Ten Hag wijzigt basis met oog op WK: 'In belang van Ajax dat hij goed speelt'
Maandag, 30 april 2018 om 11:25

Het laatste duel van het seizoen tegen Excelsior vindt pas over bijna een week plaats, maar trainer Erik ten Hag verklapte zondag na de wedstrijd tegen AZ al dat hij van plan is om zijn elftal op in ieder geval één positie te wijzigen. Kasper Dolberg zal in de wedstrijd waarin eigenlijk niets meer op het spel staat de voorkeur krijgen boven Klaas-Jan Huntelaar.

"Dolberg staat met het oog op het WK in de basis. Het is in het belang van Ajax dat hij - als hij wordt geselecteerd - fit naar het WK gaat en daar goed speelt", legt Ten Hag zijn keuze uit aan De Telegraaf. De twintigjarige spits speelde tot nu toe vier interlands voor de Deense nationale ploeg en kwam oktober vorig jaar voor het laatst in actie voor de ploeg van bondscoach Age Hareide. Tijdens de cruciale play-offs tegen Ierland was hij mee met Jong Denemarken en door een slepende voetblessure moest hij ook de afgelopen interlands aan zich voorbij laten gaan.

Naast Dolberg lijkt ook Nicolás Tagliafico te mogen dromen van deelname aan het WK. De linksback werd in de wedstrijd tegen AZ bekeken door de Argentijnse bondscoach Jorge Sampaoli en speelde een goede wedstrijd tegen Alireza Jahanbakhsh. Drievoudig international Tagliafico was in tegenstelling tot Dolberg wel van de partij bij de laatste interlands die zijn land speelde en stond ook negentig minuten op het veld tijdens de vernederende 6-1 nederlaag tegen Spanje eind maart.

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
13
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
3
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
1
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (40)

 
Cytral
 
11
30 april 2018 om 11:28
Ik las laatst dat dolberg nog maar een waarde heeft van 13 miljoen.. Dat terwijl we vorig jaar een bod van 50 hebben geweigerd.. Hopelijk zal zijn waarde stijgen als die mee mag met het wk..
 
Spandoek
 
61
30 april 2018 om 11:33
Dat er daadwerkelijk 50 miljoen is geboden is hoogst twijfelachtig, ten eerste zijn er geen betrouwbare bronnen die dit bevestigen en ten tweede lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat Ajax dit zou weigeren.
 
blackpool
 
40
30 april 2018 om 11:34
Weer dat sprookje over 50 miljoen... Zowel Ajax, als Dolberg, als zijn zaakwaarnemer(s) als Monaco hebben nooit bekend gemaakt dat er een bod is uitgebracht. Dit zijn altijd geruchten geweest. Iedereen heeft altijd zijn mond vol over Marc Netto maar 50 miljoen zou hij geweigerd hebben voor een speler die net 2 ballen heeft hooggehouden...
 
memphisdepay
 
11
30 april 2018 om 11:43
Er is ongetwijfeld een hoog bod voor Dolberg binnen gekomen dat kan haast niet anders en of dat nou 50 of 40 miljoen is geweest maakt niet zo heel veel uit. Ajax had hem beter kunnen verkopen. Maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten voor hetzelfde geldt had hij er dit seizoen wel 30 ingeschoten en was hij nog steeds even veel waard.
 
JK-Ajax
 
21
30 april 2018 om 12:15
Waarom hadden ze hem moeten verkopen dan? Zodat ze veel geld er voor krijgen? Moet dat het hoofddoel zijn van Ajax? Is er al niet genoeg geld? Ajax had hem helemaal niet moeten verkopen want hij barst van het talent en kan een meerwaarde voor ons zijn.
 
Edo
 
9
30 april 2018 om 12:19
Precies, wijsheid achteraf. Dolberg is geblesseerd geweest, als hij nu weer fit is en eindelijk weer door gaat groeien, zou het zomaar kunnen dat zijn waarde nog hoger komt te liggen dan een jaar geleden. We weten het niet. Sowieso is zo'n waarde door niemand objectief vast te stellen. Dus als je ergens leest dat zijn huidige waarde nog maar 13 miljoen is, dan moet je daar eerst een kilo zout overheen strooien. Die 13 miljoen is gewoon de mening van 1 iemand, geen feit ofzo.
 
Xyzz
 
8
30 april 2018 om 13:01
Misschien schiet hij ons volgend jaar naar de titel. Wat boeit mij die transfersom nou?
 
adjx
 
1
30 april 2018 om 14:27
Als hij in de huidige markt 13 miljoen waard is, kan hij zo maar alsnog 30 tot 40 miljoen opbrengen. Spelers worden tegenwoordig zwaar boven hun waarde verkocht.. Die getallen zijn maar getallen..
 
memphisdepay
 
0
30 april 2018 om 15:20
JK-Ajax, Zo'n hoge transfersom is natuurlijk niet iets wat je zo maar kunt laten liggen ook al heeft Ajax genoeg geld op de bank staan. Dit seizoen heeft hij helaas voor Ajax niks laten zien, niet alleen zijn doelpuntenproductie was matig ook zijn bijdrage aan het spel van Ajax was gewoon slecht. Op dit moment is het hopen dat Dolberg weer in vorm komt zo dat hij dat bedrag weer waard zal zijn in de toekomst want dat wordt nu een lastig verhaal. Ik denk dat het niet eens een eenvoudige opgave voor hem wordt om Huntelaar uit de basis te spelen want die was dit seizoen gewoon veel beter dan hem. Het is natuurlijk afwachten hoe hij volgend seizoen presteert maar op dit moment ziet het er niet al te best voor hem uit.
 
RyanBabel8
 
7
30 april 2018 om 11:36
Waar las je dat? In de Sun? Kom op joh, 50 miljoen is onzinnig.
 
Japie_Krekel
 
2
30 april 2018 om 12:13
waarom zou dat onzin zijn? Sanchez ging naar de Spurs voor 40 miljoen en dat is een verdediger. waarom zou een club niet 50 miljoen willen bieden op een aanvaller die toen net 6 keer had gescoord in de Europa League op slechts 19 jaar oude leeftijd. vaak zit er wel een kern van waarheid in deze verhalen in de media
 
blackpool
 
0
30 april 2018 om 13:54
Bij Sanchez werden de geruchten al snel bevestigd door hemzelf en Ajax. Hij weigerde om nog te spelen. Ajax stelde hem niet meer op omdat er een transfer verwacht werd. Spurs gaf toe geïnteresseerd te zijn. Bij Dolberg niets van dit alles. Dat er interesse was van clubs, lijkt mij logisch. Maar 50 miljoen is onzin natuurlijk.
 
RyanBabel8
 
1
30 april 2018 om 14:52
Niemand heeft dit ooit bevestigd. Dit was bij Sanchez wel al vroeg het geval. 50 miljoen voor Dolberg was te mooi om waar te zijn.
 
RodyTeulings
 
3
30 april 2018 om 11:37
Tja, wat je belangerijk vindt zeg... Trouwens, wat was zijn waarde voor die 50 miljoen (wat alleen een gerucht was)? Hij is binnen een seizoen van 5 ton naar die 50 miljoen gegaan. Daarnaast, als je na een rotseizoen waar je ook nog eens 60 procent van alles hebt gemist, toch nog 13 miljoen waard bent, is dat best knap.
 
RinusMichelss
 
11
30 april 2018 om 11:42
daarnaast is zn waarde ook iets anders dan het bod dat nodig is om hem te kopen. Is de ligt al 50 a 60 miljoen waard? Dat lijkt me niet, maar Ajax is gek als ze hem voor minder laten gaan.
 
Edo
 
1
30 april 2018 om 12:20
Waar zit het verschil hem dan in? De waarde is wat de gek ervoor geeft, niet een soort objectief vast te stellen bedrag, want dat bestaat in beginsel niet. Alleen in het allerhoogste segment, waarin aantoonbaar de commerciele waarde van de club hoger wordt door het aantrekken van een speler, is er vorm van objectiviteit aan te koppelen. Als iemand 70 miljoen voor Dolberg biedt, is Dolberg 70 miljoen waard. Als Ajax hem verkoopt voor 10 miljoen, is hij 10 miljoen waard.
 
Finalvoetbal
 
8
30 april 2018 om 11:51
Ajax heeft zat geld. Dat Dolberg nu minder waard zou zijn boeit me eigenlijk vrij weinig. Ik zie hem liever nog een aantal jaar bij Ajax spelen en wellicht nog een contractverlenging tussendoor en dan op zijn 23/24e pas verkopen voor een mooi bedrag.
 
Nijogeth
 
0
30 april 2018 om 16:22
Dolberg heeft volgens Transfermarkt.nl (een bron die heel vaak gebruikt wordt om transferwaarde aan te geven) al bijna een jaar een waarde van 14 miljoen en dat is zijn hoogste transferwaarde. Transferwaarde is echter totaal iets anders dan de vraagprijs die er gehanteerd wordt en de uiteindelijke verkoopprijs die daar uit volgt. Ook nu nog zal Dolberg waarschijnlijk richting die 50 miljoen gaan als het gaat om vraagprijs. Ajax hoeft hem namelijk niet te verkopen en wil hem waarschijnlijk niet eens verkopen en zal dus hoog in de boom gaan zitten.
 
ajaxfan158
 
1
30 april 2018 om 11:28
Nee ten Hag, het is in het belang van Ajax dat ie een flut WK speelt. Anders is hij ook weg!
 
RyanBabel8
 
13
30 april 2018 om 11:34
Dan moet het een WK voor hem worden zoals destijds met James Rodrigues. Maar eerlijk gezegd zie ik hem niet eens meegaan naar Rusland. Hij komt net terug van een blessure, was daarvoor al geen zekerheidje. Als ze hem meenemen dan zal hij denk ik veelal op de bank zitten. Mooi voor de ervaring, maar vertrekken bij Ajax? Nee, daarvoor heeft hij nog te weinig op de lange termijn laten zien.
 
Patroo
 
5
30 april 2018 om 11:36
Van mij mag Dolberg eigenlijk wel vertrekken. Heeft een hele hoop mooie dingen laten zien, maar dat is eigenlijk ook alweer 1,5 jaar geleden. Tijd om Cassierra de kans te geven met Sierhuis als backup.
 
JDG84
 
26
30 april 2018 om 11:41
anderhalf jaar geleden is ook wel wat overdreven heh. Hij begon dit seizoen niet best, maar voornamelijk omdat hij niet scoorde. Huntelaar is voetballend ook niet goed dit jaar, maar schiet er af en toe een balletje in. Daarna is die 4 manden geblesseerd geweest. Om hem nu al af te schrijven op basis van een matige periode in de eerste helft van het seizoen is wat hard in mijn optiek.
 
siepie
 
4
30 april 2018 om 12:22
Wat een onzin zeg. Gewoon volgend jaar fit aan de voorbereiding beginnen en weer het vertrouwen geven. Hij heeft alles wat je van een spits kan wensen, maar heeft een minder jaar gehad. Geef die jongen het vertrouwen en dan komt hij wel terug. Cassierra had en heeft helaas niet de kwaliteiten die je bij Ajax 1 nodig hebt. De JL is zwaar onder zijn niveau, maar hij is toch een spits die je in de diepte moet aanspelen. Dat kan bij Ajax amper omdat je bijna altijd in en rond de 16 van de tegenstander speelt. Wat dat betreft vond ik zijn aankoop net zo'n onbegrijpelijk als die van Zivkovic. Bij Cali speelde hij in een 4-4-2 systeem en dat past ook beter bij hem. Cali speelde toen met veel bewegende spelers als Borre en Preciado voorin, waardoor er genoeg ruimte was voor zijn loopacties. Nu moet hij een kapstok zijn voor Kluivert, Neres, Ziyech en Vd Beek en dat kan hij gewoon niet goed. Dolberg is daar veel meer geschikt voor (zelfs meer dan Huntelaar).
 
Edo
 
4
30 april 2018 om 12:23
Exact een jaar geleden liet Dolberg zijn kwaliteiten gewoon nog zien. Toen kwam de zomer, en daarna is hij een half jaar geblesseerd geweest. In de tussenliggende periode was het niet geweldig. Maar hij is jong, dus zet je korte-termijn-pet af, doe je lange-termijn-pet op, en geef hem nog een serieuze kans.
 
JDG84
 
0
30 april 2018 om 15:44
Cassiera vind ik juist ook met een man in zijn rug erg sterk, zeker dit jaar vond ik dat. Kaatst goed, houdt de bal vast en kan ook vanuit daar nog iets creeren. Daarnaast speelde jong ajax ook vaak zat rond de 16 van de tegenstander, dus zoveel verschil is het toch niet echt. Spelen hetzelfde spelletje.
 
JDG84
 
4
30 april 2018 om 11:36
Ja, want een speler die er zo lang uitgeweest is en daarna wel fit naar een wk gaat en daar geen pepernoot raakt, die komt heerlijk terug van zo'n zomer. Het is voor Dolberg van belang dat hij een lekker wk speelt want dat is goed voor zijn zelfvertrouwen en daar profiteert ajax van. Daarnaast, als Dolberg een goed wk speelt, dan richt dat ogen op hem. Het is een jonge speler die bij ajax de kans heeft gekregen en vanuit daar op een wk komt. Andere "talenten" zullen dit ook zien, wat ajax weer een beter aanzicht geeft en grote talenten misschien eerder de weg zullen vinden naar amsterdam.
 
Rockyde Keijzer
 
0
30 april 2018 om 11:41
Want je wilt als club natuurlijk een speler terug hebben die alles verloren heeft, niks gescoord heeft en zo misschien wel kut aan het nieuwe seizoen begint die kort volgt op het wk? Deze jongen zal volgend jaar sowieso wel weg willen gaan. Dan kan je beter een speler hebben die een goed en heeft gespeeld dan waarschijnlijk wel blijft een jaar want de man is best verstandig en dan nog een jaar volop genieten en een goed bedrag krijgen in 2019. Tenminste, dat lijkt mij logisch..
 
The-Jump
 
15
30 april 2018 om 12:00
Op basis van wat zou hij geselecteerd moeten worden? Bijna het gehele seizoen niet fit en amper gescoord daardoor. Tenzij Denemarken naast jorgenson geen andere spits meer heeft, verwacht ik dolberg niet bij de WK selectie.
 
VBD79
 
0
30 april 2018 om 12:03
Elke bondscoach heeft wel een voorkeur voor spelers en ik denk dat de deze dat heeft voor het talent Dolberg. Mooie ervaring voor die jongen, ook al speelt hij niet of nauwelijks. Overt het algemeen zie dat de spelers die geblesseerd zijn geweest altijd net ff wat fitter zijn tijdens zo'n eindronde. En dan hoop ik op een top jaar bij Ajax voordat hij weggaat
 
LW88
 
1
30 april 2018 om 12:01
Voor Dolberg nu is het WK wellicht een uitkomst, ook voor Ajax. Door trainen en op een hoog niveau duels kunnen spelen. Dan keert hij fitter terug bij Ajax als zij ergens in juli al CL voorronde moeten spelen. Vraag me alleen af of dat op de lange termijn ook goed is voor zo'n jongen. Kans is aanwezig dat hij aan het einde van het seizoen dan oververmoeid is, wat weer de kans op de blessures verhoogt. Bovendien wil je niet dat je eerste spits in een belangrijke fase van de competitie op zijn laatste benen loopt.
 
Edo
 
3
30 april 2018 om 12:26
Volgens mij heeft hij inderdaad meer baat bij een lange vakantie. Die gast is jong, heeft een kutseizoen gehad, en als hij naar het WK gaat dan gaat hij eerst 7 weken intensief door, weer weg van huis, en dan moet je daarna in een paar weken weer opladen. Na vermoedelijk vooral op de bank te hebben gezeten. Dan ben je al uitgeblust als het seizoen begint.
 
Xyzz
 
1
30 april 2018 om 13:10
Die jongen heeft maanden op de bank gezeten en staat te popelen om te voetballen. Heeft meerdere keren aangegeven dat hij zich door de blessure realiseert hoe leuk het spelletje is. Vakantie zal 't laatste zijn waar hij behoefte aan heeft.
 
Edo
 
0
30 april 2018 om 14:49
Er is een verschil tussen iets willen en iets nodig hebben. Het is logisch dat hij dat wil, en als hij op het WK is, zal hij daar ook van harte achter staan. Maar daarna staat hij na een zeer korte vakantie opeens voor een belangrijk seizoen. De vraag is of hij dan fit is, na zo'n zomer. Ik heb ook behoefte om uit te gaan, want dat ben ik de laatste tijd niet zo vaak geweest vanwege andere verplichtingen. Maar als ik dan om 05:30 door mijn zoon uit bed geroepen word, heb ik er toch spijt van. Iets soortgelijks zou kunnen gebeuren bij Dolberg. Eerst is het leuk, en daarna ben je moe. Maar goed, wij zijn er allemaal niet bij, dit wordt besloten door de mensen die er dagelijks mee te maken hebben. Dus we gaan het rustig zien gebeuren. In de loop van het najaar weten we het.
 
Burg
 
1
30 april 2018 om 13:11
Wat krijgen we nou? Ten Hag die een stap vooruit denkt? Tot nu toe hoofdzakelijk stappen achteruit, zelfs op het veld. Wat een idioot dat hij Kristensen 1 minuut in laat vallen gisteren. Had dan Sierhuis als beloning voor zijn fantastische werk in Jong Ajax 10 minuten voor tijd zijn debuut laten maken. Of De Wit. Wordt echt tijd dat er iemand naast Ten Hag komt die ook een beetje sociale intelligentie heeft. Ook op dit niveau moet je spelers prikkelen en menselijk behandelen. Zelfs Amin.
 
Dzekson
 
0
30 april 2018 om 16:07
Ik zie Dolberg de WK selectie van Denemarken niet eens halen. Poulsen, Cornelius en Jorgensen staan allen hoger in de pikorde momenteel, denk zelfs dat Bendtner eerder wordt meegenomen als Dolberg.
 
Maykel24
 
0
30 april 2018 om 16:51
Lijkt me meer in belang van Ajax dat die jongen lekker een paar weken rust heeft en zich vanaf dag1 van de seizoensvoorbereiding bij de training aansluit. We mogen in juli weer ballen tegen de nummer 2 van welk land dan ook, dat doe ik liever met een fitte Dolberg dan met een Dolberg die nog op vakantie is...