Vak-P reageert op inval: 'Wij zijn op geen enkele wijze geïntimideerd'
Zondag, 9 april 2017 om 21:18

De politie deed afgelopen donderdag een inval in het supportershome van FC Twente tijdens de wedstrijd tegen PSV. Volgens de burgemeester van Enschede was er sprake van drugshandel, waarbij twee motorclubs betrokken waren. Vak-P heeft voor het eerst gereageerd op de inval en zegt zich niet te herkennen in de aantijgingen.

"Wij betreuren dat onze leden, vrijwilligers en andere stadiongangers ongewild slachtoffer zijn geworden van buitenproportioneel politiegeweld. Naar onze mening weegt de arrestatie van vijf personen niet op tegen de veiligheid van 25.000 personen. Zeker niet omdat middels een convenant is vastgelegd dat de politie te allen tijde op een normale wijze ons supportershome kan betreden", schrijft Supportersvereniging Vak-P in een persverklaring.

"Met verbazing hebben wij via de media kennis genomen dat wij geen baas meer zouden zijn in ons eigen supportershome. In tegenstelling tot deze beweringen willen wij benadrukken dat wij op geen enkele wijze zijn geïntimideerd of onder druk zijn gezet door wie dan ook", gaat het persbericht verder. "Het voeren van een selectief deurbeleid is ons onbekend. Iedereen die achttien jaar of ouder is mag lid worden. Op vertoon van een persoonlijke ledenpas heeft men toegang tot ons supportershome. Tevens wordt iedereen bij de ingang van het stadion gefouilleerd door FC Twente-stewards."

"Tot op heden hebben we nog niks vernomen van de gemeente Enschede of de politie. Gezien de ontstane commotie en suggestieve berichtgeving voelden wij ons verplicht hierop te reageren."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
1
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
12
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
28
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (44)

 
Schalker2000
 
12
9 april 2017 om 21:24
Blijft een raar verhaal dit allemaal. Wat ik in ieder geval wil zeggen is dat de politie hier wel een miskleun heeft gemaakt naar mijn mening. Zoals de woordvoerder aangeeft is de veiligheid van al die mensen in gevaar gebracht voor de arrestaties van 5 personen.
 
anno62
 
11
9 april 2017 om 21:42
Zitten er echt 25000 mensen in 1 vak
 
eazy-e
 
28
9 april 2017 om 21:59
@schalker2000 Dat van al die mensen vind ik zwaar overdreven, daarbij heeft de politie aangegeven gevraagd te hebben om slechts vak p te ontruimen, het vak met al die raddraaiers. Dezelfde raddraaiers die minuten later stenen en fietsen stonden te gooien naar de politie en ook een agente te paard in het ziekenhuis hebben geholpen (gingen op haar in schoppen nadat ze ter val was gebracht, zeer dapper). Dat met het feit dat er drugs ten tijde van voetbalwedstrijden werd verhandeld (in de vorm van georganiseerde misdaad) met selectief deur-beleid (dus geen baas meer in eigen huis) maakt deze actie niks meer dan gerechtvaardigd.
 
Schalker2000
 
6
9 april 2017 om 23:06
Je geeft zelf aan dat er daarna rellen ontstaan. Er wordt dus oproer gecreeërd waarna rellen ontstaan. Vooropgesteld dat die rellen ontstaan is volledig fout van diegene die begonnen zijn met rellen maar je hoeft geen hogere wiskunde te doen om te snappen dat dit soort oproer hiertoe kan leiden. En dat vak heeft er grotendeels niks mee te maken, daarom zijn er ook maar 5 aanhoudingen verricht. Overigens diegene die met stenen hebben gegooid mogen ze allemaal erbij oppakken. Alleen niet dat hele vak heeft stenen staan gooien. Je zult er maar tussen hebben gestaan...
 
haunted
 
22
10 april 2017 om 00:08
Zeg jij nu echt dat de politie die rellen heeft veroorzaakt? Menig persoon zegt dat dit land naar de k gaat, gedachtegoed van personen zoals jij dragen daar aan bij. Als de popo zegt wegwezen, dan is daar een goede reden voor en ben ik weg. Ik ga niet zomaar een vrouw, nogmaals een vrouw, kopschoppen met 20 man. Jullie moeten je kapotschamen! Dus jij gaat mij ook verdedigen als ik dat bij je vriendin doe met 10 maatjes omdat dat is uitgelokt?
 
Schalker2000
 
1
10 april 2017 om 14:42
Probeer ten eerste mijn tekst goed te interpreteren en ten tweede houdt het een beetje kalm alsjeblieft. Nogmaals ik praat dit gedrag niet goed en hoef me dan ook nergens voor kapot te schamen. Zeg alleen dat politie het handiger had moeten aanpakken.
 
haunted
 
18
9 april 2017 om 22:21
Gewoon een gevolg van het vergrijp of niet? Als je drugs dealt in een supportershome tijdens een wedstrijd, hoef je niet te verwachten dat de politie op maandagochtend bij de voordeur aanbelt. Als je dit toelaat als supportersvereniging, of wat Vak P moet voorstellen, moet je ook een grote jongen zijn, niet alleen zware jongen spelen en de consequenties accepteren. De grootste miskleun was van de supporters door er tegenin te gaan.
 
Jansen Joenite
 
4
9 april 2017 om 22:30
Wat ik alleen nog niet snap is waarom ze een deel van het stadion evacueren wanneer het gaat om het supportershome. Ik heb hierover nog geen verkarin van politie of gemeente gehoord.
 
De Toekomst
 
5
9 april 2017 om 22:35
Wat ik begreep was dat het supportershome verbonden was met dat vak. Vandaar dat dat vak eruit moest, maar jij zal het beter weten. Daarbij begreep ik niet waarom dit tijdens de wedstrijd al moest gebeuren. Ik zie daar totaal geen toegevoegde waarde van in.
 
Jansen Joenite
 
4
9 april 2017 om 22:43
Zelf weet ik dat niet want heb zelf niks met Vak P en veel van hun verrichtingen. Volgens mij moet iedereen gewoon door de poorten om veiligheid te kunnen waarborgen. Er zijn absoluut grote fouten gemaakt door de politie/ME, maar Vak P leden moeten ook eens zelfkritisch zijn met alle rellen donderdag.
 
haunted
 
3
9 april 2017 om 22:48
@ Jansen.wat ik begrepen heb, is dat de stadionspeaker een foutje maakte. Alleen Vak P moest ontruimt worden, ach de wet van Murphy is al langer van toepassing in Enschede @ De toekomst, zal met het gegeven heterdaad te maken hebben. Al kan ik niet begrijpen waarom je coke moet gebruiken bij een voetbalwedstrijd, is het spel zo slecht in Enschede?
 
Jansen Joenite
 
5
9 april 2017 om 23:19
Wat de stadionspeaker op eigen houtje heeft gedaan of op order van de politie, dat weet ik niet. Uiteraard kom je wel op gespannen voet wanneer uit het niets de gracht kleurt door ME zonder enige mededeling. Ik neem aan dat een speaker niet zelf even verzint dat in eerste instantie een heel stadion leeg moet. Doe overigens nou niet of coke een Twentse uitvinding is. We zijn hier nog enigszins serieus aan het discusseren. Verpest dat nou niet met provocaties.
 
haunted
 
6
9 april 2017 om 23:47
Hoho Jansen nu doe je een Vak P tje! Coke tijdens een wedstrijd, wat nutteloos en verwerpelijk is, en dat georganiseerd verhandelen in een supportershome wat je jezelf hebt toegeã«igend is een totaal ander verhaal! Dit gaat weer naar het niveau van bewust frauderen en af en toe een zaakwaarnemer bevoordelen.
 
Jansen Joenite
 
2
10 april 2017 om 00:01
Heb je gedronken? Ik volg je namelijk niet meer. Leg uit, want ik zie niet in hoe jij op mijn post over provoceren reageert. Helaas geeft je eerste post over de persvoorlichter ook al een sneue provocatie en volgens mij ben ik al gek dat ik reageer..
 
haunted
 
2
10 april 2017 om 00:20
Ben je ook Nee, was een reactie op dat coke geen Twentse uitvinding is. Coke komt overal voor en helaas, georganiseerde handel als dit is (hopelijk) een unicum. En laten we hopen dat dit Twente helpt en die brommertypes uit het voetbal verwijdert. Jij valt over provoceren, ik over bagitaliseren.
 
Jansen Joenite
 
3
10 april 2017 om 00:36
Je sprak echter over het gebruik bij het spel van Twente en niet over het handelen. Maar dat terzijde. Daarnaast verafschuw ik juist de handelingen bij vak p, maar vraag me wel dingen af. Iets afvragen is geen vorm van bagetaliseren, maar de waarheid niet weten. Dat een flink stel rel schoppers de boel hebben verziekt is een feit. Maar wees ook kritisch op het ondoordachte optreden van de politie. Daar stel ik mijn vragen bij..
 
droppie
 
5
10 april 2017 om 01:11
@jansen ik ben het met haunted eens. Als ik in Drenthe al lucht kan krijgen van vak P en Satudarah dan zou het heel gek zijn dat de lokale politie die niet krijgt. Misschien ben ik heel ouderwets qua normen en waarden, maar ik zou niet eens bij dat snuivende, afpersende, in vrouwen handelende brommertuig in 1 vakkie willen zitten. Laat staan van janken omdat de politie langs komt. De beelden van een agente die tegen haar hoofd geschopt werd hebben we inmiddels kunnen zien, en daar is geen excuus voor.
 
dennisbergkamp
 
2
10 april 2017 om 01:53
Ondoordacht of niet, als je criminaliteit niet wil in het stadion, zal je ze in Nederland op heterdaad moeten betrappen. Vooraf en achteraf zonder goed bewijs kan je helaas niets maken als justitie.
 
Jansen Joenite
 
1
10 april 2017 om 07:34
Droppie, ik weet eigenlijk niet waar je precies op reageert. Lijkt of jullie denken of verwachten dat ik andere dingen zeg of verdedig dan dat ik daadwerkelijk schrijf.
 
TheCardinal
 
3
9 april 2017 om 21:26
Tot op heden hebben we nog niks vernomen van de gemeente Enschede of de politie. Opmerkelijk na al die heisa. ''zeker niet omdat middels een convenant is vastgelegd dat de politie te allen tijde op een normale wijze ons supportershome kan betreden” Dus; Of de popo kon er niet in, of ze zijn het convenant vergeten.
 
De Toekomst
 
5
9 april 2017 om 22:32
Of ze wilde mensen op heterdaad betrappen en hielden rekening met verzet.. Ook dat zijn redenen om met meer mankracht binnen te komen.
 
eazy-e
 
5
9 april 2017 om 23:34
Wat probeer je precies te zeggen? Waarom zou de politie van te voren contact moeten opnemen met verdachten voor een politie actie? Het staat inmiddels vast dat er drugs werd verhandeld en dat Satudarah grote invloed heeft
 
Tukkertje91
 
33
9 april 2017 om 21:36
Wij betreuren dat onze leden, vrijwilligers en andere stadiongangers ongewild slachtoffer zijn geworden van buitenproportioneel politiegeweld. Die zin doet mij dus zo'n pijn he. De vinger wordt uitsluitend de andere kant op gewezen, het feit dat men zelf als eerste reactie 'rellen' kent wordt dan met de mantel der liefde bedekt.. Hoopte ik eindelijk dat het gedoe rondom Tukkers met de kop in het zand wat ging liggen, komen onze helden van Vak P weer met een droeftoeter statement. Gewoon de kop houden en een officieel rapport van justitie afwachten, in plaats van (weer) voor je beurt spreken. Leer het nou eens!!
 
Jansen Joenite
 
19
9 april 2017 om 21:45
Idd, en de leden hebben het zelf doen escaleren door te rellen. Geen leeghoofd die daar aan het rellen was heeft zich ooit bekommerd om de veiligheid van de normale supporter.
 
Tukkertje91
 
14
9 april 2017 om 21:52
Precies, en dat is heel opmerkelijk aangezien ze uitgerekend dat nu het gezag kwalijk nemen. Regelrechte droeftoeters.
 
De Toekomst
 
5
9 april 2017 om 21:47
Goede reactie, maar als er van de 25.000 man, 500 man direct beïnvloed worden door 20 gekken kun je er als normale supporter niks tegen doen. Tussen een normale supporter of voetballiefhebber en zulke figuren zit een groot gat. Zij trekken zich echt niks aan van en geven niks om degene die voor een leuke voetbalwedstrijd naar het stadion komen. Helaas zijn sancties en acties, zoals nu bij Twente, soms nodig om weer wat meer grip op de gekken te krijgen.
 
Tukkertje91
 
6
9 april 2017 om 21:50
Ik vrees ook steeds meer voor sancties om eerlijk te zijn. Twente komt door dit soort praktijken nog meer onder een vergrootglas te liggen, dan is het wachten op de maatschappelijke druk t.o.v. de knvb, waarom ze ons toch in leven hebben gehouden.
 
Jansen Joenite
 
5
9 april 2017 om 21:57
Niet alleen sancties, maar ook imagoschade. Kijk je naar Twente de laatste paar jaar, dan staat het bol van schandalen. Slecht imago, minder (sponsor)inkomsten.
 
haunted
 
5
9 april 2017 om 22:00
Inderdaad, topreactie! Het laatste wat je nu moet doen is met de vinger naar anderen wijzen. Laat vak P de feiten accepteren ipv het proberen goed te praten en de schuld bij een ander leggen. Dit doet me zo denken aan het fraudeverhaal en de opmerkingen zonder bewijs dat het bij andere clubs ook gebeurd. Nu lijden de goeden in vak P onder de slechten, Twente is van en voor de supporters niet een motorclubje.
 
eazy-e
 
1
9 april 2017 om 22:52
@haunted Precies plus je hoort eigenlijk niets over de feiten die er geconstateerd en gevonden zijn. Als je dan ook nog eens de beelden van die rellen buiten het stadion erbij pakt dan is zo'n statement om je dood te schamen.
 
haunted
 
2
9 april 2017 om 23:09
@ eazy-e Inderdaad. Heb helaas ook de beelden gezien, echt schaamteloos. Dat is nog een extra vergrijp om in te grijpen, vooral met die agente en daar hoor ik ze niet over. Wat als die een vriendin of familielid van jou als supporter is, dat vergeten ze. Dan schaam je jezelf toch dood. Als dit bij mijn club zou gebeuren dan ben ik er echt klaar mee, liefde heeft ook zijn grenzen. Ik wil trots op mijn club kunnen zijn en zoals iedereen hier beweert, zijn met name supporters de club. Wat ik niet begrijp is dat Vak P dit toelaat. Dit wil je toch niet, een motorclub die je supportershome overneemt, hoe kan je nog een supporter zijn als je dat toelaat binnen jouw club?
 
dennisbergkamp
 
1
10 april 2017 om 01:59
Omdat de zogenaamde harde jongens binnen een suportersclub vaak toch wel contacten hebben met de georganiseerde misdaad. Dat zijn de zelfde jongens waar de nieuwe garde enzo respect voor hebben. Door de invloed die ze hebben binnen zo'n supportersclub onderneemt niemand wat, deels uit angst en deels uit respect.
 
De Toekomst
 
6
9 april 2017 om 21:43
Ze zeggen nog net niet dat de drugs door anderen in het supportershome gelegd zijn haha.. Bijzondere reactie van de supportersvereniging. Die hebben duidelijk hun eigen versie van 'alternatieve feiten' bij deze de wereld in geslingerd. Ik ben benieuwd wie "de motor" achter deze verklaring is.
 
Tukkertje91
 
5
9 april 2017 om 21:48
Nou echt he. Verklaringen worden afgelegd alsof Munsterman ze persoonlijk bedacht heeft. Dat terwijl er toch ook genoeg jongens met verstand in die bijzonder lieve club genaamd Vak P zitten. Die moeten zich toch ook de ogen uit de kop schamen onderhand.. ik voel steeds meer de kloof tussen Vak P en de rest van de Tukkers ontstaan....
 
Stef Stuntpilo
 
10
9 april 2017 om 21:59
Vak P doet een huilie-huilie. Veiligheid van andere bezoekers is geen moment in het geding geweest, schei uit zeg. De veiligheid van de ME daarentegen..... Waarom trekt voetbal toch zulke mensen? Die beelden van honderden mensen die de politie met van alles en nog wat bekogelen. Een vrouwelijke agent valt van het paard en word meteen geschopt. Nee, Vak P bestaat louter uit lieden die de wedstrijd beleven op appelsap en een broodje bal.
 
SVG5
 
3
9 april 2017 om 22:56
Ik vind het ook zwaar overdreven wat veiligheid betreft. Die redenering kan ik niet helemaal volgen. Die onveiligheid wordt gecreã«erd door supporters die met de politie willen gaan vechten. Ik snap niet dat mensen dat als zinvol zien. Ja, het is aan de ene kant logisch dat als je verrast wordt door zo'n actie van de politie dat je het er niet mee eens bent. Maar denk dan ook ff na dat vechten met de ME, stenen gooien etc. Totaal zinloos en gewoon gevaarlijk is. Als er gewoon geluisterd wordt ontstaat er helemaal geen onveilige situatie.
 
dennisbergkamp
 
1
10 april 2017 om 02:04
Helemaal mee eens! Onrust is begonnen door enkele leden van vak P zelf. Echter kan ik me voorstellen dat een horde aangeschoten mensen een stadion uitsturen ook niet echt super slim is. Maar dit soort mensen moeten gewoon levenslang stadion verbod krijgen en ook een verbod op foxsports.
 
eazy-e
 
7
9 april 2017 om 22:33
Wat een stel kneuzen, een hoop woorden en verwijten maar totaal geen zelf reflectie. Daarbij vijf mensen gearresteerd betekend niet dat er nog meer zullen volgen. Dat betekend dat er op dat moment vijf mensen bezig waren met iets wat genoeg was om gearresteerd te worden. Politie heeft geconstateerd dat er drugshandel plaatsvond ten tijde van wedstrijden. Jammer genoeg kun je die enkel pakken op heterdaad en dus ten tijde van een wedstrijd. Als je vervolgens het gedrag buiten het stadion bekijkt dan vraag ik me af of die tent niet permanent gesloten moet worden.