding wordt gespot in Eredivisie-stadion, maar lijkt voor niets gekomen
5
   
14:27
14:27
Inter viert kampioenschap met gemakkelijke zege en dubbelslag Çalhanoglu
4
   
14:18
14:18
PEC Zwolle verslaat Heracles Almelo en passeert 'magische grens' van 34 punten
3
   
14:11
14:11
AZ kan vierde plek bijna niet meer ontlopen na geflatteerde zege op NEC
14
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (41)

 
Stijlvol
 
104
20 januari 2020 om 10:22
Dit is in mijn optiek veel te kortzichtig en veel te rap geëvalueerd. Quique staat vanaf vandaag welgeteld zeven dagen aan het roer. Niet lang dus. Geef hem misschien iets meer tijd om zijn spelopvattingen er in te laten fietsen. Het is maar een idee!
 
nick140
 
87
20 januari 2020 om 10:24
Inderdaad een behoorlijke domper dat deze man in 5 dagen nog niet de hele speelstijl van het team heeft om kunnen gooien. Jemig wat een journalistiek zeg
 
El_Guaje7
 
32
20 januari 2020 om 10:26
Mag hij ook even de tijd krijgen. Al helemaal omdat hij niet kon starten met Artur en Frenkie de Jong die na Busquets gewoon je beste middenvelders zijn kunnen we er nog geen oordeel over vellen. Maar sinds lange tijd leek het iig weer ergens op.
 
barcalover123
 
26
20 januari 2020 om 11:07
Zelgs met rakitic en vidal zat er meer voetbal in dan met Valverde. Rakitic lijkt et alleen niet meer aan te kunnen dus misschien tijd om tich afscheid van hem te nemen
 
THenry_228
 
27
20 januari 2020 om 10:26
De man is nu 5-6 dagen trainer van Barcelona nogal wiedes dat er nog niet veel ‘beterschap’ te zien is. Wat zijn we toch allemaal snel om kritiek te geven... Geef de beste man eens wat tijd!
 
cheesie
 
23
20 januari 2020 om 10:28
Jaja en een aantal weken geleden schreven die kranten over Valverde; alleen resultaten zijn niet genoeg, bij Barcelona moet er mooi gevoetbald worden. Nu is Setien er en schrijven ze dat het om de resultaten gaat. Geef die man nou een paar weken, het is notabene zijn eerste wedstrijd en moest het doen zonder de Jong en Suarez.
 
barcalover123
 
3
20 januari 2020 om 11:08
Als we puur naar Valverde kijken dan doet hij et qua resultaten toch prima. Eerste in zware poule. Stond eerste in La liga. Juist door hem te ontslaan laat bestuur zien dat ze niet tevreden zijn met het spel
 
Hombre_Guapo
 
7
20 januari 2020 om 10:31
Oei wat denken ze dat wel niet dat hij ze swingend laat voetballen na eenmaal dagen? Nee het was niet super maar tegen een schoppend Granada dat wel wat meer kaarten had mogen hebben is het niet makkelijk en zeker niet als je wat cruciale spelers mist. We kunnen pas over een paar maanden een eerlijke conclusie stellen iets wat een krant niet doet.
 
Isco24
 
20
20 januari 2020 om 10:37
Ja, Setien kan in een week het hele spel veranderen, Frenkie zijn schorsing opheven en Puig wedstrijdritme geven zonder wedstrijden. Tuurlijk was het bij tijd en wijlen nog pover en worden we weer gered door een moment van Messi, maar laten we eerst even de man de tijd geven om het team en vooral het spel naar zijn hand te zetten. Men heeft het wel weer over Vidal, maar hij is de laatste weken de belangrijkste man op het middenveld en na Messi misschien wel de belangrijkste van het hele team. Wat een flink verschil met het spel van Valverde is, is het hoge druk zetten weer. Iets wat Setien ook met Betis deed en Barcelona ook deed tijdens het Pep-tijdperk. Ook het lopen zonder bal ging gisteren een stuk makkelijker en spelers waren snel en op meerdere posities aanspeelbaar in korte tijd en op een korte afstand.
 
MSN10
 
16
20 januari 2020 om 10:48
Vidal is een baas. Mensen pakken hem aan alleen omdat hij het dna niet bezit zogenaamd. Hij is zo belangrijk voor het middenveld aanval en verdediging kortom hij is Extreem Bekangrijk. Na messi Suarez en Griezmann komt hij met de meeste doelpunten voor Barcelona dit seizoen. Ik hou van die gast geeft echt z’n leven zo wat, alleen moeten we realistisch blijven met een fitte Arthur Frenkie en busquets is het lastig hem een basisplek te geven of je moet 4-4-2 spelen en Barcelona zou dat nooit doen onder deze trainer. Als hij niet speelt vreet het me ergens wel wat ik niet zo snel heb bij een andere speler, dat komt omdat hij echt wilt mee strijden en het team wilt helpen. Iedereen op de bank wil spelen maar bij Vidal zie je ook echt zijn uitstraling. Pitbull met een ketting om z’n nek, laat die ketting los en hij is niet te stoppen ??
 
barcalover123
 
5
20 januari 2020 om 11:11
Vidal is heel belangrijk maar Vidal is naar mijn mening een slechte bankzitter. Ik bedoel tuurlijk snap ik dat je wil spelen, dat wil iedereen maar ik cind het niet kunenn dat je je club gaat lopen afzeiken in de media. Als frenkie en arthur fit zijn dan spelen zij gewoon want zij zijn betere voetballers. Door te gaan zeiken in de media laat je zien dat je 1 geen respect hebt voor de spelers die er wel staan en 2 laat je zien alleen aan jezelf te denken en niet in teambelang
 
MSN10
 
1
20 januari 2020 om 11:14
Niemand weet wat voor afspraken met hem zijn gemaakt en eerlijk is eerlijk 9 van de 10x doet hij het goed. Het is niet raar dat hij dan denkt at is dit wat doe ik fout? Ja zoals ik ook aangaf Frenkie en Arthur gaan voor maar hij denkt weer van er zijn meerdere die hun niveau niet halen en spelen wel gewoon basis volgende week. Lastige zaak joh
 
MSN10
 
3
20 januari 2020 om 10:41
Het eerste wat me opviel was, bij Barcelona draait het om resultaat, terwijl 2 weken terug lees je Barcelona heeft een trainer nodig die het mooie voetbal terug brengt ongelofelijk. Je zag gisteren al wat puntjes waar hij aan wilt werken en dat is met name de bal snel terug veroveren en als team compleet verdedigen. Er werd gezegd dat Griezmann gisteren hard gewerkt heeft wat zeker wel waar was maar hij was altijd al aan het mee verdedigen en sprintjes trekken als het moest om de bal te veroveren, dat vond ik een beetje overdreven. Ik zelf heb altijd gezegd het komt goed en dan blijf ik zeggen. Ik heb volop vertrouwen in dit team en met deze trainer zie ik het zeker zitten.
 
masterapie
 
10
20 januari 2020 om 10:48
Een team veranderen is een proces dat niet van de ene op de andere dag gereed is. Geef de beste man daarom wat tijd om ook uit te vinden welke spelers in zijn filosofie passen en vergeef hem 't feit dat het om de punten gaat en niet over het mooie spel.
 
Master D
 
8
20 januari 2020 om 10:50
Wat een onzin zeg. Alsof een trainer in 6 dagen even de boel volledig kan omgooien en dat het qua uitvoering dan ook meteen heel goed is. Elke trainer heeft tijd nodig om accenten te verleggen. Een oordeel positief of negatief over deze trainer slaat op dit moment nog helemaal nergens op. Laten we gewoon bekijken wat hij komende weken gaat doen en of er iets veranderd.
 
FCB_Catalunya
 
7
20 januari 2020 om 10:52
Wat zitten er bij Marca voor stemmingmakers? Hij stuurde dezelfde ploeg het veld op als Ernesto Valverde had gedaan, vergeet dan even voor het gemak dat Arthur net pas terug is en Frenkie niet mocht spelen. Zo veel keuze was er dus niet op het middenveld. Ik zag zelf bij vlagen dat er druk vooruit werd gezet, heb ik 2,5 jaar niet gezien. Maar ok Marca, schrijf Setien na een week maar af!
 
MSN10
 
8
20 januari 2020 om 11:00
Heb jij überhaupt een busquets door zien jagen tot de keeper en Hij bleef maar gaan dat stukje.
 
MSN10
 
2
20 januari 2020 om 10:58
Setien wilt zeker 4-5 plannen hebben die je allemaal kan uitvoeren tijdens een wedstrijd. Stel dat een team als Granada echt diep verdedigt, ze daar een oplossing voor moeten hebben. Hij wil verder gaan dan een plan a-b. Hij gaat echt hard aan de Slag met die team en het voelt ook goed.
 
Moraat
 
2
20 januari 2020 om 11:03
Bij Barcelona draait het alleen om de resultaten? Volgens mij is Valverde niet ontslagen om de resultaten, ze staan namelijk gewoon bovenaan. Goed voetbal moet juist altijd de boventoon voeren bij een club als Barça. Dat is waar Barcelona normaal gesproken altijd bekend om stond.
 
AniBankai
 
1
20 januari 2020 om 11:05
Hij is pas net begonnen en had voor het middenveld Busquets, Vidal, Rakitic en Puig echt beschikbaar. Arthur is net terug van een blessure en Frenkie had rood. Verder begrijp ik volledig waarom hij niet met Puig begint; veel beter om zo'n jeugdtalent in te laten vallen in een eerste competitiewedstrijd. Volgens mij heeft hij nog geen wedstrijd in La Liga gespeeld (correct me if I'm wrong). Goed om hem langzaam maar zeker wedstrijden te laten proeven. Ik vind wel dat hij wat mag aankomen of in ieder geval sterker aan de bal moet zijn.
 
barcalover123
 
5
20 januari 2020 om 11:06
Meneer staat net een week voor de groep en mensen verwachten weer a la Pep tiki taka stijl. Lachwekkend eigenlijk. Ik had gister wel zin in de wedstrijd maar verwachte niet al te veel van. Toch kom je de hand van Setien goed zien. Granada is wel heel matig maar het spel van barca ging net iets sneller dan normaal. Eerste helft volgens mij 2 a 3 goed uit gespeelde aanvallen. En ook in de 2de helft werd er goed getikt en bij balverlies werd er hier en daar druk gezet. Belangrijk speler was gister toch weer busquets. Vooral in de eerste helft was hij echt magistraal. Speelt zo simpel maar oh zo effectief.
 
Scheduled
 
3
20 januari 2020 om 11:10
Dat druk zetten en bal snel terugveroveren. Kan je als trainer willen implementeren in je spel, maar dat is zeker niet 1..2 gebeurt. Dat kost veel energie en met die energie/conditie van toen bij Valverde, zal dat nog niet lukken. Met wat meer tijd zullen we weten hoe hij traint.
 
barcalover123
 
4
20 januari 2020 om 11:16
Ik las gister op een Instagram die Barça goed volgt dat er zelfs spelers waren die na de trainingen gesloopt waren. Iets wat er bij Valverde nooit het geval was. Ook hebben ze de afgelopen week 6 keer getraind. Ben benieuwd hoe de oude rotten om gaan met dit soort arbeid
 
KeanNaamdu
 
0
20 januari 2020 om 11:21
Het is gewoon een matige Barca. Deze trainer zal niets anders dan valverde doen. Zijn maar pak weg 3 tot 6 trainers die een ploeg naar hun hand kunnen zetten. 2 daarvan zitten in de PL. Sir Alex, Louis en Yup zijn met Pensioen! De ander zit bij het Nederlands elftal. De rest die zit er allemaal onder... Oja en er is een Portugees die iedereen haat. De rest dat heeft gewoon een goed elftal staan. Dat is de realiteit.
 
THenry_228
 
5
20 januari 2020 om 11:28
Koeman kan een ploeg naar zijn hand zetten? Nou, vraag dat even na in Valencia wil je... Om nog maar te zwijgen van het feit dat het ridicuul is dat je Koeman bij de 6 beste trainers ter wereld wil zetten?? daarnaast knap dat je al kan inschatten dat Setien het niet goed zal doen. Is het nog niet bij je opgekomen dat sommige trainers wel iets speciaal kunnen brengen wanneer ze beste spelers ter wereld tot hun beschikking hebben? Ik zal je een voorbeeld geven: Luis Enrique, van hopeloos gefaald bij As Roma tot CL winnen met Barcelona.
 
edzel
 
0
20 januari 2020 om 12:15
Valencia is ages ago. Ik denk dat Koeman zich dermate ontwikkeld heeft dat hij wel op enig krediet mag rekenen. Ik zeg niet perse top 6, maar op dit moment - lijkt hij het in zich te hebben om de juiste poppetjes op de juiste plaats te zetten en daarnaast het goede in spelers naar boven te halen.
 
tobbart43
 
0
20 januari 2020 om 18:10
Helemaal mee eens. Barcelona staat door Messi eerste. Haal hem weg en je hebt nietsnutten als Suarez, Rakitic en De Jong over. Deze ploeg gaat niks en nooit meer wat winnen wanneer Messi stopt met voetbal.
 
SenadBehlic
 
0
20 januari 2020 om 11:24
Deze coach gaat het niet redden bij Barca.Reden dat hij niet redt is te weinig kwaliteit in deze selectie.
 
THenry_228
 
5
20 januari 2020 om 11:29
Ter Stegen, Piqué, Busquets, Frenkie, Arthur, Griezmann, Suarez, Messi,... te weinig kwaliteit zeg je?
 
SenadBehlic
 
1
20 januari 2020 om 12:11
Pique.Busquets.Messi.Suarez allemaal 30 +.Inderdaad, geen kwaliteit.Een ploeg moet op alle posities kwaliteit hebben .Laatste jaren heeft Barca alles te danken aan Messi en Suarez.Snap niet dat mensen Arthur zien als top speler.Komt ontzettend te veel kort om zo genoemd te worden.
 
SenadBehlic
 
0
20 januari 2020 om 12:11
Pique.Busquets.Messi.Suarez allemaal 30 +.Inderdaad, geen kwaliteit.Een ploeg moet op alle posities kwaliteit hebben .Laatste jaren heeft Barca alles te danken aan Messi en Suarez.Snap niet dat mensen Arthur zien als top speler.Komt ontzettend te veel kort om zo genoemd te worden
 
tobbart43
 
0
20 januari 2020 om 18:14
Messi, Ter Stegen en Arthur zijn wel kwaliteit , maar de rest is met alle respect echt ondermaats
 
Millonario
 
1
20 januari 2020 om 11:35
Ik lees niet echt veel kritiek, gewoon een artikel moeten vol krijgen met meningen van kranten. De eerste wedstrijd was goed, dat was toch te zien? Het doelpunt viel vrij laat, ja. Maar zelfs dan nog had ik geen enkele keer het gevoel dat het een doelpuntloze wedstrijd zou worden. Daar was Barca te goed voor gisteren, het zou zonde geweest zijn. Setien is geen prijzenpakker, simpelweg omdat ie nog niet bij een club heeft gewerkt waar ze dat eisen van een coach. Als dit je eerste wedstrijd als coach is bij Barca mag je trots zijn, de supporters kijken alvast uit naar nog meer van dit.
 
edzel
 
0
20 januari 2020 om 12:12
Ik weet niet of Setien de trainer is die aan het toekomstige Barca (het post-Messi tijdperk) moet gaan bouwen. Zo lang hij nog speelt, moet je je gelukkig prijzen uiteraard - maar in parallel moet er toch al gewerkt gaan worden aan de strategie en tactiek om minder afhankelijk van Messi te worden.benieuwd of hij het wel 'aandurft' om met Frenkie en Arthur te spelen (structureel). For the sake of football, hoop ik het wel.
 
VoetbalPassie
 
2
20 januari 2020 om 12:58
Messi maakt al 15 jaar de trainers bij Barcelona en dat zal bij deze coach ook zo zijn.
 
SenadBehlic
 
1
20 januari 2020 om 13:36
Inderdaad.Wel jammer dat hij is ook aan het minderen sinds vorige sezoen. Id aan alles te merken, is ook bijna 33 jaar.
 
mcgregor
 
0
20 januari 2020 om 16:54
Sinds wanneer werkt Valentijn Driessen bij marca ,,, wat een onzin. De trainer zit er net een week. Geeft die man een paar maanden de tijd om zijn stempel te drukken.
 
Japie_Krekel
 
0
20 januari 2020 om 18:01
Setien verdiend wel even de tijd natuurlijk. zorg eerst dat hij een goede linksbuiten, rechtsback en een creatieve middenvelder krijgt voordat we gaan oordelen over zijn functioneren. met de huidige selectie verwacht ik niet dat er dominant voetbal gespeeld kan gaan worden