Ten Hag is eerlijk en hard als perspectief Donny van de Beek ter sprake komt
Vrijdag, 31 maart 2023 om 08:53

Erik ten Hag heeft zich in gesprek met Viaplay uitgelaten over het perspectief van Donny van de Beek bij Manchester United. De middenvelder staat sinds begin dit kalenderjaar aan de kant met een zware knieblessure en zag daarmee een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan een toch al teleurstellend verblijf op Old Trafford. De woorden van Ten Hag zullen hem ongetwijfeld eveneens weinig hoop bieden.

Van de Beek raakte op 3 januari zwaar geblesseerd in de thuiswedstrijd tegen Bournemouth (3-0), toen de voormalig Ajacied in botsing kwam met Marcos Senesi en geëmotioneerd naar de kant moest. Al snel kwam de diagnose dat de middenvelder dit seizoen niet meer in actie zou komen. "Ik ga er alles aan doen om sterker terug te komen voor de club", verzekerde Van de Beek de fans van United vanaf het ziekenhuisbed. Ten Hag ziet het echter somber in voor zijn pupil.

"Hij moet eerst zien terug te komen", aldus Ten Hag in gesprek met Viaplay. "De blessure kwam op een voor hem heel slecht moment. Het moment is altijd slecht, maar hij heeft moeilijke jaren gehad. Dan komt er een manager die hem probeert te integreren in de ploeg. Hij was ook op de goede weg, maar deze blessure heeft hem teruggeworpen en het team heeft zich doorontwikkeld. We moeten na dit seizoen goed evalueren hoe we met elkaar verder gaan."

Van de Beek heeft nog een contract tot medio 2025 bij United met de optie voor een extra jaar. Sinds zijn komst van Ajax in de zomer van 2020 (voor een slordige veertig miljoen euro) is hij nog niet heel succesvol gebleken. De teller staat momenteel op zestig wedstrijden in het shirt van the Mancunians, waarin hij twee keer trefzeker was en twee keer als aangever fungeerde. Vorig jaar januari werd hij voor een half jaar verhuurd aan Everton.

Meer nieuws
   
09:49
09:49
'Barcelona denkt aan Nederlander in zoektocht naar aanvallende middenvelder'
3
   
09:30
09:30
Kassa Feyenoord en PSV rinkelt: alles wat je moet weten van het nieuwe CL-format
14
   
09:27
09:27
'Ajax kijkt rond in LaLiga en hoopt op komst van Williot Swedberg'
10
   
09:16
09:16
In mei nog een buitenlandse wedstrijd bezoeken? Bekijk de ticketshop!
0
   
09:03
09:03
Ten Hag onthult welke spits hij vorige zomer naar Manchester United wilde halen
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (58)

 
MrKrillin
 
6
31 maart 2023 om 08:57
Erik, stuur hem gewoon terug in Amsterdam! vd Beek 30 mil voor Kudus vd Beek past gewoon goed bij Ajax. Toekomstige aanvoerder.
 
Saksenros65
 
25
31 maart 2023 om 09:01
Hij had bij Ajax toch ook heel vaak geen basisplaats? Kan me de interviews van Swart nog wel herinneren. Daarnaast heeft hij zich waarschijnlijk niet erg door ontwikkeld met al die tribune/bank plaatsen en blessures.
 
Gelijkmaker
 
40
31 maart 2023 om 09:06
Donny heeft vanaf het seizoen 17/18 basis gespeeld. Van mij mag hij terug komen, ik vind hem een betere Klaassen maar ook verfijnder aan de bal.
 
MrKrillin
 
7
31 maart 2023 om 09:09
Dat was helemaal in het begin. Daarna was hij gewoon basisspeler
 
LittleLebowski
 
13
31 maart 2023 om 10:02
Heeft nog een tijdje gebankt onder ten hag. Middenveld Frenky, Schone en Zyech.
 
bizzlad
 
4
31 maart 2023 om 11:00
Hij heeft in de glorie jaren van Ajax gewoon veel gespeeld en veel gescoord. Maar aan alles zag je al, dit is een net iets betere versie van Klassen en dat is gewoon niet goed genoeg voor de stap die hij nu gemaakt heeft. Leuk dat hij zegt dat hij er alles aan zal doen om sterker terug te komen, maar denk dat helemaal niemand in Manchester er op zit te wachten dat hij uberhaupt terug komt. Een terugkeer naar Ajax zou helemaal niet slecht zijn voor hem, maar ook bij een middenmoter in Spanje of Duitsland zou hij wel mee moeten kunnen denk ik.
 
erodinho
 
1
31 maart 2023 om 12:22
Donny was wellicht begin van het seizoen veel aan het banken bij Ajax, maar daarna was hij niet meer weg te denken uit de basis. Ik vind hem natuurlijk geen superster, maar doet mij beetje denken aan een wat mindere versie van Kroos. Het is geen type Modric waar je 3 uur compilatie kan maken en elke keer weer opnieuw wilt kijken, maar een effectieve speler ala Van Bommel. Was bij Ajax wel echt dicht bij zijn top. Bij United door enorme chaos en verkeerd aankoopbeleid is het allemaal niet geworden wat het zou moeten zijn, maar ik denk dat hij bij clubs als Liverpool of Newcastle prima tot zijn recht kan komen. Donny moet je lekker vuil werk op laten knappen en niet tiki taka voetbal laten spelen. Hij is precies een speler die Frenkie de Jong beter laat voetballen. Met Donny en Frenkie op het middenveld heb je een beetje de Kroos en Modric balans. Vullen elkaar perfect aan en doen precies waar de andere juist minder in is. Ik hoop oprecht dat Donny snel hersteld en basisplaats weet te veroveren elders. Dan is Oranje ook in een klap verlost van zijn armoedig spel.
 
mvbfan
 
2
31 maart 2023 om 13:53
Gelijkmaker, hij heeft niet altijd basis gespeeld, je praat nu echt onzin. Donny en Neres waren elkaars concurrenten. Niet qua positie op het veld, maar wel qua speeltijd. Zowel Neres als vd Beek waren nooit altijd basisspeler. Je zegt dat Donny basisspeler was vanaf 17-18. Speelde Donny basis tegen Madrid? Tegen Juve? Tegen Bayern. Zo nog vele voorbeelden. Daarnaast heeft hij zich idd niet meer ontwikkeld. En dan Kudus (je beste speler) voor 30 miljoen wegdoen?? En dan daarvoor Donny terughalen? Wil je de club nog meer naar de klote helpen?
 
Sambazzz
 
1
31 maart 2023 om 15:35
Donny speelde inderdaad basis in alle zes de wedstrijden in de CL tegen Madrid, Juve en Bayern.
 
Joga_Bonito10
 
32
31 maart 2023 om 09:01
Dus Ajax moet 30M + Kudus geven aan United in ruil voor van de Beek? Denk dat jij nog niet helemaal wakker bent.
 
NJfromVOL
 
39
31 maart 2023 om 09:38
ik zou het zo lezen... vd Beek + 30 mln in ruil voor Kudus
 
Joga_Bonito10
 
12
31 maart 2023 om 10:24
Ja nu hij het aangepast heeft..
 
frees
 
9
31 maart 2023 om 09:05
liever niet.. Kudus en vd Beek kun je ten eerste niet vergelijken en zolang Klaassen nog een rijkelijk salaris verdient ga je geen vd Beek halen, dat zijn (bijna) exact dezelfde voetballers. Wanneer Kudus gaat moet je weer gewoon ergens een gok op wagen. Iemand die een actie uit het niks kan maken. Als het goed is hebben we nog steeds een goede naam waar talenten graag heen komen.
 
MrKrillin
 
3
31 maart 2023 om 09:14
Frees Waarom niet? vd Beek komt uit de jeugdopleiding. Zou mooiste zijn als hij jaren blijft en de band kan overnemen van Tadic. Kan hier vaak spelen om het kampioenschap en Cl. vd Beek vind ik het paar klassen beter dan Klaassen. Ook veel verfijnder. Klaassen zit tegen einde aan en vd Beek prime moet nog komen. Voor rechtsbuiten hebben wij dan Berghuis en Concecao. Kan natuurlijk nog wel iets bij, maar denk wel dat Concecao er volgend seizoen klaar voor is.
 
STB040
 
10
31 maart 2023 om 09:23
Vd Beek prime is eigenlijk nu.. 25 - 27 jaar zijn toch vaak de jaren dat spelers in hun prime zitten. Dit zijn dan ook vaak spelers die de ervaring van jaren daarvoor hebben meegenomen en aardig wat voetbal in hun schoenen hebben zitten. Dit kan je gewoon niet zeggen bij vd Beek. heeft sinds 2020 38 wedstrijden gevoetbald, waarvan 95 als invaller. Ik vraag me echt af of Vd Beek wel zo goed is als jij aangeeft. Ik zie in hem op dit moment ook nog geen aanvoerder, loopt vaak zelf zijn spelers in de weg (bij united dan) en moet dan de lijnen in het veld gaan uitzetten als aanvoerder.. Ik zie het niet gebeuren
 
Pango
 
3
31 maart 2023 om 10:51
@stb: Prime jaren 25-27? Daar twijfel ik over. Fysiek misschien wel, maar mentaal is ook een belangrijke factor. Je ziet (uit studies) dat de leeftijd van voetballers en hun 'piek' steeds hoger komt te liggen. Zal ook komen door de huidige technologien en trainingschema's. Benzema won ballon do'r op 34 jarige leeftijd Modric won ballon do'r op 32 jarige leeftijd Messi en Ronaldo wonnen deze natuurlijk veelvoudig maar ook op latere leeftijd alsnog. En zo kan ik dit lijstje nog verder aanvullen. Ik denk juist dat vroeger de prime wel op een wat lagere leeftijd lag maar nu juist eind 20 begin dertig, omdat ze dan zowel als speler als persoon volwassen en ervaren zijn. Nu zit er ook verschil in posities, hoe verder men naar de goal toe speelt hoe langer de speler vaak mee kan op hoger niveau.
 
The-Jump
 
0
31 maart 2023 om 11:21
Geen idee hoe oud Blind was, wel ietsje ouder volgens mij, toen hij van Man Utd (+ bijbehorend salaris) terug naar Ajax ging. Dus zeker niet onmogelijk.
 
Sambazzz
 
0
31 maart 2023 om 15:34
Hoe verder naar de goal hoe langer mee op hoger niveau? Denk dat juist veel verdedigers langer mee kunnen, denk aan Thiago Silva, Ramos, Godin, Pepe. Ronaldo, Zlatan en Benzema zijn uitschieters
 
L0348
 
21
31 maart 2023 om 09:08
30 miljoen toebetalen aan Ajax denk ik, van de Beek een van de meest overschatte spelers van de afgelopen jaren. Werd de hemel in geprezen door een paar intikkertjes, is niks meer dan een jongere versie van Davy Klaassen.
 
STB040
 
2
31 maart 2023 om 09:08
@mrkrillin, ben best zinnige dingen van je gewent, maar hier sla je toch compleet de plank mis?.. 30 miljoen + Kudus (marktwaarde 30 miljoen, maar Ajax zal er zeker 50 voor kunnen krijgen) voor Donny?! Dan betaal je 80 miljoen voor Vd Beek die echt NIKS heeft laten zien sinds zijn tijd in Amsterdam. Laten we wel wezen, als Psv'er zie ik het jullie graag doen, maar voor Ajax zelf is dit een schandalig slechte deal.
 
MrKrillin
 
9
31 maart 2023 om 09:11
Joga, Stb040 Stond verkeer. @l348 begrijpt het, alleen deel over betaling. Natuurlijk niet over wat hij over vd Beek zegt Heb het aangepast. Bedoelde natuurlijk Man U betaalt 30 miljoen vd Beek voor Kudus. Ik schat vd Beek momenteel rond de 20 miljoen.
 
myvision
 
0
31 maart 2023 om 09:14
Aaah nu snap ik m ook beter inderdaad. Dat zou ik wel prima vinden haha.
 
STB040
 
2
31 maart 2023 om 09:19
Verklaard een hoop haha! en dan nog vraag ik mij af of dit je dit moet willen als Ajax zijnde. Je geeft aan dat Vd Beek een paar klassen beter is dan Klaassen, maar Klaassen heeft wel veel gevoetbald in duitsland voor die naar Ajax ging. Vd Beek staat echt al drie jaar stil. Dat is een hele lange tijd om eruit te liggen, geen idee of hij het niveau gaat halen van zijn Ajax tijd.
 
L0348
 
2
31 maart 2023 om 09:23
@mrkrillin Haha duidelijk, al sta ik nog steeds achter mijn uitspraak Zou als Ajax zijnde lekker op zoek gaan naar een creatieve middenvelder (berghuis, Kokcu, Simons) in plaats van een van de Beek. Denk dat dat het spel van Ajax veel meer ten goede komt.
 
Lee112
 
1
31 maart 2023 om 11:11
Kudus is een creatieve middenvelder. Qua dribbel beter dan de genoemde 3. Ga eerder op zoek naar een vleugel die constant dreiging heeft en makkelijk passeert. Een middenveld Kudus, Berghuis en Alvarez is goud. Kudus dribbelaar/ scorend vermogen, Berhguis passing / scorend vermogen en Alvarez werkpaard. Doordat er geen goeie winger is wordt een Kudus maar gedwongen om op rechts te staan en komt de amper wat toevoegende Taylor op het middenveld erbij.
 
myvision
 
1
31 maart 2023 om 09:13
Whut? Ajax moet en 30 miljoen betalen en Kudus afleveren voor Donny?? Kudus is natuurlijk op dit moment al meer waard dan Donny en zou juist de cashcow moeten zijn deze zomer dus ze kunnen beter gewoon Kudus los verkopen dan één of andere ruilconstructie forceren.
 
Fossen
 
3
31 maart 2023 om 10:08
Maar 30 miljoen plus Kudus betekent toch alsnog dat Ajax zo`n 20 miljoen voor vd Beek gaat neerleggen in dat geval? Er vanuit gaande dat Kudus zo'n 50 miljoen kan opleveren. Van mij mogen ze hoor, daar niet van.. ??
 
madrid8484
 
11
31 maart 2023 om 08:58
“ hij was op de goede weg”??
 
dickov
 
6
31 maart 2023 om 09:49
Op de goede weg richting uitgang
 
blaugrana11
 
3
31 maart 2023 om 10:22
Als je ten hag een beetje zou kennen zou je weten dat hij nooit in het openbaar zijn spelers afvalt.
 
SCIREA1897
 
18
31 maart 2023 om 09:10
Niet hard, de laatste persoon die nog dacht dat hij het wél kan bij Manutd is inmiddels ook overtuigd. Niemand ziet dit als hard, of als een verrassing
 
Gryudo
 
0
31 maart 2023 om 10:19
Dit is gewoon duidelijkheid scheppen met Nederlandse eerlijkheid en ik denk dat dat ook bij Donny wel goed valt.
 
Herosennin44
 
0
31 maart 2023 om 13:23
@SCIREA De laatste was hij zeker niet. In het systeem van Ten Hag en spelers als Casemiro, Eriksen, Dalot en Martinez die uitstekend een pass tussen de linies kunnen geven zou van de Beek natuurlijk veel meer tot zijn recht komen dan voorgaande jaren waar als je de wedstrijden bekeek van United als hij speelde, hij vaker heel slim tussen de linies bewoog maar de bal simpelweg niet ontving. Het was ook niet voor niets dat Ten Hag hem al aan het inpassen was maar van de Beek alweer zwaar geblesseerd raakte. Ik denk dat Ten Hag met deze uitspraak niet eens bedoelt dat hij denkt dat van De Beek het niveau niet aankan, maar meer dat na de zoveelste blessure en een middenveld wat sterk staat hij zich beter kan laten verhuren om ergens gewoon te spelen en na dat seizoen een berekening te maken of er een einde aan komt.
 
VoetbalHumor
 
2
31 maart 2023 om 09:13
Van mij mag hij terugkomen naar Ajax om de rol van Klaassen over te nemen. Ik denk dat hij (mits helemaal fit) een toevoeging kan zijn voor de selectie
 
Westend
 
0
31 maart 2023 om 11:22
Precies dat. Klaassen is ook wel voorbij en dan heb je weer een “nieuwe routinier” nodig. Ik heb alleen geen idee wat zijn niveau momenteel/ straks is.
 
VoetbalHumor
 
0
31 maart 2023 om 12:46
Klopt, ik heb bij Klaassen ook het idee dat het momenteel te snel voor hem gaat en zijn handelingssnelheid er ook op achteruit is gegaan. Donny is pas 25 jaar en heeft ruim 2 jaar amper minuten gemaakt. Voor hem zou het ook fantastisch zijn om in een oude vertrouwde omgeving weer fit te worden en minuten te maken
 
Denn01
 
3
31 maart 2023 om 09:16
Het is simpel, als het een onbetwiste basisspeler was die zo’n blessure oploopt dat ga je hem terug integreren. Als het een wisselspeler is die eigenlijk soms een paar minuten mee mag doen dan heb je liever iemand anders voor hem in de plaats die er wel staat. Van de Beek gaat nooit een basisspeler bij United worden schrijf dat maar vast op.
 
Ijsmuts
 
15
31 maart 2023 om 09:45
Met zo'n gewaagde uitspraak leg je je hoofd wel een beetje op het hakblok hoor.
 
Reinaldinhoo
 
0
31 maart 2023 om 09:38
Lekker naar ajax terug donny als de nieuwe klaassen.
 
jermainejenas
 
0
31 maart 2023 om 09:46
Blessure is dus een ideaal excuus gebleken Als Ajax zijnde altijd proberen om hem terug te halen, zoveel zal hij waarschijnlijk niet hoeven te kosten.
 
Orgullo
 
2
31 maart 2023 om 10:07
Teleurstellend? De beste man heeft in z'n eerste seizoen meer dan 4 duizend minuten gemaakt, kan dat geen mislukking noemen.
 
Westend
 
4
31 maart 2023 om 11:28
4.000 minuten ofwel 44 wedstrijden? Als ik de stats erbij pak kom ik niet eens aan dat aantal vanaf zijn transfer tot nu
 
Orgullo
 
6
31 maart 2023 om 12:14
Dat is de grap, dat zei Frank de Boer toch nadat hij 'm om onverklaarbare redenen had opgeroepen voor het EK vorig jaar nadat hij amper gespeeld had bij MU.
 
Westend
 
0
31 maart 2023 om 13:07
O dat wist ik niet . Als je de achtergrond van de grap niet kent komt die niet aan haha
 
Helmond_Sport
 
0
31 maart 2023 om 10:37
Ik zie van de Beek wel als opvolger van Klaassen. Het is een harde werker die je altijd kunt gebruiken in een aanvallend spelend team.
 
pinko
 
0
31 maart 2023 om 10:42
Wat is de garantie dat van de Beek bij een terugkeer naar Ajax wel zal presteren? Dus kun je beter andere keuzes gaan maken. Mits je hem gratis kan overnemen. Een soort vriendendienst: wij van de Beek, Man. United van der Sar. Lost twee problemen in 1 keer op!
 
Superman123
 
0
31 maart 2023 om 10:44
Het is al wat gezegd hier, maar met zijn 25 jaar is Donny wel geschikt voor een terugkeer naar Ajax. Ik zou echt niet weten bij welke club hij momenteel beter past. Hij is niet geschikt voor voetbal buiten een Ajax systeem.
 
Westend
 
0
31 maart 2023 om 11:30
Precies, als hij weer een impuls wil geven aan z’n carrière om misschien over 3 jaar nog eens een poging te wagen in het buitenland zou dat niet verkeerd zijn. Of hij gaan naar overmars in België
 
Superman123
 
0
31 maart 2023 om 11:43
Of de ambitie voor het buitenland laten zoals het is. In veel spelers zit er een 'gierigheid' om altijd maar en stap hoger te willen. Wanneer je bij Ajax elke week speelt en je wordt opgeroepen voor het NL-elftal dan heb je het meer dan goed lijkt me...
 
 
5
31 maart 2023 om 10:58
Nette reactie, maar Donny is uiteraard klaar bij United. Het enige dat mij verbaasd aan zijn tijd bij United is dat ie er zo lang is blijven zitten. Het was toch al na een half jaar duidelijk dat ie niet goed genoeg is voor de premier league.
 
ModricMagic
 
1
31 maart 2023 om 11:05
Van de Beek is gewoon klaar bij United. Zit daar al jaren en kan gewoon niet imponeren. Tuurlijk ongelukkig door de vele blessures maar het niveau is gewoon te hoog voor die kerel. Kan beter een stap terug doen om aan meer speeltijd te komen. Want hij is met zijn 25 jaar in de prime van zijn carrière en daar moet toch wel meer uitgehaald worden.
 
Ryjuu
 
0
31 maart 2023 om 12:08
Het Klaassen effect is uitgewerkt dus tijd om hem te vervangen voor het Donny effect! Gewoon om de vicieuze cirkel af te maken. Siem met veel verwachtingen weg, terug naar het oude nest Daley weg met veel verwachtingen, terug naar het oude nest Davy weg met veel verwachtingen, terug naar het oude nest En nu Donny. Ik zie een terugkerend patroon hier.
 
Malinwa25
 
0
31 maart 2023 om 12:25
De zoveelste van Ajax waarvoor veel te veel betaald is en die het niet maakt
 
blink182
 
0
31 maart 2023 om 12:27
Wat een miskoop zeg. Grotere miskoop dan Depay. Gelukkig voor hem is hij nog maar 25. Ik zou als ik hem was gewoon terug keren bij Ajax.