Kritische Van Hooijdonk: 'Ik heb medelijden met Huntelaar of Dolberg'
Maandag, 16 oktober 2017 om 06:40

Jon Dahl Tomasson houdt als assistent-bondscoach van Denemarken de vorm van de twee Deense spitsen in de top van de Eredivisie goed in de gaten: Kasper Dolberg en Nicolai Jörgensen. Laatstgenoemde maakte zaterdag tegen PEC Zwolle (0-0) zijn rentree, na een absentie van enkele weken, terwijl Dolberg het moeilijk heeft bij Ajax.

"Nicolai miste in het begin van dit seizoen Dirk Kuyt", zo verzekerde Tomasson zondag bij Studio Voetbal. "Het is moeilijk met buitenspelers die alleen maar naar binnen trekken. Kuyt trok altijd veel aandacht naar zich toe in het zestienmetergebied." Jörgensen was afgelopen seizoen goed voor 21 treffers in competitieverband, maar deze voetbaljaargang staat de teller na vijf optredens nog maar op één doelpunt.

Volgens Tomasson had Dolberg vorig seizoen veel baat bij de arbeid die de vertrokkken Bertrand Traoré verrichtte. "Die werd heel erg onderschat", zo oordeelde de Deen. "David Neres is niet te vergelijken met Traoré." Pierre van Hooijdonk ging een stapje verder en was niet te spreken over de buitenspelers van Ajax. "Ik heb medelijden met Klaas-Jan Huntelaar of Dolberg", zei de oud-aanvaller.

Ruud Gullit heeft het ook te doen met Dolberg, die de dupe is geworden van de rentree van Huntelaar bij Ajax en alleen in het bekerduel met Scheveningen (1-5) tot scoren kwam: een hattrick. Gullit denkt dat het zelfvertrouwen van Dolberg een flinke klap gekregen heeft. "Ik heb hem een paar weken geleden ontmoet", vertelde de assistent-bondscoach van het Nederlands elftal bij Ziggo Sport. "Het is een leuke jongen. Hij staat goed in het leven. Het is even slikken voor hem. Huntelaar komt niet om op de bank te zitten. Die wil gewoon spelen."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
0
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
7
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
27
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (29)

 
JasonRhijn
 
35
16 oktober 2017 om 06:49
Wat zeggen ze nou precies. Ze hebben medelijden met Kasper Dolberg? Kom is op, Dolberg is toch een potentieel talent voor de Europese topclubs volgens de kenners. Als hij nu even een mindere periode heeft wat heel normaal is gezien zij leeftijd en zijn prestatie van vorig jaar. Dan moeten we ineens medelijden hebben omdat Huntelaar wel in een betere vorm verkeerd. Ik moet zeggen tegen Sparta vond ik de buitenspelers wel beter spelen. Als Dolberg beter is dan moet hij scoren. Als hij straks bij Dortmund speelt dan heeft hij 2 gelijkwaardige spitsen om hem heen die allemaal willen spelen. Dit is precies de fout waar het fout gaat in het Nederlands voetbal. Medelijden hebben met een speler. Vind je het gek dat we zo zijn afgedaald in de Nationale Europese ranking voor clubs. Laten we Vincent Janssen ook maar gewoon altijd opstellen. Hij speelt nooit bij de Spurs en is te licht bevonden in Engeland. Maar laten we hem maar opstellen anders is het zo zielig en hij heeft nog een carriã£â¨re voor zich. Bas Dost die wekelijks scoort bij Sporting doen we maar even niet. Anders heeft Vincent het nog moeilijker. Weet je waar ik echt medelijden mee hebt. Wij als Nederlanders die het WK niet kunnen meemaken vanwege een wanprestatie bij Oranje Ruud..
 
Afonsotje
 
40
16 oktober 2017 om 06:57
Lees eerst het artikel nog even rustig door. Probeer te begrijpen waar ze het over hebben. Ze hebben geen medelijden omdat Huntelaar speelt, ze hebben medelijden met Dolberg en Huntelaar omdat de buitenspelers drie keer niks zijn.
 
Encorr
 
11
16 oktober 2017 om 07:17
Traore deed niets anders dan naar binnen trekken en een beetje solo pingelen. Dolberg is gewoon eem zoutzak die geen meter teveel loopt. Waarom krijgt Huntelaar dan wel genoeg kansen in een wedstrijd. Ik heb toch het idee dat de rest ook liever met KlaasJan speelt. Dolberg lekker een paar maandjes naar jong Ajax omruilen met Cassierra en rap een beetje!
 
Feelingood
 
4
16 oktober 2017 om 11:46
Van Hooijdonk had medelijden met de spits van Ajax omdat hij vond dat zowel Youness als Neres voornamelijk dribbelen en nooit voor een directe voorzet/pass kiezen. Dat zei hij gister bij Studio Voetbal. Ruud Gullit was hier niet bij, hoe en waarom dat met elkaar gelinkt is, geen idee. John Dahl Tomasson zat er wel en die had ook zijn mening, en tevens over Kuijt en Jorgensen. Er is hierboven wel een bijzonder vreemd stukje tekst in elkaar gedraaid. Te veel verschillende dingen worden in 1 onsamenhangend stukje gepropt.
 
RyanBabel8
 
10
16 oktober 2017 om 07:41
Ik heb het vorig seizoen maar vaak zat geroepen dat Dolberg en Traoré een goede combinatie was. Die begrepen elkaar en in de combinatie konden ze elkaar regelmatig vinden. Dolberg heeft veel technische bagage om de ideale spits te zijn. We vergeten wederom dat hij nog onwijs jong is. Geef hem de tijd, waarom kunnen we dat als supporters niet? Altijd maar dat ongeduld en het snel afleveren van spelers. Die gast heeft vorige seizoen vaak zat laten zien van grote waarde te zijn voor Ajax. Zoals Feyenoord uit, Lyon uit, NEC thuis en ga zo maar door.
 
JasonRhijn
 
0
16 oktober 2017 om 07:46
Wij als supporters weten dat ook. Maar daarom willen de meeste Ajacieden ook gewoon Huntelaar zien spelen. Of Younes er af en dan lekker Dolberg op de buitenkant. Ik weet zeker als je Dolberg blijft op stellen dat het er wel uit komt hoor. Precies wat je aangaf vorig seizoen heel belangrijk geweest.
 
ninjakai
 
4
16 oktober 2017 om 08:17
Ja joh, Dolberg en Traore begrepen elkaar.... Beiden zo technisch dat Ziyech na drie wedstrijden minder en minder opzoek ging naar Traore. Traore had een sterk lichaam en wilde nog wel eens een balletje vasthouden, maar die heeft letterlijk 7 maanden lang meer fout gedaan dan goed en een hoop kansen verprutst. Dolberg is het gewoon ff kwijt, dat was de vorig seizoen op een gegeven moment ook. Dat moet hij weer terug krijgen en dan is er niets aan de hand. Zijn kans komt eerder dan menig denkt, want Huntelaar loopt toch ook behoorlijk wat kansen te verprutsen. Kansen die bij een dergelijk gelouterde spit zekerheidjes moeten zijn. En dan gaan we het geen eens hebben over Pi-air, een van de meest statistische spitsen allertijden en die per uitspraak toch steeds meer blijk geeft van verdomd weinig kijk op het spelletje. Hij roept maar iets. Neres heeft toch echt verdomd veel overzicht voor iemand die wordt weggezet als buitenspeler waar een spits niets aan heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de tweede eigen goal van Sparta, Neres had nog niet gescoord maar zag dat Huntelaar er beter voor stond. Dus geeft hij voor. Dat die sparta speler hem zelf binnen loopt doet er niets aan af. Neres ging voor de assist. Neres gaat sowieso veel vaker voor een assist dan je zou verwachten. Dat die jongen op doelschiet als hij een goede kans krijgt is niet meer dan logisch. Zeker als hij ze dan nog maakt ook. Dat Neres in de verste verte niet lijkt op Troare ben ik trouwens wel met die analisten eens. Neres heeft een minder imposant lichaam, is makkelijker van een bal te krijgen, maar is echt moeilijker te bespelen dan Traore. Waar Traore duels wel lekker vind, moet Neres er niet van hebben. Die wilt liever geen balletjes in de voeten en dan kijken wat hij er mee gaat doen, die gaat liever diep zonder bal. Neres is contant in beweging op zoek naar de perfecte loopaktie. Daarnaast heeft die ook geen 6 kansen nodig voor een goal. Mensen blijven die jongen afbeuken op zijn prijskaartje en ja dan moet je ook maar ff zes man voorbij slalommen en mooie passeerakties hebben. Misschien heeft die, dat ook nog en krijgen we daar meer van te zien naarmate zijn vertrouwen groeit, maar in tegenstelling tot de meeste spelers heeft hij een ding wel echt goed begrepen, looplijnen en momenten kiezen voor diepgaan.
 
RyanBabel8
 
1
16 oktober 2017 om 08:44
Traoré heeft Ajax niet alles gegeven, daar zijn we het over eens. Maar was met name in Europa een sterke speler. In de combinatie met Dolberg was hij wel sterk. Dolberg had daarnaast veel aan de werklust van Klaassen en de klasse van Ziyech. Dit seizoen ligt het accent toch iets anders en dat zal ook invloed hebben op Dolberg. Maar aan alles kan je zien dat Dolberg het kan. Nu is het even minder, maar dat komt echt wel weer. KJH is nu echt niet zoveel beter. Ajax heeft nu geluk met een hoog rendement van Neres. Hij doet het zeer goed en houdt Kluivert terecht buiten de basis. Younes moet nu echt gaan scoren en meer assists geven, anders wordt het lastig voor hem. Technisch is hij heerlijk, maar een te laag rendement.
 
myvision
 
8
16 oktober 2017 om 07:42
" David Neres is niet te vergelijken met Traore." Nee, inderdaad. David Neres is klasses beter dan Traore. Daar waar je bij Neres echt een stijgende lijn ziet, hij steeds meer bij Ajax begint te passen, wist je vorig jaar echt nooit wat je aan Traore had. Die man verspilde op belangrijke momenten zoveel 100 procent kansen, gaf nooit de bal af, een mooiweervoetballer pur sang. Ik ben erg blij dat we nu een eigen speler hebben, zodat Kluivert nog een beetje in de luwte gehouden wordt. Opvallend om even te noemen is dat toen Neres niet bij de selectie zat, Ajax steeds verloor: Rosenborg, Heracles en Vitesse.
 
JasonRhijn
 
2
16 oktober 2017 om 07:48
Ik ben heel blij dat Kluivert niet speelt. Een veel te grote mond voor wat hij heeft gepresteerd. Elke wedstrijd opnieuw niet effectief. Elke keer maar het zelfde liedje de eerste tien minuten leuk om aan te zien vervolgens komt er niks uit. Neres heeft scorend vermogen. Neres heeft diepgang. Neres scoort bijna elke 80 minuten dat hij speelt. Neres geeft vaak assisten af en er gebeurd altijd wel iets.
 
holala
 
9
16 oktober 2017 om 07:55
@jason Ach Jason, ik wil niet zeggen dat jij erbij hoorde, maar lees al die positieve verhalen over Justin Kluivert hier op VZ maar nog eens na bij zijn debuut in Ajax 1. Ik werd verwijderd omdat ik zei dat moet ik volgend jaar maar eens zien (provocatie). En kijk!
 
Encorr
 
2
16 oktober 2017 om 08:14
Haha heb je hem weer. Dit is ook een provocatie dus deze zal ook verwijderd worden. Elk talent heeft te maken met ups en downs. Kluivert heeft net zo weinig rendement als Younes maar als je van een beetje Amsterdamse bluf houdt en van trucjes dan is Kluivert een leuk spelertje. Ik denk dat het weer een Raiola verhaal gaat worden. Zo erg werd hij nou ook weer niet opgehemeld. Door veel mensen ook niet in ieder geval.
 
holala
 
4
16 oktober 2017 om 08:55
@encorr Ik heb het niet tegen jou maar tegen Jason. Hij zegt nu dat Kluivert "waardeloos" is, wat ik nog nooit heb gezegt. Ik wijs hem alleen maar naar al die berichten, en waarschijnlijk ook van jou, hoe goed die Justin Kluivert wel niet was na zijn debuut. Ik vroeg me alleen hard op af of dat nu ook het geval zou zijn. Niet dus. Wat is daar zo provocerend aan dan? De waarheid? Hard hè!
 
Encorr
 
1
16 oktober 2017 om 12:44
Als iemand goed speelt mag dat niet gezegd worden dan? En het maar vreemd vinden dat je reacties telkens worden verwijderd. Manman wat een niveau weer.
 
lausho
 
3
16 oktober 2017 om 10:36
Inderdaad, Neres is beter inderdaad, nu al. Hij heeft echt alles, goede techniek, snelheid, behendigheid, gevoel voor ruimte, actie EN combineert dit met rendement en overzicht. Die 2-0 was ook een mooi voorbeeld, die hoek vond hij lastig dus hij lobt hem naar Huntelaar en Floranus loopt hem binnen. Traore had deze hard naast of op de keeper geschoten, plus dat Ajax hier nog wat aan kan verdienen, ben blij dat we dit jaar geen huurlingen hebben maar onze eigen spelers opleiden en ook nog 100 % eigenaar zijn.
 
Wazebey
 
2
16 oktober 2017 om 08:08
Het heeft allemaal met hierarchie te maken. Als een spits zoals Zlatan, Cavani of Lewandowski daar zou staan dan zouden de buitenspelers de bal heel snel inleveren. Nu hebben de buitenspelers het gevoel dat ze het wel beter kunnen dan deze spitsen dus worden deze overgeslagen en gaan ze voor eigen succes. Dolberg en Huntelaar zijn gewoon niet aanwezig en spelen verstoppertje. Best laf.
 
Encorr
 
3
16 oktober 2017 om 08:21
Vergeleken met Dolberg vindt ik Huntelaar juist wel aanwezig. Coacht goed en gaat er altijd voor bij Dolberg heb ik het gevoel alsof gij er helemaal geen zin in hebt. Hij sjokt maar een beetje over het veld doet geen meter teveel. Hij biedt zich nauwelijks goed aan. Penalty kan hij ook blijkbaar niet aan. Die houding van ijskonijn is leuk als je goed speelt maar als je slecht speelt dan komt die houding heel laks en nonchalant over.
 
peinke
 
3
16 oktober 2017 om 08:35
Dolberg is een speler die waarschijnlijk, net als heel veel voorgangers, zijn top al heeft gehad in het eerste seizoen, daarna een terugval krijgt en vooralsnog moet je afwachten of hij het weer oppakt. Ik denk van niet! Als spits van Ajax moet je probleemloos topscorer van Nederland worden, mits er wel vleugelspelers worden opgesteld die i.p.v. zelf steeds voor de kans te willen gaan, de bal voor het doel kan terugtrekken vanaf de achterlijn. Dat kan helemaal niemand, m.u.v. misschien een Kluivert. Maar die heeft ook nu al een iets te groot ego. Medelijden heb ik niet, wel zo langzamerhand twijfel over zo`n trainer van Ajax, die maar onvoorwaardelijk die Younes blijft opstellen met een rendement van 0,0. Hij is wel dreigend hoor ik steeds... maar daar win je geen wedstrijden mee. Onbegrijpelijk, tenminste als je aanhanger bent van Ajax. Waarschijnlijk heeft ,,mister-Euro-tekens-in-de-ogen`` Overmars er een ander doel mee. Een andere reden is niet te bedenken.
 
Canniggia
 
2
16 oktober 2017 om 09:52
`mister euro tekens in de ogen`. Klopt precies! Younes presteert helemaal niets. Mensen van bovenaf bij Ajax denken dat ze een goudhaantje in bezit hebben en er met veel geld te verdienen valt. Hier heeft Keizer niets te vertellen. Krijg gewoon de opdracht dat hij moet spelen.Net zoals dat toen met Veldman als aanvoerder werd gekozen om marktwaarde van Veldman zogenaamd omhoog te krikken.Vies spel bah...
 
lausho
 
0
16 oktober 2017 om 10:30
Vol van inhoudsloze aannames over Dolberg en negatieve insinuaties over bv. Overmars. Er staat weer een prima ploeg, Neres blijkt een uitstekende aanwinst en als Dolberg niet rendeert hebben we nu Huntelaar (elke jeugdspeler heeft een dipje), voor Younes hebben we nog drie opties, Johnsen, Cerny en Kluivert. Dus als hij niet snel meer gaat renderen staat hij er niet meer in. En dan ook nog even 49,5 miljoen winst draaien.
 
NUFC_U2
 
0
16 oktober 2017 om 08:55
Naar binnentrekkende buitenspelers is de trend nu en iedereen volgt dat. Deze hype duurt nog eventjes en dan zal de trend 4-4-2 of 4-4-3 met echte buitenspelers de trend weer worden. Neres is zeker rendabel met zijn spel en daar kunnen Huntelaar of Dolberg ook van profiteren. Aan het spel van Younes hebben ze totaal niets. Een Kluivert zou met zijn snelheid en diepgang een veel betere betekenis voor hen kunnen hebben. En met Neres en Kluivert heb je snelheid en diepgang en dat zijn zaken waar Ziyech ook optimaal gebruik van maakt.
 
jorisdijk
 
0
16 oktober 2017 om 09:44
Het is geen trend, het is het gevolg van het feit dat centrale verdedigers tegenwoordig 2 meter lang zijn. Voor een spits is er geen eer aan te behalen om 20x per wedstrijd in de lucht geklopt te worden. Het werkt wel als je door middel van komende mensen (de backs) en naar binnen komende mensen (de buitenspelers) de verdediging uit elkaar trekt. Overigens ben ik er wel van overtuigd dat 2 benigheid op de flank gewoon een vereiste moet zijn. En voor ploegen op de counter is het wel prima om een linkspoot links en een rechtspoot rechts te hebben.
 
lausho
 
1
16 oktober 2017 om 10:26
Inderdaad, ik snap vaak de keuze voor Younes overigens wel, Ajax kan niet altijd de diepte gebruiken als de tegenstander een muur optrekt, dan heb je wellicht meer aan Younes die geweldig is in de kleine ruimte. Neres kan beide, hij is goed in de kleine ruimte, maar ook snel en goed in de diepte, ik vind hem nu al beter dan Traore omdat hij wel rendement heeft en betere keuzes maakt (zelf afwerken of afspelen) in de laatste fase.
 
lausho
 
3
16 oktober 2017 om 10:22
Tja van Hooijdonk bekijkt het enkel vanuit de ogen van statische spits gebaseerd op een spelletje met vleugelspelers dat nauwelijks meer wordt gespeeld. Dat oude spelletje is ook weer te voorspelbaar, al is het wel een mooie variatie zijn, maar waarom kan een AM of back geen voorzet geven? Overigens kan Neres wel degelijk een voorzet geven, hij heeft prima overzicht voor zijn mede spelers, Huntelaar had ook gescoord als Floranus hem er niet zelf in schoot bij de 2-0. Younes is een ander verhaal, een voorzet zou een mooie variatie zijn in zijn spel, al zou Sinkgraven het probleem in een keer oplossen, die heeft een lekkere voorzet met links. Verder zie ik graag Kluivert op LA, zeker tegen Feyenoord waar je meer diepte in je spel wilt en ook meer ruimte hebt. Het centrale duo van Feyenoord is best kwetsbaar op snelheid, zet die er dan ook in.
 
Mosta man
 
1
16 oktober 2017 om 11:10
Die Younes moet gewoon keer de bank warm warmhouden, als buitenspeler van Ajax komt hij rendement te kort. Ik zie hem als een halve Messi zonder scoringsvermogen. Ik zou lekker Kluivert en Neres opstellen, lekker veel dreiging, snelheid en diepgang van beide kanten, Neres begint aardig te groeien en Kluivert heeft potentie om dat ook te kunnen.