'V/d Looi zet hem op de bank. Dat is geen eigenwijsheid, maar zelfdestructie'
Woensdag, 31 maart 2021 om 11:43

Henk Spaan begrijpt niet waarom Brian Brobbey door Erwin van de Looi geen enkele keer is ingezet als basisspeler op het EK Onder-21. De columnist van Het Parool haalt hard uit naar de bondscoach van Jong Oranje, die volgens Spaan 'vooral goedkoop' is. Verder gelooft de journalist dat Cody Gakpo meer geld gaat opleveren voor PSV dan Donyell Malen.

Van de Looi is erg gecharmeerd van Dani de Wit, die in alle groepswedstrijden van het jeugd-EK een basisplaats had. "Wat liefde voor de loopactie betreft, lijkt De Wit op Davy Klaassen", schrijft Spaan. "Dan stopt de vergelijking. Dani moet het hebben van een ruwe bolster. Bij Jong ­Oranje wordt meer van hem verwacht dan hij te bieden heeft. Wat zou ik hem zich graag zien opofferen voor Brian Brobbey."

Spaan wijst erop dat Brobbey dit seizoen uitstekende statistieken heeft in clubverband. "De spits maakte dit seizoen voor Jong Ajax en Ajax 1 in alle competities veertien doelpunten met zes assists. Van de Looi zet hem op de bank. Dat is geen eigenwijsheid meer. Dat is zelfdestructie. De coach van Jong Oranje is geen trainer voor de wereldtop. Hij is vooral goedkoop. De top van de KNVB herkent in hem veel van zichzelf. Tekortschieten als het erop aankomt. De spelers van Oranje hadden rugdekking nodig vorige week. Eric Gudde en Nico-Jan Hoogma doken weg."

Verder is Spaan lovend over Gakpo, met twee treffers en een assist de absolute uitblinker bij Jong Oranje tegen Jong Hongarije (6-1 winst). "Er was gisteravond één voetballer die alles beloofde voor de toekomst en het EK: Cody Gakpo. PSV wil cashen voor Malen, las ik. Hij lijkt me, gezien Gakpo, niet de aangewezen sleepboot om de zilvervloot Eindhoven binnen te loodsen. Of het goudschip, hoe de metafoor in het voetbal tegenwoordig mag luiden. Gakpo speelde met Jong Oranje een prachtige wedstrijd met een assist, een verdiende penalty en twee mooie doelpunten. Ik heb hier al eerder over het immense talent geschreven, de elegantie, de snelheid, die fantastische rechtervoet. Hij draaide ze met het grootste gemak naar binnen, de afgepaste voorzetten. Vergelijk Owen Wijndal ermee, de knoestige Luuk de Jong en de, gisteravond, kansen missende Klaassen. Een kwartier voor tijd kwam Ryan Babel. Gakpo was elders helaas."

Meer nieuws
   
08:03
08:03
V/d Vaart zou duo aanstellen voor opvolging Arne Slot; Afellay enthousiast
2
   
08:00
08:00
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
4
   
07:02
07:02
De Telegraaf: Geertruida 'wil dolgraag naar Liverpool' en staat ook op de radar
36
   
07:00
07:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
17
   
06:00
06:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (24)

 
vastreke
 
12
31 maart 2021 om 11:48
ik zelf keek er ook vcan op dat Brobbey elke wedstrijd op de bank moest beginnen gelukkig kreeg hij gisteren een hele helft de kans om zich te bewijzen hoop zodra het toernooi verder gaat in Juni Brobbey in basis staat
 
Sch123456
 
26
31 maart 2021 om 11:55
Hij heeft gelijk dat Brobbey meer moet spelen, zeker gezien de concurrentie die hij heeft. Vind Brobbey meevoetballend gezien veel beter dan Boadu. Maar om het zelfdestructie te noemen is dan wel weer heel dramatisch. Ik vind Spaan nogal overdreven altijd wanneer iemand aan de Ajax talenten komt, was eerder ook al zo met spelers zoals Nouri, Kluivert en Donny.
 
vanLeeuwen
 
6
31 maart 2021 om 12:00
Brobbey en Boadu zijn beide niet geschikt om mee te voetballen, het zijn beide echte afmakers, kijk de invalbeurten van Brobbey maar eens terug ook zijn meevoetballend vermogen is niet gigantisch en heeft net als Dumfries wat last van ''harde'' voeten.
 
olesmit
 
4
31 maart 2021 om 12:23
@vanLeeuwen, klopt in zekere zin. Brobbey heeft wel een goede kaats, beter dan Boadu.
 
siepie
 
5
31 maart 2021 om 12:08
Dat is gewoon Spaan zijn stijl. Alles is fantastisch of hemeltergend slecht. Beetje zoals Jan Mulder, weet hij dat nuance geen quotes of krantenkoppen oplevert.
 
Clarkkent2
 
0
31 maart 2021 om 14:57
is toch ook wel mooi, zulke analyses als liefhebber...ipv alleen maar open deuren ex profvoetballers. Overigens vind ik dat Spaan hier gewoon gelijk heeft. Dani de Wit prima voor AZ, maar als coach van Jong Oranje, kies toch voor een beetje avontuur man.
 
Stylianos
 
3
31 maart 2021 om 11:55
Tja Henk Spaan, die neem ik ook niet helemaal serieus. Maar goed, zelfs Henk Spaan neem ik nog altijd wel een stuk serieuzer dan Erwin vd Looi. Rare opstellingen, dat belerende toontje en als je hem erop aanspreekt dan gelijk zo uit de hoogte doen. Laten we asjeblieft gewoon een leuke beginnende trainer (liefst oud-international) bij Jong Oranje neerzetten met een ervaren assistent
 
Thamike
 
2
31 maart 2021 om 12:56
Alleen heeft Henk Spaan 0,0 verantwoordelijkheid en vd Looij 100%. Dus kun jij Spaan serieuzer nemen die alleen kijkt naar statistieken en niet naar alles wat er om heen gebeurt. Tot nu toe doet vd Looij het ook goed qua statistieken maar daar hoor ik Spaan niet over. Vind kritiek hebben makkelijk maar het mag ook best hoor. Echter doe dat niet op welke speler wel en niet want dat is vaak een individuele keuze.
 
vanLeeuwen
 
5
31 maart 2021 om 11:58
Ik snap niet waarom iedereen opeens verwacht dat van der Looi met 2 echte nummers 9 gaat spelen. Hij speelt al maanden met Dani de Wit in zijn elftal en ik zie daar ook geen verandering in komen, het feit dat die gisteren al met 1 nummer 9 speelde was al bijzonder, daarnaast zie ik ook niet in waarom je met 2 nummers 9 zou willen spelen, dat lijkt me voor Brobbey en Boadu ook geen logische optie aangezien ze altijd in een 433 systeem voetballen, je kunt De Wit beter zien als een nummer 10 en dan is de opstelling zo gek nog niet.
 
siepie
 
2
31 maart 2021 om 12:11
Omdat deze twee nummers negen juist wel complementair zijn. Brobbey is sterker aan de bal en Boadu heeft ruimte en diepte nodig. Ik denk eerlijk gezegd dat de aanwezigheid van Brobbey ook Boadu veel beter zou laten renderen.
 
Sacha567.
 
1
31 maart 2021 om 12:14
Precies, Nederland heeft onder hem nog nooit 4-4-2 gespeeld met twee nummers 9. Daarbij is het merendeel van de selectie opgegroeid met 4-3-3 en heb je fantastische buitenspelers met veel ervaring voor hun leeftijdsklasse. Ik snap dat men enthousiast is over Brobbey, maar ik begrijp Van der Looi ook wel dat hij hem niet in de basis opstelt. Hij heeft de beschikking over Boadu, met veel meer ervaring en Brobbey komt net kijken. Hij is natuurlijk een aantal keer uitstekend ingevallen en heeft de potentie om een goede spits te worden, maar ik moet het nog allemaal wel zien. Zijn invalbeurten bij Ajax zijn voorlopig op twee handen te tellen.
 
NL_Modric
 
0
31 maart 2021 om 12:25
Brobbey is wel een stuk balvaster dan Boadu. Wanneer je toch Gakpo op links hebt, Ihattaren op rechts, Lang op 10 en Brobbey in de punt. Dan ben je het haast verplicht om ieder toernooi te winnen. Dan heb je nog De Wit op 6 die gevaarlijk kan worden met zijn diepgang en kan je Koopmeiners op 8 zetten voor de verdediging. Achterin ook kwaliteiten genoeg met Teze, Zeefuik, Geertruida, Schuurs, Botman en Malacia.
 
Sacha567.
 
1
31 maart 2021 om 12:41
Dat klopt, Jong Nederland heeft een geweldige selectie en er komt een goede generatie spelers aan. Dan vergeet je nog Dilrosun, Kluivert en spelers als Timber, Rensch, Gravenberch, Frimpong en Ferdi die toch al aardig wat internationale ervaring hebben opgedaan. Ik hoop dat een aantal van de spelers die je nu opnoemt daadwerkelijk de stap kunnen maken naar het eerste. Over Brobbey vs Boadu, het is mij om het even. Ik vind het allebei fantastische talenten. Ik begrijp weinig van V.d. Looi, maar is snap daarentegen best wel zijn keuzen voor Boadu want die heeft toch vaker onder hem gespeeld.
 
vanLeeuwen
 
0
31 maart 2021 om 13:09
Dat we een goede selectie hebben ben ik met je eens, maar de selectie van Engeland is naar mijn mening toch nog een stapje beter en ik denk dat ook dat zij meer kans maken om dit soort toernooien te winnen.
 
PaulR_1982
 
8
31 maart 2021 om 12:01
De mogelijke contractverlenging van Van der Looi slaat totaal nergens op. In de eerste wedstrijd tegen Roemeniƫ koos hij voor Boadu, wat meer een counterspits is. Brian Brobbey kan een bal vast houden in de kleine ruimte en was dus een logischere keuze geweest. Tegen Duitsland zou Boadu juist wel een logische keuze zijn, maar koos hij voor Dani de Wit, die nog nooit als spits heeft gespeeld. Van der Looi heeft geluk dat de talenten ondanks hun trainer en zijn verkeerde keuzes toch nog iets van het EK hebben weten te maken.
 
arvelajax
 
4
31 maart 2021 om 12:07
Brobbey speelt nooit een hele wedstrijd. Er waren al wat geluiden over zijn conditie en als ik hem zie spelen dan lijkt dat te kloppen. Hij verbruikt veel energie tijdens krachtexplosies (waarbij hij vaak scoort, zoals tegen Hongarije) maar het lijkt erop dat hij dit niet kan volhouden gedurende meer dan een helft. Ik vind het een geweldige speler qua fysiek maar niet qua conditie, en als coach zou ik hem denk ik ook niet opstellen in de basis. Weet iemand toevallig wanneer Brobbey voor het laatst een volledige wedstrijd heeft gespeeld (of twee achter elkaar)? Want stel dat hij het een hele wedstrijd volhoudt, dan zou hij dat een paar dagen later opnieuw moeten kunnen, omdat je niet na 1 wedstrijd je strijdplan weer wilt aanpassen. Conclusie: als een speler basis staat dan moet je er als team ook van op aan kunnen dat hij dat makkelijk volhoudt, zelfs een paar wedstrijden achter elkaar. En dat bewijs is er niet.
 
mayarood
 
2
31 maart 2021 om 12:20
Precies. Dat wilde ik ook zeggen. Daarbij heeft van de Looi dit al vantevoren aangekondigd. Daarbij schijnt dat hij corona gehad heeft, waardoor zijn conditie ook aangetast is (deed daardoor ook niet mee bij Ajax in de laatste wedstrijden van de Youth League).
 
olesmit
 
1
31 maart 2021 om 12:25
Klopt inderdaad, dat heeft Ten Hag ook al meerdere keren aangegeven. Brobbey is erg explosief maar kan nog geen wedstrijd volmaken.
 
Klemvastdiebal
 
3
31 maart 2021 om 12:19
Harde kern Ajax klaar met `verrader Brobbey: `willen niet dat hij nog speelt` Nou heeft Erwin van der Looi gehoor gegeven aan die oproep vanuit het Amsterdamse kamp, is het weer niet goed...
 
951
 
1
31 maart 2021 om 12:34
Sowieso is een coach die 4-2-2-2 wil spelen ongeschikt. Zelfs 4-4-2 kan eigenlijk niet met spelers die allemaal getraind zijn in 4-3-3 of 3-4-3 of godbeterd 4-2-1-3. Dat 4-2-2- zal vast prima werken bij balverlies, maar de derde man zoeken en vinden is jong oranje in de wedstrijd tegen Duitsland exact 0 keer gelukt (op de derde drie kwart van het veld)
 
Trissy
 
4
31 maart 2021 om 12:47
Aan de andere kant: Brobbey begint inmiddels wel een status te krijgen als supersub. Waarom die status nog niet even behouden bij Jong Oranje? Tegenstanders weten ook wie er het veld in komt en zijn status zal dan toch iets van angst inboezemen. Brobbey kan dan 20 minuten zich volledig uitleven.
 
pinko
 
3
31 maart 2021 om 12:50
We weten toch allemaal - behalve de Knvb - dat v.d. Looi het symbool is van mislukt trainerschap. Zet Frank de Boer ook in dat rijtje en dan mag je uiteindelijk N.j. Hoogma daar ook aan laten sluiten. Hoeveel onkunde kan Oranje nog verdragen?
 
cocodiewitte
 
1
31 maart 2021 om 16:17
Moet je die staf zien. Bij elkaar nog geen hoofdprijs gewonnen als speler. Triest dat dit ONS TALENT moet trainen en begeleiden.