Update: Ajax en Dennis Bergkamp eindelijk van elkaar verlost
Vrijdag, 20 juli 2018 om 12:12

Dennis Bergkamp werd eind december op non-actief gesteld bij Ajax en is sindsdien formeel nog altijd in dienst bij de club uit Amsterdam. Hij krijgt dan ook nog steeds maandelijks ongeveer 25.000 euro salaris overgemaakt op zijn bankrekening, weet De Telegraaf. De oud-international heeft nadat hij op non-actief werd gesteld niets meer vernomen vanuit zijn advocaat of Ajax.

Na de bekeruitschakeling werd Bergkamp samen met trainer Marcel Keizer en assistent Hennie Spijkerman op non-actief gesteld. Direct na het besluit van de clubleiding, tekende Bergkamp via zijn advocaat Harro Knijff bezwaar aan. Sindsdien krijgt hij nog altijd iedere maand zijn salaris, zonder dat hij daar iets voor hoeft te doen. "Het is stil aan de zijde van Ajax", reageert Knijff desgevraagd tegenover het dagblad.

Als Ajax af wil van Bergkamp, dan zal de huidige nummer twee van de Eredivisie over moeten gaan tot een arbitragezaak. Bergkamp wacht voorlopig af met het ondernemen van actie, mede ook omdat hij dat niet verstandig acht in deze fase van de competitie. Hij zou via de juridische weg 'recht op arbeid' kunnen proberen af te dwingen, maar Bergkamp staat er na het ontslag van Peter Bosz en de aanstelling van Keizer niet goed op bij de fans, zo klinkt het.

Een geforceerde terugkeer bij Ajax, zou de relatie allesbehalve verbeteren. "Je zou denken dat Ajax met de oplossing komt", zegt Knijff. Het contract van Bergkamp loopt voor onbepaalde tijd door. "Het is voor Ajax moeilijk om netjes afscheid te nemen van een icoon", besluit de advocaat.

Update 20 juli 12.12 uur - Ajax en Dennis Bergkamp eindelijk van elkaar verlost
Dennis Bergkamp heeft Ajax definitief verlaten. De Amsterdammers hebben een akkoord bereikt over de afwikkeling van het ontslag van de oud-speler. "We hebben een regeling getroffen", laat advocaat Harro Knijff weten aan Het Parool. Bergkamp stond al geruime tijd op non-actief en ontving maandelijks 25.000 euro van Ajax. Met een financiële regeling komt er een einde aan de slepende zaak. "Als je een regeling treft, moet je niet piepen", stelt Knijff, die niet laat weten welk bedrag Bergkamp ontvangt.

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
1
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
9
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
27
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (66)

 
curly.winston
 
45
5 april 2018 om 07:24
Daar heeft meneer Bergkamp contractueel gezien gewoon recht op dus ik snap ook niet waarom er details zoals zijn salaris vermeld moet worden. Sensatiekrant numero uno! *ps. vwb de poll, komt natuurlijk ooit wel goed tussen Ajax en Bergkamp. Het is maar de poppetjes op bepaalde plaatsen die vervangen moeten worden.
 
D-Bergkamp
 
19
5 april 2018 om 08:24
@ Culry.winston Het is een typisch geval van een advocaat die de stappen van zijn tegenstander probeert te doorgronden om zichzelf voor te bereiden. Hij had verwacht dat Ajax al lang met een arbitrage zaak zou komen waar hij tegen in kon gaan. Die is tot op heden uit gebleven. Teksten als: Ajax heeft moeite om afscheid te nemen van een icoon. Geven aan dat Dhr Knijff eigenlijk niet zo goed weet wat hij moet verwachten. Door middel van de media probeert hij de druk op te voeren op de Ajax directie. Om te proberen of hij daardoor een actie kan ontwrichten. Zolang deze dat niet doen blijft de zaak hangen. Wat problemen geeft voor Bergkamp, aangezien hij in een lastig parket komt. Of hij komt zelf met een voorstel, wat zijn onderhandelingspositie veel minder maakt. Of hij houd zijn mond dicht en houd zijn hand op, maar dan kan hij ook niet open en eerlijk naar buiten komen over wat er gebeurt is volgens hem.
 
Constant kante
 
0
5 april 2018 om 14:45
D-Bergkamp Ik lees dat jij vooral problemen ziet aan de kant van Bergkamp, maar dat is echt maar een deelverhaal. Ajax heeft een veel grotere uitdaging, wat dit betreft. Want juridisch gezien bestaat er geen enkele twijfel dat Ajax uiteraard gewoon het salaris van Bergkamp zal moeten doorbetalen. En wat dat betreft is het natuurlijk bijzonder vreemd en opmerkelijk dat Ajax er niet voor kiest om deze zaak snel en efficiënt op te lossen zoals dat en goed werkgever betaamt (lees: contract afkopen en Bergkamp zijn geld meegeven, maar wel het dienstverband in onderling overleg beëindigen). Want dát is wel wat er juridisch van een goed werkgever verwacht mag worden. In die zin is het natuurlijk ook de taak van de advocaat van Bergkamp om op deze wetmatigheid te wijzen. De opmerkingen van Knijff zijn in die zin echt absoluut niet voortgekomen uit het feit dat hij niet zo goed weet wat hij moet verwachten. Harro Knijff vind ik persoonlijk een behoorlijk vervelend mannetje (in de omgang) maar het is echt een topadvocaat. En met zijn ervaring van zo'n 43 jaar natuurlijk echt wel in de gaten wat hij kan verwachten en hoe dit soort dossiers verlopen. En het gebruik daarbij van de media daar is Knijff een 'meester' in. En enerzijds heb je best een punt dat Ajax hiermee hoopt dat ze Bergkamp 'kort' kunnen houden, omdat Bergkamp zolang hij in dienst is gebonden is aan de verplichtingen die op hem rusten uit hoofde van zijn arbeidsovereenkomst. Maar, dat is wat kort door een bocht. Feit is namelijk ook dat als je besluit om gezamenlijk uit elkaar te gaan, waarbij Bergkamp nog een groot bedrag meekrijgt, je ook een vaststellings overeenkomst aan gaat waarin je opneemt dat partijen zich ook na ontbinding van het dienstverband niet negatief over elkaar zullen uitlaten en dat Bergkamp ook niks mag zeggen over de deal die tussen hem en Ajax is gesloten. langs die weg kun je dus als Ajax zijnde ook Bergkamp tot geheimhouding brengen, als dat enorm van belang is. Het enige dat ik kan bedenken is dat Ajax hoopt dat Bergkamp vanzelf wel weer ergens werk gaat vinden en dat Ajax om die reden dus de loonbetaling kan staken. En dat het minder geld kost dan dat ze nu dus een deal sluiten met Bergkamp zelf om gezamenlijk het contract te beëindigen. Anders is er echt geen logische verklaring voor de opstelling van Ajax. Want hoe dan ook, het geld sijpelt nu iedere maand letterlijk weg. En wat krijg je daarvoor precies terug? Niets, in mijn ogen. Anders dan dat je als geen goede werkgever te boek staat. Is dat dan 25K per maand waard?
 
Scepticus38
 
0
20 juli 2018 om 17:16
@D-Bergkamp Je schrijft: "het is een typisch geval van een advocaat die de stappen van zijn tegenstander probeert te doorgronden om zichzelf voor te bereiden. Hij had verwacht dat Ajax al lang met een arbitrage zaak zou komen waar hij tegen in kon gaan. Die is tot op heden uit gebleven". Als een werkgever een werknemer wil ontslaan, moet hij daartoe een verzoek indienen bij de kantonrechter. Als de kantonrechter het verzoek inwilligt en de werknemer is het daar niet mee eens, kan de werknemer daartegen in beroep en cassatie gaan. Tussen Bergkamp en de Directie van Ajax is een verschil van inzicht gerezen over de te hanteren werkwijze. Aangezien Ajax een beursgenoteerde onderneming is, bepaalt de Directie de werkwijze en niet de werknemer (bergkamp). Het lijkt me duidelijk dat als Bergkamp zich niet kan of wil conformeren aan de nieuwe werkwijze waarin het TH een andere functie heeft gekregen, er sprake is van een arbeidsconflict. En het lijkt me nog duidelijker dat een arbeidsconflict een legitieme reden is om een werknemer ontslag aan te zeggen. Omdat er sprake is van een arbeidsconflict zal normaal gesproken geen enkele rechter Ajax sommeren om Bergkamp weer in dienst te nemen. Het draait derhalve uitsluitend om de hoogte van de ontslagvergoeding. In de nieuwe Wet Werk en Zekerheid is de hoogte van de transitievergoeding die een werknemer krijgt als hij wordt ontslagen, vastgelegd en die bedraagt voor iemand die meer verdient dan 79.000 Euro per jaar maximaal 1 Bruto jaarsalaris. Bij ernstige verwijtbaarheid van de werkgever kan de rechter de werknemer nog een aanvullende vergoeding toekennen, maar daar lijkt me in dit conflict geen enkele sprake van. Zaken als deze kunnen een club veel publicitaire waarde berokkenen en die heeft Ajax al genoeg over zich heen gehad. Het lijkt me daarom niet meer dan begrijpelijk dat de club er veel aan is gelegen om de zaak met Bergkamp in den minne te schikken. Waarschijnlijk heeft de club Bergkamp een financiele schikking aangeboden, waarin deze zich kan vinden en is daarmee de zaak eindelijk afgedaan.
 
Constant kante
 
0
20 juli 2018 om 20:14
scepticus In het algemeen kan een werkgever inderdaad naar de kantonrechter, of als het om economische redenen of ziekte gaat naar het Uwv. Maar dit gaat niet over normale werkgevers en werknemers. In dit geval zijn partijen verplicht om de arbitrageroute van de Knvb zelf te volgen (dwingend voorgeschreven voor alle leden van de Knvb). Die arbitragecommissie bestaat uit een aantal professionals, meestal juristen, maar meestal ook trainers of oud trainers, of bestuurders en oud spelers. Die beoordelen de zaak aan de hand van de staande rechtspraak en jurisprudentie van het commune Arbeidsrecht. Daarbij stel jij dat sprake is van een ontslaggrond die, naar jouw mening, een legitieme reden vormt voor ontslag. Maar ik weet niet waar jij vandaan hebt dat sprake is van een conflict aangaande het "conformeren aan de nieuwe werkwijze waarin het TH een andere functie heeft gekregen" maar dat klopt helemaal niet. In oktober 2017 heeft Bergkamp nog een nieuw contract ondertekend (voor onbepaalde tijd) waarin een nieuwe functieomschrijving van Bergkamp was geformuleerd. Daarnaast werd de adviserende rol van het Technisch Hart, waarvan Bergkamp deel uitmaakte, geformaliseerd. Dat daar dus 'verschil van mening' over zou zijn dat is onlogisch. De problemen die zin gerezen hebben te maken met het ontslag van Keizer, het verzet daartegen van Bergkamp en wat er in die context is gezegd en gebeurd. Dan praten we dus helemaal niet over een, op voorhand, legitieme reden voor ontslag. Sowieso, vóór 2015 en de invoering van de WZW waren dit soort zaken vrij eenvoudig. Je diende een verzoekschrift in bij de kantonrechter, je riep wat vage dingen, sommige waar, sommige niet waar, en riep ook zeker drie keer dat je cliënt (de werkgever) echt onder geen enkel beding meer ging samenwerken met de werknemer. 99 van de 100 kantonrechters ontbonden dan zonder problemen de arbeidsovereenkomst. Soms reulteerde dat in iets hogere vergoedingen. Maar dan was de zaak wel geregeld en opgelost. Er was destijds nog geen beroep en cassatie mogelijk. Sinds 2015 zijn de eisen betreffende de ontbinding door kantonrechters echter veel strenger geworden dan ze voordien waren. Daarbij is de mogeljikheid van de rechter om de arbeidsovereenkomst op grond van diverse redenen te ontbinden ingeperkt. Als de ontslagreden naar het oordeel van de rechter niet aangetoond is, dan is het resultaat niet meer een hogere vergoeding, maar afwizjing van de ontbinding. Ik denk dat in deze kwestie Ajax helemaal niet zo zeker was van een succesvolle proceure. En terecht, want ik denk dat de hiervoor genoemde reden weleens zou leiden tot afwijzing van die ontbinding. En in dát geval was Ajax pas echt zuur geweest natuur.lijk. Alle reden om een procedure dus te vermijden. Wel goed dat het uiteindelijk is geregeld, maar dat had dus al veel eerder gemoeten.
 
DNSDKR
 
0
5 april 2018 om 13:28
Curly Winston, Gek eigenlijk, die contracten in de voetballerij. Er is geen voetballer die aan het einde van de transferdeadline aan zijn opzegtermijn van 1 maand wordt gehouden ;-) Qua historie hoop ik dat beide partijen tot elkaar komen. Bergkamp is een Ajax icoon en alleen al van daaruit hoop ik dat er een oplossing komt. Lekker jeugd en spitsen gaan trainen, op het veld! Maar of dat onder Overmars en Sar gaat gebeuren...
 
Constant kante
 
2
5 april 2018 om 14:23
Dnsdkr "er is geen voetballer die aan het einde van de transferdeadline aan zijn opzegtermijn van 1 maand wordt gehouden ;-)" Ik zie de smiley wel, maar wat bedoel je precies met je opmerking? Dat contracten in het betaald voetbal nu eenmaal anders zijn dan in het normale arbeidsrecht? Dat is niet helemaal waar namelijk. Er zin verschillen, maar veel meer overeenkomsten. En dat van die opzegtermijn, bedoel je de opzegtermijn van de werkgever, of die van de werknemer?
 
DNSDKR
 
0
5 april 2018 om 16:08
Constant Kante Exact mijn punt! Veel mensen vergelijken voetbalsituaties met het 'normale' bedrijfsleven. Dat gaat echter niet in alle gevallen op. Toch gek dat een club een speler zijn contractduur moet uitbetalen, maar een speler van de ene op andere dag kan overstappen naar een andere club. In het bedrijfsleven moet ik dit tijdig kenbaar maken, wordt er een opzegtermijn in acht genomen en mag ik de maand daarna pas starten bij een nieuwe werkgever. In de voetballerij moet het faxje op tijd binnen zijn en is er niets aan de hand. Nou begrijp ik ook wel dat in de transfersommen deze zgn opzegtermijn wordt afgekocht, net als de overige contractduur, maar ik verbaas me iedere keer weer over de (op het oog) eenzijdige regelgeving in de voetballerij. Zou overigens wel apart zijn, 1 maand opzegtermijn in de voetballerij. Kun je in het seizoen opzeggen en een maand later bij een concurrent gaan voetballen.
 
Bossie
 
0
20 juli 2018 om 16:52
Ga je nu ook het bedrijfsleven met de voetbalwereld vergelijken?
 
Constant kante
 
2
5 april 2018 om 14:20
curly.winston Ik snap wel dat er details over zijn salaris worden vermeld. Ik wil namelijk wel degelijk weten wat Bergkamp bij Ajax verdient. Jij mag het een sensatiekrant vinden (dat zijn ze ook trouwens, haha) maar daar gaat het niet om. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom die informatie niet genoemd zou mogen worden. Want dat Bergkamp recht heeft op doorbetaling van salaris dat is een inkopper. Tuurlijk heeft Bergkamp daar recht op.
 
zeuxis
 
0
20 juli 2018 om 16:58
Ajax is een beursgenoteerd bedrijf. De salariëring van alle medewerkers is bekend. Het is relevant omdat het om een flinke postenkost gaat.
 
haarlemfc
 
12
5 april 2018 om 07:29
ik vind het rot voor hem dat het opeens voorbij ging maar krijgt gelukkig nog geld elke maand. in arsenal hebt hij veel succes gehad en is van bergkamp een mooie standbeeld gemaakt . in ajax moest hij weg en wil niemand hem meer zien wat ik niet bergrijp voor zo een topper !! gelukkig krijgt ie nog geld. ik hoop dat ze vrede sluiten. op youtube heb ik zijn doelpunten gezien wat hij nu niet meer kan voordoen in de training van ajax.
 
Fairplay81
 
6
5 april 2018 om 08:13
Ach lekker doorbetalen aangezien hij een contract heeft voor life! K hoop eerlijk gezegd dat hij ooit terug keert! Overmars en van de sar eruit!
 
De Toekomst
 
24
5 april 2018 om 09:46
Overmars eruit? Beste TD sinds vele jaren! Laten we ons best doen om hem nog jaren bij de club te houden.
 
Fairplay81
 
1
5 april 2018 om 11:01
Nee ben niet echt een fan van overmars! Is mijn mening, tis veel minder geworden sinds vertrek van boss! We waren lekker bezig, zelfs in eu was t vrezen voor Ajax en nu! Snik snik ????
 
AJ_14
 
5
5 april 2018 om 11:25
Fairplay, je wilt overmars eruit en vervolgens benoem je het feit dat bosz eruit is geknikkerd. Ik mag hopen dat je een grapje maakt, want bosz kon juist niet met bergkamp en de 2 assistenten overweg.
 
stelleman
 
0
20 juli 2018 om 12:23
Sorry maar een topper op het veld maar daarna niet echt meer. Alle respect, waardering en lof voor wat hij in zijn voetbalcarrière heeft gedaan. Maar daarna is het alleen maar minder geworden. Wilde zicht altijd en overal mee bemoeien wilde meer macht en zeggenschap terwijl hij daar niets aan had. Hij was de grote voorstander van het hele cruijff revolutie verhaal maar wilde zelf alleen maar meer en meer. Nogmaals respect voor de voetballer en ik hoop dat dit een les is geweest en hem nu ook na zijn carrière alleen maar in goede doen zien.
 
Ijsmuts
 
18
5 april 2018 om 08:16
@haarlemfc: Ik vind je posts wel aandoenlijk "gelukkig krijgt hij nog geld" ... Als hij net zo`n modaal salaris tijdens zn carriere heeft gehad als ik momenteel heb, dan zijn doorlopende inkomsten hard nodig. Bij Bergkamp vraag ik me dat ten zeerste af. Komt op mij niet over als iemand die alles op een toto-formulier vergokt of besteedt aan te dure auto`s. Als het momentum in de competitie echt de reden is dat Bergkamp zich rustig houdt vind ik dat sjiek.
 
Fairplay81
 
2
5 april 2018 om 10:59
Precies Torres dat bedoelde k dus! Heeft er recht op!
 
Ijsmuts
 
2
5 april 2018 om 12:05
@frtorres: ik doe toch ook geen uitspraak over het feit of hij er wel of geen recht op heeft? ik reageer op haarlem die aangeeft dat Bergkamp `gelukkig` nog geld krijgt. Gezien de formulering die haarlem erop na houdt trek ik de conclusie dat hij blij is dat de inkomstenstroom doorgezet wordt. En dan niet omdat dat contractueel is vastgelegd en omdat Bergkamp er recht op heeft.
 
Mark1994
 
1
5 april 2018 om 08:17
Verklaar waarom hij een topper is dan? Als voetballer? Moet hij daarom vanwege zijn verleden maar altijd ergens kunnen blijven zitten. Hij is niet voor niks weggestuurd en topvoetballer of niet, als beleidsman heeft hij er toch niet veel van gemaakt.
 
jeron
 
6
5 april 2018 om 08:20
Doorgaans wordt een contract afgekocht door het salaris in 1x uit te betalen of door samen een afspraak te maken daarover. De geschillen tussen beide partijen liggen zover uit elkaar dan Bergkamp gewoon netjes zijn salaris ontvangt en hierdoor geen enkel recht heeft op klagen. Daarnaast blijft Bergkamp zelf ook vast zitten en kan hij niet zomaar ander werk doen. Dus indien hij naar een andere club wil (zoals Arsenal zich vaak laat noemen) zal hij zelf consensus moeten doen ipv Ajax. Het is gewoon een bluf spelletje tussen beiden kampen advocaten waar netjes aan de regels gehouden wordt
 
1908TILLIDIE
 
9
5 april 2018 om 09:20
Bergkamp heeft een contract, dus hij heeft recht om zijn arbeid uit te voeren. Dat mag niet bij Ajax omdat ze hem op non-actief hebben gesteld. Als dan ook blijkt dat Ajax kennelijk geen stappen onderneemt om tot een oplossing te komen heeft hij dus wel recht om hier iets over te zeggen, en aangezien hij een contract heeft voor onbepaalde tijd lijkt het mij geen oplossing dat Ajax totdat hij pensioengerechtigd is iedere maand 25K naar Bergkamp blijft overmaken.
 
ChrisKoekenberg
 
1
5 april 2018 om 12:43
Pfff 25000 per maand en niks doen waar hebben we het over.
 
Orgullo
 
19
5 april 2018 om 09:16
Prijzen bij de vleet? Heb jij sinds 2014 in een klooster zonder TV en internet gezeten? Toch al bijna vier jaar geen prijs meer gewonnen.
 
De Toekomst
 
9
5 april 2018 om 10:02
Je begrijpt toch wel wat hij bedoeld? Hij heeft het duidelijk over de hele historie van Ajax.
 
Orgullo
 
1
5 april 2018 om 12:44
Ik begrijpt wel wat hij bedoelt. Alleen de hommeles tussen Bergkamp en anderen binnen Ajax speelt toch echt pas een paar jaar, en in die jaren werden de prijzen nou niet bepaald bij de vleet gehaald.
 
rickv
 
4
5 april 2018 om 10:27
Met geld kan je een hoop doen hoe waardeloos het organisatorisch ook mag zijn. Ajax heeft immers weinig echte concurrentie in Nederland. CL halen, en een beetje meetikken levert je al prijzengeld op gelijk aan de begroting van de middenmoot. Clubs als Nec/nac/roda zijn, terecht, keihard afgestraft voor het gevoerde beleid maar kunnen nergens op terugvallen. Interne problemen kunnen daar niet even afgekocht worden. Die prijzen zijn dus niet zo heel vreemd.
 
De Toekomst
 
1
5 april 2018 om 10:46
Nergens op terugvallen? Sommige clubs hebben een suikeroom die soms wat toestopt(e) en/of hebben constructies opgezet met de gemeente.. Ook die clubs hebben of hadden een vangnet, maar uiteindelijk is elke club verantwoordelijk voor hun beleid en hoe ze met problemen omgaan.
 
rickv
 
1
5 april 2018 om 12:01
Ik begrijp wat je zegt en in je laatste zin heb je zeker gelijk. Maar je onderschat hier behoorlijk de verschillen in consequenties van een paar miljoen voor een club als Ajax of voor een Nec/nac. Als ajax 10M misloopt heeft het alsnog een top begroting, andere clubs hebben die luxe niet. Dat resulteert over het algemeen in een per direct lagere klassering waar een Ajax gewoon weer makkelijk en zonder iets te veranderen CL kan halen. De verschillen zijn namelijk zo groot.
 
Lekiam
 
1
5 april 2018 om 08:31
Kan er niet een of andere mediator komen en proberen Bergkamp te behouden voor de club. Maar dan in een andere rol, bijv. als spitsentrainer van de jeugd ofzo. Denk dat daar ook zijn kracht ligt, lekker 1 op 1 en geen verantwoording moeten geven in de media.
 
Piranha
 
3
5 april 2018 om 08:34
Hopelijk is het een teken dat Sar en Overmars ophoepelen deze zomer en we met Jordi en van Praag een duidelijkere leiding gaan krijgen die past bij de Ajax cultuur. Bergkamp terug, Jonk hopelijk ook en ten Hag ook graag ook laten vervangen. De man heeft duidelijk geen Ajax gen. We hebben een leider nodig a la van Praag die alles weer goed kan neerzetten, sterk genoeg is om de JC Arena er doorheen te duwen, het lijkt net of Sar het expres doet, zoals hij eerder lokaal JC een mes in zijn rug duwde na op de stoel gezet te zijn door JC. Iemand die een coach durft aan te stellen niet op basis van vriendjes zijn maar op basis van visie.
 
De Toekomst
 
4
5 april 2018 om 10:21
Praag lijkt mij een goede om toe te voegen, maar niemand hoeft weg. Zowel Van der Sar als zeker Overmars doen veel meer goeds voor de club. Iedereen maakt fouten en zeker bij Ajax worden die uitvergroot en onthouden, maar daar moet niemand in meegaan. Deze mannen zijn nog altijd vele malen beter dan wat we jaren ervoor steeds hadden.
 
Mexicanooo
 
0
5 april 2018 om 11:04
V/d Sar kan ik inkomen. Heeft geen uitstraling, laat zich makkelijk overrulen tussen kemphanen (wanneer je aanneemt dat de gebeurtenissen bij het Technisch Hart hebben plaatsgevonden), nul ervaring elders en bezit `maar` een HBO-diploma (niet logisch bij een miljoenenbedrijf die hij niet zelf opgestart heeft). De warboel die er vervolgens ontstaat, zoals nu met Bergkamp, moet ook goed worden opgelost. Maar nee, daar wordt geen enkele daadkracht achter gezet en meneertje Bergkamp kan muisstil van zijn overgemaakte salaris (zonder te werken) genieten. Er zijn een paar missers gemaakt die bij een grote club als Ajax onder een vergrootglas liggen, maar een goede directeur kenmerkt zich door zaken degelijk af te handelen wanneer de situatie daarom vraagt. Ik vond zijn eerlijkheid over Peter Bosz en de ontstane strubbelingen daarentegen mooi om te zien.
 
jobforgrunn
 
4
5 april 2018 om 08:45
Bosz stapte toch op?
 
De Toekomst
 
4
5 april 2018 om 10:21
Nee, zijn contract werd afgekocht.
 
jobforgrunn
 
0
5 april 2018 om 10:26
Dus niet ontslagen.
 
De Toekomst
 
1
5 april 2018 om 10:28
Nee, niet opgestapt, niet ontslagen.
 
JerryJansen
 
8
5 april 2018 om 08:50
Ik verbaas me er nog altijd over hoeveel mensen tegen Overmars zijn. Die kerel heeft toch op een wat mindere aanloopfase na uitstekend werk verricht? Haalt leuke spelers en verkoopt wanneer er niets anders op zit voor veel geld. Van de Sar kan ik me echter wel in komen..
 
afcavosje
 
2
5 april 2018 om 09:08
Inderdaad, hij begon met de hand op de knip. Ajax weigerde om meer te betalen voor een speler dan 5 miljoen. Vervolgens moesten we het met B-garnituur stellen zoals Tobias Sana en Lerin Duarte. Maar als je naar de afgelopen 2 jaar kijkt is er voor maar liefst 160 miljoen! verkocht. Waarvan de grote klappers Sanchez, Klaassen en Milik zijn. Hulde, financieel is het geweldig. Maar de prijzenkast blijft leeg. We staan maar liefst 7 punten achter op PSV en we zijn in de voorrondes van de CL en EL al direct uitgeschakeld. Nu blijkt wel dat hij vooral door de grote macht van de RvC nooit op tijd heeft kunnen anticiperen om spelers te halen. Nu dat is veranderd en spelers als Schuurs en Bandé zijn gehaald moet de selectie er al staan wanneer het zomer reces is verstreken. Het is dan ook zaak dat er snel wordt gehandeld mochten belangrijke spelers vertrekken (de Ligt, Onana, Ziyech, Viergever, Younes, Veltman).
 
De Toekomst
 
1
5 april 2018 om 10:11
Hij begon ook met een te dure, te grote spelersgroep en een Ajax dat moest bezuinigen, terwijl de jeugdopleiding ook verwaarloosd was... Ja, dan moet je het even doen met mindere spelers, maar het is zeker ook zijn verdienste dat Ajax nu kerngezond is en weer kan investeren. Die slechte start waar jij het over hebt vind ik ook niet eens aan Overmars te verwijten, gezien de situatie van de club op dat moment.
 
De Toekomst
 
2
5 april 2018 om 10:07
Die beginfase was ook zo doordat de club moest bezuinigen, omdat voorgangers te veel en te dure spelers hadden aangetrokken en de jeugdopleiding geen niveau meer had.. Sinds Overmars er zit is er zeer veel verbeterd. De club is kerngezond, spelersbudgetten zijn op orde en er is nu ruimte om af en toe een risico te nemen. Hij heeft veel goede spelers aangetrokken en verkoopt ook voor veel geld. De selecties zijn, over het algemeen, ook goed op orde en nu hij meer macht en vrijheid heeft kan hij zelfs anticiperen. Voor mij is Overmars een zege voor de club.
 
lausho
 
2
5 april 2018 om 13:59
Ik was voor Overmars, totdat hij in conflict met Bergkamp kwam. Nu heb ik twijfels.
 
almere67
 
0
5 april 2018 om 09:56
Fantastische voetballer hoor maar ik zie weinig toegevoegde waarde. Ik bedoel zoals hij er bij zit in de dugout, observeer hem maar is er komt geen woord uit en op de trainingen ook loopt erbij en zegt en doet wrinig
 
almere67
 
0
5 april 2018 om 09:57
Weinig Nee van mij mag hij weg blijven en Overmars had ik vroeger geen hoge pet van maar doet het momenteel erg goed
 
ReggyHuguenin
 
0
5 april 2018 om 10:25
Bergkamp is een lichtgewicht in een wereldje van zwaargewichten. Hij bezit niet het overwicht, de kennis en het inzicht zich te handhaven in dat wereldje
 
pinko
 
0
5 april 2018 om 10:39
Volgens berichten in de media is Bergkamp op non actief gesteld, dus is het niet meer dan normaal dat zijn salaris wordt doorbetaald. Vermoedelijk zal na het seizoen de afwikkeling van de contracten van de 3 opzij geschoven mannen haar beslag wel krijgen. Ik weet niet of deze tekst mag, of zal blijven staan, want de moderator(s) verwijderen nu ook al de meest onschuldige posts. Namelijk: “over Veltman zijn we het wel eens”. Tja, zoiets slaat in als een bom;-)).
 
De Toekomst
 
1
5 april 2018 om 10:52
Ahja, die reactie was van jou. Ik als Veltman-fanboy voelde me zwaar beledigd en heb er direct melding van gemaakt. Valt me nog tegen dat het je geen ban opleverde, want daar vroeg ik nadrukkelijk om haha ?? Verder weet ik niet wanneer het wordt afgehandeld. Lijkt erop dat Ajax geen haast heeft. Persoonlijk zou ik het trouwens wel zaak vinden als Van der Sar zich tegen die tijd uit de voeten heeft gemaakt onder het mom "zelfevaluatie, niet voldoende gepresteerd", zodat Overmars alleen tegenover zijn voormalig collega`s staat.. Als Van der Sar een volwassen man is, lost hij die problemen waar hij ook deels verantwoordelijk voor is op en laat hij dat niet doen door Overmars en zijn eigen opvolger.
 
JordyB
 
3
5 april 2018 om 11:02
Je bent nog steeds een held Bergkamp! Jammer dat we een trainer met zulke kwaliteiten kwijt zijn.
 
lausho
 
0
5 april 2018 om 13:58
Ik vind het verlies van Bergkamp nog erger dan Keizer ontslaan. Hiermee is echt een einde gekomen aan de Cruijff revolutie, terwijl die nou juist zijn vruchten afwerpt, we produceren weer regelmatig toptalent en de doorstroom is uitstekend te noemen. Bergkamp deed dat natuurlijk niet alleen, maar had wel een belangrijke rol in het technisch beleid door oog te hebben voor deze talenten. Deze opleiding geeft ons onder andere fin. mogelijkheden voor het kopen van spelers als Ziyech, Neres, Tagliafico etc. Ik vind het onbegrijpelijk dat de club nog draait zonder fatsoenlijk technisch hart, de opleiding moet voldoende vertegenwoordigd zijn, zo vind ik Kristensen nog een onnodig aankoop met Mazraoui die op punt van doorbreken stond/staat. Met hem hadden we een RB gehad met drang naar voren, daarnaast is Zeefuik verhuurd en zie ik daar ook nog wel potentie in. In ieder geval vind ik Kristensen niet beter, dan kun je beter voor een speler uit de opleiding kiezen. Bergkamp is ook een uithangbord voor de club en iemand die echt zelf met succes de opleiding heeft doorlopen, van der Sar en Overmars zijn uiteindelijk toch gekocht, Quaali komt ook niet uit de Ajax opleiding. Bergkamp was dus de enige die de opleiding van binnen en buiten kende.
 
sloep01
 
1
20 juli 2018 om 13:47
Zeker vergeten dat hij de man was die Bosz de wacht heeft aangezegt ik ben blij dat hij weg is zonder hem had Bosz nog gewoon trainer geweest en had Ajax er nog beter voorgestaan als nu , en hadden wij niet opgescheept gezeten met een onervaren Keizer en nu Ten Hag waarvan ik nog maar moet zien of hij het red en zo slecht doet de jeugdopleiding het toch niet ?
 
lausho
 
2
20 juli 2018 om 14:09
Bosz had Dortmund nooit afgewezen met de beste wil van de wereld, of denk je van wel?Je kan zeggen wat je wil, maar Bergkamp heeft niks met de aanstelling van ten Hag te maken.
 
sloep01
 
0
20 juli 2018 om 14:51
Nee dat klopt maar wel het gevolg van een en ander dat we met hem zitten opgescheept , en onder Bergkamp waren bv tadic en blind ook niet aangetrokken want die was allergies voor routine want dat kon makkelijk met jeugdspelers ,
 
Sankento
 
0
20 juli 2018 om 14:56
Volgens Bosz zelf lag het helemaal niet aan alleen Bergkamp.
 
theo uphus
 
0
20 juli 2018 om 13:03
Ik blijf het een vreemde zaak vinden dat zodra een speler zijn kont licht en naar een andere club verkast niet alleen de transferprijs wereldkundig wordt gemaakt maar ook zijn salaris. Als clubs onderling vinden dat ze de transfersom wereldkundig willen maken moeten zij dat weten. Dat is een deal tussen de twee clubs. Maar waarom zou ik het als speler nodig moeten vinden dat iedereen weet wat ik verdien ? Ik krijg bij mijn huidige werkgever ook en salaris, maar het gaat niemand wat aan wat ik verdien. Mijn collega's dus ook niet. Het is vrije onderhandeling tussen werkgever en werknemer en dus kan het zijn dat een collega die hetzelfde werk doet minder of meer verdient dan ik. Dat kan omdat die collega tijdens het sollicitatiegesprek meer of minder gehaaid heeft onderhandeld. Of hij was meer of minder snel tevreden. Maar dat gaat mij toch verder geen bal aan ?
 
Constant kante
 
0
20 juli 2018 om 13:46
theo upus Ja, klopt wel. In Nederland hebben wij een cultuur die ervan uitgaat dat wat ik verdien verder niemand wat aangaat. Maar dat is niet overal zo he, in Angelsaksische landen is het bijvoorbeeld gewoon normaal gebruik dat iedereen wel compleet open is over wat je verdient. Overigens denk ik dat in verreweg de meeste gevallen helemaal niet het juiste transferbedrag en/of salaris de wereld in geslingerd worden, maar dat het gaat om speculaties en educated guesses. Dus het is vaak toch nog speculeren. Overigens iets anders, in dit verband, het is op zich ook al best wel vreemd dat we van voetballers altijd precies en vaak tot in detail weten wat voor blessures ze hebben en andere medische gegevens. Normaal gesproken vallen dat soort dingen natuurlijk onder het medisch beroepsgeheim. Best apart dat dergelijke informatie, ook al gaat dat over bekende voetballers, zomaar zonder meer de media in geslingerd worden. Het gaat ook in dit geval, net als bij dat salaris wat jij aankaart, om privacy gevoelige info.
 
Constant kante
 
0
20 juli 2018 om 13:35
Nou, he-he, dat werd eens tijd zeg! Snap er echt geen moer van wat Ajax bezield om deze kwestie zo lang te laten doormodderen en dit niet gewoon te regelen zoals een goed werkgever betaamt. De normale weg is gewoon dat je het resterende salaris uitkeert (of daar een afpraak over maakt) en de kwestie afrond. Door hem wel op nonactief te zetten maar tevens zijn salaris door te betalen laat je gewoon een zaak die je moet regelen dooretteren. Dat Ajax op zijn minst toch 'netjes' het salaris doorbetaalt is geen gunst. Dat is gewoon een wettelijke plicht. En mocht het zo zijn dat Ajax dit deed in de hoop dat Bergkamp zélf uiteindelijk wel een keer weg zou willen, en daardoor dus een goedkoepere regeling tot stand te brengen, dan vind ik dit getuigen van een goedkope kruideniersmentaliteit die een topclub onwaardig is. Dit gaat niet over zoveel mogelijk willen vangen bij de verkoop van spelers of zo weinig mogelijk betalen voor spelers die je wilt aantrekken. Dit gaat over je personeelsbeleid en de uitstraling die je als werkgever hebt jegens je werknemers. Na de toestanden rond, eerder al, Jonk en zijn vazallen en recentelijk ook al die rond de tragische zaak van Nouri (waar Ajax ook al liet zien dat het financiele kennelijk prevaleert boven het menselijke) vind ik dit echt een matige beurt van Ajax, beleidsmatig. Uiteraard gaat de aandacht momenteel naar de mooie aanwinsten en de selectie die op het oog echt heel sterk is, maar ik vind dit soort dingen eigenlijk heel treurig.
 
PorQue
 
1
20 juli 2018 om 14:10
Lekker man 25 duizend met weinig verantwoordelijkheid, ballen oprapen, beetje met spelers praten en ja/nee knikken wanneer de coach aan het woord is. Bergkamp en Van Basten zijn van die oud spelers die geweldig waren in hun carrière maar totaal ongeschikt zijn als trainers.
 
Sankento
 
2
20 juli 2018 om 14:53
Hoe kan je dat nou weten? Bergkamp is nooit ergens hoofdtrainer geweest.
 
PorQue
 
0
20 juli 2018 om 17:11
Waar zie je ergens hoofdtrainer staan?