Lazio reageert woedend op de 'hulp' die Feyenoord heeft gekregen
Woensdag, 2 november 2022 om 21:02

Maurizio Sarri, de trainer van Lazio, is niet te spreken over het feit dat Feyenoord een week rust heeft gehad voor de ontmoeting in de Europa League van aanstaande donderdag. De competitiewedstrijd van de Rotterdammers van afgelopen weekend werd uitgesteld, zodat de formatie van Arne Slot zich optimaal kon voorbereiden op het treffen met de Italianen. Dat vindt Sarri maar niets.

De KNVB helpt Nederlandse clubs in Europa door ze extra rust te gunnen voor belangrijke continentale wedstrijden. Dat verbijstert Sarri. "Ik vind het schandalig dat de UEFA de Nederlandse voetbalbond toestemming heeft gegeven om een wedstrijd uit te stellen", zo klinkt het op de persconferentie. "Wij voelen ons voor de gek gehouden en dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de andere teams in deze poule (Sturm Graz en FC Midtjylland, red.). Het is gewoon jammer. Deze wedstrijd staat toch allang gepland? Beschamend."

De Italiaanse oefenmeester van Lazio wijst na zijn tirade op de sfeer in De Kuip. Eerder maakte hij dat al mee als trainer van Napoli, toen Sarri een 2-1 nederlaag leed in Rotterdam-Zuid. "Je kan hier niet naartoe komen en op 0-0 spelen. Ik ben hier al eens geweest en wie hier speelt, moet meer dan honderd procent geven. Ik verwacht dat er van het begin tot het einde spanning op de wedstrijd zit. Rekenen heeft geen zin."

De situatie in de poule van Feyenoord en Lazio is complex. Zeker is wel dat de Stadionclub met een zege met twee goals verschil of meer hoe dan ook doorgaat naar de knock-outfase van de Europa League. Een overwinning met één doelpunt verschil kan ook genoeg zijn, maar dan is de formatie van trainer Arne Slot afhankelijk van het resultaat bij Midtjylland tegen Sturm Graz. Bij een gelijkspel kan de knock-outfase van de Conference League bereikt worden, maar dan is het ook mogelijk dat het Europese avontuur erop zit. Dat geldt ook voor een nederlaag.

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
0
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
7
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
26
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (53)

 
thom_1996
 
30
2 november 2022 om 21:06
Snap ik ergens wel. Als je een (sub)topclub wilt zijn, moet je gewoon minimaal 2 wedstrijden in de week kunnen spelen. Gauw normaal doen.
 
DVV20
 
63
2 november 2022 om 21:11
Gaat niet om kunnen, ze kunnen zelfs 7 wedstrijden in de week spelen. Het gaat er om dat ze bij Feyenoord en ook bij de Knvb denken dat een weekendje rust de kans op resultaat vergroot. Daarom doen ze dit en niks anders.
 
Muke10101
 
24
2 november 2022 om 21:42
We kunnen de coefficientpunten goed gebruiken. Goede resultaten kunnen een extra CL ticket betekenen en brengt Nederlandse club een extra 40m aan inkomsten. Veel Feyenoorders waren het er trouwens niet mee eens toen Ajax het deed, nu zijn ze opvallend stil.
 
Vernon
 
1
3 november 2022 om 09:57
Exact, toen was het de KNJB voor en na. En nu is het opeens heel normaal. Denk dat iedereen dit moet onthouden. Als het kan, dan werkt de knvb mee. Met alle clubs.
 
DVV20
 
0
3 november 2022 om 11:12
Jullie reageren op mij, maar ik zou me nooit verlagen tot Knjb of iets dergelijks. En ik kan niet in de hoofden van alle medesupporters kijken, maar volgens mij was het zo dat de Knvb dit nooit eerder had gedaan en het begonnen is bij Ajax. Dus zien veel supporters het als 'De knvb help Ajax', maar afgelopen seizoen heeft laten blijken dat ze dit nu structureel willen doen.
 
RickertB1999
 
11
2 november 2022 om 21:12
Ik vind dit ook zo’n onzin, als je een halve finale speelt kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je ze voor de return mits er een goede uitgangspositie is ze wat rust te geven zodat ze een finale kunnen halen, maar kom op het is nu een poulefase. Als je dan al rust nodig hebt, heb je niks in Europa te zoeken.
 
arsenal1994
 
58
2 november 2022 om 21:17
Misschien zijn de televisiegelden die te verdienen zijn door plek 6 te halen in Europa juist nodig om aan te haken bij de (sub)-top. Vergeet niet dat een Lazio een begroting heeft van ruim 100 mio meer dan Feyenoord. Gaan we daar dan ook over zeiken?
 
Dollarson
 
4
2 november 2022 om 21:32
PSV had eerder dit seizoen voor de wedstrijd van de JC-schaal uitstel aangevraagd bij de KNVB. Ook ivm extra rustdagen voor de uiterst belangrijke clash tegen Monaco in de voorronde CL. De cijfers tonen aan dat de winstkans flink lager is als je ook al een wedstrijd hebt gespeeld in de 96 uur voorafgaamd aan de wedstrijd. Ongeacht in welke fase van het seizoen je zit.
 
blaugrana11
 
2
2 november 2022 om 22:20
Donderdag is ook echt ver in de week. Dan heb je gewoon al 3 dagen rust gehad als je in het slechtste geval op zondag speelt.
 
Paauwer
 
7
2 november 2022 om 22:45
De JC-schaal is een oefenwedstrijd in voorbereiding op de start van de competitie. Dus daar zet je gewoon je wissels in het veld wanneer je denkt dat je iedereen rust moet gunnen.
 
shenkie
 
5
2 november 2022 om 21:42
Eens, en erger nog... als Feyenoord gewoon had gewonnen van Graz, hadden ze een weekend vrij gekregen om door de weeks een salonremise tegen Lazio te gaan voetballen.
 
Saksenros65
 
8
2 november 2022 om 22:53
Ajax heeft ook rust gekregen dit weekend toch?
 
thom_1996
 
0
3 november 2022 om 09:52
Voor Ajax geldt precies hetzelfde? Waarom de vergelijking trekking die helemaal niet ter sprake is in dit geval?
 
quagliarella07
 
24
2 november 2022 om 21:06
Is ook gewoon belachelijk gewoon door voetballen, hopelijk wint Lazio morgen.
 
HvdH7
 
55
2 november 2022 om 21:20
Mooie zin! Hierdoor hoop je dat Lazio wint?
 
quagliarella07
 
5
2 november 2022 om 21:22
Niet eens omdat, ik ben gewoon van het Italiaans voetbal hoe jij voor de ploegen hier bent als ze in Europa spelen.
 
Salerno1919
 
5
2 november 2022 om 21:33
Idem! En in het mooie Rome hoort de oudste club gewoon weer eens prijzen te pakken! So gia du ore!
 
Eduard1962
 
7
2 november 2022 om 22:47
Mogen ze ook hoor. Hopelijk wint voor Nederlandse voetbal Feyenoord en pakken ze in Rome de troostprijs
 
arsenal1994
 
72
2 november 2022 om 21:09
Prachtig toch? We spelen in een league met minder teams, voeren gedegen beleid (val me maar aan) en hebben dus minder te besteden. Die weegschaal kunnen we anders voor alles gebruiken.
 
MasterclassBro
 
11
2 november 2022 om 21:10
Had de KNVB dit niet gedaan omdat Psv eerst vrij kreeg van de competitie voor de ontmoeting met Glasgow Rangers? En dat Ajax en Feyenoord daarom nu ook vrij kregen van de competitie? Maar moet AZ dan ook niet een keer vrij krijgen van de competitie?
 
Arsenal-022
 
42
2 november 2022 om 21:28
Als AZ er niet om vraagt, krijgen ze het niet. Gekke reactie.
 
MasterclassBro
 
2
2 november 2022 om 22:27
En als ze het later in het toernooi wel vragen krijgen ze het dan wel?
 
KingB
 
18
2 november 2022 om 22:30
Als het mogelijk is krijgt ook AZ het. Waarom niet?
 
MasterclassBro
 
2
2 november 2022 om 22:51
Dan is het goed, wel graag iedere club die Europees speelt gelijke kansen
 
Sirius
 
7
2 november 2022 om 22:09
De KNVB denkt al een aantal jaren mee met de clubs. Als de clubs het aanvragen en het is mogelijk, verplaatst de KNVB de competitiewedstrijden.
 
Reinaldinhoo
 
8
2 november 2022 om 21:11
Niet zo zeuren je hebt meer geld grotere selectie en heb met ze vorige wedstrijd dik verslagen.
 
fiorenoord
 
4
2 november 2022 om 21:13
Vind het in dit geval ook gewoon heel onnodig om de ploeg rust te geven. Als je op donderdag speelt is het gewoon een ander verhaal dan op dinsdag. Had Feyenoord dan aankomende zondag, nog geen 3 dagen na een zware Europese wedstrijd rust gegeven.
 
genieterr
 
8
2 november 2022 om 21:28
In het verleden is dit vaak wel succesvol geweest bij ajax. We willen Portugal inhalen, en geld verdienen in Europa. Dan is dit dus wel handig.
 
fiorenoord
 
2
2 november 2022 om 22:39
Bij Ajax ja, die op dinsdag of woensdag spelen. Dan heb je maar 48-72 uur rust tussen zondag en die wedstrijd. Feyenoord zou tussen een ED wedstrijd op zondag en een EL wedstrijd op donderdag ruim 96 uur rust hebben. Nu speel je een volle week geen wedstrijd en het is maar de vraag of dat bijdraagt aan de prestaties.
 
Vernon
 
0
3 november 2022 om 10:01
In CL weken speel je vooraf niet op zondag en dan op dinsdag. Dus sowieso 72 uur rust.
 
Ossenaar40
 
28
2 november 2022 om 21:14
"Ik vind het schandalig dat de UEFA de Nederlandse voetbalbond toestemming heeft gegeven om een wedstrijd uit te stellen" lijkt me sterk dat de KNVB toestemming aan de UEFA moet vragen over iets waar zij helemaal geen bevoegdheid in hebben. Het zou verstandiger zijn als Sarri zijn woede richt op de Italiaanse bond, wie weet krijgt hij de volgende keer ook een vrij weekendje.
 
genieterr
 
4
2 november 2022 om 21:26
Inderdaad. Feit is dat de Nederlandse competitie 18 clubs bevat en Italië 20. Dat zijn 4 wedstrijden meer. Je kan moeilijk gaan opleggen wanneer de knvb besluit clubs vrij te geven.
 
Sirius
 
4
2 november 2022 om 22:08
Ach ja, de man preekt voor eigen parochie. Waren de rollen omgedraaid, liep Slot er schande van te spreken en was Sarri in z'n nopjes met de rust.
 
arsenal1994
 
16
2 november 2022 om 21:28
Dit weekend verloren van Salernitana (!!!) die vorig seizoen hun eerste seizoen in de Serie A als 17e eindigden. De beste man is doodsbang. Enfin, ik heb toch niet het idee dat het nou zo veel zal helpen. In tegendeel, Feyenoord zal ook goed doen aan een lekker wedstrijdritme.
 
Salerno1919
 
3
2 november 2022 om 21:36
Jaren 40 en 98/99 ook gap!
 
Jansen Joenite
 
6
2 november 2022 om 21:37
Volgens mij is Feyenoord doodsbang. Anders is die rust toch niet nodig joh?
 
JohanVan Noort
 
6
2 november 2022 om 21:55
Alsof Feyenoord dit pas na Sturm graz uit heeft aangevraagd bij de knvb? Dit was al veel langer bekend.
 
Adzevedo
 
1
2 november 2022 om 22:39
Nee, in principe gaat de KNVB er zelf over en heeft de UEFA niks erover te zeggen. Alleen als je een competitiewedstrijd inplant op een avond met Europees voetbal moet je toestemming vragen geloof ik ivm uitzendrechten en afspraken. Maar de UEFA doet over het algemeen niet heel moeilijk over inhaalduels. Vooral omdat het meestal affiches zijn zoals Estoril - Benfica, Feyenoord - Volendam of Lyon - Troyes. Dat trekt nou ook weer geen miljoenen publiek weg.
 
JohanVan Noort
 
2
2 november 2022 om 21:54
Achja. Voor de finale van de conference league speelde Feyenoord ook geen wedstrijd daar waar AS roma nog wel een wedstrijd moest spelen. We weten allemaal hoe dat is afgelopen. Het zegt helemaal niks.
 
DVV20
 
1
3 november 2022 om 11:18
Een beetje kort door de bocht deze reactie. Natuurlijk geeft het geen garantie op winst, zou wel heel makkelijk zijn anders. Alleen hebben ze bij Feyenoord en de knvb het idee dat het je kans op winst vergroot, en daarom doen ze het.Als ik een getal onder de 10 opschrijf en jij moet raden welk getal het is, heb je 10% kans dat je wint. Als ik er dan voor zorg dat het een getal onder de 8 wordt, in plaats van onder de 10, heb je meer kans om te winnen. Maar bij beide opties heb je geen garantie op winst.
 
Sirius
 
3
2 november 2022 om 22:02
Aldus de coach van een club met veel meer TV geld, een veel hogere begroting en een selectie die veel meer geld kost. Daarnaast weet de man schijnbaar niet dat de nationale bond gewoon wedstrijden van de nationale competitie uit mag stellen als dat in overleg gaat met de clubs. Binnen de regelgeving komt de UEFA er verder helemaal niet aan te pas.
 
MrGuide
 
0
2 november 2022 om 22:06
Is de competitie in Noorwegen niet trouwens allang afgelopen? Die hebben waarschijnlijk ook veel meer rust dan. Niet zo moeilijk doen als ‘groot’ voetballand, maar hierboven staan zou ik zeggen.
 
fiorenoord
 
3
2 november 2022 om 22:42
Laatste competitiewedstrijden zijn daar op 13 november. Overigens niet zo relevant voor Sarri, want er zit geen Noorse ploeg in zijn poule.
 
Bobo101
 
0
2 november 2022 om 22:11
Vraagje? Als Feyenoord met 1 goal verschil wint en mydjiland ook wint hebben alle 4 ploegen 8 punten. Dan gaat het toch om doelsaldo en is Feyenoord gewoon koploper toch?
 
birotor
 
0
2 november 2022 om 22:26
Ja, maar wint Midtjylland niet, dan is die ene goal niet genoeg. Dan eindigt Sturm Graz als eerste en Lazio door het onderlinge verschil met Feyenoord als tweede.
 
spursfan96
 
0
2 november 2022 om 22:12
Heeft Lazio ook een statement uitgebracht of vindt alleen Sarri er wat van en nemen we maar aan dat de club er ook zo in staat? Het is allang bekend dat dit in Nederland gebeurt, nu het tegen hem wordt gebruikt is het ineens een probleem.
 
birotor
 
1
2 november 2022 om 22:27
Het is toch volkomen irrelevant, wat Sarri hiervan vindt?
 
Luca Croutoni
 
0
2 november 2022 om 22:39
Wat een sneue huilebalk. Te triest!
 
 
0
2 november 2022 om 22:44
Mag de uefa zich bemoeien met ons competitieschema dan?
 
Eagles
 
0
2 november 2022 om 23:02
Gewoon heel slim. Ik zie het hier al voorbij komen en ben het er helemaal mee eens. Dit kan NLse clubs helpen in Europa. Financieel kan je er niet aan tippen, dus deze manier krijgen de clubs extra rust en voorbereiding die belangrijke potjes over de streep te trekken.
 
Sportsfan
 
0
3 november 2022 om 06:45
Is ook sneu! Feyenoord wilt graag aanzien krijgen maar zijn net amateurs. Welke “topclub” kan niet gewoon 2 wedstrijden in een week spelen? Staan ze vanavond nog voor joker ook als Lazio eroverheen walst!
 
Ajajax
 
0
3 november 2022 om 06:59
Het is natuurlijk wel een lichte vorm van competitievervalsing, echter dat Lazio een begroting van ruim 100 miljoen meer heeft dan Feyenoord is in dat opzicht natuurlijk een lichte vorm van. Ik vind het ook voor de competitie vervelend al die inhaal wedstrijden.