Van Basten heeft grotendeels gelijk met uithaal naar talenten uit Ajax-school
Dinsdag, 9 februari 2021 om 19:13

Wim Kieft velde een hard oordeel nadat vorige week bekend was geworden dat Brian Brobbey Ajax na afloop van dit seizoen transfervrij gaat verlaten. "Een negentienjarige spits van Ajax, die gratis valt op te halen, kan overal terecht. Maar bij clubs als Chelsea, Manchester City of Juventus ga je niet spelen na een seizoen Eerste Divisie en wat invalbeurten in het eerste van Ajax", waarschuwde de analist in zijn column voor De Telegraaf de reeds aan RB Leipzig gelinkte centrumaanvaller. De Amsterdamse club ziet in ieder geval opnieuw een zelfopgeleide en talentvolle speler de Johan Cruijff ArenA voortijdig verlaten, met zeer waarschijnlijk het buitenland als eerstvolgende halte van de pas negentienjarige Brobbey. In dat kader is het interessant om te kijken naar een elftal aan spelers die net als de fysiek sterke spits Ajax al voor hun twintigste verlieten voor een avontuur in het buitenland.

Waar Brobbey Ajax normaal gesproken pas over enkele maanden de rug toekeert, daar is Julian Rijkhoff reeds vertrokken uit Amsterdam. De pas zestienjarige spits werd vorige week gepresenteerd door Borussia Dortmund als speler voor de toekomst. Ajax had de samenwerking met de talentvolle Rijkhoff graag een vervolg gegeven, maar tijdens de onderhandelingen kwamen beide partijen niet tot een akkoord, waarna de Duitsers toesloegen. In dit geval kwam Marco van Basten met een vernietigend oordeel. Volgens de oud-aanvaller had de jongeling veel beter nog een paar jaar in de jeugdopleiding van Ajax kunnen blijven. "Ik vind het slecht management", zei Van Basten zondag onomwonden in de talkshow Rondo van Ziggo Sport. "Er is geen betere competitie voor jonge jongens in de categorie van zeventien, achttien of negentien jaar dan de Eredivisie." De voormalig topschutter zag al menig Ajax-talent falen over de grens. "Al deze jongens, als je naar het verleden kijkt, die naar het buitenland zijn gegaan, lopen allemaal het spoor bijster. Dus het is gewoon onverstandig. Alleen: ze kiezen voor het geld. Ze kiezen voor het verhaal." Van Basten zag met name in de afgelopen vijf jaar de nodige spelers kiezen voor een vertrek uit de alom geroemde jeugdopleiding van Ajax, waar hij zelf ook de basis legde voor een uiterst succesvolle loopbaan in het buitenland. De meeste talenten trokken overigens naar Engeland of Italië.

Solomon Bonnah
De pas zeventienjarige rechtervleugelverdediger maakte in juni 2019 wereldkundig dat hij de jeugdopleiding van Ajax zou gaan verlaten. Drie maanden later, in september, werd de rechtsback opgepikt door RB Leipzig. Bonnah, een Nederlands jeugdinternational, deed al ervaring op in de UEFA Youth League, al gebruikte trainer Julian Nagelsmann hem nog niet voor het eerste elftal van die Roten Bullen. De vleugelverdediger heeft Chelsea-controleur N'Golo Kanté als grote voorbeeld en hij bekijkt vóór elke wedstrijd beelden van de onvermoeibare Fransman. Bonnah ziet zichzelf in de toekomst als middenvelder fungeren bij Leipzig. Hij droomt hardop van speelminuten in de Champions League, al lijkt het onwaarschijnlijk dat die droom dit seizoen al uitkomt. "We zullen iedere training laten zien dat we er klaar voor zijn, tot die kans komt. Maar dan begint het avontuur eigenlijk pas echt", zo zei de flankspeler in november in een dubbelinterview met ploeggenoot Noah Ohio op de website van sponsor Red Bull.

'Ik kon Ajax verlaten voor Chelsea, maar dat was een onrealistische optie'

Voetbalzone sprak vorig jaar uitgebreid met voormalig Ajax-talent Anouar El Mhassani.Lees artikel

Dillon Hoogewerf
De eveneens pas zeventienjarige aanvaller wacht net als Bonnah ook geduldig op zijn doorbraak op het allerhoogste niveau, in het geval van Hoogewerf bij Manchester United. Ajax deed er in het voorjaar van 2019 alles aan om de spits te behouden voor de club, maar zonder het gewenste resultaat. Hoogewerf had zijn zinnen gezet op een nieuw avontuur bij de recordkampioen van Engeland. In de jeugdopleiding van the Red Devils laat de jonge Nederlander, vaste klant bij Oranje Onder-17, geregeld zien dat hij over een neusje voor het doel beschikt. Hoogewerf kwam vorig seizoen tot acht doelpunten in de FA Youth Cup, waarop Manchester United besloot om een profcontract uit te delen. In november haalde de voormalig Ajacied het nieuws door een hattrick aan te tekenen in het Onder 18-elftal van de grootmacht. Manager Neil Ryan was na afloop lovend over de werkhouding van Hoogewerf, die vasthoudt aan het plan van de technische leiding van Manchester United om hem op korte termijn te laten debuteren in de hoofdmacht.

Joel Ideho
Ajax kon vorig jaar slechts drie maanden beschikken over de rechtsbenige vleugelaanvaller, die zijn debuut in de UEFA Youth League opluisterde met een schitterend doelpunt tegen het Deense FC Midtjylland. De van Willem II overgenomen Ideho koos begin oktober namelijk voor de verrassende overstap richting Arsenal. Zijn zaakwaarnemer Bart van Meel bevestigde tegenover Ajax Showtime dat de buitenspeler door een andere belangenbehartiger was overgehaald om naar Noord-Londen te verhuizen. Ideho koos naar verluidt voor the Gunners omdat een profcontract bij Ajax niet tot de mogelijkheden behoorde. De trainers in de jeugdopleiding wilden eerst zien of hij zich wel zou ontwikkelen, waarop de aanvaller zijn conclusies trok en bij Arsenal een professional contract tekende. Ideho kwam tot dusver tot zes optredens in verschillende jeugdelftallen van de Londense club, al bleven doelpunten voorlopig uit.

Dani van den Heuvel
Enkele maanden na zijn zeventiende verjaardag ruilde de doelman Ajax in voor het naar de Premier League gepromoveerde Leeds United. Van den Heuvel was teleurgesteld over het voorstel van het Ajax-bestuur en greep kort daarna de aanbieding vanuit Engeland met beide handen aan. "Bij Leeds heeft Dani meer perspectief dan bij Ajax", verduidelijkte zaakwaarnemer Daan Kramp van Forza Sports Group vorig jaar de situatie tegenover Voetbal International. De jeugdige sluitpost is onderdeel van een duidelijk plan van de eindverantwoordelijken in Leeds, zo voegde Kramp daaraan toe. Van den Heuvel kwam in zijn eerste halfjaar op Engelse bodem tot vijf optredens in het Onder 18-elftal van the Whites, terwijl de keeper ook één duel speeltijd kreeg in Leeds Onder-23. Hij tekende een vierjarig contract op Elland Road, wat erop duidt dat men toekomst en perspectief ziet in de jonge Nederlander.

Hossein Zamani
De linksbenige aanvaller viel door zijn optredens in Ajax Onder-17 op bij scouts van Genoa, dat medio 2019 in actie kwam en Zamani naar Italië haalde. Slechts anderhalf jaar later, met drie jeugdwedstrijden achter zijn naam, kwam er alweer een einde aan de Italiaanse droom van de flankspeler. De achttienjarige Zamani werd in zijn tijd bij Ajax gezien als één van de grootste talenten van zijn generatie en het talent nam in 2018 zelfs een video op met straatvoetballer en vlogger Soufiane Touzani. Het filmpje werd maar liefst 250.000 keer bekeken. Zamani werd korte tijd daarna zelfs gelinkt aan Manchester United, terwijl de Britse media repten over een wonderkid. Hij ruilde Genoa in de slotfase van de transferperiode op aanraden van zijn begeleider Mounir El Hamdaoui in voor Telstar, waar de aanvaller binnenkort zijn debuut hoopt te maken.

de door Ajax opgeleide Dillon Hoogewerf droomt van een debuut bij Manchester United.

Nuri Emre Aksit
De centrumverdediger besloot Ajax in de zomermaanden van 2019 te verlaten, met Istanbul Basaksehir als zijn nieuwe werkgever. Aksit, generatiegenoot van onder meer Brobbey, Naci Ünüvar en Ryan Gravenberch, werd vóór die tijd al gevolgd door scouts van Bayern München en Juventus. Een overstap naar één van die Europese topclubs kwam echter niet van de grond. De fysiek sterke mandekker kreeg eind 2019 met een flinke klap te maken, want de FIFA verklaarde zijn contract ongeldig, ondanks toezeggingen van de clubleiding dat alles in orde zou komen. Aksit koos al snel voor een terugkeer in Nederland, waar hij op huurbasis aansloot bij het Onder 19-elftal van Fortuna Sittard. In oktober ging de door Ajax opgeleide centrale verdediger vol voor zijn tweede kans in Turkije, ditmaal bij de relatief onbekende tweedeklasser Menemenspor. Aksit kwam tot dusver slechts tot tachtig minuten in een bekerwedstrijd van de Turkse club, waar zijn contract nog bijna anderhalf jaar doorloopt.

Anouar El Mhassani
De snelle rechtsbuiten was acht jaar lang te bewonderen in de jeugdopleiding van Ajax, voordat in 2017 de jeugdafdeling van West Ham United zijn nieuwe werkomgeving werd. Mede door een slepende blessure viel de Ajax-droom in duigen voor El Mhassani. De vleugelaanvaller, die in de jeugd van Ajax de kleedkamer deelde met onder meer Gravenberch en Sergiño Dest, had enkele jaren geleden ook voor Chelsea kunnen kiezen, zo liet hij vorig jaar weten in een uitgebreid interview met Voetbalzone. Op Stamford Bridge lag echter niet gelijk een profcontract klaar, waardoor de keuze uiteindelijk op stadsgenoot West Ham viel. Ook in Oost-Londen werd El Mhassani regelmatig geconfronteerd met blessureleed en vorig jaar besloten club en speler om de samenwerking niet te verlengen. Fans van Besiktas hadden hem graag naar Turkije zien komen, zo bleek uit verschillende reacties op Instagram. Hij ruilde the Hammers begin oktober evenwel in voor het avontuur bij Ajman Club uit de Verenigde Arabische Emiraten.

Denilho Cleonise
De inmiddels negentienjarige aanvaller liet zich net als Zamani verleiden door het ambitieuze verhaal van Genoa. Vanwege aanhoudend blessureleed bleek er weinig perspectief meer te zijn bij Ajax, waar de speler met roots in Mozambique verdeeld over twee periodes enige jaren als jeugdspeler vertoefde. Op het moment dat hij kon overstappen naar Ajax Onder-18, getraind door John Heitinga, koos hij uit verschillende buitenlandse aanbiedingen voor Genoa. In november 2019 volgde zijn vuurdoop in het eerste elftal van La Superba. Met zeventien jaar, elf maanden en één dag werd hij de jongste Nederlander ooit in de Serie A. Eerder dat jaar was er een flirt met AC Milan, dat goede banden onderhoudt met het bestuur van Genoa. Sinds december 2019 maakte Cleonise echter geen speelminuten meer in het elftal van trainer Davide Ballardinia, al werd hij vorig jaar zomer nog wel genoemd als mogelijke aanwinst van Manchester City, Atlético Madrid en Napoli.

Solomon Bonnah droomt van speeltijd in de Champions League in het shirt van RB Leipzig.

James Fofana
De nu twintigjarige rechtsback koos niet zelf voor een vertrek uit de jeugdopleiding van Ajax. Hij werd in de zomer van 2016 samen met 24 andere jeugdspelers niet goed genoeg bevonden, waardoor er een voortijdig einde kwam aan de Amsterdamse droom. Op 1 augustus van dat jaar poseerde Fofana op zijn Instagram-pagina in een shirt van Lazio. De eerder al uit de opleiding van PSV weggestuurde verdediger schopte het in de Italiaanse hoofdstad uiteindelijk tot acht wedstrijden in het Onder 17-elftal, waarna in de herfst van 2017 in Nederland een nieuw avontuur volgde bij Vitesse. Fofana is inmiddels niet meer actief op profniveau. De vleugelverdediger meldde zich begin 2020 bij amateurvereniging Achilles'29 uit Groesbeek en hij is sinds enkele maanden verbonden aan aartsrivaal De Treffers, al maakt de coronacrisis spelen voorlopig onmogelijk.

Magid Suleiman
De linksback (20) is net als Fofana ook niet meer verbonden aan een profclub. Suleiman bracht in totaal zeven seizoenen door als jeugdspeler van Ajax, waar de stap naar het eerste elftal niet tot de mogelijkheden behoorde. En net als Fofana ruilde de linksbenige verdediger Ajax in augustus 2016 in voor het avontuur bij Lazio. De door Ajax uiteindelijk afgewezen Suleiman keerde na slechts een jaar alweer terug in de Nederlandse voetbalwereld. Na kortstondige dienstverbanden bij AZ en ADO Den Haag verdween hij begin 2020 uit het profmilieu. De gerenommeerde amateurclub VV Katwijk pikte Suleiman op, al kwam de met veel ambitie begonnen samenwerking mede door de coronacrisis en het stilleggen van de competities alweer snel ten einde.

Millen Baars
De rechtsbuiten zag zijn verblijf in de Ajax-opleiding in december 2016 vrij onverwacht ten einde komen. Manchester United werd vervolgens ruim vier jaar geleden zijn nieuwe club. Van een keiharde botsing met de technische leiding van Ajax was geen sprake, al gaf de vader van Baars destijds nog wel een veelzeggend interview met het Noordhollands Dagblad over de breuk. "Alleen omdat Millen ook vaak zijn voetbaltechnische mening wilde geven. Ajax is een mooie club met een zeer goede jeugdopleiding, maar ze kunnen daar helaas niet zo erg goed mee omgaan", zo werd het plotselinge vertrek van de aanvaller uit Amsterdam omschreven door Baars senior. Baars junior verliet Manchester United medio 2019 met een transfervrije status en een halfjaar later vond de jonge buitenspeler onderdak bij Jong AZ, na een succesvol verlopen stageperiode bij de Alkmaarse club.

Drie Europese grootmachten jagen op jongste Nederlander ooit in de Serie A

Voetbalzone sprak vorig jaar uitgebreid met Genoa-aanvaller Denilho Cleonise.Lees artikel

Ajax de grote hofleverancier voor het buitenland
Ajax zag sinds 2010, nu dus ruim tien jaar geleden, in totaal 22 jeugdspelers richting het buitenland vertrekken. In het laatste decennium verlieten 58 talenten Nederland op minderjarige leeftijd voor een in de meeste gevallen grote club over de grens. Feyenoord volgt Ajax op ruime afstand met elf exponenten uit de jeugdopleiding die kozen voor met name het avontuur in Engeland. PSV daarentegen zag slechts drie spelers naar een buitenlandse competitie verkassen. Naast bovengenoemde spelers zwaaide Ajax ook onder meer Donyell Malen, Javairo Dilrosun en Timothy Fosu-Mensah eerder dan gepland uit.


Meer nieuws
   
21:09
21:09
Perez loopt vooruit op PSV-transfer: '35 miljoen is toch wel heel veel geld?'
9
   
21:00
21:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
7
   
20:59
20:59
Paris Saint-Germain wederom kampioen van Frankrijk na nederlaag AS Monaco
5
   
20:31
20:31
Prolongatie titel definitief uitgesloten voor Royal Antwerp na nieuwe nederlaag
1
   
20:30
20:30
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
4
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (81)

 
Japie_Krekel
 
15
9 februari 2021 om 00:03
ik ben het opzicht wel eens met Kieft ware het niet dat Brobbey waarschijnlijk bij Ajax ook niet gaat spelen met Haller voor hem
 
Formus
 
180
9 februari 2021 om 00:15
Ja Japie, en nogmaals, laat het eens tot je doordringen: Haller was waarschijnlijk niet gehaald als Brobbey de afgelopen anderhalf jaar ergens had bijgetekend. Maar dat deed ie niet, dus moest Ajax doorschakelen. En omdat Hunter ook weg wilde naar zijn oude liefde en Traore geblesseerd was, moest er een spits komen die er direct stond. Et voila: Haller!
 
ajax1812
 
81
9 februari 2021 om 00:17
Lijkt me nutteloos om te blijven zeggen. lijkt niet door te dringen bij een aantal personen.
 
BillyAshcroft
 
29
9 februari 2021 om 00:44
Maar los daarvan, zou Ajax, als Brobbey getekend had, echt gegokt hebben op Brobbey? Met die paar wedstrijden die hij nu gespeeld heeft? Geen idee of Haller gekomen was, maar een back-up in ieder geval.
 
MT87
 
21
9 februari 2021 om 00:44
Ja, dat is een beetje de kip en het ei verhaal. Brobbey was met 19 jaar, waarin je door moet breken in de Mickey Mouse competitie als spits anders heeft het geen nut om op zo'n laag niveau te acteren, 4e spits ofzo. En in de pikorde kennelijk achter de eveneens jonge Traore. Dan heb je toch totaal geen perspectief? Had ie dan nog 3 jaar moeten wachten? Ajax (of iig Ten Hag) liet gewoon duidelijk merken het niet in hem te zien zitten. En dan moest Haller nog komen. Daarbij, het Red Bull concern heeft een uitstekende scouting en zij hebben, net als Ajax, talentontwikkeling als verdienmodel. Zij hebben toch menig carrière gelanceerd. Die Rijkhoff vind ik een rare keuze maken, maar Brobbey is toch logisch? Ik kan het hem niet kwalijk nemen. Hij zou zonder Haller nu nog steeds Tadic, Traore, Promes, en waarschijnlijk zelfs Labyad voor hem hebben.
 
Japie_Krekel
 
44
9 februari 2021 om 04:19
@formus natuurlijk. je haalt een spits voor maar liefst 22,5 miljoen als vervanger voor een 18 jarig talentje dat nog niks bewezen heeft die niet wilde bijtekenen. ik geloof er daarom weinig van dat Brobbey anders wel de eerste spits was geworden. Ajax wilde gewoon een bewezen spits voor in de CL en dat is hun goedrecht, maar ga dan niet zeggen als Haller niet was gekomen hadden we gewoon een ventje van 18 jaar zonder internationale ervaring gebombardeerd tot eerste spits. dat is wel erg ongeloofwaardig
 
Clarkkent2
 
21
9 februari 2021 om 11:22
Sorry Formus e.a. Haller is echt niet gehaald omdat Brobbey niet bijtekende.... Brobbey is er op 19 jarige leeftijd gewoon nog niet aan toe om ajax nr 1 spits te zijn. En daar geef ik van Basten gelijk in (die dat zelf overigens wel was, want supertalent) dan ben je ook niet klaar voor welk buitenland dan ook! Brobbey had gewoon moeten bijtekenen en ajax had eerlijk tegen m moeten zijndat ie gewoon minuten zou gaan maken. Een keer basis beker, verder een helft hier en een helft daar. Kom je na een seizoen gewoon op 16-20 wedstrijden wat prima is op die leeftijd. Waarom hij nu dan toch kiest voor buiyenland waar je grote kans hebt dat je nog minder speelt? Geldwolf gaat niet op want Ajax heeft m ook een dik contract geboden. Dan heeft het dus met het perspectief te maen. Ik denk dat Brobbey bang was dat ie zelfs na Haller zou moeten concurreren met Tadic, Traore en zelfs Labyad of een Sontje Hansen..... ik denk dat ie aanvoelde dat er niet het volledige vertrouwen was dat hij nr 2 spits en toekomstig nr 9 van Ajax zou worden. Dan kun je ervoor kiezen om te vechten, of weg te gaan. Het laaste doet ie. En ook dat vind van Basten (terecht) slap.
 
Formus
 
18
9 februari 2021 om 12:02
Aan allemaal: Huntelaar weg, Traore geblesseerd, Brobbey nog niet fit en de belangrijkste maand van de competitie staat voor de deur. Tuurlijk haal je dan een spits die er direct staat. En zo'n spits kost geld. En of dat nu 22 miljoen of 12 miljoen is, dat boeit niet. Misschien was Brobbey ook nog weg gegaan deze winter. Ajax moest dus wel iets. En iemand die er direct stond in deze maand. Als Huntelaar, Traore en Brobbey fit en gebleven waren en Brobbey een contract had getekend, was er waarschijnlijk niks gebeurd. Maar hij twijfelde al anderhalf jaar, dan ga je als Ajax door. Logisch toch, maar dat wil er maar niet in bij mensen. Bij Ajax teken je normaal een nieuw contract voor je laatste contractjaar. Maar Brobbey deed niks. En pas nog een half jaar later halen ze dan maar Haller. Omdat de spoeling heel dun werd in de spits. Welgeteld nul!!!
 
Formus
 
14
9 februari 2021 om 12:06
Oh, en Japie, ik val in herhaling, maar Ajax speelt geen CL en die EL kan ze echt gestolen worden. Ze willen kampioen worden en daarom hebben ze Haller gehaald. Blijkt nu helemaal met dat vinkje ??
 
Formus
 
7
9 februari 2021 om 12:11
Oh, en ik zeg nergens dat Brobbey eerste spits was geworden, maar tweede spits achter Haller is echt niet verkeerd voor hem. Krijg je genoeg minuten. Of had ie wat anders verwacht en dat ie anders eerste spits was geworden?!
 
houtapp
 
8
9 februari 2021 om 13:03
Haha ja vast. Na de teleurstellende uitschakeling in de cl wil ajax zeker wel presteren in de el. Maar jij bent je alvast in aan het dekken mochten ze weer door een cluppie als Getafe uitgeschakeld worden, want dan is de competitie of de beker waar ze eigenlijk voor gingen...
 
Kaassie
 
7
9 februari 2021 om 13:31
Natuurlijk kan die EL ze gestolen worden. Wat moet Ajax toch met zo'n klein cuppie doen? Topclub onwaardig zo'n stom ding
 
Japie_Krekel
 
4
9 februari 2021 om 13:38
@formus Ajax zal toch ook wel verder hebben gekeken als dit seizoen en ja, dan kan Haller een hele belangrijke speler zijn in het plaatsen voor de CL dus die stelling geloof ik zeker. dat een talentje van 18 jaar niet bijtekend en dat je dan vervolgens een aankoop van 22,5 miljoen doet als vervanger zegt mij echter wel dat Ajax sowieso al op zoek was naar een bewezen spits, of Brobbey nou wel of niet had bijgetekend
 
Japie_Krekel
 
2
9 februari 2021 om 13:41
@formus hoeveel minuten krijgt Brobbey dan op het moment dat zo een Haller er zit? twee Knvb bekerwedstrijden per jaar, invalbeurtjes van 10 minuten en spelen in Jong Ajax? dan kan je net zo goed in het buitenland op de bank gaan zitten voor een dikker salaris als bij Ajax. zelf hoop ik dat hij in de Eredivisie blijft en zich bv bij een Nederlandse club waar hij wel als basisspeler wordt gezien verder ontwikkeld
 
Japie_Krekel
 
2
9 februari 2021 om 13:49
@kaassie precies, die finaleplek van Ajax drie jaar geleden stelde ook weinig voor
 
Formus
 
10
9 februari 2021 om 15:24
houtapp, wat een enorm zure reactie. Als je even goed nadenkt, weet je dat de weg naar de EL beker een heel lange is, die je als Ajax zijnde je het kampioenschap kan kosten. Bovendien zitten er nog zoveel meer grotere clubs in, dat dat haast onmogelijk is. Het is Ajax al bijna 30 jaar niet gelukt, waarom nu dan wel? En het kampioenschap dat je mist kost je klauwen met geld en Ajax heeft zo'n dure salarishuishouding, dat CL een must is. Niks indekken, gewoon nadenken heet dat.
 
Formus
 
7
9 februari 2021 om 15:26
Jeetje Japie, lees nou eens man. Ajax had geen enkele spits! Brobbey had zo weg kunnen gaan, Huntelaar wilde naar Schalke en Traore was geblesseerd. Tuurlijk moest er eentje komen. Wat vermoeiend dat ik je dit steeds weer moet uitleggen.
 
Formus
 
9
9 februari 2021 om 15:29
En Klaassie en Japie, zie mijn eerdere reactie naar houtapp. De plaatsing voor de CL is veel belangrijker dan nog bv 4 rondjes EL. De beker ga je toch niet winnen, is al 30 jaar niet gelukt, waarom nu dan wel. Maar jullie lijken het maar niet te willen begrijpen. Misschien maar goed ook (want dat doet een Feyenoord bv ook niet) want daardoor speelt Ajax lekker elk jaar CL en geen rol in de marge. En mede door Haller staan we weer een straatlengte voor en heeft ie zichzelf straks al weer grotendeels terugbetaald.
 
Formus
 
4
9 februari 2021 om 15:35
En een Brobbey kan rijpen. Maar zoals altijd praat ik tegen iemand die toch niet wil luisteren. In de invalbeurten kan ie idd minuten pakken en de wedstrijden dat Haller rust krijgt. Maar die anderhalf jaar ervoor was Haller er niet en tekende die ook niet bij. Maar dat schijn je ook niet te lezen.
 
xstream
 
1
9 februari 2021 om 16:15
@japie: je weet `t niet ... dus het blijft gissen, net zoveel voor jou als de tegenstanders. Ajax had `t, als Brobbey had bijgetekend, wellicht nog een half jaar afgewacht met een spits en dan met een iets betere deal Haller of een andere spits halen als Brobbey en/of Traore `t niet laat zien. In de winterstop een spits halen is meestal financieel niet zo gunstig. Voor de EL of de eredivisie had je Haller nog niet direct zo hard nodig - al helpt `t vast wel, mits je `m inschrijft. Ajax wist aan 't begin van het seizoen al dat ze geen spits hadden die er direct stond. Ze noemde 't dus ook een tussenjaar, geen tussen halfjaar. Als in, laten we Traore en/of Brobbey een kans geven met KJH erachter. Traore deed 't redelijk, raakte geblesseerd. KJH ging naar Schalke. Brobbey kwam erin, maar wilde niet bijtekenen, dus dan is de keuze snel gemaakt, toch? Gewoon logisch.
 
Kaassie
 
2
9 februari 2021 om 16:19
@ Formus, Vertel mij eens wat ik niet begrijp en waarom denk je dat jij het wel begrijpt en waar blijkt dat dan uit?
 
Kaassie
 
2
9 februari 2021 om 16:24
@ xstream. Ik vind het altijd wel goed gevonden als een bestuurder met termen aankomt als tussenjaar maar wat is een tussenjaar precies? Was het vorig jaar ook een tussenjaar of was het een ander soort jaar en hoe noemen we zo'n jaar?
 
ikbenjouniet
 
1
9 februari 2021 om 16:37
Precies hey hele RB concept vind ik persoonlijk de beste in de hele voetballerij. Denk ook dat je beter bij een RB club kan zitten dan bij een grootmacht in een competitie, want als je het over clubs heb die jeugd de kans geven dan zijn het wel die clubs.
 
Formus
 
6
9 februari 2021 om 18:46
Kaassie, even lezen. Ik zeg namelijk dit: "Maar jullie lijken het maar niet te willen begrijpen". Ik zeg niet dat je het niet begrijpt, ik zeg dat het lijkt alsof je het niet wil begrijpen. Wereld van verschil. Die EL is totaal van ondergeschikt belang. De uiteindelijke cup natuurlijk niet, maar de kans is klein dat je die wint. Dus dan zijn die paar rondjes niet van cruciaal belang. En dat is de titel met CL wel. En dat snap je best, maar je gooit iets eruit met dat dat cuppie niet belangrijk is voor zo`n club. En dat is natuurlijk totaal niet waar, je weet prima dat ik dat niet bedoel. Tuurlijk is de beker belangrijk. Echter die win je toch niet waarschijnlijk. En het schema zit zo vol dit jaar dat de route naar die cup invloed gaat hebben op het kampioenschap. En dat gaat Ajax natuurlijk nooit riskeren. Dus duidelijk van ondergeschikt belang.
 
Kaassie
 
1
9 februari 2021 om 20:03
Formus, je hebt helemaal gelijk, in tegenstelling tot wat ik probeer te doen heb ik je woorden verdraaid. Je hebt niet gezegd dat ik het niet begrijp maar dat het zo lijkt, mijn welgemeende excuses. Als je echter eerst zegt dat Ajax geen CL speelt en die EL ze echt gestolen worden en er daarna weer iets anders van maakt dan begrijp ik het inderdaad niet en wil ik er ook mijn best niet meer voor doen om het wel te begrijpen. Ik kan niet weten dat als je A zegt, dat je B bedoelt. Ik kan ook niet begrijpen dat iemand zegt dat je die beker toch niet wint omdat het al 30 jaar niet lukt. Als je me dan vraagt, waarom nu wel dan zou ik zeggen juist omdat het al 30 jaar geleden is en het onderhand een keertje tijd wordt en omdat jullie aartsrivaal de laatste Nederlandse club is die dat ding voor het laatst gewonnen heeft en omdat Sevilla hem 4 x in de afgelopen 7 jaar heeft gewonnen waarvan 3 x op rij. Overigens heb ik net nog een artikel van Overmars gelezen waarin hij beweert dat ze Haller al in de zomer van 2020 wilden halen maar dat West Ham United hem niet wilde laten gaan. Dat verhaal van Overmars staat haaks op jouw versie en ik hecht meer waarde aan het verhaal van Overmars dan aan het verhaal van een emotionele supporter van een club die in zwaar water zit. Ik denk dat Clarkkent2 hierboven en Wim Kieft gelijk hebben en dat ze bij Ajax allang al gezien hebben dat Brobbey simpelweg niet goed genoeg is en dat Brobbey dat zelf ook zo voelt.
 
Formus
 
2
9 februari 2021 om 22:11
"Als je echter eerst zegt dat Ajax geen CL speelt en die EL ze echt gestolen worden en er daarna weer iets anders van maakt dan begrijp ik het inderdaad niet en wil ik er ook mijn best niet meer voor doen om het wel te begrijpen. Ik kan niet weten dat als je A zegt, dat je B bedoelt". Japie heeft het erover dat Ajax een bewezen spits wilde voor in de CL. Ik zeg dan dat Ajax geen CL speelt en dat de EL ze gestolen kan worden en Haller haalden om kampioen te worden. Wat klopt daar niet aan? En wat maak ik er dan anders van? Ik ben heel eenduidig daar in, dus vertel me het maar. "Je hebt niet gezegd dat ik het niet begrijp maar dat het zo lijkt...". Nee, ik heb gezegd dat je het niet lijkt te willen begrijpen. Let op het woordje willen. Daar slaat de persoonsvorm "lijkt" op. En hoezo staat dat verhaal van Overmars haaks op mijn versie? Als ze hem in de zomer wilden hebben, dan kunnen ze hem volgende zomer toch ook weer halen? Was ie veel goedkoper. Of nu, zoals gebeurd is, in de winter omdat de omstandigheden hem er toe dwongen. Helaas veel duurder dan eigenlijk gehoopt/verwacht (heeft Overmars ook toegegeven). Maar staat toch totaal niet haaks op mijn verhaal? En misschien vonden ze Brobbey niet goed genoeg. Prima toch? Maar ze hadden al anderhalf jaar een contract klaar liggen voor hem. En steeds weer een verbeterde versie. Nou, dan zou ik ook klaar zijn en doorschakelen als ik Ajax was. En Ajax in zwaar water? Haha, misschien wil je me dat aanpraten, maar Onana is jammer, maar moet in de eredivisie op te vangen zijn. Haller niet in de EL maakt echt niet uit, want dat is secundair dit seizoen en een hinderlijke onderbreking voor wat echt belangrijk is, namelijk plaatsing CL. De moneycow. Maar volgens mij had ik dat al uitgelegd. Oh, en als laatste: de kans op een EL wordt steeds kleiner met de steeds grotere verschillen in geld. En Ajax heeft niet de brede topselectie van twee jaar geleden en dus geen prioriteit in een druk coronajaar, waar de inkomsten van de CL straks heel belangrijk voor Ajax zijn. Als ze dat mislopen met die dure huishouding.... Dus ik verklap je vast: geen EL-cup dit jaar naar Amsterdam.
 
xstream
 
1
9 februari 2021 om 23:53
Kaassie: Nee, vorig jaar werd niet bestempeld als tussenjaar. Begin dit jaar is dat door de bestuurders echt zo gezegd. Is een wat vage term misschien, maar ingewikkeld is `t niet. Komt erop neer: we hebben meer tijd nodig om de gewenste versterkingen te halen na het vertrek van een aantal sterkhouders. Nu lukt het niet of zijn de opties te duur. Jeugd komt eraan en heeft tijd nodig (gravenberg, Traore, Brobbey, Schuurs etc). Allemaal zo gek niet, al pakt `t op Gravenberg na nog niet geweldig uit. Niet zomaar kopen om `t kopen, dat snap ik wel. Ik vind dat ze al 3 jaar een spits nodig hebben, maar ze hebben de tijd genomen ....
 
PeerBerwers
 
8
9 februari 2021 om 01:02
Brobbey wordt bij Ajax inderdaad niet zomaar de nummer 1 spits, maar hij kan wel rekenen op een hoop invalbeurten en minuten tegen de kleintjes, waar dat bij veel andere grote teams niet eens een mogelijkheid is. Los daarvan lijkt het me duidelijk dat vroeg weggaan bij Ajax over het algemeen niet goed uitpakt. Wel vindt ik het jammer dat Mitchell Bakker hier niet wordt genoemd, want dat is juist een van de talenten die vroeg weg is gegaan en wel echt door te lijkt gaat breken.
 
MT87
 
12
9 februari 2021 om 01:17
Bakker, Lang, Botman, en Malen, zo uit mijn hoofd. Die zijn relatief vroeg weggegaan en hebben het elders wel gered. Maar op Malen na hadden zij op het moment van doorbreken allemaal een betere speler voor zich. Bakker/Tagliafico, Lang/Neres/Promes/Tadic, Botman/Blind. Alleen Malen is dus jammer maar die vertrok dan ook wel heel vroeg. En daar heb je nu Haller voor.
 
Clarkkent2
 
1
9 februari 2021 om 11:24
Malen hadden ze gewoon moeten terughalen toen ie terug kwam van arsenal. Maar Overmars heeft daar zn irritatie over Raiola en het vertrek laten meespelen en de deur dicht gegoid. Wat zonde..gooi je gewoon kans op een echte ajax spits weg door ego. (overigens had ajax toen malen wegging nog niet het juiste jeugdbeledi, namelijk dikke jeugd contracten voor de grootste talenten. amders was Malen toen al gebleven)
 
houtapp
 
3
9 februari 2021 om 13:05
Als ajax serieus Brobby had gezien als eerste spits dan was Haller nooit gehaald. Blijkbaar zijn er voldoende twijfels om hem niet het vertrouwen te geven.
 
Thamike
 
2
9 februari 2021 om 16:53
Tja, allemaal speculaties. Kern van het probleem is dat Brobbey helemaal niet ging bijtekenen. Kan best zijn dat Ajax hoe dan ook een spits zou gaan halen als je Huntelaar ineens kwijt bent en je met blessures zit. Vraag is ga je dan Haller halen of een talentvolle speler in de zomer. Ik zou me namelijk heel goed kunnen voorstellen dat als Brobbey wel zou bijtekenen, je Huntelaar niet laat vertrekken of nu voor een talentvolle spits gaat die dan volgend jaar meteen kan spelen. Maar ook ik ben nu aan het speculeren lol. Feit is Brobbey wilde zelf niet bijtekenen ondanks perspectief en een grote zak geld. Ja dan zou ik ook kritisch zijn op Ajax pfff
 
superstick
 
7
9 februari 2021 om 08:10
Nee, maar bij welke club die even groot of groter is dan Ajax wel? Precies, geen. En bij Ajax zou hij wél prima aan z'n minuten komen. Overigens ben ik het vooral eens met een eerdere opmerking van Kieft: Brobbey is niet goed genoeg voor Ajax.
 
SpeedyAFC
 
8
9 februari 2021 om 11:02
Japie, stop nou eens. Haller is gehaald nadat duidleijk werd dat Brobbey niet ging bijtekenen. We hebben het je nu al zo vaak uitgelegd.
 
DNSDKR
 
3
9 februari 2021 om 11:14
Maar waarom moet je op je 19e eerste spits zijn van een club als Ajax?
 
Formus
 
18
9 februari 2021 om 00:17
Toch een lijstje van best aardige spelers die Ajax hebben verlaten. Jammer dat we nooit te weten komen wat er van ze geworden zou zijn als...... Maar een aantal komt er via een omweg alsnog. Anderen hebben gekozen voor t avontuur, t geld, t perspectief. Hun goed recht, naar voor Ajax zonde.
 
NJfromVOL
 
6
9 februari 2021 om 10:39
Precies, ik zie er een paar die het alsnog via een omweg gaan redden. Anderzijds kan je je afvragen of een -pak hem beet- Kees de Boer het wel gered zou hebben als hij was gebleven. Je ziet in Jong Ajax ook jongens afvallen die het niet gaan redden en misschien achteraf wel zouden willen dat ze ergens 4x 5 ton per jaar zouden hebben gepakt. Of pak een Ekkelenkamp; ik weet niet waar zijn top ligt, maar hij is een paar klassen minder dan Gravenberg.
 
DNSDKR
 
3
9 februari 2021 om 11:17
Klopt, het blijft gissen. Anderzijds: als je kijkt naar jongens als Warmerdam, Zeefuik, Doekhi, die hebben het eerste elftal ook niet gered, maar die hebben verder hun carriere een prima vervolg kunnen geven bij andere clubs. Botman spant daarin de kroon natuurlijk.
 
29er
 
3
9 februari 2021 om 14:12
Je kan zeker goed terechtkomen wanneer je het eerste van je club niet haalt. De grap is vooral dat je van een Europese topclub steeds stapjes terug kan doen maar wel bij grote clubs kan terechtkomen. Je kan dus beter zo hoog mogelijk instappen.
 
Boris19
 
5
9 februari 2021 om 00:18
Zolang we niet weten waar Brobbey volgend jaar voetbalt, is dit de koe in zijn kont kijken. Als ie bij een subtopper in Nederland tekent, kunnen al deze bespiegelingen ook weer de prullenbak in.
 
SpeedyAFC
 
8
9 februari 2021 om 11:03
Ja dat gaat vast gebeuren. Top aanbieding weigeren van Ajax om bij een sub topper te gaan ballen. Dat gebeurt regelmatig met jonge talenten die Raiola als zaakwaarnemer hebben
 
29er
 
3
9 februari 2021 om 14:13
Het is ook niet snel goed he? Of er wordt hem verweten voor het geld van een topclub te kiezen, of hij wordt voor gek verklaard niet voor het geld van Ajax te kiezen maar voor speelminuten (in het hypothetische geval wanneer hij bij een subtopper in Nederland tekent).
 
SpeedyAFC
 
4
9 februari 2021 om 14:35
Hij mag helemaal zelf weten wat hij wilt. Zo staat Ajax er ook in. Alleen grijpen niet Ajacieden dit aan om Ajax verwijten te maken. Zelfs een Derkssen noemt het falen van de directie als spelers hun eigen keuzes maken. De kans dat hij naar een subtopper in Nederland gaat, acht ik 0,0. Niet met een zaakwaaarnemer als Raiola.
 
baradona
 
39
9 februari 2021 om 00:20
Soms denken wij echt dat alleen in Nederland talent word geboren en goed worden opgeleid. Ook gaan ze heel gemakkelijk voorbij al die buitenlandse talenten die door Ajax zijn gekocht , maar waar nooit meer iemand van gehoord heeft. 2 jaar terug koste de onder 19 van Ajax 14 miljoen aan buitenlanders , alleen die slappe Jensen ( 3,5 miljoen) en Danilo zijn daar nog van over. Dus ook bij Ajax heb je geen enkele garantie.
 
 
19
9 februari 2021 om 00:49
Het is toch algemeen bekend dat de jeugdafdelingen bij de buitenlandse top bulkt van de talentvolle spelers, waarvan er maar (in ieder geval tot voor kort) mondjesmaat gebruik wordt gemaakt. Niemand zegt dat NL de top is qua opleiden maar je komt met opleiden in combinatie met speeltijd wel een heel eind. Iemand haalde al eerder in een ander artikel het voorbeeld van Madueke aan, kijk bijv naar een Malen, uiteindelijk ook eieren voor zijn geld gekozen en nu aan het vlammen in de NL competitie. Waar krijgen spelers nou veel meer kansen om fouten te mogen maken, en bij goed presteren een mooie springplank naar de EU te hebben dan hier in NL. En wat je zegt over de talenten uit de jeugd die uit buitenland zijn gekocht, vaak doet Ajax dat, naast het feit dat ze potentie zien in diegene, ook om de leemte in de jeugd mee te 'vullen'. Dat vind ik op zich een prima gedachte zolang betreffende speler perspectief en een bepaald plan van aanpak wordt geboden. Overigens zijn Jensen en Danilo niet de enigen die over zijn, dat is onzin.
 
manodedios
 
37
9 februari 2021 om 05:42
Klinkt stoer baradona je comment, maar de feitjes waarmee je strooit leken me uit de lucht gegrepen dus heb de selectie er even bij gepakt en blijkt inderdaad onzin. Ten eerste zijn er nauwelijks buitenlandse talenten bij Ajax onder 19 in die periode. Om precies te zijn is er voor spelers uit dat elftal bij elkaar opgeteld nog geen anderhalve ton betaald. Jensen en Danilo zaten toen al bij Jong Ajax, wellicht ben je een beetje in de war en doel je daarop? Nou dan vergis je je nog veel sterker want uit dat elftal zijn toch aardig wat jongen die nu bij Ajax 1 zijn aangesloten (schuurs timbre traore rensch brobbey) óf een mooie transfer naar Lille of FC Barcelona afrondden. Dat je juist de dure Jensen benoemt komt je wel goed uit begrijp ik. De rest zuig je pijnlijk uit je duimpje. Ajax koopt niet a la bijvoorbeeld de Engelse clubs talenten bij bosjes op. En inderdaad Ajax staat in de absolute top van Europa (tweede plek) waar het gaat om het opleiden van spelers die uiteindelijk een profcontract krijgen (na Partizsn Belgrado). ‘We’ denken niet dat dit alleen in Nederland gebeurd, maar Ajax is er inderdaad verdomd goed in. Al vele jaren. 14 miljoen? Dat heeft Ajax in een seizoen opgeteld nooit uitgegeven aan spelers voor een jeugdelftal. Het komt eerder overeen met het totaalbedrag wat Ajax in de jeugdopleiding pompt lieverd. Je vergissen mag maar wat je uitkraamt neigt eerder naar een beetje ongegrond rancuneus doen. Talenten onder de 19 halen ze bij Ajax niet overdreven vaak uit het buitenland. Beter je huiswerk doen en niet zomaar wat blaten.
 
Sammerens
 
37
9 februari 2021 om 08:02
Giovanni, Mendez, Kotarski, Kuhn, Muric, Troganic, Farcas, Horvath, Schon, Gorski, Antonucci, Cerny, Leyder, Karlsson, Bay, Kjaer, Dall, Cakmak. Toch aan aardig bosje uit het buitenland gehaald toch? Of ben ik dan gek?
 
 
0
9 februari 2021 om 12:34
Niemand ontkent dat er talenten uit het buitenland worden gehaald! Zolang die spelers een goed perspectief dmv een PvA wordt geboden en ze alle kansen krijgen om zich verder te ontwikkelen. Overigens zou je dit lijstje kunnen uitbreiden met jaartallen of begin jaartal tot eind jaartal waarbinnen die spelers zijn gehaald. Nu lijkt het alsof al die spelers in een bepaald seizoen zijn gehaald, wat verre van waarheid is.
 
Sammerens
 
1
9 februari 2021 om 20:36
Nou de meesten zijn van de afgelopen 5 seizoenen. Muric, Bey, Leyder iets langer geleden denk ik, maar heel veel meer zullen het er niet zijn. Maar goed, de namen die in het item genoemd worden zijn in sommige gevallen sowieso een beetje raar als je er een punt mee wilt maken. Meerderen die weg moesten bij Ajax en daarna hun heil in het buitenland zochten en dan aan het rijtje mislukt in het buitenland toe worden gevoegd terwijl ze hier dus al mislukt waren. Daarnaast ook wel flauw dat Pascal Struijk handig over wordt geslagen, terwijl hij van Ajax maar Leeds is gegaan en dit seizoen veelvuldig in de PL speelt . Die kwam deze week zelfs nog in het nieuws kwam omdat België hem mogelijk voor het nationale team probeert te kapen van Nederland. En uiteraard heb je nog een stuk of 6 spelen die ondanks het jeugdige vertrek daarna het Nederlands elftal gehaald hebben, alleen kwamen die niet vanaf Ajax.
 
Sirius
 
2
9 februari 2021 om 21:40
Maar wat versta je onder een heel eind? Zo'n Van De Beek was een grote jongen bij Ajax en staat ergens onderaan de voedselketen bij Manchester United. Bergwijn was de grote man bij PSV en wordt nu geprezen om z'n werklust in plaats van z'n aanvallende kwaliteiten en zo kunnen we waarschijnlijk door blijven gaan. Dat je een grote jongen in de Eredivisie bent, wil niet zeggen dat je in de grote competities iets voor gaat stellen. Dat je met 16 jaar de beste van die leeftijdscategorie was, wil niet zeggen dat je 3 jaar later uberhaupt indruk kunt maken in de Keuken Kampioen Divisie. Het is gewoon totaal geen wetenschap en ik blijf er bij dat de echt grote talenten overal slagen en dat de carriere van een voetballer gewoon een optelsom is van z'n beperkingen, z'n tekortkomingen en z'n sterke punten.
 
genieterr
 
31
9 februari 2021 om 05:53
Wil je een echt goed beeld hebben dan moet je hier ook een lijst maken van ajax talenten die de club wel trouw blijven en uiteindelijk niet doorbreken. Want die lijst is nog groter.
 
soccerskins
 
5
9 februari 2021 om 11:14
Dat is natuurlijk niet te vergelijken. De meeste uit dit rijtje stonden bij Ajax aangeschreven als toptalent. En in de jeugd van Ajax spelen niet alleen maar toptalenten.
 
Sufridor
 
1
9 februari 2021 om 11:25
Eens met soccerskins. Dan zou je een lijstje moeten opstellen met jeugdspelers die te boek stonden als toptalent en bij Ajax zijn gebleven. Wat is daarvan terecht gekomen.
 
Sirius
 
4
9 februari 2021 om 21:43
El Ghazi, Veltman, Riedewald, Bazoer, Tete, Van De Beek, Klaassen, Kishna, Andersen en zo kan ik wel door blijven gaan. Allemaal kregen zij de stempel toptalent en geen van hen is onomstreden of relevant op een hoog Europees niveau. De Ligt en De Jong lijken vooralsnog de enigste recente talenten die ook daadwerkelijk toptalenten bleken. Bij de rest was de hype vele malen groter dan hun daadwerkelijke kwaliteiten.
 
Benzema.
 
7
9 februari 2021 om 10:11
Anders maak ook even een lijstje van spelers die naar het buitenland konden maar bleven en niet doorbraken? Als je de andere kant van het verhaal niet belicht is het wel heel makkelijk om dit soort conclusies te trekken.
 
Fieldman
 
4
9 februari 2021 om 10:31
Waar Ajax altijd pretendeerde een opleidingsinstituut te zijn en andere clubs neerzette als koopclub, is Ajax dat nu zelf ook geworden. Als topclub binnen Nederland waar je de Champignons League moet halen is er weinig tijd en kans voor een jongeling om zich te ontwikkelen. Zonde, maar harde realiteit.
 
SpeedyAFC
 
7
9 februari 2021 om 11:06
@fieldman Als een opleidingsclub elk jaar een speler heeft die doorbreekt in het eerste, dan doen ze het heel erg goed. Als er meer dan een speler elk jaar verkocht wordt, dan ontstaat er een probleem. Dan zal Ajax moeten kopen om de gaten op te vullen. Jongelingen kunnen zich prima ontwikkelen, daar hebben we jong Ajax voor in de KKD aangevuld met wat invalbeurten bij het eerste of een bekerwedstrijdje. Zo kan een jonge speler langzaam naar het eerste elftal begeleid worden.
 
Soccerfan_1
 
3
9 februari 2021 om 11:55
Je vergeet dat ajax zelf ook leeggekocht wordt he en de nieuwe jonge toptalenten niet op bestelling beschikbaar zijn in de jeugd. Ajax moet wel kopen aangezien er maar weinig echte toppers tussen zitten die het aan kunnen. En als je elk jaar CL wil spelen kan je niet bouwen op alleen maar jeugd. En het zijn vooral supporters die steeds over koopclub beginnen hoor. Niet Ajax zelf.
 
 
4
9 februari 2021 om 12:37
@ Fieldman. Ajax pretendeert het niet alleen, dat is het ook daadwerkelijk op basis van officiële statistieken. Niemand zuigt het uit de duim als men zegt dat Ajax de nummer 2 binnen Europa is op gebied van doorstroom van jeugd naar prof, zie de reactie eerder van Manedios. Maar blijkbaar is selectief lezen een mooi vak geworden.
 
binny
 
1
9 februari 2021 om 15:08
Als je steeds word leeg gekocht moet je ook spelers kopen om bij te kunnen benen. Verder staat er nog steeds week in week uit een elftal met zo'n 5 basis spelers uit de eigen jeugd. Het is zo makkelijk om te zeggen, Ajax is wel degelijk een opleidings instituut.
 
Sirius
 
1
9 februari 2021 om 21:49
Dat is onzin. Bij Ajax lopen Schuurs, Mazraoui, Traore, Brobbey, Gravenberch, Scherpen, Ekkelenkamp, Timber en Rensch rondt, terwijl Blind, Klaassen en Promes ook in de jeugdopleiding hebben gezeten (blind en Klaassen hebben 'm bijna volledig doorlopen). Je kunt echter moeilijk 8 jeugdtalenten het veld opsturen. Frank de Boer probeerde dat toen er weinig geld was en toen werden ze bijna structureel weggespeeld in de Champions League.
 
AmazingNinja
 
3
9 februari 2021 om 10:44
Lijstje is nietszeggend. Wie zegt dat deze spelers wel al doorgebroken waren als ze waren gebleven? Veel van deze gasten zijn nog geen 20, dan is het normaal dat je in een topcompetitie nog niet in het eerste speelt. Is Nederland een uitmuntende competitie voor talenten? Jazeker, hier krijg je kansen en mag je fouten maken en toch op een redelijk niveau spelen. Maar dat wilt niet zeggen dat de spelers die nu gegaan zijn de foute keuze hebben gemaakt. Uiteindelijk zijn het profs en speelt geld ook een rol. Dat eerste contract bij een United is meer waarschijnlijk meer geld dan wat het gros van de ED clubs betaalt.
 
Sirius
 
1
9 februari 2021 om 21:52
Het niveau van een jeugdopleiding is sowieso weinigzeggend in tegenstelling tot de begeleiding die des te belangrijker is. De opleidingen met het meeste geld en de meeste allure halen de grote(re) talenten en leiden daardoor logischerwijs ook meer profvoetballers op op meer verschillende niveaus. Iedereen wil zichzelf altijd op de borst kloppen, maar uiteindelijk doen clubs niet veel bijzonders en verheffen ze zich moreel echt niet boven de clubs waar ze kritiek op hebben. Ze doen namelijk exact hetzelfde, maar dan op een kleinere schaal omdat ze niet bovenaan de voedselketen staan. Jongens (of meisjes) leren bij een Ajax Feyenoord of PSV niet voetballen. Het feit dat ze kunnen voetballen is de hele reden dat een Ajax, PSV of Feyenoord ze naar de club haalt. Die clubs proberen enkel zo goed mogelijke omstandigheden te kweken om het maximale uit hun capaciteiten te halen.
 
Boca2005
 
3
9 februari 2021 om 10:49
Ik sluit me aan bij de reacties van Benzema, Genieterr en Sammerens. Hoeveel spelers die een grote toekomst voorspeld werd en die wel bij Ajax, PSV en Feyenoord bleven hebben nooit een vaste plaats in het eerste weten te bereiken?Ajax en PSV hebben ook veel talenten uit het buitenland gehaald (soms ook nog voor veel geld) die het uiteindelijk nooit hebben gemaakt.Het lijkt me er echter ook niet gemakkelijker op worden wanneer je op jonge leeftijd naar het buitenland gaat. Zeker niet als je dan ook nog eens naar een topclub vertrekt waar je nauwelijks de kans krijgt om fouten te maken. Voor je het weet halen ze weer een andere dure speler voor jouw positie. Als je al de kans krijgt.De eredivisie is dan bovendien nog een relatief eenvoudige competitie waar je tegen leeftijdsgenoten speelt of oudere spelers die kwalitatief minder zijn.
 
993410
 
0
9 februari 2021 om 11:04
"wim Kieft velde een hard oordeel nadat vorige week bekend was geworden dat Brian Brobbey ajax na afloop van dit seizoen transfervrij gaat verlaten." Apart, volgens mij weet iedereen dat Ajax al ruim een jaar bezig is om zijn contract te verlengen. Waar oordeelt Wim dan hard over?
 
Soccerfan_1
 
1
9 februari 2021 om 12:00
Ach die talkshows hadden het toch ook continu over de komst van haller en dan ze het op zich wel begrepen dat brobbey dan weg ging. Ze roepen maar wat zonder de juiste informatie te geven. Dat ajax al anderhalf jaar bezig was met verlengen daar hebben ze het niet over. Nee Brobbey was 3e keus en na de komst van haller gaat ie weg ja dat snappen we wel. Met dat soort praat gaan mensen ajax de schuld geven terwijl die jongen zelf al anderhalf jaar ajax in onzekerheid houdt.
 
BadHabbit
 
0
9 februari 2021 om 12:01
"wim Kieft velde een hard oordeel nadat vorige week bekend was geworden dat Brian Brobbey Ajax na afloop van dit seizoen transfervrij gaat verlaten. “een negentienjarige spits van Ajax, die gratis valt op te halen, kan overal terecht. Maar bij clubs als Chelsea, Manchester City of Juventus ga je niet spelen na een seizoen Eerste Divisie en wat invalbeurten in het eerste van Ajax”, waarschuwde de analist in zijn column voor De Telegraaf de reeds aan RB Leipzig gelinkte centrumaanvaller." Denk dat hij dat richting Brian bedoelde als ik het zo lees.
 
993410
 
0
9 februari 2021 om 14:33
Ach zo, ik denk dat je gelijk heb.
 
FR_Ronnie
 
0
9 februari 2021 om 11:06
Kieft heeft misschien wel gelijk, maar laten we niet vergeten dat veel jongens door hun zaakwaarnemers suf geluld worden met mooie verhalen en een mooie toekomst. Feyenoord en PSV hebben hier ook last van. Soren Lerby heeft 10 jaar geleden of zo onder een verkeerde licentie in nederland jonge spelers geadviseerd wat te doen. Diversen gingen op zijn advies naar het buitenland. Ik weet niet wat clubs zoals bovengenoemde hiertegen moeten doen. Je kan moeilijk 50 man een goed contract geven en allerlei beloftes doen over hun toekomst. Ze moeten uiteindelijk zelf beslissen.
 
Ryjuu
 
3
9 februari 2021 om 11:40
Dolberg, Fischer, Andersen waren aangemerkt als absolute toptalenten. Bleven, werden verafschuwd en vertrokken door de achterdeur. Siem de Jong, Babel, Klaassen, Van der Meyde, Anita, Maduro, Emanuelson, Blind doorliepen het gehele Ajax traject. Allen mislukt. Als je echt goed bent, dan slaag je overal ongeacht je leeftijd. Denk dat veel mensen er niet bij stil staan dat uitzonderlijke spelers nu eenmaal zelden voorkomen. En dat tegenwoordig alle talenten die een beetje leuk doen veel te hoge verwachtingen eraan geplakt worden.
 
Soccerfan_1
 
5
9 februari 2021 om 12:05
Anita mislukt? Heeft een lekkere carriere in Engeland gehad hoor. Emanuelson ook redelijk veel gespeeld bij Milan. Klaassen? Was 2e aanvoerder bij Werder Bremen. Wilde zelf terug naar Ajax. Mislukt is als je nergens aan de bak komt.
 
 
4
9 februari 2021 om 12:43
@ Ryjuu. Blind mislukt hahaha. Babel ook een aardige carrière gehad, dat hij het niet meer kan bolwerken inmiddels is een andere discussie. Siem de Jong heeft ons nota bene persoonlijk naar landstitel geschoten. Conclusies trekken op basis van foutieve aannames, netjes hoor! Bovendien ga je bij het stempel `toptalent` er gemakshalve vanuit dat het toppers in de categorie Messi, Ronaldo, Mbappe worden of zijn. Zouden we die luxe maar hebben... En wat je zegt over verwachtingen, door wie worden die verwachtingen volgens jou vooral gekweekt? Is dat Ajax? Of is dat veel meer de media die er overal bovenop duikt en van een speler de volgende NL elftal international van wil maken??
 
binny
 
5
9 februari 2021 om 15:16
@ryjuu man man man wat kijk jij je blind op een paar dingen zeg. Al die jongens in je tweede zin hebben in Engeland bij grote clubs en anderen bij top clubs gespeeld, Siem heeft pech gehad met blessures en Anita was gewoon een gewaardeerde kracht, ook was hij nooit een erg groot talent of zo. Als je een Emanuelson ziet heeft die toch er alles uitgehaald? Bij Roma gespeeld, kampioen geworden met AC Milan. Maduro had ook prima jaren bij Valencia. Dat je iets zegt over Fischer en Andersen begrijp ik heel goed hoor, maar alle spelers in je tweede paragraaf hebben hartstikke mooie carrieres mee gemaakt.
 
Ryjuu
 
2
9 februari 2021 om 17:36
Man man man. Het gaat erom dat er door sommige hier wordt voorgespiegeld dat je een carriere bewandelt ala Sneijder, De Ligt en Frenkie als je het zogenaamde Ajax-traject van top tot teen afwerkt. Een van Basten zegt dat het beter is om als 16 jarige bij Ajax te blijven en proberen door te breken, en pas daarna naar het buitenland te verkassen. Maar dat is helemaal niet zo. En hou toch op joh. Die lijst met spelers die ik opsom, ze hebben bij grote clubs "gespeeld". Ja, kan je ook zeggen van de talenten die op vroege leeftijd verkassen. Allen daar zijn nooit uitgegroeid tot sleutelspelers of uberhaupt gepiekt in hun belangrijkste jaren. En dwaalden alleen maar af. En dan nog, als dat de gemiddelde carriere is om als succesvol te betitelen, waarom dan zo'n heisa maken om jonge jongens die vroeg weggaan, die bewandelen ook gemiddeld genomen dezelfde weg.
 
PHX34
 
4
9 februari 2021 om 17:16
Damn, ik zou willen dat mijn voetbal carriere zo mislukt was als de carrieres van deze jongens.
 
Cas1
 
2
9 februari 2021 om 11:52
Jonge jochies zijn gemakkelijk te beïnvloeden. Geef ze een paar leuke dagen een pussy en vertel ze dat ze dit iedere dag kunnen krijgen . Wijs ze op de jongens die wel succesvol zijn (geweest). Als hij dan zegt dat er ook een aantal mislukt zijn dan zeg je dat die totaal niet met jou zijn te vergelijken Zeg er als laatste bij dat jij niet de beslissing voor hem neemt maar dat hij het zelf doet. Ze geloven ook dit Succes gegarandeerd.
 
 
1
9 februari 2021 om 12:53
Ik snap de grote onvrede niet zo, ja het is jammer, maar deze gozer kan er niet zo heel veel van vind ik. Leuk dat ie sterk is, zodra die in een echte competitie gaat spelen is ie zo sterk niet meer hoor. Bij het rechterrijtje van de PL is zelfs de materiaalman zo sterk.
 
houtapp
 
1
9 februari 2021 om 13:09
Ik ben vooral benieuwd naar het lijstje met NL’se talenten die wel bij hun club zijn gebleven na aanbiedingen van buitenlandse clubs en die het dan toch niet gemaakt hebben. Ik denk dat dat lijstje vele malen langer is.Dus waarom zo kritisch/negatief/boos over deze jongens? Laat iedereen zijn eigen keuze maken en ervaren hoe het is.Gemakkelijk praten hier veilig vanachter je schermpje.
 
Janta
 
0
9 februari 2021 om 19:14
In de KKD en wat invalbeurten de grote jongen en meteen denken ze dat de top van Europe klaarstaat om hem in te tijfen. Vertrekt naar een subtopper in Italië om later weer verhuurd te worden. Gaat dus de weg bewandelen als Kluivert.
 
GJ7300
 
0
9 februari 2021 om 19:44
Enige argument dat belangrijk is lijkt me speeltijd. Dan kun je afvallen maar is er in NL nog altijd een kans zoals Zeefuik, Warmerdam, Doekhi en vele anderen bewijzen. Trein komt wel weer langs, zie Botman. Alleen moet je dan weer selecteren op speeltijd.. daar zit Zeefuik weer mis.. voetballen gaat t om. Geld verdien je genoeg. Maar praat ze dat maar eens aan, de meesten overschatten zichzelf helaas.