'Saudi-Arabië krijgt hevige concurrentie in strijd om WK van 2034'
Woensdag, 11 oktober 2023 om 09:53

Australië, Indonesië, Maleisië, en Singapore denken erover na om een gezamenlijk bid uit te brengen op het WK voetbal van 2034. De vier landen denken op die manier het grootste voetbaltoernooi van de wereld uit handen te kunnen houden van Saudi-Arabië, dat al langere tijd aast op de organisatie.

De plannen van Australië en Indonesië om het WK van 2034 te organiseren lagen al langere tijd op tafel, maar nu voegen Maleisië en Singapore zich dus bij het bid. Dat zegt Erick Thohir, het hoofd van de Indonesische voetbalbond, in gesprek met de Australische krant Sydney Morning Herald.

Thohir acht de vier landen kansrijk. "Ik denk dat de FIFA zal zien dat het Midden-Oosten vorig jaar met Qatar al gastheer is geweest. Ik weet zeker dat de wereldvoetbalbond andere landen een kans gaat geven." Volgens Thohir waren Maleisië en Singapore zeer enthousiast over de plannen van Australië en Indonesië.

De FIFA wil deze maand weten welke landen zich kandidaat stellen voor de organisatie van het WK 2034. Eerder gaf de voetbalbond al aan dat landen uit Azië en Oceanië een grote kans maken, daar andere continenten bij volgende toernooien aan de beurt zijn. Indien Saudi-Arabië ook het WK van 2034 niet toegereikt krijgt, is dat voor de vermogende investeerders een hard gelag.

Eerder hoopte de oliestaat op de organisatie van het WK van 2030, maar dat toernooi werd door de FIFA toegewezen aan Marokko, Portugal en Spanje. Ook worden diverse wedstrijden van dat toernooi afgewerkt in Argentinië, Paraguay en Uruguay. Saudi-Arabië dreigt dus voor de tweede maal op rij mis te grijpen.

Versoepeling van vereisten
Eerder deze week maakte The Guardian nog bekend dat de FIFA de stadionvereisten voor het WK van 2034 heeft versoepeld. Daarbij had het er alle schijn van dat de voetbalbond dat deed om Saudi-Arabië tegemoet te komen. Om het WK van 2030 te organiseren moet een land veertien stadions kunnen aanbieden, waarvan er al zeven zijn gebouwd. Voor het mondiale eindtoernooi van vier jaar later hoeven er maar vier stadions al gebouwd te zijn.

Door de versoepeling voldoet Saudi-Arabië in ieder geval aan de stadionvereisten. Om een WK te mogen organiseren, heeft het organiserende land stadions met minimaal 40.000 zitplaatsen nodig. Voor de (halve) finale dient een stadion met tussen de 60.000 en 80.000 zitplaatsen aanwezig te zijn. Saudi-Arabië organiseert de Asian Cup in 2027 en heeft dan vier stadions met minimaal 40.000 zitplaatsen staan: twee in Riyadh (die nog verbouwd worden), één in Jeddah en één in Dammam, waarvan de bouw vorige maand gestart is. Toch lijkt het erop dat de oliestaat hevige concurrentie krijgt voor de organisatie van het WK van 2034.

Meer nieuws
   
18:31
18:31
Ajax wil zo snel mogelijk af van drietal: 'Ze vormen een eiland in de groep'
22
   
18:00
18:00
Live meepraten in LaLiga: FC Barcelona - Rayo Vallecano
9
   
18:00
18:00
Live meepraten in LaLiga: Villarreal - Real Madrid
1
   
18:00
18:00
Hoe Galatasaray en Fenerbahçe ooit bijna één club werden
19
   
17:54
17:54
Kramer rookt sigaar en zingt bekend Feyenoord-liedje in kleedkamer van RKC
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (77)

 
SuperMario-010
 
58
11 oktober 2023 om 09:56
Indonesië zou echt fantastisch zijn.Echt een voetbal gek land.
 
CRLO
 
16
11 oktober 2023 om 10:00
Totdat je dalijk om 09:00 voor de tv zit voor Nederland Colombia
 
NorgeNederland
 
95
11 oktober 2023 om 10:01
@CRLO ja alle landen in het Oost-Azië kunnen lekker de t*** genieten vanwege tijdsverschil toch. Wat is dat nou voor een argument. Als je dadelijk in LA speelt heb je ook een groot tijdsverschil.
 
ceejah
 
63
11 oktober 2023 om 10:02
In Braziliã« zat ik om 3:00 `s nachts voor de tv. Ik vind het zijn charmes hebben. Niet alles draait om Europa.... De hele wereld kijkt naar het WK en daarom moet van de FIFA het organiserende land telkens uit andere delen van de wereld komen.
 
juweel
 
5
11 oktober 2023 om 10:54
@crlo ik kan mij het wk in amerika nog voor de geest halen, dat was altijd erg leuk om midden in de nacht, naar de club te gaan en daar met zijn allen voetbal te kijken. je moet er wat voor over hebben, dat hebben ze in andere landen vaker als er een toernooi weer eens in europa is.
 
Ijsmuts
 
2
11 oktober 2023 om 12:03
Ik zat in de laatste weken van groep 8. Mocht bij een vriendje blijven slapen die zn wekker midden in de nacht had gezet zodat we Nederland-S.Arabie konden kijken. Eenmaal beneden op de bank voor de buis ben ik meteen weer in slaap gedonderd. Mooie tijd Daarna kwamen de eind-tienerjaren en twintigerjaren. Die kon ik prima snachts doorbrengen. Inmiddels 40+ en papa. Nachtwedstrijden gaan echt een uitdaging worden.
 
 
1
11 oktober 2023 om 12:12
Haha, hier exact hetzelfde. Alleen zat ik met m'n pa beneden en niet in slaap gedonderd. Kan me de goal van taument nog goed herinneren
 
pinko
 
0
11 oktober 2023 om 17:42
Kun je weer mooi op tijd naar bed!;-))
 
Mikeyduff
 
0
12 oktober 2023 om 14:51
Ik woon in Thailand, dus zou dit zeker toejuichen hahaha. Dan zou ik eindelijk normale tijden hebben.
 
The-Jump
 
7
11 oktober 2023 om 10:00
Ben net terug uit Indonesia, en kan bevestigen dat daar voetbal enorm leeft. Sprak met een taxichauffeur die gewoon meerdere Nederlandse clubs kende. Anderzijds is dat land vrij arm en enorm chaotisch (mijn ervaring van Bali dan tenminste, wellicht is bijv. Jakarta al beter) en vraag me af of je daar een WK naartoe wil halen. Voor de bevolking 100%, voor de aanwas aan voetbalfans van andere landen, weet ik het zo net nog niet.
 
ceejah
 
30
11 oktober 2023 om 10:05
Ik ben zowel op Sumatra, Jakarta, Bali en Lombok geweest en ik kan je vertellen dat Bali nog vrij "rijk" is vergeleken met de anderen. Een WK met de daarbij komende toerisme kan juist voor extra inkomsten voor het land zorgen. De cultuur en de gastvrijheid van de mensen daar is in ieder geval een van het mooiste wat ik ooit heb gezien. Door het WK kan Indonesiã« wereldwijd extra erkenning hierin krijgen.
 
Mister_Seal
 
4
11 oktober 2023 om 10:00
Als half indonesiër kan ik dat zeker beamen. Ik heb alleen mijn twijfels wat de FIFA ervan vind omdat onlangs nog de FIFA Indonesië het WK voor voetballers onder 20 jaar heeft ontnomen wegens controverse met Israël.
 
NinjaKong
 
27
11 oktober 2023 om 10:01
Het zou top zijn idd maar ik zie weinig kans. Saudi-Arabië legt gewoon weer een gigantische zak geld neer en gaat iedereen omkopen.
 
Clarkkent2
 
10
11 oktober 2023 om 10:53
Waarom zou dit beter zijn dan Saudie Arabie? Dat land heeft het geld om het te organiseren, heeft een echt voetbalgekke bevoling, inmiddels een competitie die ergens op slaat en ze willen het in hun eentje organiseren. Als zij hun oliegeld hieraan willen spenderen, waarom is dat zo erg? Dus jij wil liever een wk in 4 verschillende landen die niks met elkaar hebben, waar de afstanden de halve wereld bestrijken, en de competities niks voorstellen? Waarom wil je dat liever? Alleen omdat het arabieren zijn?
 
ceejah
 
0
11 oktober 2023 om 11:52
Iedereen wordt omgekocht? Saoedie-Arabië wordt wereldkampioen! Precies zoals Clarkkent zegt, ze hebben het geld om het in goede banen te leiden en ze hebben een voetbalgekke bevolking. Het zou wel mooier zijn als iedereen een eerlijke kans krijgt, maar ik heb persoonlijk liever een WK in Saoedie-Arabië (mits deze in de zomer plaatsvindt) dan in 4 verschillende landen.
 
basbroek
 
2
11 oktober 2023 om 11:55
Met geld is blijkbaar alles te koop. Ik vond Qatar bijvoorbeeld totaal geen aantrekkelijk toernooi. Tijdstip was niet goed. In de winter
 
D@nny
 
2
11 oktober 2023 om 12:39
@Clarkkent Omdat Saudi-Arabië een kutland is? En dan bedoel ik de beleidsbepalers, niet de algehele bevolking. Heeft verder niets met oliegeld of Arabier zijn te maken. Dat is een vooringenomen vraag die in je eigen brein opkomt. Competitie stelt nog steeds geen reet voor daar, voetbal leeft er veel minder dan in een Maleisië of Indonesië (niet dat ik vind datum er WK daar persé gehouden moet worden) en dan krijg je weer zo’n winter WK.
 
ceejah
 
0
11 oktober 2023 om 13:11
Basbroek - Vandaar dat ik ook zeg "mits deze in de zomer plaatsvindt". Met zijn allen bbqen of grote schermen op de pleinen in het zonnetje. Ik ben benieuwd of een WK in 4 verschillende landen wel een aantrekkelijk toernooi kan zijn, ondanks dat het prachtige landen zijn op zich zelf.
 
Mikeyduff
 
0
12 oktober 2023 om 14:53
De halve wereld bestrijken? Singapore, maleisie en Indonesië is echt heel dicht bij elkaar, alleen Australie is ff vliegen, maar desnoods doe je de groepsfases in de eerste 3 landen en de finales in Aussie.
 
NorgeNederland
 
12
11 oktober 2023 om 10:02
Maleisië net zo, hoe daar wedstrijden van het nationale team beleeft wordt is echt bizar. Ze kunnen er weinig van, maar ze leven daar wel echt voor voetbal.
 
bommmel
 
1
11 oktober 2023 om 10:07
Wij zaten er ook tijdens Ivoorkust - Japan in 2014. Dit is over 10 jaar. Als je dat niet kunt plannen heb je echt een veel groter probleem
 
mattijs
 
9
11 oktober 2023 om 09:57
Geweldig dan is er elk geval een keus! Prachtige landen.
 
Hendrik123
 
33
11 oktober 2023 om 10:03
Dat maakt voor de FIFA vrij weinig uit. Die versoepelen de regels niet voor niks. Dat doen ze alleen om het WK aan Saudi Arabië te geven, tegen betaling uiteraard.
 
Giannini
 
4
11 oktober 2023 om 10:39
Ja, deze hoek van de wereld is nu aan de beurt!! Midden oosten hebben we al gehad
 
Clarkkent2
 
1
11 oktober 2023 om 10:55
Dan moet deze hoek van de wereld het gewoon normaal organiseren, met fatsoenlijke afstanden en max 2 landen. IPV de hakve wereldbol die mee doet om het rond te krijgen... en europa krijgt het ook heel vaak dus waarom middenoosten niet?
 
Giannini
 
0
12 oktober 2023 om 09:56
Omdat Midden Oosten geen authentieke voetbal regio is. Een keer (vanwege smeergeld) hebben ze het nu (recent zelfs) kunnen doen, dat is wel genoeg. Nu weer sfeervolle stadions in traditionele landen bij voorkeur. En als het dan weer in een ontwikkelingsgebied qua toernooivoetbal moet, dan maar ZO Azie / Oceanie. En wat betreft het gereis, daar zou de pers eens wat mee moeten doen. Grote mond, maar vervolgens staan alle media uit hetzelfde land met z'n allen naast elkaar dezelfde foto's en berichtjes te maken.
 
TUKKERCOTE
 
41
11 oktober 2023 om 09:57
Laten we dat maar doen dan, liever om 4 uur het bed uit dan weer een zandbak met 38 graden of een wintertoernooi
 
Lierse1997
 
21
11 oktober 2023 om 10:01
Is Australië dan zoveel beter? En in juli is het ook wel makkelijk 30 graden in Indonesië en dan nog eens met een heel hoge luchtvochtigheid.
 
NJfromVOL
 
4
11 oktober 2023 om 10:14
Het lijkt me ook geen pretje te moeten voetballen in Indonesië, Maleisië of Singapore.
 
TUKKERCOTE
 
13
11 oktober 2023 om 10:32
Nog steeds beter al Saudi-Arabië. Heb daar met eigen ogen alle mensonterende culturen gezien en vind het naar mijn mening een barbaars land
 
NJfromVOL
 
13
11 oktober 2023 om 10:51
Ik had het over de weersomstandigheden.
 
PSVAltijd
 
7
11 oktober 2023 om 12:44
Met eigen ogen nog wel . Ga iemand anders voor de gek houden.
 
HVB075
 
0
11 oktober 2023 om 10:49
Australië ligt op het zuidelijk halfrond en de andere landen in het bid nagenoeg op de evenaar. Ik kan je alvast verklappen dat ook dit een winter-WK wordt.
 
D@nny
 
0
11 oktober 2023 om 12:43
Australiã« is makkelijk te doen in de (europese) zomer. Het is hier dan namelijk winter. Tenzij je dat bedoelt natuurlijk ðÿ˜
 
ZLuuk
 
9
11 oktober 2023 om 09:57
Vooral Australië spreekt in deze wel aan, praktisch alles beter dan Saudi Arabië.
 
Eindtovenaar10
 
4
11 oktober 2023 om 11:39
Praktisch alles beter dan S Arabië? Noem alles dan eens op, ben wel benieuwd.
 
D@nny
 
6
11 oktober 2023 om 12:44
Alles is beter dan Saudi-Arabië behalve Noord-Korea, zo goed?
 
Plopkoek
 
18
11 oktober 2023 om 09:57
Echt onzin dit wat krijgen we straks? 10 landen die met een bid komen? Voetbal wordt echt met de dag belachelijker.
 
KoenKampioen
 
18
11 oktober 2023 om 09:58
Ook weer een belachelijk bod natuurlijk, die afstanden zijn gigantisch, maar wat zou het lekker zijn als die Saudis het WK mislopen.
 
mc significant
 
23
11 oktober 2023 om 09:58
Lijkt me een kansloze missie. Als SA iets echt wil en er geld tegenaan smijt zullen ze het krijgen ook
 
Hala010
 
0
11 oktober 2023 om 10:06
Laten we niet doen alsof een Singapore geen geld heeft. Natuurlijk heeft SA meer te besteden, maar er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken als geld. Vooral na de discutabele deals die in het verleden zijn gesloten. Verder zijn het prachtige landen die samen willen werken aan deze bid. Denk dat deze landen een serieuze concurrentie zijn voor SA. Ik zie SA niet op voorhand al winnen om eerlijk te zijn..
 
mc significant
 
3
11 oktober 2023 om 10:35
Mwah, ik vermoed dat er wat de fifa betreft niet echt meer bij komt kijken dan geld
 
N-ajax
 
7
11 oktober 2023 om 09:58
Lijkt me een mooie combinatie van landen die op zichzelf niet veel kans zouden hebben (behalve misschien Australië). En als dit betekent dat het misschien niet in Saudi-Arabië wordt gehouden dan is dat helemaal mooi.
 
ceejah
 
10
11 oktober 2023 om 10:00
De afstand van Singapore naar Sydney is meer dan 6000 km. Ondanks dat het allemaal prachtige landen zijn vind ik dat dit toch echt niet kan. Kunnen de landen het niet af zonder Australië? Ik heb niet tegen Australië, maar ik vind dat niet in dit rijtje passen om het samen te organiseren.
 
GroeneKat
 
118
11 oktober 2023 om 10:01
Ik heb zelf nog stille hoop dat Canada, Iran, Luxemburg, Congo en Zuid-Korea een gezamenlijke bid gaan uitbrengen. Dat zou mijn persoonlijke voorkeur hebben.
 
Lierse1997
 
31
11 oktober 2023 om 10:03
Vaticaanstad lijkt me ook leuk. Gewoon een veld leggen op het Sint-Pietersplein.
 
kroetsj
 
17
11 oktober 2023 om 10:11
De Faeroer eilanden willen ook graag meedoen na het recente succes van KI Klaksvik lijkt mij, wel met het doel van het hosten van de finale in een stadion 5 keer zo groot als hun bevolking.
 
juweel
 
3
11 oktober 2023 om 11:07
inderdaad, vaticaanstad monaco, andorra, en luxemburg en oke, gibraltar, die maken wat mij betreft de beste kans
 
madmarcel
 
3
11 oktober 2023 om 11:37
@juweel: en San Marino en Liechtenstein dan? Te groot?
 
shenkie
 
1
11 oktober 2023 om 10:02
All about the money! Met al het respect voor Singapore en en Indonesie, dat zijn de nummer 157 en 147 van de Fifa Ranking. Andorra staat daar zelfs nog tussenin. Maleisie staat 134. Prachtige landen hoor, maar probeer dan de OS te organiseren. Er wordt toch ook niet een WK skispringen georganiseerd in Nepal, wat ten koste gaat van Oostenrijkse en Sloveense deelnemers?
 
wesley1910
 
11
11 oktober 2023 om 10:14
Wat een onzin. Volgens die beredenering altijd Europa doen maar dan? Het is een mondiaal toernooi dus elke tijd is voor iemand wel lastig. Wel ben ik meer een fan van 1 of 2 landen die in iedergeval naast elkaar liggen zodat je niet te grote verschillen krijgt met vliegen etc(wat je anno '23 ook niet echt meer kan goedpraten natuurlijk).
 
shenkie
 
0
11 oktober 2023 om 11:14
wesley1910 Tuurlijk niet... je kan het wat mij betreft overal doen. Maar het is toch zwaar idioot dat landen als Chili, Zuid-Korea, Colombia, misschien wel Nederland of Belgie het WK moet missen omdat er zo nodig 3 landen van het niveau Andorra (op basis van wereldranglijst) het WK moeten organiseren.
 
JeoNowIt
 
2
11 oktober 2023 om 11:39
Misschien maar beter presteren in de kwalificatie rondes dan? Denk je dat die Italianen het niet jammer vonden dat landen als Duitsland en Nederland wel doorgingen naar het WK om vervolgens te verliezen van de kleine landen? Gewoon beter presteren en anders blijf je thuis, wat voor gehuil is dit nou.
 
RvPstrikerNL
 
0
11 oktober 2023 om 11:46
De ranking maakt wat mij betreft niet zoveel uit. Ik vind wel dat een vereiste moet zijn dat het of een voetbalgek land is of er ruimte en ambitie moet zijn om de sport in de regio te laten groeien. In dit soort landen zou je nog kunnen zeggen dat dat het geval is. De upside is dan niet alleen positief voor de FIFA, maar ook voor de competities hier. Maar voor landen als Qatar en SA valt het op die manier lastig te beargumenteren. Voor hen is het gewoon whitewashing en een duur speeltje.
 
juvedeef
 
0
11 oktober 2023 om 12:15
@ Shenkie Maak je maar geen zorgen hoor met missen van het WK. Aantal deelnemers zal verhoogd worden naar 48. Dus de kwaliteit van het WK gaat sowieso achteruit. Zou het mooi vinden als het in Indonesie gehouden zou worden. Echt een voetbalgek land. Vol met mensen die van het spel houden. Denk dat de sfeer hier geweldig zou zijn. Beter dan SA in ieder geval.
 
shenkie
 
0
11 oktober 2023 om 13:53
Juvedeef Iedereen hierboven reageert met voetbalgek land... maar volgens transfermarkt.nl even de toeschouwersaantallen vs. bezettingsgraad stadion. Borneo FC (koploper) capaciteit 13000 - gemiddelde toeschouwers 7.000 PSIS Semarang - capaciteit 45000 - gemiddeld 7500 . Persikabo capaciteti 28.000 - gemiddeld 1100 Bali United 15.000 - 5000 gemiddeld enz. enz. enz. Met in het achterhoofd 275 miljoen inwoners... Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar dan heeft de term voetbalgekte wel een andere betekenis dan hier! Overigens is het niet dat ik Indonesie het WK niet gun ofzo... van harte zelfs... maar dan is Australie als compagnon toch voldoende?
 
BlubBlub
 
3
11 oktober 2023 om 10:03
Ik zeg doen! Dan kan ik nu alvast aan mijn werkgever doorgeven dat ik tijdens dit WK er een maand niet ben omdat ik gelijk een vakantie inplan
 
eceb99
 
6
11 oktober 2023 om 10:04
Liever dit dan de zandbak
 
djdiondj
 
10
11 oktober 2023 om 10:06
Ik kan niet wachten op het WK 2038 in Nederland, Belgie, Luxemburg, Curacao, Suriname, Zuid Afrika en Sri Lanka! Wat een onzin een WK in 4 verschillende landen. Dit haalt de hele sfeer weg van zo'n WK. 2 landen is echt max. en dan wel buurlanden natuurlijk.
 
kroetsj
 
3
11 oktober 2023 om 10:08
Zou prachtig zijn als Indonesië het WK zou organiseren, echt een voetbalgek land en geeft het voetbal daar hopelijk een extra zet richting de goede kant. Het bid lijkt mij qua afstand niet slim, zal het waarschijnlijk (naast het geld) op worden afgeschoten. Zou eerder Maleisië, Singapore, en Indonesië doen, of Indonesië en Australië, dan zijn de afstanden nog een soort van behapbaar voor de teams en de fans. Verder zouden ze dan mee moeten doen in het corrupte spelletje van de FIFA en net als Zuid-Afrika veel geld moeten betalen aan de juiste mannetjes, dat gaat denk ik toch ook veel Indonesische voetbalfans te ver.
 
Airbags
 
1
11 oktober 2023 om 10:20
Ik kijk altijd met gemengde gevoelens naar zo'n gezamenlijk bid, zeker als het meer dan twee landen betreft, en zeker wanneer je zoals in dit geval een halve dag kwijt bent met het reizen van de ene naar de andere voetballocatie. En aangezien alle organiserende landen dan ook automatisch gekwalificeerd zijn is dat ook in sportief opzicht niet heel koosjer. Aan de andere kant moeten we er ook begrip voor hebben dat niet elk land geld als kraanwater heeft en à la Qatar of Saudi Arabië even met miljarden kan smijten om een stuk of 10 WK-waardige stadions uit de grond te stampen. Zonder dit soort bids blijven er niet veel landen over die het zouden kunnen qua infrastructuur, los van of ze het financieel rondkrijgen. Idealiter doet zich nog een derde bid aan van een fatsoenlijk land waarbij je korte reistijden hebt en er gewoon in één land gespeeld wordt, maar als dat niet zo is heb ik dit veel liever dan een WK in Saudi Arabië.
 
TUKKERCOTE
 
1
11 oktober 2023 om 10:35
Als je de afstanden in de vs ziet maakt dit natuurlijk niet uit. Ik vind dit een leuk bod met fantastische landen. Ook sprijd je de toeristen ipv alles in enkele grote steden te proppen.
 
Garrie Maai
 
2
11 oktober 2023 om 10:30
Azië zou wel weer een keer leuk zijn! Is veel te lang geleden wat mij betreft. Moet ik eerlijk zeggen dat elke nominatie in het Midden Oosten op mij overkomt als omkoperij/steekpenningen.
 
graafschapfan9
 
2
11 oktober 2023 om 10:51
Vorige toernooi was toch in Azië? Qatar hoort in mijn beleving bij Azië.
 
Garrie Maai
 
1
11 oktober 2023 om 13:22
Haha lol, je hebt helemaal gelijk. Ik zat heel erg met het Midden Oosten in m'n hoofd, maar dat is natuurlijk geen officieel werelddeel.
 
vialuna
 
0
11 oktober 2023 om 14:58
Er is bewezen dat elk WK na 94 (waarschijnlijk ook ervoor) is betaald met steekpenningen en heel shady stemmen is gekocht. Het WK in Frankrijk 98, en Duitsland in 2006 bijvoorbeeld. Dus dat het iets is specifiek voor Midden oosten is natuurlijk onzin.
 
TILBURG013
 
0
11 oktober 2023 om 10:33
De normale mensen moeten lekker betalen en anders inleveren voor die klimaathysterie maar wel lekker een WK (mogelijk) gaan organiseren in 4 verschillende waarvan de meeste eilanden zijn. Toont precies aan hoe de elite lekker alles mag doen en de normale mens alles maar moet inleveren. Hypocrisie..
 
Effenberg1
 
1
11 oktober 2023 om 10:51
Het is niet meer de vraag of maar wanneer Saudiër Arabië het gaat organiseren. Zolang er niemand is die zich ertegen uitspreekt binnen de fifa is het gewoon afwachten welk jaar er uit de koker komt. Geld regeert en daar is zeker geen tekort aan in Arabië.
 
Thomas Angelo
 
0
11 oktober 2023 om 11:28
Een WK in Singapore zou geweldig zijn! Het is een zeer modern, veilig, schoon en mooi land. Ik kom er regelmatig met plezier. Ik hoop alleen voor de supporters dat ze de drugs thuislaten en de afval netjes in de prullenbak gooien.
 
benjj
 
4
11 oktober 2023 om 11:46
Lol wat een grap dat mensen hierover gaan speculeren. Denken jullie nou echt dat de FIFA dit WK niet aan de Saudi's gaat geven? Er is een grotere kans dat ik vandaag de jackpot win en tegelijkertijd onder een bus kom dan dat de FIFA niet voor het grote olieveld gaat
 
DarleyTorres
 
1
11 oktober 2023 om 11:49
Indonesie zou echt geweldig zijn. Dat land is compleet voetbalgek.
 
AFC Kraterios
 
0
11 oktober 2023 om 12:00
Maak er anders een toernooi van in Israël en de Gazastrook, schijnt ook fanatieke fans te hebben. Mijn god, dat Saudi Arabië een optie is na Qatar, schandalig, F1 afgelopen weekend is een voorbeeld waarom het niet oke is, ongezond.
 
dvh5981
 
1
11 oktober 2023 om 13:15
Ik heb niet zoveel moeite met een toernooi buiten Europa of Zuid Amerika, maar het is wel verwarrend, indien het meer dan twee aaneengrenzende landen betreft. EK en/of WK in Nederland en Belgie, Korea en Japan, Zwitserland en Oostenrijk, Polen en Oekraine, straks Verenigd Koninkrijk en Ierland - dat is allemaal prima uit te leggen. Die laatste keer dwars door geheel Europa vond ik al minder geslaagd. Het komende WK in drie gigagrote landen vind ik ook al teveel van het goede. Niet zozeer voor mij als kijker, maar de afstanden die door spelers en organisatie van 48 (!!) delegaties plus de FIFA zelf moeten worden afgelegd over zo`n enorm gebied. Dat is onnodig, energieverspillend, tijdrovend en gewoonweg overkill. En dan zouden de versies van '30 en '34 gehouden moeten worden in vier tot zes landen, twee of drie continenten. Teveel en te groot. Nogmaals, waar het plaatsvindt interesseert me geen zak. Mij lijkt India of Indonesie gigantisch leuke landen voor zo`n wereldkampioenschap en de voetbalsport kan erdoor gigantische groei beleven. Maar hou het gebied waarin zo`n toernooi plaats kan vinden wel beperkt.
 
LegendTurk
 
1
11 oktober 2023 om 19:21
Ik heb liever de Maluku eilanden dan Saoedi-Arabië! Ik zeg doen
 
 
0
11 oktober 2023 om 19:59
Indonesië, Maleisië en Singapore lijken me prachtige landen. Maar ken werkelijk 0 voetballers uit die landen en heb ze ook nog nooit op een WK gezien. Maar goed, sportief niveau is al een tijdje niet meer het belangrijkste op zo’n eindronde.