Van Basten trekt snoeiharde conclusie over niveau van Ajax en Feyenoord
Maandag, 21 september 2020 om 08:01

Feyenoord heeft zondag geen goede indruk achtergelaten op Marco van Basten. De ploeg van Dick Advocaat kwam in eigen huis niet voorbij FC Twente (1-1); in grote gedeelten van de wedstrijd stichtte Feyenoord weinig gevaar, maar in de blessuretijd volgde wel een stortvloed aan kansen. Desondanks hield FC Twente stand. Van Basten zag dat Ajax later op de middag met 3-0 won van RKC Waalwijk en merkt dat het verschil tussen de topclubs levensgroot is.

"Ik keek eerst naar Feyenoord en daarna naar Ajax. Een andere wereld", stelde de analist zondagavond bij Rondo. "Niet één speler van Feyenoord mag bij Ajax meedoen. Ik vind het jammer, want ik vind de competitie leuker als het verschil kleiner is. Maar het is zo'n groot verschil. Het lijken wel amateurs en professionals." Ruud Gullit merkte op dat de spelers van Feyenoord 'elkaar gewoon niet konden vinden.' "Ze konden geen twee à drie passes achter elkaar versturen. En alsnog hadden ze die wedstrijd moeten winnen, met die kansen op het einde. Ongelooflijk."

Het is volgens Van Basten vreemd dat Feyenoord er pas in de allerlaatste minuten in slaagde om FC Twente het vuur na aan de schenen te leggen. Er kwamen grote kansen voor Berghuis en Luciano Narsingh. "Als de noodzaak er écht is, kan je in vijf minuten vier kansen creëren. Dat zie je ook bij PSV", doelde hij op de wijze waarop PSV zich ontdeed van FC Emmen: de ploeg van Roger Schmidt maakte in de blessuretijd de 2-1. "Wat mis je dan in de mentaliteit in die negentig minuten? Dat is toch vreemd? Wanneer komt het besef vanaf minuut één? Dat is het verschil met een topclub."

Het enige doelpunt van Feyenoord kwam van Berghuis. De aanvoerder miste in de eerste helft een strafschop, maar mocht opnieuw aanleggen na een overtreding op hem in de rebound. In tweede instantie was Berghuis wel succesvol. Na afloop uitte de buitenspeler zijn onvrede over het 'slechte' spel van zijn ploeg. "Slechte veldbezetting, laag tempo, weinig initiatief. Dat is niet iets heel erg nieuws", zei Berghuis. Jack van Gelder zag de uitspraken als voorbode van een mogelijk vertrek van de smaakmaker. "Ik heb het idee dat hij op 5 oktober niet meer bij Feyenoord speelt. Als je je zo uit, heb je het toch een beetje over 'zij' en 'ik'", aldus de presentator. Van Basten: "Als hij ook nog weggaat bij Feyenoord, blijft er wel heel weinig over."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
0
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
7
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
27
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (118)

 
010-ert
 
165
20 september 2020 om 20:39
Open deuren intrappen. Dat is al jaren zo. Ajax meer geld, betere selectie, beter beleid. Niks nieuws. Zal nog wel zo blijven een aantal jaren.
 
myvision
 
92
20 september 2020 om 20:46
Mooie en eerlijke reactie. Toch is alleen een beter beleid maar nodig om structureler mee te gaan doen als Feyenoord. Overigens zijn we nog maar net onderweg, ik vind dit nogal voorbarig allemaal haha.
 
 
58
20 september 2020 om 20:48
Toch kun je er na vandaag niet veel over zeggen. RKC is (samen met ADO) de gedoodverfde degradatie kandidaat. Terwijl dit Twente gewoon voor linkerrijtje kan gaan.
 
Zytto34
 
49
20 september 2020 om 21:55
"Linkerrijtje kan gaan." Dan praat je dus over de nummer 8-12. Die hoor je thuis gewoon te winnen wil je mee doen om de titel.
 
acmilan2019
 
15
20 september 2020 om 22:38
Ja, maar punten verspelen kan een keer toch?
 
Zytto34
 
9
21 september 2020 om 00:06
Oh dat zeker, maar die ene keer dat dat kan is al in de eerste thuiswedstrijd, dus dan maak je het jezelf al redelijk lastig.
 
Rochus
 
9
21 september 2020 om 08:50
Exact ook Ajax heeft altijd wel zo'n wedstrijd dat het gewoon niet lukt. Je kunt altijd tegen een zeperd aanlopen en dan is het eigenlijk nog winst dat je er een punt aan overhoudt, want normaliter verlies je dit soort partijen ook nog een keer. En tot nog toe vind ik Ajax ook nog niet soepel spelen. We zijn pas bezig. Maak over 2 maanden eens een voorzichtige balans op.
 
Sirius
 
2
21 september 2020 om 09:47
Laten we niet op de zaken vooruit lopen, want ook FC Twente speelde gisteren bijzonder matig (vooral in de tweede helft overigens). Degradatie lijkt zo langzamerhand wel uit zicht te verdwijnen, maar er moet nog wel het 1 en ander gebeuren om in het linker rijtje te belanden. Na twee wedstrijden kun je sowieso nog geen conclusies trekken. Je merkt ook dat alle ploegen weer moeten wennen, want het niveau van de eerste twee weken in de Eredivisie is beduidend slechter dan in voorgaande jaren.
 
London Calling
 
2
21 september 2020 om 15:43
Er kwam misschien weinig uit Twente. Maar ze hebben de 2e helft ook bijna niets weggegeven uit tegen Feyenoord (op de laatste 4 minute na). Na 2 wedstrijden mag je over de teams geen conclusies trekken. Maar over de kwaliteiten van de spelers in de selecties kun je best al iets roepen. Individueel heeft Ajax vrijwel altijd de beste spelers, alleen werd PSV de afgelopen 20 jaar vaker kampioen doordat er vaak meer ervaring en balans in het team zat. Gold eigenlijk ook voor het jaar dat Feyenoord kampioen werd.van Basten zegt hier dan ook niet zoveel nieuws in mijn ogen.
 
patrick2288
 
35
20 september 2020 om 20:52
Daar heeft ajax zelf aamgewerkt toch feyenoord is gewoon baggerslecht in hun aankoop em verkoop beleid
 
feye88
 
17
20 september 2020 om 22:31
Was. Met arnesen gaat het de goede kant op.
 
Craig Tucker
 
25
20 september 2020 om 23:52
Ik weet dat zo net nog niet. Senesi is een goede maar daar heeft andersen niks aan gedaan. En Diemers, Linssen en die jongen van leipzig had ik ook kunnen scouten. En Diemers en Linssen gaan nooit voor veel geld verkocht worden, dus of het nu echt al zoveel beter gaat...
 
gloryUnited
 
1
21 september 2020 om 10:28
@craig tucker De eerste prioriteit is het versterken van je eerste team. Feyenoord was in de breedte niet goed genoeg en Diemers en Linssen zijn daar prima invullingen voor. Pas secundair is het belangrijk om spelers voor veel winst te kunnen verkopen. Maar als je selectie niet breed en goed genoeg is, kan je enorme talenten niet voor winst verkopen..
 
XAJAcfa
 
0
21 september 2020 om 13:40
Arnesen heeft het bij zijn laatste clubs als Technisch Directeur ook niet fantastische gedaan, werd telkens ontslagen bij die clubs, geen van zijn aankopen rendeerde zoals hij dat ooit wel had bij Psv. Wellicht heeft hij het gewoon niet meer en is hij over de top. Moet wel zeggen zijn portemonee is ook wel erg leeg. Wellicht dat een verkoop van Senesi nog wat geld gaat brengen waar ze wat mee kunnen halen want het is wel nodig. Diemers overtuigt nog zeker niet, voorin is de spoeling ook erg dun. Linssen kan het niveau niet aan, Vitesse was zijn plafond, Jorgensen is al jaren niet meer goed en veel geblesseerd. Als je dan Narsingh moet brengen omdat je niets anders hebt (conteh is schijnbaar ook geen topper) dan zegt dat genoeg. Nee selectie is absoluut niet in evenwicht in Rotterdam.
 
Orgullo
 
19
20 september 2020 om 20:54
Tja, ik heb vorig jaar toch ook een hele periode gezien dat Feyenoord aanzienlijk beter voetbalde. Gewoon zonde dat dat nu niet wordt doorgetrokken, teveel spelers volledig uit vorm.
 
FrankAPF
 
4
21 september 2020 om 07:55
De jeugd misschien Orgullo maar, ook vorig jaar was het verschrikkelijk om naar te kijken. Enige verschil is dat ze destijds de punten haalden. Maar, het voetbal was echt niet beter of slechter dan vandaag en voroge week
 
Orgullo
 
4
21 september 2020 om 09:15
Ik vond het vorig jaar helemaal niet verschrikkelijk om naar te kijken. Tuurlijk, in de periode vlak na Stam heeft advocaat wat zaken recht moeten zetten, maar daarna heb ik genoeg leuke potten gezien. Zonde dat het seizoen zo moest afgebroken worden.
 
Andres13
 
78
20 september 2020 om 20:39
Dit is mij te makkelijk. Er zijn zoveel factoren wat het niveauverschil kan verklaren. De sterkte van de tegenstander, of deze de bus parkeert en hoe de vorm is van spelers. Ik vond zelf Twente best aardig spelen in het eerste uur. Daarna was de pijp leeg. RKC liet tegen Ajax zien dat het een opnieuw degradatiekandidaat 1 is. Op het moment dat de topclubs tegen elkaar spelen kan de wereld er weer heel anders uitzien. Dat is toch pas in januari.
 
PSVChamps
 
47
20 september 2020 om 20:46
Ja, laten we eens zien of het tegen Vitesse net zo makkelijk gaat als vandaag tegen RKC... Laten we over een aantal weken verder de balans maar eens opmaken en zien wie er waar staat...
 
FR-RKC
 
27
20 september 2020 om 22:43
Dat RKC degradatiekandidaat nummer 1 is kan best, maar hoezo hebben ze dat vandaag bewezen in jouw optiek? RKC mist 6 bassisspelers en verliest met 3-0 uit tegen titelkandidaat nummer 1.
 
droppie
 
2
20 september 2020 om 23:17
FR-RKC, precies, en dan vind ik een score als 3-0 nog meevallen en valt er voor de rest ook weinig te zeggen over het niveau van Ajax of Rkc. Een ding is zeker tegen een complete RKC had je een andere wedstrijd gehad, en wellicht een andere eindstand.
 
Rochus
 
4
21 september 2020 om 08:52
Denk je echt dat RKC op volle oorlogssterkte een ander resultaat had gehaald. Daarvoor was het niveauverschil echt veel te groot.
 
Sirius
 
1
21 september 2020 om 09:49
Je merkt ook wel dat clubs enorm moeten wennen na de lange rustpauze. Het niveau in de eerste twee weken is erg laag (lager dan normaal) en je merkt dat er totaal geen automatismen zijn op dit moment.
 
Soccerfan_1
 
45
20 september 2020 om 20:41
Wat heeft Marco genomen voor de uitzending ? Man wat was die opgewonden het eerste kwartier. Luidruchtig en door anderen heen tetteren.
 
FCdeRuijter
 
28
20 september 2020 om 21:36
Nee de anderen tetterden door hem heen...
 
pressue
 
20
20 september 2020 om 20:41
Sorry maar hij legt wel de vinger op de zere plek. Alleen Berghuis misschien.. maar inderdaad de rest zou niet basis staan.
 
Ruiz_FCT
 
31
20 september 2020 om 20:46
Veel spelers verschillen ook weer niet heel veel in kwaliteit. Fer, Haps, Senesi zouden ook wel aan spelen toekomen bij Ajax.
 
El_Guaje7
 
182
20 september 2020 om 20:50
Met alle respect Fer bij Ajax? Die gast zou nooit minuten maken daar.
 
Ruiz_FCT
 
55
20 september 2020 om 20:53
Ik zeg niet dat Fer de ster zou zijn maar ik heb spelers als Alvarez bij Ajax zien spelen. Die is 10x minder dan Fer op die positie.
 
JK-Ajax
 
38
20 september 2020 om 21:00
Die zouden inderdaad allemaal banken.
 
Zytto34
 
32
20 september 2020 om 21:33
Met Martinez, Blind en Tagliafico betwijfel ik dat sterk. Al zijn het zeker goede spelers.
 
acmilan2019
 
7
20 september 2020 om 22:40
Dat zijn spelers die niet veel schelen met die van Ajax inderdaad. Maar ja, hoe Haps vandaag speelde, oei oei oei.
 
Rochus
 
1
21 september 2020 om 08:55
Ik denk serieus dat er geen speler van Feyenoord bij Ajax in de basis zou staan. Dat is ook niet erg en zou ook niet logisch zijn aangezien Ajax uit een andere vijver vist, daar wil Feyenoord ook naar toe en met een paar voltreffers kunnen ze daar sneller zijn dan verwacht. Als je Senesi inderdaad voor 20 mio verkoopt en je flikt dat kunstje nog 3-4 keer dan heb je zo aar een aardige pot om ook eens een speler van 15-20 mio te halen die daadwerkelijk een kwaliteitsimpuls oplevert.
 
Sirius
 
3
21 september 2020 om 09:51
Nou ja, Senesi en Berghuis zouden wel spelen bij Ajax, terwijl jongens als Fer en Haps ook wel mee kunnen komen met het niveau. Die laatste twee zijn wellicht niet zozeer beter dan wat er loopt, maar ze tikken het niveau van Ajax wel aan.
 
feye88
 
6
20 september 2020 om 22:33
Senesi zou erin staan. Schuurs of Geertruida is om t even. Verder is Fer gewoon een solide speler. Niet beter of slechter dan alvarez
 
myvision
 
46
20 september 2020 om 23:03
Ik respecteer je maar Senesi hoef ik echt niet bij Ajax in de basis. Ik heb vandaag lopen grinniken over Fer. Al die spelers passen totaal niet in het spel van Ajax en ik denk dat mensen zich nog gaan verbazen over Schuurs en Alvarez.
 
mentalist
 
31
20 september 2020 om 23:12
Schuurs of Geertruida om het even? Ik ben absoluut geen fan van Schuurs, al ontwikkelt hij zich nu redelijk. Maar Geertruida is 2 klassen minder. Heb wedstrijden van Feyenoord gezien waar hij bewust werd overgeslagen in de opbouw.
 
feye88
 
1
21 september 2020 om 17:54
Geertruida is dan ook een CV. En daarin ontwikkelt hij zich heel hard. Heeft een prima voorbereiding gedraaid en is nu als CV erg stabiel. Zelfs gisteren deed hij het niet onverdienstelijk op CV. Stoomde een aantal keer goed op en presteerde beter dan Botteghin.
 
feye88
 
1
21 september 2020 om 17:56
Ik snap niet waarom je Senesi niet in de basis wilt. Is net een tandje beter dan jullie argentijn. Gisteren was geen graadmeter, maar een zwakke pot. Daarbuiten laat hij zien dat hij goed kan voetballen en stevig kan ingrijpen. Tel daar bij op dat je bij Ajax doorgaans wat beter begeleid wordt en ik zou het wel weten.
 
NJfromVOL
 
24
20 september 2020 om 21:40
Marco heeft vaak een eigenzinnig mening en daar kan je het wel of niet mee eens zijn, maar het is op zijn minst een interessante mening.dat maakt hem een analist waar ik toch graag naar luister.hij zette deze mening misschien wat dik aan, maar ik in de basis kan ik wel zien wat hij zegt.
 
Ruiz_FCT
 
56
20 september 2020 om 20:45
Die tweede penal van Feyenoord was toch gewoon omdat Berghuis neer werd gemaaid en niet omdat Drommel te vroeg van de lijn kwam? On: overdreven en opportunistisch gezeur van Marco. Ajax is iets beter ja, dat is toch geen nieuws? Twente is als tegenstander ook wel iets sterker dan rkc (mag ik hopen). Ik zou zeggen, wacht even af tot de klassieker en dan kan je dan dit soort uitspraken doen.
 
Ravel
 
20
20 september 2020 om 21:12
Iets beter, sorry maar dan zie je alles wel heel erg door een roze bol. Vind `t jammer overigens want ik kijk liever naar een competitie met een sterk Feyenoord. Maar het is toch echt niet best hoor, geloof ook niet dat er veel ajacieden wakker zullen liggen vd klassieker.
 
marton3103
 
13
20 september 2020 om 21:46
En ook al zou je die klassieker verliezen, er wordt ook weleens een wedstrijdje verloren tegen willem2 of sparta bij wijze van spreken. Geen ramp. Feit blijft dat het verschil tussen die 2 wedstrijden echt groot was, ajax vs rkc waarbij er niet altijd supergoed gevoetbald werd, maar wel duidelijk is wie de baas op het veld is. Als je bij fey vs Twente de 22 spelers met dezelfde kleur shirt zou laten spelen, heb je geen idee welke van deze ploeg voor een top3 classificatie zou gaan.
 
tommy1981
 
2
21 september 2020 om 08:46
de klassieker verliezen met 6-2 en nog met een straatlengte op Feyenoord kampioen worden...dus dat is ook geen goede graadmeter
 
chrissie23
 
3
21 september 2020 om 09:12
Achja, Ajax won dat seizoen ook 2 klassiekers met 3-0 en 0-3. Kan een keer een baalwedstrijdje bij zitten
 
NJfromVOL
 
9
20 september 2020 om 21:43
De tweede penalty was inderdaad gewoon een nieuwe overtreding.en Ja, Twente verraste mij vandaag met leuk, fris beweeglijk voetbal waar Feyenoord het vooral het eerste kwartier lastig mee had.hoewel er wel wat zwakke plekken in het team zitten, verwacht ik na vandaag wel e.e.a. van Fct.
 
Kyle66
 
4
20 september 2020 om 22:19
@NJ, ik vond het trouwens twee terechte penalty's. Ik vond dat Twente het eerste half uur leuk deed, maar op het eind leken ze allemaal gesloopt.
 
NJfromVOL
 
3
20 september 2020 om 22:32
Heel simpel, we hadden nog kunnen winnen want FCT zat er volledig doorheen, maar ik kan leven met het geijke spel, hoewel ik Feyenoord het wel iets meer vond verdienen.aan de andere kant speelde Twentec in het begin leuk en fris, met veel beweging en Feyenoord was met name in de 2e helft initiatiefloos..dit soort wedstrijden zitten er nou eenmaal tussen.
 
El_Guaje7
 
27
20 september 2020 om 20:46
Lijkt me logisch helemaal mee eens, zolang Feyenoord middelmaat als Linssen en Diemers aan blijft trekken voor de basis zullen ze nooit die stap kunnen maken. Zo’n Linssen bijvoorbeeld die gast is 29 jaar en komt transfervrij van Vitesse voor de basis ook nog. Loopt er geen leuke linksbuiten rond in Jong Feyenoord?
 
Ruiz_FCT
 
6
20 september 2020 om 20:47
In dezelfde competitie kon Linssen het wel bij andere clubs, waarom nu dan niet?
 
JoshuaK_
 
34
20 september 2020 om 20:51
Omdat hij nu met de druk en bijbehorende verwachtingen van een topclub om moet gaan. Zelfde reden waarom jongens als Larsson, Ayoub en anderen het ook niet hebben gered.
 
El_Guaje7
 
7
20 september 2020 om 20:51
Komt wel hele andere druk kijken bij Vitesse dan bij Feyenoord. Lijkt me heel logisch.
 
pressue
 
3
20 september 2020 om 21:17
Je zegt het zelf al.. Feyenoord is geen Vitesse he
 
Sirius
 
0
21 september 2020 om 09:53
Omdat Feyenoord wel even andere koek is dan Vitesse en omdat een speler als Linssen bij Feyenoord niet de vrijheid krijgt die hij bij Vitesse kreeg. Bij Feyenoord is hij niet de grote man en "slechts" 1 van de 4 aanvallende spelers. Dat probleem had Larsson ook. Dan blijft er toch een redelijk beperkte voetballer over. We staren ons de laatste jaren wel vaker blind op rendement. Zo'n Kerk is ook weinig bijzonder, maar krijgt nu toch aardig wat aandacht omdat hij er een aantal in legt.
 
PSVChamps
 
4
20 september 2020 om 20:52
Dan moeten er wel de financiã«le middelen aanwezig zijn om anders dan “middelmaat” aan te trekken. Denk dat daar wel de kern zit wanneer we naar Feyenoord kijken. Die hebben de laatste jaren weinig spelers voor grote bedragen verkocht... Dat zal de komende tijd ook niet echt anders gaan worden, daar ik enkel Berghuis en Senesi een aardige waarde zie hebben.
 
falcao1984
 
3
20 september 2020 om 20:59
Niet alleen de laatste jaren. Die hebben eigenlijk nog nooit transferklappers gemaakt, Royston Drenthe voor 13 miljoen naar Real misschien uitgezonderd.
 
PSVChamps
 
7
20 september 2020 om 21:03
Precies en dat is wel het grote verschil natuurlijk. Als AZ de huidige toppers goed weet weg te zetten, dan zie ik AZ zomaar aan Feyenoord voorbij gaan. Er moet echt wel wat gaan veranderen in de Kuip, want anders sluiten ze niet snel meer aan...
 
 
4
20 september 2020 om 22:54
@PSVSchamps: Wat zever jij nou? Feyenoord is sinds 27-10-2019 nog steeds ongeslagen en is vorig seizoen boven PSV geëindigd (3 VS 5), dus volgens mij heb je weinig recht van spreken. Daarnaast moet Marco v. Basten ook niet zo ouwehoeren, want FC Twente is geen RKC, de degradatie kandidaat van vorig seizoen en waarschijnlijk ook van dit seizoen. Feyenoord speelde niet goed voor hun doen, FC Twente speelde wel goed, al had Feyenoord natuurlijk uiteindelijk gewoon moeten winnen en de grote kansen, helemaal op het eind, gewoon moeten benutten. Was gewoon wonderbaarlijk dat ze de wedstrijd niet wonnen, waar PSV dat wel deed in de blessuretijd.
 
Baabman
 
1
21 september 2020 om 09:51
Pff dat seizoen was niet eens uitgespeeld dus kun je dat zo niet claimen. Verder zijn psv en ajax de enige nederlandse topclubs, az en feyenoord subtop.
 
pinkelman
 
0
21 september 2020 om 16:02
PSV is een beetje afwachten wat het wordt en Feyenoord is er niet veel op vooruit gegaan als je ziet wat er bij is gekomen en weg is gegaan.az draait nog even wat stroef maar kwamen met 10 man in hun eerste competiestart toch aardig terug. Ik denk dat het weer een herhaling wordt als ik de selecties bekijk dat ajax en az voor de titel strijden en PSV en Feijenoord daar weer achter, alhoewel ik voor die groep Vitesse en Utrecht wel zie aansluiten.
 
JeroenF222
 
4
20 september 2020 om 22:24
Sinisterra en eigenlijk Summerville (die wss al twee keer minuten had gemaakt als hij was gebleven). Linssen is geen slechte aankoop voor de breedte maar voelt de druk nu. Hopelijk trekt dat weg en dan zie ik hem wel slagen, tegenstanders letten minder op hem dan bij Vitesse waar hij de sterkste aanvaller was. Maar goed, mensen schrijven spelers te snel af...zie Senesi
 
jeremiah
 
0
21 september 2020 om 08:54
Sinisterra heb je nog, leuk voor de toekomst. Hopelijk is die zsm fit.
 
bakos1
 
8
20 september 2020 om 20:46
Amateurs en professionals gaat wel heel ver.
 
Zwollenaar01
 
14
20 september 2020 om 20:52
Toch knap dat de amateurs van Feyenoord de betere partij waren tegen de profs van Twente dan, en eigenlijk hadden moeten winnen. Overdrijven is ook een vak Marco. Geef Feyenoord 50 miljoen te besteden en het niveau zal ook enigszins omhoog schieten...de macht van het geld. Verschil tussen Ajax en Feyenoord is dus zo logisch als wat.
 
falcao1984
 
34
20 september 2020 om 21:01
Maar Ajax heeft dat wel zelf opgebouwd met een goede jeugdopleiding. In 1989 waren ze daar ook nagenoeg failliet door die FIOD-affaire rond Ton Harmsen en Arie van Eijden.
 
NJfromVOL
 
16
20 september 2020 om 21:45
Sterker nog -recenter na het avontuur met vd Boog- stond Ajax er vrij belabberd voor,na de (voor mij onverwachte) superverkoop van Milik ging het financieel crescendo in A'dam
 
DNSDKR
 
1
21 september 2020 om 09:55
Klopt. Dat wil niet zeggen dat Ajax geen miskopen heeft gehad die miljoenen hebben gekost, maar de doorloop van Ajax spelers naar Europese competities ligt nou eenmaal erg hoog. Dan weegt het verlies op een Magallan makkelijk op tegen de winst op een Sanchez. Ook op jongens als Ziyech wordt miljoenen winst gemaakt, al vonden we 40 mln nog aan de lage kant. Tel daar wat eigen jeugd bij op of gekochte jeugd als Frenkie de Jong, Donny vd Beek en Matthijs de Ligt en dan gaat het hard met de miljoentjes. En Overmars verkoopt een jongen als Botman voor gruwelijk veel geld zonder dat die jongen in Ajax1 gespeeld heeft.
 
SpeedyAFC
 
6
20 september 2020 om 21:55
Maar Feyenoord heeft geen 50 miljoen euro te besteden. Ajax heeft een veelvoud van dat bedrag op de bank staan. Dat is het grote verschil en dat blijf je merken in de eredivisie.
 
steeck03
 
1
21 september 2020 om 08:48
De vraag is dan. Waarom heeft Ajax dat wel voor elkaar en Feyenoord niet. Dat is beleid en een beetje geluk op de juiste momenten. Het begint bij beleid, de rest volgt dan ook.
 
MrKrillin
 
4
20 september 2020 om 22:55
@zwollenaar01 Feyenoord had laatst nog meer dan 40 mil kunnem besteden na kampioen geworden te zijn. Helemaal verspild aan miskopen onder van Geel.
 
Zwollenaar01
 
0
21 september 2020 om 07:10
Zoveel geld te besteden is ook te danken aan goed beleid bij Ajax, begrijp me noet verkeerd. Maar dat verklaart wel overduidelijk het verschil in niveau. Geld bepaald de competitie.
 
Sirius
 
0
21 september 2020 om 09:59
Ook dat is wel te verklaren. Ajax komt niet terug van het randje van de afgrond waarin alles wegbezuinigd moest worden. Mensen vergeten tegenwoordig wel erg snel dat Feyenoord nog steeds midden in de bouw van een nieuw fundament zit. Ze schrijven nog geen handje vol jaren weer zwarte cijfers.
 
Sirius
 
0
21 september 2020 om 09:56
Natuurlijk is het logisch, maar vergeet niet dat Feyenoord een minstens zo groot achterland heeft als Ajax. Ajax heeft dat geld natuurlijk wel "zelf" verdiend door optimaal gebruik te maken van de aanwezige middelen. Feyenoord haalt daar vreemd genoeg nauwelijks rendement uit en moet het nu doen met een bijna lege spaarrekening.
 
Adzevedo
 
9
20 september 2020 om 21:05
Naja, Ajax wint misschien wel op papier de makkelijkste wedstrijd van het seizoen, thuis tegen de nummer 18 van vorig jaar die ook nu tot de grootste kanshebbers op degradatie behoren. Laten we daar vooral wat betreft Ajax geen conclusies aan verbinden. Fijn dat er eenvoudig gewonnen wordt met de handrem erop, maar tot op heden zijn 180 minuten Eredivisie van Ajax niet een indicatie dat er grote verschillen zijn met de concurrentie. Enige pluspunt is dat Ajax (net als Psv) nog geen puntverlies heeft geleden, terwijl AZ en Feyenoord dat al wel hebben. Volgende week is de eerste serieuze wedstrijd thuis tegen Vitesse
 
 
7
20 september 2020 om 21:09
Begroting Ajax is ongeveer 2x zo groot. Niet zo heel raar.
 
 
6
20 september 2020 om 21:25
Das toch al een jaar of 10 zo. Dit is net zoiets als schrikken van het feit dat Bayern zoveel beter is dan Dortmund. Groter, meer geld, meer fans meer alles. Verder is dit op basis van 1 potje aan de start van het seizoen.
 
NJfromVOL
 
9
20 september 2020 om 22:13
sinds de jaren 80, zou ik zeggen, Migi ...
 
JK-Ajax
 
8
20 september 2020 om 21:42
Ach het maakt niet uit, de eredivisie is slap genoeg dat iedereen genoeg wedstrijden gaat winnen. Topwedstrijden zijn bepalend en dan is het toch nooit zo makkelijk als alle analisten het voordoen.
 
gomes1psv
 
13
20 september 2020 om 22:00
Dagkoersen. RKC is totaal geen tegenstander om dit soort conclusies over te trekken. Niet dat Twente een topploeg heeft, maar het zit beter in elkaar dan de Waalwijkers. Vorige week vond ik Ajax tegen Sparta ook pudding. En wat die spelers betreft: gezien het budget en een terugblik op de laatste jaren nogal wiedes dat Ajax erbovenuit steekt. Maar Berghuis vind ik echt niet minder dan Promes, Kokcu of Gravenberch vind ik lood om oud ijzer en Senesi ten opzichte van Schuurs is natuurlijk een verbetering. Sowieso hoor je een hoop geklaag over het niveau, maar kom op zeg: mogen die teams ook even in het ritme komen? Gewoon bizar hoe negatief het alweer benaderd wordt, terwijl we een week geleden nog een gat in de lucht sprongen toen het allemaal weer begon.
 
ninjakai
 
12
20 september 2020 om 22:46
Nope senesi tegenover schuurs is achteruit gang. Senesi kan namelijk niet met ruimte in zijn rug spelen waardoor Feyenoord lekker tegen de 16 aan wil hangen (vandaar ook dat enorme veld vandaag)..... Kokcu tegenover Gravenberch wereld van verschil. Gravenberch brengt tot nu toe precies wat hij moet brengen en speelt veel volwassener. Ajax van vorige week enorm goed voorbeeld, tegen 10 man, vroege gele kaart, Gravenberch speelt een goede wedstrijd, veel meer verdedigend, werd veel zuiniger op de bal en loopt niet tegen een 2e geel aan. Vandaag had Feyenoord het moeilijk, wat bracht Kokcu precies..... Berghuis wordt door de verschillende bondscoaches trouwens duidelijk als minder gezien als Promes. Of zijn dat allemaal zogenaamd Ajacieden......
 
gomes1psv
 
9
20 september 2020 om 23:39
Nou, jij lijkt me in ieder geval een behoorlijke Ajacied haha! Ben het hier echt niet mee eens. Ik vond Gravenberch helemaal niet zo sterk vorige week; Van der Vaart legde vorige week wat dat betreft de vinger op de zere plek. Kokcu, niet voor niets nadrukkelijk gevolgd door een club als Arsenal, is echt niet minder en zou geen verzwakking zijn voor Ajax. En Berghuis mag dan minder voor Oranje in aanmerking komen, maar op clubniveau is zijn impact veel groter en toont hij zich zelfs een leider. Ter vergelijking: Promes heb ik vandaag niets opvallends zien doen. En Senesi boven Schaars? Laat me niet lachen zeg! Senesi gaat straks naar Napoli, Schuurs mag lekker nog even wat bovenbenen kweken en ervaring opdoen bij Ajax. Hij heeft nog niet eens laten zien beter te zijn dan Veltman!!
 
Lee112
 
1
21 september 2020 om 07:58
Schuurs past eerder in het Ajax spel. Anthony is beter dan Bergwijn en kokcu is gewoon een talent evenals Gravenberch die overigens ook de clubs voor het kiezen had
 
Lee112
 
0
21 september 2020 om 08:00
Berghuis* en ter vergelijking met promes. Die is minstens zo belangrijk als berghuis die indd voor Feyenoord goed is
 
aardbei
 
0
21 september 2020 om 12:24
Wat een humor. De enige speler die regelmatig zou kunnen spelen bij Ajax is Berghuis, de rest is gewoon niet goed genoeg. Senesi niet, Kokcu niet, de rest van de spelers ook niet. De handelingssnelheid van spelers bij Ajax is gewoon hoger en beter.
 
NumberNine
 
1
20 september 2020 om 22:53
Feyenoord was echt aan het slapen tussen de 50-90 minuut. Geen drang naar voren, werd meegezogen in het vertragende spel van twente en werd eindelijk met nog een paar minuten spelen wakker. Jammer dat Berghuis ze niet kon redden. Verschil tussen ajax en feyenoord is nu heel groot, maar het is nog vroeg in het seizoen. Ajax was vorige week ook heel slecht
 
ODESZA
 
3
21 september 2020 om 00:18
en water is nat. zo kan ik ook wel analist worden. Ajax is inderdaad beter op eigenlijk elk front. qua spelers en qua jeugd en qua financieele middelen ect. ik ken geen Feyenoorder die de laatste weken riepen dat wij wel even kampioen zouden worden. sterker nog het viel me juist op hoe realistisch iedereen (berghuis, advocaat, wolf en het legioen) eigenlijk wel niet was. moet er dan steeds vergeleken worden? beetje alsof je klappen uitdeelt aan iemand die al op de grond leg. je gaat een heracles of groningen ook niet vergelijken na een kutwedstrijd met ajax.
 
willempiedebok
 
2
21 september 2020 om 07:35
Mwoah, vond het verschil minder groot dan van Basten nu zegt. Teams moeten de draai nog vinden, meer kwaliteit betekent niet dat je dan zomaar kampioen wordt. Denk nog even aan vorig jaar, ik vond Feyenoord en AZ beter spelen en hele waarschijnlijke kandidaten. Itt Ajax dat met al zijn geld helemaalniet goed speelde.
 
The Future
 
2
21 september 2020 om 09:40
Man man azijn zeiker die kansloos gefaald heeft als trainer lekker even door hakken op Feyenoord. Ajax mag van geluk spreken dat de competitie vorige seizoen abrupt gestopt is. Iedereen praat alsof Ajax zo geweldig voetbalt. Met alle respect het was RKC....
 
Johannes
 
1
21 september 2020 om 12:06
The Future.inderdaad speelt Ajax op dit moment en vorig jaar niet geweldig. Maar ondanks dat is hun spel wel veel aantrekkelijker en...….. blijven hun kansen op kampioenschappen toch bestaan.
 
Spijkenisser
 
1
21 september 2020 om 11:00
Het kan beter en het moet beter. Als Berghuis de 2-1 binnenschiet op het einde, dan winnen ze weer op karakter. Nu gaat de bal er niet in en zijn het amateurs. Maakt Feyenoord een goedkope misstap dan falen ze volgens de analisten op elk beleidspunt en hebben ze lichtjaren achterstand op Ajax. Voor de Corona-stop waren ze angstgegner 1 voor de titel van Ajax. Makkelijk scoren op TV. Van analisten verwacht je toch wat meer hersencellen. Volgende week ADO oprollen met 6-0 en je bent weer top.
 
crazymadness
 
0
21 september 2020 om 11:43
Vorig jaar was het ook niet beter hoor , ik citeer Berghuis gisteren : Dat komt omdat het veldspel gewoon slecht is. Slechte veldbezetting, laag tempo, weinig initiatief. Dat is niet iets heel erg nieuws. Ik denk als je onze wedstrijden vaak hebt teruggezien, ook vorig jaar, dan is het nooit echt overtuigend. Vandaag wederom niet . Je kan het proberen mooier te maken dan dat het is maar dit is de waarheid . Berghuis baalt steeds meer van dit team waarin hij met kop en schouders boven de anderen uitsteekt . Nee ik ben geen Feyenoorder .
 
Johannes
 
1
21 september 2020 om 12:01
Ach vanaf het bestaan van deze twee clubs heeft Ajax altijd in alles de boventoon gevoerd op een enkele uitzondering na. In de toekomst zal dat ook zo blijven.
 
Peterpan1985
 
0
21 september 2020 om 12:49
Blijft bizar dat een topclub uit nederland gewoon niet 11 goeie spelers op het veld kan neerzetten.als Berhuis weg gaat en je gaat op het complex van Agovv voetballe, valt het niemand op wat betreft de spelersmateriaal.
 
expert1962
 
0
21 september 2020 om 17:32
Zytto34,die moet je gewoon winnen thuisvorig seizoen was het inderdaad winnen thuis met een volle Kuip.nu maakt het weinig uit of je thuis of uit speelt met het weinige publiek dat er is. Er is bijna geen thuisvoordeel meer.