Van Praag woest door 'sneaky spel' van AZ rond Champions League-ticket
Woensdag, 12 augustus 2020 om 06:52

AZ ging deze week 'gewoon' in de koker tijdens de loting voor de tweede voorronde van de Champions League en werd gekoppeld aan Viktoria Plzen. De Alkmaarders meenden recht te hebben op het beste Europese ticket voor Nederland, daar er in het afgebroken Eredivisie-seizoen twee keer gewonnen werd van Ajax, maar vingen bot bij de KNVB en de UEFA en besloten niet meer naar het CAS te stappen. Michael van Praag doet in gesprek met het Algemeen Dagblad uit de doeken dat AZ een 'sneaky spel' heeft gespeeld en is woest over de handelswijze van de Alkmaarders.

Ajax en AZ eindigden in punten gelijk, maar de Amsterdammers hadden een beter doelsaldo en krijgen derhalve het beste Europese ticket. Dat geeft recht op deelname aan de groepsfase van de Champions League, tenzij Olympique Lyon de huidige editie nog weet te winnen. AZ stapte naar de UEFA en dat kan Van Praag begrijpen, alleen vindt hij dat er 'stiekem' gehandeld is. De voormalig KNVB-voorzitter en huidig bestuurslid van de UEFA stelt dat zijn integriteit in twijfel is getrokken door achter zijn rug om te klagen bij de Europese voetbalbond. "Schijnbaar puur bedoeld om mij in diskrediet te brengen. Een heel sneaky spel."

Dat AZ al contact opnam met de UEFA terwijl er nog gesproken werd met Ajax en de KNVB over de afwikkeling van het 'coronadossier', vindt Van Praag slinks. "Ik moest dat zelf ook in de krant lezen", zegt de voetbalbestuurder. Van Praag stelt kwesties tussen Nederlandse clubs en de KNVB van 'een afstand te bezien'. "Maar ik werd hier vanuit het buitenland op aangesproken. Collega's vroegen of dat in Nederland altijd zo ging, dat clubs de UEFA stiekem benaderen, achter de rug van de nationale bond en collega-clubs om. En hoe het kwam dat ik er niets vanaf wist."

Aad de Mos blikt vooruit op nieuwe Eredivisieseizoen: 'Ajax wordt niet zomaar kampioen'

Van Praag heeft AZ-directeur Robert Eenhoorn vervolgens een privémail gestuurd, waarin hij uitlegde dat hij de handelswijze niet netjes vond en het idee had dat het contraproductief werkte. "Blijkbaar zagen Eenhoorn en de juridisch adviseur van AZ (Karim Aachboun, red.) wel brood in dat mailtje. Ze grepen het aan om te suggereren dat ik de UEFA-regels had overtreden. Die regels stellen dat een UEFA-bestuurslid zich niet met een zaak tussen een club en een nationale bond mag bemoeien, wanneer die persoon aan één van die partijen verbonden is."

Hij is van mening dat dit niet 'bemoeien' was, omdat er geen sprake was van het indirect of direct beïnvloeden van de UEFA of de KNVB. De privémail van Van Praag belandde op de burelen van de UEFA om 'een juridisch voordeeltje te halen, en hem een belangenconflict in de schoenen te schuiven'. Later lekte het ook uit naar Quote, waarna Aachboun het ook noemde tegenover het Algemeen Dagblad, Het Parool en het Noordhollands Dagblad. "Steeds werd suggestief mijn Ajax-verleden erbij gehaald. Steeds werd gesuggereerd dat ik de kwestie op bondsniveau zou beïnvloeden en manipuleren." Zelf koos Van Praag er bewust voor om zich niet uit te spreken voor het pleit beslecht was. "AZ heeft me in mijn eer aangetast op een manier die ik echt niet vind kunnen."

"Ik stuur één persoonlijke mail aan Eenhoorn - en AZ speelt 'm stiekem door naar de UEFA én aan Quote. Wat zijn dat voor streken? Bel me gewoon op als je het niet met me eens bent! Speel open kaart", gaat Van Praag verder. Hij heeft daarna nog een mail gestuurd aan Eenhoorn, waarin zijn handelswijze kwalijk noemde en hem adviseerde om contact op te nemen met UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin. "Hij antwoordde dat hij er lopende het proces niet op wilde reageren, maar er daarna zeker op terug zou komen. Nou dat hoeft van mij niet meer. De feiten spreken voor zich. Het zegt alles dat de UEFA niet eens formeel heeft gereageerd op AZ, maar gewoon de loting heeft uitgevoerd voor de voorrondes. Ze vonden het een non-story, blijkbaar."

Meer nieuws
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: NEC - AZ
4
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: PEC Zwolle - Heracles Almelo
0
   
11:13
11:13
Topscorer Lionel Messi leidt Inter Miami met twee goals en assist naar zege
2
   
11:00
11:00
Pak 3x je inzet als Uitblinker Saka scoort tijdens Tottenham Hotspur-Arsenal!
0
   
10:29
10:29
Kraay jr. reageert op overstap Slot: 'Ik begrijp hier niets van, lachwekkend!'
11
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (191)

 
Eagles
 
97
12 augustus 2020 om 07:07
Haha, AZ is echt over lijken gegaan om het voor elkaar te krijgen. Jammer voor hen dat de Uefa er nauwelijks op gereageerd heeft. Inderdaad een beetje laf, maar goed..wie niet waagt....
 
Ruud_AZ
 
133
12 augustus 2020 om 07:18
Mooi verwoord, iemand geloven op zijn gekleurde bril. Van Praag kan zich beter met andere dingen bemoeien, maar omdat hij Az niet met hem contact heeft opgezocht, gaat meneer om zich heen slaan. Kom op zeg, je wilt toch een zo'n neutrale partij hebben ipv een gekleurde bril.
 
olevoorpsv
 
46
12 augustus 2020 om 09:10
Ik vind het eigenlijk prima dat AZ elke legale regel en manier probeert om hun gelijk te halen. Je bent een sportieve organisatie dus je moet met zijn allen streven naar het hoogst haalbare. Ook de spelers mogen van het bestuur verwachten dat zij vechten voor een CL plaats. Ik begrijp ook eigenlijk niet hoe je hier tegen kan zijn of anders mag verwachten.
 
JC
 
37
12 augustus 2020 om 09:28
@ruud_azhet gaat om de manier van handelen bij van Praag, niet om het niet communiceren. Als AZ de mail van van Praag binnenkamers had gehouden was er niet veel aan de hand. Maar ze reageren niet op de mail, maar leggen hem wel bij de Uefa neer (de werkgever van van Praag) om te proberen hem een oor aan te naaien. Daarnaast leggen ze de mail bij Quote, het Parool en het AD neer. Dat steekt hem, en terecht! Heeft totaal niet met ego's te maken. Maar hoe je met elkaar omgaat. Als ik AZ was, zou ik na deze story maar afscheid nemen van die juridisch adviseur , die heeft net alle feiten verkeerd in geschat en heeft de club meer schade toebedeeld dan wat opgeleverd.
 
Ruud_AZ
 
13
12 augustus 2020 om 09:54
@jc, hij had zich er nooit mee moeten bemoeien vanaf het begin al niet. Zijn functie is niet de geschillencommissie.
 
pinko
 
20
12 augustus 2020 om 10:54
Gewoon toegeven dat AZ een smerig spelletje heeft gespeeld, dringt bij sommige supporters blijkbaar niet door. Dan heb je geen boter, maar kilo’s kaas op je hoofd. In alle openheid, volgens Eenhoorn. Als je over een slechte grap spreekt... Dan rest de vraag: wat heeft AZ nu eigenlijk helemaal bereikt in zowel Nederland als bij de Uefa? Kun je die vraag positief beantwoorden??
 
feye88
 
1
12 augustus 2020 om 10:56
Olevoorpsv. eens. Net als Feyenoord met die jurist. Daar is dan kritiek op maar ik denk alleen maar dat het verstandig is. Als club moet je je winst pakken
 
Musi26
 
2
12 augustus 2020 om 16:25
Haal het woordje sportief maar weg, want op basis van sportieve gronden hadden ze verloren. Ik denk dat die advocaat az gek heeft gemaakt en helaas is AZ hierdoor de grote verliezer. Veel mensen die een gun factor voor az hadden, maar niet meer hebben door de stap naar de uefa.
 
Dari01
 
0
14 augustus 2020 om 14:45
ja want met de gun factor win je titels
 
AZE/CHE 4 EVER
 
101
12 augustus 2020 om 07:27
Wat AZ heeft gedaan is niet chique, maar deze man moet zich niet groter voorstellen dan hij is. Alsof AZ even bij hem om toestemming moet vragen voordat ze een klacht indienen bij de UEFA.
 
Eagles
 
71
12 augustus 2020 om 07:44
Dat is natuurlijk ook typisch van Praag. Die man is op z’n pik getrapt en stapt nu naar de media. Vind ik wel vermakelijk overigens, zo een incompetente kerel die op basis van zijn gekrenkte ego zich continu in de problemen werkt, of aandacht naar zich toe trekt.
 
Tipptopp
 
82
12 augustus 2020 om 08:07
Lee’s anders het stukje nog eens. Van Praag geeft aan dat hij er niets op tegen heeft dat men het probeert. Hij beklaagt zich over de handelswijze en communicatie die AZ daar bij gebruikt. Hij geeft vervolgens zijn beeld daarover. Die gaat ook over zijn persoon. Wat mij vooral opvalt: Dit is de zoveelste die geeft aan begrip te hebben voor de poging van AZ en tegelijkertijd de handelswijze en communicatie daaromheen, te veroordelen....Wellicht zouden AZ en de mensen hier daar eens over na moeten denken. Maar nee, hier wordt direct hun mening over een persoon als waarheid aangenomen.
 
Formus
 
43
12 augustus 2020 om 08:31
Van Praag nooit vies van een potje egostreling, leeft vaak echt in zijn eigen wereldje. Heeft hier echter toch imo gelijk. Dat AZ het mocht proberen: prima. De manier waarop is totaal niet netjes gegaan. Wat mij vooral opvalt is het gebrek aan gevoel voor de realiteit. AZ kon gewoon zeggen: we gaan het proberen. Nee hebben we, ja kunnen we krijgen. We begrijpen deze oplossing van de UEFA en KNVB, maar willen hem toch toetsen. We gaan het zien. Maar in plaats daarvan vonden ze dat hen het grootste onrecht was aangedaan. Dat alle redelijke/normale oplossingen allemaal fout waren en de enige die goed was, was die van AZ (onderling resultaat). Daardoor kwamen ze zo in een tunnelvisie dat ze de rest van de redelijke oplossingen volledig over het hoofd zagen en allemaal zwaar oneerlijk vonden. Viel me echt zwaar tegen. AZ kon het proberen, open kaart en dan de uitslag accepteren. Maar nu is het enigzins sneu geworden.
 
Ruud_AZ
 
5
12 augustus 2020 om 08:40
@formus. heb de afgelopen weken alleen maar eenzijdige berichten gezien. De AZ-leiding liet niks los van deze kwestie. Je slaat een beetje door. Ze hebben zich aardig verwoord, en voor de rest rustig gehouden. Dat sommige zich benadeeld voelen, het zij zo. Maar dat waren ook meteen de mensen die hard om zich heen gingen slaan.
 
Formus
 
27
12 augustus 2020 om 08:48
Ruud: waarom sla ik door? Ik vind de gang van zaken niks, dat mag toch? Getuigt niet van volwassen gedrag imo. Heel eenzijdige tunnelvisie en achterbakse manier van handelen. En totaal niet goed verwoord imo, wat jij zegt vind ik volledig onjuist. Maar we mogen toch meningen hebben, gekleurd of niet Ruud AZ?!
 
wout55er
 
36
12 augustus 2020 om 08:50
Ach, AZ heeft hiermee aan dat het een super klein klupje is. De reactie van de uefa op dit calimero gedrag zett genoeg: totaal negeren!
 
Ruud_AZ
 
3
12 augustus 2020 om 08:53
Hoezo tunnelvisie. kijk ik weet niet hoe jezelf handelt als je wordt benadeeld. Maar als je meerdere keren wat vraagt aan je leidinggevende, en er geen antwoord op krijgt. ga je toch ook hogerop? Dus wat dat betreft begrijp ik het wel, en heb er zelf begrip voor. Persoonlijk had ik deze kwestie wel laten zitten, ivm de unieke situatie waarin we belandt zijn. Maar de leiding ging ervoor, en is helemaal niet verplicht om andere daarin in te lichten.
 
Raffa1
 
29
12 augustus 2020 om 09:02
Wat mij het meest dwars zit is dat AZ het eerst met de beslissing om Ajax als eerste aan te wijzen eens was. Maar toen roken ze ergens nog een kansje en zijn ze het sneaky spelletje gaan spelen. Ze hadden ook gewoon meteen open en vloot, zoals Amsterdammers dat meestal doen, kunnen zeggen dat ze het er niet mee eens waren. Daarnaast vind ik het callimero gedrag van een club die in het verleden al een keer een kampioenschap op twijfelachtige basis behaald heeft. Net als Twente verspelen ze hiermee de sympathie van veel voetballiefhebbers. Ook het feit dat mijnheer eenhoorn geen commentaar wenste te geven droeg bij aan het sneaky beeld. Verder had van Praag zich hier buiten moeten houden maar was het wederom sneaky en achterbaks om dit dan weer naar de media te lekken. Bij mij heeft AZ iig alle sympathie verloren. Het zielige benadeelde clubje uit het noorden dat in het verleden aan de hand van mijnheer Scheringa de hele Nederlandse voetbalwereld in de zeik namen.
 
Formus
 
11
12 augustus 2020 om 09:03
Die tunnelvisie leg ik in mijn eerste reactie uit, dat ze zeggen dat alleen hun manier rechtvaardig is en de rest niet, mag je nog wel eens lezen. En als je steeds met Ajax aan tafel zit en dan niks zegt over waar je mee bezig bent..... niet heel netjes imo. Maar als jij wel graag zo behandeld wil worden, is helemaal ok.
 
rinizzle
 
10
12 augustus 2020 om 09:07
Eagles, je kan veel vinden over Van Praag, maar incompetent is hij zeker niet. Een groot ego etc jazeker. Maar dit is een bestuurder pur sang. Maar zijn verleden bij Ajax en on-Nederlandse manier van leidinggeven vertroebelen je beeld.
 
Ruud_AZ
 
1
12 augustus 2020 om 10:01
Zitten waarschijnlijk niet op dezelfde golflengte. Voor mij is Az heel duidelijk geweest, al vanaf het begin.(in April zelf meerdere keren al in de media geslingerd) vpraag heeft zijn functie misbruikt, had sowieso niet moeten mailen. Zolang hij niet bij de geschillencommissie zit, moet hij zich afzijdig houden. Verder had ik persoonlijk dit allang laten zitten, vanaf het begin. Natuurlijk wil je dat alles transparant is, alleen in werkelijkheid ligt het toch meer in achterkamertjes.@raffa1 Hahahahahahaha, dank je.
 
Michael2410
 
12
12 augustus 2020 om 10:55
@aze/che 4 Ever, Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt is voor de Nederlandse clubs bij de Uefa. In die zin voelt Van Praag zich gepasseerd en is men bij de Uefa verwonderd waarom AZ dat doet.
 
WouterSL
 
62
12 augustus 2020 om 07:38
Het mooie is dat de UEFA niet eens gereageerd heeft. Wat denkt AZ wel niet? De UEFA gaat het echt nooit ok vinden dat je klaagt over de bond achter de bond om. Echt een blunder. Maar goed AZ vind dat zelf ook en gaat niet in beroep. Van Praag moet overigens beter weten. Nutteloze privé mail sturen. Gewoon niet op reageren zoals de UEFA deed
 
NUFC_U2
 
57
12 augustus 2020 om 08:07
Exact veelzeggend, dat er amper door de Uefa is gereageerd. Agendapunt 27: AZ. Oke we gaan door naar agendapunt 28
 
Suc6Magnet
 
28
12 augustus 2020 om 09:07
En hoe denk je dat het komt dat de UEFA dat zo heeft gedaan, als je bovenstaand stukje leest? Dat heeft de in zijn eer aangetaste Michael natuurlijk geregeld met zn corrupte vrienden bij de UEFA. Dit stukje geeft maar weer eens aan hoe UEFA bestuurders blijkbaar op persoonlijke titel allerlei zaken proberen te beïnvloeden met mailtjes en berichtjes op de achtergrond.
 
D-Bergkamp
 
14
12 augustus 2020 om 09:46
@suc6magnet, als jij een bestuurder bent bij de Uefa en je ziet dat AZ klakkeloos emails van een mede bestuurder op straat gooit. Tja dan gaat niemand natuurlijk nog inhoudelijk reageren met alle risico's van dien. Eigen schuld dikke bult van AZ.
 
Michael2410
 
9
12 augustus 2020 om 10:56
Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt is voor de Nederlandse clubs bij de Uefa. In die zin voelt Van Praag zich gepasseerd en is men bij de Uefa verwonderd waarom AZ dat doet.
 
Suc6Magnet
 
1
12 augustus 2020 om 12:51
Dan had hij ook vanuit zijn functie bij de Uefa een mail kunnen sturen naar AZ. Maar nee, dat doet hij op persoonlijke titel. En waarom? Omdat hij weet dat hij zich al UEFA bestuurder niet met lopende kwesties mag bemoeien.
 
lekkerbek
 
7
12 augustus 2020 om 09:25
Het hele standpunt van AZ was bij voorbaat kansloos. Als je in je reglement opneemt dat doelsaldo bepalend is in een land, dan is het niet logisch dat bij het verwerpen van het reglement ineens onderling resultaat als doorslaggevende factor wordt aangemerkt. De intentie is immers duidelijk. Dat staat in het reglement. Als onderling resultaat gewenst was, dan was dat wel opgenomen in het reglement. Het voortijdig beëindigen van de competitie heeft daarmee geen enkele relevantie (m.i.).
 
D-Bergkamp
 
5
12 augustus 2020 om 09:47
@lekkerbek, en daarbuiten is er nog een bepalend reglement waardoor AZ volledig kansloos was: Het besluit om voortijdig te moeten stoppen is daarom genomen op grond van artikel 1 lid 6 Rwbv (reglement wedstrijden betaald voetbal, red.): het bestuur betaald voetbal beslist in gevallen waarin het reglement niet voorziet."de Knvb heeft het recht om een beslissing te nemen wanneer de reglementen niet voorzien. Dat hebben ze gedaan en is ook door de rechtbank in Nederland al bevestigd als rechtsgeldig toen de KKD promovendussen een rechtzaak aanspanden. AZ heeft nooit een serieuze kans gehad...
 
Sirius
 
9
12 augustus 2020 om 09:39
Los van het gedoe rondom het ticket heeft AZ in deze niets verkeerds gedaan. Van Praag bekend hier toch duidelijk kleur en dan snap ik heel goed dat AZ dat liever even aankaart. Van Praag heeft een onafhankelijke functie, maar wekt hier de indruk z'n clubvoorkeur een rol te laten spelen.
 
DNSDKR
 
5
12 augustus 2020 om 10:27
Maar als je het stuk leest, werd Van Praag er door de Eufa wel op aangekeken met de vraag of het in Nederland normaal is dat er stiekem, buiten de Knvb om, naar de Uefa wordt gestapt. En toen Van Praag hier Eenhoorn op aansprak in een mail, werd Van Praag even persoonlijk erbij genaaid door Eenhoorn en consorten met de suggestie dat Van Praag niet objectief kon zijn door zijn Ajax verleden. Nee, we weten allemaal dat Van Praag graag zijn ego streelt, maar in deze kwestie heeft hij imo gelijk en laat Eenhoorn zien dat hij niet netjes gehandeld heeft. En dat staat dan los van het feit dat hij het geprobeerd heeft, want daar had hij open over kunnen zijn.
 
Sirius
 
1
12 augustus 2020 om 12:52
Van Praag had zich hier nooit mee mogen bemoeien. Natuurlijk word dan de loyaliteit in twijfel getrokken en natuurlijk speelt AZ dit dan door richting de Uefa. Wat had Van Praag dan verwacht, dat AZ even ja en amen zou zeggen omdat meneer Van Praag de moeite neemt zich met het gedoe te bemoeien? Dat ego-strelen interesseert me eigenlijk niet. Dat is inherent aan de voetballerij. De manier waarop hij zich in de discussie heeft gemanoeuvreerd en nu terugslaat omdat het uitgekomen is, is naar mijn mening schrijnend. Meneer heeft zich bemoeid met zaken die hem niet direct aangaan.
 
Stefandefree
 
177
12 augustus 2020 om 07:11
Alsof het allemaal om meneer Van Praag draait. Snap dat je denkt als je zo’n groot ego hebt, maar hij heeft zichzelf een factor gemaakt in dit spel door zich er mee te gaan bemoeien. Ook al ziet hij dat zelf blijkbaar niet zo.
 
FraXz
 
62
12 augustus 2020 om 07:18
Daar heb je gelijk in. Echter de manier waarop AZ met de hele kwestie om is gegaan is verwerpelijk. Alles op een stiekeme achterbakse manier. Hadden ze gewoon het resultaat van de overleggen met Ajax en de KNVB afgewacht, hadden ze gewoon die partijen in kunnen lichten dat ze het er niet mee eens waren. Dan was alles netjes verlopen en werd AZ niets verweten.
 
Ijsmuts
 
27
12 augustus 2020 om 07:20
Haha idd. Zelf moest ik wel lachen om: “als je het er niet mee eens bent dan bel je toch gewoon even?” terwijl van Praag natuurlijk zelf ook naar de telefoon had moeten grijpen. Dan had er nooit iets zwart op wit gestaan. Daar is hij verbolgen over en wat doet hij? Nog maar eens een mailtje sturen ??.
 
Rochus
 
43
12 augustus 2020 om 07:24
@ijsmuts nu staat het tenminste zwart op wit. Dat heeft van Praag goed ingeschat. AZ heeft bewezen achterbaks genoeg te zijn om een telefoongesprek te misbruiken om zijn zin te krijgen.
 
Ijsmuts
 
3
12 augustus 2020 om 08:56
AZ kan natuurlijk nooit hard maken dat een privetelefoontje van van Praag inmenging was. De inhoud van de mail daarentegen is (enigszins) betwistbaar blijkbaar.
 
Rochus
 
46
12 augustus 2020 om 07:22
Och man hou toch op. Dat is gewoon hoe politiek werkt. Hierboven staat gewoon een net en eerlijk verhaal en laat weer eens zien waarom we in Nederland soms zo klein zijn en blijven. Treed nu eens als collectief op en als AZ slim was geweest dan hadden ze van Praag kunnen gebruiken. Nu is het gewoon een ordinaire rattenstreek van AZ maar dat is al tot in den treuren uitgediscuseerd.
 
Stefandefree
 
29
12 augustus 2020 om 07:39
Dat is hoe politiek werkt. Interessante insteek, doel je dan op het jezelf in allerlei bochten wringen om je straatje schoon te vegen? Bijvoorbeeld stellen dat je een mail niet als functionaris, maar als privépersoon stuurde? Het rammelt gewoon aan alle kanten, ook al vind jij het ‘net’ en ‘eerlijk’. Netjes verwoord misschien, maar dat het niet eerlijk is dat lijkt me duidelijk.
 
Kohaku
 
13
12 augustus 2020 om 08:34
Dat ze dan aan de oud-voorzitter van Ajax gaan vragen om het directe ticket van Ajax af te laten pakken, bedoel je? Er was toch geen andere optie voor AZ.
 
Kyle66
 
5
12 augustus 2020 om 09:17
Hoezo aan de oud-voorzitter? Hij zit niet meer bij de KNVB. Bovendien is hij al jaren niet meer betrokken bij Ajax.
 
Baabman
 
0
12 augustus 2020 om 10:21
@Stefandefree hij doelt denkik op moddergooien over en weer, in plaats van collectief optreden.
 
Baabman
 
0
12 augustus 2020 om 10:21
@Stefandefree hij doelt denkik op moddergooien over en weer, in plaats van collectief optreden.
 
Weef
 
23
12 augustus 2020 om 07:51
Precies dit. De handelswijze van AZ was niet goed, maar hoezo gaat van Praag AZ daarover benaderen? Waarschijnlijk alleen omdat meneer zich gepasseerd voelt. Zeldzaam onhandig voor zo'n ervaren bestuurder. Ook wel twijfelachtig van AZ om dat dan gelijk te gebruiken, maar van Praag moet zelf beter weten. AZ passeert hem natuurlijk niet onbewust, dus hij mag zichzelf nooit een factor maken.
 
Skede
 
25
12 augustus 2020 om 08:02
Dat uitgerekend van Praag kritisch is op morele handelswijzen van anderen is überhaupt al hypocriet. De beste man lult alles recht wat krom is over wat er binnen de UEFA gebeurt.
 
Elitist
 
7
12 augustus 2020 om 09:20
Kan me nog goed herinneren hoe hij uitlegde dat het eigenlijk wel goed was indirect voor Nederland dat Engeland Italië Spanje en Duitsland nu gegarandeerd altijd 4 CL plaatsen krijgen. Waarschijnlijk is hij straks ook de eerste die de super league goedkeurt.
 
DonCoXxX
 
10
12 augustus 2020 om 09:30
Als je het interview in het AD had gelezen, en je zet stap voor stap de feiten op een rij, dan snap je waarom hij zich zo kwaad maakt. Hij is publiekelijk aan de schandpaal genageld met suggesties dat hij een spelletje zou spelen om een voordeel te halen en dat kan hem schaden in zijn verdere loopbaan. Jouw interpretatie is volkomen belachelijk, ook gezien je andere reacties. Jouw suggestie dat dit om zijn ego gaat, terwijl het om zijn professionele integriteit gaat, vind ik vrij frappant. Hij heeft nota bene gewacht om dit naar buiten te brengen tot na de loting.
 
twente-watcher
 
11
12 augustus 2020 om 09:44
Integriteit en van Praag passen niet in één zin.
 
Stefandefree
 
6
12 augustus 2020 om 09:45
Ik heb het interview gelezen, al was de krant wat laat vanmorgen. Het enige feit dat hier relevant is, is dat Van Praag zich hier uberhaupt niet mee te bemoeien had. AZ is niet verplicht contact met hem op te nemen, al vindt hij zelf blijkbaar van wel. Met dat `privã©mailtje` is hij zelf buiten zijn boekje getreden, daarom vind ik dat hij nu op de blaren mag zitten. Dat jij dat betitelt als aan de schandpaal genageld zijn, dat is aan jou. Ik vind het lichtelijk overdreven, aangezien je ook hier al merkt dat de meningen er behoorlijk over verdeeld zijn. Sowieso is bij de Uefa werken al bijna voldoende aanleiding om twijfels te hebben over iemands integriteit, dus de schade voor zijn verdere loopbaan zal wel meevallen. Dat hij er tot na de loting mee gewacht heeft, zegt mij niet zoveel. Dat hij er uberhaupt nog wat over wil zeggen en dan met deze slappe argumentatie komt om zichzelf in een wat beter daglicht te stellen, zegt mij wel wat. Welke andere reacties doel je trouwens op?
 
Sirius
 
2
12 augustus 2020 om 10:00
Die indruk wekt hij toch ook? Hij had zich hierbuiten moeten houden, deed dat niet, werd op de vingers getikt en is nu geirriteerd dat het openbaar werd. Dan maar even zo'n interview in de krant. Meneer Van Praag heeft gewoon een fout gemaakt door een mail naar AZ te sturen en AZ kaart dat logischerwijs aan bij de Uefa. Los van de situatie rondom het ticket is het gewoon meer dan logisch dat een club dat doet als een meneer van de Uefa kleur bekent.
 
DonCoXxX
 
3
12 augustus 2020 om 10:29
Het staat in de tekst van dat interview dat van Praag werd aangesproken door collega`s en daarna heeft hij die boodschap naar Eenhoorn gestuurd om hem op de hoogte te stellen dat hij te horen had gekregen hoe Eenhoorn te werk was gegaan en dat hij dat, net als zijn collega`s bij de Uefa, niet netjes vondt. Dat was alles. Vervolgens kreeg hij geen reactie en kwam dat mailtje in de pers met de suggestie dat van Praag zich ergens mee bemoeit zou hebben. Ik kan er niet veel aan doen dat je dat alternatief interpreteert, maar ik vind dat apart. De suggestie dat niemand bij de Uefa integriteit zou hebben, is een vooroordeel(bias) en een aanname die hier verder niet over gaat. Volgens mij is deze discussie veel zinniger als je alleen de feiten erbij haalt. Ik ben het met @sirius eens dat van Praag die mail niet had moeten sturen, maar van Praag dacht dat hij een goede relatie met Eenhoorn had, staat ook in de tekst, en hij heeft zich daarin vergist.
 
Stefandefree
 
4
12 augustus 2020 om 10:44
Dat is geen alternatieve interpretatie, dat zijn vraagtekens die rijzen bij zijn kant van dit verhaal. Jij hebt die vraagtekens blijkbaar niet, terwijl je die duidelijk wel hebt richting de handelswijze van AZ. Dat vind ik apart. Beetje flauw om mijn opmerking over de Uefa aan te halen om te benadrukken dat ik me niet aan de feiten houd, aangezien die opmerking niet relevant is voor de strekking van mijn verhaal. Zoals je zelf ook al aangeeft overigens. Het is trouwens sowieso leuk dat je zegt dat ik me aan de feiten dien te houden om er zelf klakkeloos vanuit te gaan dat de uitleg van Van Praag feitelijk volledig juist is. Lijkt mij ook nogal selectief shoppen.
 
Davy de Pauw
 
66
12 augustus 2020 om 07:15
Van Praag had dat mailtje gewoon niet moeten sturen. Beetje ongevraagd je mening geven als werknemer van de Uefa.
 
Rochus
 
35
12 augustus 2020 om 07:26
Aangezien het een privé mail was stuurde hij die als persoon en niet als werknemer van de UEFA. Dat is toch wel een wezenlijk onderscheid.
 
Davy de Pauw
 
39
12 augustus 2020 om 07:31
Onzin. Je bent een medewerker of je bent het niet. Het is geen aan/uitknop.
 
Rochus
 
31
12 augustus 2020 om 07:34
Dat is het dus wel. Als werknemer ben ik het ook wel eens niet eens met wat mijn baas mij vraagt en zou ik privé anders handelen. Dat is nou toch gewoon integriteit?
 
Davy de Pauw
 
29
12 augustus 2020 om 07:42
Dus als je als vrachtwagenchauffeur in je vrije tijd graag met zijn prive auto met 180 binnen de bebouwde kom scheurt, zou hij zijn vrachtwagenrijbewijs gewoon moeten kunnen behouden? Want hij was immers in zijn vrije tijd toen hij zich niet aan de afspraken hield. Zo werkt het niet. Van Praag geeft als werknemer van de Uefa gewoon ongevraagd zijn mening aan een voetbalclub. Dit is binnen zijn vakgebied. Het is niet zo dat hij zijn mening ventileert aan de plaatselijke duivenfokkerij.
 
Weef
 
36
12 augustus 2020 om 07:43
Maar hij heeft dat mailtje toch juist gestuurd omdat hij er als UEFA functionaris op werd aangesproken door collega's? Tenminste dat zegt hij zelf. Hoe is dit dan ooit een mail op persoonlijke noot? Wat een flauwekul.
 
jbdeiman
 
9
12 augustus 2020 om 07:45
Maar als jij privé een mail naar je baas stuurt over iets wat dus wél werkgerelateerd is, is dat dan een privé aangelegenheid of werkgerelateerd? Stel dat je het niet met een collega of klant eens bent, en je stuurt daarover een mail aan je baas, in eigen tijd opgesteld en via je privé mail, is dat dan privé of werkgerelateerd? De scheidslijn is te dun om daar echt iets zinnigs over te zeggen, maar aangezien je ook tijdens privé met werkgerelateerde onderwerpen bezig bent, neig ik ernaar te stellen dat het meer zakelijk dan privé is. On: Van Praag kan het niet hebben dat ze het niet eens zijn met het gekozen pad ofzo, hij heeft hier feitelijk gewoon niets over te vertellen richting AZ en doet zich in mijn ogen belangrijker voor dan hij is. Dat het netjes was geweest van AZ als ze het meer open en bloot hadden gedaan, ben ik wel met hem eens, maar tav het hem moeten informeren, niet echt.
 
Jan1997
 
8
12 augustus 2020 om 09:08
Nee, want dan ben je gewoon een complete idioot en ben je in overtreding. Deze vergelijking slaat dan ook echt helemaal nergens op. Vreemd dat je nog 11 duimpjes omhoog hiervoor krijgt. Wellicht collega vrachtwagenchauffeurs?dit was hoogstens niet handig/slim van Van Praag. Er is niets strafbaars aan deze mail. Daarnaast is er ook vies spel gespeeld door AZ. En niet meer dan terecht dat de Uefa er niet eens op in gaat. Als je de plek van Ajax had willen hebben in de CL had je maar meer moeten scoren of meer punten moeten halen.
 
Sirius
 
5
12 augustus 2020 om 09:41
Dat maakt niet uit. Hij bekent kleur als werknemer van de Uefa in deze zaak en dan is het niet meer dan logisch dat AZ dit aankaart. Meneer Van Praag had zich hier gewoon buiten moeten houden en wat mij betreft verdient hij wel een standje voor z'n bemoeienis in deze.
 
Michael2410
 
1
12 augustus 2020 om 11:03
@davy de Pauw, Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt is voor de Nederlandse clubs bij de Uefa. In die zin voelt Van Praag zich gepasseerd en is men bij de Uefa verwonderd waarom AZ dat doet.
 
FCB_Catalunya
 
35
12 augustus 2020 om 07:16
Jammer dat van Praag het hier gelijk op zichzelf betrekt, want in principe heeft hij wel echt een punt. Het kan mij niet zo veel schelen dat van Praag vragen kreeg van buitenlandse UEFA officials, maar wel dat AZ hier gewoon achterbaks heeft gehandeld. We mochten toch niks zeggen want ‘onze club had hetzelfde gedaan’? Nou, ik hoop het niet. Je wacht gewoon netjes de onderhandelingen af en daarna doe je daarover je beklag bij een hogere organisatie. Ik houd toch een hele vieze nasmaak over aan dat doorgaans zo sympathieke AZ. Mijn respect zijn ze kwijt.
 
FrDirk
 
32
12 augustus 2020 om 07:20
Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat iedere club met zo'n minimaal verschil en zo'n groot belang (tientallen miljoenen in de schoot geworpen krijgen) alles uit de kast had getrokken om aanspraak te maken. Mijn club Feyenoord had dat gedaan, PSV had dat gedaan en Ajax had het zeker ook gedaan. Het leek nu zo sneu omdat ze gewoon geen goede zaak hadden maar snap wel dat ze het deden.
 
Rochus
 
23
12 augustus 2020 om 07:27
Dat ze het deden heeft iedereen begrip voor. De manier waarop is zeer discutabel te noemen.
 
bjvandijk84
 
9
12 augustus 2020 om 07:27
Het gaat er niet om OF een club het zou doen. Want uiteraard hadden de meeste clubs een poging gewaagd. Het is de manier waarop. Eerst pleiten voor solidariteit, ook nog roepen dat je CL geld verwacht van Ajax en dan via de achterdeur je beklag doen. Hadden ze gemeld dat ze deze stap zouden ondernemen waren er denk ik heel weinig mensen die er problemen mee hadden gehad.
 
FCB_Catalunya
 
4
12 augustus 2020 om 08:15
Als je goed leest, heb ik ook geen probleem met dat ze alles uit de kast trokken - alhoewel het na twee keer nul op rekest wel wat triest werd - het is meer de manier waarop. Iedere club had het gedaan, maar al een hogere organisatie benaderen voor een eerste uitspraak? Ik denk het niet. Dit is alsof je nog wacht op de uitspraak van de regionale rechtbank en al in hoger beroep gaat bij het hooggerechtshof.
 
Iseldiroed
 
5
12 augustus 2020 om 08:44
Feyenoord had een realistische kans om kampioen te worden. Waren sinds Stam overduidelijk de beste in de competitie en waren vlak bij Ajax en AZ. Ze moesten tevens nog tegen beide clubs. En met de goede vorm van feyenoord was de kans groot dat het een driestrijd zou worden. Feyenoord in topvorm. Az in slechte vorm en Ajax die net weer in vorm komt maar nog beetje aan het zoeken is. Totaal gezien zou ik op een hele competitie feyenoord meer kans geven dan az. Toch heeft feyenoord het geaccepteerd. Is niet achterbaks geweest etc. Ajax had kampioen kunnen worden. Stond hele jaar al nummer 1 en bij stoppen nog steeds. Mist miljoenen door het eerder stoppen, maar kiest voor mensen ipv geld en doet daar ook niet vervelend door. Geeft zelfs veel geld aan de andere clubs. Het is echt alleen az dat zo achterbaks is.
 
FrDirk
 
3
12 augustus 2020 om 10:09
@ Iseldiroed, als Feyenoorder vind ik dat wij geen recht van spreke hadden. Ik had er alle vertrouwen in dat we 1 van de 3 boven ons konden inhalen (zeker gezien de vorm en de directe confrontaties die komen gingen), maar beide was denk ik niet gelukt. Daarom is het logisch dat men zich niet heeft gemend in deze discussie. Ondanks het feit dat Feyenoord ook heel veel geld is misgelopen door het eerder stoppen. Het uitgangspunt van Ajax is de reden dat ze bij stoppen inderdaad het CL ticket hebben gekregen, maar wel hetgeen waar bij mij de schoen wringt. I.t.t. tot een aantal Ajaxsupporters geloof ik geen seconde dat ze wilden stoppen uit humanitair oogpunt. Het ging om de keiharde centen en dat is logisch. Gezien de positie t.o.v. AZ is dat verschil zo klein dat ik zelf van mening was dat ze moesten afwachten. Er was geen duidelijk betere ploeg en met 9 wedstrijden is 7 doelpunten een verschil van helemaal niks. Aan het einde van de rit heb je alle mogelijkheden benut maar nu niet. En deze situatie was zo uniek dat ik zelf ool van mening ben dat de standaard regelementen eigenlijk geen recht doen aan de situatie (ondanks dat ze de enige houvast zijn). Ze zien allemaal toe op een competitie na 34 wedstrijden. Iedere club zou vechten voor 45 miljoen. Geloof mij maar dat als Overmars in de positie van AZ stond dat hij nooooit het interview gegeven had dat hij nu deed. Daar is voetbal een te keiharde wereld voor geworden om dat benodigde geld zomaar te laten schieten.
 
Sirius
 
4
12 augustus 2020 om 09:44
Tja, het is allemaal makkelijk praten omdat het nu AZ betreft, maar ik heb niet de illusie dat elke andere club in de situatie van AZ niet exact hetzelfde had gedaan. Voetbalclubs zijn er voor zichzelf. Misschien niet netjes, maar die hele voetballerij heeft het morele kompas van niets. Dat geldt hier ook duidelijk voor meneer Van Praag, want meneer bekent hier duidelijk kleur als lid van de Uefa. Hij had zich hier helemaal niet in moeten mengen en dan kom je ook nog met zo'n mening in de krant. Dat mag wat mij betreft ook consequenties hebben...
 
 
4
12 augustus 2020 om 09:59
AZ blijft die sympathieke club. Ajax had het eveneens gedaan. Mijn cluppie ook. Echte sympathie is er niet meer. Een sympathiekere club dan AZ kan ik nog steeds niet opnoemen. Of je moet van de kleine clubjes als Emmen, Heracles, RKC houden. Dan heeft zijn charmes. Ik hou vreselijk van het spelletje, maar verder is die wereld (door alle belangen) helemaal verrot.
 
Straight to th
 
23
12 augustus 2020 om 07:17
Wie schrijft deze artikelen, weet iemand dit? Ik vind dit artikel dan weer gekleurd. Citaten worden eruit gehaald. Knip- en plakwerk. Van Praag geeft in dit artikel aan dat hij een groot ego heeft. Hij geeft zelf aan dat er bij AZ getwijfeld wordt aan zijn integriteit. Nee, van Praag. AZ geeft aan dat zij het niet eens zijn met je beslissing.
 
FrDirk
 
24
12 augustus 2020 om 07:17
Net zoals dat we van Overmars in de krant moesten lezen dat hij de competitie wilde stoppen terwijl de clubs nog in gesprek waren? Daar heb ik jou niet over gehoord meneer Van Praag? Het is volkomen begrijpelijk en het is ieder voor zich. Het laat ook precies zien waarom het voetbalverrot is. Het belang van de CL miljoenen is zo groot dat sollidariteit onder geschikt raakt. Hoe kansloos een zaak ook mag zijn want AZ had geen poot om op te staan. Misschien moet jij je daar eens hard voor maken? Weten we zeker dat bij de volgende pandemie men wat makkelijker genoegen neemt, wanneer een competitie wordt afgebroken, met EL voetbal.
 
Rochus
 
36
12 augustus 2020 om 07:29
Als er 1 club miljoenen vrijwillig weggeeft aan andere clubs dan is het Ajax wel. Dat heeft jouw club Feyenoord nog niet gedaan. Dus wat betreft solidariteit en geld doet Ajax het toch niet zo slecht?
 
HijNiet!
 
24
12 augustus 2020 om 07:36
Ajax geeft een schijntje van de miljoenen weg die het dankzij de CL-toewijzing, die ze pakweg voor 75% zelf hebben verdiend en voor 25% hebben gekregen, weg. Goed dat ze dat doen hoor, maar laten we het gebaar ook niet groter maken dan het is.
 
Rochus
 
26
12 augustus 2020 om 07:39
Ze geven het wel weg in ieder geval. Zoveel miljoen heeft een andere club nog nooit weggegeven. Als het niet zoveel voorstelt dan moet Ajax het misschien maar houden?
 
Alkmaar54
 
19
12 augustus 2020 om 08:28
Ik denk dat als Feyenoord of welke willekeurige club 30 tot 40 miljoen gratis op de rekening gestort krijgt dat ook zij wel 1 miljoen euro daarvan willen afstorten hoor. Sterker, als jij 30 tot 40 miljoen euro op mijn rekening wil storten, wil ik ook wel de helft daarvan overmaken aan het goede doel. Wil je dan wel ook erbij verkondigen hoe solidair en sociaal ik ben?
 
Sirius
 
4
12 augustus 2020 om 09:48
Ajax is ook de enigste club met de financiele positie om dat te doen. Natuurlijk prachtig dat Ajax zich inspant voor dergelijke zaken en daar verdienen ze alle lof voor, maar dat wil niet zeggen dat clubs niet gewoon aan zichzelf denken. Daarin is ook Ajax geen uitzondering. Frdirk heeft hier gewoon een goed punt. Meneer Van Praag is hierin verre van objectief en dat laat hij ook duidelijk merken. Dan is het lachwekkend dat meneer vervolgens verontwaardigd is dat ze daar bij AZ niet zo van gediend zijn. Overigens moet je het ook niet mooier maken dan het is, want Ajax is bereid een fractie van het bedrag weg te geven. Ik merk wel dat mensen erg veel moeite hebben hun clubvoorkeur uit de discussie te laten.
 
FrDirk
 
3
12 augustus 2020 om 09:51
Volgens mij gaat ook Feyenoord een deel van het startgeld afstaan als ik het goed heb begrepen, maar al zouden beide clubs 10 procent afstaan, wordt dit door Feyenoord veel meer gevoeld. 10 procent van zes miljoen is 5,4 miljoen overhouden terwijl Ajax tussen de 36 en 41 miljoen gaat overhouden. Dat is al een heel verschil, al is het goed dat ze in ieder geval iets doneren. Ik vat je post ook niet op als sneer overigens. Het punt wat ik wilde maken is dat echt iedere club dit zou doen in de situatie van AZ. De manier waarop valt inderdaad te betwisten, maar zoals hieronder aangegeven weet ik zeker dat Overmars nooit had gezegd dat de competitie moet worden gestopt als Ajax tegen Heerenveen toen de punten had verspilt met nog 9 wedstrijden te gaan.
 
Rochus
 
32
12 augustus 2020 om 07:29
Overigens is dit geen sneer naar Feyenoord maar vind ik Ajax oprecht de meest solidaire club terwijl ze overal als grootste club lijken te worden uitgekotst. Dat is pas over je trots heen stappen. Dat je Ajax vervolgens opnoemt die vanuit eigenbelang zou handelen begrijp ik totaal niet. Je hebt overmars of van der sar daar nog nooit op kunnen betrappen.
 
4fRedondo
 
16
12 augustus 2020 om 08:07
AZ had 25% van het startgeld CL in de solidariteitsfonds gestopt, Ajax max. 5%. Staat mij bij 2,5%. Natuurlijk handelde Ajax in eigen belang. Ze stonden op dat moment bovenaan en dat betekent groepsfase CL (mits Lyon niet wint) en minimaal 40 miljoen. Als jij het eigen gewin van de move van Overmars niet wilt zien is jouw keus. Maar voor mij was de move glashelder. Had AZ bovenaan gestaan met doelsaldo of 3 punten meer met een wedstrijd meer, dan had Overmars echt niet geroepen dat de competitie stil moest worden gelegd en niet meer uitspelen. Daarvoor zijn de belangen gewoon te groot. Zeker bij jouw club waar spelers salarissen krijgen van rond de 5 miljoen (incl. bonussen). Dat is geen sneer, maar hiermee probeer ik het belang van de CL inkomsten voor Ajax te benadrukken. En over waarom Ajax wordt uitgekotst overal heeft natuurlijk te maken dat Ajax de grootste is. Dat zie je in Duitsland met Bayern, Frankrijk met PSG, Italië met Juve etc. etc. Maar de grootste hekel aan Ajax zijn de (succes)supporters. Niet alle supporters natuurlijk, maar wel een heel groot deel. Altijd denigrerend naar anderen.
 
ProEvo
 
8
12 augustus 2020 om 08:23
Ajax is er niet zelf mee gekomen om geld ‘weg te geven’ dat is door de KNVB uitonderhandeld met alle voor Europees voetbal gekwalificeerde clubs. Procentueel gezien geeft Ajax net zoveel weg als Feyenoord, AZ en PSV. En ja dat bedrag is vele malen hoger bij Ajax, het bedrag dat overblijft voor Ajax is dat ook hè. Daarom wordt het ook procentueel gedaan. Doet niks af aan dat het een mooi gebaar is, maar Ajax is dus niet meer of minder solidair dan de andere clubs.
 
JizZzy
 
21
12 augustus 2020 om 08:24
Allemaal aannames. En dat van AZ en die 25% is de grootste kul die er is. AZ heeft geld dat het niet had gebruikt om andere clubs te paaien, walgelijker kan het niet. Maar Ajax was al zeker van dat geld van de CL en toen besloten ze wat ze weg wilden geven. Als ik hier roep: jongens als ik een crowfunding opzet en 10 miljoen binnenhark, deel ik 5 miljoen met jullie, hopende dat jullie in actie schieten en me richting die 10 miljoen helpen. Uiterst dubieus nietwaar? Ik heb dan voor de VZ-leden namelijk een incentive gecreëerd. Maar als ik nou morgen uit het niets 10 miljoen win, krijgt niemand hier op VZ ook maar een cent van me, dan kan iedereen de pot op, Ruud en Japie Krekel voorop. Dit is hetzelfde met de solidariteit van AZ in de eredivisie: Ajax staat het meest af, waarom AZ niet? Oh wacht, dan moeten ze geld dat ze zelf echt hebben gaan afstaan en dan is het ineens oorverdovend stil in Alkmaar. Succes in de voorronde, hopelijk krijgt AZ wat het verdient.
 
Ruud_AZ
 
12
12 augustus 2020 om 08:48
@jizzy, Wat heb ik je aangedaan? En Japie blijkbaar ook Relax, het is heet genoeg. Tevens heeft AZ, al meteen gezegd dat ze 25 % willen geven. Niks aannames, maar feiten! "de club stelt voor 25% van de inkomsten uit de groepsfase en knockout strijd van Champions League en 15% uit revenuen van Europa League te doneren aan clubs"
 
JizZzy
 
3
12 augustus 2020 om 09:50
Eigenlijk niet zoveel, maar ik vind het leuk om jullie te noemen omdat jullie, in mijn optiek, erg eenzijdig zaken belichten en nogal door doorspekt zijn met clubvoorkeur en antipathie jegens Ajax :-p
 
Ruud_AZ
 
4
12 augustus 2020 om 10:07
Haha, oké duidelijk zal er beter op gaan letten voor je. Soms moet er ook een tegengeluid zijn, anders wordt het hier wel heel erg eenrichting.
 
 
6
12 augustus 2020 om 10:19
Ajax qua absolute bedragen het meest, maar procentueel niet. Dus hiervoor kan ik hen weinig lof geven. Prima dat ze het doen, maar het maakt Ajax mijn inziens niet sympathiek of iets dergelijks. Ik heb ook weinig met Ajax door dit soort dingen. Ook niets tegen hen, maar ik begrijp de manier van praten en handelen vanuit Amsterdam nooit en voor mijn gevoel doen ze net alsof ze alles regelen en bepalen in Nederland. Prima wat ze doen, maar om Ajax hiervoor op een voetstuk te plaatsen? Ik begrijp dat in de verste verte niet.
 
JizZzy
 
0
12 augustus 2020 om 12:52
Eens, tegengeluid is prima. Maar ook kritisch zijn op je eigen club. Ik heb AZ bewierookt om hoe ze hier in eerste instantie mee omgingen, vond ik groots. Wat ze daarna gedaan hebben verdient in mijn ogen absoluut niet de schoonheidsprijs. Daar mag je ook als AZ-supporter kritisch op zijn. Maar wat ik dan hoor is: Ajax zou hetzelfde gedaan hebben. Dat is verantwoordelijkheid afschuiven. Ik ben bijvoorbeeld heel blij met Marc Overmars, maar vorig jaar was het aankoopbeleid vergelijkbaar met de Jurgen Colin-tijd en heeft hij er een potje van gemaakt. Dan kan ik wel naar het matige aankoopbeleid van Feyenoord gaan wijzen, maar wat ik eigenlijk moet zeggen is dat onze Marc compleet gefaald heeft. Niks mis mee toch? En Ajax-fans doen ook aan vinger wijzen hoor, maar dat laat ik blijkbaar sneller gaan omdat dat mijn subjectiviteit zal zijn. Maar wat zij doen is net zo slap. En wat betreft dat afstaan, als je weet dat je iets waarschijnlijk niet gaat krijgen is het makkelijk om iets te roepen. AZ stond 2e en de kans was vrijwel 100% dat ze direct CL zouden spelen. Dan moet je CL-inkomsten niet eens willen noemen, toch?
 
Ruud_AZ
 
0
12 augustus 2020 om 21:28
Klopt, Az doet ook genoeg fout en laat dat meestal ook meteen weten. Zeker als we gewoon slecht gespeeld hebben. Tevens hebben wij centraal achterin gewoon een versterking nodig, maar de leiding is te laks en blijft maar wachten op iemand. Of Ajax hetzelfde had gedaan, vind ik niet relevant en totaal overbodig dat men dat roept. Persoonlijk had ik het allang laten zitten, toen ze gestopt waren. 2de volgens de huidige stand, dus vr CL. Maar goed de leiding vond van niet, en had daar zijn argumenten voor. Waar ik op zich nog wel in meegaan. En ja dat de media er dan meteen op knalt en alleen eenzijdige berichtgeving van maakt. Terwijl tijdens het onderzoek Az helemaal niks mag zeggen, zo wil de Uefa dat in een lopende zaak. En dat men dan afvraagt wanneer Az naar buiten komt met berichtgeving, vind ik dan laag.knvb is trouwens gewoon ingelicht met een aangetekende brief toen ze naar de Uefa stapte. Maar goed zo sta ik erin.
 
ninjakai
 
11
12 augustus 2020 om 08:00
Denk dat je eens tussen de regels moet lezen. Lijken vele hier een beetje te missen. Van Praag stelt dat door de aktie van AZ de eredivisie nou niet echt geweldig is overgekomen. Hoe serieus wordt de eredivisie dan nog genomen als de uefa de beslissing moet nemen over te gaan tot een soort supercompetitie. Hoe serieus wordt de inbreng van, van Praag nog genomen en hoe serieus wordt de KNVB nog genomen. Dankzij de handelswijze van AZ heeft de uefa een geweldig argument in de schoot geworpen gekregen. En de eerste reactie spreekt boekdelen. We worden zo serieus genomen dat ze geeneens meer de moeite doen om te reageren.
 
FlamengoBrasil
 
11
12 augustus 2020 om 08:25
Hoe serieus de inbreng van van Praag genomen wordt binnen de uefa, uhh 0, net als altijd. Die zit daar alleen maar om zijn eigen bankrekening te spekken. Niet voor het Nederlandse voetbal hoor.
 
FrDirk
 
2
12 augustus 2020 om 09:59
Tja, over hoe de eredivisie overkomt boeit mij vrij weinig. Dat zou je ook kunnen zeggen over het feit dat een aantal clubs ten koste van alles de competitie wilde stopzetten vanwege eigen belang. Niet alleen belangen in Europees voetbal, maar ook in degradatie. We hadden gewoon moeten wachten maar dat argument werd vakkundig weggemoffeld onder de noemer mensenlevens. Dat toen niet kon worden gevoetbalt was overduidelijk, maar dat er niet eerst is aangekeken met de enorme belangen die op het spel stonden is voor mij nog steeds onbegrijpelijk
 
Kay-leevan Alphen
 
5
12 augustus 2020 om 07:41
ik snap dus helemaal niks van dat ze het probereerde. de regels zijn hier nog altijd geweest dat de geen met het beste doelsaldo wint. psv werd toen ook met 1 goal verschil kampioen. het is gewoon mieren neukerij.
 
Steenwiek
 
12
12 augustus 2020 om 07:59
Ik denk dat Eenhoorn zijn aversie, als Rotterdammer en die-hard Feyenoorder, richting Ajax mede een rol speelt in zijn opstelling en handelswijze. Wel bijzonder dat ik daar niemand over hoor. Dit is gewoon een machtspelletje geweest waarbij Eenhoorn heeft gegokt en verloren. Is zijn goed recht ondanks dat hij dit netter had kunnen aanvliegen door bv Ajax mee te nemen in hun “stappenplan”. Maar goed dit typeert de straatvechter en topsporter Eenhoorn. Deze man gaat idd over lijken. Wel moet AZ er voor waken dat geen grootheidswaanzin krijgen. Uiteindelijk stellen ze qua naam bij de Uefa niks voor. Niet goed maar wel de realiteit.
 
Stefandefree
 
3
12 augustus 2020 om 08:44
Behalve dan dat het hier helemaal niet om Ajax gaat. Als Heracles 'ten koste van' AZ dat CL-ticket zou hebben gekregen dan zou AZ dezelfde stappen hebben ondernomen lijkt me. Oftewel, het speelt geen rol.
 
NUFC_U2
 
11
12 augustus 2020 om 08:05
AZ heeft zich in allerlei bochten gevormd om smachtend het CL-ticket op te eisen. Daarbij zijn ze allesbehalve netjes te werk gegaan. Heel goed, dat Van Praag dit nog even benoemd ! Des te mooier is het dan dat het beroep (bijna lachend) door de Uefa van de tafel geveegd is. Leuk geprobeerd, maar dit sloeg nergens op. Het geeft aan hoe groot AZ is..... Als ze echt ballen hadden gehad, hadden ze bij de Knvb een verzoek ingediend om de regels aan te passen, dat bij een gelijk aantal punten het onderlinge resultaat als eerste de doorslag gaat geven. Maar dat hebben ze nagelaten, dus dat is ook veelzeggend.
 
Boca2005
 
2
12 augustus 2020 om 08:06
Natuurlijk zag de UEFA ook liever Ajax in de Champions League dan AZ. Het draait immers allemaal om geld.
 
NUFC_U2
 
7
12 augustus 2020 om 08:19
Daar zijn waarschijnlijk de prestaties van Ajax ook naar geweest. En verder is het conform het reglement. Dus ja, zo ingewikkeld was deze zaak niet !
 
Alkmaar54
 
6
12 augustus 2020 om 08:25
Je bent net zo goed ingelezen als dat je intelligent praat. AZ heeft vanaf dag 1 zowel in de media als bij de Knvb geroepen het er niet mee eens te zijn. Nu snap ik dat jij vanuit je een bepaalde voorkeursclub hebt maar om te stellen dat het goed is dat een overkoepelende instantie die rechtmatigheid moet toetsen zijn leden negeert of uitlacht is provocerend en stupide. Mocht je ooit in de situatie komen dat jij beroep moet doen op de overheid voor een uitkering, dan hoop ik dat je aan deze woorden van jezelf terugdenkt.
 
NUFC_U2
 
9
12 augustus 2020 om 08:44
Bedankt voor deze intelligente reactie. Maar let wel, de regels zijn leidend en als een ieder die kent, weet je dat een beroep weinig zin had. Ik snap vanuit jouw clubvoorkeur, dat je het graag anders had gezien. Maar dat een Uefa hierover 14 dagen zou moeten vergaderen (om door AZ serieus genomen te worden) is ook wel erg doorgeslagen.
 
FCBogarde
 
5
12 augustus 2020 om 09:13
Dan zou ik toch maar in beroep gaan, want jij hebt sterk het gevoel dat de rechtmatigheid door de overkoepelende Uefa niet goed is uitgevoerd. AZ is niet serieus genomen en dat moet je opnw aanvechten lijkt mij.
 
Iseldiroed
 
4
12 augustus 2020 om 09:43
Az was het er helemaal mee eens. Totdat bleek dat de regels werden nageleefd en ze de rest vd eredivisie niet konden omkopen. Toen was az het er opeens niet mee eens.
 
Alkmaar54
 
0
12 augustus 2020 om 09:55
Je mag in een democratie overal tegen in beroep gaan. Zelfs tegen een bekeuring voor door rood licht rijden. Ook in dat geval zal de rechter netjes naar de foto's kijken en deze beoordelen. Dat is een grondrecht. Of het nu wel of niet realistisch is dat de uitspraak verandert. Ik vind het ongehoord (als wat geschetst is klopt) dat zowel de Knvb als de Uefa niet reageert op een bezwaarschrift.
 
genieterr
 
10
12 augustus 2020 om 08:06
Az heeft het niet netjes gespeeld, dat is duidelijk. Echter is van Praag een hele nare man, die de afgelopen jaren nog vaak op een kinderachtige manier in de media komt. En dit is ook weer een voorbeeld. Alsof az hem persoonlijk kapot wil maken....
 
Iseldiroed
 
1
12 augustus 2020 om 09:46
@genieter los van de persoon v Praag lijkt dat er wel op. Az doet iets achterbaks. v Praag spreekt ze er op aan en geeft een tip en vervolgens gebruikt az dat om te proberen van Praag te beschadigen. Echt hoe diep kan je zinken als klein clubje.
 
Spijkenisser
 
2
12 augustus 2020 om 08:20
Dus Van Praag zegt: bel mij gewoon op als je het niet eens bent. Chronologisch gezien heeft Van Praag zelf wel eerder een mail gestuurd omdat hij het niet eens was met AZ. Klinkt mij anders ook behoorlijk als ik (van Praag) mag doen wat ik wil maar andere mogen dat niet naar mij doen. Wat een ego! Beetje zijn eigen positie redden met een politiek spel.
 
Dolleleen
 
4
12 augustus 2020 om 08:28
Wat is die van Praag een enge vent zeg... Ik vindt het van AZ niet heel netjes wat ze gedaan hebben maar deze engerd zich nog even uitspreken als alles achter de rug is. Doe het dan direct...
 
Sirius
 
1
12 augustus 2020 om 09:58
Doe het gewoon helemaal niet. Van Praag hoort onafhankelijk te zijn en wekt de indruk dat absoluut niet te zijn. Die had zich hier buiten moeten houden en is nu gewoon geirriteerd dat hij betrapt is en op de vingers is getikt. Vervolgens maar even een sneer richting AZ via de krant. Meneer toont voor de zoveelste keer aan dat hij niet te vertrouwen is.
 
Michael2410
 
2
12 augustus 2020 om 11:12
@dolleleen, Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt is voor de Nederlandse clubs bij de Uefa. In die zin voelt Van Praag zich gepasseerd en is men bij de Uefa verwonderd waarom AZ dat doet.
 
Wouterke
 
7
12 augustus 2020 om 08:28
Gezien zijn Ajax-verleden en duidelijke clubvoorkeur vind ik het niet gek dat AZ alles achter zijn rug om heeft gedaan. Daarnaast lijkt Van Praag me niet de betrouwbaarste. Hij zit vooral heel erg voor zichzelf bij de Uefa.
 
FCBogarde
 
5
12 augustus 2020 om 09:07
Met dit als resultaat... Het heeft de club, zelfs met deze achterbakse wijze, dus niets gebracht.. En doorrr
 
Iseldiroed
 
4
12 augustus 2020 om 09:54
@wouter heb je te tekst überhaupt gelezen? Van Praag geeft aan dat hij zich tijdens de situatie zo veel mogelijk afzijdig heeft gehouden tot het klaar was. Hij heeft ook tegen az gezegd er niets over te gaan zeggen totdat dit hele gedoe klaar was. Dit is nu klaar, dus nu geeft hij zijn verhaal. Anders had hij het kunnen beïnvloeden. Dit is dus uiterst integer van v Praag en hij laat hier zien betrouwbaar en eerlijk te zijn (itt az)
 
Mozias
 
11
12 augustus 2020 om 08:31
Van Praag lijkt zelf niet eens door te hebben hoe fout dit is. Op 'persoonlijke titel' een mail sturen over iets waar je in je functie op aangesproken bent. Een vervolgens zeggen dat die mail niet naar buiten had mogen komen, maar dat AZ 'open kaart' had moeten spelen door hem te bellen en het niemand te vertellen. Gewoon een verkeerde inschatting gemaakt door te mailen en het daarna onder het tapijt willen schuiven. Klinkt wel als een bobo van een voetbalbond. Op de koop toe nog even zo megalomaan zijn dat je denkt dat dit allemaal om jou draait. Mooie tijd voor pensioen!
 
Michael2410
 
2
12 augustus 2020 om 11:13
@mozias, Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt is voor de Nederlandse clubs bij de Uefa. In die zin voelt Van Praag zich gepasseerd en is men bij de Uefa verwonderd waarom AZ dat doet.
 
Kristianvan den Nouwlant
 
7
12 augustus 2020 om 08:36
Dus eigenlijk komt het er op neer dat Van Praag zich ging bemoeien terwijl dat niet mag en daarmee een onderzoek frustreerde en blijkbaar terecht intern op de vingers is getikt. Daar kreeg hij een rood hoofdje van. Verder vindt Van Praag het een non issue en het normaal dat AZ geen reactie heeft gekregen van de UEFA. Engnek!!
 
houtapp
 
5
12 augustus 2020 om 08:37
Wat een afschuwelijke man die van Praag hij zit daar puur en alleen voor zijn eigen ego. Als hij nu op voorhand had gesproken met AZ over de mogelijkheden wat je mag verwachten van iemand met die functie dan had AZ geweten wat de mogelijkheden waren. Lekker makkelijk om ze achteraf te veroordelen. Triest!
 
Raffa1
 
6
12 augustus 2020 om 09:06
Volgens mij is AZ een bvo en dienen die zelf gewoon te weten hoe het werkt. En anders dien je als professioneel bedrijf adviseurs in dienst te nemen. En als AZ nu op voorhand had gezegd wat ze, sneaky en stilletjes, gingen doen waren ze ook niet als achterbaks weggezet.
 
willempiedebok
 
3
12 augustus 2020 om 08:57
Of het om van Praag ging is de vraag wel vond ik het achterbaks van AZ om het op zo een stiekeme manier te doen, strijd dan met open vizier.
 
Johannes
 
7
12 augustus 2020 om 08:59
AZ heeft indeze toch echt laten zien een achterbaks triest provincieclubje te zijn. Veels te klein om met de grote clubs mee te doen. Goed dat er aan hun geklaag weinig tot geen aandacht is besteed.
 
Raffa1
 
4
12 augustus 2020 om 09:04
Het is veelzeggend dat de meningen over dit gebeuren nogal gekleurd worden door clubvoorkeur. Zie bijna geen objectieve mening.
 
FCBogarde
 
4
12 augustus 2020 om 09:09
Een objectieve mening, is het reglement volgen. Zo simpel is het, alhoewel dit voor AZ in een goed seizoen niet leuk was.
 
Boris19
 
2
12 augustus 2020 om 09:08
Wat een jankerd. Ik had tegen die collega's gezegd. Nee, zo gaat dat niet altijd in Nederland, want dit is de eerste keer dat ik het meemaak. Het gaat voor die clubs gewoon om veel geld en ze proberen alles wat in hun bereik ligt." Maar nee, Van Praag voelt zich gelijk persoonlijk aangevallen. En welke collega's zijn dat dan? Elk land in Europa heeft weleens een schandaal gehad in eigen land en dit noem ik nog niet eens een schandaal.
 
Michael2410
 
2
12 augustus 2020 om 11:14
@boris19, Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt is voor de Nederlandse clubs bij de Uefa. In die zin voelt Van Praag zich gepasseerd en is men bij de Uefa verwonderd waarom AZ dat doet.
 
Boris19
 
2
12 augustus 2020 om 12:00
Hij zit daar toch in het bestuur en behartigt niet Nederland? De reden dat hij zich juist niet met dit soort zaken mag bemoeien is om partijdigheid tegen te gaan. Het is daarom ook logischer dat AZ dit niet via Van Praag speelt.
 
Michael2410
 
2
12 augustus 2020 om 12:19
Nou nee, wat ik zeg, het is de bedoeling dat Nederlandse club zich bij hem melden, dat is zijn functie. Hij is het aanspreekpunt voor de Nederlandse clubs als er stront aan de knikker is.
 
Boris19
 
0
12 augustus 2020 om 12:40
Hoe kom je daarbij? In mijn ogen moet een bestuurslid onafhankelijk zijn en niet het land waar hij toevallig vandaan komt dienen.
 
Michael2410
 
0
12 augustus 2020 om 13:33
@boris19, hmm, ik dacht echt dat ergens gelezen te hebben. Vrees dat ik fout zit, dan moet hij zich er inderdaad niet tegenaan bemoeien.
 
4Ever4Ajax
 
3
12 augustus 2020 om 09:25
We wisten dit nu wel, AZ heeft alle krediet verloren en terecht. Maar dit is nu wel een keer voorbij.
 
Boris19
 
2
12 augustus 2020 om 10:30
Ik vind dit wel een beetje overdreven. Dat alle krediet verloren is. Ik heb tijdens de corona crisis geen club gezien dat niet alles in het werk stelde om er zelf beter van te worden, inclusief jouw clubje. Gerbrands verwoordde het gisteren prima. Iedereen was alleen maar met zichzelf bezig.
 
sebasjuh
 
0
12 augustus 2020 om 09:27
Misschien dat een van Praag dat mailtje beter niet had kunnen sturen? Je geeft dan inderdaad weer extra bewijs weg terwijl je dat dan juist niet moet doen. Bel dan die voorzitter van Az op zodat je in ieder geval weet dat ze niet iets zwart op wit op papier als bewijslast hebben. Hoe Az het heeft gespeeld is ook niet netjes geweest maar aan de andere kant geef ze eens ongelijk ze proberen het, het gaat tenslotte om heel veel miljoenen wel of niet....
 
MartijnGerbrands
 
3
12 augustus 2020 om 09:32
Ik begrijp dat v Praag even moest wachten met zijn reactie, maar wanneer stopt deze onzin? Az gaat lekker voorronde spelen, hopelijk komen ze ver. Schandalig hoe ze dit aangepakt hebben, gezien het resultaat hadden ze ook gewoon open kaart kunnen spelen en alle betrokken partijen te vriend kunnen houden. Nu hebben ze iedereen tegen het zere been aan geschopt, en het resultaat is nog steeds 0,0. Achterbaks gedoe. Hoop dat ze degraderen, #ss.
 
Boris19
 
0
12 augustus 2020 om 09:36
Iedereen? Valt reuze mee. Volgens mij vooral Ajacieden. Ik had niet het gevoel dat verder iemand zich er druk om maakte. Ja, vooruit, Van Praag dan. Maar ik krijg een beetje het gevoel dat dat ook een Ajacied is.
 
MartijnGerbrands
 
0
12 augustus 2020 om 19:32
Er is toch vrij veel commentaar geweest, uit heel veel verschillende hoeken, over de handelswijze van AZ.
 
Sirius
 
4
12 augustus 2020 om 09:37
Sorry hoor, maar dit is toch gewoon meer dan terecht? Je kunt wat vinden van de gang van zaken bij AZ, maar deze Michel van Praag bekent hier gewoon kleur. Dat zou ik als club ook doorspelen naar de Uefa. Dergelijke uitspraken zouden mij elke club overkomen als een belangenconflict en Van Praag heeft al vaker aangetoond affiniteit te hebben met Ajax. Dat kan, maar dan moet je niet zo verontwaardigd gaan doen als een club dat bij de "autoriteiten" aankaart op het moment dat je de indruk wekt een kamp te kiezen.
 
Michael2410
 
0
12 augustus 2020 om 11:15
@sirius, Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt is voor de Nederlandse clubs bij de Uefa. In die zin voelt Van Praag zich gepasseerd en is men bij de Uefa verwonderd waarom AZ dat doet.
 
Sirius
 
0
12 augustus 2020 om 13:03
Zijn officiele functie luidt vice-president. De vice-president van de Uefa behoort zich onafhankelijk en afzijdig te houden tenzij hij in naam van de Uefa spreekt. Dat is hier niet het geval, want hij spreekt in naam van Michael van Praag. Hij had zichzelf nooit in de discussie mogen mengen en zeker niet als je een sterke indruk wekt kleur te bekennen. Dat kaart AZ meer dan terecht aan en het zegt alles dat meneer dit verhaal op deze manier in de media deelt. Meneer is op z'n ego getrapt en slaat nu om zich heen. Een typisch "van Praagje".
 
Michael2410
 
0
12 augustus 2020 om 13:33
Hmm, ik dacht echt dat ergens gelezen te hebben. Vrees dat ik fout zit, dan moet hij zich er inderdaad niet tegenaan bemoeien.
 
MartijnGerbrands
 
0
12 augustus 2020 om 19:37
Ach, als hij op persoonlijke titel een mailtje stuurt omdat hij als NL`er voorschut staat bij de fifa, moet dat toch gewoon kunnen en heeft niks met kleur bekennen te maken. De uitslag van dit gedoe was makkelijk te voorspellen. Gewoon kinderachtig van AZ om te denken oehhh kijk eens , een mailtje van v Praag, hij probeert ons te beïnvloeden! Laten we dat eens naar de fifa sturen, kijk eens wat die v Praag oud-ajacied probeert, hij stuurt ons zomaar een mail! Flauw hoor
 
PierreWeijers
 
6
12 augustus 2020 om 09:47
Volgens mij dient die tjappy onafhankelijk te blijven en zich er niet mee te bemoeien. Maarja ze komen natuurlijk aan “zijn Ajax”. Dat kan natuurlijk niet he. Wat een figuur is het ook zeg. Misselijke vent.
 
PaulR_1982
 
0
12 augustus 2020 om 10:08
Snapt deze man nu echt niet dat hij hier beter zijn mond over had kunnen houden? Iedereen hier weet dat hij een verleden heeft bij Ajax. dus wat deze man hier ook over zegt, er zal altijd (terecht of onterecht) gezegd worden dat zijn mening gekleurd is. Laat dit lekker over aan iemand anders bij de Uefa.
 
AjaxWestham
 
1
12 augustus 2020 om 10:11
Nog los van het feit dat hij wel gelijk heeft, is het nu een beetje zielig om weeeeer erover te beginnen. Vooruit kijken nu.
 
gasselich
 
1
12 augustus 2020 om 10:13
AZ heeft bij mij alle goodwill verspeeld. De hee procedure is zo gezocht om onterecht voordeel te behalen. Dit ook. Competitie is nooit beslist op onderling resultaat. Bij terug naar winterstop hadden ze geen recht en bij ongedaan maken competentie hadden ze pas echt pech. Van de eredivisie is alleen Utrecht genaait.en de ploegen die zouden promoveren) Ik gun ze echt niks meer.
 
 
0
12 augustus 2020 om 10:28
Waarom? Dit hadden zoveel clubs gedaan. Ik kan weinig clubs opnoemen die meer sympathie uitstralen dan AZ. Het is gewoon een leuke en mooie club. Dat zij dit hebben geprobeerd is te begrijpen.
 
Canniggia
 
6
12 augustus 2020 om 10:41
Van Praag is een vieze slang. Hierboven is al veel over gezegd wat voor persoon hij is. Van Praag stelde zich begin 2015 kandidaat voor het FIFA-presidentschap. Toen hij wist dat hij geen presidentschap meer kon zijn trok hij zich terug, om zich achter de Jordaanse prins te scharen. Ook hier speelde van Praag een vies spelletjes om zichzelf omhoog te prezen. Hij was alweer meer bezig hoe corrupt Blatter en Platini wel niet was (de hele wereld kon dat al zien en meneer van Praag komt eventjes aan ons vertellen) zelfs had hij nooit een duidelijk plan waarom hij FIFA baas moet zijn. De prins verloor echter kansloos van Blatter toen destijds. De manier hoe hij te werk ging in interviews was echt schaamteloos `sneaky spel` om zichzelf een baan te krijgen als FIFA eindbaas. In 2016 UEFA verkiezingen verloor hij ook. Direct na de nederlaag sprak Van Praag uit graag met Ceferin (UEFA baas) samen te werken. Pfff echt vermoeiend deze gast.
 
MartijnGerbrands
 
0
12 augustus 2020 om 19:45
Haha is dat niet gewoon slim en een vorm van strategie? Als je weet dat je gaat verliezen kun je maar beter een plan bedenken om er alsnog het beste van te maken, en dat is hem toch aardig gelukt.
 
Michael2410
 
1
12 augustus 2020 om 10:49
Van Praag heeft een functie bij de Uefa en een deel van die functie behelst dat hij het aanspreekpunt voor de Nederlandse clubs is. In die zin voelt hij zich gepasseerd en vraagt men zich bij de Uefa af waarom AZ niet gewoon via het officiële aanspreekpunt Van Praag gehandeld heeft.
 
pinko
 
4
12 augustus 2020 om 11:10
Uit alles blijkt dat vanaf het begin AZ een bijzonder vuil spelletje heeft gespeeld. Op een achterbakse manier stilletjes proberen het eerste CL ticket te bemachtigen. En, blijkt nu, werd geen middel geschuwd. De Knvb in een slecht daglicht plaatsen: geen probleem. Van Praag suggestief als pro Ajacied benoemen bij de Uefa: idem. Daarvoor achter de rug om van de afzender een persoonlijk mailtje gebruiken: we zijn nu toch al bezig. En dan, zonder excuses, beweren alles met open vizier te hebben gedaan. How low can you go..., Wel complimenten voor de Uefa, die hebben niet eens gereageerd op het verzoek van AZ. En maar wachten, wachten en wachten. Een week lang. En dan vind je jezelf als club terug in de koker voor de tweede voorronde CL. Dan word je even op je plek gezet. En waar bleef die beloofde gang naar het Cas? Of was die advocaat toch niet zo deskundig als hij zelf en AZ dacht? Achteraf heeft AZ alleen zichzelf te kijk gezet. En, nog erger, bij de Uefa als een opponent tegen haar bestuurders. Dat betaalt zich op termijn terug. Al met al, Eenhoorn was een grote jongen, maar staat nu in zijn hemd en korte broek als een kleuter aan de kant....
 
gomes1psv
 
3
12 augustus 2020 om 11:49
Ja, sneaky is aan zo’n iemand als Van Praag natuurlijk niet besteed. Als baantjeszieke kontlikker is de man natuurlijk zo recht door zee als het maar kan.
 
SkieteWilly
 
4
12 augustus 2020 om 11:52
Wat een krokodillentranen wederom vanuit een ieder die 020 gerelateerd is. Zoals gewoonlijk is het wederom zo dat de Knvb, de Uefa en iedereen een en alles die door een Amsterdamse bril kijken zich gepikeerd voelen, omdat er een club is zijn eigen belang boven dat van Ajax stelt. Ajax staat nu eenmaal volgens velen boven iedereen en alles, en hier mag niemand iets over zeggen... Probeer de situatie eens om te draaien: wat als Ajax 2x van AZ had gewonnen, een doelsaldo had van -1 ten opzichte van AZ, en dus op de 2e plaats op de ranglijst had gestaan.... Was er dan geen actie ondernomen vanuit Amsterdam, had de Uefa dan wel gereageerd en had meneer Van Praag zich dan niet laten horen?stop toch eens met deze hypocrisie, want ook zonder hulp van de Knvb en de Uefa blijft men in Amsterdam de grootste, rijkste en arrogantste club van Nederland. Laat de voetbalschoenen recht spreken. en niet de dikke nekken met de witte bloesjes en de satijnen stropdassen.
 
MartijnGerbrands
 
0
12 augustus 2020 om 19:51
020 gerelateerde mensen hebben toch geen enkele reden om gepikeerd te zijn? 020 gaat CL spelen, dat was al lang en breed duidelijk. Overigens als de situatie omgedraaid was, denk ik dat "de grootste club van NL" van alle daken zou schreeuwen dat ze in beroep gaan, protest aantekenen en dat "dit niet kan". En niet op zo'n stiekeme manier als AZ het deed om zo min mogelijk voorschut te staan.
 
Dekantekening
 
1
12 augustus 2020 om 11:56
AZ begon weer beetje goodwill te kweken. Goed beleid, goed voetbal en stabiel bestuur. Heel dat gedoe rondom het CL tickets breekt die goodwill iig bij mij weer totaal af. AZ heeft helemaal nergens recht op. AZ stond 2de, niets meer en niets minder. Is het kut dat seizoen niet is afgemaakt, ja. Maar helemaal niets maakt dat AZ recht zou hebben op plek 1. Het was een kansloze missie en dat wisten ze bij AZ ook, enige wat ze hebben gedaan is in dit hele proces is zichzelf totaal belachelijk gemaakt. En ik ben géén Ajax supporter.
 
Sirius
 
0
12 augustus 2020 om 13:06
Het enigste wat ze hebben gedaan is doen wat letterlijk elke club zou doen in die positie. We hoeven echt niet de illusie te hebben dat het tegendeel waar is. AZ heeft het geprobeerd, het is niet gelukt en dan moet het ook klaar zijn. Dat geblaat over goodwill, daar koop je als club nauwelijks iets voor. Iedereen is dit over een jaar weer vergeten...
 
DominicVedder
 
1
12 augustus 2020 om 13:09
Zowel van Praag als KNVB dragen een Ajax-bril, dus snap AZ dat ze voor de kleine kans gaan. Ookal vind ik het terecht dat Ajax het eerste ticket krijgt in de manier hoe de KNVB het seizoen beïndigd heeft. Achteraf kunnen we enkel wel zeggen dat het ook anders gekund had, mja wij in NL hebben hiervoor gekozen om de competitie te stoppen en niet on hold te zetten.
 
Jaimy87
 
0
12 augustus 2020 om 18:13
Deze man denkt dat er geen sprake is van inmenging omdat hij een mailtje stuurt op persoonlijke titel. De mail gaat vervolgens over de handelswijze van AZ. Dat kun je gerust tot de inhoud rekenen. Wat een clown zeg.
 
AFCA_Babel
 
0
13 augustus 2020 om 10:21
Houdt dit kinderachtige gedoe nog een keer op? Wat laat AZ zich van zijn slechte kant zien zeg!! Hoor je de Graafschap en Cambuur nog over het niet promoveren naar de Eredivisie?.. Nee.. Dus AZ dan had je meer wedstrijden dan Ajax moeten winnen dan waren jullie op 1 geëindigd. Neem je verantwoordelijkheid maar in de voorrondes en zorg dat je het hoofdtoernooi haalt. Want het komt dus uit onzekerheid van de Alkmaarders. Onzekerheid dat je mogelijk niet de juiste middelen of kwaliteit hebt om de voorrondes te overleven en deel te nemen aan het hoofdtoernooi. Terwijl Ajax de middelen heeft om te kunnen kopen als er dragende spelers eventueel zouden vertrekken. Maar ook voor Ajax zou het lastig zijn om de voorrondes door te komen hoor. Ik vind namelijk dat mijn cluppie ook niet altijd naar hun kwaliteiten spelen. Dus op dat opzicht zijn de kansen wel gelijk voor zowel AZ als Ajax.