Nieuwe commissaris van Ajax spreekt zich uit over terughalen van Overmars
Vrijdag, 17 maart 2023 om 18:12

Pier Eringa, de nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ajax, vindt een terugkeer van Marc Overmars naar de Johan Cruijff ArenA geen verstandig idee. Dat zegt hij tijdens een interview op Radio 1. Snel een nieuwe technisch directeur aanstellen is wel een must voor de Amsterdammers.

Overmars stapte in februari 2022 per direct op bij Ajax vanwege grensoverschrijdend gedrag tegenover vrouwelijke collega's. Nu de Amsterdammers nog steeds geen vaste technisch directeur hebben aangesteld als zijn opvolger, gingen er in de media en naar verluidt ook binnen Ajax stemmen op om een terugkeer van Overmars in de hoofdstad mogelijk te maken. Eringa haalt daar nu een streep door. "Ik heb ernstige twijfels", zo laat hij weten bij Radio 1. "Ik denk niet dat het verstandig is om een terugkeer van Overmars te realiseren."

Van een tweede kans kan volgens de kersverse voorzitter van de Amsterdamse RvC nog geen sprake zijn. "Ik ben als politieman opgegroeid met het strafrecht en daar leer je dat wanneer iemand iets fout doet, hij daarvoor wordt gestraft. Daarna moet dan een nieuw leven mogelijk zijn. Maar dit lijkt me niet verstandig. Dat is alles wat ik erover wil zeggen. Niets minder en niets meer over dit punt."

Eringa is het wel eens met de bewering dat Ajax haast moet maken met het aanstellen van een nieuwe technisch directeur. "Het is niet acceptabel dat die er nog niet is. De directie en de RvC moeten de voetbalas van de club in balans brengen, dat is moet een speerpunt zijn. Er wordt met man en macht gezocht naar een nieuwe technisch directeur en daar is nu alle energie op gericht. Wanneer ik namen kan noemen? Dat moet ik nog ontdekken. Ik kan in elk geval niets zeggen over een termijn." Naar verluidt zou Julian Ward van Liverpool in beeld zijn bij Ajax.

Meer nieuws
   
16:30
16:30
Live meepraten in de Premier League: Nottingham Forest - Manchester City
5
   
16:26
16:26
RKC Waalwijk pakt punt tegen FC Utrecht, waar Sam Lammers record breekt
7
   
16:19
16:19
Volendam gaat onderuit tegen pover Sparta en lijkt kansloos voor handhaving
0
   
15:52
15:52
Been raadt PSV'er af voor Engeland te kiezen: 'Kan beter naar het zonnetje gaan'
9
   
15:50
15:50
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
1
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (48)

 
N-AFCA
 
45
17 maart 2023 om 18:16
En terecht. Overmars nu al terughalen zou getuigen van weinig karakter en vooral een gebrek aan respect naar de getroffen werkneemsters. Puur uit principe kan het niet. Maar wat had ik hem wel graag terug gehad
 
Tegenargument
 
18
17 maart 2023 om 18:31
Je weet toch niet wat er sindsdien tussen de muren heeft afgespeeld. Voor hetzelfde heeft Overmars met de betrokkenen individueel gesproken. We weten het niet. Maar laten we wel wezen, hij heeft een foto van zijn snikkel gemaakt en gedeeld. Het hoort nergens en ook helemaal niet in zijn functie, maar het is maar een foto en heeft vunzige opmerkingen gemaakt. Mensen gooien al snel alles op 1 hoop en veroordelen de persoon voor het allerergste. Ik praat het niet goed, maar we leven in een tijdperk dat over alles gaan muggenziften.
 
Nijogeth
 
30
17 maart 2023 om 18:32
Van mij zou het prima mogen. Schijnbaar viel het allemaal wel mee, want er is verder geen aangifte gedaan.
 
JJR12
 
13
17 maart 2023 om 19:00
@Nijogeth Het feit dat er geen aangifte is gedaan betekend toch niet dat het wel meeviel? In bepaalde culturen/milieus is het bijvoorbeeld not done om met de politie te praten, maar als iemand het ziekenhuis in wordt geslagen en geen aangifte doet betekend dat toch niet opeens dat er niets is gebeurd?
 
ElRompelineas
 
2
17 maart 2023 om 19:19
Nijogeth, je kan het prima vinden hoor, maar kom dan wel met fatsoenlijke redenen aan ipv "er is geen aangifte gedaan". Wat dit soort zaken betreft is het bewijzen van een strafbaar feit ontzettend lastig, omdat het vaak woord tegen woord is. Daardoor is een enorm klein percentage van dit soort zaken succesvol (in de zin van de dader wordt gestraft), volgens mij zelfs maar 2 tot 5%. Dat weten de slachtoffers ook, en alleen daarom is de drempel om aangifte te doen heel hoog. Daarnaast ontstaat er bij het doen van aangifte vaak veel leed voor de slachtoffers, omdat ze het gebeurde weer helemaal onder ogen moeten zien, en ook nog eens heel gedetailleerd. Ten slotte is er (hoogstwaarschijnlijk) ook nog eens sprake geweest van machtsmisbruik van Overmars, en tegenwerking van Ajax tijdens het onderzoek, wat het doen van aangifte erg lastig maakt. Dat er geen aangifte is gedaan zegt dus helemaal niks.
 
Nijogeth
 
4
17 maart 2023 om 20:27
Oke, een betere reden. We weten helemaal niet waar het over gaat. Iedereen doet maar vaag, maar niemand zegt echt iets. We weten niet hoe de gesprekken liepen, maar ik gok dat er over en weer geflirt is. Ik denk niet dat het puur eenrichtingsverkeer was.
 
Jack Jackson
 
2
17 maart 2023 om 21:01
Wat een achterlijke vergelijking. Jezus, hoe dom kan je zijn...
 
D-Bergkamp
 
4
17 maart 2023 om 21:03
@ElRompelineas, Een paar verschillen ten opzichte van een normale strafzaak, de dames hoeven niet naar voren te komen, dat is tenslotte al gebeurt. Daar loopt 80% van de zaken op mis. Daarnaast zijn de meeste slachtoffers bang dat er toch niets gebeurt: - Overmars heeft excuses aangeboden en schuld bekend - Overmars is ontslagen - Overmars heeft heel Nederland over zich heen gehad. Als er 1 zaak was, waarin de dader vast stond, er publiekelijk alles aan gedaan werd om hem aan de schandpaal te nagelen en de sociale druk hiervoor enorm was, dan was het wel in de zaak Overmars. Schijnbaar is er geen enkele dame geweest die aangifte wilde doen, ondanks bovenstaand. Dat geeft aan dat het allemaal schijnbaar toch niet zo erg is geweest. Daarnaast, de officier van justitie heeft zelf onafhankelijk onderzoek gedaan. En op basis van het beschikbare bewijs besloten dat er geen potentiële strafzaak was. Als laatste zeg je nog het tegenwerken door het onderzoek door Ajax? Ajax heeft twee onafhankelijke onderzoek bureaus ingehuurd, een onderzoek van de officier van justitie gehad en heel medialandschap heeft alles uitgepluist. En allemaal kwamen ze met lege handen terug. Na het gebrek aan aangifte van 1 van de slachtoffer, na het gebrek aan reden tot vervolging van de OVJ, na het gebrek aan resultaat na vier onderzoeken uitgevoerd door 3 partijen. Kunnen we gerust stellen dat het allemaal niet zo erg was. En als laatste; in Nederland ben je onschuldig tot dat je schuldig bevonden bent door een rechter. En aangezien er geeneens voldoende bewijs was om een onderzoek voor een strafzaak voor een rechter te brengen. Is Overmars nog steeds ongelofelijk ver van schuldig verwijderd.
 
InkeMontana
 
11
17 maart 2023 om 18:40
Grappig. Deze meneer begint over opgroeien met strafrecht en geeft daarmee aan dat Overmars niet zou kunnen terugkomen. Leuke is dat Overmars vanuit het strafrecht nooit is gestraft over überhaupt vanuit die hoek bewezen is dat hij een overtreding is begaan. Meneer spreekt zichzelf dus een beetje tegen.
 
ElRompelineas
 
5
17 maart 2023 om 19:29
Hij zegt toch nergens dat Overmars gestraft is, of dat z'n fouten voor de rechter zijn bewezen? Hij geeft alleen de denkwijze mee die hij als politieman heeft geleerd. Die denkwijze geldt (volgens hem) ook als er sprake is van iets fouts waarvoor geen strafrechtelijke vervolging/straf is gekomen. Je kan het ermee oneens zijn natuurlijk, maar zn argumenten en uitleg kloppen prima. Alleen lijkt het inderdaad alsof die op strafrechtelijke vervolging etc. doelt, maar dat is niet perse zo als ik het goed lees.
 
Musi26
 
5
17 maart 2023 om 19:37
Er direct terughalen en indien er werknemers zijn die dit niet dijn vinden, dan zijn ze vrij om een andere baan te zoeken. Ajax 1 gaat boven alles.
 
hyronimus
 
1
17 maart 2023 om 20:34
Dus vrouwen die een foto van een garnaal hebben gezien en al ontslag hebben genomen, houden nu de terugkeer van Marc tegen. Klinkt plausibel.
 
Ibi123
 
27
17 maart 2023 om 18:18
Jammer. Enige kapitein die dit zinkende schip van de ondergang kan redden.
 
 
9
17 maart 2023 om 18:22
Waar een onzin. Er zijn toch veel goede TD's. Dat het nu niet goed gaat het er vooral mee te maken dat ze er nu geen hebben. Degene die besloten heeft er geen nodig te hebben is verantwoordelijk voor de wanorde.
 
mitchajax020
 
4
17 maart 2023 om 18:24
@Janssen Nou noem er dan eens een paar en begin dan eerst bij Nederlandse TD.
 
NIMBUS
 
3
17 maart 2023 om 18:33
Max Huiberts bijvoorbeeld
 
gomes1psv
 
4
17 maart 2023 om 18:42
Precies. Max Huibers (AZ), Jan Streuer (Twente), Gerard Nijkamp (Sparta), Hans Nijland (ex FC Groningen), Roel Vaeyens (ex Club Brugge)…
 
mitchajax020
 
5
17 maart 2023 om 18:52
Op Max na is toch niemand die kan tippen aan de kwaliteiten die Overmars heeft en dan zijn kwaliteiten als TD dan voordat de grollen weer komen ????
 
Jack Jackson
 
1
17 maart 2023 om 21:04
En allemaal willen niet bij Ajax aan de slag. Dat is bekend. Dus dan komen ze toch weer uit bij Marc Snikkel. Niks mis mee.
 
 
1
18 maart 2023 om 11:39
Volgens mij heeft Overmars ook veel slechte aankopen gedaan. Hij heeft zeker ook goede aankopen gedaan, maar voor Nederlandse begrippen had hij heel veel geld te besteden. Wat ze de laatste jaren bij Twente, Feyenoord en vooral AZ gedaan hebben vind ik veel knapper dan dat Overmars gedaan heeft.
 
 
4
17 maart 2023 om 19:23
Overmars wordt zo gehyped.Maar had ook vele miljoenen miskopen zoals 2 x rechtsback, marin, bande en zo kan je door gaan
 
Jansen Joenite
 
0
17 maart 2023 om 20:15
Kom op zeg.. zinkend schip? Schreuder was een grote fout. Had die onbenul niet zoveel tijd gekregen, dan stond Ajax 'gewoon' dik bovenaan en had het nog Europees actief kunnen zijn.
 
Bananana
 
1
17 maart 2023 om 20:54
Ajax is Europees toch echt uitgeschakeld onder Heitinga. En met 3 schoten op doel in 2 wedstrijden was dat ook alles behalve onterecht. Ik snap dat je als Twentenaar een hekel hebt aan Schreuder, maar die had er werkelijk waar niks mee te maken dat Ajax niet meer mee doet op Europees niveau.
 
Jansen Joenite
 
4
17 maart 2023 om 21:18
Dat ik Twentenaar ben heeft hier natuurlijk weinig mee van doen. Als jij niet kan zien wat deze man met Ajax heeft gedaan, dan zegt dat denk ik meer over jou. Uiteraard is er een verschil tussen een team waarmee je bouwt, of team in teneur waar je voor wordt gezet. Mijns inziens heeft Ajax spelers die meer tegen Union konden doen, maar het nalatenschap van Schreuder kost tijd om weer op te bouwen.
 
MPApeldoorn
 
6
17 maart 2023 om 18:18
Politiek correct, verder weinig over te zeggen lijkt me.
 
Emilio Estevez
 
12
17 maart 2023 om 18:28
Het woord politiek had je hier toch niet aan toe hoeven voegen? Die man heeft zich gewoon misdragen als technisch directeur richting collega’s en verdient daarmee terecht zijn ontslag. Meer niet.
 
ElRompelineas
 
6
17 maart 2023 om 18:34
Het probleem zit hem er vooral in dat het niet zomaar college's waren maar dat tie zelf een aardige machtspositie had tov van andere medewerkers.
 
MrMilk
 
5
17 maart 2023 om 19:00
@ElRompenineas Ja denk je dat? Het maakt het zeker niet beter, maar ik denk dat als het collega's waren geweest waar hij geen machtspositie over had hij ook gewoon zijn spullen had kunnen pakken. Dan neem je zo'n man toch later niet terug omdat hij goed werk heeft geleverd?
 
ElRompelineas
 
4
17 maart 2023 om 19:21
Ben ik het volledig mee eens Mrmilk. Maar met normale collega's is het een stuk makkelijker om aan te geven dat je iets niet wilt, terwijl dit bij een directeur die grensoverschrijdend gedrag begaat veel lastiger is. In beide gevallen is het fout, maar dit is wel grensoverschrijdend gedrag in een machtspositie, en dat is mijns inziens nog wel een klasse apart.
 
Jason.215
 
10
17 maart 2023 om 18:40
Politiek correct? Dickpics naar vrouwen sturen die daar niet op zitten te wachten is walgelijk en zielig. Veel BETA mannetjes die zichzelf waarschijnlijk in Overmars herkennen en hem daarom verdedigen. Dat zijn dezelfde types die stiekem verkrachting goedpraten.
 
Deem.
 
4
17 maart 2023 om 19:31
Rustig aan, cowboy. Hij bedoelt dat dit een politiek correct antwoord van die nieuwe man is. En daar heeft hij ook gelijk in. Dit is een logisch antwoord, het enige logische ook voor mij, en daarmee moet het ook gewoon eens klaar zijn. Overmars heeft z'n "tweede kans", die is alleen niet bij Ajax. En dan kun je je ook nog afvragen of het met zijn rikketik wel zo'n strak plan zou zijn om weer bij Ajax aan de slag te gaan. Alleen maar extra stress op een sowieso al stressvolle baan.
 
Rochester
 
16
17 maart 2023 om 18:19
Terecht. Hoe erg ik er nog steeds van baal dat Overmars weg is, hem terughalen is gewoon geen optie. Dat zou gewoon een dikke middelvinger zijn naar de vrouwen die binnen Ajax werkzaam zijn. Als het goed is heeft Ajax binnen nu en plusminus 1,5 week eindelijk een opvolger voor Overmars met Julian Ward. Mag ook wel tijd worden na dik 1-jaar, want Ajax heeft gewoon een TD nodig in hun organisatie.
 
clemma9
 
13
17 maart 2023 om 18:19
Op een dag komt Overmars zeker terug. We zijn hem niet vergeten. Ik en vele supporters kijken met gemengde gevoelens terug op die donkere periode. Dit zal hij zeker weten nooit meer doen.
 
ElRompelineas
 
26
17 maart 2023 om 18:25
Er zijn inderdaad een paar mensen binnen Ajax die hem nooit meer zullen vergeten... Alleen daarom al moet je m niet meer terughalen.
 
 
10
17 maart 2023 om 18:23
Terecht! Verre van blijven. Hij kan NOOIT meer terugkeren bij een club in Nederland.
 
PortoFc
 
11
17 maart 2023 om 18:26
Onzin, hij heeft niks strafbaars gedaan.
 
Miccoli
 
7
17 maart 2023 om 19:13
Moet hij iets strafbaars gedaan hebben dan? Het gaat er om dat hij gewoon misbruik heeft gemaakt van zijn machtspositie en zijn vrouwelijke collega’s heeft lastig gevallen. Dat ze hem bij Ajax om die reden niet meer terug willen snap ik volledig. Natuurlijk is het een gemis op voetbaltechnisch gebied, maar dat staat niet boven fatsoen, het welzijn van de werknemers en de werksfeer. Maar stel je even voor dat Ajax wel Overmars zou aannemen, hoe denk jij dat hier door Nederland/andere landen en clubs naar gekeken wordt? Dan wordt je gewoon niet meer serieus genomen.
 
arsenal890
 
2
17 maart 2023 om 19:19
Ongewenst dickpics sturen oftewel digitaal potloodventen, is zeker strafbaar hoor.
 
ElRompelineas
 
0
17 maart 2023 om 18:28
Voor een andere club in Nederland valt opzich nog wel wat te zeggen, ergens verdient iedereen ook gewoon 2e kansen en daar heb je ook niet dezelfde werknemers. Maar bij Ajax terugkeren "mag" sowieso niet meer lijkt me.
 
Schveenman
 
2
17 maart 2023 om 18:40
Man man man. Dan kom je niet verder dat de hobby-fotograaf weer moet terugkomen. Wat een zwaktebod. Ja ja overmars heeft het goed gedaan bij ajax. En nu weer verder.
 
Michael1
 
7
17 maart 2023 om 18:58
Ik ken deze hele vent niet, maar hij spreekt zichzelf wel tegen. Overmars heeft NIKS strafbaars gedaan. Hij doet net alsof Overmars iemand heeft vermoord of verkracht. Door Overmars niet terug te halen, benadeel je alleen maar Ajax mee. Want een Overmars is een garantie voor succes bij de club. Hem niet terughalen zal de club veel mislopen. Een Ward komt uit buitenland...en wie zegt dat zijn werkwijze binnen Ajax past en of geaccepteerd wordt? Erg jammer, dat ze dit nog niet inzien.
 
 
4
17 maart 2023 om 19:06
Klopt, op moord en verkrachting staat in Nederland de straf dat je dan geen TD van Ajax meer kan worden.
 
arsenal890
 
3
17 maart 2023 om 19:21
Digitaal potloodventen is gewoon strafbaar hoor
 
NJfromVOL
 
5
17 maart 2023 om 19:30
Sommige mensen zijn van een buitencategorie simplistisch ...
 
 
1
17 maart 2023 om 19:10
Dat politiemanargument is niet echt een goeie van hem toch? Ik vind ook niet dat je hem zou moeten terughalen, maar hij is niet vervolgd en verdient vanuit dat oogpunt geen straf. Al kan je op ethisch gebied twisten over de betekenis van het woord "verdient".
 
ElRompelineas
 
4
17 maart 2023 om 19:25
Als je het argument letterlijk neemt niet inderdaad, aangezien die niet vervolgd is. Toch lijkt het wel duidelijk dat Overmars iets heeft gedaan wat op z'n minst niet oke was. De les die erachter zit, dat iemand die iets fout heeft gedaan gestraft moet worden en daarna een nieuwe kans krijgt is wel een goede denkwijze wat mij betreft. Zeker in combinatie met de opmerking dat het ondanks het verdienen van een 2e kans niet handig zou zijn om bij Ajax terug te keren. In die zin vind ik z'n politiemanargument dus best prima.
 
BillyHendriks
 
2
17 maart 2023 om 20:13
Niet helemaal eerlijk he meneer Eringa? Hij is niet strafrechtelijk vervolgd, of ga jij dat nu doen? Stop met zieltjes winnen...
 
Cello D
 
1
18 maart 2023 om 00:17
Echt allemaal onzin dit na overmars komt ineens iedereen uit de kast. Er is geen aangifte gedaan geen onderzoek dit viel gewoon reuze mee maar ze het groter dan het is