Newcastle vraagt fans niet meer in Arabische kledij naar het stadion te komen
Woensdag, 20 oktober 2021 om 17:07

Newcastle United heeft zijn supporters opgeroepen om niet langer in Arabische kledij naar het stadion te komen. The Magpies werden onlangs overgenomen door Public Investment Fund uit Saudi-Arabië. Dat zorgde ervoor dat de nodige supporters tijdens de wedstrijd tegen Tottenham Hotspur van afgelopen zondag (2-3 nederlaag) verkleed in gewaden bij het St. James' Park verschenen.

"Newcastle vraagt de supporters vriendelijk om het na te laten om traditionele Arabische kleding of op het Midden-Oosten geïnspireerde hoofddeksels te dragen naar de wedstrijden, als ze dit normaal gesproken niet doen", schrijft Newcastle in een statement op de officiële website. "Een aantal supporters heeft recent St. James' Park bezocht met dergelijke hoofddeksels en gewaden, om de overname van de club door Public Investment Fund (PIF), PCP Capital Partners en RB Sports & Media te vieren."

"Niemand van de nieuwe eigenaren voelde zich beledigd door de kleding van de fans, die de overname op deze manier vierden. Het was een gebaar dat positief en gastvrij bedoeld en begrepen is", vervolgt het statement van the Magpies. "Toch blijft er een mogelijkheid dat de kledingstijl van de fans als cultureel ongepast wordt ervaren of een belediging vormt voor andere mensen. Alle bezoekers van de club worden zoals altijd aangemoedigd om te dragen wat binnen de norm van hun cultuur of religie past en blijven de brede en rijke multiculturele gemeenschappen en groepen weerspiegelen waar de club trots op steunt."

Public Investment Fund (PIF), PCP Capital Partners en RB Sports & Media namen twee weken geleden voor 350 miljoen euro de aandelen van clubeigenaar Mike Ashley over. Die drie bedrijven hebben samen een geschat eigen vermogen van 350 miljard euro en daarmee heeft Newcastle opeens veruit de rijkste eigenaar ter wereld.

Meer nieuws
   
15:24
15:24
Salah en Klopp krijgen het aan de stok op frustrerende middag voor Liverpool
16
   
15:00
15:00
Live meepraten in de Premier League: Manchester United - Burnley
0
   
15:00
15:00
Waar zijn de spelers van het bekerwinnende FC Groningen in 2015 gebleven?
5
   
15:00
15:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
14:30
14:30
Live meepraten in de Bundesliga: Bayern München - Eintracht Frankfurt
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (47)

 
 
96
20 oktober 2021 om 17:11
Niemand vond het erg dus niet meer doen, foei. Ik haat mensen die anderen betichten van "deugen", maar oef. Adem in, adem uit.
 
AbdelHamid
 
24
20 oktober 2021 om 17:54
Misschien dat ze de volgende keer allemaal met een zaag naar het stadion moeten komen, waarschijnlijk is dat wel gepast binnen dat kringetje.
 
TheMagistrate
 
10
20 oktober 2021 om 19:25
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand zich hier beledigd door voelt. Ik vind dit juist een geweldig gebaar en ik denk dat het alleen maar verbroederend kan werken. Ik zeg; Newcastle fans, blijf komen in die kledij!
 
Regulator
 
13
20 oktober 2021 om 20:02
In een wereld waar iedereen altijd beledigd is en alles direct gecanceld moet worden, zijn er vast een paar die hierdoor een trauma overhouden.
 
blaugrana11
 
26
20 oktober 2021 om 17:21
Vind dit niet bepaald iets om trots op te zijn zon overname. Newcastle is een geweldig grote volksclub die als het een keer goed beleid gaat voeren gewoon een topploeg in engeland kan worden op eigen houtje. Nu zul je altijd een van de arab money clubs blijven. Dit gaat vele gloryhunters aantrekken en de ticketprijzen zullen denk ik niet meer te betalen worden net als bij city wat ook een mooie volksclub was en nu niet eens meer hun stadion kunnen vullen. edit; City''s ticketprijzen vallen inderdaad mee. Excuus Heren!
 
FRkeessie
 
12
20 oktober 2021 om 17:28
Ik volg Newcastle wat intensiever en begrijp jouw reactie volledig. Alleen de hoop onder de toon army is ook niet dat ze Neymar voor 400 miljoen kopen, maar investeren in structuren die op lange termijn voor de club vruchten af zullen werpen, zoals beloofd door het consortium. Denk aan jeugdopleiding, trainingsfaciliteiten, scoutingsapparaat etc. Op die manier juist de omgeving van Newcastle bereiken voor meer toenadering tot de club. Ook is beloofd de prijs van de seizoenskaarten en lossekaarten niet teveel omhoog te gooien, juist zodat de geordies gewoon kunnen blijven komen, in plaats van enkel toeristen uit China
 
blaugrana11
 
3
20 oktober 2021 om 17:59
JA dat is wel mooi dan. Lachen dat je newcastle veel volgt. Hoop ook echt dat ze bij hun identiteit blijven idd want is gewoon echt een prachtige club. Maar als je het geld hebt kan je net zo goed ook gelijk topspelers halen..
 
Ousambal
 
13
20 oktober 2021 om 17:36
De seizoenkaarten en ticketprijzen van city behoren tot 1 van de laagste van de pl
 
TheRoscoe
 
22
20 oktober 2021 om 17:43
"newcastle is een geweldig grote volksclub die als het een keer goed beleid gaat voeren gewoon een topploeg in engeland kan worden op eigen houtje." Ja en als mijn oma wielen had, dan was ze een fiets. Boeie hoe ze er komen.
 
RicottoFC
 
5
20 oktober 2021 om 19:24
Mag hopen dat niet iedereen hier mee eens is. Mooiste blijft toch door eigenbeleid en scouring etc. Bij de top te behoren. Clubs zoals bayern/ajax heb ik veel meer respect voor dan pak hem beet PSG, City, Chelsea. Weer eens een teken dat geld veel kapot maakt, zelfs de identiteit van clubs die al een grote geschiedenis hebben gaan zo helemaal weg. Ik persoonlijk vind het dood zonde en mag hopen dat die bubbel ooit nog eens klapt.
 
TheRoscoe
 
0
20 oktober 2021 om 22:21
Voetbal is geen eervolle sport an sich, dus tsja.
 
oxxis
 
1
21 oktober 2021 om 10:16
Maar als ik dan vervolgens de opmerking maak om je oma eens even stevig in te rijden, dan moet je je ook niet beledigd gaan voelen.
 
TheRoscoe
 
0
23 oktober 2021 om 10:37
......ik sta schaakmat.
 
Aguero_
 
20
20 oktober 2021 om 17:44
Denk dat je in de war bent met Arsenal met de ticket prijzen. Als ik het me goed kan herinneren heeft Arsenal de hoogste prijzen bij hun ticketprijzen/seizoenskaarten.
 
blaugrana11
 
0
20 oktober 2021 om 17:57
Klopt! ik zit er inderdaad naast. City verder ook gewoon een mooie club hoor daar niet van.
 
blaugrana11
 
1
20 oktober 2021 om 17:57
Klopt! ik zit er inderdaad naast. City verder ook gewoon een mooie club hoor daar niet van.
 
1900DusanTadic
 
7
20 oktober 2021 om 17:50
Man City season tickets zijn juist super goedkoop. Gemiddeld minder dan €500
 
juvedeef
 
71
20 oktober 2021 om 17:21
Lekker woke weer. Wat een onzin. Hoe kan iemand dit in godsnaam als beledigend ervaren. Dan moet je jezelf echt laten opsluiten. Jurk is een jurk. Wie het ook draagt.
 
siepie
 
43
20 oktober 2021 om 17:57
Vooral ook onzin omdat dus blijkbaar het verkopen van je club aan een regime dat een kritische journalist letterlijk in stukken hakt en Jemen platbombardeert moreel okee is, maar jezelf als arabier verkleden echt niet kan.
 
Herosennin44
 
0
21 oktober 2021 om 13:31
@siepie Als we zo gaan redeneren, mag jij ook niks zeggen, want het Westen heeft ook genoeg op hun kerfstok. Laten we dus niet zo redeneren en generaliseren.
 
siepie
 
0
21 oktober 2021 om 14:01
Het grappige is dat bij kritiek als dat van mij er gelijk vanuit wordt gegaan dat ik daarmee blind zou zijn voor onze eigen zonden. Ik ben over de gehele breedte tegen privaat eigendom van clubs, sommige Juve fans op VZ hebben waarschijnlijk een schijthekel aan me omdat ik hun eigenaar Agnelli steeds aanpak voor hun schaamteloze belastingontwijking met FIAT (terwijl ik de vieze rol van NL hierbij ook benoem) en zou ik het een schande van als infatino zijn zin krijgt en Israel het wk van 2030 krijgt. Echter, in dit geval is het niet generaliserend, maar heeft de kroonprins opdracht gegeven een journalist op het consulaat in stukken te hakken. Is het dan vreemd om daar op zijn minst een kanttekening bij te zetten? Of hebben we straks Holleeder als eigenaar bij AZ en leidt de mocromafia Utrecht?
 
OmarMendez
 
2
20 oktober 2021 om 20:07
Denk dat jij het topic niet hebt gelezen. Er staat namelijk in dat de eigenaren zich niet beledigd voelen .Het was een vriendelijk gebaar van de fans .
 
juvedeef
 
5
20 oktober 2021 om 21:33
Denk dat jij de topic niet gelezen hebt. Er staat dat de club dit vraagt omdat mensen mogelijk beledigd kunnen raken. Voor het dragen van traditionele kledij. Of terwijl woke onzin.
 
Chilii
 
27
20 oktober 2021 om 17:29
Wat een onzin.. Laat mensen lekker dragen wat ze willen joh. Snap ook niet waarom dit beledigend zou moeten zijn, leuk toch voor die woestijn sjeik om zijn eigen kledij te zien bij een willekeurig Brit.
 
vialuna
 
2
20 oktober 2021 om 17:39
De grap is alleen dat de Arabieren gewoon strak in pak in het stadion zaten. Dus als de eigenaren er zo bij liepen was het enigszins begrijpelijk.
 
 
29
20 oktober 2021 om 17:31
Wat een raar onsamenhangend verhaal. Niemand vind t erg maar of je het toch aub niet wilt doen, daarbij dit werkt averechts zoals met zoveel dingen die men wilt “ontraadt”.
 
FeRNaNDeZ
 
36
20 oktober 2021 om 17:35
Het is dat uit Amerika overgewaaide “cultural approriateness” ding. Begint langzamerhand ook in Europa helaas..
 
arsen(e)al
 
5
20 oktober 2021 om 17:37
Denk niet dat dat hier het geval is. Ik gok dat het wel als beledigend wordt opgevat in de Arabische landen (en waarschijnlijk de eigenaren). Als club ga je de supporters en eigenaren niet nu al tegenover elkaar zetten. Maar is allemaal speculatie
 
Sir Paul
 
7
20 oktober 2021 om 17:46
Misschien ver gezocht maar zouden mensen uit de Arabische cultuur het op langere termijn aanstotend kunnen vinden als er dronken Engelsen in hun kledij rond gaan lopen? Alcohol is not done in die cultuur normaliter gesproken. Ander gevoel voor humor in bepaalde opzichten. Engeland en de Arabische wereld hebben ook nog eens een (politiek/koloniaal) verleden.. Ik presenteer dit niet als feit maar zat de praktiseren waarom dit beledigend zou kunnen worden opgevat. Misschien wil men eventuele problemen voorkomen voor ze opgelost moeten worden.
 
rickv
 
9
20 oktober 2021 om 19:08
@Sir Paul, vergezocht? alleen als je onder een steen hebt geleefd. Ik zou dit meer dan plausibel vinden. Los dat uitgaande van dit stuk,en aangenomen dat het correct is er niemand zich beledigd voelt. Denk ik dat je twee plausible redenen noemt waarom iemand dat zou kunnen zijn. Er zijn mensen om minder beledigd, je hoeft moet ergens met je City sjaal te staan, of te knielen voor een vlag. Sterker, tot 2014 hadden wij een blasfemie wet. Gerard Reve is voor de rechtbank moeten verschijnen, en wellicht herinner je het kamer debat na de moord op Theo van Gogh waar het CDA hem nog niet de schuld gaf van zijn eigen moord. We hebben zelfs een Bond tegen vloeken. Dus vergezocht? Nee, ik denk alleen dat het geheugen van menig mens zeer selectief is en kortstondig.
 
Sir Paul
 
0
20 oktober 2021 om 19:18
De spijker op de kop rickv. Vooral de laatste je zin speelt bij de massa parten.
 
RamonDiaz
 
5
20 oktober 2021 om 19:52
@rickv Dit zijn geen wereldvreemde mensen, ze horen bij een bedrijf dat wereldwijd zaken doet. Die weten waar ze aan beginnen, ze stappen in de wereld van Engels voetbal en bijbehorende supporters, dat is alcohol, varkensvlees, grof taalgebruik en ludieke acties zoals nu. Het is juist naïef om te denken dat dit een soort mensen uit de zandbak zijn die zomaar wat doen met hun oliedollars. Als je kijkt hoe City en PSG worden geleid dan zit daar ook veel meer achter dan alleen maar sterren opkopen. Bij PSG is naast het eerste elftal alles prima geregeld van jeugdelftallen tot accomodaties tot en marketing, projecten voor jongeren Parijs en dat zal bij City niet anders zijn, die laten zich echt niet afleiden door een paar van dit soort acties die eigenlijk ook gewoon grappig en onschuldig zijn.
 
droppie
 
45
20 oktober 2021 om 17:32
Tja en als een Japanner in traditionele Volendamse kledij op de foto gaat dan vinden we het allemaal prachtig. Heel misschien moeten we dingen niet zo serieus nemen, doe ik ook niet en te beginnen bij mezelf.
 
arsen(e)al
 
4
20 oktober 2021 om 17:42
De meesten vinden dat gelukkig wel mooi. Kan me echter wel in Amerika wat 'oproer' herinneren (jaar of 2 a 3 terug) toen iemand een Chinese jurk naar tijdens droeg. Maargoed, dat is Amerika
 
SCIREA1897
 
10
20 oktober 2021 om 17:44
Jammer, dat je je tegenwoordig uit voorzorg niet meer mag verkleden omdat je mogelijk iemand tegen de borst stoot. Zelfs wanneer je dit niet bedoeld om iemand te kwetsen maar puur omdat je enthousiast bent naar die mensen toe.
 
rickv
 
2
20 oktober 2021 om 19:13
Los van mijn eigen ideëen en ik schreef het hierboven al even als reactie op Sir Paul. Maar ik denk dat vele hier er eens goed aandoen om een stukje geschiedenis te leren. Hoe 'tolerant' en 'onkwetsbaar' we zijn is een fantasie. Dat dit soort zaken over komen waaien uit Amerika is een wanhoops greep, en het afzetten daar tegen zou ik met diezelfde drogreden kunnen herleiden naar "amerikaanse' praktijken.
 
arsenal1250
 
1
20 oktober 2021 om 21:06
Wat proberen ze nu precies te zeggen? Ze hebben er zelf geen problemen mee, maar andere kunnen dat wel hebben? Of moet je tussen de regels door toch lezen dat 'hun vrienden' het niet willen/waarderen? Vind het erg moeilijk dit statement, je brengt deze zaken toch met een reden uit?
 
TheRoscoe
 
1
20 oktober 2021 om 22:25
Basically "kap er mee voor het geval mensen het kut vinden".
 
rotterdammert8
 
0
21 oktober 2021 om 00:14
De eerste tekenen van censuur zijn al zichtbaar. De voetballiefhebber heeft ook een vriendelijk verzoek voor de nieuwe club eigenaren of ze alsjeblieft geen kritische journalisten meer in mootjes willen hakken. Bij voorbaat dank.
 
Herosennin44
 
0
21 oktober 2021 om 13:35
Fijne generalisatie dat elke Arabier maar misschien mensen in mootjes hakt. De reden dat er 'censuur' komt, komt dus door mensen als jij die niet nadenken voor ze iets zeggen of dat wel doen en oprecht denken een nuttige bijdrage te hebben. Aangezien mensen met dit soort gedrag klaar zijn, praten ze niet meet maar censureren ze het bij voorbaat.
 
GLENNN
 
0
21 oktober 2021 om 09:14
Ach wat. Voor een keertje is dat toch leuk. Nu is de fun er wel van af, kan men gewoon weer gek doen in hun normale Newcastle kleren. Die Engelsen zijn altijd zo gek als een deur en razend enthousiast. Kan dat wel waarderen.
 
gomes1psv
 
0
21 oktober 2021 om 09:48
Gisteren zag ik een vrouw in een broek. Was ik diep over beledigd, ik doe toch ook geen rok aan!? Waar zijn we mee bezig met zijn allen!? Het is toch te belachelijk dat Arabische mannen die vrijwillig een jurk aantrekken die Britten dat ook doen!? Gewoon racistisch!