'Trieste' Higuaín zorgt voor woede: 'Shirtje ruilen? Oprotten met die gast!'
Zondag, 6 maart 2022 om 17:01

Gonzalo Higuaín laat doorschemeren klaar te zijn met 'de voetbalwereld'. Te gast in het Amerikaanse programma Primer Impacto van Univision vertelt de aanvaller van Inter Miami op emotionele wijze over de 'donkere kant' van het voetbal. "Als ik met 'pensioen' ga, ligt mijn toekomst heel ver bij het voetbal vandaan", laat Higuaín weten. Tegenstanders in de Major League Soccer geven overigens met keiharde woorden aan de houding van de WK-finalist van 2014 zat te zijn.

El Pipita gaat door een moeilijke periode in zijn leven. Een jaar geleden werd Higuaín hard geraakt door het overlijden van zijn moeder, en hij erkent dat ook de voetbalwereld hem steeds meer tegen is gaan staan. Hoewel de 34-jarige Argentijn zegt nog wel te kunnen genieten van het spelletje, weet hij zeker dat hij na zijn actieve spelerscarrière geen nieuwe rol in het voetbal zal ambiëren. Vooral de bijzaken in het voetbal zorgen voor veel frustratie bij de spits.

"Mensen hebben geen idee hoe het is om voetballer te zijn", vertelt Higuaín in het Spaanstalige, Amerikaanse praatprogramma. "Men denkt dat we ons alleen maar met voetbal bezighouden en dat is het. Maar we allemaal hebben een vader en we hebben allemaal een moeder. En ook wij maken dezelfde ellende mee die iedereen meemaakt. Ik ga genieten van mijn tijd zolang ik nog voetballer ben, maar daarna wil ik er niets meer mee te maken hebben."

"Het is niet per se mentale pijn of irritatie, maar ik heb gewoon het gevoel dat dit niet de wereld is waarin ik wil zijn", vervolgt Higuaín. "Wanneer je stopt met voetballen ben je een soort leeg, plastic flesje: ze vertrappen je en gooien je weg. Je bestaat niet meer, ze bellen niet meer. Als je net begint met voetballen is alles heel mooi. Maar als je het wereldje leert kennen, dan merk je de kwaadaardigheid, de afgunst, de jaloezie... Ik heb alles wat mijn hartje begeert, namelijk mijn vrouw en mijn dochter. En dan na mijn carrière terugkeren in de voetbalbubbel? Nee", besluit Higuaín.

Het lijkt tegenstanders in de MLS overigens ook op te vallen dat de spits van Inter Miami op zijn zachtst gezegd niet lekker in zijn vel zit. Na afloop van het duel tussen Inter Miami en Chicago Fire (0-0) in de eerste speelronde van het nieuwe seizoen in de MLS werd Fabian Herbers in de Zee Soccer Podcast gevraagd of hij van shirtje wilde ruilen met tegenstander Higuaín. Het antwoord van de aanvaller van Chicago Fire was vernietigend.

"Zijn shirt? Oprotten met die man! Deze gast is zo zielig. Ik wil niets van hem. Hij is duidelijk veel aanwezig op het veld, maar elke keer als een teamgenoot een verkeerde pass geeft of de bal niet naar hem speelt, staat hij daar gewoon met een negatief gezicht. Hij is zó opdringerig. Zijn lichaamstaal is gewoon verschrikkelijk. Ik zou geen teamgenoot van hem willen zijn. Het is pas de eerste wedstrijd en hij is nu al zó negatief, zó destructief. En dat naar zijn ploeggenoten, die hij juist zou moeten helpen", aldus Herbers.

Higuaín maakte in september 2020 de transfervrije overstap van Juventus naar Inter Miami. In zijn eerste seizoen was de spits eenmaal trefzeker in negen wedstrijden, terwijl hij afgelopen voetbaljaargang twaalf keer scoorde in dertig duels. In het seizoen 2015/16 werd Higuaín namens Napoli met 36 goals in 35 competitiewedstrijden nog topscorer in de Serie A. Nu lijkt de carrière van de Zuid-Amerikaan als een nachtkaars uit te gaan.

Meer nieuws
   
00:00
00:00
De EK-selectie van Turkije: dit zijn de spelers die kans maken
2
   
00:00
00:00
Antony, Amrabat en nog acht spelers die moeten vrezen bij Manchester United
4
   
23:58
23:58
Johan Derksen raadt Ajax totaal andere trainer dan Graham Potter aan
7
   
23:55
23:55
VZ Team van de Week: Ajax, Feyenoord en PSV aanwezig na doelpuntrijk weekend
25
   
23:51
23:51
CL-finalist Borussia Dortmund rakelt oude tweet van PSG op uit 2020
3
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (40)

 
Guaporta
 
99
5 maart 2022 om 22:46
Tsja, dit soort opmerkingen passen een beetje in de Amerikaanse cultuur. Ze houden er niet van als iemand hen bekritiseerd of überhaupt niet in de buurt komt van 'dit is het beste land op aarde'. Ze houden er bijvoorbeeld ook van om hun landskampioenen in football, basketball of honkbal de wereldkampioen te noemen zonder dat er andere landen mogen concurreren. Die vorm van 'entitlement' zit daar ingebakken in die cultuur. Joh, als ik jarenlang in het shirt van Real Madrid, Napoli, Juventus, AC Milan en Chelsea heb mogen spelen en daarna met de lamme en blinde in Miami moet gaan spelen, dan begrijp ik wel dat hij gefrustreerd rondloopt. En ja, Amerikanen houden er niet van als duidelijk wordt dat het voetbalniveau bedroevend laag is en iemand dat op hun eigen wijze duidelijk maakt. De Amerikaanse sportcultuur heeft z'n voordelen, zeker de basketbalwereld volg ik op de voet. Maar er zijn ook duidelijke nadelen van die cultuur. En daar is dit een voorbeeld van.
 
Primetime
 
25
5 maart 2022 om 23:07
Dan is ie zeer goed geintegreerd Dit is een Duitser, heeft ook nog een paar jaar bij FC Twente gezeten. Daarnaast hij moet niks. Het is niet alsof ze hem naar de MLS hebben gedraft. Hij heeft gewoon voor deze competitie en club gekozen.
 
juliusdr.dre
 
8
5 maart 2022 om 23:11
Het zal van beide kanten zijn. Higuain niet goed in zijn vel zit zal zich niet volledig kunnen geven in het team, wat in Amerika vast nodig is. Kijk naar Rooney en Henry
 
HeerJoost
 
0
6 maart 2022 om 09:23
Precies, alhoewel het behoorlijk ernstig is hoe hij reageert op z’n teamgenoten in deze wedstrijd. Je zou de samenvatting terug moeten kijken, met name letten op minuut 5:10 ??
 
BurtMacklin
 
22
5 maart 2022 om 23:43
Mijn vrouw is Amerikaans en ben zelf Nederlander. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat “entitlement” er bij de Nederlander toch wat meer ingebakken zit dan bij de doorsnee Amerikaan, imo.
 
RicottoFC
 
4
6 maart 2022 om 07:50
@BurtMacklin... kan je voorbeelden geven? Ben wel benieuwd waar je op doelt.
 
Guaporta
 
12
6 maart 2022 om 09:08
Oh, er zit in een deel van ons land ook een gezonde dosis ‘entitlement’ ingebakken. Kan ik me goed voorstellen! Ben trouwens benieuwd naar voorbeelden, dan kunnen we er samen om lachen. Trouwens… Ik zeg ook niet dat iedere Amerikaan zo in elkaar zit. Heb genoeg familie en vrienden die heel anders zijn.
 
 
9
6 maart 2022 om 00:03
Waarom snap je dat hij gefrustreerd rondloopt als hij dit van te voren weet en toch daar tekent?
 
JanMetDeKorte
 
8
6 maart 2022 om 05:06
Ach je hoor aan je reactie al dat je nog nooit van je leven in Amerika geweest bent. En de reactie van een Amerikaan nou typerend te noemen voor het land... Ach. Ik denk dat Higuain inderdaad een zuurpruim is geworden en als er in Nederland een basketballer had gespeeld die in een paar topteams in Amerika had gespeeld en met een hele negatieve houding in Nederland stond te ballen en een Nederlandse basketballen had hetzelfde gezegd, was er niks aan de hand geweest. Voetbal is in Amerika nog steeds voornamelijk een latino sport en Higuain is gewoon een latino. Dus het is juist geen typische reflectie van de Amerikaanse cultuur.
 
Guaporta
 
35
6 maart 2022 om 09:05
Zullen we dat zelfingenomen toontje van je eerste zin even achterwege laten? Meerdere familieleden woonden jarenlang aan de oostkust, waardoor ik van kinds af aan al relatief vaak daar ben geweest. Heb dus genoeg gezien en meegemaakt om een oordeel te vellen. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar om met een zelfingenomen toontje mijn oordeel aan de kant te schuiven slaat nergens op. Overigens mis je mijn punt over de cultuur, want de frustratie over Higuaín komt in mijn ogen voort uit dat de wereld blijkbaar om Amerikanen moet draaien en dat het lastig is om te accepteren dat iemand liever ergens anders zou zijn.
 
Mantitty
 
4
6 maart 2022 om 10:22
Hoho, de MLB (en de andere sporten) zijn gewoon een wereldwijde competitie waarin toevalligerwijs enkel Amerikaanse en Canadese ploegen aan meedoen. Het is niet zo dat er geen ploegen van andere landen mogen meedoen, dus technisch gezien is het wereldkampioen ;-) OT: Hij krijgt fors betaald om onderdeel te zijn van een team, dat is hij niet, hij is die eenling die zeurt. Higuain is nooit een likeable dude geweest, maar weet exact wat anderen verkeerd doen.
 
coolJ
 
19
5 maart 2022 om 23:07
Higuain bewijst met deze opmerkingen wel erg ver van een normaal leven af te staan zeg. Oh oh oh wat is die toch zielig ons plastic flesje. Dat niemand hem meer belt.
 
RealMadrid-96
 
5
6 maart 2022 om 08:33
Ook het stukje dat hij ook een vader en een moeder heeft, en ook shit meemaakt …. Ja dat doen wij allemaal, alleen hebben wij niet het geluk om ons geld met voetballen te verdienen en hebben we niet zo’n zware bankpas als meneer Gonzalo Higuain.
 
Lierse1997
 
28
6 maart 2022 om 09:21
Omdat je een zwaar bankpasje hebt is het natuurlijk allemaal minder erg als er familiale problemen zijn. Ik vraag me af wie hier ver van de wereld verwijderd is.
 
RealMadrid-96
 
4
6 maart 2022 om 13:11
Nee hoor, dat bedoelde ik ook helemaal niet. Tuurlijk geld neemt de pijn van het verlies van een moeder niet weg. Dat heb je mij volgensmij ook nergens zien typen? Maar stel dat je 14 uur per dag moet werken, 6 dagen in de week, je een lekkend dak boven je hoofd hebt, je elke dag je kinderen 30km weg kan brengen op een fiets, en dan maak je “shit” mee zoals Higuain het zegt komt die “shit” denk ik wel wat harder aan als dat je bij wijze van een paar uurtjes in de laatste periode van je carriere op een veldje in het zonovergoten Miami staat te voetballen en je met je dikke Lamborghini terug naar je miljoenenvilla kan rijden toch? Geld maakt niet gelukkig, maar maakt het leven toch wel wat makkelijker. Of is dit ook weer een reactie die ver van de wereld verwijderd is?
 
RealMadrid-96
 
0
6 maart 2022 om 13:20
Nee hoor, dat bedoelde ik ook helemaal niet. Tuurlijk geld neemt de pijn van het verlies van een moeder niet weg. Dat heb je mij volgensmij ook nergens zien typen? Maar stel dat je 14 uur per dag moet werken, 6 dagen in de week, je een lekkend dak boven je hoofd hebt, je elke dag je kinderen 30km weg kan brengen op een fiets, en dan maak je “shit” mee zoals Higuain het zegt komt die “shit” denk ik wel wat harder aan als dat je bij wijze van een paar uurtjes in de laatste periode van je carriere op een veldje in het zonovergoten Miami staat te voetballen en je met je dikke Lamborghini terug naar je miljoenenvilla kan rijden toch? Geld maakt niet gelukkig, maar maakt het leven toch wel wat makkelijker. Of is dit ook weer een reactie die ver van de wereld verwijderd is?
 
BLM/BARCA
 
3
6 maart 2022 om 13:52
@,realmadrid-96....,maakt dat zijn moeder minder dood door zijn hard verdiende geld...denk het niet toch
 
RealMadrid-96
 
0
6 maart 2022 om 16:24
Wauw, BLM/BARCA Misschien beter opletten met je lesjes begrijpend lezen op school?
 
Herosennin44
 
0
6 maart 2022 om 23:02
@realmadrid Ja, want enkel een persoon die dus niet rijk is spreekt uit wat jij doet. Voor hun is rijk zijn net zo normaal als jouw portemonnee voor jou is. Ik hoop dat je dat begrijpt. Ik vind het ook raar dat blijkbaar iemand die rijk is niet mag zeggen dat hij niet gelukkig is. Hij kan zijn emoties niet afbetalen. Dus ja je reactie is compleet van de realiteit af. Nogmaals hij geeft dit aan rondom zijn moeder die dood is en als het hem zo zwaar ligt, reken er maar op dat hij al zijn geld zou inruilen voor het leven van zijn moeder. Ik hoop niet dat als jij rijk zou zijn, jou dat wat lichter valt, want ach ja, geen moeder maar wel een miljoenenvilla. Hoera.
 
BLM/BARCA
 
0
7 maart 2022 om 05:59
Ik kan tenminste lezen. Maar jij suggereert dat het hebben van geld dit soort pijn verzacht...sterker je schrijft het letterlijk.
 
RealMadrid-96
 
0
7 maart 2022 om 08:51
@BLM/BARCA Blijkbaar toch niet zo heel goed, het enige wat ik heb gezegd over het verliezen van een familielid was (en dit is wat ik letterlijk schreef): Tuurlijk geld neemt de pijn van het verlies van een moeder niet weg. Dat heb je mij volgensmij ook nergens zien typen? En dan kom jij dat ik letterlijk schrijf dat het hebben van geld dit soort pijn verzacht. Wauw. Je kan inderdaad lezen, ik had het over begrijpend lezen waar je dan duidelijk een stukje minder goed in bent…
 
MikeVanh503
 
2
6 maart 2022 om 10:54
De lege flesjes die zonder problemen gratis eten in restaurants en bij elke finale van welk toernooi dan ook een kaartje kunnen bemachtigen....die gasten hebben het zwaar hoor
 
BapFR
 
3
6 maart 2022 om 12:22
Ik werd sowieso al niet gebeld.. en heb ook een moeder en m'n vader verloren. Ik snap echt dat het niet allemaal makkelijk is maar een beetje overdreven zielig doen is het inderdaad wel.
 
OREELY
 
40
5 maart 2022 om 23:14
haha higuain, van voetballen met wereldsterren naar een team waar amerikaantjes in zitten die te klein zijn om op basketbal te gaan... ja erg jammer dat deze man nog probeert te genieten van het spelletje in amerika, had een andere keuze (achteraf) moeten maken. en geef hem geen ongelijk, lekker totaal iets anders gaan doen na de voetbalcarriere.
 
Salerno1919
 
4
6 maart 2022 om 00:08
Had een absolute legende kunnen zijn/blijven bij Napoli, voor altijd. Maar koos voor iets meer geld en een titel en is zo een van de vele voetballers, nietszeggend en redelijk vergeten over een jaar of 10 bij het grote publiek. Zonde.
 
wk020
 
0
6 maart 2022 om 12:01
Wat die andere speler zegt over Higuain na een slechte pass van een medespeler klopt helemaal. Elke keer wanneer ik hem zag spelen was hij verongelijkt wanneer de bal niet aankwam. Is me altijd opgevallen bij hem en zeer vervelend
 
RicottoFC
 
0
6 maart 2022 om 12:10
Ach hebben wel meer voetballers last van. C. Ronaldo heeft er ook wel een handje van of niet juichen bij een goal.
 
BLM/BARCA
 
0
7 maart 2022 om 06:03
En die doet dat aantoonbaar nl al 15 jaar, die negatieve reacties als hij zelf de goal niet maakt of een bal verkeerd naar hem gespeeld wordt.
 
Biggatheboss
 
0
6 maart 2022 om 13:40
Ach gossie waar een drama? Serieus
 
BLM/BARCA
 
0
6 maart 2022 om 13:49
Wieis Fabian Herbers, een beetje niks een figuurtje die in e.o.a..niks zeggend podcast, iets wat elke dorpsgek tegenwoordig kan maken, zijn oh zo belangrijke mening mag uitbraken. Ik ben en blijf Barca fan maar heb en zal strijd respect hebben voor wat Higuain heeft gepresteerd. Dat moet deze " wereldtopper" nog maar eens zien te bereiken