'Oranje en Duitsland gaan ons weer bijbenen en misschien wel overvleugelen'
Woensdag, 16 oktober 2019 om 10:55

België plaatste zich tijdens de afgelopen interlandperiode als eerste land voor het EK van 2020. De Rode Duivels zijn nog zonder puntverlies in Groep I van de kwalificatiecyclus en incasseerden tot dusver pas één tegendoelpunt. Het is desondanks geen reden voor enthousiasme bij Hein Vanhaezebrouck, die van mening is dat België beter in een zwaardere groep had kunnen zitten.

"Het is veel beter om nu met de kop tegen de muur te lopen en eens flink te verliezen - een goeie wake-upcall - dan in juli tijdens de knock-outs, zoals de voorbije drie keer. Dan is het meteen weer over", stelt de voormalig oefenmeester van AA Gent en Anderlecht, die hoopt dat de Belgische voetbalbond erin slaagt om in aanloop naar het EK enkele toplanden te strikken voor vriendschappelijke interlands. "Maar als ik lees dat ze liever kleine landen als Qatar uitkiezen… Dan krijgen ze wel veel geld, maar weer geen tegenstand."

"Dan hadden Nederland en Duitsland meer geluk, door ­samen in de poule te zitten", zo vervolgt Vanhaezebrouck zijn column in Het Nieuwsblad. Hij constateert dat Oranje en Duitsland onder druk gezet werden door Noord-Ierland. "Ze verloren alleen van elkaar en gaan normaal gezien samen naar het EK. Daar zal het misschien nog net te vroeg zijn om mee te doen voor eindwinst, maar wees gerust: binnen een paar jaar gaan Nederland en Duitsland ons weer bijbenen en misschien zelfs overvleugelen."

"Ze hebben allebei een moeilijke periode doorgemaakt, maar door de kaart van de vernieuwing te trekken, gaan we vanaf het WK 2022 weer serieus rekening met hen moeten houden voor de hoofdprijzen", voorspelt Vanhaezebrouck. Hij is zeer te spreken over het elftal van Oranje en haalt onder meer Virgil van Dijk, Matthijs de Ligt, Memphis Depay, Frenkie de Jong en Georginio Wijnaldum aan. "Mijn enige zorg is de doelman. Ik vrees dat ze die niet hebben - Cillessen is geen wereld­keeper - en dat dat de komende jaren niet wordt opgelost."

"Een extra voordeel voor Löw en ook Ronald Koeman: zij kunnen die nieuwe groep ook helemaal kneden", concludeert de oefenmeester, die zich tevens afvraagt of er opvolgers aankomen voor de huidige generatie van Belgische internationals. "Ze kunnen van die jonge gasten alles vragen en eisen, bijsturen waar nodig - zie naar Koeman, die na de zege tegen Wit-Rusland toch kritisch was en zei waar het op stond. Het is veel makkelijker werken dan met doorgewinterde vedetten, die vaak denken dat hun individuele klasse volstaat. Dat zie je nú al, vind ik."

Meer nieuws
   
16:48
16:48
Ajax deelt uitstekend nieuws over Brobbey, Henderson en Berghuis
0
   
16:12
16:12
De Telegraaf en Romano weten het zeker: Van Bommel vertrekt bij Royal Antwerp
27
   
16:00
16:00
Noa Lang mist ook einde van seizoen bij PSV; EK hoogst onzeker voor aanvaller
11
   
15:46
15:46
Carlo Ancelotti heeft nieuws over positie onder de lat bij Real Madrid
6
   
15:30
15:30
Is dit de meest politiek beladen voetbalderby van West-Europa?
2
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (89)

 
FC Triangel
 
30
16 oktober 2019 om 11:01
Goede analyse, ben het er zeker mee eens dat dit eindtoernooi wellicht te vroeg komt voor beiden landen. Al hoop ik dat met een beetje geluk met bijvoorbeeld de loting, Nederland kan groeien in het toernooi en toch een worp kan doen naar de eindwinst. Wat betreft Cillessen, het is misschien geen Neuer of Ter Stegen, maar kan toch goede reddingen verrichten en ik vertrouw er op dat we, ook met hem, serieuze contenders kunnen zijn.
 
kleinegeneraa7
 
62
16 oktober 2019 om 11:03
Ja ik vind het ook een matige keeper als je het vergelijkt met de absolute top, maar echt een drollenvanger is het ook niet. Is gewoon de keeper van valencia.
 
DVCer
 
29
16 oktober 2019 om 11:09
Ik vind het persoonlijk helemaal niets, onze Jasper. Hij heeft, mijn inziens, te vaak een slap handje. Ik zal overigens niet ontkennen dat het simpelweg de meest logische optie is onder de lat. Ik zou niet weten wie er anders moet staan. Het is te hopen dat er in de jeugd wat rondloopt, want van een echt goede keeper kunnen we niet spreken.
 
JNPSV
 
7
16 oktober 2019 om 11:26
Ik heb daar niet veel zicht op maar ik denk eigenlijk niet dat er veel in de jeugd rond loopt. Bij jong oranje heb je Paes en Bijlow. In onder 19 heb je Mees Bakker en Joey Koorevaar (die ik beide niet ken). Ik denk dat zeker de keeperspositie best is onze zwakke plek kan worden in de aankomende jaren na Cillessen.
 
FR-RKC
 
11
16 oktober 2019 om 11:41
Daarentegen kan het bij keepers ook heel snel gaan. Onana maakte drie jaar geleden bij Jong Ajax de ene na de andere fout. Als het zich eenmaal gaat ontwikkelen kan het heel snel gaan.
 
Zytto34
 
3
16 oktober 2019 om 13:14
Misschien dat Scherpen nog wat kan worden.
 
Japie_Krekel
 
1
16 oktober 2019 om 13:30
@jnpsv beiden backposities zijn natuurlijk ook een groot zorgenkindje voor dit Oranje
 
Odo-
 
27
16 oktober 2019 om 11:08
Ach, Cillesen is niet minder dan Stekelenburg in 2010, en daarmee kwamen we ook best ver. Ik ben verder totaal geen fan van Cillessen, maar op het WK van 2014 was hij ook meer dan prima, terwijl er een stuk mindere verdediging voor stond. Ik denk dat het hebben van geen echte-echte spits (memphis doet het meer dan prima, maar is toch niet een man die oorlog maakt in de 16) ons eerder de kop gaat kosten.
 
arsenal890
 
8
16 oktober 2019 om 11:15
Dat denk ik dus totaal niet. Welke spits zou het beter dan dan Depay? Vertel ben benieuwd? Geen enkele spits zal die statistieken halen.
 
JNPSV
 
14
16 oktober 2019 om 11:27
Voor de man die oorlog maakt hebben we luukinho in de laatste 10 minuten, dat lukt ook best aardig. Kopsterk en ideaal voor opportunistisch spel.
 
Odo-
 
4
16 oktober 2019 om 11:32
Niet een spits die we nu hebben. Net als dat we nu geen keeper hebben die beter is dan Cillessen. En ik ben het volledig met je eens dat Memphis hele goede statistieken haalt, maar als ik denk aan het komende EK, en wat ons daar mogelijk zal gaan opbreken tegen de toplanden, denk ik dat we in de aanval, en met name de spits positie, achterlopen ten opzichte van de concurrentie. Overigens geld dit ook voor de backs, maar dat wordt wel, als Mathijs zijn vorm weer vindt, gecompenseerd door het centrum.
 
pprins
 
10
16 oktober 2019 om 12:00
Stekelenburg is wel voor altijd de man die ons langs Brazilië hielp met die waanzinnige safe. Cilessen is verder een degelijke keeper . Niet het niveau Neuer maar ook zeker niet slecht . Ik denk zelf inderdaad ook dat het probleem voorin zit. Depay heeft nu goede stats onder Koeman , maar ik zie hem toch niet als een killer-spits en Babel / Promes / Bergwijn op de vleugels is het toch allemaal net niet. De verdediging met name centraal is prima , middenveld uitmuntend maar de aanval is een beetje flauwtjes. Ik zie geen type Van Basten die met pure kwaliteit het verschil maakt ; nee ook depay niet als tegen verdedigers als Ramos of Bonnucci staat
 
Ikweetalles07
 
4
16 oktober 2019 om 12:20
Luuk de Jong en oorlog maken, ik weet niet of je hem op dit moment volgt en dat hij geen knikker raakt?
 
aardbei
 
1
16 oktober 2019 om 12:25
Ok, maar wie heeft dan wel die top spits? En dan ook de aanvoer van het middenveld en dus een topspits die het Van Dijk en De Ligt moeilijk kan maken.
 
Zytto34
 
0
16 oktober 2019 om 12:26
Koeman zal waarschijnlijk niet van zijn plan afwijken, maar van mij mag malen wel in de spits.
 
Japie_Krekel
 
1
16 oktober 2019 om 13:33
@Odo- zulke saves als die van van Stekelenburg tegen Brazilie die heeft Cillessen nooit. Cillessen pakt alleen de houdbare ballen maar maakt zelden tot nooit de zogenaamde onmogelijke reddingen. het is geen slechte keeper maar ook niet echt een goede keeper, meer een beetje de grijze middenmoot
 
Odo-
 
3
16 oktober 2019 om 13:41
@aardbei, Frankrijk heeft meerdere spitsen (mbappã©, Lacazette) de aanvoer die het Oranje nogal lastig kunnen maken. En ook al ben ik niet helemaal kapot van Lukaku, kan hij met De Bruyne achter zich ook de nodige schade aanrichten. @japie_krekel, Ik heb Stekelenburg ook wel wedstrijden zien keepen buiten die ene pot tegen Braziliã«, en dan was hij echt niet altijd zo fantastisch. Zeker op clubniveau was hij ook echt niet meer dan de grijze middenmoot.
 
Fave
 
4
16 oktober 2019 om 13:55
Cillessen is aan de andere kant de man die ons op de been hield tegen Spanje in 2014. Had hij een hoek gekozen in plaats van dat hij bleef staan bij de stift van David Silva, dan stonden we 2-0 achter en hadden we nooit meer een resultaat gehaald.
 
FC Triangel
 
14
16 oktober 2019 om 11:14
Ik vind het ook zeker een goede keeper, maar hij mist nét dat beetje om een uitstekende keeper te zijn. Dat een Neuer of Ter Stegen het niet beter zou doen weet ik niet, de goal van Promes tegen Valencia bijvoorbeeld had een Ter Stegen denk ik wel gehad. Maar goed, ik ben tevreden met Cillessen op doel en tegen Duitsland bijvoorbeeld redt hij ons met het schot van Reus, waardoor we de wedstrijd weer in kunnen groeien.
 
JNPSV
 
3
16 oktober 2019 om 11:30
We kunnen gewoon niet op elke positie een wereldtopper hebben als een klein land als Nederland. Onze links- en rechtsback positie en de keeperspositie is al tijden lastig maar we hebben daar nu degelijke spelers staan en dat is meer dan prima. De keeper van Valencia is echt geen koekenbakker maar ja kan wel is een foutje maken. Als die nieuwe vd Sar of van Breukelen op was gestaan had die echt al lang op goal gestaan.
 
Musi26
 
0
17 oktober 2019 om 08:04
Je weet dat hans helemaal geen topper was?
 
Scepticus38
 
4
16 oktober 2019 om 11:19
Is helemaal geen goede analyse, maar baarlijke nonsens. IN NL heeft men helemaal niet de " kaart van de vernieuwing getrokken ", zoals wordt beweerd. De enige reden dat het weer goed gaat met het Nederlandse voetbal is dezelfde reden waarom dat al jaren met Belgie het geval is en dat is dat de Nederlandse voetbal weer in het gevlei is weten te komen bij Moeder Natuur en die ons weer met het ene na het andere toptalent verblijdt. Het heeft uitsluitend te maken met kwaliteit en talent.
 
Schwarz
 
10
16 oktober 2019 om 12:27
Tja Scepticus, dan verval je in de eeuwige, niet falsificeerbare, hypothese dat alles afhangt van aangeboren talent in een lichting. Toch is er sinds (vlak voor) de teloorgang één en ander veranderd in Zeist en in de jeugdopleidingen in Nederland, zie je dat jeugd makkelijker aansluit in de eerste teams en doen we het beter in Europa in clubverband. Lijkt me te makkelijk om dat enkel toe te schrijven aan dom geluk met een betere lichting.
 
Scepticus38
 
0
17 oktober 2019 om 09:13
Is volstrekte nonsens en heeft helemaal niets met een hypothese te maken, maar gewoon met bewijsbare feiten. Wat jij een teloorgang noemt, is in werkelijkheid niets anders dan een periodiek terugkerende voetbalrecessie, die NL eind jaren 70 na de generatie Cruijff-Keizer-Van Hanegem en voor de generatie Gullit-Rijkaard-Van Basten ook heeft gehad. Alle successen die NL heeft geboekt met Oranje en in clubverband zijn gepaard gegaan met de aanwezigheid van grote spelers als Cruijff, Van Hanegem en Keizer in de jaren 70, Gullit, Rijkaard en Van Basten in de jaren 80 en van Persie, Sneijder, Van der Vaart en Robben in deze tijd. Je ziet ook dat de successen van Oranje vrijwel altijd parallel liepen aan clubsuccessen van Ajax en Feyenoord in de jaren 70 en PSV in de jaren 80. De kennis van de opleiden zit bij de clubs en het zijn de clubs die die opleiding voor hun rekening nemen, de enige bijdrage die Zeist daaraan levert, is de zorg voor een goede infrastructuur die tot de besten ter wereld wordt gerekend. Maar dat stamt al van ver voor de slechte periode die achter ons ligt. Het snijdt dus geen enkel hout wat je beweert en door te beweren dat succes niet bijna volstrekt onmogelijk is zonder kwaliteitsrijke spelers, maak je jezelf volstrekt ongeloofwaardig. Voetbaltalent is aangeboren en een gift van Moeder Natuur, daar komt geen voetbaltrainer aan te pas. Natuurlijk is een goede opleiding van essentieel belang, maar een trainer heeft eerst een diamant nodig om te kunnen slijpen, die gaat van graniet geen edelsteen maken.
 
Inti
 
6
16 oktober 2019 om 11:20
Wat een verademing deze analist. Goede analyse en geen speld tussen te krijgen. In Nederland moeten we het helaas doen met gasten zoals Valentijn Driessen, Derksen, en die chagrijnige van Hooijdonk. Ik denk dat België vooral kwetsbaar is in de verdediging. Middenveld en aanval is nog steeds wereldklasse. Nederland mist inderdaad een topspeler maar ook 2 goede backs. Vooral Blind vind ik op die positie echt tekort komen. Liever van Aanholt eens een kans geven.
 
Inti
 
2
16 oktober 2019 om 11:21
top keeper ipv topspeler ??
 
Holland8
 
11
16 oktober 2019 om 11:27
Cilissen is geen Allison of Ter Stegen maar zo slecht zoals wordt beweerd is hij zeker niet. Gewoon een degelijke keeper en dat kan zomaar al voldoende zijn voor een Europese titel.
 
Limit
 
2
16 oktober 2019 om 13:58
Meestal presteert Oranje beter bij lage verwachtingen. In 2008 en 2006 wist iedereen dat we kampioen gingen worden en ging het vrij snel fout. In 2010 en 2014 had Nederland er niet heel veel vertrouwen in en ging het ineens lopen.
 
Musi26
 
0
17 oktober 2019 om 08:03
Laten we niet hopen dat het weer zo wordt als 2010. Dat voetbal was echt niet om aan te zien. Was zelfs schandalig slecht als je mij vraagt.
 
Limit
 
0
17 oktober 2019 om 09:05
Haha, zeker mee eens! Het WK winnen met het betonvoetbal van van Marwijk was inderdaad wel minder geweest dan in 1974, 1978 of in 1998, maar ja, winnen was winnen en ik was wel de hele zomer uit mijn dak gegaan als het was gelukt.
 
FeyCoev
 
22
16 oktober 2019 om 11:01
Belgiã« had er denk ik wel wat meer van verwacht. De gouden generatie heeft nu op het EK 1 keer de kwartfinale gehaald in 2016. Op het WK van 2014 de kwartfinale en het WK van 2018 een derde plek. Dat laatste is weliswaar een goede prestatie maar eigenlijk is 2020, misschien 2022, de laatste kans voor een groot deel van de sterkhouders uit de selectie.
 
arsenal890
 
13
16 oktober 2019 om 11:05
Vooral op het ek van 2016 hadden ze meer moeten laten zien. Wk 2018 was wel erg goed.
 
SilverHaze
 
27
16 oktober 2019 om 11:14
Wk 2018 was anders ook alles behalve overtuigend. Ze werden helemaal zoekgespeeld door Japan en ook tegen Brazilie had je niet het idee dat ze nou zoveel beter waren. Voetballend vind ik het eigenlijk al jaren ondermaats, als je ziet wat voor selectie ze hebben.
 
arsenal890
 
11
16 oktober 2019 om 11:16
Winnen van Brazilië is gewoon netjes hoor. Ik kan mij anders wel wat goed spel herinneren.
 
DVCer
 
18
16 oktober 2019 om 11:20
In mijn herinnering werd België tegen de muur gedrukt, al dan niet bewust, om vervolgens met wat counters eruit te komen. Prima, natuurlijk, ik hou wel van een goede counter. Vervolgens werden ze op diezelfde manier verslagen door Frankrijk, die waren daar net iets beter in.
 
pprins
 
6
16 oktober 2019 om 12:08
@silverhaze Wat een onzin. Tegen Japan haddden ze het lastig maar iedere ieder land speelt 2 slechte wedstijd in het toernooi en Japan is echt niet slecht . En weggespeeld sowieso niet , uiteindelijk had je altijd het gevoel dat de Belgen gingen winnen ondanks een achterstand . Verder hebben ze 2 keer Engeland overklast. Van Brazilië winnen is gewoonweg super goed. “Tegen Brazilië niet het idee dat ze zo veel beter waren “ hahaha je doet alsof Brazilië een san Marino is wat je even met 8-0 opzij moet zetten . Winnen is al uitmuntend . In de halve finale waren ze zeker gelijkwaardig aan Frankrijk . Dit team had wereldkampioen kunnen worden maar het dubbeltje viel tegen Frankrijk net aan de verkeerde kant. Daarna nog gied hersteld om fraai derde te worden .
 
pprins
 
4
16 oktober 2019 om 12:09
@silverhaze Wat een onzin. Tegen Japan haddden ze het lastig maar iedere ieder land speelt 2 slechte wedstijd in het toernooi en Japan is echt niet slecht . En weggespeeld sowieso niet , uiteindelijk had je altijd het gevoel dat de Belgen gingen winnen ondanks een achterstand . Verder hebben ze 2 keer Engeland overklast. Van Brazilië winnen is gewoonweg super goed. “Tegen Brazilië niet het idee dat ze zo veel beter waren “ hahaha je doet alsof Brazilië een san Marino is wat je even met 8-0 opzij moet zetten . Winnen is al uitmuntend . In de halve finale waren ze zeker gelijkwaardig aan Frankrijk . Dit team had wereldkampioen kunnen worden maar het dubbeltje viel tegen Frankrijk net aan de verkeerde kant. Daarna nog gied hersteld om fraai derde te worden .
 
Lierse1997
 
4
16 oktober 2019 om 12:21
Ze werden absoluut niet weggespeeld door Japan, ze waren gewoon de betere ploeg. Maar toen maakte Vertonghen een blunder en sta je 1-0 achter. Daarna maakt een van die Japanners een wereldgoal en sta je plots met 2-0 achter. Uiteindelijk die wedstrijd met wat meeval naar ons toegetrokken, met als hoogtepunt de 3-2 van Chadli wat voor mij persoonlijk gewoon de goal van het toernooi was. Tegen Brazilië sta je na een dik half uur 2-0 voor, dus dan is het logisch dat je niet naïef gaat aanvallen. Uiteindelijk was niemand echt overtuigend op dat WK buiten België en Frankrijk, al de overige toplanden waren zwaar ondermaats en Kroatië en Engeland zaten gewoon in een heel makkelijke toernooihelft. Dus naar mijn idee ben je echt veel te negatief over de prestaties op het WK 2018.
 
DVCer
 
6
16 oktober 2019 om 12:29
"tegen Brazilië sta je na een dik half uur 2-0 voor, dus dan is het logisch dat je niet naïef gaat aanvallen." Je hebt zorgen dat je niet naïef gaat aanvallen, en je hebt totaal geen aanvallende intenties meer hebben (of de kwaliteit daarvoor niet). Niet naïef aanvallen wil niet zeggen dat je de tegenstander 59% balbezit moet geven en maar liefst 27(!) maal laten schieten, tegenover de 9 schoten van België. Nee, dat lijkt me niet echt een keuze van België, maar meer de kwaliteit van Brazilië.
 
Le Papillon
 
7
16 oktober 2019 om 11:11
Belgen hebben een soort zelfde probleem als de Fransen jaren hebben gehad. Ze hebben een bepaald ego, wat ze niet aan de kant kunnen schuiven. Waardoor er altijd gezeik en gezeur komt op een eindronde.
 
wazza
 
10
16 oktober 2019 om 12:09
Heb bij de Belgen het idee dat je groepjes hebt. Groepje Wallonië en groepje Vlaanderen. Dat heeft nooit echt gebotert volgens mij. Nu ben je inmiddels al zover dat er bij sommigen de glans er vanaf is. Vertonghen, Alderweireld, Courtois, Vermaelen.. Het is allemaal niet meer wat het geweest is.
 
Blieke
 
1
16 oktober 2019 om 14:38
Samenhorigheid en groepsgevoel kenmerkt net deze lichting. Dat is in het verleden wel wat anders geweest. Dat ondanks het huidig quasi xenofoob politiek klimaat in met name Vlaanderen. Als er al verdeeldheid zou zijn, zou ik het eerder wijten aan de ego's in de kleedkamer (kdb, Courtois en Lukaku).
 
kleinegeneraa7
 
26
16 oktober 2019 om 11:01
Nou ik denk dat Duitsland de Belgen al overvleugeld heeft hoor. Ik vind zelfs dat Duitsland nooit (veel) minder is geweest dan de Belgen. De Duitse selectie zat ook tijdens dat mislukte WK gewoon vol met kwaliteit. Het is te hopen voor de Belgen dat hun topspelers (Hazard, De Bruyne, Courtois, Lukaku) snel weer in vorm komen of hun vorm behouden, anders zie ik het EK niet heel hoopvol voor hun in (hoopvol doel ik mee op titelkandidaat), en zullen zij beginnen als een darkhorse. Wat misschien voor de druk ook wel beter is.
 
Gooner4
 
0
16 oktober 2019 om 16:00
Precies. Waar ik teouwens ook bamg voor ben bij Belgie; na deze lichting lijkt er niet bepaald een andere goede lichting aan te komen.
 
Rode Duivels
 
17
16 oktober 2019 om 11:02
Hein heeft hierin gewoon gelijk. Wij moeten deze lichting koesteren en ervan genieten zolang het duurt. Als klein landje zijn wij er ons ook wel van bewust dat er een einde komt aan deze succesvolle periode die voorlopig jammer genoeg niet is bekroond met een prijs. Deze lichting heeft ons als Belgen weer doen genieten van de nationale ploeg, doch denk ik dat vele Belgen, inclusief mezelf, vinden dat het maximale er niet is uitgehaald. Op het EK lag de weg naar de finale open en lever je een wanprestatie tegen Wales. De Nations League had een leuke derby kunnen opleveren maar daar laat je jezelf verrassen door de Zwitsers en op het WK doet het saaie spel van de Fransen je de das om. Er zat meer in, maar die droom kunnen we wel weer opbergen. Misschien dat het EK nog een doel kan en moet zijn, al schat ik een aantal landen sterker in.
 
FeyCoev
 
5
16 oktober 2019 om 11:09
Zou wel moeten denk ik. Spanje vind ik niet super op het moment; Italie, Duitsland, Nederland zijn nog in opbouw of in ieder geval niet stabiel. Portugal heeft een aantal zwakke plekken in de selectie. Frankrijk is niet onoverwinnelijk voor Belgie.engeland, België en Frankrijk zijn denk ik favoriet.
 
Rode Duivels
 
0
16 oktober 2019 om 16:49
Ik tip ook Belgie, Engeland en Frankrijk als topfavorieten. Al blijft Spanje voor mij toch ook steeds een wereldelftal. Duitsland zit inderdaad in opbouw, net als Nederland, maar deze zouden allebei zomaar van de Belgen kunnen winnen.maar goed, het is inderdaad nu of nooit voor deze selectie.
 
pprins
 
0
16 oktober 2019 om 12:14
Het ek 2016 was een wanprestatie voor deze selectie. Het wk 2018 Was wel heel goed , je moet dan net wat mazzel hebben tegen de Fransen . Ik hoop voor de Belgen dat deze generatie wel een prijs gaat pakken. Het kan zeker op het ek , ik schat ze zeker als een van de topfavorieten . Beetje geluk moet je dan ook hebben .
 
arsenal890
 
4
16 oktober 2019 om 11:04
Ik vind de Belgen eerlijk gezegd kwa selectie niet echt overtuigend in de verdediging. Vertonghen en alderweireld worden steeds slechter, Kompany en Vermaelen hetzelfde verhaal. Maar daarintegen vind ik meunier wel prima. En uiteraard heb je op het middenveld en aanval voldoende kwaliteit.
 
THenry_228
 
2
16 oktober 2019 om 11:15
Eens! Defensie begint een probleem te worden, tijd om nieuwe jongens een kans te geven zoals Vanheusden.
 
THenry_228
 
6
16 oktober 2019 om 11:14
Als België zijnde, in se zijn wij geen echt voetballand, moet we deze periode koesteren. Want binnen enkele jaren zal het weer bibberen en beven worden of we ons überhaupt wel kunnen plaatsen en gaan we terug met bruin in de broek op bezoek bij landen als Schotland en Roemenië. Daarnaast is het volgende EK de laatste kans voor deze groep om eindelijk een echt succes te bereiken want ondanks de overdreven hoera stemming in België omtrekt de nationale ploeg, blijft toch de vraag of er alles werd uitgehaald? NL zie ik op het volgende EK als dark horse en op WK 2022 als een van de schaduwfavorieten.
 
DVCer
 
7
16 oktober 2019 om 11:18
Ik denk niet dat de Belgen er alles uitgehaald hebben, vooral tijdens het EK van 2016 lagen er veel meer mogelijkheden. Aangezien veel grote landen nog in opbouw zijn, wat betreft hun selecties, denk ik dat België zeker nog kans maakt bij het aankomende toernooi, het zal wellicht voor velen van deze generatie de laatste kans zijn op een prijs met de nationale ploeg.
 
Sirius
 
1
16 oktober 2019 om 12:36
Op dit moment ziet het er inderdaad niet rooskleurig uit. De aanwas van goede talenten is er nauwelijks tot niet. Of zich dat ook echt door gaat zetten zal moeten blijken, maar momenteel lopen er geen nieuwe toptalenten rond die zich snel in de Belgische ploeg spelen. Verder waren er inderdaad kansen voor Belgie, maar ze hebben ook wel pech dat Frankrijk ook toevallig een gouden generatie heeft. Gezien de grootte van het land hebben ze dan ook nog eens elke positie vierdubbel bezet. Belgie had dus kansen, maar je kunt het ze niet kwalijk nemen dat ze uiteindelijk in de halve finale van het WK stranden tegen de toekomstig wereldkampioen. Zeker na een poulefase moet je ook een beetje geluk hebben.
 
aardbei
 
17
16 oktober 2019 om 11:16
Ik denk dat we het komende EK al een hele serieuze kanshebber zijn. Onze as, met Van Dijk, De Ligt, Wijnaldum en De Jong is echt de beste die er tijdens het EK zal zijn. Met Memphis hebben we een topspits, die zeker in het NL elftal geweldig is. Denk dat er geen land is die zo`n goede as heeft.onze keeper is geen wereldtop, maar ook geen koekenbakker. Onze backs zijn feitelijk het grootste probleem, al denk ik dat met een langere voorbereiding hier ook veel te halen is. Voor het WK 2022 zullen we qua selectie denk ik echt top zijn, vergelijkbaar met het WK uit 1998. Dan speelt iedere international bij een topclub is mijn verwachting. Van de Beek, Malen, Ihattaren, die jongens van AZ en dan hebben we ook vast wel een back die bij een topclub speelt. Ik heb er heel veel vertrouwen in in ieder geval!
 
FcExclusief
 
4
16 oktober 2019 om 11:56
Ik zie geen enkel probleem om Dest klaar te stomen voor het EK. Dat is typisch zo'n jongen die zich kan optrekken aan het niveau van zijn medespelers en op zich heeft laten zien dat het Champions League niveau binnen zijn bereik ligt. Linksback wordt het een beetje kiezen welke smaak je wil. Blind als voetballende optie (extra middenvelder) of Ake als extra defensieve kracht, al is het de vraag of je dat nodig hebt met Van Dijk en De Ligt.
 
aardbei
 
3
16 oktober 2019 om 12:35
Eens, maar voor het Wk22 hebben we denk ik op elke positie een wereldspeler staan, mits iedereen zich blijft ontwikkelen.denk eens aan een middenveld van De Jong, Van de Beek, Wijnaldum, Ihattaren en Stengs. Een verdediging met De Ligt, Van Dijk en bijvoorbeeld de Vrij of Blind en als aanvallers Malen en Depay.
 
Odo-
 
3
16 oktober 2019 om 14:00
Een hele leuke opstelling, maar niet realistisch. Dit is veel te aanvallend, want eigenlijk staan er vier (lopende) aanvallende middenvelders, waardoor je praktisch 3-1-4-2 speelt. Dan kunnen we nog zo'n goede verdedigers hebben, dat kunnen ze niet aan. Stengs en Wijnaldum zijn geen mee-verdedigende spelers, en Van de Beek loopt veel te veel mee naar voren en kan je dus echt niet als controleur zien.
 
aardbei
 
0
16 oktober 2019 om 14:44
Wijnaldun kan juist vanwege zijn loopvermogen dit wel aan denk ik. Bovendien speelt hij bij Liverpool ook in een meer verdedigende rol, dus denk dat hij dit wel kan. Stengs weet ik inderdaad nog niet, maar aangezien ik over het Wk22 praat, hoop ik dat hij tegen die tijd heeft aangetoond het aan te kunnen.
 
Sirius
 
0
16 oktober 2019 om 12:39
Gezien de resultaten van de afgelopen twee jaren zijn we inderdaad een serieuze kanshebber, maar kwalitatief draaien we nog niet op volle toeren. Er is nog wat gebrek aan gewenning en de automatismen zijn duidelijk nog niet helemaal aanwezig. Het is een ploeg in opbouw en dat zal nog wel een poos nodig hebben gezien de enorme aanwas aan talenten op dit moment.
 
aardbei
 
0
16 oktober 2019 om 12:49
Dat klopt Sirius, maar een gedegen en goede voorbereiding voor een eindtoernooi zal hierin al veel helpen. Ik heb wat dat betreft heel veel vertrouwen in de technische staf bij het NL elftal.nu is het allerbelangrijkste om ons te kwalificeren, maar als dat zover is dan zullen bepaalde spelers denk een echte kans gan krijgen en zal ook afscheid worden genomen van bepaalde spelers. Dan kunnen er tijdens de voorbereiding echt stappen worden gemaakt en met goede voetballers kan dat dan ineesn heel snel gaan.
 
Sirius
 
0
16 oktober 2019 om 13:46
Daar hoop ik wel op, want na meer dan 5 jaar heb ik het wel een keer gezien met spelers als Promes, Berghuis en al die Europese middelmaat. Daarom hoop ik ook dat we de volgende wedstrijd direct winnen van de Noord-Ieren en dat hij al een paar talenten meeneemt voor de zekerheid. In de daaropvolgende oefencampagne naar het EK toe kan hij dan testen welke jongens er al klaar voor zijn. Dan zien we ook direct hoe goed de jongens van bijvoorbeeld AZ echt zijn.
 
Freshzone
 
0
16 oktober 2019 om 14:09
In 2022 gaan we 2 topbacks hebben met Maatsen en Hoever, 100% van overtuigt. Beide jongens hebben alles om wereldtop op die posities te worden. Snel, athletisch, kunnen voetballen en kunnen ook echt verdedigen. Voor aankomende zomer zie ik het niet gebeuren met jongens als Blind, Veltman, Dumfries. Die zijn simpelweg niet goed genoeg.
 
Musi26
 
0
17 oktober 2019 om 08:09
1998? Nou dat denk ik niet. Die generatie had met mooi aanvallend voetbal gewoon wereld kampioen moet worden en in 2000 Europees kampioen.
 
aardbei
 
0
17 oktober 2019 om 12:18
@musi26precies, en ik denk dat we daar in 2022 ook toe in staat zijn. Er zit zoveel talent/ervaring in het team dan.
 
joekaa
 
5
16 oktober 2019 om 11:16
Iemand die weet of België een goeie 'wave' aan talenten heeft, vergelijkbaar met die van NL? Vind het trouwens wel echt jammer voor onze zuiderburen dat ze niks overhouden van hun gouden generatie, lijkt wel op 'onze' oranje van jaren 90 bijna op elke plek een wereldspeler maar helaas niks kunnen winnen, wel menig voetbalharten voor het vertoonde spel destijds.
 
Sirius
 
0
16 oktober 2019 om 12:30
De talentenmachine van Belgie hapert alweer enorm sinds de huidige generatie in het Belgische elftal speelt. Er is op wellicht een paar uitzonderingen nauwelijks nieuw talent met het niveau van de (sub)top van Europa of de wereld. Ik denk dat Belgen dit kunnen beamen. Het is eigenlijk best vreemd, want zo`n generatie komt buiten de natuurtalenten niet zomaar uit de lucht vallen. Er is dus wel iets niet goed gegaan de afgelopen jaren met betrekking tot het opleiden van talenten. Wat dit precies is weet ik niet. Daarvoor ben ik niet genoeg op de hoogte.
 
joekaa
 
1
16 oktober 2019 om 13:52
Ja toch wel bijzonder te noemen inderdaad, denk ook dat bepaalde talenten die als 'wonderkind' werden betiteld het (nog) niet hebben waargemaakt. Zoals Tielemans, Praet, Batshuayi, Januzaj, Denayer, en Origi... Denk dat al deze spelers nog genoeg stappen kunnen maken zijn immers rond de 21-23 jaar oud, maar echt top zoals De Bruyne, Hazard, zie ik ze niet worden. Vraag me wel af in hoeverre zulke natuurtalenten kunnen worden aangerekend als gevolg van een uitstekend werkende jeugd coaching etc..
 
Sirius
 
0
16 oktober 2019 om 14:35
Het is wel een beetje vergelijkbaar met hier. Talenten krijgen veel te snel de stempel "toptalent", terwijl ze dat vaak ook duidelijk niet zijn. Van Januzaj en Tielemans had ik bijvoorbeeld wel meer verwacht, maar in Praet, Denayer en Batshuayi heb ik nooit echt toptalenten gezien. Origi blijft onberekenbaar.
 
TheWorld
 
3
16 oktober 2019 om 13:12
Hier en daar toffe talenten, Genk heeft twee potentiële topkeepers, Anderlecht een paar toppers zoals Verschaeren, Doku, Lokonga, ... En hier en daar talenten zoals Vanheusden. Maar het niveau van nu gaan we zeker niet terug halen in korte termijn. Gelukkig kunnen spelers als Tielemans nog lang mee.
 
joekaa
 
0
16 oktober 2019 om 13:42
Ah ok, wel jammer had toch gehoopt op meer aanwas achter de huidige generatie.. Maar wie weet over een jaar of twee dat er meer spelers sterke ontwikkelingen doormaken, zoals het geval was bij NL na 2014 en 2016. Kan wel genieten van de Belgische spelers, zou zonde zijn als ze hierna weer terug vallen. Vind overigens Tielemans wel erg tegenvallen met wat er verwacht was, hopelijk komt dat nog goed want is nog maar(!) 22 jaar oud.
 
Sirius
 
0
16 oktober 2019 om 13:50
Tielemans is goed, maar hij is bij lange na geen De Bruyne of Hazard. Ik denk niet dat die jongen ooit heel erg belangrijk gaat worden voor de Belgische ploeg.
 
Wouterke
 
6
16 oktober 2019 om 11:19
België had een goede lichting, maar als ik de leeftijden zie van de huidige basisspelers dan kun je niet anders concluderen dan dat ze terug gaan vallen. In de teams van Duitsland en zeker Nederland zit voor de komende jaren nog veel rek. Bij Jong Oranje zitten ook nog enkele pareltjes.
 
McMulenga
 
3
16 oktober 2019 om 11:27
Eens met deze man. Al maak ik me geen zorgen om onze keeper. Jasper is geen wereldkeeper maar is wel een prima sluitpost. Portugal wist het met een mindere selectie en een mindere keeper ook te flikken.
 
arsenal890
 
4
16 oktober 2019 om 11:33
Ik vind patricio anders een betere doelman dan Cillessen. Verder wel mee eens dat het geen wereldkeeper is maar wel degelijk.
 
DylanVan Herpen
 
5
16 oktober 2019 om 11:46
Rui patricio schat ik toch hoger in dan cillessen. Die pakt nog wel eens een bal die de meêste keepers niet pakken. Cillessen pakt de ballen die je hoort te hebben en kan redelijk voetballen maar is verder echt niets bijzonders
 
Mnoe
 
1
16 oktober 2019 om 11:52
Gasten hebben een keer een goede selectie met veel NL opgeleide spelers. Een uitzondering.
 
theo uphus
 
0
16 oktober 2019 om 12:12
Uitstekende analyse van Vanhaezebrouck. Waar Belgie acherin leunt op spelers van ruim 30 jaar heeft oranje voldoende spelers van mid twintig of daar onder. Belgie kan komende zomer nog best een gooi doen naar het Europees Kampioenschap maar zal toch ook een keer haar as moeten verjongen. En dan valt een terugval te verwachten die Duitsland en Nederland nu juist achter zich laten.
 
Sirius
 
1
16 oktober 2019 om 12:28
Het probleem is wel dat de aanwas aan talenten in Nederland en Duitsland op volle toeren draait, terwijl de komende generatie van Belgie nauwelijks talentvol is. Tussendoor waren het al geen hoogvliegers en ook de huidige jonge(re) spelers zijn niet van een dergelijk niveau om geen verval te verwachten. Daar zullen ze toch wat op moeten vinden, want ik geloof niet in toeval als je ineens een nationale ploeg hebt waarin elke positie zo'n beetje dubbel bezet is. Dan heb je als voetballand goede dingen gedaan met betrekking tot de opleiding.
 
Sirius
 
1
16 oktober 2019 om 12:25
Vanuit Belgisch perspectief maak ik me nog niet zoveel zorgen over de komende jaren, maar als deze generatie eenmaal klaar is, staat er niets meer klaar. Na zo'n generatie waarbij je elke positie zo'n beetje dubbel bezet hebt, is dat toch wel vreemd. Ik geloof niet dat het toeval is als je ineens zo'n selectie bij elkaar kunt krijgen als voetballand.
 
armandode
 
0
16 oktober 2019 om 13:39
Uiteindelijk is het toch zo dat je als land zijnde geluk moet hebben dat onze lieve heer wat talent dropt.
 
Musi26
 
0
17 oktober 2019 om 08:12
Opleiding heeft zeker invloed. Het is niet toevallig dat er zoveel spelers in het Belgische team hun opleiding in Nederland hebben gehad.
 
binny
 
0
16 oktober 2019 om 16:54
Hij heeft gelijk, van een 9-0 tegen San Marino word niemand beter hoor
 
SocioFan1
 
1
16 oktober 2019 om 18:11
Weer bijbenen lol. Belgie is nooit top geweest. Hij moet zeggen, Belgia gaat weer snel achter de feiten aanlopen.
 
Ardiles
 
0
16 oktober 2019 om 19:47
Probleem voor de Rode Duivels is dat deze generatie geen topcoach heeft gehad. Boer Wilmots heeft er eigenhandig voor gezorgd dat we resp door Argentinië en het nietige voetbaldwergje Wales kanslois werden uitgeschakeld. Martinez op zijn beurt heeft tegen Frankrijk bewezen dat hij tijdens een wedstrijd niet efficiënt kan ingrijpen. Fellaini vervangen om vervolgens vanaf dan hoge voorzetten voor doel te gooien. Een zwemmende Lukaku veel te lang laten staan ipv een toen nog scherpe Batshuai in te brengen. Daar heeft hij het WK verloren, maar dat werd hem door onze lamledige voetbalbond nooit aangevreven, verblind dat ze waren door de overwinning op Engeland voor de 3e plaats. Schrijf op: met Martinez zullen deze Rode Duivels nooit of te nimmer een prijs winnen, ondanks al het talent dat voorhanden is.
 
WalterJanssens
 
0
16 oktober 2019 om 20:01
Cilissen niks minder dan Courtois. Gaat snel naar de grond en veel tussen de benen door.
 
fred1960
 
0
17 oktober 2019 om 09:22
Ik denk dat Belgie onderhand over de top heen is.Alle eindtoernooien die ze de afgelopen jaren gespeeld hebben was telkens net niet , Nederland had dit ook met hun gouden generatie in de jaren 70 Daarnaast hebben ze in hun kwalificatiepoules de laatste jaren alleen de kleine voetballanden gehad . Ik denk dat Nederland een serieuze kandidaat wordt voor de Europese titel het team is groeiende goede resultaten tegen Frankrijk Duitsland Engeland etc En veel veel aanstormend talent waarvan er diverse goed kunnen in stappen bij het grote Oranje denk aan Stenghs Boadu Ihattaren .