Van der Gijp ziet probleem in München: 'Bij Feyenoord had hij nu gespeeld'
Zaterdag, 21 december 2019 om 14:19

Joshua Zirkzee maakte afgelopen woensdag zijn Bundesliga-debuut namens Bayern München en de achttienjarige Nederlander luisterde zijn eerste wedstrijd meteen op met een doelpunt tegen SC Freiburg. Ondanks deze positieve ontwikkeling denkt René van der Gijp dat het beter voor de jonge aanvaller was geweest als hij twee jaar geleden niet vertrokken was uit de jeugd van Feyenoord.

"Die jongen speelt nu bij Bayern en Bayern heeft een plan met hem. Zij laten hem af en toe vijf minuten invallen, maar die jongen moet voetballen. Waar dan ook, dat maakt niet uit: FC Utrecht, sc Heerenveen, FC Groningen, ergens anders in Duitsland. Op die leeftijd moet je gewoon iedere week spelen", is Van der Gijp duidelijk bij Veronica Inside "Dan zeggen ze altijd: 'Ik train wel met topspelers.' Maar die gasten trainen altijd op tachtig procent."

De voormalige aanvaller is ervan overtuigd dat Zirkzee in De Kuip meer kansen zou hebben gekregen: "Als hij nu nog bij Feyenoord had gezeten, had hij nu gespeeld." Van der Gijp verwijst daarbij naar Luc Castaignos, die de Rotterdammers ook op jonge leeftijd verliet voor Internazionale, maar wel ervaring opdeed in de hoofdmacht van Feyenoord: "Dan speel je van je 17e tot je 20e gewoon 120 wedstrijden. Dat moet je toch hebben, nu laten ze hem af toe tien minuten invallen… Zonde hoor."

Van der Gijp krijgt bijval van Wim Kieft, die vindt dat zaakwaarnemers een kwalijke rol spelen in het vertrek van jonge talenten naar het buitenland: "Wettelijk kan je dat niet vastleggen, maar het zou eigenlijk niet moeten mogen. Dat jongetjes van vijftien zo uit hun omgeving weggehaald worden en naar een ander land gaan. Dat is je reinste waanzin."

Meer nieuws
   
17:13
17:13
Bologna speelt teleurstellend gelijk, mede door rode kaart voor Sam Beukema
3
   
17:11
17:11
Arsenal maakt het onnodig spannend tegen Tottenham, maar houdt druk op titel
25
   
17:05
17:05
Drie voormalig Eredivisionisten schieten Bournemouth naar 3-0 zege op Brighton
11
   
16:30
16:30
Live meepraten in de Premier League: Nottingham Forest - Manchester City
10
   
16:26
16:26
RKC Waalwijk pakt punt tegen FC Utrecht, waar Sam Lammers record breekt
10
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (25)

 
repuiztav
 
25
21 december 2019 om 14:23
Ja, als je erover nadenkt is het eeuwig zonde dat we jongens als Zirkzee, Chong en Bogarde niet hebben kunnen behouden.
 
consy
 
20
21 december 2019 om 15:04
Chong zou helemaal niks toevoegen aan dit Feyenoord hoor, ik weet echt niet wat de mensen daar in Manchester in hem zien. Hij zal wel geweldig trainen ofzo maar heb hem nog niet kunnen betrappen op toegevoegde waarde voor welke club dan ook.
 
repuiztav
 
6
21 december 2019 om 15:07
Geloof me Chong kan uitstekend voetballen. Ik weet niet precies wat er met hem aan de hand is, maar hij komt er wel bovenop
 
Boris19
 
2
21 december 2019 om 14:27
Ja, altijd lastig dit. Voor je carrière is het denk ik altijd beter om in Nederland te blijven of zoals bijvoorbeeld Malen terug te komen naar Nederland, maar voor je portemonnee is het beter om naar het buitenland te gaan.
 
experia91
 
25
21 december 2019 om 14:46
Waarom is het beter voor je carrière in Nederland te blijven? Is de garantie er dan wel? Ik denk dat Aké nooit spijt zal hebben van zijn overstap. Dat het moeilijker wordt om door te breken is een feit, maar dit pad kan net zo goed uitpakken als dat ze zouden blijven en nu in de basis staan. Kijk naar Sepp van de Berg bij Liverpool die dat traject interessanter vindt dan bij PSV/Ajax of wellicht Feyenoord op de bank/jong team te belanden. Zo zitten er een paar jongens, o.a. Dilrosum, Reden, Rekik en Bruma, in de BuLi te spelen, die allen uit de 'jeugd' van internationale topclubs komen. Klaassen is kampioen geworden met Ajax en aanvoerder geweest en speelt ook 'gewoon' in de BuLi. Als je goed genoeg bent, kom je er wel.
 
El Fenomeno
 
9
21 december 2019 om 14:33
Stel je toch eens voor, Chong - Zirkzee - Berghuis...................... Zonde dat je zo veel kapitaal bent kwijtgeraakt. Maar deze jongen heeft echt alles wat een spits moet hebben, ben benieuwd naar zijn ontwikkeling.
 
Arrowene2
 
25
21 december 2019 om 14:45
Mag Chong wel beter gaan spelen. De minuten die die bij Jong oranje en United heeft gemaakt, waren op zijn zachts gezegd: niet heel geweldig. Ik heb het talent nog niet in hem gezien hoor. Vind sinistera toch een betere indruk maken, en daar had die naar alle waarschijnlijkheid mee moeten concureren.
 
misseva88
 
3
21 december 2019 om 14:36
Je ziet aan een Malen dat kans groot is dat je na een mislukt buitenlands avontuur elders weer goed terecht komt. Dus het grootste probleem bij een vroege stap is jammer genoeg niet heel groot. Los daarvan heeft deze jongen weliswaar een jaartje in de Feyenoord opleiding rondgelopen, echt veel hebben ze er op Varkensoord niet mee te maken natuurlijk. Ze zijn door de jaren heen wel een aantal grote talenten kwijtgeraakt en ik ben benieuwd wat hun verhaal gaat zijn om dit in de toekomst te verminderen. Want met hun budget hebben ze toch echt de opleiding nodig.
 
Bobiku29
 
7
21 december 2019 om 14:46
Misseva, aan een Jordy Brouwer zie je dat die kans ook niet per se zo groot is. Het verschilt volledig per individu
 
misseva88
 
2
21 december 2019 om 14:55
Als Brouwer bij Ajax was gebleven had hij het ook niet gered. Zo iemand als Gyliano van Velzen speelt nu ook op het niveau waar hij zonder stap naar United had gespeeld. Alleen een Bouy vind ik ècht teleurstellen vergeleken met zijn ogenschijnlijke potentie in de jeugd.
 
Bobiku29
 
0
21 december 2019 om 15:56
Ik snap je punt, maar dat vind ik achteraf makkelijk praten. Rodney Kongolo bijvoorbeeld, die was bij Feyenoord vermoedelijk gaan spelen. Nu speelt hij bij Heerenveen. Niets mis mee, maar wel een stapje lager. Of Fosu-Mensah, die had ook vorig jaar basisspeler kunnen zijn in een elftal dat de halve finale van de CL haalt. Ik veroordeel een stap naar Engeland op die leeftijd niet, maar wil maar aangeven dat het per persoon scheelt. Je moet ook het karakter hebben om te aarden in het buitenland
 
misseva88
 
2
21 december 2019 om 17:07
Vurnon Anita was bij Ajax het grootste talent van zijn lichting, zoals Cedric van der Gun dat destijds ook was. Een Riedewald werd in zijn tijd ook beschouwd als een groot talent. De ontwikkeling van spelers is altijd lastig te voorspelen, maar door te stellen dat Kongolo wanneer hij bij Feyenoord was gebleven nu ook basisspeler was geweest ben je ook niet helemaal fair bezig. Een paar jaar geleden hadden ze in Rotterdam ook al gedacht dat iemand als Geertruida nu een vaste basisspeler zou zijn, om er maar één te noemen. Ze zetten er nu ook liever die Colombiaan in de spits dan dat ze iemand als Bannis laten spelen. Voor Fosu-Mensah is het ook maar afwachten of hij De Ligt er uit had gespeeld. Als hij dat niet had gedaan, wat had er dan van die jongen geworden bij Ajax? Ook dat is koffiedik kijken.
 
madmarcel
 
0
21 december 2019 om 14:52
Je ziet aan bijvoorbeeld Rodney Kongolo,jordy Brouwer, 1 of andere Van den berg ofzo die ooits eens bij Arsenal speelde, Bouy die bij Juventus zat en dan zijn er nog flink wat waarvan de naam compleet verdwenen is dat het geen garantie is.owja….dat arrogante ventje van Real Madrid die nog geen 10 seconden bij VVV speelde daarna.
 
misseva88
 
4
21 december 2019 om 14:59
Ik vraag me af dat ze uiteindelijk als profvoetballer zijn mislukt vanwege die stap naar het buitenland. Iemand als John Goossens kon in zijn Ajax tijd ook naar Chelsea en is uiteindelijk ook bij Ajax in de jeugd gebleven en heeft het ook niet helemaal gered.
 
Bananenflanke
 
10
21 december 2019 om 14:38
Helemaal mee oneens. Ten eerste is er niets mis mee om met net 18 jaar minuten bij Bayern 2 en in de uefa youth league te maken. Dus het is niet zo dat hij of bij de eerste speelt of alleen maar traint. Ten tweede gaat Bayern hem verhuren als zij denken dat hij meer speeltijd in de eerste Bundesliga nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan een Gnabry of Lahm, bij wie dit zeer goed uitpakte.
 
AFCA_ARJAN
 
3
21 december 2019 om 14:49
Denk toch echt dat je beter bij bayern kan zitten, dan bij het huidige Feyenoord. Die jongen is 18, als hij de komende 4 jaar doorbreekt is het prima. Wordt altijd zo makkelijk geroepen: zo’n jongen moet elke week spelen. Maar wie zegt dat hij in NL zou spelen. En wie zegt dat hij daar beter van wordt? Iedereen praat elkaar maar na, zonder enige onderbouwing. Ja, er zijn er genoeg mislukt die vroeg naar het buitenland gaan, maar er zijn er ook genoeg mislukt die hier bleven. Het risico bij een grote club is veel lager. Je kunt beter mislukken bij bayern, dan bij Feyenoord. Want terug naar NL kun je altijd nog.
 
Bayern1982
 
3
21 december 2019 om 15:45
Misschien kan Feyenoord hem van de winter voor 1,5jaar huren. Zij zijn nog opzoek naar een spits.
 
TheRoscoe
 
2
21 december 2019 om 15:46
Ja, want Feyenoord is zo'n goed geregelde voetbalclub waar ze alle zaakjes op orde hebben en waar talent zich optimaal kan ontwikkelen. Niet dus. Het is niet alsof het een typische Premier League-situatie is, bij Bayern kan je nog in het B-team profvoetbal spelen. Dit is een goede situatie. Dat hij al mag invallen, is heel positief voor Zirkzee.
 
SocioFan1
 
2
21 december 2019 om 16:53
Heeft ergens wel gewoon een punt. Of hij helemaal gelijk krijgt, komen we later pas achter. Maar die 80% daarvan is 20% nog steeds 100% van andere clubs in Nederland.