Newcastle definitief overgenomen door hyperambitieuze Saudi-Arabiërs
Donderdag, 7 oktober 2021 om 18:32

Newcastle United is per direct overgenomen door een investeringsfonds met Saudi-Arabische achtergrond. De Premier League bevestigt donderdag in een statement dat de controversiële overname is goedgekeurd. Engelse media spraken eerder over een overnamebedrag van 300 miljoen pond, omgerekend 353 miljoen euro. Newcastle bevestigt ook zelf de overname door het consortium, dat goed is voor een waarde van liefst 367 miljard euro.

De nieuwe eigenaren laten in een statement weten 'extreem trots te zijn om de nieuwe eigenaren van Newcastle United te worden, een van de meest bekende clubs in het Engelse voetbal'. "Dit is een langetermijninvestering", aldus Amanda Staveley, algemeen directrice van PCP Capital Partners. "Onze ambitie is in lijn met die van de fans: om een structureel succesvol team te creëren dat meedoet om de grote prijzen."

De Premier League heeft naar eigen zeggen bindende garanties gekregen dat de Saudi-Arabische overheid geen invloed zal uitoefenen op Newcastle. Daarmee was voor de hoogste Engelse competitie de laatste horde weggenomen om de overname goed te keuren. Amnesty International zette donderdag nog alles op alles om de deal te blokkeren, maar vangt bot.

De mensenrechtenorganisatie spoorde de Premier League aan om de overname van Newcastle af te wijzen. Amnesty vindt dat de hoogste Engelse competitie rekening moet houden met de 'verschrikkelijke' mensenrechtensituatie in Saudi-Arabië en roept op om een screening in te voeren voor bestuurders en clubeigenaren, waarbij de nadruk wordt gelegd op hun relatie tot mensenrechten. Sacha Deshmukh, topman van de Britse afdeling van Amnesty, liet aan the Guardian weten dat de deal 'een duidelijke poging van de Saudische autoriteiten is om hun afschuwelijke geschiedenis met betrekking tot mensenrechten sportief wit te wassen met de glamour van het topvoetbal.'

Al anderhalf jaar was het Saudi-Arabische consortium, een samenwerking van meerdere investeringsfondsen, bezig om Newcastle United over te nemen. Een conflict met beIN Sports lag er mede aan ten grondslag dat de deal eerder niet afgerond kon worden. De zendergroep uit Qatar heeft de uitzendrechten van de Premier League in het Midden-Oosten in handen, maar werd vier jaar lang geblokkeerd in Saudi-Arabië. Laatstgenoemde land zond de wedstrijden uit de Premier League vervolgens illegaal uit via piratennetwerk BeoutQ. Nu heeft Saudi-Arabië de blokkade voor beIN Sports opgeheven en wordt onderhandeld over een schadevergoeding van meer dan 1 miljard euro.

Meer nieuws
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
2
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
25
   
21:37
21:37
Late gelijkmaker van Leverkusen wekt grote woede: 'Het is een schande!'
5
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (142)

 
Jonathanvan den Akker
 
21
7 oktober 2021 om 18:36
So ben benieuwd wat voor effect ze gaan hebben op die club, rijkste clubeigenaar terwereld toch ?
 
Ousambal
 
95
7 oktober 2021 om 18:42
By far de rijkste club eigenaar zag ik
 
665
 
18
7 oktober 2021 om 18:44
10x meer geld dan de eigenaar van City en dat was de nummer 1 op de lijst voor deze overname. Ik las ergens voor 331 miljard of dit pond of euro was weet ik niet.
 
Lierse1997
 
73
7 oktober 2021 om 18:46
Het is natuurlijk wel een beetje genuanceerder. El khelaïfa van PSG heeft veel minder geld maar die heeft wel Qatar achter zich staan en bij City geldt hetzelfde met Abu Dhabi. Uiteindelijk hebben ze allemaal eindeloos veel geld dat toch nooit opgeraakt in het voetbal.
 
Jonathanvan den Akker
 
46
7 oktober 2021 om 18:46
Dit laat wel weer echt zien dat Geld de sport echt verziekt. Ben benieuwd hoeveel Mbappe over 6 jaar kost als er meer van deze overnamens gaan komen...
 
JK-Ajax
 
69
7 oktober 2021 om 19:12
Hoezo verziekt het de boel? De PL heeft straks nog een topper erbij wat het juist aantrekkelijk maakt om naar te kijken.
 
 
13
7 oktober 2021 om 19:43
Zo wordt de kans wel kleiner dat een seizoen als 15-16 zich weer gaat voordoen. Wat ik persoonlijk één van de mooiste PL seizoenen vond.
 
Formus
 
49
7 oktober 2021 om 19:45
JK-Ajax, het verziekt de sport. In jouw gedroomde PL zitten nu al spelers op de bank of op de tribune die je week in week uit wilt zien spelen. Dat is het leuke van een sport kijken, de beste spelers (die het beste team vormen) zien spelen. Dus ook in Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland. Maar straks gaan ze alleen nog maar naar die paar grote clubs met machtig veel geld. Ik vind het om te janken. Zeker in combinatie met deze kerel, die de mensenrechten heel laag heeft zitten. Heeft ie zelfs niet ooit iets met een moord te maken gehad, maar was ie zo onaantastbaar dat hem toch niks kon gebeuren? Ik check t ff. Maar ff terug naar t begin. Topspelers moeten spelen, niet op de bank zitten. Dat is geen zak an.
 
Mrvp
 
4
7 oktober 2021 om 23:35
Was de PL nog niet aantrekkelijk genoeg? Waar moeten die topspelers vandaan komen? Zal uiteindelijk toch ten koste gaan van het talent en de toppers van andere clubs en andere competities want tegen zoveel geld valt niet te concurreren op basis van alleen een gezond financieel en sportief beleid.
 
 
8
7 oktober 2021 om 19:04
De Saudis hebben meer geld dan de Rockerfellers en Rothschilds. Dat zegt genoeg.
 
HZ7-22
 
57
7 oktober 2021 om 19:28
Dat denk jij
 
LondonIsBlue
 
96
7 oktober 2021 om 19:30
Niemand heeft meer geld dan de Rothschild familie.
 
ottoman28
 
22
7 oktober 2021 om 19:49
Grootste grap die ik ooit heb gelezen, onderzoek even wie de huidige saudi familie zn 100-120 jaar geleden heeft geplaatst??. Toeval ofniet de familie rockerfellers, ingewikkeld verhaal. On-topic dat clubs worden overgenomen door rijke stinkerds is een soort medaille met 2 kanten. Het heeft zowel voordelen als nadelen. Tot op heden ben ik er niet aan uit of ik er voor of tegen ben. Puur als voetbalfan bekeken ben ik er tegen, maar als een neutrale voetbal toeschouwer kan ik het toejuigen omdat het niveau en entertainment niveau omhoog tilt.
 
 
12
7 oktober 2021 om 20:19
Blijf dat maar geloven. Het is een bekend verhaal in de bankiers wereld dat de Rothschilds in verval zijn. De Al-Sauds zijn lang en breed over hun heen.
 
 
21
7 oktober 2021 om 21:32
Hahaha dankjewel choplife dat je me even liet lachen. De rothschilds en de rockefellers bezitten de halve aarde en jij komt doodleuk aanzetten dat de al sauds meer hebben, wauw.
 
FrisianReds
 
12
7 oktober 2021 om 22:10
Heb je hier ook bewijzen voor G0D3NZ0N3N of blijft het dan bij wat YouTubefilmpjes? Voor zover ik kan vinden, hebben de Rothschilds nog een flink fortuin, maar hebben de Rockefellers flink in moeten leveren. Vergeet ook niet dat die families al zo oud zijn, dat er inmiddels ook ontzettend veel erfgenamen zijn.
 
 
1
8 oktober 2021 om 17:29
Ik zou zeggen onderzoek de aandeelhouders BlackRock, Fidelity Investments, State Street Corporation en The Vanguard Group eens. Hier hebben de Rockefellers, Rothschilds, De lazards met nog wat families de controle over. Hier vergt echt wat onderzoek voor om dit plaatje inzichtelijk te krijgen, dat kan ik hier niet in een klein bericht op vz voor je neerzetten maar ik wil je hierbij best mee op weg helpen mocht je interesse hebben, zo niet ook goed. Prettig weekend.
 
messi_123
 
11
7 oktober 2021 om 18:36
Haha dit las ik net ook op Instagram, er waren ook geruchten dat ze mbappe willen aantrekken maar die gaat naar madrid toe helaas, benieuwd hoe het met Newcastel gaat worden
 
MrKrillin
 
15
7 oktober 2021 om 18:52
@messi Ze kicken daar in SA op Barca. Misschien kan jij ze gek krijgen, dat zij een miljoenenbod doen op Luuk de Jong Grote Barca speler, volgens zijn coach de beste kopper ter wereld. International. (hopelijk zijn ze hem vergeten in Ncu)
 
PatserControle
 
24
7 oktober 2021 om 19:34
Nooit in me leven dat ik geloof dat deze arabieren met hun paar centjes Luuk de Jong kunnen losweken bij Barca. Daar heb je veel meer nodig dan alleen geld. Luuk de Jong springt hoger dan de Eiffeltoren en is de leermeester van Ronaldo. Beste kopper in de geschiedenis van het voetbal bestaan.
 
wazza
 
8
7 oktober 2021 om 20:19
@MrKrillin Luuk de Jong heeft al bij Newcastle gespeeld. Niet met succes trouwens maar ze kennen zn kwaliteiten
 
stravven
 
1
7 oktober 2021 om 20:39
Is Luuk niet gehuurd van Sevilla?
 
acmilanajax
 
65
7 oktober 2021 om 18:36
oh god, niet weer een. Achja, Newcastle was een mooie club.
 
ayCaramba
 
83
7 oktober 2021 om 18:42
Dat zeg jij, kijk de Newcastle nieuwsberichten en fan pages op na, die fans daar zijn lyrisch en super blij, ook omdat ze van Mike Ashley af zijn. Ik kan je garanderen dat er geen lege stoeltjes te vinden zullen zijn bij Newcastle, in tegenstelling to Man City.
 
real8madrid
 
37
7 oktober 2021 om 18:53
Natuurlijk. Die ruiken toptransfers en titels. Denk je dat er veel City of PSG fans wakker van liggen dat hun club het plastic speeltje is van een mensenrechtenschendende oliemagnaat? Tuurlijk niet. Dat is alleen een probleem wanneer het een andere club overkomt joh
 
ayCaramba
 
75
7 oktober 2021 om 18:59
Aub laat dat mensenrechtenschendingen gezeik klaar zijn. Als je de VS van de lijst met "Westerse landen" verwijdert, zou ik JA zeggen. Westerse landen zoals Europese landen en Canada hebben een goede geschiedenis in het beschermen van mensenrechten, ook al heeft Nederland bijv in de slavenhandel gezeten, maar dat doen ze niet meer. De VS daarentegen hebben absoluut niet het recht om andere landen te bekritiseren. De VS geeft geen moer om mensenrechten, zowel in hun buitenlands beleid (bijv. partij kiezen voor de Golfstaten en Irak en Syrië beschuldigen van mensenrechtenschendingen) als in intern beleid (bijv. onmenselijke behandeling van de zwarte bevolking). Ik denk dat Europa en Canada vaak onterecht de schuld krijgen van de acties van de VS maar ze doen altijd vrolijk mee dus laten we stoppen met het vingertje wijzen pls
 
MCFC1982
 
13
7 oktober 2021 om 19:02
City is bijna altijd uitverkocht, moest je eens echt gaan kijken zou je dat kunnen weten. In plaats van altijd op de kap te zitten. Hebben ze je lolly of zo afgenomen? Of was je niet goed genoeg om te voetballen?
 
Ducktaildo
 
19
7 oktober 2021 om 19:05
Onmenselijke behandeling van de zwarte bevolking? Het is er inderdaad zo onmenselijke voor de zwarte bevolking dat zij er massaal vertrekken, ow nee wacht....
 
 
30
7 oktober 2021 om 19:06
@real8madrid Was jou club niet groot geworden door dictator Franco? Hmm...
 
ayCaramba
 
34
7 oktober 2021 om 19:08
Ducktaildo waarom zouden ze moeten vertrekken, het zijn Amerikanen? Dus puur om hun huidskleur moeten ze vertrekken? Bovendien doen velen dat al maar je argument gaat nergens over.
 
 
27
7 oktober 2021 om 19:09
@ducktaildo Ja, want de zwarte bevolking moet de VS uitvluchten na 500 jar? Inplaats voor hun vrijheid strijden? Wat een drog reden zeg.
 
ayCaramba
 
11
7 oktober 2021 om 19:09
@MCFC1982 Pep zelf heeft geklaagd over lege stoeltjes! Fans trollen Manchester City daar altijd over. Google anders ff Empty Seats Manchester City en je zult genoeg resultaten zien.
 
Ducktaildo
 
8
7 oktober 2021 om 19:12
AyCarmaba. Jij haalt er huidskleur bij hé? Jij hebt het over `onmenselijk behandeld worden`. Weet je wie er onmenselijk behandeld worden? De mensen die hier nu in overvolle asielzoekercentra zitten, die komen uit een gebied waar zij onmenselijk behandeld worden. Zij handelen daar na en zoeken een beter bestaan, wat onder andere hier, en ook in de Verenigde Staten voor hun mogelijk is. En dan zeg je dat mijn argument nergens over gaat? Laat ik de vraag zo stellen: wat vind jij onmenselijk behandeld worden?
 
ayCaramba
 
33
7 oktober 2021 om 19:16
Jij wilt deze discussie ergen anders brengen Ducktaildo. Die mensen in de asielzoekerscentra zitten daar omdat de VS en hun vriendjes het nodig vonden om daar oorlog te voeren. Die mensen die het land daar verkloten en waar het Westen tegen vecht zijn vaak dezelfde mensen die zij via duistere zaakjes en politieke doeleinden aan de macht hebben geholpen. De Taliban is gwn een product van de VS en en zo ook de meeste andere groeperingen. Types zoals jij klagen altijd over het gevolg van de drama maar negeren de oorzaak.
 
Ducktaildo
 
10
7 oktober 2021 om 19:18
Aycambra. Ik wil de discussie helemaal niet ergens anders naartoe brengen. Degene die dat nou doet ben jij? Jij begint nu over de taliban en over de oorlogen en dergelijke. Ik heb het over dat `onmenselijke bestaan` waar jij het over hebt. Maar blijkbaar kan jij het niet onder woorden brengen wat je nou eigenlijk bedoelt, maar is niet erg. Leuk dat jij gaat beginnen over `types zoals jij`. Beetje middelbare school niveau als je het mij vraagt. Fijne avond nog
 
Ducktaildo
 
6
7 oktober 2021 om 19:31
Choplife. Als jij ergens onmenselijk wordt behandeld, dan is vaak de reactie van vele om ergens anders naartoe te gaan. Nogmaals ik heb het over 'onmenselijk behandeld' worden hé. En zoals ik het zie in Amerika is het alles behalve onmenselijk behandeld worden, of worden zij massaal in elkaar geslagen, gemarteld, neergeschoten, van de straat eten, op straat gestenigd, enz.... Wellicht is het ook gewoon een meningsverschil wat jij en ik vinden van de term 'onmenselijk behandeld' worden. Daar is dan niks aan te doen en gaan wij ook niet uitkomen. Maar als jij ziet dat er veel vluchtelingen zijn waar sommige families al meer dan duizenden jaren in dat land wonen. Dan heb ik pas het idee dat zij echt onmenselijk worden behandeld.
 
Sirius
 
5
7 oktober 2021 om 19:33
Natuurlijk zijn die fans nu blij. Die gaan over een aantal jaren meedoen om het kampioenschap en in Europa. Helaas verliest de club al z'n karakter, zoals dat ook gebeurde bij City en PSG in mijn ogen. Hier is helemaal geen prestatie aan als ze er eenmaal honderden miljoenen in gaan pompen.
 
Cilmi
 
5
7 oktober 2021 om 19:37
Jij bent niet bij je hoofd. Welke wetten heeft VS dat mensenrechten schendt? Onmenselijk behandeling van de zwarte bevolking? Hoe kom je tot deze conclusies? De VS schendt hellemaal geen mensenrechten intern en als we het over extern hebben gaat om oorlogen waar onvermijdelijk slachtoffers vallen.
 
ConchaEspina
 
7
7 oktober 2021 om 19:45
En twee weken geleden was `voetbal is van de fans` protest mbt Super League. Dan was het grote geld (en gesloten format uiteraard) de boosdoener.
 
ayCaramba
 
23
7 oktober 2021 om 19:55
@Cilmi Ik denk dat de overgrote meerderheid het met mij eens is dat JIJ niet goed bij je hoofd bent als je denkt dat de VS helemaal geen mensenrechten schendt. Heb jij onder een steen gelegen toen George Flloyd wereldnieuws was? Dat is een veel voorkomend gebeuren. Dit gaat niet echt over voetbal meer maar de VS heeft een lelijke kern van seksisme en racisme, naast andere onsmakelijke kenmerken. Ze zetten meer mensen gevangen dan enig ander land ter wereld, ondanks dat andere landen een grotere bevolking hebben. Hun gevangenispopulatie bestaat uit raciale minderheden die veel groter zijn dan hun vertegenwoordiging in de totale bevolking. Veel Staten daar hebben gwn nog de doodstraf, er is Guantánamo Bay, de vele leugens om oorlogen te starten. Ik ga hier verder niet eens op in want anders blijven we doorgaan maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 
ayCaramba
 
3
7 oktober 2021 om 19:59
@Ducktaildo je neemt het te persoonlijk, met types zoals jij bedoel ik mensen die alleen klagen over de gevolgen van een probleem. Het is een discussie over mensenrechten dus dan is het makkelijk om over verschillende zaken te beginnen maar ik wil dit geen politieke discussie maken.
 
AsRoma8
 
11
7 oktober 2021 om 20:17
In Amerika heb je rechten. Een bedrijf behandeld een werknemer homofoob en moet als boete 100 miljoen euro aan hem betalen. In Saudie Arabië wordt je staatsrechtelijk onthoofd. Ik zie toch wel een paar kleine nuance verschillen in hoe erg beide landen mensenrechten schenden, kan aan mij liggen. Amerika maakt veel fouten maar niet zonder consequentie. Bush valt een land binnen na 9/11, maar wordt mede daardoor niet herkozen. Saudi Arabië heeft gewoon schijt, die laten opzettelijk miljoenen kinderen in Jemen verhongeren en gooien er daarna bommen op. Daarnaast is het nooit de Amerikaanse staat zelf die een club koopt. Het is een onafhankelijk bedrijf.
 
 
10
7 oktober 2021 om 20:23
Bush werd gewoon herkozen hoor zelfs na leugens over de inval in Irak.
 
El Fenomeno
 
16
7 oktober 2021 om 20:37
Ik word soms ook een beetje moe van mensen die schreeuwen om mensenrechten bij telkens Arabische landen. Natuurlijk is het relevant, maar veel oude Amerikaanse presidenten moeten in Den Haag berecht worden voor het doden van honderd duizenden tot miljoenen onschuldige mensen met hun privã© oorlogjes. Of het bevoorraadden van wapens voor terroristische organisaties. Maar daar gaat ook iedereen maar heen om te voetballen en ze organiseren daar ook grote toernooien zoals Wk`s en Olympische spelen.
 
AsRoma8
 
1
7 oktober 2021 om 20:48
@choplife Klopt inderdaad. Men had pas door hoe fout de beslissing was in zijn 2de termijn. Daardoor wonnen de democraten wel vrij makkelijk.
 
DRL80
 
1
7 oktober 2021 om 20:49
Verkiezingen en de VS..
 
AsRoma8
 
5
7 oktober 2021 om 20:51
Amerika is slecht, Saudi Arabië is next level slecht. Daarnaast heeft Amerika zelf niets te zeggen over clubs die in Amerikaanse handen zijn. Saudi Arabië is dat in deze deal wel en zal dit gebruiken als propaganda en politiek drukmiddel.
 
MarrieAanDeBal
 
1
7 oktober 2021 om 21:04
@ dit is denk ik het domste wat ik heb gelezen. Gefeliciteerd
 
real8madrid
 
0
7 oktober 2021 om 23:46
Gelukkig ben ik niet van de VS. Moet je me voor de leut eens om mijn standpunt jegens dat apenland vragen voor je met zulk gelul afkomt?
 
Kamran Baydil
 
5
8 oktober 2021 om 01:33
Ze wonen in een land dat heel de wereld heeft gekoloniseerd, en dan word er over mensen rechten gesproken?? hou aub op
 
Silvacity
 
0
8 oktober 2021 om 11:49
@AyCaramba Dat vertelt ook maar het halve verhaal. Tijdens CL groepsfase wedstrijden zijn er inderdaad redelijk wat lege stoeltjes vanwege de hoge prijzen. City heeft een vrij groot stadion en in tijdens de meeste PL wedstrijden redelijk vol. Ook bij City staat er een lange wachtrij op seizoenkaartjes.
 
MessiBazoer
 
39
7 oktober 2021 om 18:36
367 miljard, die gaan geld pompen niet te geloven haha. Als dit zo doorgaat qua investeerders heb je over een jaar of 10, 12 clubs die voor de titel gaan in Engeland.
 
Ducktaildo
 
8
7 oktober 2021 om 18:47
Denk niet dat het zo voort gaat lopen. Uiteindelijk moet je het doen met de spelers die er zijn. Er zijn niet opeens 12 Messi`s en 12 Cristiano Ronaldo`s op de wereld. De transfersommen zullen dan wel echt de pan uit schieten, maar zie geen 12 clubs die selecties hebben om kampioen te worden van Engeland.
 
Vernon
 
18
7 oktober 2021 om 18:51
Dat is het grappige, er kan er maar 1 kampioen worden. Dus je krijgt een nog meer prijsopstuwend gebeuren daar. Er komen niet meer topspelers op de markt. Zou wat zijn als er ooit 15 clubs met van die miljardairs in de PL zitten. Pomp je er miljarden in, speel je niet eens in die nieuwe conference league.
 
YoeriCFC
 
10
7 oktober 2021 om 18:36
Nou, ik ben benieuwd! Mensen blijven zeggen dat Newcastle heel veel potentie heeft en nu komt daar ook dus heel veel financiële potentie bij! De ambities moeten torenhoog zijn, de sky is nu letterlijk de limit! Het is aan de eigenaren om nu op een manier te bouwen aan die club, waardoor de club sterker staat op de lange termijn. Een betere opleiding, betere faciliteiten, een beter stadion, overal betere mensen.
 
maurootje
 
20
7 oktober 2021 om 18:36
Hoop dat ze het beetje met beleid gaan doen en niet in een jaar 11 supersterren gaan halen…
 
665
 
7
7 oktober 2021 om 18:47
Dat kan ook niet met de FFP regels. Ik verwacht dat ze een aantal sterkhouders gaan halen. Ze hebben tot nu toe ook maar een sterspeler in de vorm van Saint-Maximain. Plus een paar leuke spelers zoals Longstaff en die keeper dubravka (al is die nu geblesseerd volgens mij) vind ik niet onaardig.
 
maurootje
 
2
7 oktober 2021 om 18:51
Maar Barca en Real kunnen toch ook steeds spelers halen ondanks de half miljard schuld(om nabij) Barca nu toevallig niet meer maar heb het gevoel dat sommige zich toch eromheen werken
 
TheRoscoe
 
4
7 oktober 2021 om 20:48
Saint-Maximin is een hoop, maar geen sterspeler.
 
RM1335
 
0
8 oktober 2021 om 03:31
Steeds? Ik hou me niet bezig met hoe Barca het doet, maar Real heeft 3 jaar lang niemand gehaald tot Alaba en Camavinga. We hebben in die periode wel spelers moeten verkopen en spelers verhuurd/uitgeleend.
 
Sirius
 
6
7 oktober 2021 om 19:34
Die injecteren de eerste jaren gestaag geld om de omzet te doen stijgen zodat de club meer uit kan geven. We gaan vast aardige transfers zien, maar het grove geschut komt denk ik pas over 2-3 jaar als ze door de injecties en sponsordeals hun omzet flink doen stijgen.
 
consy
 
13
7 oktober 2021 om 18:37
Benieuwd of het volgende sjeikje vol voor Mbappe durft te gaan. 250 miljoen euro per jaar bieden joh, wat maakt het uit.
 
Joostv97
 
12
7 oktober 2021 om 18:37
Mooi weer een club erbij die straks voor 10talle miljoenen gaat shoppen in de eredivisie en die dan na een jaar of 2/3 toch niet goed genoeg bevonden worden en dan weer teruf naar de eredivisie komen.
 
Vernon
 
6
7 oktober 2021 om 18:53
Ja mooi he? Ik ben er helemaal niet rouwig om. Dat geld vloeit ook weer naar NL clubs toe. En of er nou 6 of 8 “topclubs” in Engeland zijn, zal me een worst wezen.
 
 
21
7 oktober 2021 om 18:37
Genoeg gezegd over het land, maar voor de competitie is het wel tof.
 
MrKrillin
 
12
7 oktober 2021 om 18:56
PL hoeft nu helemaal niet meer naar een SL te gaan. Ze maken hun eigen SL in de Pl Zonder overnames zullen clubs als Spurs, leicster en Arsenal helemaal uitgespeeld zijn voor de CL plekken.
 
RicottoFC
 
4
7 oktober 2021 om 19:23
Des te knapper wat leicester steeds laat zien, vraag me nog altijd af wanneer of eerlijk gezegd of die bubbel ooit nog gaat knappen.
 
ConchaEspina
 
3
7 oktober 2021 om 19:54
Het enige Engelse dat binnenkort overblijft zijn de fans die niet goed tegen de drank kunnen
 
RealMadrid-96
 
2
7 oktober 2021 om 23:07
Leicester heeft toch ook een Chinese “sugardaddy”
 
Schop1989
 
4
8 oktober 2021 om 07:43
Een Thai die niet alleen veel gedaan heeft voor Leicester City, maar ook voor de stad en de bevolking daar. Die familie word daar op handen gedragen en vind sugardaddy een beetje een denigrerende verwoording. Bij Leicester City word een stuk 'socialer' geinvesteert dan City vind ik ....
 
Sirius
 
3
7 oktober 2021 om 19:43
En de eigenaar dan? Die schijnt nogal wat op z'n kerfstok te hebben. Ik vind het ongelooflijk dat dat soort types goedkeuring krijgen van een nationale bond.
 
Lierse1997
 
25
7 oktober 2021 om 18:37
Let the games begin. Nu zullen er gewoon 4 van de rijkste 8 teams in de premier league spelen, want dat dit ook een wereldmacht a la Chelsea, PSG of City wordt lijkt me toch zeer aannemelijk.
 
MrKrillin
 
4
7 oktober 2021 om 18:57
Lierse Maar hoe is de stad tov Manchester, Londen en Parijs? Veel te beleven? Dan kan ook een doorslaggevend aspect worden.
 
MessiBazoer
 
6
7 oktober 2021 om 19:03
@MrKrillin, Haha dat maakt toch niks uit. Als iemand van 4 miljoen na 11 gaat, wat boeit die stad dan nog..
 
Lierse1997
 
6
7 oktober 2021 om 19:13
Dat heeft Newcastle vroeger toch niet nodig gehad alleszins. En zelfs nu zit Sint-James’ Park nog gewoon bijna tot de nok gevuld elke wedstrijd.
 
HZ7-22
 
12
7 oktober 2021 om 18:38
Wat is het verschil tussen dit en het invoeren van een Super League? MBS, kroonprins van Saudi-Arabie heeft een geschat vermogen van 460 miljard dollar. Even ter duidelijkheid, dat is 58x rijker dan de eigenaar van PSG.
 
M_Icardi9
 
6
7 oktober 2021 om 18:58
Jouw eerste zin geeft mij het gevoel dat ik gelukkig niet de enige ben die er zo over denkt.
 
MrKrillin
 
4
7 oktober 2021 om 18:58
@h27 " heeft een geschat vermogen van 460 miljard dollar" Klopt dit? Want op lijstjes met rijkste mensen op aarde staat al tijd meneer Amazon op met iets van 170 miljard. gevolgd door meneer Tesla en Microsoft.
 
 
19
7 oktober 2021 om 19:22
Forbes weet gewoon niet wat de Saudis waard zijn en dat zullen ze ook nooit weten.
 
HZ7-22
 
7
7 oktober 2021 om 19:31
MBS bezit een heel land, Saudi-Aramco is in bezit van de familie Bin Salman. Saudi Aramco behaalt omzetten van 350 miljard dollar per jaar.
 
MessiBazoer
 
5
7 oktober 2021 om 19:05
Het verschil van de Super League is dat daar clubs uitgesloten worden. Nu komt er gewoon (waarschijnlijk) een topclub bij. Zijn genoeg redenen waarom deze overname anders is dan een eventuele Super League.
 
HZ7-22
 
5
7 oktober 2021 om 19:37
Nou als je zo doorgaat sluit je clubs ook uit van Champions League deelname. Als alle olie en gaslanden effe paar clubs kopen in de PL en daar een paar miljard insteken, hoe groot is de kans dat bijvoorbeeld Aston Villa of West Ham de CL kan bereiken? Mensen hebben een blad voor de ogen, de CL kan je voor 85% van tevoren al invullen, is dat eerlijk dan? Of dat de nummer 4 van Italie voorrang heeft op de kampioen van Belgie? Is gewoon een pot nat. Uit de top 5 competities is het meestal duidelijk wie de CL ingaat. In Engeland zijn dat gegarandeerd Liverpool, City, Chelsea en wellicht nog United. In Spanje zijn dat Real, Barca, Atletico en Sevilla. In Italië Juve, Inter, Atalanta en Lazio/Milan, in Frankrijk PSG en Lyon/Marseille.
 
puskas
 
2
7 oktober 2021 om 19:25
HZ7 het vermogen van de prins is ongeveer 20 miljard. Die miljarden waar jij over praat is het vermogen van de hele familie.
 
InsideRMadrid
 
9
7 oktober 2021 om 18:38
Prachtig nieuws voor Newcastle, veel Nlers komen daar in het stadion op bezoek omdat het dicht bij is. Deze overname zal wel een slechte naam krijgen omdat er Saudis bij betrokken zijn maar dit is in mijn ogen niet beter of slechter dan wat City en Chelsea al jaren doen. Gefeliciteerd Newcastle fans, ik hoop dat we veel zaken jullie gaan doen want Real Madrid heeft soms nog wat moeite om hele goede spelers te slijten, hopelijk brengen jullie daar wat verandering in
 
barcalover123
 
20
7 oktober 2021 om 18:41
Waarom zou je hele goede spelers willen slijten?
 
MrKrillin
 
4
7 oktober 2021 om 18:59
@insdie spelers die goed te slijten waren lopen juist transfervrij de deur uit zoals Isco, Bale en Marcelo
 
ConchaEspina
 
4
7 oktober 2021 om 19:48
Hopelijk Bale in de winter voor 100miljoen slijten :P
 
EuropeFatihiGS
 
1
7 oktober 2021 om 18:39
Nou, hij kreeg United niet in handen die MBS. Maar Newcastle hing wel een tijdje in de lucht inderdaad. Ben benieuwd hoe dit zal uitpakken in de strijd tegen de Emirates van Manchester City op EPL bodem. Het loopt niet lekker meer tussen de twee landen de laatste tijd.
 
HZ7-22
 
7
7 oktober 2021 om 19:40
Een Arabische derby op Engelse velden??
 
HakimZiyach22
 
5
7 oktober 2021 om 18:39
Newcastle is al jaren een slapende reus en nu lijkt er eindelijk wat te gaan gebeuren. Hopelijk beginnen ze hun avontuur door enorm hoge bedragen te betalen voor matige spelers. Labyad voor 10 miljoen bijvoorbeeld. Een jaar of 10 terug was het gat tussen Sunderland en Newcastle nog miniem, en kijk nu... amper een competitieve derby
 
Noano
 
4
7 oktober 2021 om 18:40
Zou ook wel wat zijn dit voor Barca, zijn ze gelijk al die schulden kwijt als zo een Sjeik die afbetaald.
 
Hachimann
 
10
7 oktober 2021 om 18:41
Dat er in de voetballerij geen eer is was natuurlijk al lang en breed bekend, maar dat iemand die een journalist in stukjes laat hakken en een handje had in de executie van meerdere vrouwen en andere gezellige incidenten doodleuk eigenaar mag worden in de BPL is enorm jammer. Gun het de Newcastle fans verder van harte hoor, eindelijk die Ashley weg.
 
SocioFan1
 
5
7 oktober 2021 om 21:43
Money talks he, trieste wereld. Was het al, maar het begint de gehele voetbalwereld ook te verpesten. Was het al hier en daar maar dit gaat echt helemaal nergens meer over. Maar agh oh wat geweldig. En die NC fans zijn ook triest zeg. Eerst schreeuwen, save football en nu doodleuk feesten vanwege de overname. Hypocriete gedoe, bah!
 
RealXIIImadrid
 
19
7 oktober 2021 om 18:42
Binnen 10 jaar zijn clubs als Bayern, Real, Barcelona en andere clubs zonder superrijke eigenaren uitgespeeld. Dit heeft Perez zien aankomen en dat is de reden van de wens voor een superleauge. Zo'n Real kan nu zelfs financieel niet meer concurreren met Newcastle.
 
Ducktaildo
 
27
7 oktober 2021 om 18:48
Maar wel 220 miljoen willen betalen voor een speler met een contract van 1 jaar.... Zal allemaal wel loslopen. Het enige wat Perez ziet zijn zijn eigen krokodillentranen
 
AsRoma8
 
1
7 oktober 2021 om 20:19
Dat was puur een charmeoffensief richting Mbappe zodat hij niet bijtekent.
 
RealMadrid-96
 
0
7 oktober 2021 om 23:11
Dat denk ik dus ook, of Real Madrid 100,200 of 300 miljoen had geboden op Mbappe, PSG heeft het geld niet nodig dus gaan ze echt niet meewerken. Die gaan gewoon vol voor de CL.
 
puskas
 
2
7 oktober 2021 om 18:54
De reden van de superleague? Wat schieten clubs als Bayern, Real en Barca er mee op als die olie clubs ook in de superleague zitten dan?
 
RealXIIImadrid
 
3
7 oktober 2021 om 19:01
Puskas// Die clubs hebben sowieso oneindig veel geld alleen bayern, real en barca hebben dat niet. Maar met die superleauge verdienen zij wel veel meer dan nu het geval en kunnen ze tot een bepaalde hoogte wel gewoon meedoen (mochten de prijzen niet opeens de dak uit rijzen)
 
puskas
 
1
7 oktober 2021 om 19:21
Beredenering die nergens op slaat. De olie clubs krijgen die inkomens dan ook uit de superleague plus de miljarden die ze al hebben. De beste spelers gaan dus naar de olie clubs omdat die 3x zoveel betalen.
 
RicottoFC
 
0
7 oktober 2021 om 19:27
Dacht dat bayern sowieso geen interesse in zo super league had
 
Guido96
 
7
7 oktober 2021 om 18:42
Naast het feit dat het geld het voetbal echt kapot maakt, vind ik het sowieso apart dat zulke mensen een voetbalclub kopen. Lijkt wel de 19e eeuw met de trusts & cartels.
 
Blue_Moon
 
1
7 oktober 2021 om 18:43
Wat moet dit een opluchting zijn voor alle Newcastle fans. Mooie tijden gaan ze tegemoet!
 
Fatih_khedira
 
19
7 oktober 2021 om 18:43
Laten we even met zn allen een minuut stilte houden voor het feit dat dit nog een stapje hoger is als Mancity en PSG.. 367 f* miljard.
 
Japie_Krekel
 
0
7 oktober 2021 om 18:45
dat wordt interessant in die PL. daar zal je niet meer een club snel zien domineren met zoveel topclubs straks, zoals een Bayern in de Bundesliga of een Juventus in de Serie A
 
M_Icardi9
 
1
7 oktober 2021 om 19:01
Juve in Serie A?
 
Japie_Krekel
 
6
7 oktober 2021 om 19:08
nu even niet maar ze zijn geloof ik recent nog 10 keer op rij ofzo kampioen geworden
 
RealMadrid-96
 
1
7 oktober 2021 om 23:13
Buiten afgelopen seizoen, wanneer is Inter voor het laatst kampioen geworden? Beetje rare reactie, elke voetbalfan weet dat Juventus Italie jarenlang gedomineerd heeft. Dat jullie een keertje kampioen zijn geworden en ze dit seizoen geen kampioen gaan worden doet daar niks aan af ..
 
 
0
7 oktober 2021 om 18:46
Zou leuk zijn als ze aanhaken en voor de top4 kunnen meedoen, genieten toch voor ons als liefhebbers?
 
El Fenomeno
 
15
7 oktober 2021 om 18:47
De Premier League stikt van de rijke, buitenlandse eigenaren, maar dan zie je EPL fans op vz wel commentaar op PSG hebben. Hilarisch. De voetbalwereld is allang ver heen, maar ik vind dit wel leuk. Benieuwd of een Newcastle en ook een Everton op termijn de top 4 kunnen aanvallen. Heb Newcastle altijd al een mooie club gevonden vanaf 2004 of iets in die richting toen RTL 5 nog de samenvattingen uitzond.
 
real8madrid
 
0
7 oktober 2021 om 18:49
Deschmuck... wat een geniale naam. Perfect ook voor een hoge pief bij een vzw al had ik hem liever bij greenpeace oid gezien. Wordt maar eens serieus genomen met zo’n naam als Engelstalig kind zeg
 
alstublafmag
 
1
7 oktober 2021 om 18:52
Of dit de premier league competitiever gaat maken, kan je niet meteen stellen, omdat vermogende clubs de norm worden. Newcastle wordt dan slechts 1 van de rijkere clubs. Een heel krappe top 7 krijg je dan. Offtopic: Wel lelijk taalgebruik in de eerste alinea (wellicht onder Engelse invloed): meest bekende ipv bekendste
 
Seenter
 
0
7 oktober 2021 om 18:56
Yes goed nieuws voor de Newcastle fan! Nu nog een beetje geleidelijk en goed beleid erbij, helemaal top!
 
rayvg
 
2
7 oktober 2021 om 19:02
Als ze allemaal in de zelfde competitie gaan vind ik dit alleen maar mooi, word het toch een soort super competitie alleen dan zonder dat je real etc nodig hebt en zo worden andere competitie niet verpest! Uefa moet alleen wel gaan naar een regeling dat er maar 1 of max 2 teams per competitie in de cl en el mogen zodat die niet gedomineerd word door ploegen uit 1 land.
 
RealMadrid-96
 
1
7 oktober 2021 om 23:16
Nee want elk jaar vanaf de kwartfinales alleen maar Engelse clubs in de CL hebben is leuk. Ik vind/vond het leuke aan de Champions League dat je verschillende Europese topclubs tegen elkaar hebt, nu wordt het alleen Engels.. En ja, ik weet dat Spaanse clubs ook jarenlang gedomineerd hebben met geld wat ze niet hadden, vond ik ook jammer. Zie veel liever wedstrijden als Bayern - Juventus om maar iets te noemen als Chelsea - Newcastle. Daarvoor ga ik wel naar de Premier League kijken.
 
rayvg
 
1
8 oktober 2021 om 10:52
Daarom zeg ik toch max 1 of 2 clubs per competitie.
 
Emile Hesky G
 
6
7 oktober 2021 om 19:16
Hopelijk gaat deze overname niet ten koste van Newcastle als volksclub met een duidelijke traditie en trouwe aanhang. Daar moeten ze op waken in Newcastle. Niet alles uit handen geven dus
 
Sirius
 
5
7 oktober 2021 om 19:42
Ga daar maar wel vanuit. Ik denk ook dat dat onvermijdelijk is bij een dergelijke overname. Ook dit zal ongetwijfeld weer een schaamteloze koopclub worden waar het beleid is om succes te kopen.
 
Kowalski
 
1
7 oktober 2021 om 19:19
367 miljard. Dat is meer dan een derde van Nederlands BNP. Bizar.
 
Sirius
 
7
7 oktober 2021 om 19:40
Schaamteloos en walgelijk. Buiten de hele discussie rondom wederom een staat die een voetbalclub beheert, is de eigenaar op z'n minst een zeer gevaarlijke meneer. Dat de bond een overname goedkeurt waar zo'n man aan ten grondslag ligt, is zeer kwalijk te noemen. En verder wederom een club die z'n ziel verkoopt. Dit zal vast niet de laatste zijn overigens.
 
SocioFan1
 
6
7 oktober 2021 om 19:58
Idd bah, en men vind het geweldig nog maar zullen zien hoe dit uitpakt. Een walgelijke ontwikkeling, de olieclubs e.d. Gaat nergens meer over. Geen fatsoenlijke opbouw maar hoppa geld erin pompen en gaan met die banaan. Triest gebeuren.
 
Hachimann
 
1
7 oktober 2021 om 20:11
Deels mee eens. Nou vind ik het zelf niet per se erg dat rijke eigenaren een club overnemen, maar dat een voetbalclub in de handen van een LAND kunnen vallen is te bizar voor woorden. Zo zou ik Chelsea (ook in principe een "olieclub" als je ziet waar dhr Abramovich in handelt) nog weer apart zetten van een City, PSG en nu Newcastle waarvan de eigenaren een club kopen puur om hun eigen land een imagoboost te geven. Want men kan geen wedstrijd kijken zonder een Visit Qatar/Visit Abu Dhabi reclamebordje voorbij te zien flitsen.
 
SocioFan1
 
6
7 oktober 2021 om 20:20
Nee precies dat is wat ik bedoel ja, dus idd olieclubs van een gehele land, de baas, emir koning etc. van. Dat is idd een trieste ontwikkeling. Psgoliestaat heb je al ja en nu dit. Gaat nergens over. Een club van een geheel land, bizar. Echt een gevaarlijke ontwikkeling voor het voetbal. Maar agh, they save football jaja. Laat die zogenaamde Engelse fans nu maar even opstaan dan.
 
Tijger-wit
 
2
7 oktober 2021 om 20:04
Door zo veel teams met een gigantisch vermogen in 1 competitie te proppen gaan de salaris strookjes van de spelers weer verder omhoog. Het moment dat normale mensen geen zin meer hebben om naar spelers te kijken die 8/9 ton in de week verdienen komt steeds dichterbij en zonder fans houd het spel gewoon op. Ik ben benieuwd hoe dit in toekomst eruit gaat zien, misschien een maximum salaris?
 
Hachimann
 
2
7 oktober 2021 om 20:16
Een salary cap is voor de sport (en vooral de eerlijkheid) beter, maar zal nooit doorgang vinden. Want als de BPL dit bv doet kunnen ze zo weer voorbij gestreefd worden door La Liga bijvoorbeeld, daar zitten ze niet op te wachten. En om het in de hele voetballerij toe te passen is vrijwel onmogelijk met zoveel landen, zoveel competities en zoveel verschillende belangen. Maar ja, het is inderdaad iets wat ik ook zou toejuichen.
 
mokuku
 
2
7 oktober 2021 om 20:11
Stel je voor dat er een salarisplafond was, maximale hoogte van een transfersom. Of misschien een verplicht aantal jeugdspelers en een maximale selectiegrootte. Zo kunnen clubs als Chelsea niet 500 spelers ergens stallen. Die FFP slaat toch nergens op.
 
Hachimann
 
3
7 oktober 2021 om 20:17
Verplicht aantal jeugdspelers zou je dan moeten opkrikken naar een verplicht aantal gespeelde wedstrijden door jeugdspelers als je echt een verandering wilt zien! Zou zeker een mooie regel zijn!
 
DRL80
 
3
7 oktober 2021 om 20:43
Support de club al sinds 1995. Nu zien we straks van die PSG en ManC “supporters” in Newcastle United trainingspakken lopen.. Zucht.., jammer.. Geweldig imago had de club, dat is nu ook in een klap over.. Althans, bij mensen die verder kijken dan hun neus lang is. Bij successupporters zal dat niet het geval zijn..
 
TheRoscoe
 
7
7 oktober 2021 om 20:53
Ik zie foto's van mensen die aan het feesten zijn bij het St. James' Park, wapperende met Saudi-vlaggen. Zo jammer lijkt Newcastle zelf het niet te vinden.
 
Demiddenstip
 
4
7 oktober 2021 om 20:49
De kroon prins zeg maar, je weet wel die man die achter de moord op die journalist zit, jammer voor zon mooie club!
 
TheRoscoe
 
1
7 oktober 2021 om 20:54
Ik vind het wel humor. Voetbal is sowieso een verrotte walgelijke sport die we beter kwijt dan rijk zijn. Elke ontwikkeling die dit alleen maar meer onderstreept, verwelkom ik.
 
RM1335
 
1
8 oktober 2021 om 03:18
Benieuwd of Ceferin nu ook regelmatig op feestjes in Riyadh zal verschijnen.
 
J.Willshere
 
0
8 oktober 2021 om 06:39
Er zijn geen garanties maar binnen 7 jaar verwacht ik ze structureel top 4. Voor de Premier League opzich goed dat er 'nieuwe'clubs zich mengen boven in alleen gezien wereldbreed is het natuurlijk zonde dat zo'n club in handen komt van olie geld en straks zich gaat meten in de Champions League met clubs als Juventus Real madrid Paris saint germain. Maar nogmaals eerst kijken hoe het uitpakt is niet altijd een garantie dat het ook goeduitpakt
 
NUFC_U2
 
0
8 oktober 2021 om 10:15
Controversieel is deze overgang zeker. Ik had liever een andere rijke investeerder gezien, maar anders gezegd de meeste miljardairs hebben dubieuze praktijken. Maar allee, één en ander is getoetst en nu moeten we hiervan het beste maken en hopen. Onze selectie kan wel een kwaliteitsimpuls krijgen en ik ben heel benieuwd, welke spelers als eerste aangetrokken gaan worden.