Suriname zet wéér monsterscore neer in aanloop naar zware horde
Zaterdag, 5 juni 2021 om 06:44

Suriname heeft uitstekende zaken gedaan in de kwalificatiecyclus voor het WK in Qatar. Het team van bondscoach Dean Gorré was vrijdagavond lokale tijd met liefst 6-0 te sterk voor Bermuda in het Franklin Essed Stadion in Paramaribo. De Natio gaat na eerdere zeges op de Kaaimaneilanden (3-0) en Aruba (0-6) aan de leiding in Groep B van de CONCACAF-zone, met negen punten uit drie duels en een doelsaldo van 15-0.

Na een kwartier spelen werd al min of meer de toon van de wedstrijd op Surinaamse bodem duidelijk. De debuterende Sheraldo Becker opende in de derde minuut de score en na een klein kwartier was Nigel Hasselbaink het eindstation van een mooie aanval: 1-0 en 2-0. Nog voor het rustsignaal verschenen ook de 3-0 en de 4-0 op het scorebord. Becker maakte zijn tweede na een mooie voorzet van Florian Jozefzoon en Hasselbaink strafte een fout bij Bermuda af.

Hasselbaink completeerde na rust zijn hattrick door een voorzet van Tjaronn Chery te verzilveren en Shaquille Pinas zette de eindstand op het scorebord: een rake kopbal na een hoekschop van Chery. Ridgeciano Haps en Ryan Koolwijk maakten hun debuut en deden dat bovendien in de basis. Ook Mitchell te Vrede en Mitchell Donald maakten als invallers hun eerste minuten in het wit-rood-groene shirt.

Volgende en voorlopig de zwaarste horde voor de ploeg van Gorré is komende dinsdag het treffen met Canada, dat eerst met het Aruba van Stanley Menzo moet zien af te rekenen. Canada won eerder met 5-1 van Bermuda en in de tweede groepswedstrijd werd met liefst 0-11 van de Kaaimaneilanden gewonnen. De ontmoeting tussen Canada en Suriname vindt plaats in het Toyota Park in het Amerikaanse Bridgeview. Canada (+15 na 2 duels) heeft bij winst op Aruba genoeg aan een gelijkspel tegen Suriname (+15 na 3 duels), daar het doelsaldo doorslaggevend is.

Alleen de groepswinnaar gaat door naar de volgende ronde, waarin een van de andere vijf groepswinnaars wacht in een dubbele confrontatie. De winnaars van die duels treffen in de finaleronde in een hele competitie de toplanden van de CONCACAF-zone: Mexico, Verenigde Staten, Costa Rica, Jamaica en Honduras. De beste drie gaan naar Qatar, de nummer vier speelt nog een intercontinentale play-off.

Opstelling Suriname: Hahn; Leerdam, Donk, Pinas, Haps; Koolwijk, Chery, Biseswar; Jozefzoon, Hasselbaink en Becker. Invallers: Donald, Te Vrede, Leeuwin, Apai en Comvalius.

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
13
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
2
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
1
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (123)

 
Groningen11
 
211
5 juni 2021 om 07:01
Echt geweldig dit Mooie ontwikkelingen en een leuk team! Go Suriname!
 
Stevie_G
 
157
5 juni 2021 om 07:30
Het zijn gewoon goede spelers hoor. Meesten hebben Eredivisie gespeeld. Niet het niveau van Oranje maar op deze manier hebben ze toch een leuke interlandcarriã¨re.
 
Cas1
 
11
5 juni 2021 om 08:25
Het zijn top voetballers (geweest), maar niet goed genoeg voor een Nederlandse topclub (behalve Haps), die nog steeds als hij echt wil meekan. Mijn punt is als je het Surinaamse voeytbal sterker wil maken dan moet je spelers van daar mixen met spelers uit het buitenland. Bovendien spreken de spelers daar meer tot de verbeelding dan spelers uit den verre. Ik heb dus de lange termijn voor ogen
 
DRL80
 
4
5 juni 2021 om 10:49
Maar dit kan toch een opstapje zijn naar een andere toekomst? Succes motiveert immers. Wie weet ziet de bond dat deze mate en vorm van professionalisering helpt en voeren ze dit verder door op nationaal/lokaal niveau. Waardoor er over, weet ik het, 10 jaar (?) een grote groep spelers in de Surinaamse competitie spelen. Omdat die spelers lokaal beter opgeleid zijn en in een professionelere omgeving/competitie spelen. Et cetera. Zie het als een kwaliteitsimpuls. Natuurlijk bestaat de kans dat de bond gaat varen op spelers met een dubbele nationaliteit, zoals heel veel landen dat doen. Maar het kan ook de uitwerking hebben die ik omschreef.
 
Straight to th
 
70
5 juni 2021 om 07:23
Echt leuk om te zien dat Suriname het zo goed doet met heel veel jongens die in Nederland hebben gevoetbald, of nu nog steeds doen. Ook raar eigenlijk dat Suriname opeens 15 nieuwe spelers krijgt. Dinsdag volgt de alles en beslissende wedstrijd tegen het Canada van Alphonso Davies (bayern Munchen) en Jonathan David (lille).
 
Suripride
 
13
5 juni 2021 om 12:25
Canada heeft 3 top spelers in de zin van Davies, jonathan david en die jongen van Besiktas. De rest is echt middelmatig. Suriname heeft over de breedte gezien misschien zelfs een beter elftal! Hopelijk geeft dat de doorslag dinsdag :D
 
powned_nl
 
1
5 juni 2021 om 13:30
Denk het oprecht wel. Dit team is echt best goed!
 
Master D
 
51
5 juni 2021 om 07:39
Voor mij vooral onbegrijpelijk dat ze bij Suriname nu pas op deze manier werken en spelers bij elkaar zoeken. Inderdaad gewoon een leuk elftal wat ze hebben geformeerd. Nee, er zitten geen wereldtoppers bij, maar het zijn wel degelijke spelers in de Eredivisie geweest. Daar kun je zeker in de zwakke kwalificatiecyclus van de Concacaf Wk's mee halen.
 
765
 
16
5 juni 2021 om 07:51
In de finale-competitie ontmoet men o.a. Mexico en Verenigde Staten. Dan ben je, als Surprise zijnde, gewoon kansloos. Al verwacht ik dat Canada de finale-competitie zal spelen.
 
Master D
 
38
5 juni 2021 om 08:04
Mexico zal je inderdaad niet verslaan. De VS kwam de laatste keer ook niet uit de finale-competitie dus hoe goed zijn die nu eigenlijk? Costa Rica, Jamaica en Honduras zijn naar verhouding de betere ploegen van de Concacaf, maar die gaan Suriname niet zonder meer wegspelen. Ik zie daar serieuze kansen, al zal het niet makkelijk zijn.
 
RADO55
 
9
5 juni 2021 om 11:10
Het is al een enorme boost als ze eindelijk na jaren weer (volgens mij in 77) weer ik die finale poule komen, dat geeft zeker een boost!
 
ajax-rk
 
60
5 juni 2021 om 08:38
Dat komt omdat die Nederlandse spelers met Surinaamse roots nooit geen Surinaams paspoort hadden. Ze mochten volgens mij geen dubbele nationaliteit voeren volgens mij. Sinds een paar jaar hebben ze daar in Suriname het zgn Sportpaspoort ingevoerd zodat topsporters met toegevoegde waarde voor dat land nu ook officieel voor dat land kunnen uitkomen.
 
Serra010
 
19
5 juni 2021 om 08:39
Dat komt omdat het pas sinds kort mogelijk is om als Nederlander met Surinaamse afkomst voor Natio uit te komen
 
4fRedondo
 
8
5 juni 2021 om 08:45
O.a. om deze redenen vind ik dat je maar 1 paspoort / nationaliteit mag hebben. Je mag best van nationaliteit veranderen als je voldoet aan alle regelgeving, maar dan neem je wel afstand van de andere nationaliteit. Terug veranderen van nationaliteit is geen optie. Het paspoort vertegenwoordigd het nationale elftal / land waar je voor mag uitkomen.
 
Galapago
 
51
5 juni 2021 om 09:21
Waarom wil je een persoon beperken tot 1 nationaliteit? Je kunt in zoveel andere staten gewoon legaal meerdere nationaliteiten hebben. Ik snap het idee dat je iets wil afnemen van het ander niet. Als een persoon de keuze vrijheid heeft om te kiezen laat diegene.
 
DRL80
 
6
5 juni 2021 om 10:40
Ach wat zegt een paspoort nou helemaal? In Brussel wordt er gewerkt aan een digitaal Europees Identificatiebewijs voor burgers. Nationaliteiten verdwijnen langzaam (in Europa). NL paspoort kan je dan weggooien.
 
RADO55
 
11
5 juni 2021 om 11:15
Dat is de internationale wet hoor, stel ik ben geboren in Nederland, tegenwoordig krijg je als klant je ook al een paspoort duss nationaliteit, maar ik emigreer op me 18e naar België, dan is het toch normaal als ik dan een aantal jaar belasting afdracht in België, plezier, partner, gevoel ook een Belgisch paspoort zou willen? Je mag altijd een ander nationaliteit aanvragen dat is de internationale wet....of het toegekend word...dat is wat anders
 
4fRedondo
 
1
5 juni 2021 om 12:15
1. Je voorkomt koehandel in de sport. 2. Het zou een positief effect hebben op de integratie. Maar dat is mijn mening en jij hebt recht op je eigen mening.
 
AlvaroR
 
0
5 juni 2021 om 14:14
Valt op zich wat van te zeggen. Dan kunnen de voornamelijk Argentijnse (maar ook Uruguayaanse en Braziliaanse) voetballers uitzwaaien in Europa die veelal op een Italiaans paspoort in Europa komen voetballen.
 
Valkeakoski
 
0
5 juni 2021 om 22:25
Tegelijkertijd zou dat de Argentijnse en Braziliaanse competities wel sterker maken, omdat hun beste talenten op zijn minst minder snel zullen worden weggekaapt door de clubs uit Europa.
 
Sirius
 
1
5 juni 2021 om 10:31
Anderzijds ben ik wel nieuwsgierig hoe voetballiefhebbers in Suriname hier naar kijken. Uiteindelijk zijn ze allemaal hier geboren en/of getogen. Dat is toch wel wat vreemd.
 
Savano
 
11
5 juni 2021 om 11:13
@Sirius over het algemeen positief. De gemeenschap is zo verweven met elkaar. Iedereen heeft familie in beide landen, er is geen vijandigheid ... Spelers als Haps worden als toegevoegde waarde gezien waardoor Nation eindelijk de potentie kan optimaliseren. Men roept wel de locals maar het land is 5x zo groot als Nederland echter wonen er maar een miljoen mensen (ruim afgerond)
 
RADO55
 
14
5 juni 2021 om 11:22
Juist, plus minus 700.000 zonder de illegalen . Ze zijn juist super trots erop dat mensen met ouders van Surinaamse roots terug keren voor de nationvan hun oorspronkelijke vader of moederland! Zo word er naar gekeken, stel ik voor nnme partner zijn Nederlander, voor werk verhuizen we naar Malta en daar word een kind geboren en we na 18 jaar komen we terug naar Nederland, is mijn kind dan Maltees?? Zou die dan voor Malta moeten voetballen als die mocht kiezen?? Of voor zijn vader of moederland ALS je de keuze hebt . Zo simpel is het eigenlijk
 
AlvaroR
 
0
5 juni 2021 om 14:11
Overwegend positief. Dit kan bijdragen om het voetbal/topsportklimaat omhoog te krikken in Suriname en verder te professionaliseren. Net als Gibraltar moeten de meeste spelers werken, dan wel zwoegen, overdag.
 
Zeertjes
 
12
5 juni 2021 om 09:40
Ik vind het wel jammer om te zien dat er 11 Nederlandse Surinamers op het veld stonden bij de aftrap. Maar als ik kijk naar de afgelopen 15jr waarbij de Natio alleen maar Surinaamse spelers had, speelde men helemaal niks klaar. Suriname heeft genoeg talent gehad maar het kwam er door meerdere omstandigheden nooit echt uit. Met de komst van Gorré is de organisatie langzaam gaan professionaliseren en dat er nu Nederlandse Surinamers het elftal mogen vertegenwoordigen is een ontzettend boost.
 
AlvaroR
 
1
5 juni 2021 om 14:08
Eens.. Gorre heeft vooral veel werk buiten het voetbalveld moeten doen. Een belangrijk detail is dat sinds 1-2 jaar een soort paspoort is ingevoerd zodat ook sports van Surinaamse afkomst over de grenzen (NL, VS) kunnen uitkomen voor Suriname. Dit kon voorheen niet omdat in een dubbele nationaliteit naast de Surinaamse niet mogelijk is.
 
XIII
 
6
5 juni 2021 om 09:47
Het was dat Bermuda niet al te best was dat de uitslag zo uitpakte. Maar verder dan dat heeft Suriname wel een leuk team hoor. Buiten dat Bermuda niet al te best was, speelde ze bij Suriname gewoon leuk voetbal met aardig wat combinaties. Ik was ook aardig verrast om te zien dat Ziggo de wedstrijd uitzond. Komende dinsdag echt een tegenstander van formaat en ik ben zeer benieuwd. Ik weet niet of Ziggo deze weer uitzend maar aangezien de wedstrijd om 3.05 nl tijd is pas ik wel voor de wedstrijd.
 
anfield YNWA
 
5
5 juni 2021 om 09:50
Leuk elftal maar dit zegt natuurlijk nog niet zoveel. Tegen Canada krijgen ze echt tegenstand en dan kunnen we zien hoe goed deze ploeg echt is. Canada is een maatje te groot want die hebben toch wel een paar aardige spelers rondlopen. Jonathan David van Lille. Cyle Larin van Besiktas die scoort wel heel makkelijk. En natuurlijk Alphonso Davies. Op zich best bijzonder dat misschien wel de beste linksback ter wereld een Canadees is
 
TVL11
 
8
5 juni 2021 om 10:37
Ik vind Davies nogal overschat, maar ik snap wat je bedoelt
 
RADO55
 
15
5 juni 2021 om 11:26
Juist net zoals jong Frankrijk te goed was voor jong NL..je weet nooit hoe een Gorre een Canadees vangt
 
Mowgli
 
10
5 juni 2021 om 09:53
Leuk voor die gasten, ben benieuwd tegen canada. Heb ongeveer half uur gekeken en het niveau kon mij niet echt bekoren. Wel goed van Ziggo dat ze hier aandacht aan schenken en ook een bijpassende commentator erbij zetten.
 
soccerroos
 
5
5 juni 2021 om 10:04
Ziggo had eigenlijk zijn eigen commentator maar kregen het technisch niet voor elkaar. Best lullig voor die persoon. Helemaal naar de studio voor 5 min.
 
Mowgli
 
12
5 juni 2021 om 11:15
Dit is toch veel beter lijkt mij. Iemand met een beetje feeling en passie voor suriname. Ik zou het persoonlijk niet veranderen
 
soccerroos
 
7
5 juni 2021 om 11:55
Ik ook zeker niet. Die man was fantastisch.
 
soccerroos
 
17
5 juni 2021 om 10:02
Heb eerste 20 min gezien, maar genoten van het commentaar. Ook leuk dat ik alle basis spelers ken. Tegenstander was natuurlijk wel heel zwak. Jammer van het tijdsverschil anders ging ik wel vaker kijken.
 
Djo AMS
 
19
5 juni 2021 om 10:08
Wat een cadeautje dit Surinaamse elftal! Wat zou het fantastisch zijn als ze zich daadwerkelijk weten te kwalificeren voor het WK. Dat lijkt me fantastisch om mee te maken en te beleven. Ik gun het de jongens van harte. Er zit een lekkere spirit in deze groep.
 
RADO55
 
14
5 juni 2021 om 11:30
Geloof me , zou een groot feest zijn, ook in Nederland, door de van oorsprongSurinaamse Nederlanders!! Overal buiten BBQ, muziek eten drinken feesten voor iedereen!! Ongeacht welke land je zou zo kunnen mee feesten
 
Apocalyps
 
18
5 juni 2021 om 11:40
'overal buiten Bbq, muziek eten drinken feesten voor iedereen!!' Hahaha, dit wordt niet overal gewaardeerd. De 'karens' en 'kens' onder ons gaan direct 112 voor je bellen wegens 'geluidsoverlast' en onbekende gezichten in hun straat die zij niet kennen...
 
RADO55
 
9
5 juni 2021 om 11:56
Maar als ze een bord eten krijgen??? Hahaha zijn ze meestal stil, want we geven ze ook mee voor `morgen` Tupperware bakje hahaha
 
RADO55
 
11
5 juni 2021 om 12:06
Roti, nasi,bami, sate, telo, bara, pom, moksi allesie, vleugels dawet, en Parbo bier voor iedereen dat zou ik echt wel willen meemaken hier in Transvaal den haag of in de Bijlmer! Kwakoe 2.0 maar dan gratis
 
DhrGevuldeKoek
 
3
5 juni 2021 om 12:14
Luidkeels schreeuwen en brullen is niet "geluidsoverlast" maar geluidsoverlast. En sinds wanneer belt men 112 voor dat soort zaken?
 
powned_nl
 
1
5 juni 2021 om 13:34
Apocalyps, je begrijpt dat dit volstaat met de stereotyperingen en, iets waar jij nogal op ageert, racistische uitspraken? IK vind het niet erg, zit wel wat waarheid in, maar van jou is het bijzonder hypocriet.
 
Apocalyps
 
2
5 juni 2021 om 17:13
‘Apocalyps, je begrijpt dat dit volstaat met de stereotyperingen en, iets waar jij nogal op ageert, racistische uitspraken?’?? je weet dat een ‘Karen’ of ‘Ken’ niet enkel witte mensen zijn, maar dat hun ‘shenanigans’ huidskleuroverschrijdend zijn, hè?
 
DRL80
 
6
5 juni 2021 om 10:36
Zou echt super tof zijn in Suriname, Curaçao en Aruba op een WK te zien. Maar die route daar naar toe is vrijwel onmogelijk. Ook al wint Suriname van Canada dan volgt er nog een ronde en dan nog een competitie tegen echt wel sterke landen uit die regio. In Europa is het veel makkelijker om je te kwalificeren qua routing. Of zie ik het verkeerd?
 
anfield YNWA
 
4
5 juni 2021 om 11:08
Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat er meer tickets klaarliggen voor Europese landen. Terwijl er in noord en midden Amerika ook veel landen actief zijn met name eilanden maar daar zijn geloof ik maar 4 tickets te verdienen
 
spursfan96
 
2
5 juni 2021 om 11:53
Qua routing is het inderdaad een stuk makkelijker, al moet je daar wel de kanttekening bij zetten dat het niveau van de Europese landen een stuk hoger ligt dan het niveau van de CONCACAF landen. Ik denk bijvoorbeeld niet dat de VS zich bijvoorbeeld zouden plaatsen via de Europese route, wat ze normaliter wel lukt via de CONCACAF route.
 
RADO55
 
3
5 juni 2021 om 12:17
Nou in een nations League poule met faroeer , lichte Stein, Gibraltar en Suriname, zie ik ze wel kans hebben, en daarna maar 1 wedstrijd winnen van de andere poule winner en je staat op het ek
 
Zola86
 
0
5 juni 2021 om 11:28
Leuk, maar het potje waar het echt om gaat is Canada natuurlijk. Dat zal denk ik nog een brug te ver zijn, maar ik laat me graag verassen. Suriname heeft zich ook geplaatst voor de Gold Cup dit jaa, ze zitten in de groep met Jamaica en Costa Rica dus dat is ook een goed moment om te kijken waar het team staat. Misschien niet helemaal terecht, maar ik vraag me wel af in hoeverre dit team echt in staat is voor elkaar/het land te strijden. Ik vermoed dat het voor sommige spelers meer een leuk avontuur/terugkeer naar hun roots is dan dat ze met het mes tussen de tanden de eer van de natie willen verdedigen, en dat geldt voor landen met minder spelerstalent als Guatemala in 99% van de gevallen wel. Nogmaals. ik laat me graag positief verassen en zie Suriname heel graag op het WK. Misschien lukt dit wel in 2026, dan zijn Mexico, de VS en Canada natuurlijk gastlanden en ontstaat er ruimte voor anderen, hoewel we nog niet weten hoeveel plaatsen Concacaf nog krijgt. Costa Rica, Jamaica, Panama, Honduras en Trinidad&tobago zullen ongetwijfeld ook hun kansen zien.
 
Apocalyps
 
12
5 juni 2021 om 11:43
'ik vermoed dat het voor sommige spelers meer een leuk avontuur/terugkeer naar hun roots is dan dat ze met het mes tussen de tanden de eer van de natie willen verdedigen,' Ik interpreteer dit als ietwat denigrerend / laatdunkend naar Natio toe... Op basis waarvan vermoed je dit precies? Je zou ook kunnen zeggen dat dit jongens zijn die juist iets te bewijzen hebben en hun steentje willen bijdragen aan de ontwikkeling / het succes van het Surinaamse elftal.
 
Zola86
 
2
5 juni 2021 om 11:57
Was niet denigrerend bedoeld hoor. Heb geen interviews met de betreffende spelers gelezen (en die zouden zoiets natuurlijk ook nooit zeggen natuurlijk). Laat ik het zo zeggen: ik ben zelf half Egyptisch. Als ik op de 1 of andere magische manier zou worden opgeroepen voor het nationale elftal van Egypte zou ik dat heel bijzonder vinden en het graag goed willen doen, Aan de andere kant ben ik in Nederland opgegroeid en heb ik in die zin een minder sterke band met het land dan een Egyptenaar die in Cairo opgroeit en als kind elke dag het volkslied in z'n schedel gedrilld kreeg. Elke speler is anders natuurlijk, en er zullen er ook een aantal zijn die zich juist extra willen bewijzen, daarom schreef ik ook 'sommige'. Veel (latijnse) landen in de regio moeten het juist hebben van passie/strijd ipv techniek maar kunnen al met al best aardig ballen. Daar ie ik dus een mogelijke valkuil voor Suriname. Verder echt niet vervelend bedoeld hoor, ik zie dit in het algemeen als een positieve ontwikkeling voor het Surinaams elftal.
 
Zola86
 
5
5 juni 2021 om 12:12
Overigens bedenk ik me dat Jamaica ook al vrij lang spelers met roots uit het land maar geboren in het VK oproept. En ik moet zeggen: het gaat ze de de laatste jaren goed af met een paar finaleplekken op de Gold Cup. Ook het het team dat in '98 het WK haalde had veel in Engeland geboren spelers. Het kan dus zeker goed uitpakken voor een team in Concacaf.
 
DeBeeldbander
 
1
5 juni 2021 om 11:54
Met alle respect maar hoeveel zijn er in Suriname geboren of woonde daar tot hun 18e? Dit zijn allemaal Nederlanders. Er is geen enkele speler die níet in de Eredivisie heeft gespeeld. Van 9 van de 10 spelers zullen de ouders waarschijnlijk ook in Nederland geboren zijn.
 
DeBeeldbander
 
2
5 juni 2021 om 11:57
Dit is gewoon echt een veredeld Oranje team. Het derde of vierde team wel te verstaan. Heel leuk hoor voor Suriname en alle Nederlandse Surinamers, maar ergers wel vreemd. "Roots" is al genoeg om volledig team met 'buitenlanders' te mogen selecteren. Ik ben zelf 1/16e Indo, mag ik daar dan ook voor uit komen?
 
DeBeeldbander
 
1
5 juni 2021 om 12:00
Nou, laat de "azijn zeikerd"-comments maar komen. Ik probeer echt niemand te beledigen, maar ik vind het gewoon oprecht heel vreemd.
 
AjaxRosenberg
 
2
5 juni 2021 om 12:01
Tja dat is hoe de regels zijn blijkbaar. Guus Til is volgens mij geboren in Zambia, heeft verder waarschijnlijk heel weinig met dat land maar is ook benaderd om voor dat nationale team te gaan spelen.
 
RADO55
 
13
5 juni 2021 om 12:13
Het is maar hoe het je uitkomt, assentio werd toch ook door oranje gevraagd?? Of Xavier Simmons!??? Dat mag kennelijk wel dan ookal niet geboren in NL
 
powned_nl
 
1
5 juni 2021 om 13:40
Er is wel een verschil tussen een paar spelers, spelers die Nederland ook verliest (lees; veel meer dan andersom) en letterlijk je gehele team uit jongens die niet geboren, werken of wonen in het land wat ze representeren. Gaat op voor Suriname, gaat op voor Marokko. Ik vind het opzich prima maar het is wel vreemd en het heeft absoluut zijn kanttekeningen. Net als dat het pluspunten heeft maar ideaal is het niet.
 
CarsleyKareemHarris
 
10
5 juni 2021 om 13:45
Hoezo vreemd? Nu zijn het opeens Nederlanders.... Ik weet nog toen Kluivert een aanrijding had gemaakt en opeens een Nederlandse voetballer met Surinaamse roots was. Zo zie je maar hoe de wereld werkt... Deze jongens doen gewoon hun best voor het land van hun ouders. Het is moeilijk te begrijpen want jij hebt maar 1 land. Maar stel dat je 100% Indonesisch was en had meer met het land wellicht dat je het dan zou snappen.
 
powned_nl
 
1
5 juni 2021 om 14:01
Je begrijpt dat je met je uitspraak `nu zijn het opeens Nederlanders` racistisch bezig bent? Je hebt een soort uniform beeld van autochtone Nederlanders in je hoofd dat je projecteert op mij. Je weet wel, een stereotypering. Dat deze Nederlanders zeggen dat Surinaamse Nederlanders enkel Surinaams zijn. Voor mij gewoon mijn tweede team nu want voor mij, bijna allemaal, inderdaad gewoon Nederlanders.Ik zeg helemaal niks tegen de spelers, hun goed recht. Daar oordeel ik helemaal niet over. Ik heb kritiek op een team van spelers waarvan praktisch geen wonen, werken of geboren zijn in het land dat ze representeren. Zelfde geldt voor Marokko. Daar kan je prima kritiek op hebben ook als je `maar een land hebt`.Ps: of disrespectvol te zijn.
 
AjaxRosenberg
 
2
5 juni 2021 om 11:55
Van harte gegund, zou mooi zijn als Nederland Suriname een keer tegen komt op een WK en er dan een mooi feestje van maken. Het zijn in ieder geval allemaal bekende namen in het team.
 
DhrGevuldeKoek
 
1
5 juni 2021 om 12:10
Ik vrees dat zo'n feestje zal eindigen in een dikke overwinning voor Nederland.
 
AjaxRosenberg
 
2
5 juni 2021 om 12:14
Gezien de huidige teams zou je daar weleens gelijk in kunnen hebben
 
RADO55
 
4
5 juni 2021 om 12:21
Zou niet erg zijn, we feesten samen door
 
powned_nl
 
0
5 juni 2021 om 13:41
Wilde net zeggen, denk dat de uitslag niet veel uitmaakt. Nou ja, als Suriname wint, weet ik niet of het enorm feest gaat zijn haha.
 
wehave
 
16
5 juni 2021 om 12:15
De meeste Surinaamse jongens hebben gewoon een diepe band met Suriname hoor , is niet alsof ze een verre overgroot iets hebben en dan er nog voor mogen spelen. Zijn ook vaak mensen die bijna jaarlijks naar familie daar gaan. Echt weer sommige mensen hier die er wat van denken. Surinames zijn er ook super blij mee dus stop met het opdringen van wat sommige denken wat wat zou moeten.
 
Zola86
 
0
5 juni 2021 om 13:09
Nou, nou sommige mensen zijn snel op hun teentjes getrapt hoor. Volgens mij is mijn verhall over het algemeen positief, en dat ze 1x per jaar naar Suriname op vakantie gaan is juist mijn punt. Ik twijfel er niet aan dat ze een band met het land hebben. Maar op dezelfde manier als een Costa Ricaan die is opgegroeid in San Jose? Ehm, nee. Hoeveel verschil dat op het veld maakt moet blijken.
 
wehave
 
3
5 juni 2021 om 13:36
Niet zo projecteren graag, lijkt als jij degene bent die nog op zijn teentje is getrapt. Leg duidelijk uit dat dit niet gewoon een verre overgroot vader is ergens in de familie lijn maar dit voor velen gewoon net zo hun thuisland is als Nederland. De band is ook omdat Suriname tot kort gewoon bij Nederland hoorde. Maar jij zal het allemaal wel beter weten, maar snap niet helemaal wat nou het probleem is.
 
CarsleyKareemHarris
 
5
5 juni 2021 om 13:51
Dezelfde mensen die dit soort dingen zeggen of bezwaar hebben tegen het selectiebeleid zijn dezelfde mensen die denken dat Zwarte Piet prima en acceptabel is... kortom je inlevingsvermogen is niet op niveau dis ga je nooit begrijpen waarom...
 
powned_nl
 
0
5 juni 2021 om 14:04
Racisten, dus?
 
Zola86
 
0
5 juni 2021 om 21:39
Weet je, volgens mij is het helemaal niet nodig dat wij een typische boze internetdisucssie met elkaar aangaan. We hopen volgens mij allebei dat deze spelers Suriname naar een WK helpen. Ik denk alleen dat het feit dat deze spelers niet in Suriname zijn opgegroeid misschien een klein verschil kan maken. Jij denkt dat niet. Dat kan en is verder prima. Nog een fijne avond en succes tegen Canada. Ik support in deze regio zelf Mexico, ben getrouwd met een Mexicaans en heb er een paar jaar gewoond dus misschien tot de kwartfinales van de Gold Cup oid
 
Zola86
 
1
5 juni 2021 om 21:40
Heb je het over mij? Ik ben zeker anti zwarte piet hoor, beetje flauwe aanname van je.
 
powned_nl
 
0
5 juni 2021 om 13:45
Hoezo wat ze zouden moeten? Mensen die kritisch zijn omdat er praktisch geen spelers zijn die in het land wonen, werken of geboren dringen toch niks op? Zeggen toch ook niet wat ze zouden moeten doen? Ik vind het heel leuk voor Suriname maar er zijn echt wel kanttekeningen bij te plaatsen, kritische noten. Zelfde geldt voor Marokko die ook praktisch geen spelers opstelt die werken, wonen of geboren zijn in het land dat ze representeren. Niemand dringt iemand wat op, hell, het is eerder andersom dat je dit zonder kritiek geweldig moet vinden. Ik vind het top, met kritiek.
 
BenficaAjax1
 
2
5 juni 2021 om 13:01
Ik ben sws fan. Hoop dat ze het redden. Maar ze mogen wel een mooier shirt regelen dan. Hoe tof zou het zijn als su op het WK actief kan zijn.
 
nooblex
 
0
5 juni 2021 om 13:02
Hopende dat ze dit vast kunnen houden zou wel echt geweldig zijn als het ze lukt om op het wk aanwezig te zijn.
 
voetbalzw
 
2
5 juni 2021 om 13:19
Het was gewoon leuk om naar te kijken. De inzet en bezieling. Maar ook geen geleuter, kan de bal naar voren, dan gáát de bal naar voren.
 
RaFa243
 
6
5 juni 2021 om 13:22
Door de prestaties van de huidige selectie zullen er in de toekomst zeker toppers komen. Overigens genoten van de wedstrijd gisteren.Nu nog hopen op een mooie wedstrijd tegen canada.We bribi in natio????
 
CarsleyKareemHarris
 
3
5 juni 2021 om 13:39
Kunnen we gewoon blij zijn voor die jongens van het nationale elftal van Suriname? Waar komt deze ongelooflijke disrespect vandaan jegens deze jongens die strijden voor hun land dan wel het land van hun ouders? Dit is echt overweldigend en onacceptabel. Kijk ik leg het even uit voor iedereen die het niet begrijpt. Stel je bent geboren in Malawi, maar je ouders zijn Nederlands dan ben en blijf je Nederlands. Tuurlijk wil je uitkomen voor Malawi, maar als jij je ouders trots kan maken door dat oranje shirt te dragen en het Wilhelmus te zingen dan doe je dat met volle overgave lijkt mij... Het zijn vaak witte Nederlanders die iets vinden van zwarte of bruine Nederlanders als ze een keus als deze maken en dat hoort niet. Deze keuzes worden met het hart gemaakt. En tuurlijk hadden ze voor oranje willen uitkomen! Wie niet? Dat is letterlijk de top. Deze jongens kunnen via deze weg toch nog meedoen aan super toffe toernooien en krijgen de mogelijkheid het land van ouders te vertegenwoordigen. Dat is toch mooi? Welk land mag jij vertegenwoordigen? Wie ben jij om kritiek te hebben op een international van een land?
 
powned_nl
 
0
5 juni 2021 om 13:54
Disrespect? Ik heb echt alleen Cas disrespect zien tonen. Kritiek is geen disrespect. De meeste mensen zijn fan met kritiek, waaronder ik. Meeste mensen hebben ook helemaal geen kritiek op de individuen maar op het systeem, dat dit kan. En dat is niet enkel Suriname. Ik ben fan van Suriname, mijn nummer twee na Nederland nu, het zijn immers bijna allemaal Nederlanders, maar dan kan ik nog wel prima kritiek hebben zonder 'disrespect' te tonen.
 
CarsleyKareemHarris
 
3
5 juni 2021 om 14:03
Klopt! Kritiek is top... heb ik ook. Bijv op die verschrikkelijke shirts maar goed... de manier waarop er kritiek wordt geleverd is soms een beetje respectloos. Laten we gewoon deze ploeg aanmoedigen en laten we juist omdat de meeste ook nog eens NL zijn extra blij zijn en ze alle support geven die wij hier hebben. Ze zullen het nodig hebben. Deze ploeg kan mits ze de juiste outfits krijgen heel ver komen (grapje) maar ze kunnen wel wat.
 
powned_nl
 
0
5 juni 2021 om 14:06
Maar accepteer dat dan ook. Wees defensief en ageer tegen mensen zoals Cas met domme bewoordingen. Niet mensen die vraagtekens stellen bij het selectiebeleid, niet enkel bij Suriname. En, pas maar op. Dit team is oprecht best sterk. Als ze wat langer samen zouden zijn zie ik ze als sterker dan Canada, zelfs.
 
RedAmsterdam
 
2
6 juni 2021 om 10:32
Haha negeer joh! Deze disccussie is al jaren gaande en voornamelijk bij het Marokkaans elftal. Toen amrabat hier vlamde spraken veel nederlanders schande dat hij voor Marokko uitkwam. Met Ziyech zag je dat ook.
 
AlvaroR
 
0
5 juni 2021 om 14:00
Hele wedstrijd bekeken.. eerste helft was matig maar tweede helft werd er verrassend goed gevoetbald. Verder Koolwijk held??..
 
koekoek73
 
0
5 juni 2021 om 22:31
Wat mooi!! Ik gun dit Suriname zo en zal samen met Nederland mij support krijgen!!!
 
Dino83
 
0
6 juni 2021 om 04:15
Top man! Echt goed hoe de Surinaamse voetbalbond het nu doet! Zo kunnen ze groeien en stappen zetten en wettelijk gezien is er ook niks aan de hand. Suriname en Nederland zijn aan elkaar verbonden dus ik gun het ze van harte! ????
 
RedAmsterdam
 
1
6 juni 2021 om 10:29
Mooi voor Natio. 1e stap is gezet door de europese Surinamers te selecteren. Nu moeten ze een eenheid vormen en wie weet bloeit er iets moois. Doel aankomende jaren is om getalenteerde spelers, die in potentie voor NL kunnen uitkomen, te selecteren! Alleen heel jammer dat 3 spelers in IsraHel spelen. Een zelf gecreerde land die tot nu toe duizenden babies vrouwen kinderen hebben vermoord. Het land met de enige openlucht gevangenis waar duizenden jonge kinderen zonder enige proces vastzitten en gemarteld worden! Ik juich als Natio scoort maar niet als 1 van deze 3 spelers scoren.