Van Hanegem betreurt 'laffe' actie: 'Onana irriteert mij al een tijdje'
Maandag, 14 september 2020 om 07:12

Willem van Hanegem had zondag meer daadkracht verwacht van Jochem Kamphuis. De scheidsrechter hanteerde de fluit bij het Eredivisie-duel tussen Sparta Rotterdam en Ajax (0-1); een wedstrijd waarin de bezoekers al snel met tien man kwamen te staan. "Omdat Nicolás Tagliafico weer eens als een stier kwam invliegen. Dat Jochem Kamphuis daar rood voor durfde te trekken, vond ik wel moedig", erkent Van Hanegem.

"Dat overkomt Ajax maar zelden", insinueert Van Hanegem maandag in zijn column in het Algemeen Dagblad. Tagliafico probeerde te voorkomen dat Mohamed Rayhi alleen op het doel van André Onana af kon. Hij raakte daarbij de bal met zijn hand, waarna beide spelers ten val kwamen. Kamphuis trok direct de rode kaart en dat besluit leidde tot veel onbegrip bij de spelers van Ajax.

Van Hanegem had echter meer van Kamphuis verwacht. "Diezelfde Kamphuis zag ik voortdurend naar zijn horloge wijzen als er tijd werd gerekt. Alles zou erbij komen. Die Onana is een prima keeper, maar hij irriteert mij al een tijdje", verzucht de oud-voetballer in het dagblad. "Al dat tijdrekken en al die wissels en dan slechts vier minuten erbij, dat was laf van Kamphuis."

"Als die scheidsrechter nou iets had willen betekenen voor het voetballen, had hij minimaal het dubbele aan blessuretijd gerekend. Dan laat je zien dat je af wil van die vervelende keepers die maar op de grond liggen, ballen niet aanpakken voor een doeltrap, aanlopen vertragen tot sint-juttemis. Hup, acht of negen minuten erbij, het moet afgelopen zijn met dat geklier", benadrukt de Kromme.

Meer nieuws
   
15:00
15:00
KKD Elftal van de Week: Twee talenten van Jong Ajax geselecteerd
3
   
14:53
14:53
'Ik had Van Dijk en De Vrij als teamgenoten, maar Sandler is het meest compleet'
11
   
14:30
14:30
Test jouw kennis over de Champions League en win maar liefst 25.000 euro!
0
   
14:24
14:24
VZ Kort: FC Den Bosch presenteert nieuwe hoofdtrainer
77
   
14:17
14:17
'Potter en Pusic bovenaan de lijst om Arne Slot op te volgen bij Feyenoord'
61
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (107)

 
tonkmen
 
133
14 september 2020 om 07:17
Volledig mee eens, irriteer me er ook aan als mijn eigen club dit doet. En wat schiet je er nou helemaal mee op, kan ook tegen je werken zoals in de CL tegen de Spurs.
 
barcalover123
 
57
14 september 2020 om 07:20
Je schiet er dus best veel mee op. Die keepers die snoepen er elke keer minuten vanaf en dat komt er toch allemaal niet meer op. Het is gewoon schandalig dat je als ajax tegen een Sparta tijd moet rekken. Sws elke topclub die tegen de kleintjes tijd rekt vind ik lachwekkend.
 
Rochus
 
25
14 september 2020 om 07:26
Minuten valt ook wel mee hoor. Volgens mij heeft onana gisteren in de tweede helft een keer of 10 de bal gehad en max 10 seconden per keer extra gerekt. Dan kom je uit op 2 minuten. Het is volkomen logisch wat hij deed. Maar weet je daar zijn ook regels voor. Een keeper moet binnen een x aantal seconde het spel hervatten. Als Kamphuis echt zo van de regels was dan had hij de keeper van Sparta al in de eerste minuut geel gegeven. Dan was er helemaal niets aan de hand.
 
KeyboardHeld
 
16
14 september 2020 om 08:53
Ik heb zitten meetellen en het was niet max 10 seconden. Dat was het minimaal
 
AM***
 
5
14 september 2020 om 10:37
Je hoort hem niet over het feit dat bij een 0-0 stand Sparta zelf ook tijd aan het rekken was. En vrijwel iedere tegenstander in Nederland die tijd rekken tegen Ajax. Verder ben ik het eens. Wie het ook doet het is irritant
 
Luie
 
3
14 september 2020 om 12:09
@keyboardheld 10 seconden extra niet totaal
 
FCG95
 
6
14 september 2020 om 12:23
Ah kom Rochus, ik heb niet gekeken gister, maar Onana kennende: Een bal vangen en (onnodig) op de grond vallen en minstens 10 tellen blijven liggen. Vervolgens heel rustig opstaan, even de kousen vast doen, weer minstens 5 tellen. Dan nog even rustig kijken, 2-3 keer doen of je gaat gooien/schieten, om hem vervolgens op de grond te leggen, wachten op de spits en dan alsnog weg rammen. Dat is al snel 20-30 tellen.
 
KokkieAFCA0341
 
27
14 september 2020 om 07:21
Elke club doet het, zodra ze voor staan gaat alles op een lager tempo, dan moet je ook de spelers aanpakken die blijven rollen, of een inworp die perse door degene gegooid moet worden die ver weg staat, zo kan je bezig blijven
 
DieGelbeReds
 
51
14 september 2020 om 07:25
@Kokkie, elke club en vrijwel elke keeper doet het. Onana is echter wel de overtreffende trap qua tijdrekken. Scheidsrechters moeten gewoon zonder pardon optreden, simpeler kan het eigenlijk niet. Is me een compleet raadsel waarom dat niet gebeurt.
 
KokkieAFCA0341
 
3
14 september 2020 om 07:34
Dat klopt, maar er zijn zoveel manieren van tijd rekken, langzaam lopen met wissels, minuut wachten voor je een vrije trap of corner neemt, 6x iemand anders die moet ingooien etc.. Dan kan je wel met kaarten blijven strooien
 
Ingmar van der
 
20
14 september 2020 om 07:36
Ja maar waarom dat niet doen? Na 2 of 3 gele kaarten stoppen ze er vanzelf wel mee. Zeker als je ballen toont en iemand niet stopt, je gewoon z`n tweede geeft. Is echt de enige manier om hier tegen op te treden. Want het is echt bloedirritant en gebeurd veel te veel in het voetbal
 
D-Bergkamp
 
17
14 september 2020 om 07:36
@DieGelbeReds, Onana begint inderdaad teveel van zulke nare trekjes te vertonen. Tijd rekken tot op zekere hoogte is prima, dat doet iedereen. Het gaat om een grens die behaald is. En als je het doet, als keeper nota bene, in de eerste wedstrijd van het seizoen. Zorgt dat je geen kaart krijgt! Zo enorm dom.
 
JC
 
75
14 september 2020 om 07:38
Beetje vreemd dat nu Onana qordt aangehaald als voorbeeld. Even de feiten erbij, Ajax stond met 10 man, 0-1 voor, en zijn er dus bij gebaad om deze uitslag vast te houden. Onana kan het tijdrekken inderdaad erg opzichtig doen. Maar doet dit niet wekelijks. Maar wekelijks staan ploegen tegen ajax al vanaf minuut 10 tijd te rekken, met inworpen, wissels, blessures insinueren. Dan hoor ik deze Willem niet klagen,... maar diegene die het dan doen, hebben geen Ajax shirt aan, en dan mag je van Willem ineens veel meer....
 
Baabman
 
5
14 september 2020 om 08:53
Tja dan zul je nooit de cl winnen.
 
KeyboardHeld
 
16
14 september 2020 om 08:55
onana doet dit wel wekelijks, en soms wel vaker als er Europees voetbal gespeeld wordt
 
Quancios
 
9
14 september 2020 om 09:51
Ingmar van der, dat zeg je nu. Toen Warmerdam vorig jaar tegen Ajax zijn 2e gele kaart kreeg voor tijdrekken, vond iedereen het belachelijk. Het was te belachelijk voor woorden dat je een 2e gele kaart zou krijgen voor tijdrekken. Ik begin langzaam een beetje het idee te krijgen dat het nogal meespeelde dat de tegenstander van Warmerdam toevallig Ajax was. En nu een Ajax-speler tijdrekt is het een goed plan om direct een tweede gele kaart uit te delen. Bijzonder.
 
FCG95
 
1
14 september 2020 om 12:27
@quancios Het was belachelijk, omdat het anders nooit gebeurd, maar bij deze wedstrijd wel, terwijl er niet eens opzichtig (ala Onana) tijdgerekt werd. Als het consistent gebeurd ben ik het er helemaal mee eens, maar dat gebeurd niet. Dus ja, dan voel je je bijzonder genaaid als het jou wel gebeurd, vooral wanneer je in de Arena kansen lijkt te hebben.
 
DNeres
 
4
14 september 2020 om 14:06
Ga anders even lekker janken met je Ajax syndroom. Wanneer van Hanegem kritiek heeft op alles en iedereen behalve Ajax dan is van Hanegem realistisch en zodra dat over Ajax gaat lopen alle Ajax supporters te huilen. Echt zielig, je zou maar zo zijn.
 
alkatorian
 
0
14 september 2020 om 18:49
Heb DNeres weer hoor. Als Ajax wordt genoemd is het altijd een kwestie van tijd voor je je gal komt spuwen. Met name in de vorm van generalisatie. “Alle Ajax supporters”. Kap er gewoon mee.
 
afca0cbs
 
11
14 september 2020 om 07:39
Ach ja wanneer is het tijdrekken. Als er in de eerst minuut iemand rustig naar de bal loopt om uit te gooien is het geen tijdrekken, en als iemand dat in de laatste tien minuten dat dat doet is het tijdrekken. Cruijff zou zeggen, als je te laat ben, ben je niet op tijd vertrokken.
 
SpeedyAFC
 
1
14 september 2020 om 10:11
Precies, er wordt geen klok bijgehouden zoals in basketbal.
 
Prem93
 
25
14 september 2020 om 07:56
Het is ook een vreselijke keeper Onana, veel theater, veel ogenschijnlijk kleine dingen en acteerwerk. Denk dat dat ook een van de redenen is waarom hij nog steeds bij Ajax keept. (Wil al 2 jaar weg).
 
KokkieAFCA0341
 
17
14 september 2020 om 08:02
De topclubs zijn al voorzien, dan ga je geen 30+ mil aan een keeper uitgeven, bij de grote clubs doen ze namelijk net zo hard aan tijd rekken, vooral in Spanje en Italië zijn ze niet vies van alles uit de kast trekken dus je praat echt onzin
 
Prem93
 
18
14 september 2020 om 08:49
Onana is gewoon geen topkeeper. Veel foutjes en irritant gedrag, dus hij zal geen stap maken
 
ajaxf1
 
10
14 september 2020 om 09:35
Onana is geen topkeeper? Haha, ja is goed hoor. Onana is een top 10 keeper in de wereld, dan ben je een topkeeper. Kijk de laatste verkiezing er maar op terug.
 
KokkieAFCA0341
 
7
14 september 2020 om 10:01
Noem eens al die vele foutjes op dan? Gister ook weer heer en meester in de lucht, op geen fout te betrappen.. Prima dat je hem vervelend vind maar blijf dan wel objectief
 
FCVoetbal23
 
7
14 september 2020 om 08:08
Ik hoop dat we dit elke keer zullen horen wanneer tegenstanders van Ajax, PSV etc op voorsprong staan. Tegenstanders rekken meestal al vanaf minuut 1 tijd tegen deze clubs. Vervolgens krijg je dan te horen dat ze er alles aan hebben gedaan, dat ze de grote clubs uit hun ritme hebben gehaald etc.
 
Ravel
 
1
14 september 2020 om 14:27
Gewoon ajax onwaardig, Onana had wat mij betreft gewoon rood mogen krijgen wat een idioot.
 
voetbalchick
 
62
14 september 2020 om 07:19
Onana zou meteen 2x geel moeten krijgen voor dat irritante tijdrekken. Elke wedstrijd hetzelfde liedje. Wanneer hij tegen een schorsing aanloopt door het tijdrekken, leert hij het wel af. Gisteren idem. Die actie dat hij de bal niet wilde aanpakken. Gelijk af!
 
KokkieAFCA0341
 
39
14 september 2020 om 07:22
Niet zo zeuren, elke club rekt tijd, dat is niks nieuws
 
voetbalchick
 
64
14 september 2020 om 07:25
Alleen doet Onana het altijd op een vreselijke irritante manier.Ook nog is opzichtig... Daar zou gewoon keihard tegen opgetreden moeten worden
 
KokkieAFCA0341
 
8
14 september 2020 om 07:35
Dan moet je tegen elke vorm van tijd rekken optreden, zodra clubs de kans krijgen gebruiken ze elke manier van tijd rekken
 
Master D
 
11
14 september 2020 om 07:29
Kuipers gaf geen 2e gele kaart aan Padt probeer geen situaties te beschrijven, waar je schijnbaar geen idee hebt wat er gebeurde, wat de aanleiding was en wie er allemaal wel of niet bij betrokken waren. Een keeper die de tijd neemt bij uittrappen, goh daar hebben topclubs doorgaans geen last van.
 
Rochus
 
21
14 september 2020 om 07:36
Een groot deel nog wel. Laat Onana gisteren dit 10 keer 10 extra seconden hebben gedaan (en dan is het echt veel). Dan praat je over nog geen 2 minuten op 90 minuten. Valt dan wel mee. Dat de keeper va Sparta al in de eerste minuut hiermee begon hoor ik niemand meer over.
 
D-Bergkamp
 
6
14 september 2020 om 07:38
@Rochus, we mogen Onana gerust veroordelen om zijn stommiteit. Het tijd rekken doet iedereen, alleen hij vangt in zijn eerste competitie wedstrijd een hele domme en hele onnodige gele kaart. Gewoon dom!
 
ninjakai
 
0
14 september 2020 om 10:31
Nee hoor werkte uitstekend. Let maar op Ajax gaat dit vaker doen. Echt heel veel vaker. Daar mag Willem die moedige rode kaart voor bedanken. Geloof me maar, alles maar dan ook alles gaat uit de kast getrokken worden. Kaarten aansmeren, tijdrekken, irriteren, schwalbes. Let maar op. De eerste 45 minuten deed Ajax het nauwelijks. In de 2e helft ging er een schepje bovenop en stonden de tegenstanders van Anthony op geel. Speelde Sparta met meer wanhoop dan plan en verliep de wedstrijd naar wens voor Ajax. Over 17 wedstrijden waar tegenstanders het bloed onder de nagels vandaan is gehaald is het een mooi moment om terug te denken aan die moedige rode kaart. Die zorgde er namelijk voor dat Ajax een hele hoop naïviteit in een klap kwijt is en zeer wijze lessen heeft getrokken uit de dubbele confrontatie met Getafe....
 
Dr. Duck
 
6
14 september 2020 om 07:24
Juist, gewoon veel sneller bestraffen, dsn lost dit probleem zich zelf snel op. Idem voor bal weg trappen, gooien of voor de bal gaan staan bij een vrije trap.
 
sportweek86
 
68
14 september 2020 om 07:30
Dan stond Ajax na 10 minuten al tegen 10mman te voetballen. Van Leer zou er dan namelijk al afgestuurd zijn. Ik ben voor deze regel, want hier zou Ajax veel vaker profijt van hebben dan welke eredivisie club dan ook.
 
AjaxxxLove
 
0
14 september 2020 om 09:18
Blij dat jij geen scheidsrechter bent. Misschien iedere tegenstander van Ajax bij voorbaat met 10 man laten beginnen, aangezien je er donder op kan zeggen dat ze vanaf minuut 1 gaan tijdrekken?
 
SpeedyAFC
 
0
14 september 2020 om 10:12
Speciale regels voor de keeper van Ajax? Het moet niet gekker worden.
 
DieGelbeReds
 
28
14 september 2020 om 07:21
Onana is op het vlak van tijdrekken gewoon een enorme spreekwoordelijke ezel. Hij doet het keer op keer zo ontzettend opzichtig, oliedom. Heeft in een interview ook al eens gegeven dat hij het gewoon blijft doen. Tijd voor een harde regel die conseqeuent moet worden nageleefd. Eerste keer is een vermaning/waarschuwing en een halve minuut extra speeltijd. Tweede keer is zonder pardon geel + 1 minuut en de derde keer is direct geel-rood met 2 wedstrijden schorsing. Zal Onana het dan leren? Ik betwijfel het, het is een zeer vervelend onderdeel van zijn spel.
 
Rvt212
 
0
14 september 2020 om 09:14
Elke keer tijd erbij optellen gaat echt niet werken, je gaat dan naar wedstrijden van 15 minuten kijken+ je kan er voordeel uithalen door het zelf te doen als je achterstaat. Je kan veel beter voor zuivere speeltijd gaan.
 
AadHandgranaat
 
18
14 september 2020 om 07:22
Punt is dat die je die eerste gele kaart veel eerder moet geven, al na de tweede keer tijdrekken. Zo heeft het geen zin
 
DieGelbeReds
 
4
14 september 2020 om 07:31
@Aad, eens. In mijn amateurteam speelt een spits die standaard opzichtig meetelt met zijn vingers en stem. Komt soms tot twintig... tenenkrommend.
 
soccersupp
 
3
14 september 2020 om 09:58
Klopt, dan had Sparta hem na een kwartier al gehad en was er sprake van consequent fluiten. Nu deed Sparta het tot ze achterkwamen en hadden ze er op dat moment voordeel van, toen ajax op voorsprong kwam werd het een nadeel. Een scheidsrechter moet gewoon consequent zijn. Jammer dat in het voetbalzone artikel niet vermeld wordt dat van hanegem ook zegt dat ajax verdiend gewonnen heeft. Dat plaatst het geheel toch in een ander licht.
 
Master D
 
19
14 september 2020 om 07:25
Al die wissels nog wel. Sparta heeft vaker gewisseld hoor. Ajax heeft na rust welgeteld 1x gewisseld op een moment dat Sparta zelf geen spelers in bracht. Wat is daar veel tijd verloren gegaan zeg. Sparta zelf geen moer gedaan met die man meer en dan zeuren dat je meer van de scheidsrechter verwacht had. Wellicht had Sparta iets meer moeten doen dan enkel domme krachten als Gravenberch en Beugelsdijk erin te gooien.
 
DieGelbeReds
 
3
14 september 2020 om 07:37
@Master D, volgens mij doelt Willem met die opmerking op wissels als geheel. Die opmerking is niet tegen Ajax gericht. Valt me zelf overigens ook vaak op dat wissels nog steeds leiden tot een kortere speeltijd. Gewoon standaard een halve minuut bijtellen per wissel is vaak al te moeilijk blijkbaar. Zie je in vrijwel elke wedstrijd terugkomen.
 
Master D
 
17
14 september 2020 om 07:46
Willem richt sowieso alles tegen Ajax. Vorig jaar liep hij nog te zeuren dat een 2e gele kaart voor tijdrekken lachwekkend was en dat iedere club dat deed. Echter als Onana het doet, dan stoort het hem pas. Dus sluit niet uit dat hij het specifiek over deze wedstrijd had qua wissels. Overigens duurt niet elke wissel een halve minuut. In de 84e minuut waren er bijvoorbeeld 3 wissels, het spel heeft geen anderhalve minuut stil gelegen. Sowieso duren wissels als je haast hebt (zoals Sparta gisteren) geen halve minuut. Maximaal 2 minuten kostte de wissels in de 2e helft bij elkaar. Voor de rest na rust geen moer gebeurd, dus 4 minuten is niet zo heel gek. Had er ook 5 van kunnen maken, maar dan ben je er wel. Al die heisa om 1 minuut te weinig blessuretijd, het is mij wat.
 
DieGelbeReds
 
12
14 september 2020 om 07:51
"Al die heisa om 1 minuut te weinig blessuretijd, het is mij wat." Tsjah, ik kan mij de reacties na bijvoorbeeld Ajax - Spurs nog goed herinneren. Minuut te véél bijgetrokken? Ik denk dat het in deze situaties altijd enorm veel uitmaakt naar welke club je voorkeur uitgaat. Dat is bepalend voor de mate waarin je je ergert aan dit soort praktijken.
 
Master D
 
3
14 september 2020 om 08:02
Ik kan alleen voor mijzelf reageren en ik heb mij niet gestoord aan de blessuretijd tegen Spurs. Wel aan de slechte wijze hoe Ajax het uitspeelde. Bijvoorbeeld Tadic die een kansloze bal gaf op de achterlijn in blessuretijd, in plaats van voor de hoekschop te gaan. Dat geneuzel dat Ajax door het tijdrekken van Onana is uitgeschakeld vind ik dan ook lachwekkend. Heb heel veel dingen mis zien gaan, niet alleen het tijdrekken van Onana. Maar mag ik concluderen dat je het met mij eens bent, dat het tijdrekken van Onana gisteren weliswaar tijd gekost heeft, maar ook weer niet dermate dat je 3 minuten of meer had moeten bijtrekken?
 
DieGelbeReds
 
1
14 september 2020 om 08:57
@Master D, die conclusie mag je inderdaad trekken in zijn algemeenheid vind ik wel dat er veel strenger moet worden opgetreden tegen tijdrekken. Ongeacht speler of club. Onana is natuurlijk een sprekend voorbeeld omdat hij het standaard op een oliedomme manier doet, echt de overtreffende trap in mijn ogen haha.
 
Lunny
 
22
14 september 2020 om 07:25
De ideale schoonkinderen zijn ook alweer vroeg wakker. Ja het irritant, vervelend en maar bestraft worden, maar we moeten niet doen alsof alleen Onana dit doet, alsof alle andere clubs zo braaf zijn...
 
HijNiet!
 
12
14 september 2020 om 07:30
Niemand doet alsof Onana de enige is.
 
rikas1
 
12
14 september 2020 om 08:14
Het is wel pas een punt als Onana het doet, dan schreeuwt iedereen ineens moord en brand. Gewoon soelregels aan gaan passen en na zuivere speeltijd gaan. Dan maar 2x 30 min.
 
De.TheKing
 
13
14 september 2020 om 08:27
Alleen doet niemand het zoals Onana doet. Zo’n actie met beugelsdijk of dat expres tegen z’n eigen paal lopen en dan gaan liggen heb ik een tijdrekkende keeper nog nooit zien doen. Vind het des te prachtiger dat hij schuldig is aan het mislopen van de CL finale.
 
ajax1812
 
5
14 september 2020 om 09:01
Onana is alles behalve schuldig aan het mislopen van de finale. Ik vind eerder dat het de Ligt en Magallan zijn die de grootste fouten gemaakt hebben
 
bakkert
 
76
14 september 2020 om 07:29
Zoals gewoonlijk weer lachwekkend van van Hanegem. Dit beschrijven in een column omdat de keeper van Ajax het een keer doet, terwijl dit iedere wedstrijd gebeurd bij alle teams. Sterker nog: zoek voor de grap de column van vorig jaar is op van Ajax-Groningen. Zijn eigen woorden: iedere ploeg doet aan tijdrekken en de 2e gele kaart voor tijdrekken daar was lachwekkend. Het lachwekkende aan deze situatie is dat keepers van pakweg Sparta, Groningen, etc. dit vanaf minuut 1 doen als ze tegen Ajax, Feyenoord of PSV spelen. Zo ook gisteren, maar omdat het dan nog in de eerste helft is hoor je er niemand over.
 
Stefandefree
 
23
14 september 2020 om 08:02
Zoals gewoonlijk weer kortzichtige reacties op de column zodra het over Ajax gaat. Hij bepleit niet het geven van kaarten, zoals vorig seizoen die compleet uit de lucht gegrepen tweede voor Warmerdam, maar het bijtellen van extra blessuretijd ter compensatie.
 
bakkert
 
22
14 september 2020 om 08:16
Stefandefree: ja ik lees dat die dat in deze column noemt en dat is mijn punt, dit zei die vorig jaar, ook in een column, dan weer niet. Hij heeft 2 columns geschreven over tijdrekken en Ajax binnen 1 jaar tijd. Zijn punten in column 1, die na Ajax-Groningen: belachelijk dat er een tweede gele kaart (dus rood) viel voor tijdrekken, want ieder team doet dat dus waarom dan opeens nu wel geel trekken? Verder heeft die Kuipers compleet afgezeken, omdat hij dus wel optrad en, voor mij, het grappigste is dat hij geen woord heeft gerept over Padt, met zijn schoenenwissel en tijdrekken. Geen woord over extra minuten bijtrekken, maar juist een column waarin het tijdrekken wordt gebagatelliseerd en waarin de scheidsrechter vooral de pisang was. Column 2: belachelijk wat Onana doet en belachelijk dat de scheidsrechter niet 4-5 minuten extra bijtelt en optreedt tegen het tijdrekken. 2 columns, 1 jaar, 2 meningen is hypocriet.
 
Gerben1978
 
2
14 september 2020 om 08:18
En als er niet over wordt gepraat of geschreven dan blijven wij tijdrekken. Tuurlijk er zijn ook keepers van andere clubs die tijdrekken alleen Onana heeft er wel erg patent op. Dat jij meteen in de verdediging schiet en dit zelfs lachwekkend vindt is vreemd. Iedereen wil toch dat het spel sneller wordt en dit is een totaal logisch redenering dat als je als ploeg zuivere speeltijd ontneemt dat je het na 90 min weer bijtrekt. Daar kan niemand het toch mee oneens zijn??
 
Benzema.
 
9
14 september 2020 om 07:35
Het wordt tijd dat er eens opgetreden wordt tegen dit spelbederf. En ja, dit gebeurt bij iedere club. Maar Onana spant echt te kroon en moet er maar eens gewoon een keer vanad gestuurd worden.
 
Pablonino
 
1
14 september 2020 om 07:36
Scheidsrechters zijn vaak te laf. Een gele kaart is eigenlijk het enigste wat ze durven te geven, want een 2e gele zou wel heel dapper zijn. Daardoor wachten ze vaak vrij laat met die gele kaart geven zodat ze niet zo snel in de situatie komen om iemand een tweede te kunnen geven. Dan gaan ze eerst 20 minuten bij elke doeltrap op hun horloge wijzen, terwijl als je gelijk geel geeft, ben je er vaak gelijk vanaf. En met andere spelletjes, zoals een keeper die na een achterbal nog even zogenaamd boos word op een verdediger. Of de bal kwijt of een 2e bal pakken. Die zijn ook frustrerend. Dan denk je scheidsrechter, heb je dit echt niet door? Of wil je het niet zien.
 
DieGelbeReds
 
2
14 september 2020 om 07:41
@Pablonino, vreemd eigenlijk toch? Want er is geen enkele discussie dat een tweede handsbal of overtreding tot een tweede gele kaart kan leiden. Waarom tijdrekken dan niet? Ik ga heel hard juichen voor de eerste scheidsrechter die gewoon een keeper zonder pardon van het veld stuurt na twee keer tijdrekken.
 
Pablonino
 
1
14 september 2020 om 07:58
Lijkt mij ook ja. Als je het na die gele kaart nog niet hebt geleerd, kunnen ze ook niet klagen na die tweede. Maar goed aan de andere kant, ben wel bang dat het wel weer heel veel willekeur mee brengt.
 
Rvt212
 
1
14 september 2020 om 09:20
Kuipers deed het vorig jaar bij warmerdam dat is dan geen keeper maar het is al zeker gebeurd, alleen toen sprak iedereen er schande van omdat iedereen aan tijdrekken doet
 
Pablonino
 
1
14 september 2020 om 09:43
Ja precies. Die scheidsrechter deed het prima, maar dan moet elke scheidsrechter het gaan doen. Of voor het seizoen aangeven hoe ze met tijdrekken om zullen gaan maar blijft alsnog lastig om dat consequent te doen.
 
Adzevedo
 
15
14 september 2020 om 07:39
De ironie wilt dat het aantal wedstrijden dat Ajax slachtoffer van tijdrekken is een veelvoud is van de keren dat Ajax zelf bezig is met het vertragen. Sparta begon zelf ook pas na de 0-1 tempo te maken, dan moet je ook niet zeuren dat Ajax met 10 man precies dezelfde strategie hanteert als waar je zelf mee start. 4 min was natuurlijk te weinig, 6 had hij er zeker moeten bijtrekken. Hoewel gezien de zwakke aanval zelfs een kwartier waarschijnlijk niks zou uithalen. De rode kaart voor Nico vond ik veel te zwaar, maar goed dat krijg je helaas met regels die in grote mate van interpretatie afhangen. Blij met de 3 punten en op naar de volgende horde.
 
ajax1812
 
0
14 september 2020 om 09:03
Van Leer begon zelfs in de 2e minuut al door 40 seconden met de bal aan de voet te lopen...
 
juweel
 
0
14 september 2020 om 10:51
met de bal aan de voet lopen, dat is niet strafbaar, dan had hij dus gewoon geen goede afspeel mogelijkheid, en werd er door de tegenstander geen druk gezet, al loopt hij dan 10 minuten met de bal aan zijn voet dan is er nog niks strafbaars waarvoor hij een kaart kan krijgen
 
ajax1812
 
0
14 september 2020 om 14:13
Dat zal best, maar tijdrekken is het wel.
 
Isco24
 
10
14 september 2020 om 07:40
Onana is in veel dingen goed, maar in tijdrekken is hij misschien wel de slechtste keeper die ik ooit heb gezien. Hij ving een bal in zijn eigen 6 meter gebied, keek naar achteren waar de (voor hem) linkerpaal stond, liep daarnaartoe, zachtjes tegenaan en ging liggen alsof een stier hem zojuist van achteren had getorpedeerd. Een scheidsrechter heeft geen ballen als hij meer tijd bij trekt, een scheids heeft pas ballen als hij zulke spelers gewoon een tweede geel daarvoor geeft. Zulke gedragingen zijn in mijn ogen net schwalbes, dus mogen op die manier beoordeeld worden. Het wordt tijd voor een aanpassing dat een keeper blijkbaar geen 2x geel mag krijgen..
 
Zytto34
 
0
14 september 2020 om 10:38
Isco24: dat is geen tijdrekken, want de bal is in het spel.
 
Zytto34
 
1
14 september 2020 om 10:39
Dus daar kan je niet 3 minuten extra voor bij trekken.
 
juweel
 
1
14 september 2020 om 10:53
maar als hij de bal vast blijft houden wel, want een keeper mag de bal niet zo lang in zijn handen houden.
 
Isco24
 
1
14 september 2020 om 11:29
Hij doet alsof hij vreselijk hard geraakt is, terwijl hij zelf heel zachtjes tegen de paal aanloopt. Oftewel schwalbe, in de regels is dat geel. En zoals Juweel terecht aangeeft, mag je maar 6 seconden de bal in je handen houden.
 
chandler
 
5
14 september 2020 om 07:42
Ik vind alle reacties erg overdreven. Sinds Spurs ligt Onana onder een vergrootglas en gaat men na 3 seconden al spreken van ernstig tijdrekken. Ook gisteren viel het wel mee,tuurlijk hij nam zn tijd maar dit zie ik heel veel keepers doen.
 
DeVisser
 
7
14 september 2020 om 07:53
Ben ik de enige die blij was dat er eindelijk.weer voetbal was... Wat een zeikvolk kunnen Nederlanders toch zijn!!! Onana was best vervelend maar mensen wel overdreven hoor...
 
NickDoppenberg
 
2
14 september 2020 om 08:14
Van Hanegem is een gewaardeerde man, alleen als het om Ajax gaat dan is hij op zijn best. Dan komt zijn Rotterdamse ontevredenheid naar boven. Misplaatste gezeik. Zonde want verder is hij sterk met zijn pen. Alleen de meeste gevallen, let op niet altijd dus, als het om Ajax gaat kan meneer zijn frustraties niet voor zich houden. Valt beetje op en is nogal treurig.
 
AFCAXX
 
3
14 september 2020 om 08:19
Ik irriteer me er ook aan, je speelt met Ajax tegen Sparta. Zou niet nodig moeten zijn. Daarbij is t gewoon heel vervelend om naar te kijken
 
ajax1812
 
1
14 september 2020 om 09:08
Dat zal best, maar het is wel de eerste competitiewedstrijd die al 4 jaar niet gewonnen is. Dan ga je er op gegeven moment alles aan doen om te winnen, zeker als je met 10 man staat voor 60 minuten en maar met 1-0 voorstaat. Allemaal leuk en aardig dat Ajax een beter team heeft, maar ook het betere team kan een keer een off-day hebben. Ik weet nog bij Getafe dat er werd gezegd dat het bij het spelletje hoorde en dat de ajacieden die erover zeurde zich niet zo aan moesten stellen, want ajax was gewoon niet goed genoeg. Nu gebeurd precies het omgekeerde en is het spelbederf, moeten ze Onana maar wegsturen en is het te schandalig voor woorden. Ga toch weg man, hypocrieten.
 
AFCAXX
 
4
14 september 2020 om 09:27
Zoals Gatafe speelde vond je zelf ook vreselijk neem ik aan? Ik zou echt niet willen dat mijn club zo speelt. Dan maar een overwinning minder. Daarbij is het maar de vraag of je er echt aan wint. Ajax moet gewoon lekker voetballen en is geen club die er bij gebaat is dat t spel de hele tijd stil ligt.
 
ajax1812
 
0
14 september 2020 om 09:34
Tuurlijk was het niet leuk om te zien, maar ik snap wel waarom ze het deden.
 
AFCAXX
 
1
14 september 2020 om 09:54
Ik ook, maar dat wil nog niet zeggen dat ik wil dat mijn club hetzelfde doet. in tegendeel.
 
Moridin
 
7
14 september 2020 om 08:23
Dat tijdrekken vind ik een beetje zeikerig, dat doet iedereen. Ik vind het wel goed dat die dwaze Tagliafico een keer aangepakt werd. Die gast staat week in week uit om zich heen te schoppen en trappen. Je merkt aan de reacties dat ze bij Ajax niet gewend zijn dat ze daar een keer gewoon volgens de regels een kaart voor krijgen.
 
ajax1812
 
4
14 september 2020 om 09:09
Omdat dit ook gewoon geen rode kaart was, moet hij zijn hand maar in z'n reet stoppen dan? Tuurlijk had hij er vorig seizoen wel eens een keer af gemoeten, ben ik helemaal met je eens, maar dat staat toch volledig los van deze actie? Het is een seizoen verder en in de voetbalwereld werken we niet met compensatiegedrag.
 
PaulR_1982
 
0
14 september 2020 om 08:31
En alweer de volgende column van Feyenoord-man Van Hanegem over Ajax....
 
hanniec
 
3
14 september 2020 om 09:00
Helemaal mee eens die onana is af en toe meer clown dan keeper. Terwijl hij erg goed kan keepen maar hou het daarbij
 
RedBaron
 
0
14 september 2020 om 09:20
Gelukkig Nu weten we dat het seizoen weer echt is begonnen. Als Van Hanegem in zijn column weer gaat klagen over Ajax en alle samenzweringen van de Knvb, de scheidstrechters , de media, de Fifa, Poetin en Trump om Ajax te bevoordelen.
 
 
1
14 september 2020 om 09:22
Tijd rekken loont. Daarom doen ze het. Onana is wel een vrij irritante uitschieter met z'n gedrag, maar waarom zou die stoppen. Je krijgt maximaal 1 gele kaart en er wordt nooit evenredig veel tijd bij getrokken. Gewoon bij iedere keer dat je opzichtig treuzelt geel en 2 minuten blessuretijd erbij. Dan stopt het binnen een week of 2.
 
BertBert
 
3
14 september 2020 om 09:24
Door die actie onana hebben ze de finale van de CL ook gemist
 
ajax1812
 
2
14 september 2020 om 09:35
Nee, dat komt niet door de actie van Onana. Als De Ligt niet als een blind paard naar voren was gerend was de 2e goal nooit gevallen en als Magallan niet als een blinde stond te verdedigen was de 3e goal ook niet gevallen.
 
Tygo82
 
0
14 september 2020 om 10:14
Dat tijdrekken irriteert mij al jaren. Nu Onana het doet wordt het breed uitgemeten. Ajax stond natuurlijk wel met 10 man al was het, met alle respect, Sparta. Wat mij betreft elke keeper 1 keer waarschuwen daarna gelijk geel. Hetzelfde geldt voor zo'n ingooi die eerst door het halve team lijkt te worden ingegooid.
 
nederland79
 
0
14 september 2020 om 10:19
gewoon officiële speeltijd, ben je van alles af
 
Pablonino
 
0
14 september 2020 om 10:43
Officiele speeltijd lijkt mij ook niks. Ik ben bang dat je daarmee zoveel snelheid uit het spel haalt. Dan ligt het spel nog langer stil. Verdedigende teams die het zwaar hebben zullen dan veel meer rust gaan pakken. Als het dan toch niet meer uit maakt, goed gebruik van maken.
 
curtazimo
 
0
14 september 2020 om 10:48
Dat Onana geel krijgt voor tijdrekken kan ik begrijpen, maar het moment vind ik raar; waarom geel als hij de bal van Beugelsdijk niet aanpakt...
 
AFCAXX
 
1
14 september 2020 om 10:53
Die straftijd die Onana kreeg tegen Tottenham was een topoplossing. Jammer dat het maar 1 keer gedaan wordt en dan net in die wedstrijd.
 
Jaapvan Haafte
 
4
14 september 2020 om 10:57
Ik kan niet wachten tot Willem begint over de 30 wedstrijden per seizoen waarin de tegenstander vanaf minuut 1 aan het tijdrekken is en alles doet om tempo eruit te halen. Daar wordt namelijk ook pas in de 89e minuut iets aan gedaan. Maar dan horen we alleen, logisch, clubs zijn minder goed, blabla. Maar als je met 10 -11,5 staat mag het niet? Selectieve verontwaardiging noemen ze dat.
 
ViscaCatalunya
 
0
14 september 2020 om 11:07
Van Hanegem is een sympathieke man, maar de naam Ajax werkt als een rode lap op een stier bij hem. Hij verliest al zijn objectiviteit als het om Ajax gaat.
 
feyrus
 
0
14 september 2020 om 11:20
Simpele oplossing voor al deze irritaties is om zuivere speeltijd van 2x 25 minuten of 2x 30 minuten in te voeren. Je zou voor de grap eens moeten tellen hoeveel minuten per wedstrijd niet daadwerkelijk gevoetbald wordt en na de invoering van de VAR is het alleen nog maar erger geworden. Bij talloze sporten wordt zuivere speeltijd al gehanteerd en er is toch geen duidelijke reden waarom je het niet zou doen.
 
Pablonino
 
0
14 september 2020 om 11:31
Ik ben vooral bang dat je echt tempo uit de wedstrijd haalt. Dat gebeurd nu ook wel maar dan kan je echt gewoon alle tijd gaan nemen. Verdedigende ploegen zullen alles op het gemak doen om weer rustig op adem te kunnen komen. En als het spel vaker en langer stil ligt ben ik bang dat het kijkplezier ook achteruit gaat.
 
Apeldoorner
 
0
14 september 2020 om 12:20
Ik hou er ook totaal niet van. Daar mag Onana van mij ook wel mee kappen. Alleen ben ik bang dat de scheidsrechter voor veel dingen wat Onana gisteren deed niet veel aan kan doen. Onana doet het wel op zo'n manier dat het nog net binnen de marge valt zeg maar. Het is gewoon irritant gedrag waar ik me ook aan stoor als bijvoorbeeld Padt vanaf minuut 1 tijd rekt tegen Ajax. Zo'n bal niet willen aanpakken van Beugelsdijk is gewoon sneu maar Onana denkt echt dat hij zijn ploeg daarmee helpt.
 
Harry Jacobs
 
0
14 september 2020 om 14:27
Ik had meer moeite met het arrogante gedrag toen een speler van sparta hem de bal aanreikte. Hij deed net of ie vies van hem was en nam de bal niet aan. Daar toonde hij geen greintje respect voor zijn tegenstander. Smerige arrogante houding van Onana.
 
GrillMaster
 
0
14 september 2020 om 14:56
Volledig eens met Van Hanegem. Iedereen die een beetje eerlijk is zag dat 4 minuten belachelijk was. Had minstens 10 minuten erbij moeten trekken. Ook als ajax supporter zou je je schamen voor zo'n keeper die tijd gaat rekken tegen Sparta, met alle respect! Lachwekkend gewoon.
 
Ome_Jan2.0
 
0
14 september 2020 om 16:35
Ben het wel met Willem eens. Het gedrag van Onana was een behoorlijke ergernis om te zien(ook voor de neutrale toeschouwer). Maar na die goal was de wedstrijd dood. Wat heeft Ajax nou laten zien? Sparta viel ook tegen. Ajax was Maar het klieren en tijdrekken. Jammer dat Sparta er ook niet veel van bakte, want bij een 1-1 was het iig wat spannender geworden maar ik had het gevoel dat ik net zou goed de tour had kunnen kijken of de F1. Mss zuivere speeltijd invoeren bij de knvb? Stadion klok stil zetten net als bij ijshockey.
 
Stephan 1976
 
0
14 september 2020 om 19:13
Je moet weten hoe je tijd rekt. Hij doet dit gewoon niet goed. Is jammer van die gele kaart, want was gewoon niet nodig geweest. Dat is overigens wel een verschil tussen een wereld keeper en een goede keeper. Een wereld keeper krijgt in zijn carrière misschien 1 keer een gele kaart voor tijd rekken en Onana. Meerdere per seizoen. Maar ja voor Ajax is hij voor de rest een prima keeper
 
AFCA_Babel
 
0
15 september 2020 om 13:07
Moet eerlijk zeggen dat ik me er zelf ook aan stoor.. Onana moet gewoon eventjes normaal doen.. En het lijkt mij toch wel dat hij heeft geleerd van de wedstrijd tegen Tottenham.. Niet beginnen te ouwehoeren nou hè Dreetje..