Niet Celades, maar Hierro wordt bondscoach van Spanje
Woensdag, 13 juni 2018 om 13:45

Fernando Hierro gaat het WK in als bondscoach van Spanje. Dat meldt de Spaanse voetbalbond woensdagmiddag via de officiële kanalen. Het nieuws komt als een verrassing, want vlak voor de aankondiging schreven de Spaanse kranten dat bondscoach Albert Celades van Spanje Onder-21 werd overgeheveld. Dat blijkt dus toch niet het geval.

Hierro wordt om 17.30 officieel voorgesteld tijdens een persconferentie in Krasnodar. Hij zit vrijdag al op de bank tijdens eerste groepswedstrijd tegen Portugal. Hierro was actief als technisch directeur van de Spaanse voetbalbond. Mogelijk wordt Celades zijn rechterhand, maar dat heeft de voetbalbond nog niet bekendgemaakt.

Overigens melden Spaanse media dat Lopetegui direct vertrekt uit Rusland. Hij zal geen reactie geven op zijn ontslag totdat hij terug is in Spanje. Lopetegui werd woensdag ontslagen, daags nadat bekend werd dat hij na de zomer aan de slag gaat bij Real Madrid als opvolger van Zinédine Zidane. Verwacht werd dat Lopetegui woensdag aanwezig zou zijn bij de persconferentie, maar dat bleek niet het geval.

Meer nieuws
   
15:45
15:45
Live meepraten in de Eredivisie: Vitesse - Fortuna Sittard
0
   
14:51
14:51
Mikautadze scoort wederom, maar kan Metz niet aan cruciale punten helpen
14
   
14:35
14:35
Ajax-leiding wordt gespot in Eredivisie-stadion, maar lijkt voor niets gekomen
21
   
14:27
14:27
Inter viert kampioenschap met gemakkelijke zege en dubbelslag Çalhanoglu
5
   
14:18
14:18
PEC Zwolle verslaat Heracles Almelo en passeert 'magische grens' van 34 punten
5
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (136)

 
Tomter Veld
 
42
13 juni 2018 om 13:30
Ongelofelijk dat dit 1 dag voor het grootste voetbaltoernooi ter wereld gebeurt allemaal...
 
vivabarsa
 
6
13 juni 2018 om 13:54
Maakt niets uit. Spanje zit vol met verzadigde spelers die het WK zien als noodzakelijk kwaad. als ze uitgeschakeld worden prima,als ze presteren..ook prima. Die luxe heeft Spanje met al die spelers die toch al een uitpuilende prijzenkast hebben.
 
FCBTS
 
37
13 juni 2018 om 13:30
Totale chaos bij Spanje, ik begin hier toch ook echt zenuwen van te krijgen. Wat moet ik nou met mijn WK-poule doen?
 
Doeltrap
 
8
13 juni 2018 om 13:32
Gewoon laten zoals die is, er zullen er meer zijn die hem nu alsnog gaan aanpassen. Des te meer kans jij hebt. Deze trainer was al mee, dus zal wellicht niks niet veel gaan aanpassen zo vlak voor het wk.
 
Persie1987
 
4
13 juni 2018 om 13:33
Ik zou het maar even aanpassen. Ik had ze als wereldkampioen maar laat ze nu sneuvelen in de halve finale. Te veel chaos!
 
Bergy
 
1
13 juni 2018 om 14:59
Brazilie is absolute topfavoriet. Daarachter heb je Spanje, Frankrijk, Duitsland en dan komen Belgie, Argentinië en Engeland. Vervolgens Portugal als ze de groepsfase overleven.
 
Doeltrap
 
8
13 juni 2018 om 13:31
Je mag toch aannemen dat die dan ook het hele wk gaat doen. Zal wat wezen, halverwege nog een andere aanstellen.
 
YoeriCFC
 
9
13 juni 2018 om 13:31
Ongelofelijk wat er gebeurt in Spanje op t moment... Van titelfavoriet naar zien of je de groep uit gaat komen zonder je bondscoach... Ik vraag me af of deze beslissing genomen is met het beste voor het nationale elftal in het achterhoofd, of dat deze beslissing genomen is door iemand die op zn pikkie getrapt is!
 
Djoowey
 
19
13 juni 2018 om 13:34
Je zal zoiets eerder verwachten bij Saoedi Arabië of Senegal. Maar Spanje???? Ongelofelijk ! Maar denk niet dat Spanje als team daar onder gaat lijden. Zeker niet met spelers als Iniesta, Silva, de Gea, busquet, ramos en Piqué in de selectie. Die gasten zijn door de wol geverfd en kennen elkaar door en door. Opmerkelijk, ja dat zeker !
 
AlexDelPiero10
 
35
13 juni 2018 om 13:36
Waarom bij Spanje niet en daar wel? Beetje vooroordelen van jouw kant niet?
 
elche cf
 
0
13 juni 2018 om 14:14
Ach kijk naar 2014. Zelfde spelers. En gingen ook gewoon na de groeps wedstrijden naar huis
 
hmk33
 
2
13 juni 2018 om 13:31
Dat is zeer snel gehandeld. Maar ik vraag me af hoe de spelers de situatie verwerken.. 1 dag voor het WK een nieuwe coach voor je zien staan. Heel laag van de spaanse bond.
 
Dejan
 
7
13 juni 2018 om 13:31
Nu zal de gemiddelde user hier wel weer reageren met dat LVG de beste keus was geweest.
 
Medalofhonor
 
3
13 juni 2018 om 13:31
Het is jammer maar ik geloof niet meer dat Spanje er een goed toernooi van nog kan maken, tenzij alles meezit en alles lukt. Achja het is afwachten en kijken hoe het uitpakt.
 
laurenshgv
 
4
13 juni 2018 om 13:31
Goede keus beter iemand die de groep en de dynamiek intern al kent dan een buitenstaander die op 0 moet beginnen. Verder is het gewoon de beste spelers opstellen.
 
Ayrshire
 
63
13 juni 2018 om 13:31
Journalist van VI kaart aan dat wisselen van bondscoach 48 (?) uur voor het toernooi niet meer is toegestaan volgens de Fifa regels en dat Spanje hiervoor uitgesloten zou kunnen worden. Tevens dat Nederland als eerste op de lijst staat om hen te vervangen, dit omdat Nederland volgens de Fifa ranking als hoogste niet-geplaatse Europese team om de lijst staat. In eerste instantie dacht ik aan een flauwe grap, ik lees nu hier en daar dat er toch een kern van waarheid in zou zitten. Iemand enig idee?! edit: Fifa reglement opgezocht en het volgende is dus het geval. De lijst die men indient is niet bindend tot een dag voor aanvang van het toernooi. Surprise: het WK begint morgen. Er zit dus daadwerkelijk een kern van waarheid in. Niet dat ik denk dat de Fifa dit gaat doen, maar volgens de regels klopt het dus. Edit2: Janken dit, Knvb heeft op Twitter @onsoranje met een leuk grapje bevestigd dat het niet waar is. Ik ga bier drinken, ciao.
 
Harmr
 
39
13 juni 2018 om 13:34
... en dan vrijdagavond onvoorbereid tegen Portugal aantreden. Ik ben er klaar voor..
 
Ayrshire
 
28
13 juni 2018 om 13:35
Denemarken heeft in het verleden bewezen dat je dan 'gewoon' een toernooi kan winnen...
 
future2future
 
9
13 juni 2018 om 13:35
En dan onverwacht super ver komen, dat zou humor zijn ??
 
Harmr
 
4
13 juni 2018 om 13:37
Da's waar ja, had toch met de uitsluiting van Joegoslavië te maken ivm de Balkan oorlog toch?
 
Constant kante
 
0
13 juni 2018 om 16:38
Hangover96 Ja, en Asanovic en Pancev. Zahovic hoorde niet bij deze generatie, die was iets jonger. Heeft ook nooit voor 'joegoslavië' gespeeld, alleen voor Slovenië. Maar die generatie won in 1987 het jeugd WK. Enorm sterk team inderdaad, dat is versplinterd in diverse teams.
 
*026*
 
18
13 juni 2018 om 13:37
Hij draagt geen argumenten of bewijsmateriaal van deze regels aan. Bovendien gaat de Fifa echt niet toestaan dat Spanje wordt uitgesloten dus dan zal de Spaanse bond wel een boete krijgen o.i.d...
 
Ayrshire
 
4
13 juni 2018 om 13:50
Zie mijn edit hierboven. Ik weet niet wat de consequenties zijn, maar het mag inderdaad niet.
 
*026*
 
6
13 juni 2018 om 13:55
Als je iets verder door scrollt op Twitter zie je direct dat die regels niet voor het WK gelden maar voor de kwalificatiewedstrijden. Zelf ken ik de regels niet.. Heb je het zelf opgezocht of gekopieerd van Twitter?
 
Ayrshire
 
2
13 juni 2018 om 13:59
Zelf opgezocht, kan hier geen link posten maar als je zoekt op Fifa world cup regulations, pagina 23 punt 19.2 dan zie je het staan. Ik zie wat je bedoelt overigens hoor, daarom dat dit een interessant punt is of dit alleen kwalificatie of daadwerkelijk het toernooi is, want de regels zijn over de worldcup en niet uitsluitend de kwalificatie.
 
*026*
 
6
13 juni 2018 om 14:08
Thanks voor de info. Hmm tja er staat dat de lijst niet bindend is en spelers vervangen mogen worden tot 23:59 vanavond. Over de coach wordt niet gesproken.. Zal dus geen probleem vormen voor Spanje lijkt me.
 
Ayrshire
 
2
13 juni 2018 om 14:14
Voor de duidelijkheid, ik zeg ook nergens dat ik gelijk heb of iets dergelijks. Ik weet er werkelijk de ballen van, heb alleen de regels opgezocht. Overigens staat er dat het tot een dag voor aanvang niet meer gewijzigd mag worden dus dat zou in dit geval niet op gaan wat jij zegt. Maar we'll see, lijkt me niets aan de hand ook hoor zoals eerder gezegd.
 
JordyPA
 
3
13 juni 2018 om 14:25
Er staat in de regels dat er tot maximaal 1 dag voor een 'qualifying match' veranderingen mogen worden doorgevoerd. Maar wat bedoelen ze daarmee? Het volledige WK of de eerste wedstrijd van het land in kwestie. Want Spanje speelt vrijdag. Dus dan zitten ze nog wel binnen de limiet. Ik wil dat de journalistiek dit even tot op de bodem uitzoekt . Bvd!
 
Harmr
 
0
13 juni 2018 om 13:38
Ayrshire, wat is je bron? Zie het namelijk nergens staan..
 
*026*
 
7
13 juni 2018 om 13:42
https://twitter.com/suleyozturk
 
False9
 
7
13 juni 2018 om 13:41
Is complete onzin. Die zelfde verslaggever heeft vaker dat soort 'geintjes'. Het is gewoon om mensen uit te lokken.
 
Ayrshire
 
3
13 juni 2018 om 13:50
Zie edit hierboven.
 
real8madrid
 
0
13 juni 2018 om 13:44
Uitgesloten worden is echt idioot hoor Als die regel er inderdaad is dan zal Spanje het gewoon met de huidige T2 moeten doen en zal deze man gaan ondersteunen, dan is er niets aan het handje
 
JordyPA
 
0
13 juni 2018 om 13:44
@ayrshire Heb je ook een link naar die berichten? Ben wel benieuwd. Denk echter niet dat de Fifa zomaar Spanje uit het toernooi zet. Dat zou vast wat anders zijn geweest als we het hier over Panama of Marokko zou gaan. 'kleine' landjes hè.
 
jeremy3112
 
1
13 juni 2018 om 13:45
Dit gaat niet gebeuren. Als dit in de Fifa regels staat dan zullen ze wel iets verzinnen om dit te omzeilen. En al houdt Fifa voet bij stuk, dan zal Lopetegui waarschijnlijk alsnog bondscoach zijn op papier om vervolgens de assistent al het werk te laten doen, want ik denk niet dat Spanje het zo ver zal laten komen.
 
Doeltrap
 
0
13 juni 2018 om 13:56
Eerst ontslagen worden en dan je naam te grabbel zetten om de regels te omzeilen. Zal die at doen denk je?
 
genieterr
 
0
13 juni 2018 om 13:53
De nieuwe bondscoach was al mee met de selectie en staat dus gewoon op de lijst van staff. Dit fabeltje gaat dus totaal niet op.
 
Ayrshire
 
1
13 juni 2018 om 13:56
Maar mag je een andere functie uitoefenen dan waarvoor je op de lijst staat? Ik kan mij enkele jaren geleden herinneren dat een Aziatisch land een veldspeler had ingeschreven als keeper en die mocht dus daadwerkelijk niet spelen behalve als keeper.
 
genieterr
 
2
13 juni 2018 om 14:05
Tuurlijk mag dat! Nu wordt een bondscoach ontslagen, maar kan ook ziek worden. Daarvoor heb je dan assistenten om dat op te vangen en dan is het logish dat er dan 1 man de leiding krijgt/heeft. Voorbeeld van jou ken ik niet, maar lijkt me ook vreemd. Lees nu dat Hierro het wordt....nou dat was dus een assistent die al op de lijst stond. Case voor NL closed
 
Ayrshire
 
1
13 juni 2018 om 14:12
Dat is plaatsvervangend, wat anders dan daadwerkelijk de functie van bondscoach uitoefenen. Aan de hand van het voorbeeld wat ik net noem, is dat namelijk helemaal niet vanzelfsprekend zoals je pretendeert. Ging overigens om Noord Korea en de speler Kim Myong-won.
 
wichal__b
 
1
13 juni 2018 om 13:54
Staat Italië niet hoger dan Nederland ?
 
jlenders
 
0
13 juni 2018 om 13:55
Nederland is 17e op de nieuwe lijst. Boven Italië dus. Enkel Chili staat hoger van de landen die niet op het WK aanwezig zijn.
 
JordyPA
 
0
13 juni 2018 om 13:57
Nee, ik meen 2 plaatsen lagen (17 om 19).
 
Jows
 
1
13 juni 2018 om 13:58
Heb je een bron? Ik heb het reglement erbij gepakt, maar ik zie niets. Of ik heb het verkeerde document.
 
Ayrshire
 
2
13 juni 2018 om 14:00
Als je het document hebt, zie pagina 23, punt 19.2.
 
Busi
 
0
13 juni 2018 om 16:25
Dat is hetzelfde als dat Marokko in theorie het wk kan winnen. Kijk ok al kloppen de regels die je noemt, ze leven die dan toch niet na. Spanje gaat spelen en dupeert zichzelf hier enorm mee. Baal er echt van.
 
Fattoeman
 
0
13 juni 2018 om 13:33
Vraag me af of dit een grote impact gaat hebben. Lijkt me wel het beste voor alle partijen. Er was gewoon te veel dat fout zou kunnen gaan in de kleedkamer, had je lopetegui behouden.
 
nachtmerrie
 
6
13 juni 2018 om 13:34
Spanje past gewoon een gentlemens akkoord, Deze man had het slimmer moeten aanpakken had al 6 van Real gepakt en 4 van Barca, waarvan erbij Barca misschien nog wel 1 of 2 mee hadden gekunt. Want of Nacho nou zon topper is... Olie dom want je gaat bij Madrid aan de slag waarvan veel al de 30 gepasseerd zijn 3x champions league gewonnen hebben, en jij wilt dat verbeteren haha en je hebt deze spaanse selectie die je nooit weer krijgt om voor een tweede keer de wereld titel te pakken en doe je niet hahahah, deze man houdt het nog geen half jaar vol bij madrid
 
Doeltrap
 
2
13 juni 2018 om 14:08
precies, alles gaat nu tegen hem werken en heel Spanje kotsen hem en Perez uit. Nu is het ook nog de vraag, of deze actie van Perez geen gevolgen heeft voor hem.
 
AmosConstant
 
1
13 juni 2018 om 14:14
Wie van Barca zou je op Nacho zijn plaats zetten?
 
Stevie_G
 
2
13 juni 2018 om 13:36
Genoeg tactisch sterke en mondige spelers aanwezig die de ploeg kunnen sturen of simpelweg uit ervaring weten wat te doen zoals Ramos, Piqué, Busquets. Trainer is bijzaak bij Spanje, een people's manager is wat ze nodig hebben. Ken deze trainer niet goed genoeg om te oordelen of het de juiste man is.
 
Stevie_G
 
0
13 juni 2018 om 14:06
Absoluut. Dat is in principe ook wat ik bedoel met een people manager. Zie zojuist dat Hierro de coach wordt dus dat klinkt als een geschikte man. Heeft veel aanzien en was als speler al een tacticus dus verwacht dat hij als coach ook wel bepaalde accenten kan leggen.
 
Ajax/barca2014
 
3
13 juni 2018 om 13:38
Als Spanje meteen de eerste wedstrijd tegen Portugal verliest, dan heb ik er geen vertrouwen meer in. Wat een gedoe allemaal. Nu hebben de spelers ook nog eens een reden om slecht te presteren.
 
BenficaLopes
 
3
13 juni 2018 om 13:46
Je doet net alsof verliezen van Portugal een wereldramp is. die 2 ploegen gaan altijd gelijk op als ze tegen elkaar spelen. Los van die 4-0 overwinning die we hadden op Spanje na het WK van 2010 is het altijd een close call geweest.
 
Ajax/barca2014
 
2
13 juni 2018 om 14:09
Nee, maar zo begint de onrust wel. Stel Portugal wint net zoals Nederland indertijd met 5-1. Dat is niet echt een lekker begin toch?
 
Mr.Eko
 
0
13 juni 2018 om 13:51
Spanje gaat de groepsfase niet eens redden, en als ze die wel redden dan is het kwartfinale max. De spaanse dominantie heeft 4 jaar geduurd, maar de laatste 2 toernooien zijn ze gewoon weer de eeuwige falers, net als Engeland. Plus dat we nu ook weer 2 jaar verder zijn en de vaste kern ook weer kwalitatief minder zijn geworden in die 2 jaar.
 
vivabarsa
 
1
13 juni 2018 om 14:08
Spanje hoeft niks op dit WK. ze mogen verliezen of winnen. Dit in tegenstelling tot Argentinie..zij moeten de titel pakken. Messi speelt nml zn laatste(!) Wk,en wilt in stijl afscheid nemen.
 
Mr.Eko
 
0
13 juni 2018 om 14:31
Das waar, bij Argentinie staat er veel meer op het spel. Maar denk dat ze in Spanje ook niet blij gaan zijn als ze 2 wk's op rij de groepsfase niet halen. Dan gaan ze weer terug naar het tijdperk van voor 2008, altijd net niet
 
Camavinga
 
1
13 juni 2018 om 14:04
De ene Madridista voor de andere, in die zin kan ik er wel mee leven. El Gran Capitan is een prima keuze na deze rancuneuze beslissing. Een echte leider. Benieuwd of hij alle neuzen dezelfde kant op krijgt.
 
Camavinga
 
0
13 juni 2018 om 14:26
Haha, neem het niet te nauw joh. Doelde er meer op dat hij bij Castilla en Real heeft gespeeld en nu manager van Madrid is. Hoe dan ook, het Madridista gehalte is in ieder geval gestegen met deze aanstelling. Blijft een van mijn favoriete spelers ooit, zou heel mooi zijn als hij ook ooit voor Real aan de slag gaat als coach. Al heb ik dan liever niet zo'n scenario als dit.
 
TheSpy
 
0
13 juni 2018 om 14:15
Dit is gewoon zo ontzettend stom gehandeld van alle partijen... kan me niet voorstellen dat Spanje nu een fantastisch WK gaat meemaken... en ik had ze nog zo hoog ingeschat...
 
shenkie
 
2
13 juni 2018 om 14:25
Storm in een glas water m.b.t. het resultaat. Spanje is kwalitatief veel sterker dan Iran en Marokko om in de groep al te struikelen... Veel Nederlanders vinden Marokko heel wat doordat we er een aantal hier kennen (in mijn ogen daardoor ook overschat), maar De Gea, Ramos, Iniesta en Costa worden echt niet wakker van Amrabat, Ziyech, Bentaib of Belhanda. Als Spanje de groepsfase door is, is alles vergeten en gaan ze verwacht ik zeker de halve finale halen.
 
crackity
 
0
13 juni 2018 om 14:33
De Spaanse bond heeft wel ballen. Lopetegui dacht eventjes om 2 broodjes te kunnen bakken. Is dus anders afgelopen. Overigens heeft Spanje zo`n team dat ik zelfs kan trainen. Ze spelen allemaal bij Barcelona of Real. En als ik er niet aan uit kan vraag ik gewoon aan de spelersgroep wat Valverde zou doen in deze situatie.
 
karimbu
 
2
13 juni 2018 om 14:51
Snap het probleem niet zo. 3,5 jaar voor het wk je bondscoach ontslaan is toch ruim voldoende om een op opvolger te vinden
 
Millonario
 
2
13 juni 2018 om 15:08
Echt knap dat je er een puinhoop van kan maken zo kort voor een wk. Nog nooit meegemaakt zoiets.
 
RuudGeels
 
2
13 juni 2018 om 15:39
Ik heb het idee dat de Spaanse ploeg sowieso wel vrij verzadigd is als je naar de ronduit slechte prestaties in 2014 en 2016 kijkt. De meeste spelers hebben letterlijk elke te winnen prijs in hun prijzenkast staan. Spanje wordt geen wereldkampioen.
 
 
0
13 juni 2018 om 15:42
Wat een onnodige chaos. In een klap beschouw ik Spanje niet meer als titel favoriet. Ik denk dat deze onrust toch gaat meespelen in hun prestaties. Overigens vraag ik mij af waarom Lopetegui is ontslagen. Ik heb het gevoel dat de keuze meer op emoties is gemaakt dan rationeel. Hij deed het uitstekend met Spanje.
 
Ceesjelok
 
0
13 juni 2018 om 15:45
Uberheld van Real Madrid Hierro. Heerlijk zeg.
 
RedondoNo5
 
0
13 juni 2018 om 19:43
Je stuurt een je coach weg omdat ie trainer wordt van Real en de nieuwe coach wordt een ex speler van Real ??
 
Harmr
 
0
14 juni 2018 om 07:44
Niet helemaal te vergelijken toch? Kan mij voorstellen dat men bang is voor enige vorm van belangenverstrengeling met een toekomstige coach aan het roer. Dat zal bij Hierro minder (of niet) het geval zijn want hij hoeft na de zomer niet met deze spelers te werken..
 
RedondoNo5
 
0
14 juni 2018 om 09:49
Dan nog blijft het discutabel. We hebben het hier over een Real icoon. Kan me voorstellen dat speler buiten Madrid het gevoel krijgen dat hij een voorkeur heeft voor spelers van Real.