Nederlaag Napoli in Oostenrijk betekent slecht nieuws voor Nederland
Donderdag, 14 maart 2019 om 20:47

Napoli heeft zich geplaatst voor de kwartfinales van de Europa League. De Italiaanse topclub verloor donderdagavond in Oostenrijk weliswaar met 3-1 van Red Bull Salzburg, maar dat deerde het team van trainer Carlo Ancelotti uiteindelijk niet na de 3-0 overwinning van vorige week in eigen huis. Napoli bewees behalve zichzelf overigens ook het Nederlandse voetbal een slechte dienst.

Nederland is nu namelijk nog niet zeker van de begeerde elfde plaats op de UEFA-coëfficiëntenlijst. Door de uitschakeling van Salzburg is Oostenrijk dit seizoen weliswaar uitgespeeld in Europa, maar het Alpenland heeft de elfde plaats voorlopig wel weer overgenomen van Nederland. Wil Nederland weer over Oostenrijk heen wippen, dan moet Ajax in het vervolg van het huidige Champions League-seizoen minstens één keer gelijkspelen. De nummer elf van de coëfficiëntenlijst mag in het seizoen 2020/21 de kampioen afvaardigen aan het hoofdtoernooi van de Champions League, mits de winnaar van het miljardenbal van het seizoen 2019/20 zich ook via de competitie plaatst voor het toernooi (hetgeen vrijwel altijd gebeurt).

Napoli was na de 3-0 overwinning van vorige week in het eigen Stadio San Paolo eigenlijk al zeker van de volgende ronde, maar de ploeg van Ancelotti leek aanvankelijk toch nog wel zijn visitekaartje af te willen geven. De Italianen begonnen in elk geval uitstekend aan de wedstrijd en namen al na veertien minuten voetballen de leiding. De opgestoomde Mário Rui kreeg de bal met enig fortuin bij Arek Milik, waarna de Poolse spits van dichtbij acrobatisch afrondde: 0-1. Napoli bleef daarna de bovenliggende partij, maar kon niet voorkomen dat de thuisploeg kort na de openingstreffer alweer langszij kwam.

Allan leed op het middenveld slordig balverlies, waarna Dominik Szoboszlai onmiddellijk Munas Dabbur aan het werk zette. De spits uit Israël had in het strafschopgebied een fraaie kapbeweging in huis en rondde uiteindelijk beheerst af in de korte hoek: 1-1. Het restant van de eerste helft leverde vervolgens geen doelpunten meer op, al was Napoli via Fabián Ruiz nog wel dicht bij een tweede treffer: het afstandsschot van de Spaanse middenvelder teisterde het houtwerk.

Salzburg weigerde de handdoek in de ring te werpen en zocht in de tweede helft dapper de aanval. In minuut 65 wist het team van trainer Marco Rose verdiend op voorsprong te komen: een voorzet van Andreas Ulmer werd bij de tweede paal binnengelopen door Fredrik Gulbrandsen. In de absolute slotfase voerde Salzburg de score nog verder op via Christoph Leitgeb, maar een wonder bleef uiteindelijk uit.

Meer nieuws
   
15:40
15:40
Eerste EK-deelnemer maakt selectie precies een maand voor de start bekend
3
   
15:10
15:10
Jouw club in de nieuwste voetbalkleding van adidas? Ontdek adidas TEAM!
0
   
14:36
14:36
'Entourage van Ajax-target was afgelopen weekend in de Johan Cruijff ArenA'
10
   
14:04
14:04
'Manchester United spot opvolger van Erik ten Hag in de Premier League'
14
   
13:45
13:45
Hoe Feyenoord-target Schreuder Spanje in extase bracht met 'Dicki-taka-voetbal'
7
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (130)

 
-yannick-
 
41
14 maart 2019 om 20:50
Jammer. Ajax zal aan de bak moeten. Hopen op een gunstige loting.
 
Ewazibbb
 
92
14 maart 2019 om 20:50
Extra reden om voor Ajax te juichen, benieuwd tegen wie ze moeten..
 
marocberkane
 
57
14 maart 2019 om 20:52
Ze gaan er niet beter of slechter van spelen als je voor ze juicht hoor.
 
Patroo
 
440
14 maart 2019 om 20:55
Zullen we het Legioen dan ook maar afschaffen? Zonder de thuiswedstrijden stond Feyenoord er anders vrij somber voor dit seizoen.
 
marocberkane
 
75
14 maart 2019 om 20:59
Ohh ik heb blijkbaar de reactie verkeerd begrepen. Ik snap die onzin nooit zo goed dat je voor alle Nederlandse clubs moet juichen. Alsof dat ook maar enige invloed heeft op de uitslag.
 
Sulejmanii
 
58
14 maart 2019 om 21:11
Maroc niks moet, maar toen Psv de halve finale van de CL haalde stond ik ook te juichen. En voor Feyenoord ook toen ze Roma versloegen, geweldige wedstrijden waren dat! ?? Europees gaan bij mij alle supporter gevoelens in de vriezer...
 
marocberkane
 
26
14 maart 2019 om 22:18
Haha, het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik niet ineens voor een Nederlandse ploeg ben in Europa, alleen maar omdat het een Nederlandse ploeg is. En voor jullie begrip: Dat geldt dus voor elke Nederlandse ploeg. Snap oprecht niet waarom jullie daar zo boos op reageren.
 
-Riciotto-
 
22
14 maart 2019 om 22:41
Ik sluit me daar ook bij morocberkane aan, ik ga ook niet harder juichen of meer supporteren als een Ajax, Feyenoord, Az of een andere club die ik niet support het belang van de coëfficiëntie op kan krikken wat ten goede komt voor mijn eigen club. Voor mij is er maar 1 club, de rest zal me een worst zijn.
 
OetkerNAC
 
24
14 maart 2019 om 22:46
Kijk dan geen voetbal meer vriend. We zijn toch allemaal verliefd geworden op deze sport. Hoe beter NL kan presteren in Europa. Hoe beter het de eredivisie kan worden
 
Timmothy
 
7
15 maart 2019 om 00:52
marocberkane, men doelt ook op 'juichen voor' in de zin van 'hopen dat die club wint'. Uiteraard. Niet omdat het nou per se ervoor zorgt dat ze er 'beter van gaan spelen'. Hoe kan je dat nou zo opvatten... En de reden dat jij veel verbaasde reacties over je heen krijgt is omdat je blijkbaar totaal geen waarde hecht aan Nederlands Europees succes, wat ook je eigen club ten goede komt.
 
PSVAR78
 
43
14 maart 2019 om 20:50
1x gelijk moet Ajax lukken
 
Djabber
 
48
14 maart 2019 om 20:53
Wat 'n rare reactie. Je weet nog niet eens tegen wie ze moeten. Ik denk dat het tegen een Barcelona of Man City helemaal niet realistisch is om 'n keer gelijk te spelen.
 
_Onpartijdig_
 
145
14 maart 2019 om 21:05
Mhoa als je 4-1bij Real wint en twee keer gelijk speelt tegen Bayern heb je best kans op een gelijksspel tegen alle nog meedoende clubs. Wat een pessimisme direct alweer.
 
LucasAndersen
 
34
14 maart 2019 om 21:11
Als Lyon tegen Barca gelijk kan spelen kan Ajax t ook.
 
AcePluto
 
30
14 maart 2019 om 21:21
Nee, we winnen 2 keer.
 
Timmothy
 
1
15 maart 2019 om 02:23
Tegen iedere tegenstander behalve misschien City heeft Ajax sowieso 50% kans of meer om ten minste 1x niet te verliezen.
 
metaalverf
 
2
14 maart 2019 om 23:08
Mee eens. Als ze de eerste wedstrijd nou met 6-0 verliezen gunt de tegenstander daarna vast een gelijkspelletje ;-)
 
T. Alavez
 
17
14 maart 2019 om 20:51
Ongeacht de loting zal dit een enorm zware taak zijn. Hopelijk op een nieuwe stunt van Ajax! 1 wedstrijd minstens winnen moet te doen zijn
 
-yannick-
 
7
14 maart 2019 om 20:57
Winnen hoeft niet eens, gelijkspel is genoeg.
 
SimonJan Gooye
 
6
14 maart 2019 om 21:02
Winnen,moet wel,op naar de volgende ronde.
 
-yannick-
 
16
14 maart 2019 om 21:07
Ook daarvoor hoef je niet te winnen. Met twee keer gelijkspel kun je ook gewoon naar de volgende ronde.
 
voetbalfreak
 
6
14 maart 2019 om 21:21
Op die manier kwam PSV in '88 in de Europacup 1 finale...
 
T. Alavez
 
0
15 maart 2019 om 00:56
Zolang ze maar verder komen in ieder geval en de punten pakken voor de Eredivisie
 
sebasjuh
 
6
14 maart 2019 om 20:51
Dat is inderdaad erg jammer, nu maar hopen op een gunstige loting voor Ajax dat je in ieder geval 1x kan gelijkspelen om die elfde plek weer te behalen.
 
maurootje
 
32
14 maart 2019 om 20:53
Blijkbaar snap je niet waarom, en dat ze genoodzaakt zijn, anders zat daar simpel 60k fans
 
ajax01-95
 
9
14 maart 2019 om 21:01
Ben benieuwd wat de reden ervan is ?vind Napoli namelijk wel een mooie club
 
maurootje
 
13
14 maart 2019 om 21:38
Veiligheid, stadion is verouderd dus is het onveilig. Sommige delen zijn daarom gesloten
 
Selecaooo
 
19
14 maart 2019 om 20:52
Zo jammer ben groot voorstander dat de kampioen van NL rechtstreeks CL speelt. Ajax moet een punt verzamelen. Misschien weer weekendje rust?
 
SAS32
 
16
14 maart 2019 om 20:52
En dan hopen ze in Nederland dat de Oostenrijkers winnen. Blijkbaar geen supporters van het Nederlands voetbal.
 
Sanderr
 
24
14 maart 2019 om 20:52
Duimen voor een loting tegen United, Spurs of Porto dus. Dan moet 1 gelijkspel minimaal zeker te doen zijn. Zou balen zijn als we na zo'n topseizoen (op Europees niveau althans) van Ajax alsnóg die plek kwijt zijn..
 
Krystiann
 
2
14 maart 2019 om 20:57
Dit Ajax kan tegen ieder club minstens gelijk spelen in 2 wedstrijden.
 
Sanderr
 
5
14 maart 2019 om 22:06
Kan zeker, maar de kans is zeer reëel tegen 1 van die 3. Tegen die anderen kun je ook zomaar 2 keer verliezen, ookal voetbal je gewoon goed. Maar laten we hopen dat ze thuis gewoon de benodigde punten binnen kunnen halen in ieder geval
 
maurootje
 
37
14 maart 2019 om 20:52
Mij boeit het me niets meer. Nederland heeft zich te vaak in de vingers gesneden tegen oostblokclubs. Het is super triest dat we het niet eens in eigen hand hebben, sterker nog, dat een land als f*cking oosterijk ons concurrent is.
 
Dutchmen
 
37
14 maart 2019 om 20:53
Hoezo hebben we het niet in eigen hand?
 
 
8
14 maart 2019 om 21:08
Ik begrijp hem op zich wel. Stel je loot City dan is niets onmogelijk, maar wel een hele lastige uitdaging. Tegen een FC Porto bijvoorbeeld schat ik de kans vrij groot dat Ajax over 2 wedstrijden minstens een keer gelijk kan spelen. 50/50 zeg ik, afhankelijk van de lotingen.
 
Krystiann
 
4
14 maart 2019 om 22:07
Iedereen heeft het over Porto, hoe komt iedereen nou bij dat hun de makkelijkste zijn. Ten 2e wil je de champions league winnen dan moet je van iedereen kunnen winnen en dit Ajax heeft dat al bewezen tegen meerdere wereld clubs..
 
Timmothy
 
0
15 maart 2019 om 02:13
50/50 is extreem negatief. Zelfs tegen City, de op papier lastigste, kom je al best dicht in de buurt van 50 voor tenminste éã©n keer niet te verliezen. Je moet het combineren van percentages voor beide wedstrijden niet onderschatten, en ook de mogelijkheid van een gelijkspel (wat voor City niet eens altijd ongunstig hoeft te zijn) gaat men vaak aan onderdoor. Schalke verloor thuis ook ternauwernood pas van City. Uit in de Arena zal City misschien rond 65 kans op winst hebben. Thuisvoordeel is een aanzienlijke factor Thuis zal City rond de 90 krijgen voor winst. Dus ongeveer 42 kans om tenminste 1x niet te verliezen ongeveer, waarschijnlijk zal dit nog wel wat hoger uitvallen.
 
Timmothy
 
1
15 maart 2019 om 08:44
Omdat Porto veruit de zwakste van de 8 is Krystiann... Ja natuurlijk is 'Porto zal verdedigen en ligt ons dus niet' een factor, desondanks heb je og altijd verreweg meer kans tegen een Porto over twee wedstrijden dan iedere andere overgebleven ploeg.
 
Hurpdurp
 
5
14 maart 2019 om 20:58
We hebben het nu toch gewoon in eigen hand?
 
FcExclusief
 
18
14 maart 2019 om 21:09
Volgens mij snap je t niet helemaal, of wel?
 
alfonsekcei
 
2
14 maart 2019 om 21:30
Eh wat hebben we niet meer in eigen hand. We hebben alles in eigen hand, als het zo zijn dat we niks meer in de hand hebben dan zou het moeten zijm dat salzburg moest verliezen. Dat is hier niet aan de hand want salzburg speelt niet meer. Ajax moet gewoon 1x gelijk spelen, en dus moet elke supporter gwn ajax steunen.
 
Formus
 
12
14 maart 2019 om 21:35
Wel leuk dat menigeen (Ajacieden, PSV'ers, Feyenoorders, AZ'ers etc) spreekt over het feit dat "we" het in eigen hand hebben (En "we" is hier NL en dus specifiek in dit geval Ajax). Ajax heeft het in eigen hand. We=Ajax. Zo zie je maar, sport verbroedert
 
Waagplein
 
17
14 maart 2019 om 20:53
Jezus man, we hebben wel een beetje de wedstrijden tegen op deze manier hè? En ik kijk daarmee ook naar mijn eigen team, want als die wél hadden gepresteerd dan had Nederland die 11e plaats wél binnen.
 
JJvH91
 
12
14 maart 2019 om 20:53
't is wat. Moet Ajax toch weer minimaal een puntje gaan pakken. België heeft ook nog atlijd meer punten gehaald dit seizoen dan Nederland. De prestaties van Ajax verbloemen een hoop.
 
frikadinho020
 
20
14 maart 2019 om 20:53
Echt lelijk dit! Het is maar dat ajax zo extreem goed presteert dat we nog 11e kunnen komen te staan, anders was het al helemaal huilen. De andere clubs uit de eredivisie die dit seizoen Europees mochten spelen worden weer bedankt.
 
Patroo
 
2
14 maart 2019 om 20:53
`de nummer elf van de coã«fficiã«ntenlijst mag in het seizoen 2020/21 de kampioen afvaardigen aan het hoofdtoernooi van de Champions League, mits de winnaar van het miljardenbal van het seizoen 2019/20 zich ook via de competitie plaatst voor het toernooi (hetgeen vrijwel altijd gebeurt).` Stel je voor dat Ajax de CL wint, maar 2e achter PSV wordt in de competitie, betekent dit dan dat PSV dan alsnog voorrondes moet spelen? En is Ajax dan automatisch gekwalificeerd omdat ze de CL-winnaar zijn? Niet dat bovenstaande scenario ooit gaat gebeuren, maar ben wel benieuwd. edit: bedenk me nu dat als Ajax de CL wint ze door de reeks overwinningen Oostenrijk wel hebben ingehaald, maar toch ben ik benieuwd naar deze casus.
 
BerryNijland
 
1
14 maart 2019 om 20:58
De winnaar van de CL plaatst zich automatisch voor het toernooi van de daaropvolgende editie. Tevens houdt dat dan in dat NL meer punten verzameld heeft (mocht Ajax de cl winnen) dan Oostenrijk, en plaatst PSV zich dan dus ook rechtstreeks omdat zij kampioen van NL worden.
 
SimonJan Gooye
 
4
14 maart 2019 om 21:04
Niet overmoedig worden!
 
Patroo
 
2
14 maart 2019 om 21:04
Ja, maar ik ben in de war door de regel dat de winnaar zich via de competitie moet plaatsen voor de CL, wat Ajax dus niet doet als ze 2e worden. Lijkt wel alsof de 11e plek op de lijst maar recht geeft op 1 CL-plek, of je je nou via de competitie kwalificeert of dat je dat doet door de CL te winnen.
 
JJvH91
 
7
14 maart 2019 om 21:09
@berrynijland, nee, dat klopt niet. De directe CL plek is namelijk niet voor volgend seizoen maar het seizoen daarop. Komend seizoen moet de kampioen nog voorronde spelen
 
Steven West
 
7
14 maart 2019 om 20:55
Nou dat NL nu afhankelijk is van een gelijkspelletje meer van Ajax heeft natuurlijk wel iets triest. Ook al zou dat gebeuren dan nog heb je een probleem. De afgelopen jaren zijn zij qua beleid (en dus niet alleen geld) behoorlijk ingehaald. Hopelijk komt er nu een ommekeer en kunnen de NL teams structureel beter presteren. Alle NL clubs moet Europees voetbal serieus nemen. Goed dat de Knvb om lijkt en de schema's willen aanpassen voor de clubs die Europees spelen. Dat is zeker wel goed beleid!
 
Steven West
 
1
14 maart 2019 om 21:36
Maar niet zoals nu! Kijk maar naar Ajax tegen Pec.
 
Scouserper
 
10
14 maart 2019 om 20:55
Snap geen kl.... van die puntentelling,maar mag ik concluderen,dat CL en EL op dezelfde manier beoordeeld wordt? Leuk dat Salzburg wint,maar de winst van Ajax tegen Real mag toch wel hoger aangeslagen worden,maar dat is dus niet?
 
adjx
 
3
14 maart 2019 om 21:00
Jep raar systeem is het sowieso.
 
Feelingood
 
11
14 maart 2019 om 21:02
In de CL zijn bonuspunten te behalen.. Ajax heeft dan ook veel meer punten behaald dan Salzburg, maar de andere NL teams juist minder..
 
JJvH91
 
4
14 maart 2019 om 21:11
Dat klopt, daarom krijg je in de CL bonuspunten voor het bereiken van volgende rondes die je in de EL niet krijgt. Prima systeem, anders zouden de grote competities nog veel verder weglopen bij de kleinere competities.
 
Scouserper
 
1
15 maart 2019 om 09:10
Helder!hartelijk dank voor jullie feedback!
 
Malapasqua86
 
3
14 maart 2019 om 20:57
Best raar toch, ze liggen eruit nu, maar Oostenrijk gaat wel over Nederland heen. Waarom punten uitdelen terwijl je er wel uit ligt?
 
armandode
 
11
14 maart 2019 om 21:00
Omdat Salzburg de wedstrijd opzich wel gewonnen heeft. En voor een overwinning krijg je gewoon 2 punten gedeeld door het aantal deelnemers.
 
-yannick-
 
0
14 maart 2019 om 21:03
*2 punten
 
Malapasqua86
 
0
14 maart 2019 om 21:06
Oke bedankt. Vind het ergens onlogisch. Je kunt in mijn ogen beter alleen punten uitdelen als je doorgaat naar de volgende ronde daar gaat het immers om.
 
armandode
 
11
14 maart 2019 om 21:05
Tsja dat we nu afhankelijk zijn van een Ajax in de kwartfinale zegt genoeg over hoe treurig het de afgelopen jaren is geweest buiten Ajax om. Zonder Ajax had Nederland 67.5 procent aan punten minder gehad. En dan had Ajax vorig jaar ook nog eens een prut jaar. Geen enkel ander land is zo afhankelijk van een club als Nederland. (bron vi). Het is gewoon te treurig dat Feyenoord en diverse andere clubs ( uitzondering vorig jaar bij PSV en Ajax) structureel niet hun eerste voorronde niet doorkomen door te verliezen van halve amateurs.
 
Gabstra
 
1
14 maart 2019 om 21:09
Zal het laatste jaar zijn. Volgend jaar knallen we over hun heen. Ook PSV gaat weer een keer ver komen in Europa. Samen met Ajax moeten ze volgend jaar puntjes gaan harken.
 
realo
 
1
14 maart 2019 om 21:11
1 ding is zeker.. ajax kan van iedereen winnen miss zelfs finale halen, alleen tegen barca zullen ten onder gaan, simpelwg door L. Messi
 
JJvH91
 
14
14 maart 2019 om 21:13
Juist. City en Liverpool zijn inderdaad een eitje voor Ajax. /s
 
jlenders
 
3
14 maart 2019 om 21:29
Dat zegt hij toch niet? Wat lopen hier toch doorgedreven realisten rond. Ajax kan gewoon van iedereen winnen. Klaar.
 
JJvH91
 
5
14 maart 2019 om 21:38
Wat hij impliceert is dat Barcelona een klasse apart is ten opzichte van City, Liverpool of Juventus. Dat is onzin. Klaar.
 
Dr. Duck
 
1
14 maart 2019 om 22:40
Porto is 50-50, tegen alle andere ploegen is Ajax de underdog. Ook tegen Man U en Tottenham zal Ajax het heel zwaar krijgen, omdat die ploegen fysiek enorm sterk zijn en er natuurlijk ook gewoon erg goede spelers rondlopen. Wellicht kan de belasting van deze teams in hun eigen competitie wel een negatieve rol spelen ...en dus een positieve voor Ajax. Voor het Nederlands voetbal , en voor Ajax zelf natuurlijk ook, zou het mooi zijn als Ajax nog een ronde verder kan komen. Nadeel voor Ajax is dan wel dat de kans om kampioen te worden zal dalen. Maar goed, ik denk dat de meeste voetballers van Ajax liever een ronde verder komen. Niet alleen voor de ervaring, maar ook om hun transferkansen te vergroten. Ik ben benieuwd hoe de supporters er over denken. Liever kampioen of verder in Cl? Zal me eigenlijk ook niets verbazen dat Willem II de beker wint als Ajax nog een ronde verder komt. Dat is dan weer minder goed voor het Nederlands voetbal in Europa, al zullen ze het niet slechter doen als menig NL club in de laatste jaren heeft gedaan.
 
Timmothy
 
0
15 maart 2019 om 02:18
Tegen Porto is Ajax ongetwijfeld favoriet hoor. Tegen de rest wel underdogs ja. Maar t.o.v. United en Spurs scheelt het weinig. Qua favoriet, is het verschil tussen Porto en Ajax groter dan tussen Ajax en Spurs/united.
 
achmedn
 
0
14 maart 2019 om 21:44
Is niet altijd zeker dat kampioen zich via competitie plaatst. Als je nu de top 8 bekijkt zijn zeker 2 van de 4 engelse ploegen niet zeker van plaatsing. En ajax uiteraard ook niet. En top 16 e.g schalke en roma ook niet
 
achmedn
 
0
14 maart 2019 om 21:46
Oh ja lyon ook
 
Bebo
 
0
14 maart 2019 om 22:33
Begeerde elfde plaats? Waar hebben we het over, Nederland is toch zeker goed om plaats 6-8 in te nemen?
 
LosBlancos1999
 
2
14 maart 2019 om 23:07
We zijn mijlenver verwijderd van plek 6 tot 8.
 
GerbertStuiver
 
1
15 maart 2019 om 03:02
Als Ajax doorstoot naar de halve finale en de beker pakt , en dan maar 2de word , en zo de kampioen van het seizoen 2019 2020 rechtstreeks de cl ingaat ben ik tevreden . Ik als Ajax fan . En dan moet Ajax kampioe n worden . Eigen verdienste !Go Ajax make us proud !
 
JJvH91
 
2
15 maart 2019 om 10:02
Voor iedereen die klaagt over Feyenoord: PSV heeft over de afgelopen drie jaar net zoveel punten gepakt als Feyenoord. PSV moet meer z'n best gaan doen (uiteraard zat de loting dit jaar tegen)
 
JJvH91
 
0
15 maart 2019 om 10:35
Interessante gedachte: Stel dat Ajax dit jaar de Champions League wint, maar tweede wordt in de competitie, gaat de kampioen van Oostenrijk níet de groepsfase van de CL in, volgens mij.