Maduro juicht handelswijze Ajax toe: 'Juist dáár ga je geld aan verdienen'
Zaterdag, 14 juli 2018 om 11:49

Ajax haalde met Dusan Tadic een ervaren speler in huis, terwijl ook Daley Blind op de weg terug is. Feyenoord hoopt op zijn beurt naar verluidt met Jordy Clasie, Leroy Fer en Daryl Janmaat ervaring toe te voegen aan de jonge selectie. Volgens Hedwiges Maduro is het een goede zaak dat de Nederlandse topclubs routiniers proberen aan te trekken. Zelf keerde hij op latere leeftijd terug naar de Eredivisie, maar zijn terugkeer pakte niet uit zoals gewenst. "Het was niet makkelijk", klinkt het.

In gesprek met ELF Voetbal zegt Maduro dat hij een ander niveau gewend was. "Als je uit een grote competitie komt, voetbal je met bepaalde automatismen. Je hebt verwachtingen van medespelers. De Eredivisie is erg jong en spelers moeten nog veel leren", vertelt hij. "Ze kunnen dan nog niet aan die verwachtingen voldoen. Dat maakte mijn terugkeer best lastig. Als een team meerdere ervaren spelers heeft, gaat het wel wat makkelijker. In je eentje kan je de kar niet trekken. Sterker nog: je komt dan zelf ook in de problemen."

Meer: Frenkie de Jong zorgt voor uitvoerige discussies: ‘Gullit vindt het niet veel’

Volgens Maduro heeft een team meerdere ervaren spelers nodig, omdat de selectie dan meer in balans is. De 33-jarige clubloze middenvelder denkt dat het verstandig is voor clubs om per linie een ervaren speler op te stellen. Bij zijn doorbaak bij Ajax had hij veel ervaren spelers om zich heen. "Ik speelde bij Ajax met Maxwell, Tomás Galásek, Hatem Trabelsi, Zdenek Grygera… En dan heb ik het alleen nog over de verdedigend ingestelde spelers. Dat was de reden dat talenten als Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart konden doorbreken. Nu zijn er maar twee of drie ervaren spelers in een elftal en is de rest talent. Dat is te weinig. Gelukkig pakken clubs hun aankoopbeleid aan. Tadic, Blind, Clasie, dat zijn jongens die er direct staan."

Dat het aankoopbedrag van oudere spelers niet terugverdiend kan worden, is volgens Maduro niet erg. "Ze zijn dat bedrag dubbel en dwars waard. Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong zullen tegen iemand als Blind opkijken. Een speler die meerdere keren kampioen is geworden in de Eredivisie en weet hoe de Eredivisie en internationaal voetbal in elkaar zitten. Hij en Tadic kunnen de kar trekken, waardoor spelers van negentien of twintig dat niet hoeven te doen. Die kunnen zich richten op hun ontwikkeling, zoals het hoort. Juist dáár ga je geld aan verdienen."

Meer nieuws
   
09:49
09:49
'Barcelona denkt aan Nederlander in zoektocht naar aanvallende middenvelder'
0
   
09:30
09:30
Kassa Feyenoord en PSV rinkelt: alles wat je moet weten van het nieuwe CL-format
14
   
09:27
09:27
'Ajax kijkt rond in LaLiga en hoopt op komst van Williot Swedberg'
8
   
09:16
09:16
In mei nog een buitenlandse wedstrijd bezoeken? Bekijk de ticketshop!
0
   
09:03
09:03
Ten Hag onthult welke spits hij vorige zomer naar Manchester United wilde halen
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (34)

 
LovreFC
 
82
14 juli 2018 om 11:52
Hedwiges je was bij je terugkeer gewoon trager dan dikke stront door een trechter. Hou op met steeds nieuwe smoesjes verzinnen, je had en hebt het niveau gewoon niet meer.
 
wmrc01
 
59
14 juli 2018 om 12:28
En wat vind je van de rest van zijn reactie?
 
Suc6Magnet
 
15
14 juli 2018 om 12:53
Hahaha jij zegt het en ik dacht het. Gewoon verschrikkelijk toch hoe hij zijn eigen onkunde probeert te verbergen op deze wijze... kon er gewoon geen pepernoot meer van toen hij terugkwam. Had overal alleen maar op de bank gezeten en was het gewoon helemaal kwijt.
 
Nijogeth
 
2
14 juli 2018 om 17:14
Maduro was nooit heel snel, voornamelijk heel slim, sterk en goed aan de bal. Dat eerste is moeilijker te combineren op een lager niveau. Als jij bijvoorbeeld een bal in de ruimte speelt, kan het op een lager niveau zo zijn dat jouw medespelers die ruimte niet zien en op een hoger niveau wel. Idem dito met positie kiezen. Ik zeg overigens niet dat bij de terugkeer van Maduro zo was, want zo goed heb ik niet op hem gelet.
 
False9
 
43
14 juli 2018 om 11:54
16 miljoen voor Blind is gewoon marktconform. Want United weet dat er ook andere clubs zijn die dat neer willen leggen. Dat Blind naar Ajax wilt hoeft niet te betekenen dat ze hem voor 5 miljoen laten gaan. Blind had trouwens nog een clausule in zijn contract voor een verlening van 1 jaar. Dus het is eigenlijk geen aflopend contract want United zal dat contract altijd verlengen om geld te ontvangen. Ajax verkoopt Kluivert voor 17 miljoen en dan moet je niet denken dat je een 28-jarige speler van United die ruim 100 wedstrijden voor hun hebben gespeeld voor laag bedrag op te pikken is.
 
Ampie
 
14
14 juli 2018 om 12:06
United heeft die optie allang gelicht, daarom loopt zijn contract ook door tot volgende zomer. Anders was zijn contract al afgelopen
 
False9
 
10
14 juli 2018 om 12:20
Klopt, maar United had nog een optie om in 2019 het contract met 1 jaar te verlengen.
 
Ampie
 
2
14 juli 2018 om 16:34
Waar haal je die info vandaan dan? Lees dit voor het eerst
 
DonCoXxX
 
15
14 juli 2018 om 12:12
Ajax betaalt de hoofdprijs omdat Ajax gewoon een slechte onderhandelingspositie heeft. Ajax wil Daley namelijk direct toevoegen aan de selectie, om hem over anderhalve week tegen Graz al in te kunnen zetten. Geheel terecht, want Per Schuurs en Wober maken ernstige fouten, en die fouten kunnen kwalificatie voor Europees voetbal kosten. Ajax betaalt miljoenen teveel omdat Ajax er eind Juli al dient te staan.
 
martijnovic
 
5
14 juli 2018 om 15:14
Je kunt toch niet verwachten dat Blind voor minder dan dat terug komt manu heeft blind ooit gekocht op jonge leeftijd zodat er geen verlies op gemaakt zou worden. Oké hij is ouder en daardoor minder waard maar daarentegen is hij wel veel beter geworden en dus meer waard. helemaal geen miljoenen teveel betaald dus.
 
ShivaGizmo
 
1
14 juli 2018 om 20:09
Don coxxx, hoezo betaald Ajax teveel? Zelf wel 40 miljoen plus denken te vangen voor frenkie de jong die pas 1 seizoen echt meedraait maar geen vaste basisplaats heeft. Kluivert wordt voor hetzelfde bedrag verkocht terwijl hij ook pas een seizoen meedraait en niet eens veel bijzonders heeft laten zien dus bij verkoop de hoofdprijs eisen en bij inkoop betaal je miljoenen teveel en dat voor een speler die jaren international is, veel meer ervaring dan frenkie (wat een goede speler is hoor) en Kluivert. Dit bedrag is echt niet teveel en denk zelfs als United bij andere clubs er meer uit kunnen halen als blind zelf niet naar Ajax had gewild
 
DonCoXxX
 
0
14 juli 2018 om 20:30
@shivagizmo, ik zeg niet dat Ajax teveel betaalt, ik zeg dat Ajax naar verwachting de volle mep gaat betalent. Ik meen dat als Ajax de tijd had gehad om te wachten, de prijs veel lager had kunnen uitvallen. United wil hem namelijk kwijt, want hij drukt op het salarishuis. Maar Ajax kan niet wachten, want achterin rammelt het met Wober en Schuurs en de vCL begint al over 11 dagen. Daarnaast stapt United maandag op het vliegtuig richting de Vs. Wat Ajax voor spelers vangt of verlangt is helemaal niet relevant. Het gaat puur om deze aankoop.
 
Lunny
 
9
14 juli 2018 om 12:15
Plus het feit dat dit voor jongens als de Ligt, de Jong en misschien zelfs Ziyech net het verschil maakt om toch te blijven als ze twijfels hadden. Nog een sterk seizoen voor deze heren en hun prijs loopt verder op waardoor je deze dure aankopen indirect terug verdient.
 
Kohaku
 
5
14 juli 2018 om 13:12
Moeten er wel clubs zijn die dat bedrag willen betalen natuurlijk. En de Jong moet dan ook komend seizoen op het middenveld kunnen spelen.
 
Lunny
 
6
14 juli 2018 om 13:30
Prima, nog een jaar bij Ajax dan maar!
 
Elmo1908
 
6
14 juli 2018 om 12:16
Dit lijkt me alles behalve marktconform. Dit was duidelijk een geval, Ajax wil hem en ManU hoeft niet te verkopen.
 
robert41
 
15
14 juli 2018 om 13:08
Ja..... en dus is het marktconform
 
Elmo1908
 
7
14 juli 2018 om 13:14
Nee marktconform is de juist verhouding tussen kwaliteit en leeftijd. Zoals jij het nu schetst kan 60 miljoen voor een speler als Lamprou marktconform zijn.
 
wmrc01
 
3
14 juli 2018 om 13:36
Vanwege de kwaliteit en ervaring wordt er een bedrag geplakt op Blind. Nu moet blijken of het bedrag volgens vraag en aanbod marktconform is
 
RuudGeels
 
21
14 juli 2018 om 11:56
Hedwiges is een uitstekende kerel maar het was ook een zeer matige speler. Dat zijn terugkeer flopte had eerder met hemzelf te maken dan met het niveau van de eredivisie.
 
076Ray
 
10
14 juli 2018 om 12:14
Maduro je laat jezelf wel kennen zeg.. Het ligt aan zijn medespelers dat hij zo matig was bij zijn terug keer. Je bent nooit een ster geweest en bij je terugkeer was dat pijnlijk duidelijk
 
Rochester
 
12
14 juli 2018 om 12:31
Als Ajacied ben ik ook gewoon tevreden over het beleid dat Ajax deze transferperiode voert. Bij Bandé (gisteren helaas zwaar geblesseerd geraakt) heb ik mijn twijfels, terwijl Schuurs er nu nog niet klaar voor is maar desondanks verwacht ik wel dat Schuurs in de toekomst zeker een goede verdediger voor Ajax zal worden, terwijl ik in spelers als Labyad, Tadic en (waarschijnlijk) Blind hele goede en nuttige spelers en ja, deze 3 spelers hebben dan (voor Nederlandse begrippen) veel geld gekost, maar ik verwacht eigenlijk wel dat deze spelers van waarde voor Ajax zullen zijn. Ook heeft Ajax de afgelopen jaren gewoon uitstekend verkocht en in het verleden heb ik vaak kritiek op Overmars gehad, maar hij levert echt gewoon zeer goed werk af. De afgelopen jaren had ik weleens kritiek dat hij de selectie nooit op tijd rond had en dat Ajax daardoor (met name in Europees verband) achter de feiten aanliep, maar Overmars werd in het verleden ook gewoon vaak tegengehouden door mensen boven hem. Overmars heeft de financiële positie van Ajax de afgelopen jaren sterk verbeterd en als je gewoon kijkt naar de spelers die Ajax de afgelopen jaren heeft verkocht, dan is dat echt wel een compliment waard, want als je gewoon kijkt naar de 'hoogtepunten' qua verkopende spelers van Ajax sinds Overmars aan het roer is bij Ajax, dan kom je bij deze spelers en bedragen uit: - Jan Vertonghen, in de zomer van 2012 voor 12,5 miljoen naar Tottenham Hotspur. - Vurnon Anita, in de zomer van 2012 voor 8,5 miljoen naar Newcastle United. - Gregory van der Wiel, in de zomer van 2012 voor 6 miljoen naar Paris Saint Germain. - Christian Eriksen, in de zomer van 2013 voor 13,5 miljoen naar Tottenham Hotspur. - Toby Alderweireld, in de zomer van 2013 voor 8,5 miljoen naar Atlético Madrid. - Daley Blind, in de zomer van 2014 voor 17,5 miljoen naar Manchester United. - Siem de Jong, in de zomer van 2014 voor 8,7 miljoen naar Newcastle United. - Arek Milik, in de zomer van 2016 voor 32 miljoen naar Napoli. - Jasper Cillessen, in de zomer van 2016 voor 13 miljoen naar FC Barcelona. - Viktor Fischer, in de zomer van 2016 voor 5 miljoen naar Middlesbrough. - Riechedly Bazoer, in de winter van 2017 voor 12 miljoen naar VFL Wolfsburg. - Anwar el Ghazi, in de winter van 2017 voor 7 miljoen naar Lille. - Nemanja Gudelj, in de winter van 2017 voor 5,5 miljoen naar TJ Teda. - Davinson Sanchez, in de zomer van 2017 voor 40 miljoen naar Tottenham Hotspur. - Davy Klaassen, in de zomer van 2017 voor 27 miljoen naar Everton. - Jairo Riedewald, in de zomer van 2017 voor 9 miljoen naar Crystal Palace. - Kenny Tete, in de zomer van 2017 voor 5 miljoen naar Olympique Lyon. - Justin Kluivert, in de zomer van 2018 voor 17,25 miljoen naar AS Roma. Dit zijn gewoon even de 'hoogtepunten' qua verkopen van Overmars bij Ajax en dan heb ik spelers als van Rhijn, Vermeer, Andersen, van der Hoorn, Kishna, Boerrigter, etc. er niet bijgerekend en ook heeft Overmars met spelers als Sánchez, Neres, Ziyech, Milik, etc. goede aankopen gedaan en natuurlijk zijn spelers als Krul, Westermann, Zimling, Cuenca, Bojan, Duarte, Orejuala, Sana, etc. mislukt, maar elke directeur spelerszaken heeft meerdere miskopen, dus zo gek is dat bij Overmars ook niet.
 
Iseldiroed
 
4
14 juli 2018 om 12:41
Daarnaast was krul een uitstekende keuze om te huren. Dus zijn falen komt niet door slechte keuze overmars Bojan werd verkeerd gebruikt (rechtervleugel terwijl hij in de spits echt geweldig speelde) Cuenca; ook uitstekende speler maar blessureleed. Sana; koste €3,50 en heeft een paar goede wedstrijden gespeeld en is zelfs international geworden. Dus op hem is geen verlies gemaakt. Duarte leek een goede aankoop maar faalde als speler. Orejuela lijkt idd een miskoop maar heeft nog tijd om zich te bewijzen. Westermann en heitinga (te oud) en zimling (te slecht) waren inderdaad miskopen. Dus drie a 4 miskopen op al die jaren die totaal ook amper geld kosten valt reuze mee.
 
Constant kante
 
0
14 juli 2018 om 13:50
Rochester Overmars verkoopt goed inderdaad. Maar heb je zijn lijst met al zijn aankopen ook goed bestudeerd? Als je die tegen elkaar afzet, heb je gewoon een man op die stoel zitten die vooral goed kan verkopen maar die je niet aan de portemonnee moet laten zitten als er gekocht moet worden, bij wijze van spreken. Want ja, Sanchez halen voor vijf miljoen was een gouden zet, maar Tobias Sana, Kristensen, Orajuela, Van den Hoorn, en ik kan nog wel een tijdje doorgaan, waren geen succes. En nee, je kan niet alles goed doen, maar ik vind het verschil tussen aan- en verkoop opvallend groot.
 
Nijogeth
 
1
14 juli 2018 om 17:21
Tagliafico, Dolberg, Younes, Neres, Ziyech, Onana en weet ik wat er de afgelopen 2 jaar nog meer basis speelde en door Overmars gehaald is. Dat vind ik toch niet zo verkeerd, constante kante. En Vd Hoorn heeft zijn waarde ook gewoon gehad toen ie ineens er moest staan samen met Viergever, net als Sana. Die werd voor 3 ton gehaald en begon heel erg sterk, waarna hij oververmoeid raakte (speelde al anderhalf jaar aan een stuk) en toen was het vertrouwen weg en zakte het weg. En ja, Kristensen en Orejuela zullen het dit jaar moeten bewijzen.
 
AndreNijmeijer
 
2
14 juli 2018 om 12:54
Het moet nog allemaal maar blijken of het aantrekken van oudere spelers daadwerkelijk succesvol gaat zijn. Met Dirk en Van Persie heeft Feyenoord het goed gedaan. Klaasjan doet zijn best bij Ajax en is waardevol gebleken bij afwezigheid van Dolberg.
 
robert41
 
9
14 juli 2018 om 13:12
Je vergelijking slaat volledig de plank mis Van Persie, Huntelaar en Kuyt waren jaar of 34 toen ze terugkwamen.... over de top Blind en Tadic zijn 28. Op de hoogtepunt van hun carrière. Dat is nogal een verschil
 
mattereazzi
 
5
14 juli 2018 om 13:13
Eigenlijk zouden de Nederlandse topclubs dit beleid gewoon verplicht elk jaar moeten hanteren om minimaal 3 ervaren spelers in het basiselftal te hebben. Ze zijn zo belangrijk voor de balans in het elftal en om de jongere talenten wijze lessen bij te brengen.
 
beppie27
 
1
14 juli 2018 om 13:15
Maduro sssstttt toen je terug kwam alleen maar rommel maar goed hij heeft wel gelijk waar ze nu mee bezig zijn paar ervaren jongens erbij moet die schaal weer terug komen naar 020 dat hoop ik tevens zou ik nog een rechts back Halen want veltman en kristensen dat zijn ze niet en olugera snap de taal nog steeds niet dus ja ik zou Anita ook terug Halen voor rechts back staat er ook meteen ook op meerdere posities beschikbaar
 
Feelingood
 
1
14 juli 2018 om 14:33
Maxwell grygera en trabelsi waren ervaren spelers?? Dat klopt toch gewoon niet? Dat waren toch ook gewoon talenten bij Ajax? Alleen Galasek was ervaren toch van de jongens die hij noemt
 
Nijogeth
 
0
14 juli 2018 om 17:22
Die hadden op dat moment al heel wat wedstrijden gespeeld, waren international van hun land en al halverwege de 20, geloof ik.
 
martijnovic
 
0
14 juli 2018 om 15:22
Ik ben voorstander van dat er nog 1 ervaren kracht gehaald word als verdedigende middenvelder dan kunnen donnie en frenkie uitmaken wie de derde positie op het middenveld invult. Ik zou gaan voor Steven Dufour die ook een aflopend contract heeft.
 
Martin23
 
0
14 juli 2018 om 16:55
Dat wil nog niet zeggen dat Ajax kampioen gaat worden. Ajax wil veel geld verdienen en kampioen worden komt op de tweede plaats
 
Streepan
 
0
14 juli 2018 om 20:18
Wat hij eigenlijk zegt over zijn terugkeer in Nederland bij Groningen is: ik was nog best goed, alleen die mensen om mij heen konden er niks van. Wat een enorme plaat voor zn kop, hij voetbalt als van een vent van zeventig. Vind je het gek dat hij nu ook geen club kan krijgen. Wat een arrogantie.