Potentiële opvolger Bosz genoemd: 'Maar is dat te betalen?'
Maandag, 5 juni 2017 om 22:03

Peter Bosz wordt naar alle waarschijnlijkheid dinsdag gepresenteerd als nieuwe trainer van Borussia Dortmund. In de media worden verschillende trainers gelinkt aan Ajax als mogelijke opvolgers voor Bosz. Oud-voetballer Arnold Bruggink vindt Jaap Stam een goede kandidaat, terwijl Roel Brouwers, oud-speler van Borussia Mönchengladbach, denkt aan een buitenlandse coach.

"De naam die mij te binnenschoot was Jaap Stam", aldus Bruggink in gesprek met FOX Sports. "Dat is al eerder een gerucht geweest. Hij wil graag op het hoogste niveau acteren. Hij kent Overmars ook goed. Het zou mij niets verbazen. Maar dan komt de vraag: is dat te betalen?"

Brouwers denkt aan Roger Schmidt. De Duitse trainer heeft gewerkt bij clubs als Red Bull Salzburg en Bayer Leverkusen. Hij zit momenteel zonder club. "De naam van Roger Schmidt heb ik al ergens gelezen. Ik denk dat dat iemand is die bij Ajax zou passen. Hij heeft het bij Salzburg en Leverkusen goed gedaan. Hij is vrij", aldus Brouwers.

Meer nieuws
   
15:55
15:55
'Mark van Bommel en Marc Overmars gaan vertrekken bij Royal Antwerp'
0
   
15:24
15:24
Salah en Klopp krijgen het aan de stok op frustrerende middag voor Liverpool
38
   
15:00
15:00
Live meepraten in de Premier League: Manchester United - Burnley
0
   
15:00
15:00
Waar zijn de spelers van het bekerwinnende FC Groningen in 2015 gebleven?
5
   
15:00
15:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (92)

 
3*Ajax
 
83
5 juni 2017 om 22:05
Pfff als je serieus met Stam komt heb je er 0,0 verstand van. Die man speelt verdedigend voetbal en heeft bij Jong Ajax laten zien totaal geen Ajax coach te zijn.
 
MagicMike
 
27
5 juni 2017 om 22:28
Daarom is het juist wel te begrijpen dat Bruggink met deze suggestie komt natuurlijk: hij zal niet het beste voor hebben met onze mooie club..
 
-NEC-
 
37
5 juni 2017 om 22:32
Je hebt duidelijk geen Reading gekeken dit seizoen, anders kwam je niet met deze onzin uitspraak. Reading speelt namelijk gewoon voetbal en je kan simpel gewoon opzoeken dat 56% van de goals uit aanvallend spel komen, 31% vanuit stilstaande momenten en maar 1% uit een counter. Weinig goals uit een counter voor verdedigende ploegen, niet? Ajax scoorde meer uit aanvallend spel met 63% en 25% uit stilstaande momenten, net als de club van Jaap Stam maar 1% uit counters. Balbezit van Reading gemiddeld maar liefst 57%, Ajax 60%, terwijl Ajax toch echt op balbezit speelt. Ofwel, de verschillen zijn helemaal niet zo groot! Daarbij heeft Reading helemaal geen top 3 ploeg. Wat Jaap Stam heeft gepresteerd als manager is heel erg goed. 'Die man' speelt helemaal niet zo verdedigend en jij zegt dus dat iemand anders 0,0 verstand ervan heeft, terwijl mijn statistieken je tegenspreken.
 
3*Ajax
 
25
5 juni 2017 om 22:39
Ik kijk niet voor mijn plezier naar Reading, maar heb die man structureel rare opstellingen zien maken bij Jong Ajax met slecht positiespel.
 
-NEC-
 
22
5 juni 2017 om 22:45
Dat is prima hoor, maar ga dan geen onzin verkondigen omdat je onwetend bent over het voetbal wat Stam laat zien met Reading. Dat is mannenvoetbal, de harde wereld. Niet potjes met tieners tegen Telstar en Dordrecht.
 
infodesk
 
9
5 juni 2017 om 22:46
hahhaha jij bent echt duidelijk . Ik ben het met je eens, heb paar wedstrijden van hem gevolgd en was alles behalve verdedigend. Ik vind hem misschien wel de beste kandidaat, kent de club kent de spelers en de ligt en sanchez zullen onder hem nog betere verdedigers worden.
 
3*Ajax
 
4
5 juni 2017 om 22:49
Daarom vermeld ik ook Jong Ajax en zeg ik nergens Reading . Maar goed als hij zijn team daadwerkelijk goed laat voetballen mag hij wel komen hoor, maar bij Jong Ajax was het niet al te veel soeps.
 
mentalist
 
5
5 juni 2017 om 22:49
Wat is dat voor fabel dat Stam een verdedigende coach is? Integendeel. Hij is echter wel een sterke aanhanger van de van Gaal school. De echte geilheid om naar voren te spelen mis ik.
 
wolterx
 
5
5 juni 2017 om 22:52
NEC, Stam speelt meer als De Boer dan als Bosz, ik zie liever dat ze op deze lijn doorwerken. Het hoge drukzetten, veel pressie, directere passing. Stam was bij Jong Ajax ook een coach die graag meer balbezit had maar in die typische U speelde die bij de Boer als "saai" gezien werd. Ik heb Stam dit jaar niet gevolgd gevolgd? maar ik kan me niet voorstellen dat hij alles wat hij bij Jong Ajax heeft laten zien overboord heeft geworpen. Nee, voor mij hoeft Stam niet terug te komen.
 
-NEC-
 
6
5 juni 2017 om 22:54
Je zegt inderdaad niet Reading. Maar zegt wel dat Stam verdedigend speelt. Niet helemaal duidelijk aangezien je dan praat over het heden.
 
-NEC-
 
9
5 juni 2017 om 22:58
Wolterx. Nou, Stam speelt ook met pressie en op die manier vecht zijn ploeg ook veel duels uit. Juist ook directe passing aangezien zij juist altijd de (sterke) spits proberen aan te spelen en vanuit daar aan te vallen. Jaap stam speelt ook met verschillende systemen, maar eigenlijk amper met 433. Veel meer een 442 met aanvallende vleugelspelers en veel positiewisselingen. Lijkt mij een prima trainer die niet alleen zijn eigen visie gebruikt, maar ook de kracht van de spelers en gooide als Nederlandse coach de 433 overboord in het buitenland. Hij weet dat Ajax altijd 433 speelt en daar hebben zij ook de spelers voor natuurlijk omdat de 433 heilig is. Zijn spelopvatting zoals ik boven uitleg lijkt mij juist een prima coach voor Ajax.
 
wolterx
 
4
5 juni 2017 om 23:25
Dat is een ander soort pressie als ik bedoel, Bosz zijn pressie is met de gedachte een fout uit te lokken zonder zelf het duel aan te gaan totdat ze de bal kunnen overnemen zonder duel uit te vechten (soms moet dat wel maar dan is het niet goed uitgevoerd naar mijn idee) terwijl Stam zijn pressie bedoeld was om in de duels te bal te heroveren (nu doel ik op Jong Ajax, die hadden de spelers er niet voor en zodoende kwamen er soms bijzondere opstellingen die dat dan iets beter in konden vullen) bij Ajax zie je dat dus totaal niet, het drukzetten van de backs, vleugelspelers, Schone en Dolberg is pure schijn tot het moment dat de tegenstander niet de lange bal wil wil hanteren. Ik betwijfel of Stam daarop verder wil gaan borduren (iets dat Tuchel en Keizer bijvoorbeeld wel zouden doen denk ik) De directe passing van Ajax is meestal - als goed uitgevoerd - door de backs en als dat niet geval is via Schone of Sanchez die of tussen de linies een bal geven of op Dolberg die kaatst op een inlopende middenvelder (vaak Klaassen) om vanuit die kaats de vleugels te bereiken, liefst in een een op een die dan voor voor eigen succes gaan of terug leggen naar Ziyech/Klaassen en soms op Dolberg. Dat is iets dat erin geslepen zit op links, op rechts zie ik zodoende liever iemand met een loopactie de diepte in (Neres doet dat heel goed) wat dan weer wel in Stam zijn plaatje (Gebaseerd op Jong Ajax) zou passen. Betwijfel alleen of Ajax de spelers heeft om af te wijken van een 433 waar Stam voor open zou staan. Liefste zie ik dat Ajax wat vaker de crosspass gebruikt (via Ziyech zou dit goed mogelijk moeten zijn, ook Klaassen en Vd Beek hebben dat in zich ) om georganiseerde verdedigingen open te trekken. Dit is iets dat perfect toe te passen zou zijn als de lijn die Bosz in heeft gezet geperfectioneerd word. Ik geloof je als je zegt dat Stam het goed heeft gedaan bij Reading en hij zijn team voetballend beter op de rails heeft gekregen dan bij Jong Ajax het geval was alleen is dat gevoelsmatig niet ideaal, blijf voor nu dat beeld van een Stam hebben die vooral opviel door een zekerheid in zijn team te slijpen die haaks staat op de manier hoe Bosz het invulde dit jaar. Ik zou Stam niet uitsluiten als toekomstige trainer van Ajax alleen zou ik dit jaar het proberen bij Tuchel, Schmidt en als die twee te hoog gegrepen zijn zou ik de rust bij de club proberen te houden en Keizer naast Spijkerman plaatsten en een nieuwe trainer voor Jong Ajax (Kluivert mits hij de papieren heeft misschien?) zoeken.
 
sydneyfc33
 
0
5 juni 2017 om 22:56
Omdat stam een top verdediger was wil niet zeggen dat hij zijn teams zo laat spelen. Reading speelt goed voetbal en op balbezit zoals Van Gaal en De Boer. Jaap is nog geen trainer die via een tactisch plan b de wedstrijd kan winnen, zijn voorgangers hadden dat ook niet. Ajax moet een trainer aanstellen die dat wel kan, maar weet geen geschikte kandidaten
 
mayarood
 
2
6 juni 2017 om 00:13
Bruggink is ook de slechtste voetbalanalist op de Nederlandse televisie. Die moet je niet serieus nemen. Daarbij is dit een leuk onderwerp om over te praten. Iedereen kan lekker met namen smijten. Ik verwacht niet dat Stam terug komt.
 
Finalvoetbal
 
26
5 juni 2017 om 22:05
Roger Smidt past beter bij de Ajax visie dan Jaap Stam. Ik hoop dat Ajax voor Tuchel, Smidt of Keizer gaat.
 
Kralingen!
 
5
5 juni 2017 om 22:27
Preud'homme lijkt mij ook een prima optie. Heeft destijds Twente aantrekkelijk voetbal laten spelen en deed het zeker niet slecht bij Brugge.
 
Raedos
 
0
6 juni 2017 om 02:35
Ajax gaat geen keeper aanstellen als trainer/coach
 
Balenciaga
 
15
5 juni 2017 om 22:06
Absoluut geen Stam, is een leuke trainer voor het kick 'n rush voetbal in de lagere Engelse divisies maar niet om met Ajax aanvallend spel te spelen. Roger Schmidt zou ik wel een goede optie vinden, laat zijn ploegen ook leuk spelen en heeft net even wat meer ervaring dan Stam.
 
WillemII4life
 
6
5 juni 2017 om 22:12
Misschien had je eens een paar wedstrijden van Reading moeten kijken dit seizoen. Dan had je dit nu niet gezegd gok ik.
 
VoetbalVreugd
 
2
5 juni 2017 om 22:56
Hoeveel wedstrijden van Reading heb je dit seizoen gezien, als ik vragen mag? Het kick `n rush viert nog altijd hoogtij in de Championship, maar Reading is daar een positieve uitzondering op. Zeer aantrekkelijk voetbal met een derde plaats als resultaat, dat werd voor het seizoen onmogelijk geacht. Ik zag veel van de Ajax-school terug. De uitvoering was niet altijd optimaal, maar dat komt door de beperkte middelen (des te knapper dat ie zo hoog eindigde).
 
Simpatico
 
13
5 juni 2017 om 22:08
Stam is een verdedigend denkende coach en ik zie hem niet voortborduren op het werk van FdB en Bosz. Schmidt altijd aantrekkelijk voetbal, maar blijft een gok. Maar ik zou de gok wel durven nemen. Ten Hag of Keizer zijn de enige andere twee reeele opties. Ten Hag met realistisch voetbal, en wanneer het materiaal het is dan ook aanvallend. Keizer goed met jeugd en lijkt tactisch ook goed te zijn. Ajax systeem dit jaar natuurlijk geweldig uitgevoerd in JL. Maar Stam liever niet.
 
bander
 
9
5 juni 2017 om 22:35
Voortbordurend op het werk van fdb en bosch ? Als er twee verschillende coaches zijn zijn dat wel fdb en bosz. Bij fdb was het voetbal niet om aan te zien.
 
Ajaxia
 
13
5 juni 2017 om 22:08
Stam die hetzelfde beton voetbal speelt als Frank de Boer en Roger Schmidt die puur op de counter speelt. Waarom krijgen deze twee 'analisten' überhaupt aandacht
 
richard677
 
16
5 juni 2017 om 22:12
Jij bent ook niet serieus te nemen. Ik zou nog eens naar het tweeluik tegen Salzburg kijken, waar Ajax de bal nog geen keer kon overspelen zonder dat ze er bovenop zaten.
 
slaaf
 
11
5 juni 2017 om 22:25
En toen Frank 4x kampioen werd met dat voetbal was het nog de beste coach van de wereld. De waanzin van de dag regeert bij de supporters in Amsterdam.
 
Thamike
 
4
5 juni 2017 om 23:14
Heb je gelijk in. De Boer heeft dezelfde visie als Cruijff maar had niet de spelers die Bosz ter beschikking had. Frank heeft er met zijn materiaal het beste uitgehaald. Men vergeet de wedstrijd tegen Barça waarin gewoon vol druk werd gezet maar dat kon toen ook tegen een echt voetballende ploeg. Maar goed men vult alles zwart wit in.
 
The Invincible
 
13
5 juni 2017 om 22:09
Is Schmidt niet die coach die als trainer van RB Ajax van de mat veegde met pressievoetbal? Zo ja, dan lijkt mij dit de perfecte vervanger van Bosz, daar hij van eenzelfde spelopvatting uitgaat. Wellicht kan Schmidt de draad oppakken waar Bosz het heeft achtergelaten.
 
De Toekomst
 
9
5 juni 2017 om 22:12
Ja en ja, dat hoop ik dus ook. Met hem kan Ajax doorpakken.
 
De Toekomst
 
11
5 juni 2017 om 22:11
Roger Schmidt is voor mij echt nummer 1 kandidaat. Voor hem zou dit Ajax ook een match zijn, dus zo onrealistisch vind ik het niet. Voor hem is het namelijk ook makkelijk om nu succesvol te zijn bij Ajax. Vervolgens zou Van Gaal een geweldige optie zijn, maar helaas zal hij nooit komen. Dus ga maar voor Roger Schmidt en betaal hem ook maar behoorlijk als dat nodig is.
 
PeterVermeuIen
 
1
5 juni 2017 om 22:17
Schmidt zou ik niet doen, de bal naar voren en tweede lijn druk zetten en dat is het.
 
De Toekomst
 
3
5 juni 2017 om 22:34
Dan nog lijkt dat het meeste op hetgeen Bosz heeft opgebouwd van de trainers die nu met Ajax in verband worden gebracht.
 
Kowalski
 
1
5 juni 2017 om 22:36
Roger Schmidt - de trainer die het Ajax van toen werkelijk alle hoeken van het veld liet zien. Niet te verwarren met Martin.
 
goodold11
 
0
5 juni 2017 om 22:37
Schmidt heeft wel de spelers nodig die zijn spelletje kunnen spelen zoals bij RB. Dat kan je onze technische jongens niet aandoen. Van Gaal zie ik ook graag komen. Ware het niet dat het bestuur vroeger zijn volgelingen waren geweest. Dat zou wederom frictie veroorzaken. Voor mij blijft Tuchel topkandidaat. Deze man weet de huidige basis wel naar het volgende niveau te brengen, daar hij reeds een topteam onder zijn hoede heeft gehad. De kans dat onze topspelers dan blijven is dan ook groter. Overige namen kan gewoon niet. Je wil omhoog kijken en nog een tussenjaar is allemaal weggegooid geld.
 
De Toekomst
 
1
5 juni 2017 om 22:43
Tuchel kan ook ja, helemaal vergeten. Met andere trainers zou het gewoon afbreuk zijn aan wat juist is opgebouwd.
 
Leeuw087
 
9
5 juni 2017 om 22:12
Hoop dat Ajax gewoon Keizer naar voren schuift, heeft het uitstekend met Jong Ajax gedaan.
 
De Toekomst
 
5
5 juni 2017 om 22:21
Weer zo'n slechte reactie. Ik word er echt droevig van.. Keizer heeft echt niks gepresteerd om in aanmerking te komen voor deze functie, helemaal niks. Voor Jong Ajax heeft hij niks klaargespeeld. Hij heeft nooit laten zien het niveau van Ajax aan te kunnen, een sterke persoonlijkheid te zijn of een ploeg attractief voetbal laten spelen. Of ja, toen hij een Eredivisie waardige selectie in de Jupiler League had lukte het wel, maar dat had ons ook gelukt. Een ploeg relatief ervaren grote talenten uit een geprezen lichting aangevuld met spelers als Cassierra en Westerman uit het eerste... Sorry hoor, maar met de selectie die hij tot zijn beschikking had was goed spel en goede prestaties zoals nu eerder een normaal dan bijzonder. Personen die daar waarde aan hechten en hem nu als serieuze optie zien voor een zware taak als hoofdtrainer zijn echt naïef. Hij is geen man met uitstraling, visie, trackrecord of reputatie en voldoet in niks om zo'n functie aangeboden te krijgen. Ik heb het nu al vaak gezegd, maar hem doorschuiven is precies hetzelfde als het doorschuiven van Blind. Beide hebben echt niks, of heel erg te weinig, bewezen om dit soort banen te krijgen. En dat hij de talenten kent, tsja, dat maakt geen bal uit. Bosz kende ze ook niet en hij heeft zat talenten doorgeschoven en beter gemaakt.
 
Leeuw087
 
1
5 juni 2017 om 22:56
De Toekomst, Mijn reactie had misschien voor jou niet voldoende onderbouwing, kan je echter wel alvast vertellen dat ik de kansen voor Marcel Keizer op meer dan 70 procent taxeer om trainer van Ajax 1 te worden. Begrijp dat je droevig werd van mijn reactie, wordt ik eigenlijk ook wel een beetje van jouw reactie. Hij heeft in iedergeval een trackrecord bij Ajax waar hij ook nog een viertal wedstrijden gevoetbalt heeft met onder anderen Dennis Bergkamp, Bryan Roy, Frank en Ronald de Boer. Helaas was de volle neef van Piet Keizer als voetballer niet goed genoeg voor Ajax. Hij heeft het als trainer bij Jong Ajax wel stukken beter gedaan dan bijvoorbeeld Jaap Stam. Laten we nog maar even afwachten wie het gaat worden, maar ik ben( en niet alleen ik) wel overtuigt van zij kwaliteiten om eventueel hoofdtrainer( of desnoods hulptrainer) van Ajax1 te worden. Bosz was trouwens ook zowat iedere thuiswedstrijd van Jong Ajax aanwezig, ook regelmatig bij de trainingen. De Boer had zich ook nog niet als hoofdtrainer bij Ajax bewezen, dus waarom zou Marcel Keizer dat niet kunnen?
 
De Toekomst
 
1
5 juni 2017 om 23:10
Goh, die onderbouwing overtuigd niet echt.. Als jij vier wedstrijdjes meeneemt en familiebanden moet noemen, wordt ik alleen maar droeviger van het idee dat Keizer het kan worden. Dat bewijst namelijk dat je echt ver moet zoeken om het iets te onderbouwen.... En ook hier weer, verwijzen naar iemand anders om Keizer een kans te geven... Het is een drogreden. Keizer verdient geen kans, omdat iemand anders het een keer goed gedaan heeft. Dat heeft namelijk niks met Keizer te maken...
 
Leeuw087
 
1
5 juni 2017 om 23:25
de Toekomst, Laatste reactie van mijn kant, want ik heb niets tegen jou maar kan je manier van reageren niet echt waarderen. Je spreekt jezelf al in je eerste reactie compleet tegen. Zou als ik jou was maar even je reactie eens goed bekijken, daar ging ik ook niet direct ongenuanceerd op reageren.( en ga ik nu ook niet doen) Van mij hoeft Keizer het niet te worden, maar het is compleet onzin om te verkondigen dat hij met Jong Ajax niets heeft gepresteerd. Is keurig tweede geworden met Jong Ajax, ook al heb je goede spelers dan wil dat niet altijd zeggen dat je ook resultaten haalt. Of hij op basis van zijn verdiensten als trainer van Jong Ajax in aanmerking gaat komen voor een positie als hoofdtrainer zal intern bij Ajax besproken worden. De man heeft naar mijn mening de kwaliteiten om spelsituaties over te brengen op zijn spelers. Weet niet of het je is opgevallen, Jong Ajax speelt ook bijzonder attractief voetbal wat ook Bosz er gelukkig in gebracht heeft. Over de Blind passage van je, ben ik het wel eens. Heiko Westerman heeft trouwens maar vier keer meegedaan bij Jong Ajax.
 
GluubsterTJ
 
3
5 juni 2017 om 23:27
@de toekomst: Of Keizer wel of niet een kans verdient, en op basis van wat, is niet aan jou om te bepalen. Daarbij is het zeker geen drogreden. Leeuw087 geeft alleen maar aan dat eenzelfde actie, destijds met de Boer, goed heeft uitgepakt voor Ajax. Het kan zijn dat je dit niet genoeg vind, dat maakt het geen drogreden. Verder is een reactie niet slecht omdat jij het er persoonlijk niet mee eens ben. Persoonlijk zou ik ook voor Keizer gaan, en wel hierom: - zit al bij de club, dus ik denk dat het dan binnen de club het meest rustig blijft; - Goede prestatie met JA, waarin hij aan heeft getoond het Bosz-spelletje goed onder de knie te hebben; - Ajax staat mijns inziend altijd voor interne doorgroei(of geldt dit alleen voor de voetballers?). Daar sluit deze eventuele volgende stap goed op aan; - Financieel waarschijnlijk het meest voordelig. Ik ben in ieder geval erg benieuwd, hoop voor Ajax en diens supporters dat dit geen weken/maandenlange soap wordt.
 
wolterx
 
3
5 juni 2017 om 23:35
De Toekomst, Keizer verdiend ook geen kans obv de resultaten met Jong Ajax maar omwillen van de intentie die hij heeft met zijn team. Hij was namelijk altijd vanuit een voetballende gedachten zijn team aan het laten spelen, veldspel was enorm goed (daar helpt het materiaal zeker aan mee) en kent de jongens + zou de rust binnen de club beter bewaren als een vreemde trainer en staff, zeker nu er over interne onvreden gerept werd. Nee, Keizer heeft zeker niet genoeg bewezen om trainer van Ajax te worden maar heeft het geluk dat hetgeen wat hij heeft bewezen bij Jong Ajax was, als hij Fortuna Sittard naar de tweede plaats had geloodst had niemand hem als optie gezien als je snapt wat ik bedoel. Toch zou dit een typische Ajaxkeuze zijn, net als de Boer toen was. Ik heb vertrouwen in Keizer, hij heeft de intentie het spel dat naar mijn ogen nagestreefd moet worden te spelen wat voor mij belangrijk is. Ik denk serieus dat Keizer met Spijkerman geen verkeerde keuze zou zijn, ik zou het aandurven.
 
goodold11
 
1
5 juni 2017 om 23:50
Gluubster,Kans dat De Toekomst van het bestuur is en hier zijn zegje doet over de vacante positie is niet reeel, maar helemaal uitsluiten kun je niet. Daarnaast haal je FDB erbij. We mogen echt wel concluderen dat ajax de titels te danken had doordat de concurrentie weergaloos faalde.De basis is nu gelegd door Bosz, echter betwijfel ik of Bosz dit Ajax naar een nog hoger niveau kon brengen. Laat staan dat Keizer op dit moment het kan voortzetten. Wellicht dat Keizer eerst als rechterhand kan fungeren naast een topnaam. Tuchel, Van Gaal, Spaletti en eventueel Schmidt om daarna over 2 jaat het roer over te nemen.
 
GluubsterTJ
 
3
6 juni 2017 om 00:06
@goodold11: "We mogen echt wel concluderen dat ajax de titel te danken had doordat de concurrentie weergaloos faalde. Leuk dat jij dat vindt, maar dit is natuurlijk achteraf-gezever. Als telt niet in het voetbal, daarbij als Ajax ook had "gefaald" hadden zij geen titel gehad. Met andere woorden: doordat ze niet faalde hebben ze de titel gepakt, dus helemaal aan zichzelf te danken! De kans dat de toekomst van het bestuur is, is heel klein maar inderdaad aanwezig. Gemakshalve ga ik even uit van de enorme kans dat hij daar niet werkt. Waarom? Als hij echt bij het bestuur had gewerkt had hij het waarschijnlijk erg druk met het vinden van een vervanger voor Bosz ipv het plaatsen van reacties op voetbalzone!
 
Duke222
 
2
5 juni 2017 om 22:14
Mocht ajax hem serieus willen lijkt het me wel dat hij reading laat voor wat het is. Echt wel dat Jaap Ja zegt. Maar ik heb geen idee of ajax echt interesse voor hem heeft? Maar vind Stam iniedergeval idd wel een potentiele. Ja of dingen dan te vroeg komen? Dat weetje niet.. je moet gewoon het risico nemen. Wat dat betreft vind ik ajax wel vaak te aftastend zelfde geldt voor NL elftal en Knvb.. je moet het gewoon doen. Een keizer en aardig wat andere coaches acht ik nu ook geacht voor de job. Is toch prima (instap) moment om nu voort te borduren op dit van afgelopen seizoen? en opzich heeft ajax keus genoeg qua trainers.. maar zo laten ze een kluivert gaan en echt vele anderen. Nu kwam Bosz, mooi risico genomen.. en heeft mooi uitgepakt?toch? Hoezo kan niet iem van ajax zelf dat zelfde? Of misschien zelfs nog beter? Nu gaat Bosz weg... geen probleem maar gun het zo een keizer bij wijze van.. Het kan echt wel prima uitpakken ik zie niet in waarom niet.
 
De Toekomst
 
1
5 juni 2017 om 22:33
Ik weet niet wat jij babbelt, maar er is wel echt een verschil tussen Keizer en Bosz. Voor Keizer zie mijn reactie erboven, die heeft niks klaargespeeld tot hij tot ieders verbazing bij Jong Ajax terecht kwam. Daar had hij een Eredivisie waardig team in de Jupiler League, dus goed spel en goede prestaties waren normaal met dat team. Hadden wij ook kunnen realiseren.. Bosz daarentegen had al bij meerdere clubs, meerdere jaren en op verschillende niveaus laten zien succesvol te kunnen zijn met zijn zeer duidelijke en herkenbare spelopvatting. Bosz was toen hij kwam echt wel van een ander kaliber dan Keizer die echt nog nooit iets bijzonders heeft laten zien en waarbij nog geen enkele vorm van een bepaalde filosofie of spelopvatting steeds terug te zien is bij zijn ploegen. Hem aanstellen is echt krankzinnig. Bij Ajax gaat het echt om tientallen miljoenen euro's, terwijl die man nergens echt iets klaargespeeld heeft...
 
Duke222
 
0
6 juni 2017 om 00:40
Er is tussen iedereen verschil. ( en waarom haal je alleen keizer aan maar niet kluivert?) Ik heb het over dat ajax best een gok mag wagen. Een Stam heeft ook tot nu toe aardig gedaan bij jong ajax en nu bij reading maar ook voor stam is het een beginnetje als hij echt nu voor ajax 1 groep zou komen, en een kluivert? wat als hij t bijv zou worden ?ook kluivert heeft nog niet echt een eerste elftal gecoach van groot formaat. ?of toen de boer kwam wat had hij bewezen toen hij voor de groep kwam? (en ik vond dat spel van de boer nieteens zo goed eigenlijk) Ik zeg niet dat een keizer zou slagen bij ajax , maar het is een minder gek idee dan hoe jij het ziet. ik vind een keizer niet onderdoen voor een stam of kluivert zoals ik hjierboven al uitleg, enige verschil is misschien dat we de andere vooral allemaal door hun successen als spelers kennen. Maar het is aan ajax .
 
PeterVermeuIen
 
7
5 juni 2017 om 22:15
Als Marcel Keizer niet wordt dan ga ik voor Ron Jans. Hij liet PEC Zwolle leuk voetballen en hij is goed met de spelers. Maar geen Stam, heeft een verdedigende denkvermogen en heeft geen Ajax voetbal in zijn gedachte.
 
Cyberize7x
 
0
5 juni 2017 om 22:20
Vraag mij af of Ron Jans de druk aankan bij zo'n grote club als Ajax. Hij lijkt toch beter te kunnen werken in de luwte bij een relatief kleinere club. Toch laat ik mij graag verrassen want ik vind het een prachtcoach!
 
PeterVermeuIen
 
1
5 juni 2017 om 22:21
Ja dat klopt maar geef een kans! Van Gaal kwam ook uit een onbekende hoek en dat pakte goed uit. Je ziet toch dat alle spelers loyaal zijn aan Jans dus waarom niet.Soms zie ik PEC Zwolle voetballen waarvan ik dacht dat het niet uit de kwaliteit van de selectie kwam maar door de getrainde Jans. Want zoiets heb ik bij zon kleine clubs nooit zien voetballen, dat is de klasse van Jans.Zo zag ik ook een keer op tv toen iemand bij zijn thuis was zag ik veel papieren op zijn eettafel liggen en dat bleek een tactisch planning voor de volgende wedstrijd te zijn dus hij is zeer actief.
 
Markofiets
 
4
5 juni 2017 om 22:22
Ik ben het helemaal met je een. Als Marcel Keizer van het niet wordt zou ik Ron Jans wel is willen zien bij Ajax en die is vrij.
 
De Toekomst
 
0
5 juni 2017 om 22:37
Jezus man, pure armoede. Keizer is op basis van niks geschikt. Ron Jans is een leuke schoolmeester voor provinciale clubs in opbouw. Aardige, nette man ook. Hij is echter geen man die past bij de bravoure en brutaliteit die Ajax uit hoort te stralen, geen man voor een topclub en geen man die de stromingen binnen Ajax aan zou kunnen. Die wordt, met zijn keurige gedrag, opgeslokt.
 
PeterVermeuIen
 
2
5 juni 2017 om 22:42
Dat was van Gaal ook.. en dat pakte goed uit. "Geen kleurige voetbalschoenen, alle sokken omhoog trekken en shirts in broek".Jans is ook heel goed met spelers en dat is belangrijk.
 
De Toekomst
 
1
5 juni 2017 om 22:49
Goh, het is zo'n 30 jaar geleden eens goed gegaan met een onbekende trainer, dus waarom niet nu? Als dat je beste onderbouwing is om iemand aan te stellen als hoofdtrainer bij Ajax, kunnen we bijna iedereen aanstellen...
 
GluubsterTJ
 
3
6 juni 2017 om 00:36
@de toekomst: FdB is een recenter voorbeeld... Die deed het toch prima met het materiaal dat er was. Daarnaast zijn er ook talloze voorbeelden van ervaren, bekende trainers die niet goed uit de verf komen bij een club(ga even niet de moeite doen om voorbeelden te noemen). Ik denk niet dat het een kwestie is van ervaring en bekendheid, maar meer of het type trainer past bij de spelopvatting die Bosz er dit jaar in heeft geslepen. Lijkt mij voor alle Amsterdammers prettig Dat hierop voort geborduurt wordt, anders was dit jaar(ondanks de knappe prestatie in Europa) niets meer dan een weggegooid jaar.
 
nelisio
 
1
5 juni 2017 om 22:16
Volgens mij is Patrick Kluivert een interessante kandidaat. En binnenkort vrij ...
 
De Toekomst
 
2
5 juni 2017 om 22:38
Ja, want die is al jaren succesvol geweest als trainer of heeft een duidelijke spelopvatting die hij erin kan hameren.. Als Kluivert het wordt, moet er wel echt een hele goede veldtrainer bijkomen.
 
SuperPro
 
1
5 juni 2017 om 22:18
Persoonlijke vindt ik Stam een goede coach maar nog te weinig ervaringen als het op Europees voetbal aankomt. Die herr Schmidt is op papier wel een logische keuze. Ajax heeft eerder succes gehad met een buitenlandse coach (Olsen).
 
Kowalski
 
2
5 juni 2017 om 22:37
Mee eens. Stefan Kovacs reeg in 72 alle grote prijzen aaneen.
 
Kowet74
 
4
5 juni 2017 om 22:23
Ik zou graag Seedorf willen zien met een ervaren assistent naast Spijkerman zoals Morten Olsen die Seedorf erin begeleid.
 
MagicMike
 
3
5 juni 2017 om 22:26
Stam past qua speelwijze dus totaal niet bij Ajax. Maar ik kan begrijpen dat Bruggink dit graag zou zien.. Overigens lijkt het me sterk dat er sprake zou zijn van "kan Ajax hem betalen". Hou op zeg, op dit moment in zijn trainerscarriere zou Stam heel erg blij moeten zijn als er een club van het kaliber Ajax bij hem zou aankloppen. En zou hij het niet eens over het salaris moeten hebben, bij wijze van spreken. Overigens ben ik er nog helemaal niet van overtuigd dat Bosz weg gaat. En zo ja, denk ik dat Overmars, Bergkamp en vd Sar al een opvolger klaar hebben staan in de coulissen. En daar vertrouw ik ze wel in, per slot van rekening hebben ze ook Peter Bosz de kans gegeven aan het begin van het voorbije seizoen.
 
De Toekomst
 
0
5 juni 2017 om 22:45
Ja, maar Bosz was een duidelijke kandidaat. Nu worden de gekste namen genoemd...
 
MagicMike
 
0
5 juni 2017 om 22:51
Daar heb je gelijk in, Bosz was toen vanaf het begin al de duidelijke kandidaat. Tja, ik weet het ook verder niet. Maar als ik kijk naar de uiterste rust die er bij Ajax heerst gedurende deze "soap" die al enige dagen aan de gang is, heb ik het idee dat ze al lang de vervanger klaar hebben staan. Of dat ze gewoon geweigerd hebben om Bosz te laten gaan en daar in blijven volharden; zodat er, wat Ajax betreft, helemaal geen sprake is van een "soap". Wat Bild en de Telegraaf verder ook roepen..
 
De Toekomst
 
0
5 juni 2017 om 22:59
Als De Telegraaf iets meldt omtrent Ajax zit daar meestal wel een kern van waarheid in. Ook Bild is over het algemeen zeer betrouwbaar. Ik geloof niet dat beide ernaast zitten. Bosz zal vertrekken.
 
EverydayChap
 
0
5 juni 2017 om 22:58
Hij heeft een contract die afgekocht dient te worden bij Reading, toch?
 
MagicMike
 
0
5 juni 2017 om 23:08
Zou kunnen. In dat geval begreep ik de opmerking van Bruggink verkeerd..
 
apjo
 
0
5 juni 2017 om 22:31
Als het toch een buitenlander moet worden zou ik voor Klinsmann gaan , heeft een naam , verstand van goed voetbal en een berg ervaring als speler en als trainer. Liet zien bij het Duits elftal dat hij met jonge gasten alsmede met ervaren voetballers kan werken. Liet team USA leuk voetballen met beperkte spelers. EEn goede assistent erbij en je hebt een goede betrouwbare trainen.
 
Kowalski
 
0
5 juni 2017 om 22:32
Stam is een typische manager voor de Engelse velden. Moet je niet aan beginnen als Ajax zijnde.
 
Kowalski
 
0
5 juni 2017 om 22:38
Heeft Ajax Oscar Garcia op het lijstje staan? Adept van Cruijff , speelt goed voetbal en haalbaar. Anders de trots opzij en Jonk voor de groep zetten.
 
De Toekomst
 
0
5 juni 2017 om 22:47
Jonk wil niet eens trainer zijn... En daarbij hing het conflict met Jonk niet alleen over trots, maar over hele bepalende aspecten binnen de organisatie. Dat kan je niet zomaar even opzij leggen, anders hadden ze dat toen wel gedaan..
 
Kowalski
 
0
5 juni 2017 om 22:58
Het lijkt me niet dat hij een cursus Coach Betaald Voetbal heeft gehaald om als wc-papier te gebruiken toch? Verder met je eens, als het toen niet uitgepraat kon worden, dan nu ook niet. Al is het wel het proberen waard.
 
De Toekomst
 
0
5 juni 2017 om 23:03
Als we conflicten bij gaan leggen en het onmogelijke willen realiseren, ga dan voor Van Gaal. De voorbeeldtrainer van Bosz, de man die de club kent, ervaring heeft en spelers over kan halen langer te blijven. Iemand die met talenten om kan gaan ook. Probeer dat. Cruijff en Van Gaal lagen dichtbij elkaar qua spelopvatting. Dus om de lijn van Cruijff qua spel door te trekken en Cruijff te eren, zou Van Gaal een van de meest geschikte kandidaten zijn. Ook heeft hij in het verleden al gewerkt met de mannen die het nu voor het zeggen hebben.
 
Leeuw087
 
0
6 juni 2017 om 07:11
De Toekomst, Even een eerder citaat van jou zelf, " Weer zo'n slechte reactie. Ik word er echt droevig van.. ". Ik beschouw jou ook als een man die enig verstand van zaken heeft, maar om te zeggen dat de spelopvatting van Cruijff en van Gaal dicht bij elkaar lagen...... Hier ga je toch echt een brug te ver. Nog even een stukje hoe Cruijff er zelf over dacht: " De opvattingen van Louis van Gaal zijn onverenigbaar met die van Johan Cruijff. De eerste richt zich op het collectief, de tweede op het briljante individu. Zijn voetbalvisie is eerder gericht op het collectief en die van Cruijff op het individu. De voetbalvisie van Cruijff, opgeschreven in het rapport Naar georganiseerde chaos: op weg naar succes van maart 2011, is bedoeld voor de lange termijn en moest zorgen voor rust, continuïteit en progressie. Het is een visie die uitgaat van een individuele benadering van voetbaltalenten, en die wordt al een paar maanden ten uitvoer gebracht. 'individu gaat voor teamresultaat en opleiden gaat voor winnen. Met je hart De intuïtieve benadering van Cruijff tegenover de meer autoritaire gestructureerde managementstijl van Van Gaal blijkt ook uit Cruijffs opmerking over het Ajax jeugdbeleid onder Van Gaal en Co Adriaanse destijds. Cruijff: 'ik heb niets tegen computers, maar voetballers beoordeel je op je intuïtie en met je hart. Op basis van de criteria die nu bij Ajax worden gehanteerd, was ik absoluut afgetest. Toen ik 15 was, kreeg ik de bal met links nauwelijks vijftien meter weg en met rechts misschien twintig meter. Een corner nemen kon ik dus niet. Bovendien stelde ik fysiek niets voor en was ik vrij langzaam. Mijn twee kwaliteiten waren een enorme techniek en inzicht, uitgerekend twee dingen die niet door een computer zijn vast te stellen.' Succes zonder kwaliteit is saai, kwaliteit zonder succes is nutteloos.". Dus een groter verschil qua spelopvatting bestaat er niet tussen Johan Cruijff( individu) en Louis van Gaal ( collectief), we kunnen hooguit kijken wat mogelijk is.
 
LW88
 
0
5 juni 2017 om 22:39
Doe mij Schmitt maar. Coach die eigenlijk alleen maar aanvallend denkt. 4-2-3-1 spelen en vol pressie spelen. In elk geval stuk leuker om naar te kijken dan het tikkie schuif dat Reading speelt onder Stam. Stel Ajax ontvangt 5 miljoen voor Bosz, investeer die 5 miljoen dan maar in het salaris van een top trainer zoals Schmitt of zelfs Tuchel (fan van Nederland en fan van Ajax/cruijff dus waarom niet). 2 miljoen per jaar met een contract van 2 seizoenen.
 
MagicMike
 
0
5 juni 2017 om 22:46
Tja, maar dan kan je beter Bosz hier houden en hem nog een miljoen per jaar uit eigen zak (ajax) geven. Dan ben je er in ieder geval van verzekerd dat je een trainer hebt die op dezelfde voet verder gaat als nu. Die 5 miljoen die je dan mis gaat lopen doordat je Bosz hier houdt, moet je er dan maar graag voor over hebben.
 
De Toekomst
 
0
5 juni 2017 om 22:54
Dat was ook mijn eerste keus, maar blijkbaar denkt Ajax dat dit goed is. Voor mij is het nog steeds onbegrijpelijk. Had Bosz aan zijn contract gehouden. Na de rel rond Gudelj had hij het toch nooit kunnen maken om dan zelf te mokken..
 
wolterx
 
0
5 juni 2017 om 23:44
Maar Ajax zou juist door interne conflicten met Bosz gewillig tegenover een overstap van Bosz staan. Zou gaan over de geslotenheid van Bosz en Kruzen tov Spijkerman en Bergkamp, zou zelfs zover zijn gevorderd dat Spijkerman na dit jaar ermee wilde stoppen (buiten gesloten) en Bergkamp en Bosz/Kruzen weinig tot geen contact meer hebben (dit is nooit officieel bevestigd maar dat is het verhaal dat al paar dagen in de rondte gaat, al van voor dat zeker leek dat Bosz zou vertrekken en dat er interne conflicten waren) zodoende snap ik wel dat de club niet moeilijk zal doen en het zal gooien op "een stap gunnen" en er weer "fans" het gaan gooien op de onbetrouwbaarheid van Bosz en zijn verleden in een ander shirt. Zo hoef die beerput niet open.
 
MagicMike
 
0
6 juni 2017 om 00:23
Ja, dat snap ik. Had het ook gelezen. ,aar ik vind het gewoon echt jammer als hij weg zou gaan. Ik bedoel, heb echt genoten van het spel gaandeweg het afgelopen seizoen. En dat was al jaren niet meer het geval geweest. Nou ja, ik hoop maar dat iedereen bij Ajax weet wat ze aan het doen zijn. En dat we verder de weg omhoog blijven gaan, zoals vd Sar en Overmars kort geleden nog hebben gezegd.
 
infodesk
 
0
5 juni 2017 om 22:52
dat vind ik beetje te veel er zijn te veel trainers die op dit moment dit ajax willen trainen. Waarom dan te veel te betalen als je ook gewoon een hele goeie trainer vind die voor de helft of mischien minder ajax wil trainen. Ik vind stam de beste kandidaat alleen vanwege de geschiedenis. ik vind gewoon een nederlander aanstellen alleen al vanwege de taal ,en er zijn genoeg nl trainer die goed genoeg zijn.
 
Janta
 
1
5 juni 2017 om 23:33
Smidt en Tuchel zijn geen trainers met de Ajax fylosofie, wie heeft dat jullie wijs gemaakt. Ten Heg word ook al genoemd maar uit nergens blijkt waaruit?
 
infodesk
 
0
5 juni 2017 om 23:06
maar de allerbeste is als bosz blijft. Waarom had ajax hem niet een nieuwe contract aangeboden toen bekend werd dat Dortmund hem wou, en flink tekengeld alleen maar om te laten zien dat je hem echt waardeert en hem niet weg wil hebben. Dat had ajax ook kunnen doen en misschien hadden we deze probleem niet gehad. Ik vind het jammer want het leek alsof ajax bezig was met iet moois en ze zeker nog niet klaar waren, vooral met oog op de championsl. Voorronde spelen met bosz was een stuk makkelijker geweest. Stel je voor dat je 5 mil krijgt voor bosz, maar je loopt champl mis vanwege een andere trainer die een andere tacktiek probeert dan verlies je toch alsnog veel geld. En je speelt weer niet in de champl. Waardoor je spelers misschien wel naar een team kunnen die dat wel speelt, en dan moet je echt opnieuw beginnen.
 
De Toekomst
 
0
5 juni 2017 om 23:11
Ajax had hem niet eens een nieuw contract aan hoeven bieden. Dortmund afwijzen had voldoende geweest.
 
Verpatopspits
 
1
5 juni 2017 om 23:27
Luis Enrique dat zou wat zijn zeg. Destijds hoogstpersoonlijk door de nummer 14 opgehaald vanuit Madrid. Weet wat er gevraagd wordt. Volgens mij droom ik al...
 
Janta
 
0
5 juni 2017 om 23:28
Smidt is helemaal geen type trainer die Ajax zoekt, houd wel van aanvallend voetbsl maar dan wel lange halen snel thuis. Iemand heeft zijn naam een genoemd en meteen begint men te papagaaien.
 
Tonikroos8
 
0
5 juni 2017 om 23:34
Geef keizer gewoon een kans. Die man heeft mooi voetbal laten zien. Ben daar vaak genoeg naar de toekomst geweest km maar een wedstrijd van hun te kijken en wat heb ik genoten. Als ze iemand anders willen kies schmidt. Speelt aanvallend voetbal. Stam al helemaal niet dat zou weer tikje breed voetbal worden.
 
Illuminum023
 
1
5 juni 2017 om 23:59
Roger schmidt past zich altijd aan aan de tegenstander. Opzouten met hem. Bosz is iemand die kiest voor zichzelf. Moet ook in het leven. Ik zeg geef Keizer de kans! Alsof we de champions league ooit nog winnen. Zijn een bedrijf dat winst moet boeken via verkoop. Thats kapitalism!
 
FC Twente 1965
 
0
6 juni 2017 om 00:16
Laurent Blanc zou ik wel wat vinden of een Duitse trainer zoals Klinsmann, Sammer, Schaaf of Schmidt
 
JuventusPuglia
 
0
6 juni 2017 om 01:49
Als Bosz echt weggaat moet Ajax meteen voor Roger Schmidt gaan. Zelfde filosofie en hij is nu vrij wat normaal niet gebeurd. Ajax heeft zijn naam opgepoetst en Ajax is weer een interessante naam geworden. Ik denk serieus dat als Ajax het probeerd hij wel wil komen
 
GluubsterTJ
 
1
6 juni 2017 om 02:03
Zelfde filosofie, niet helemaal hoor. Er zijn zeker wel overeenkomsten, maar het is niet dat de heren qua tactiek in dezelfde pot pissen. Ik zou gaan voor een interne oplossing, puur omdat de rust dan beter wordt bewaard binnen de club en omdat de manier van spelen al bekend is.
 
PeterVermeuIen
 
1
6 juni 2017 om 06:40
Vraag me af wat de inbreng van Spijkerman en Bergkamp waren dit seizoen volgens mij hebben we alleen maar de hand van Peter Bosz en Henrie Kruzen gezien en dat was uitstekend. Als Spijkerman en Bergkamp oorzaak zijn van het vertrek van Peter Bosz en Henrie Kruzen dan slaat de directie in Amsterdam de plank volledig mis