Onana: 'Ik vond het wel meevallen, onze supporters zijn veel erger!'
Donderdag, 8 november 2018 om 13:25

Ajax zette woensdagavond met een 1-1 gelijkspel tegen Benfica in Lissabon een flinke stap richting overwintering in de Champions League en André Onana speelde een hoofdrol in het Estádio da Luz. De Kameroener zag er ongelukkig uit bij de openingstreffer van Jonas, maar hield zijn ploeg in de slotfase, nadat Dusan Tadic eerder al voor de gelijkmaker had gezorgd, met een aantal knappe reddingen op de been.

Na afloop van het felbevochten resultaat weigerde de doelman een heldenrol op te eisen: "Ik ben geen held, Tadic was de redder. Hij maakte het doelpunt", begon Onana tegenover A Bola. Het gelijkspel kwam voor Benfica na de eerdere nederlaag in Amsterdam en een aantal zwakke optredens in de eigen competitie als een nieuwe domper en de supporters van de Portugese grootmacht lieten tijdens en na de wedstrijd duidelijk hun onvrede blijken.

Onana vond echter dat het allemaal wel meeviel met het gemor op de tribunes: "Ik vind dat de fans helemaal zo hard nog niet waren voor de spelers van Benfica. Onze supporters zijn veel erger! Maar wij zijn gewend aan het gefluit", reageerde hij op de protesten en de witte zakdoekjes op de tribunes, die waren gericht op trainer Rui Vitória.

Deze uitspraken van Onana staan overigens niet op zichzelf, aangezien hij zich al eerder heeft uitgelaten over het publiek in de Johan Cruijff ArenA. In augustus vertelde hij in gesprek met Ajax Life al dat hij de sfeer tijdens wedstrijden in de Eredivisie als compleet anders ervaart dan de sfeer op Europese avonden: "Dan begint het publiek vaak na twintig minuten al te morren, zeker als het even niet lukt. Dan klinkt er al snel gefluit bij een verkeerde pass of iets. Ik vind dat niet leuk. Het is voetbal, je hebt niet altijd alles onder controle."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
0
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
7
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
27
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (52)

 
Medalofhonor
 
17
8 november 2018 om 13:30
Deelt hij serieus een sneer richting de fans van Ajax? Bizar hoor.. natuurlijk is uitfluiten niet leuk maar sommige spelers vragen erook om.
 
Tedson90
 
47
8 november 2018 om 13:41
Nee, hij geeft zijn mening over een voorgedane situatie. Ik denk dat niet er ook maar 1 speler vraagt om gefluit van 50.000 man. Natuurlijk mag je ontevreden zijn als het spel slecht is maar in mijn ogen hoor je als supporter je club te steunen en aan te moedigen op het moment dat het ff niet loopt zoals we graag zien.
 
buitenspelval
 
21
8 november 2018 om 14:52
Alle 50.000 aanwezigen in de JC Arena fluiten volgens jou? Dat zou blijvende gehoorbeschadiging veroorzaken als je daar wekelijks tussen zit. Ik heb al 35 jaar een Ajax-seizoenskaart, maar kan nog steeds prima horen.Het percentage fluitende personen in de Arena is over het algemeen genomen vrij laag. Het gefluit na een slechte pass of mislukt schot komt altijd in dezelfde hoeken en irriteert het gros van de 50.000 aanwezigen net zoals dat Onana irriteert. Ook het aantal Ziyech-uitfluiters was vorig seizoen maar heel gering. Maar ja, hoe kun je laten blijken dat je de uitfluiters niet waardeert? De uitfluiter uitfluiten maakt het alleen maar verwarrend voor de spelers. Al gebeurde dat in combinatie met boegeroep wel.Dat Ziyech aan het eind van het jaar door de Ajax-supporters werd gekozen tot Ajacied van het jaar, was het beste statement om te geven, om aan te tonen dat de meeste supporters wel achter Ziyech stonden en niet achter de hooguit 4 a 5 procent uitfluiters.
 
Kilum
 
1
8 november 2018 om 15:19
Als er iemand naast je zit te fluiten die idioot er op aanspreken. Verder kun je niets doen.
 
ManOnTheMoon
 
4
8 november 2018 om 15:16
Hahah is geen sneer maar wat hij vind en ik ben het met hem eens! Baas dat ie is zegt hij dat ook gewoon haha en de fanatieke ajacieden nemen het hem niet kwalijk dus hoezo sneer?
 
Waagplein
 
56
8 november 2018 om 13:30
Echte supporters fluiten hun spelers niet uit Onana. Dat zegt ook wat over bepaalde supporters.
 
wyzijnkampioen
 
25
8 november 2018 om 13:32
Hoezo zijn dat geen echte supporters? Ajax fans verwachten nu eenmaal meer van hun eigen spelers dan AZ fans van hun eigen spelers. De kritische blik van de fans is 1 van de factoren dat Ajax zoveel goede spelers heeft. Overmars vond zelfs het aantrekken van Ziyech eerst overbodig maar onder druk van de Ajax fans ging hij toch overstag. En op dat succes voortbloeiend heeft Overmars meer kwaliteitsspelers binnen gehaald met Neres, Tagliafico, Huntelaar, Blind en Tadic. Nu jij weer.
 
JoeCartoon
 
23
8 november 2018 om 13:40
De kritische blik van de fans is 1 van de factoren dat ajax zoveel geode spelers heeft? die moet je echt even voor me uitleggen.. Ik vind het uitfluiten van je eigen spelers niet kunnen. Tenzij er echt een wanprestatie geleverd wordt. Het voegt namelijk niets toe en ze gaan er echt niet beter van spelen. Je krijgt alleen maar van die flutdiscussies als over Ziyech eind vorig jaar en creeert weerstand bij je eigen spelers tegen het publiek. Moedig mensen aan, zeik ze niet af. Bovenien heb je niet altijd alles in je eigen hand zoals Onana aangeeft.
 
blackpool
 
14
8 november 2018 om 13:48
Lekker duimpjes scoren.. Ik vind dat zo'n onzin dat je niet mag fluiten als je niet tevreden bent. Als je naar de film gaat en die is niet wat je ervan had verwacht mag je toch ook zeggen wat een klote film?! Moet ik dan zeggen, ach, de acteurs deden in ieder geval hun best. Natuurlijk mag je je ontevredenheid wel tonen! Je zult het vast moeilijk hebben gehad na AZ-Heerenveen toen er een striemend fluitconcert klonk na afloop...
 
JoeCartoon
 
24
8 november 2018 om 13:58
Het ligt eraan. Vind je dat je dat ook moet kunnen doen in een volle bioscoopzaal terwijl er misschien mensen zitten die het wel een leuke film vinden? Ik denk dat dat een beter vergelijk is.
 
blackpool
 
10
8 november 2018 om 14:06
In dat geval kunnen we ook niet meer juichen in het stadion want ja, misschien zitten er wel mensen die het niet leuk vinden dat er gescoord is..
 
JoeCartoon
 
23
8 november 2018 om 14:12
dat is de boel omdraaien en daar gaat het niet om. Je komt zelf met het voorbeeld van de bioscoop en ik vind het eigenlijk wel een goeie. Vind je het terecht als jij daar gaat zitten klagen in de zaal en de boel verpest voor anderen omdat JIJ het er niet mee eens bent?
 
Steven West
 
4
8 november 2018 om 14:13
@joe Kan mij niet voorstellen dat hij dan gaat fluiten in de bioscoop. Of gaat juichen bij een goede filmscène. Maar dat zegt hij ook niet. Het gaat erom of je kritisch mag zijn als iets tegen valt. In het voetbal wordt het ongenoegen geuit door gefluit en witte zakdoekjes. Wat erg zeg? Men moet zeker ook niet gaan juichen als zij tevreden zijn. Want immers zij doen gewoon hun werk waar zij netjes betaald voor krijgen. Complimenten willen ontvangen dat is zeker prima maar kritiek krijgen mag zeker niet?
 
JoeCartoon
 
3
8 november 2018 om 14:20
@steven het ging om het uitfluiten van spelers, niet over kritiek op de wedstrijd kritiek in het algemeen. Ik vond dat van de bioscoop klagen over je persoonlijke smaak tijdens de film wel een mooi vergelijk met het uitfluiten van spelers tijdens de wedstrijd.
 
blackpool
 
5
8 november 2018 om 14:21
Je moet toch kunnen reageren of niet dan? Nu is bioscoop misschien geen handige vergelijking omdat men verwacht dat je daar stil bent maar in een stadion mag je toch wel je emotie tonen? Mogen we dan ook niet lachen om die speler van Benfica die onderuit ging bij die corner? Want ja, dat is niet leuk en zielig voor hem.
 
Steven West
 
2
8 november 2018 om 14:29
@joe Uitfluiten in het voetbal is juist een vorm van het geven van kritiek. Het is gewoon vreedzaam en ik zie daar het kwaad niet zo van in als jij. Of mag er alleen maar positief worden gereageerd tijdens de wedstrijd? Is kritiek uit den boze? Maar jij vind het juichen en klappen tijdens de wedstrijd dan zeker ook overdreven in het voetbal? Want immers jij vind de bioscoopvergelijking een goede vergelijking.
 
Constant kante
 
2
8 november 2018 om 14:39
Joecartoon "vind je dat je dat ook moet kunnen doen in een volle bioscoopzaal terwijl er misschien mensen zitten die het wel een leuke film vinden?" Het is altijd daredevillish om gedrag dat hoort in het 'normale leven' te gaan vertalen naar gedrag in een micro cosmos als een voetbalstadion. Ga maar na. Gaan mensen zich op hun werk gedragen als in een stadion, dan levert dat binnen een uur ontslag op staande voet op. Dus dat mensen niet gaan fluiten naar een beeldscherm, en het beeldscherm niet de meest vreselijke dingen gaan toewensen, zoals ze in een stadion wel doen waar iedereen dat volstrekt 'normaal' vindt, dat vind ik wel logisch ja.
 
JoeCartoon
 
5
8 november 2018 om 14:43
@constant het gaat me erom dat het een fluitconcert van je eigen supporters bij bv. een paas terug op de keeper er niet voor gaat zorgen dat er beter gespeeld gaat worden of dat dat niet meer gaat gebeuren. En ik denk dat dat ook is wat Onana hier in het artikel bedoelt. Het voegt niets toe en je helpt je club er niet mee.
 
Steven West
 
0
8 november 2018 om 15:00
@joe Natuurlijk helpt fluiten niet om iemand direct beter te laten spelen. Maar als je denkt dat het publiek helemaal geen invloed heeft dan heb je het echt mis. Er zijn genoeg spelers gewisseld onder druk van het publiek, bestuurders opgestapt, trainers ontslagen etc... Als clubs door hebben dat het publiek niet tevreden is dan kunnen zij dat niet compleet negeren. Bij aanhoudende kritiek moeten zij wel iets doen. Of het altijd terecht is laat ik in het midden. Het publiek heeft een grotere invloed dan jij het doet lijken. En in de top heb je met meer kritiek te maken dan elders. Daar heb je gewoon mee te dealen. En je kan niet van het publiek eisen dat zij als makke lammetjes in een stadion gaan zitten en de 'film' laten afspelen en dan weer naar huis gaan. Het is en blijft voetbal.en daar komt wel eens emotie bij kijken. En dan is uitfluiten nou echt niet zo erg als zij ontevreden zijn. Of wel soms??
 
JoeCartoon
 
6
8 november 2018 om 15:17
@steven Dat slaat toch ook negens op? Alsof het publiek in het stadion verantwoordelijk is voor alle randzaken bij de clubs. Moeten bestuurders van een club luisteren en een trainer eruit trappen omdat een deel(!) van het publiek met zakdoekjes/kussenslopen zwaaien? Nee natuurlijk niet. Is het publiek in het stadion eensgezind wanneer ze het team of een speler uitfluiten? Nee, natuurlijk niet het zijn er maar een paar. Had Overmars bv. Ziyech moeten verkopen afgelopen zomer omdat een deel van de supporters 'helemaal klaar' met hem was en hem uitfloot tijdens de wedstrijden aan het eind van het seizoen? nee, natuurlijk niet! Het is een fantastische voetballer die bewijst dat hij Ajax nog veel kan gaan opleveren de komende tijd. Tuurlijk mag je lekker fluiten, vloeken en mopperen als je daar zin in hebt. Maar voegt het wat toe? Nee. Schiet je team er iets mee op? Nee. That's it. Geen debiele regels of uitspraken dat je niet mag fluiten of alleen maar mag klappen. Je team schiet er niks mee op, je bepaalt niks en je krijgt en niks mee gedaan. Het voegt niks toe.
 
Kilum
 
4
8 november 2018 om 15:27
@blackpool Je kan je onvrede ook op andere manieren tonen. Je kunt kritiek leveren via de Social Media van Ajax, hier op voetbalzone of door een brief te schrijven aan Ajax als je dat nodig vind. Fluiten heb je niets aan. Het team gaat er eerder slechter van spelen dan beter. En je verpest het ook voor andere supporters.
 
ninjakai
 
0
8 november 2018 om 19:06
Fluiten wordt niemand beter van? Kijk naar Blind die werkelijk waar nergens meer onder de indruk van raakt. Het werkt niet voor iedereen, maar als je daar doorheen weet te breken, wordt je een betere speler. Valt me altijd op dat mensen vallen over fluiten. Kom op zeg, dat is wel het minst erge dat in een stadion gebeurd. Tien keer liever fluitconcerten dan een stel hooligans die verhaal komen halen na de wedstrijd.
 
AjaxWestham
 
2
8 november 2018 om 15:30
Onzin Waagplein.... heilig kuddegedrag. Als je niet tevreden bent is fluiten helemaal niks slechts. Kom op zeg..... allemaal braaf blijven steunen en zingen als het kut gaat is lekker.... not. Het enige wat ik wel storend vind is dat er mijns inziens te snel wordt gefloten.. dat slaat helemaal nergens op.
 
arsen(e)al
 
7
8 november 2018 om 13:32
Moeite om dit te geloven. A Bola is een Portugese krant en daarbij licht Benfica getint. Als het wel zo is mag hij lekker ophouden met zeuren
 
reds1965
 
4
8 november 2018 om 13:34
Waarom zou je als keeper na zo’n wedstrijd de aanval kiezen richting je eigen fans? Raar verhaal mocht het waar zijn.
 
JoeCartoon
 
22
8 november 2018 om 13:36
Het is toch geen aanval? Hij vondt de kritiek op Benfica wel meevallen als dit het ultieme geluid was om hem op te laten stappen. Bij ajax fluiten ze al na een paar slechte passes... Lekker belangrijk.
 
JoeCartoon
 
26
8 november 2018 om 13:35
Haha, prachtige gast die Onana. En hij heeft gewoon nog gelijk ook, zeker in de Eredivisie verwacht iedereen dat Ajax iedereen wel even oprolt met een nul of 6. Zo werkt het natuurlijk niet.
 
arsen(e)al
 
7
8 november 2018 om 13:44
Wat een onzin juist. Publiek verwacht inzet, niet 6 goals. Als Ajax een hele helft gezellig op het veld thee zit te drinken ga je rumoer krijgen ja
 
JoeCartoon
 
11
8 november 2018 om 13:57
Nou sorry, dat ik vind ik weer onzin. De spelers drinken geen thee op het veld en voor een leuke pot heb je vaak ook twee ploegen nodig. Je hebt, vind ik, gewoon niks te eisen als supporter. Me dunkt dat iedereen inzet verwacht, maar als het een keer niet loopt kan dat een hele hoop verschillende oorzaken hebben. Niet alleen dat de spelers er 'geen zin' in hebben. Om dan maar de boel te gaan slopen of frustreren vind ik persoonlijk debiel, bovendien werkt het gewoon averechts en dat is denk ik ook wat Onana hier bedoelt.
 
wyzijnkampioen
 
2
8 november 2018 om 14:03
Niks te eisen als supporter? Supporters betalen best aardig wat geld om hun te zien spelen en betalen mee aan het salaris van die spelers.
 
JoeCartoon
 
10
8 november 2018 om 14:09
Ja, ik vind dat je niks te eisen hebt als supporter. Je mag natuurlijk wel verwachtingen hebben, maar je bepaalt geen reet, daar komt het op neer. Vind je dat je ook de bedrijfsvoering mag bepalen bij Vodafone als je daar een abonnement afsluit? Nee, natuurlijk niet. Je mag verwachtingen hebben, en als daar niet aan voldaan wordt, ga je weg of zeg je je abonnement op. Misschien is het wat gechargeerd, maar ik word er zo moe van dat mensen denken alles te kunnen veroorloven omdat zij zich persoonlijk tekort gedaan voelen op een bepaalde manier.
 
arsen(e)al
 
2
8 november 2018 om 14:09
Haha wilde net zeggen. Als we niks te eisen hebben, maak de kaartjes dan maar gratis. Uiteindelijk betaal je indirect mee aan het salaris. Waarom mogen supporters dan niet verwachten dat ze hun best doen? Ik snap dat het voetballend niet altijd goed lukt, maar je gaat me niet vertellen dat ze er bijvoorbeeld tegen Willem 2 nog energie in stoken
 
arsen(e)al
 
4
8 november 2018 om 14:11
En die 2e reactie slaat al helemaal nergens op. Als ik bij Vodafone zit en het internet ligt er de helft van de tijd uit, mag je daar zeker over klagen. Zeker als je een langdurig abbonement hebt (seizoenskaart, wat ik niet heb)
 
JoeCartoon
 
7
8 november 2018 om 14:15
Je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik zeg niet dat je het er niet mee eens mag zijn en je mag vanalles verwachten. Maar jij hebt een seizoenskaart en ik ook. Jij eist dat Ajax een nieuwe keeper aantrekt en ik eis een nieuwe spits. Bepaalt een van ons wat er gebeurt? Nee. Dus in feite heb je niks te eisen. Als er geen gehoor gegeven wordt aan jouw eisen, dan zeg je toch lekker je seizoenskaart op?
 
arsen(e)al
 
1
8 november 2018 om 14:22
Ik zei letterlijk dat ik geen seizoenskaart heb haha. Maar goed, dan kan je natuurlijk net zo goed de rollen omdraaien. Waarom mag Onana wel eisen dat het publiek Niet fluit? Dan kan hij zelf toch ook weg? Waarom is Onana dan wel zo'n prachtige gast?
 
arsen(e)al
 
0
8 november 2018 om 14:23
Ik vind dat je als speler mag verwachten dat het publiek je support, terwijl je als publiek mag verwachten dat de spelers waar voor je geld maken
 
JoeCartoon
 
3
8 november 2018 om 14:25
ik vind het een prachtige gast omdat ik denk dat hij dit met een knipoog bedoelt, niet als aanklacht aan de supporters van ajax. En ik las dat je geen seizoenskaart had, ik bedoelde het als voorbeeld. Laat maar gaan, we kletsen langs elkaar heen.
 
Kyle66
 
2
8 november 2018 om 15:58
@Joe, ben het helemaal met je eens: geen enkele speler gaat beter spelen als er wordt gefloten door het publiek. Ik begrijp dat ook niet. Je uit je onvrede als publiek door te fluiten. En dan? Denk je dan echt dat de speler dan meteen beter gaat spelen?
 
FHNB
 
3
8 november 2018 om 13:37
Ajax supporters die spelers uitfluiten horen niet in de Arena, gelukkig is het grootste gros niet zo. Het is een spel en om dan al naar 20 minuten te gaan fluiten is kinderachtig, ga dan meer achter je ploeg staan zodat ze over dat moment heen kunnen groeien. Daarbij worden de supporters van Ajax wel degelijk verwend en word er nu gewoon in de makkelijkere wedstrijden zakelijk gespeeld. Ff paar doelpuntjes erin knallen en dan de wedstrijd zonder blessures en kaarten uitspelen, zonder te veel energie te verspillen. Ajax heeft nu al ontzettend veel wedstrijden gespeeld.
 
FoebeleVP
 
3
8 november 2018 om 13:42
Het leven is niet zwart wit, soms verdienen spelers het wel degelijk, soms is het ook een duidelijk signaal naar het elftal dat het beter moet, die vorm van kritisch kijken naar je cluppie moet je niet perse alleen maar als negatief zien, het is ook het geen wat er voor zorgt dat we bij Ajax altijd het hoogste nastreven. Wat ik veel erger vind is als je gaat klappen voor je cluppie terwijl ze een belabberde wedstrijd hebben gespeeld, dat is pas een verkeerd signaal. Onderdeel van een topsport klimaat is de hoge eisen die er aan je gesteld worden en in zo'n cultuur is het dus of je wordt beter of je valt af. Nou is het natuurlijk ziet zo dat het allemaal maar oke is en soms is het zeker totaal ongepast, wat we vorig jaar met Ziyech gezien hebben was natuurlijk helemaal absurd, maar ik vind het veel te zwart wit om te beweren dat fans niet mogen fluiten als ze ontevreden zijn, omdat ze dat geen echte fans zou maken, totale onzin natuurlijk.
 
FHNB
 
3
8 november 2018 om 13:47
Je mag best kritisch zijn, maar wanneer Ajax niet goed speelt en wel met 2-0 wint en je ziet hoeveel wedstrijden er gespeeld dienen te worden en ze vooruit kijken naar de Europese wedstrijden, die vaak goed zijn en er resultaat geboekt word, je als supporter soms iets minder kritisch moet zijn. Mocht je weken finaal uit vorm zijn, totaal niks bereiken, is het compleet ander verhaal.
 
FoebeleVP
 
1
8 november 2018 om 13:38
Ajax heeft gister een hele slechte eerste helft gespeeld, maar heeft zich in de tweede helft prima hersteld. Een gelijkspel is denk ik wel een eerlijk beeld van de wedstrijd, al zat er ook zomaar meer in met een beetje meer geluk. Over het algemeen zaten Benfica en Ajax dicht bij elkaar en waren ze erg aan elkaar gewaagd, maar de details maken het verschil en Ajax heeft terecht 4 punten behaald uit die 2 potjes. Europees zetten we onszelf daarmee goed op de kaart, een eerste plaats zou zelfs nog mogelijk zijn aangezien Bayern nog steeds niet geweldig draait en we ze nog thuis krijgen.
 
Kasteelheer.88
 
1
8 november 2018 om 13:38
Niet slim om te zeggen maar hij heeft gelijk. Ajax publiek (uitzondering voor de fanatieke vakken) zijn vaak tam tot het moment dat de spelers voor vuurwerk zorgen. Europees een ander verhaal maar zodra Ajax ruk speelt in de Eredivisie dan hoor je ze niet. Over het dode punt helpen is er bijna nergens bij maar zeker niet bij Ajax
 
AmrAitgoeya
 
0
8 november 2018 om 13:38
Misschien bedoelt hij dat supporters van ajx harder gingen juigen tydens dan benfica supportersd. Ik hoorde ze vaak ziyech gingen toe zingen tydens die wedstryd.
 
Steven West
 
1
8 november 2018 om 13:45
Is uitfluiten nou echt zo erg? Het is een manier van het publiek om hun ongenoegen te uiten. Het is best vreedzaam dus ik snap de ophef hierover niet. Net zoals het zwaaien met witte zakdoekjes is gewoon prima. En natuurlijk is het publiek over het algemeen van topclubs een stuk kritischer dan de rest. Dat geldt bijna in ieder land. Dat heeft te maken met een bepaalde verwachtingspatroon. Ook vind ik het niet meer dan logisch dat het publiek minder kritisch is in de CL wedstrijden dan in de nationale competitie. Het publiek begrijpt heus wel als je speelt tegen clubs met hogere budgetten en meer individuele kwaliteiten dat je niet zomaar het spel gaat domineren. Voor de nationale competitie is het natuurlijk een ander verhaal. Dan speel jij voor die club met het hoogste budget en de meeste individuele kwaliteit. Als Onana hier niet tegen kan dan adviseer ik hem om niet voor de topclubs te gaan spelen. De kans is dan een stuk kleiner dat hij een keer wordt uitgefloten. Dus ik zou dan lekker voor de subtop gaan in het buitenland.
 
wyzijnkampioen
 
6
8 november 2018 om 13:48
Ja precies bij topclubs gebeurt dat nu eenmaal vaker. Ook als Psv of Feyenoord een paar wedstrijden achter elkaar punten verliezen hoor je gemor op de tribunes. Hetzelfde gebeurt ook bij clubs als Benfica, Real Madrid, noem maar op. Bij clubs als Willem 2 en Zwolle zal dat niet zo snel gebeuren.
 
JaukeHellinga
 
2
8 november 2018 om 14:05
Natuurlijk mag je als supporter teleurgesteld zijn over bepaalde situaties in een wedstrijd, maar hoe contraproductief is het dan om te gaan fluiten. Volgens mij is van een snerpend fluitconcert nog nooit iemand beter gaan voetballen. Gebruik de invloed die je als toeschouwer hebt dan positief, door juist als het even stagneerd achter je team te gaan staan. Zeiken kan ook nog op de terugweg, en je auto