Van der Gijp: 'Ze geven hem een astronomisch salaris om die kans te maken'
Zaterdag, 28 augustus 2021 om 08:20

Johan Derksen en René van der Gijp zijn niet te spreken over het wisselbeleid van Roger Schmidt in de wedstrijd tussen PSV en Benfica (0-0) in de laatste Champions League-voorronde. Met name zijn keuze om Noni Madueke twintig minuten voor tijd te vervangen voor Yorbe Vertessen kan niet op steun rekenen. De analisten van Veronica Inside vinden dat een speler met de kwaliteiten van Madueke altijd moet blijven staan, als een doelpunt gemaakt moet worden.

Van der Gijp twijfelt niet, als Wilfred Genee vraagt of de wissel van Madueke 'logisch' was. "Nee, natuurlijk niet. Hij speelde niet goed, maar hoe je het ook wendt of keert: hij is wel iemand waar constant dreiging van uitgaat. Die laat je staan. Je haalt je goals van het veld, dat moet je niet doen", benadrukt de oud-voetballer van PSV. "Hij kan met een bevlieging op ieder moment een wedstrijd beslissen", voegt Derksen toe. De beste kans van de wedstrijd was voor Eran Zahavi, die vlak voor het doel de bal tegen de lat schoot. "Die Zahavi hebben ze een astronomisch salaris gegeven om die kans erin te schieten. Die moet er gewoon in, klaar." Volgens eerdere berichtgeving krijgt Zahavi een jaarsalaris van 2,5 miljoen euro, exclusief bonussen.

Na de wedstrijd herhaalde Schmidt zijn wens om een nieuwe spits binnen te halen. "Fysieke kracht in het aanvallende gedeelte zou fijn zijn", zei hij op de persconferentie. Derksen heeft zich gestoord aan die uitspraken. "Ik word er moe van dat hij meteen na de wedstrijd loopt te zeuren om een fysiek sterke spits. Dan had je moeten winnen. Dan had je veertig miljoen euro gebeurd, dan had je Luuk de Jong kunnen halen. Gewoon winnen, je moet het zelf verdienen", oordeelt de analist. Van der Gijp is wat minder kritisch. "Dit ligt redelijk buiten je macht. Van de 180 minuten zijn ze 160 minuten veel beter geweest. In 20 minuten laat je het liggen. Dat is echt doodzonde."

"Benfica staat een uur met tien man, dan moet je er toch overheen walsen?", countert Derksen. "Als je die man hoort praten, denk je: zou hij wel gevoetbald hebben? Hij praat niet als een oud-voetballer over wisselen. Je weet: een speler met extreme individuele kwaliteiten laat je altijd staan, ook als hij een keer faalt. Een type als Bruma gaat je niet redden, maar Madueke kan dat wel." Over het geheel is Derksen nog niet overtuigd door Schmidt, die aan zijn tweede seizoen in Eindhoven is begonnen.

"Die man is hiernaartoe gehaald als de grote verlosser, want hij had de ultieme ideeën en had het uitgevonden. Hij heeft vorig jaar voornamelijk verwarring gesticht. Hij heeft de Johan Cruijff Schaal gewonnen met een goede overwinning op Ajax, dat kan ik hem niet ontzeggen. Hij ligt nu uit de Champions League. Hij zal, om zijn hachje te redden en status te behouden, echt kampioen van Nederland moeten worden. Al zijn eigen ideeën en het wisselen uitentreuren hebben vrijwel niets opgeleverd."

Meer nieuws
   
07:02
07:02
De Telegraaf: Geertruida 'wil dolgraag naar Liverpool' en staat ook op de radar
20
   
07:00
07:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
17
   
06:00
06:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
23:58
23:58
Feyenoord kan in elk geval één potentiële vervanger van Slot doorstrepen
10
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
7
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (49)

 
Aqua1
 
18
27 augustus 2021 om 21:24
PSV moet echt opzoek gaan naar een beter spits, leuk dat hij zo hard kan werken, maar komt echt te kort voor PSV en die kans tegen Benfica die mist is voor mij al ene reden om hem direct te verkopen, onacceptabel kost je gewoon de CL. Met zo een spits ga je niet meedoen om de titel. Hij zal wel alles spelen gezien het de lieveling is van Roger.
 
Lincoln Osiris
 
7
27 augustus 2021 om 21:26
Eens. En een rechtsback. Dan hebben ze een prima basis, met Pröpper ook nog op de bank. Erg breed is het niet, maar een spits en rechtsback zijn cruciaal.
 
Aqua1
 
5
27 augustus 2021 om 21:35
Mewene kan je echt niet meer mee aankomen in de eredivisie, zowel aanvallend als verdedigen brengt hij niest verstopt zich ook vaak heeft de bal liever niet.. En centraal verdediger naast Ramalho is ook wel welkom. En iemand die je voor Gotze kan inzetten mist eraan...
 
Bongiorno
 
2
28 augustus 2021 om 10:10
Tsjongejomge, dus een centrale verdediger, rechtsback en een nieuwe spits. Smijt dat geld maar over de toonbank joh.
 
665
 
36
27 augustus 2021 om 21:27
Ook wel overdreven, tuurlijk was het een dikke kans. Maar hoe vaak missen spitsen niet hele dikke kansen? Ik kan me zat spitsen herinneren die makkelijkere kansen hebben gemist. Het enigste wat PSV mist is gewoon een lange spits, die als breekijzer kan fungeren of back up voor Zahavi. Voor het spel van PSV is Zahavi ook gewoon belangrijk met zijn voetballende kwaliteiten. Soms moet je verder kijken dan alleen de goals, doordat Zahavi zich vaak laat uitzakken en aanspeelbaar is, komen er ruimtes voor Madueke en Gakpo.
 
LinkinPark13
 
13
27 augustus 2021 om 21:29
Spitsen missen genoeg kansen, maar op een moment als deze voor open doel missen is toch wel een teken van onmacht. Als een spits op zo’n belangrijk moment in zo’n grote wedstrijd zijn hoofd niet koel kan houden, is het ook geen spits die je kampioen zal maken.
 
Boris19
 
17
27 augustus 2021 om 21:31
Van de andere kant scoorde juist hij tegen Ajax en Olympiakos vorig seizoen.
 
Aqua1
 
7
27 augustus 2021 om 21:31
Voetballend is hij juist beperkt, werkt hard wordt er zo gezegd. Hij probeert dat, maar ziet er niet uit bij hem. Mist ook nog eens snelheid, zo een bal hoor je te maken als PSV spits, heeft een goede wedstrijd gespeeld en dat was tegen een onthutsend zwak Galatasaray.
 
TVL11
 
25
27 augustus 2021 om 21:50
1 goede wedstrijd ?? wat kun jij altijd overdrijven zeg. En Zahavi is sneller dan je denkt.
 
Woenselaar
 
5
27 augustus 2021 om 21:47
Waar heb je het over? "lievelingetje van Schmidt"...schmidt geeft letterlijk aan dat hij nog een andere spits erbij wil?
 
Jaapio90
 
1
27 augustus 2021 om 23:50
Zahavi scoort toch best vaak.. Als hij ‘m had gemaakt tegen Benfica, was hij gewoon de nr.1 spits geweest dit seizoen. Als psv een betere spits aantrekt, zal hij ook weer snel worden verkocht ivm buitenlandse interesse. Zahavi is voor psv gewoon een zeer degelijke spits.
 
romarky
 
56
27 augustus 2021 om 21:28
Uiteraard kon je deze reacties verwachten, open deur stond wagenwijd open. Kritiek op die wissels prima, maar om Schmidt continu weg te zetten als een koekenbakker begint toch zielige vormen te krijgen. Iedereen die Psv de laatste jaren heeft gevolgd kan zien dat het echt een stuk beter gaat. En ja, daar is ook de trainer, naast de kwaliteits impulsen, verantwoordelijk voor. 12 cm naar beneden die bal van Zahavi en ze hadden allemaal een toontje lager geschreeuwd. Eens, hij moet kampioen worden, maar dat streven moet er altijd zijn in Eindhoven, maar dat op de man spelen is in en in triest.
 
El_Guaje7
 
38
27 augustus 2021 om 21:32
Met alle respect of PSV nou beter is gaan spelen of niet, zijn wisselbeleid is zo ontzettend dramatisch het heeft je vorig seizoen punten gekost, heeft je plaatsing CL gekost en zal je in de toekomst ook punten kosten. Hoe kom je er op Madueke er uit te halen voor Bruma die bij PSV nooit een deuk in een pakboter heeft geschoten? Teze en Thomas in de laatste minuut inbrengen? Dat kun je echt niet meer verdedigden hoor. Doet me weer denken aan van Bommeltje was ook zo hardleers en koppig.
 
Boris19
 
13
27 augustus 2021 om 21:35
@El_Guaje. Ik was het ook niet eens met zijn wissels, maar jij doet net alsof Madueke de pannen van het dak speelde en zeker had gescoord. De mannen in de basis wisten ook niet te scoren tegen dit Benfica, dus je aanname dat psv anders wel door was gegaan, is vrij kort door de bocht.
 
El_Guaje7
 
13
27 augustus 2021 om 21:37
Boris19, Madueke speelde niet de pannen van het dak dat klopt helemaal. Maar Bruma of Vertessen gaan het ook niet voor je doen had ik je ook wel voor het moment van die wissel kunnen vertellen.
 
Aqua1
 
3
27 augustus 2021 om 21:40
Guaje Thomas, en Viergever, Mauro, hadden sowieso al verkocht moeten worden, je hebt niks aan dit soort matige spelers als je voor de prijzen wilt meedoen.... Bank is gewoon matig bezet dat kan je De Jong kwalijk nemen, roger moet dit weten dat je geen sterke bank hebt om zulke wisselingen toe te kunnen inzetten. Zelfs met een sterke bank zou ik die belachelijk acties van Roger afkeuren om spelers vaak te sparen...
 
MiltonKeynes
 
2
27 augustus 2021 om 21:57
PSV heeft het prima voor elkaar betreft de basis, in het middenveld hebben ze ook nog een prima tweede linie, maar voor de rest is de bank echt een groot verschil tov de basis. Daarmee kom je in de ED prima mee weg maar als je Europees wat wilt tewerkstellen zal dat echt beter moeten.
 
romarky
 
5
27 augustus 2021 om 22:23
@El_Guaje7 Achteraf is alles makkelijk praten, maar als Vertessen die rebound erin schiet... als heb je niets aan, hij maakt die keuze wat op dat moment het beste voor psv is. Niet wisselen en eraf gaan, had je weer een andere discussie. Kijk naar het totaal plaatje en niet naar de incidenten, dan kan je toch alleen maar concluderen dat het beter gaat. Eind van het seizoen het net ophalen en dan Schmidt afrekenen op zijn werk. Dit is veel te makkelijk en puur op de man.
 
toss
 
1
28 augustus 2021 om 07:28
Goed gesproken Romarky.Ik weet niet wat het tegenwoordig is, geldt niet alleen bij Schmidt maar steeds vaker zijn er 2 duidelijke kampen in een discussie en na een incident vallen er harde conclusies. Dit patroon herhaalt zich vervolgens het hele jaar door.Zo gaat het met heel veel themas in het dagelijkse leven em zorgt voor afleiding en herhaling en dat je eigenlijk steeds vast blijft zitten in een zelfde patroon.Mensen mogen leren om niet te reageren uit angst, boosheid of verdriet en daarmee ook los te komen van die nutteloze, steeds herhalende patronen.
 
Dorgie
 
2
28 augustus 2021 om 07:32
Niet wisselen er eraf gaan? Voor die wissel was het voor mij wachten op de 1-0 voor PSV, ze hadden Benfica helemaal teruggeduwd. Na die wissel was dat weg en heb ik geen moment, zelfs dat moment van Vertessen, niet 1 keer het gevoel gehad dat PSV het nog zou redden. De trainer heeft zelf de flow gebroken waar PSV op dat moment in zat. Dus dit vind ik Schmidt zeker wel aan te rekenen. Dan breng je Vertessen, (die ruimte nodig heeft die Benfica niet weggaf), voor Madueke, die in de kleine ruimte iets kan creëren, heel raar. Hij geeft z'n speler het weekend ervoor rust en die kunnen dan geen hele pot tegen Benfica? Want waarom wissel je deze spelers anders? Tactisch werd het er in ieder geval niet beter van. Ik ben blij dat deze man geen trainer van mijn club is.
 
ninjakai
 
0
28 augustus 2021 om 11:23
@Dorgie, ik weer niet wat jouw club is, maar mocht dat dezelfde zijn als mijn club dan hebben wij het niet veel beter. Wordt namelijk kots misselijk van plan A van Ten Hag. En ben dat debiele gedoe telkens aan de start van het seizoen zat. Dat heeft Schmidt wel degelijk beter voor elkaar. Eel diepgang vs 0 diepgang, waar bij Ajax al 3 seizoenen lang het proleem te weinig diepgang is. Eerst was het alleen Neres, daar was geen vervanger voor en we misten hem en zijn kwaliteiten zogenaamd tegen Spurs thuis. Kochten Antony en toen mochten die 2 afwisselen zodat we in iedergeval het beperkte beetje diepgang konden behouden. Vervolgens kwam Haller als spits en waren we Kudus langdurig kwijt voila nog minder diepgang. Dit seizoen heeft meneer inmiddels elke vorm van diepgang er vakkundig uitgesloopt. En dat met het grootste budget van Nederland. Schmidt zorgt er in iedergeval vooe dat het team met zijn gewenste aankopen erop vooruit gaat en diverser wordt. Dat is gewoon niet te ontkennen.
 
Noano
 
8
27 augustus 2021 om 21:33
Ik denk dat Japie aan het genieten is van hoe ze Schmidt continu weg te zetten als een koekenbakker.
 
toss
 
3
28 augustus 2021 om 07:30
Misschien zit Japie daar wel aan tafel.
 
Japie_Krekel
 
5
28 augustus 2021 om 09:21
Waarom zou ik daar van genieten? Dat ik vind dat Schmidt ondermaats presteert met deze selectie is wel zo en dat hij zeurt om een gebrek aan kwaliteit terwijl hij zelf middelmaat als een Vertessen boven een Ihattaren verkiest vind ik ook belachelijk. Ik ben idd totaal niet onder de indruk van deze coach maar wat VI van hem vind zal me verder een worst wezen
 
Bongiorno
 
3
28 augustus 2021 om 10:13
En daar is Ihattaren weer. Japie, ben jij niet zelf gewoon Ihattaren?
 
België
 
0
28 augustus 2021 om 16:51
Ik hoop echt dat Belgische jeugdspelers dit soort reacties lezen van "psv supporters" voor ze nog naar eindhoven vertrekken. Hoeveel belgische jeugdspelers heeft psv al niet verneukt.. om dat dit soort reacties te moeten lezen jij was zeker niet aan het juichen toen in de supercup vertessen een goal en assist tegen ajax maakte?
 
Voetballer 2
 
4
27 augustus 2021 om 21:47
Romarky. Zelfs met 12 cm lager had ik het nog niet geweten. Was waarschijnlijk ook nog afgekeurd geweest i.v.m. buutenspel. Althans volgens analisten op tv. Maar dat zullen we nooit zeker weten.
 
soccersupp
 
3
28 augustus 2021 om 00:13
Eens, hij liep vlak voor zijn man toen de voorzet kwam, vandaar kwam hij wel bij de bal en twee verdedigers niet, dus dat zat er dik in. Ik schrik wel van 2,5 miljoen excl. Bonussen, PSV heeft zo wel een hele stevige salarishuishouding. Ik hoop niet op en van Raaij 2.0 waarbij er teveel risico wordt genomen.
 
Japie_Krekel
 
8
28 augustus 2021 om 02:10
Om hem neer te zetten als topcoach gaat net zo ver. Hij is alleen kampioen van Oostenrijk geworden
 
sebasjuh
 
0
28 augustus 2021 om 15:59
Maar zo gaat het toch altijd? Als je wint hoor je niemand als je verliest wel. Als de Boer het EK had gewonnen was hij de man geweest en nu totaal niet. Zelfde met Schmidt heeft een hele kwaliteits input gehad en wederom wisselt hij raar op het moment suprême. Die grote kansen die gemist worden kan de trainer niets aan doen. We gaan het zien zijn spelopvatting is wel goed maar het wisselbeleid totaal niet.
 
Boris19
 
9
27 augustus 2021 om 21:33
Ik vind 2.5m exclusief bonussen wel echt te veel geld voor deze spits. Vorig seizoen heeft ie in grote wedstrijden gescoord, dus hij kan het wel. Vindt dit dus wel een beetje gemakkelijk scoren. Maar goed, dat doen de heren wel vaker.
 
Romario73
 
8
27 augustus 2021 om 21:44
Ik wordthier echt zo moe van. Feiten kennis is deze heren niet gegeven. Die zogenaamde perfecte tackle van cambuur heeft aks resultaat dat madueke met tape max 60 minuten kon spelen. Die vete van derksen tegen schmidt is ronduit stuitend.
 
jopie123
 
4
27 augustus 2021 om 22:11
Was ook gewoon een goede tackel toch????
 
Teesboer
 
2
28 augustus 2021 om 07:21
Was een fantastische tackle, heeft niets met feitenkennis te maken.
 
foubi
 
9
27 augustus 2021 om 21:46
Wauw verdient Zahavi 2,5 mil exl bonussen. Vond het al raar dat we nog niks over de hoge salarissen van psv hadden gehoord na het binnenhalen van spelers als Zahavi, gotze en max. Deze salarisposten drukken flink op de begroting. Het niet halen van champions League is een grotere klap dan PSV voor doet komen. Mede daarom denk ik dat de druk groot is bij vooral de trainer want die moet nu echt wat gaan presteren na het zowat zelf aankopen van de hele selectie. Wordt een interessant jaar.
 
Aqua1
 
3
27 augustus 2021 om 21:58
En als ze tegen zoals Benfica niet presteren zijn ze wel erg duur voor wat ze leveren, dan doel ik op Gotze en Zahavi die er in zulke wedstrijd er niet staan. Ze hebben transbeleid in handen van Roger gegeven dat is niet zo slim....
 
MessiBazoer
 
15
27 augustus 2021 om 22:06
De druk is helemaal niet groot na het niet halen van de CL want PSV begroot op EL. Ik denk zelfs dat ze er geld aan over hebben gehouden doordat ze 5 miljoen kregen na de uitschakeling. Met die lening/injectie en de verkoop van Dumfries en Malen zit het qua financiën wel goed denk ik. Er is ook maar 6/7 miljoen uitgeven, komen natuurlijk nog wel salarissen bij. Ik weet niet of er nog budget is voor aankopen maar ik denk niet dat er een probleem is op het financiële gebied bij PSV.
 
Boris19
 
2
27 augustus 2021 om 22:11
@MessiBazoer. Ligt er denk ik ook wel aan wat er nog vertrekt. Ihatarren, Bruma en Luckassen zal veel salaris schelen. Die Luckassen hebben ze gewoon verlengd omdat ze hem niet gratis weg wilde doen. Krankzinnig. Hadden gewoon dat verlies moeten nemen.
 
foubi
 
0
27 augustus 2021 om 22:15
Er is 3 Miljoen bijgekomen. Het standaard bedrag was 2 miljoen en is nu dit jaar 5 miljoen
 
Woenselaar
 
2
28 augustus 2021 om 00:53
Met alle respect Boris, maar je gaat toch niet begroten op het 'mogelijke' vertrek van spelers? Psv dient een begroting in te dienen bij de knvb die sluitend is. Vanuit alle beschikbare cijfers is er geen enkele indicatie dat psv ook maar in de buurt van financiële problemen komt.
 
Boris19
 
0
28 augustus 2021 om 09:50
@woenselaar, waarom reageer je op mij? Ik zeg nergens dat de verkoop van spelers invloed heeft op de begroting. Ik zeg ook niet dat PSV in zwaar weer verkeerd. Ik reageer op Messi wat betreft aankopen. Ik denk dat er wat spelers weg moeten met hun salaris om nieuwe spelers aan te trekken. Het ging ooit over 4-5 nieuwe spelers. Ik denk nu meer aan 1-2 als er niemand weggaat.
 
Boris19
 
7
27 augustus 2021 om 22:08
@foubi. Onzin, psv begroot niet op CL deelname.
 
foubi
 
5
27 augustus 2021 om 22:14
Dat zeg ik ook niet. Maar dat betekent niet dat ze wat meer risico nemen door spelers binnen te halen met een hoog salaris. Gotze die voor 8 mil kon gaan spelen in Duitsland gaat nooit van z'n leven voor minder dan 3 mil spelen voor een club omdat hij voor z'n oude trainer wilt gaan spelen. Max idem dito. Ik vind het goed hoor dat ze dit doen maar het is wel een groot risico wat ze nemen vooral als de trainer weet faalt dit jaar en ontslagen wordt. Dan zit je met een heel duits team wat is aangesteld door de trainer. Ik vind het wel een dingetje als buitenstaander.
 
MessiBazoer
 
2
27 augustus 2021 om 22:16
@foubi, Götze krijgt wel veel salaris maar er wordt ook 1 miljoen betaald door de baas van Jumbo. Valt allemaal reuze mee. Gerbrands lijkt me ook niet het type van de risico’s.
 
Bossie
 
6
27 augustus 2021 om 22:57
Onzin reactie van Derksen dat je over 10 man heen moet walsen ,maar ja het blijft natuurlijk kantine praat.
 
Teesboer
 
5
28 augustus 2021 om 07:23
PSV bakte er vrij weinig van tegen 10 man. Ze creëerden veel te weinig kansen, dat lag echt aan hunzelf.
 
birotor
 
2
28 augustus 2021 om 08:34
Het is inderdaad een beetje flauw om Roger Schmidt van alles de schuld te geven, hoewel hij als ieder mens ook fouten maakt. Het probleem is, dat PSV gewoon niet goed genoeg is voor de CL. Tegen Gala en die Denen werd dat nog gemaskeerd, omdat de tegenstand zo onthutsend zwak was, maar Benfica is van een ander kaliber (hoewel beslist geen Europese top) en daar had PSV al geen antwoord op. En dat PSV in de JC-Schaalwedstrijd zo makkelijk Ajax kon oprollen, zegt misschien ook wel iets over de kansen van Ajax in de CL?
 
ninjakai
 
0
28 augustus 2021 om 11:32
@Birotor, niet mee eens. PSV werd echt scheel getikt tussen de eerste en de 2e goal. Waar bij PSV de 2 kansen gelijk raak waren mistte ze bij Ajax net dat beetje scherpte getuige de net buitenspel goal en de onderkant lat. Wat daar omheen gebeurde vertelde echt een hele hoop. PSV werd echt compleet de eigen 16 ingedrukt, ballen werden zonder plan weggeramd en nog wist Ajax erdoor heen te komen. Mijn teleurstelling ligt ook niet bij die wedstrijd, maar vooral bij het feit dat, dat spel daarna niet meer vertoond is. Ja misschien net aan 10 minuten tegen NEC, maar verder gewoon niet meer. Is niet geheel los te zien van de terugkeer van Alvarez, wat broodnodig was getuige de goals van PSV, maar dan is diepgang ook nodig omdat het voetballend vermogen echt minder wordt en het baltempo net wat lager komt te liggen in de opbouw. Het is dus of meer balans en een betere restverdediging of alla Bosz minimaal 3 goals moeten maken voor een overwinning.
 
KarimKarim853
 
2
28 augustus 2021 om 13:46
Waar is de oude tijd? Kezman - Arveladze - Makaay - Zlatan - Machlas(Vitesse tijd) - van Nistelrooij - Huntelaar. Dan begin ik niet eens over de generaties van daarvoor. Nu hebben we Haller en Zahavi…………..