Van Geel: 'Marc Overmars vroeg werkelijk bij alles: is dat netto?'
Donderdag, 7 februari 2019 om 10:15

Marc Overmars heeft in de afgelopen jaren als directeur spelersbeleid bij Ajax veel transfers moeten afronden. De voormalig aanvaller heeft verschillende spelers voor tientallen miljoenen verkocht, zoals bijvoorbeeld Davinson Sánchez en Frenkie de Jong. Al sinds 1991 wordt Overmars bestempeld als 'Marc Netto', zegt Martin van Geel, die bij Willem II met hem samenspeelde.

"Bij Willem II noemden we hem al zo. Hij vroeg werkelijk bij alles: is dat netto? Marc was daar enorm mee bezig", vertelt de huidig technisch directeur van Feyenoord in een interview met Voetbal International. Ook Piet de Visser beaamt dat Overmars op de centjes let. De meesterscout annex oud-trainer haalde de oud-aanvaller naar Willem II.

"Hij is erg op de centen en weet alles over verdienen en uitgeven. Tijdens de eerste onderhandelingen met Willem II bleek destijds ook al dat hij het precies allemaal had uitgerekend. Daar is hij een kei in. Alles exact afgepast. Voor Ajax is dat nu goud waard in de hele transferwinkel", aldus De Visser. Het is overigens de vraag of Overmars nog lang actief zal zijn in de Johan Cruijff ArenA.

De oud-buitenspeler wordt in verband gebracht met een overstap naar Arsenal, waar hij van 1997 tot 2000 voor speelde. De Londenaren maakten afgelopen maand het aanstaande vertrek van head of recruitment Sven Mislintat bekend. Naast Overmars wordt ook Monchi, technisch eindverantwoordelijke bij AS Roma, hevig gelinkt met the Gunners.

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
12
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
1
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
1
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (45)

 
NJfromVOL
 
63
7 februari 2019 om 10:28
Weten we ook weer waar dat vandaan komt. Rekenvaardigheid lijkt me overigens geen slechte competentie voor een TD.
 
BrendonYung
 
0
7 februari 2019 om 16:21
[rekenen] Daar heb je toch een financieel directeur voor?
 
JWVZ
 
20
7 februari 2019 om 10:30
Leuke anekdote. Wat een werk heeft deze man verricht de laatste tijd! Het zou jammer zijn voor Ajax, maar hij heeft een mogelijke overstap naar Arsenal ruimschoots verdiend.
 
RinusMichelss
 
66
7 februari 2019 om 10:32
Jammer dat de andere quote van Van Geel er niet bij staat: "overmars had toen nog helemaal niet door hoe processen in elkaar zaten" Van Geel heeft nu nog steeds geen idee hoe de processen in elkaar zitten. Die man kost feyenoord nog de kop
 
DeSteek77
 
39
7 februari 2019 om 10:44
Ja, want na de aanstelling van van Geel is het financieel en sportief bergafwaarts gegaan met Feyenoord. Het zou je sieren wanneer je je mening zou onderbouwen, want in mijn optiek is het omgekeerde het geval en heeft van Geel (mede) Feyenoord uit de ellende gehaald met zwarte cijfers en prijzen als gevolg.
 
Boris19
 
19
7 februari 2019 om 11:13
Er moesten zwarte cijfers komen en dus kreeg Van Geel een heel laag spelers budget. Als hij dan een matige speler haalde, kon hij zeggen dat hij geen geld te besteden had. De spelers die er echt stonden waren jongens uit de eigen jeugd. Daarnaast heeft hij geluk gehad met twee goeie spitsen. Guidetti en Pelle, dus beide letterlijk zijn komen aanwaaien. Na het verkopen van de jeudspelers en toen er eindelijk weer wat geld in de knip zat, viel Van Geel vooral op met het halen van spelers die weinig toevoegden aan Feyenoord. Persoonlijk zou ik al eerder afscheid van hem hebben genomen.
 
atleticofc
 
12
7 februari 2019 om 11:27
Oke, dus met goede spelers heeft hij geluk en bij slechte spelers komt het volledig op zijn conto? Beetje merkwaardig. Wil niet zeggen dat ik het aankoopbeleid ook matig vind. Al wil ik hem ook de credits geven voor de goede spelers die zijn gehaald. Ook Kuyt en van Persie zijn terug gehaald onder zijn bewind. Maar bovenal komen er spelers bij Feyenoord die daar eigenlijk aan het plafond zitten. Behalve Vilhena en misschien Berghuis (al is die bij Watford al mislukt) weet ik niet wie er een stap hogerop zouden kunnen.
 
RinusMichelss
 
3
7 februari 2019 om 11:46
@desteek ik zal mn antwoord kort houden: zie het huidige team... en wat is er met het geld van de CL gebeurd?
 
MR.Dangerous
 
2
7 februari 2019 om 11:52
Na wanbeleid, heeft 'de vrienden van Feyenoord' voor ommekeer gezorgd. Ze waren bijna failliet
 
DeSteek77
 
4
7 februari 2019 om 12:12
@rinus Ik vind Feyenoord (vanuit budgettair oogpunt) een prima elftal hebben. Je moet niet vergeten dat kampioen worden in wezen een Mission Impossible was hè! Kijk naar de budgetten die PSV en vooral Ajax hadden en dan besef je je dat dit een enorme uitschieter was. Alles klopte. Een beetje vergelijkbaar met de kampioenschappen van FC Twente en AZ gezien de financiële situatie. De derde plek waar Feyenoord nu staat, is waar ze horen te staan. Dus nu staan ze niet te laag en niet te hoog. Je kunt ook niet jeugdspelers opstellen die aantoonbaar tekort komen. Wellicht dat van Geel daar meer aandacht aan moet (had moeten) besteden (jeugdopleiding). Maar ik vind dat het totaalplaatje van van Geel bij Feyenoord niet slecht is gezien de situatie toen hij aangesteld werd.
 
Tipptopp
 
2
7 februari 2019 om 12:28
@DeSteek77 het klopt dat ze nu op de plaats staan waar ze budgettair horen te staan maar daarmee is het toch niet in orde! V Geel heeft het goed gedaan in de eerste paar jaar maar daarna moest er doorgepakt worden....en daar laat hij het echt afweten. Van Geel heeft kwaliteiten maar niet de kwaliteiten waar Feyenoord nu behoeften aan heeft.
 
ThugVz
 
2
7 februari 2019 om 13:56
Laat ik het zo zeggen Steek:Van Geel is de ideale man om puin te ruimen en te rebuilden. Dit heeft hij perfect gedaan. Nu is er iemand nodig om Feyenoord naar een hoger plan te tillen, dit lukt hem niet. Hij moet ook snel vertrekken, met een waardig afscheid. Als held via de voordeur naar buiten.
 
DeSteek77
 
3
7 februari 2019 om 14:57
Dat klinkt al heel anders dan de dingen die veel anderen zeggen. Juist daarom vind ik ook dat hij meer krediet verdiend.
 
Gryudo
 
0
7 februari 2019 om 16:32
Als er een nieuwe TD zou komen om het plan naar een hoger niveau te tillen, dan weet ik niet of het een succesverhaal wordt. Ik vind het scoutingsapparaat van Feyenoord ondermaats. Er moet ook meer geinvesteerd worden in een goede scouting staff
 
gloryUnited
 
17
7 februari 2019 om 10:57
Ik weet niet of Overmars het zo goed zou doen bij Feyenoord als elke euro goed uitgegeven moet worden. Een miskoop a la cassiera is niet mogelijk in de Kuip
 
gdoxu
 
33
7 februari 2019 om 11:15
Maar miskopen als Amrabat en Basacikoglu wel? Aub niet vergeten dat ook Ajax in zwaar weer zat toen Overmars begon. Inmiddels heeft Ajax kapitaal op het veld staan en Feyenoord niet. Eea wordt gemaskeerd door de 'vele' prijzen die Feyenoord gepakt heeft, maar de komende 3 tot 5 jaar gaan voor Feyenoord heel spannend worden (houden ze zwarte cijfers, halen ze weer eens CL, gaan ze grote transfers doen, het stadion)
 
RinusMichelss
 
3
7 februari 2019 om 11:47
@gloryunited een miskoop a la Cassiera is prima mogelijk als er een Sanchez tegen over staat. Nou kun je bij feyenoord Sanchez nooit voor 40 miljoen verkopen, maar 20 had toch moeten lukken.
 
origineel
 
3
7 februari 2019 om 11:57
Toen Ajax Overmars aanstelde zat Ajax misschien wel in lastiger vaarwater dan Feyenoord nu. Iedere TD maakt fouten, je moet ze juist beoordelen op het totaalplaatje. Hier de uitgaven van van Geel toen hij eindelijk geld mocht uitgeven na voor 30 miljoen verkocht te hebben. Berghuis 6,5 - 12 miljoen marktwaarde Haps 6 - 5 miljoen St Juste 4.8 - 5 Larsson 4 - 5 Amrabat 4 - 3,8 Boetius 1,5 - verkocht voor 3,5 miljoen. Totale inkoop 26,8 miljoen euro. 34,3 Miljoen is dat dan momenteel. Dat is gewoon niet goed genoeg voor een club met ambities.
 
origineel
 
0
7 februari 2019 om 12:00
@rinusmichelss Een van de voornaamste redenen dat Van Geel zelden een goede prijs krijgt voor dragende krachten is omdat hij blijkbaar niet in staat is contracten tijdig te verlengen. Was bij Ajax ook al met meerdere spelers zoals bijvoorbeeld Vertonghen en Eriksen. Die man komt gewoon tekort voor de top, al zou je aan sommige reacties hier vermoeden dat hij dan juist op zijn plaats zit nu.
 
gloryUnited
 
4
7 februari 2019 om 12:10
@gdoxu Ajax zat zeker in zwaar weer alleen niet zo zwaar als Feyenoord. Feyenoord was op een haar na failliet en zat in de zwaarste sportieve crisis ooit. Uiteraard zijn miskopen als Bilal en Amrabat niet acceptabel alleen dit zijn aankopen. De kritiek op van Geel is dat hij niet met geld kan omgaan. Het pluspunt van van Geel is dat hij wel redelijk goed kan handelen als er geen geld is. Ik denk namelijk niet dat Overmars het beter zou hebben gedaan in de periode 2010-2014. Daarna toen er geld kwam bij Feyenoord deed van Geel save aankopen (wat logischer is) en kon ajax meer risico nemen
 
gloryUnited
 
2
7 februari 2019 om 12:12
@ Rinusmichelss Alleen kan Feyenoord het zich niet permiteren om 10 miljoen uit te geven aan `risico` spelers. Dan zijn types uit de eredivisie met meer zekerheid maar ook met minder groeimogelijkheden vaak. Dat zijn afwegingen die wij op VZ niet kunnen schalen in goed of fout. Vergeet niet dat Overmars 4x CL inkomsten heeft gekregen en daardoor kapitaal opbouwde om zo`n risico wel te kunnen nemen.
 
gloryUnited
 
3
7 februari 2019 om 12:22
@origineel Ajax zat in een moeilijke situatie maar echt niet zo extreem als Feyenoord. Feyenoord was op een haar na failliet en zat in een grote sportieve crisis. Misschien wel de grootste ooit in de clubgeschiedenis. in de zomer dat Overmars bij Ajax kwam, 2012, werd er voor 5 miljoen ingekocht en 30 miljoen verkocht ongeveer. Ajax was toen het jaar ervoor kampioen van Geel in de zomer van 2011: zijn 3 grootste talenten moeten verkopen en niks kunnen investeren. Feyenoord werd 10e. Over jouw lijstje: spelers gaan natuurlijk voor meer weg dan hun waarde. Daarvan is Ajax het levende voorbeeld van.. Dus voor Berghuis zal je tussen de 15-20 vangen, Haps zal tegen de 10 miljoen kunnen. St Juste Idem. Larsson gaat steeds beter spelen dus die zal in waarde stijgen. Ben het wel met je eens dat Van Geel niet goed is in aankopen doen, maar wel goed is in crisis management. Ik heb alleen mijn twijfels, of Overmars beter in crisismanagement zou zijn dan van Geel. Dat denk ik niet namelijk.
 
origineel
 
2
7 februari 2019 om 12:36
Ik kan me goed vinden in je uitleg. Van geel is prima wanneer hij moet saneren en crisis management uit moet voeren en het is onmogelijk om te weten hoe Overmars dat gedaan zou hebben. Echter was het bij Ajax alles behalve gezond toen. Het klopt dat er die zomer voor dik 32 miljoen verkocht werd, echter werd er inderdaad maar voor dik 5 miljoen uitgegeven. Het jaar erop werd er voor 23,9 miljoen verkocht en 6,8 miljoen ingekocht, en het jaar daarna voor 28,85 miljoen verkocht en 12,8 miljoen ingekocht. Dat was dan het begin van de echt betere tijden. Wel moet ik eerlijk zijn en ook zeggen dat dit ook dankzij Frank de Boer was die broodnodige miljoenen binnen haalde door kampioen te worden. Al met al verschillende scenario's en het moet ook niet gaan om wie de betere TD is. Van Geel is mijn inziens belangrijk geweest voor Feyenoord en heeft goed gesaneerd. Het beste zou dan ook zijn hem vriendelijk te bedanken voor zijn goede werk en hem te vervangen door iemand die iets beter is in het realiseren van ambities die bij Feyenoord passen.
 
siepie
 
3
7 februari 2019 om 10:42
En Van Geel keek toen ook al uitsluitend naar de Nederlandse competitie.
 
Ajax/barca2014
 
6
7 februari 2019 om 10:46
Nou Jorgensen is toch prima gescout. Jammer dat ze hem niet op het juiste moment hadden verkocht, maar hij was ook wel een belangrijke schakel in het elftal dat kampioen werd. Ik ben het wel met je eens dat Van Geel teveel spelers uit de eredivisie haalt.
 
siepie
 
2
7 februari 2019 om 11:34
Klopt.. Jorgensen is eigenlijk het enige voorbeeld van een speler die niet met het bord op schoot gescout kon worden. Sinisterra is imo vooral gehaald als een soort excuus speler na de kritiek dat ze nooit wat uit Zuid-Amerika haalden, want hij blonk niet eens echt uit bij middenmoter Once Caldas.
 
gloryUnited
 
1
7 februari 2019 om 12:13
Guidetti en pelle zijn ook goed gescout.
 
siepie
 
3
7 februari 2019 om 12:32
Ja, Pelle is prima gescout.. door de zoon van Ronald Koeman op het strand. Dit kan je echt niet op het conto van Van Geel schrijven.
 
gloryUnited
 
0
7 februari 2019 om 14:20
Overmars scout die spelers toch ook niet zelf? Maakt toch niet uit wie ze gescout heeft, Van geel heeft hem wel binnen gehaald!
 
siepie
 
0
7 februari 2019 om 15:22
Wat ik bedoel te zeggen is dat zelfs de successen van Van Geel, zoals een Pelle, eerder toevallig tot stand komen dan dat er een gedegen scoutingsbeleid achter zit.
 
Ajax/barca2014
 
0
7 februari 2019 om 16:45
Vind ik ook. Kijk maar naar Pelle’s succesperiode bij Az. Vervolgens faalde hij ook in de serieB. Hoe groot is dan de kans dat hij bij Geyenoord zou renderen? Guidetti is een ander verhaal aangezien hij toen ook echt een talent was.
 
cabinessence
 
12
7 februari 2019 om 11:02
"en Van Geel keek toen ook al uitsluitend naar de Nederlandse competitie." Ho ho, dat is natuurlijk niet waar. Hij kijkt ook naar beschikbare oud-Feyenoorders...
 
SneekPSV
 
6
7 februari 2019 om 11:16
Voordeel daarvan is dat oud-feyenoorders ook vaak beschikbaar zijn??. Enfin, van Geel kan nog veel leren van Overmars.
 
foebele
 
0
7 februari 2019 om 13:01
Op zich is het nog wel een kunst om dan oud Feyenoorders te halen die ook daadwerkelijk iets toevoegen. Daarin is hij wel geslaagd.
 
cabinessence
 
0
7 februari 2019 om 13:14
@foebele: Op zich ook niet zo heel gek natuurlijk, het zijn nou eenmaal spelers die al eens naar een buitenland zijn vertrokken en dat zijn doorgaans wel je betere spelers.
 
Moridin
 
7
7 februari 2019 om 10:46
Blijkbaar is het heel bijzonder in de voetballerij als je gewoon je centen natelt en wil weten wat je nou eigenlijk echt krijgt overgemaakt. Dat is idd wel een anekdote waard, zoiets geks. Maar als je dat wel doet is het blijkbaar het kenmerk van een td .
 
Leicester
 
4
7 februari 2019 om 11:15
Dit is al zo lang bekend, wat het artikel niet vermeld is dat Overmars buiten het voetbal gewoon een succesvolle zakenman is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Van Der Sar of de gebroeders De Boer. Als TD vind ik Overmars sterk, hij vermijd risico's en weet erg goed hoeveel een speler zowel inkoop als verkoop waard is. Ik hoop niet dat hij naar Arsenal gaat maar nog een paar jaar blijft. In zijn tijd bij GAE heeft hij ook puik werk afgeleverd.
 
RamonDore
 
1
7 februari 2019 om 12:10
Ach dat kan overmars gedaan hebben maar hij heeft mijn club uit het dal getrokken niet normaal! Onder Frank de boer hadden we natuurlijk niet de beste selecties toen er verkocht ging worden (eriksen vertongen alderweireld noem maar op) kwam er noywelijks iets terug en hebben we het in het veld met veel minder moeten doen maar alsnog met povere kwaliteit kampioenschappen behaald en tweede plek! Intussen werd er geherstructureerd geld vrij gemaakt voor Ajax 2 in de eerste divisie en daar gericht talent voor gehaald of doorgeschoven daar werd voor mij tot vervelens aan toe ingeinvesteerd ... en toen kwamen er ineens miljoenen binnen voor milik sanchez en noem maar op en beetje bij beetje zag je ook het geïnvesteerde in Ajax 2 zich gaan uit betalen... denk dat overmars Ajax heeft klaargestoomd voor de komende 20 jaar dan mag hij van mij vragen is dat neto? Van geel heeft heel adhoc voor succes korte termijn gekozen door Kuyt te laten komen voor veel geld en een elia zal ook aardig salaris gehad hebben maar Feyenoord 2 daar had geld naar gemoeten dan had je misschien nu net zon basis gehad en daarop zou ik hem nu afrekenen en gio op die plek neerzetten!
 
Arnout108
 
2
7 februari 2019 om 12:15
Zowel Overmars als Van Geel hebben het prima gedaan bij verschillende situaties. Feyenoord had het financieel heel zwaar toen Van Geel kwam en nu heeft hij Feyenoord in een stabiele situatie gebracht. Prima prestatie maar toch denk ik dat het nu beter is om een nieuwe TD te nemen bij Feyenoord. Van Geel heeft prima puin geruimd maar het is geen man die met een visie er voor zorgt dat Feyenoord een jong elftal krijgt met kapitaal op het veld. Feyenoord heeft nu de ruimte om soms op hun bek te gaan want kampioen worden ze toch niet dus radicaal verjongen is mogelijk en goed voor de toekomst. Misschien is het voor Overmars wel een beetje hetzelfde verhaal trouwens. Ajax won de afgelopen jaren niks door zijn lange termijn visie maar die visie heeft ze wel echt heel rijk gemaakt. Het is dus minder dat ze nu niks wonnen maar dat succes moet ooit komen met al dat geld. Overmars kan daarin wel blijven maar hij moet de visie wel iets meer op de korte termijn leggen. Dat doet die trouwens ook met Tadic en Blind. Daarvan was er 1 dan misschien net iets te duur en niet goed genoeg.
 
cabinessence
 
0
7 februari 2019 om 13:45
"zowel Overmars als Van Geel hebben het prima gedaan bij verschillende situaties." Vind je dat Van Geel het goed heeft gedaan? In 2017 nog kampioen geworden, daarna 29 miljoen geïncasseerd voor Karsdorp en Kongolo plus 25 miljoen aan CL-inkomsten, maar desondanks direct weer hopeloos achterop geraakt ten opzichte van Ajax en Psv. Dat mag toch niet gebeuren?
 
Arnout108
 
0
7 februari 2019 om 18:13
Hij heeft Feyenoord na een bijna faillissement opgebouwd en is na 18 jaar een keer kampioen geworden. Tot 2017 deed die het dus prima. Daarna had het wel wat avontuurlijker en wat meer gericht op de toekomst gemogen inderdaad.
 
Japie_Krekel
 
0
7 februari 2019 om 13:28
voorlopig is Ajax onder dat netto beleid een stuk verder gekomen dan toen Van Geel daar nog zijn wanbeleid voerde, net zoals hij dat nu bij Feyenoord doet. met een TD als Van Geel aan het roer zou ik ook niet graag geld investeren want je weet dat hij er miskopen mee gaat doen