Rangnick komt terug van pijnlijke uitspraken over Ronaldo uit 2016
Vrijdag, 3 december 2021 om 13:13

Ralf Rangnick ziet ernaar uit om samen te werken met Cristiano Ronaldo. De nieuwe interim-trainer van Manchester United keek donderdagavond vanaf de tribune naar de wedstrijd tegen Arsenal (3-2 zege) en zag Ronaldo uitblinken met twee doelpunten. Rangnick merkt een enorme gedrevenheid bij CR7 en hoopt dat diens ploeggenoten bij Manchester United een voorbeeld nemen aan de 36-jarige aanvalsleider.

Rangnick is de grondlegger van de Red Bull-filosofie van gegenpressing: bij balverlies probeert een ploeg zo snel en zo hoog mogelijk terug in balbezit te komen in plaats van terug te zakken. Op zijn eerste persconferentie als interim-trainer krijgt hij de vraag of een gelouterde ster als Ronaldo zich zal moeten schikken naar de filosofie van Rangnick. "Je moet je stijl en je ideeën over voetbal altijd aanpassen aan het spelersmateriaal dat je hebt, niet andersom", maakt hij echter duidelijk.

"In de tweede helft van de wedstrijd van gisteren kon je weer zien dat Cristiano een ongelooflijke professional is. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo fit is op zijn leeftijd", vervolgt Rangnick. "Hij is nog altijd een speler die makkelijk het verschil kan maken. Het gaat er echter om dat we het gehele team ontwikkelen, niet alleen Cristiano. We spelen in de meest competitieve competitie ter wereld en we hebben alle spelers nodig. Gisteren zag ik dat Cristiano meer dan bereid is om zijn bijdrage te leveren. Zijn ploeggenoten zullen hetzelfde moeten doen."

Rangnick reageerde daarmee indirect ook op oude uitspraken die hij deed over Ronaldo. In 2016, toen hij nog sportief directeur was van RB Leipzig, kreeg Rangnick de vraag of hij liever Lionel Messi of Ronaldo zou contracteren. "Het is absurd om te denken dat het goed zou gaan als zij hier zouden komen spelen. Ze zijn allebei te duur en te oud", reageerde Rangnick toen. Ronaldo was destijds pas dertig jaar. Rangnick doelde met zijn antwoord op het inpassen van de vedetten in zijn toenmalige elftal met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 23 jaar.

Het samenwerken met grote sterren als Ronaldo verwondert Rangnick niet. "Manchester United is duidelijk de grootste club waarvoor ik heb gewerkt. Het is een van de grootste clubs ter wereld, zo niet de grootste. Het is een enorme uitdaging, maar ik heb eerder bij Schalke 04 met grote sterren gewerkt." Rangnick is in principe aangesteld als interim-trainer tot het eind van het seizoen. Er is nog niet gesproken over de mogelijkheid van een langer verblijft, vertelt hij desgevraagd. "De personen met wie ik heb gesproken, waren heel duidelijk: het gaat momenteel om een rol voor zes à zesenhalve maand."

"We hebben nooit gesproken over wat in de zomer kan gebeuren. Ik ben me er volledig van bewust dat de club misschien op zoek gaat naar een nieuwe trainer", geeft Rangnick aan. "Als de club het gesprek met me aangaat, zien we het wel. Als alles goed is gegaan en het team zich heeft ontwikkeld, en de club vraagt mijn mening, dan geef ik misschien wel hetzelfde advies als ik tweemaal deed bij RB Leipzig: dat het verstandig kan zijn om een jaar langer met mij door te gaan. Maar dat is allemaal hypothetisch. We kunnen het daar nog niet over hebben. Voor mij gaat het erom om de komende wedstrijden te winnen."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
1
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
12
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
28
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (16)

 
sprokkie
 
27
3 december 2021 om 13:18
Volgens mij zet Leipzig met name in op talentvolle jonge jongens. Dat Messi en Ronaldo destijds te oud en te duur waren lijkt me dan opzich ook geen rare uitspraak. Voor Leipzig te oud en te duur welteverstaan.
 
PaulR_1982
 
3
3 december 2021 om 15:18
Precies dit. Maar als je het op deze (de juiste) wijze bekijkt, valt er geen relletje van et maken he. En dat is waar heel veel mensen/media op drijven.
 
Japie_Krekel
 
3
3 december 2021 om 15:47
Precies en wat Rangnick hier zegt vind ik heel verstandig want veel trainers snappen niet dat je je speelwijze en systeem moet afstemmen op je spelersmateriaal en niet dat je spelers geforceerd gaat proberen te laten spelen in een systeem waar ze niet in passen
 
Deem.
 
1
3 december 2021 om 16:17
Ligt natuurlijk ook heel erg aan de situatie. Denk je dat Spurs van Conte verwacht dat hij er maar het beste van maakt met deze groep, bijvoorbeeld?
 
Japie_Krekel
 
1
3 december 2021 om 16:25
Nee, ik denk dat ze verwachten dat hij het maximale rendement eruit haalt en dat bewerkstellig je door een speelwijze en systeem te hanteren waarin de kwaliteiten van je beste spelers het allerbest tot hun recht komen. Dat is wat je van een coach verwacht
 
Deem.
 
0
3 december 2021 om 16:40
Of je stelt die coach in staat zijn systeem te spelen door hem de spelers te geven die hij daarvoor nodig heeft.
 
Japie_Krekel
 
0
3 december 2021 om 17:10
Klopt, maar dat is een proces voor de langere termijn. De coach moet dat dan geleidelijk erin slijpen door door te selecteren maar tot die tijd moet je niet een systeem gaan hanteren waar een spelersgroep niet voor geschikt is want dan ben je niet goed bezig
 
OREELY
 
1
3 december 2021 om 13:25
uitspraak daar gelaten, denk dat het interessant is om te zien hoe hij het systeem gaat aanpassen. momenteel heeft hij niet echt de spelers (vooral achterin) om het type voetbal te spelen wat mensen gewend zijn van rangnick teams.
 
PanFC
 
10
3 december 2021 om 13:29
Ik ben even gaan zitten voor deze persconferentie en moet zeggen dat ik een reã£â«le man hoorde spreken. Geen domme dingen gezegd, geen loze beloftes gedaan. Duidelijk laten zien wat zijn visie is, dat dat even zal duren voordat je dat terug ziet op het veld. En gelukkig ook niet iemand die aangeeft dat Manchester altijd `zijn club is geweest` Verfrissende persconferentie all in all.
 
ErnumsJung
 
1
3 december 2021 om 14:14
Op het moment dat zijn visie en spel goed uitgevoerd kan worden zit ie al aan het einde van zijn termijn ben ik bang… Helemaal met dit spelersmateriaal… ik vind het ook raar dat hij voor de korte termijn is gehaald, Rangnick is echt een opbouwtrainer voor de langere termijn.
 
SWNH14
 
1
3 december 2021 om 14:29
Ben ik met je eens maar hij blijft ook in adviserende rol voor 2 jaar. Als hij (relatief veel) invloed krijgt op wie z'n opvolger wordt, kan dat best werken. En wellicht blijft die dus nog wel langer. Ik ben iig benieuwd of die het niveau van man u weer wat omhoog krijgt met hier en daar een pot om van te genieten.
 
PanFC
 
0
3 december 2021 om 15:42
Eens en de volgende manager zal dan ook absoluut uit de klas van Rangnick moeten komen, wil je daaropp aansluiten. Anders had je hem net zo goed niet hoeven aanstellen. Maar wie dat zou moeten worden, ik weet het niet.
 
ErnumsJung
 
0
4 december 2021 om 08:10
Dat maakt het nog vreemder. Waarom die man zoveel invloed geven, ook om te bepalen wie zijn opvolger wordt, terwijl hij het zelf ook kan doen… is op zijn minst vreemd toch?
 
Denn01
 
12
3 december 2021 om 13:32
Ronaldo kan nog wel 4 jaar mee. Dus hem een wapen maken wat hij uiteraard al is zou slim zijn van een trainer. Daarnaast is Ronaldo zelf al een soort trainer die medespelers op hun dingen wijst iets wat Robben ook in zich had. Zie in beiden wel een goede trainer omdat dit echte topsporters zijn. Niet zoals kroket van der Vaart en bamibal Sneijder in zijn laatste jaren als voetballer.
 
ModricMagic
 
8
3 december 2021 om 13:48
Toch niet raar toch? Leipzig heeft een duidelijke visie en dat is de reden waar ze nu staan. Jonge spelers halen, die beter maken en met grote winst verkopen. Ronaldo en Messi pasten daar niet tussen en die kosten natuurlijk een godsvermogen.
 
SocioFan1
 
3
3 december 2021 om 15:24
"rangnick is de grondlegger van de Red Bull-filosofie van gegenpressing: bij balverlies probeert een ploeg zo snel en zo hoog mogelijk terug in balbezit te komen in plaats van terug te zakken." Echt wat deed Pep toen bij barca dan? Maar de definitie is niet juist hier, maar het is gewoon de basis van toen al, alleen wordt er nu meer power, energie, en fysiek bij gegooid. En dat samen maakt dat zogenaamde gegenpressing. Enig verschil kan nog zijn dat dus met de gegenpressing, er directer wordt gespeeld, snel toeslaan in de omschakeling. En als je technische spelers hebt is nu dus niet meer genoeg, want een team met meer power, loopvermogen e.d. kan je dan alsnog verslaan. Het is gewoon een mix dat samen is gegaan maar een groot aspect van dit spel was er allang al. Het wordt allemaal wel erg overdreven opgehemeld.