V/d Vaart blijft bij opmerkelijk standpunt: 'Gravenberch beter dan Bellingham'
Zaterdag, 25 mei 2024 om 12:12

Ruim een jaar geleden trok Rafael van der Vaart de opvallende vergelijking tussen Ryan Gravenberch en Jude Bellingham, waarbij hij zelfs beweerde dat de Nederlander de betere van de twee is. Ondanks het geweldige seizoen van Bellingham bij Real Madrid, blijft Van der Vaart achter zijn uitspraak staan.

"In zijn talent vind ik hem veel beter dan Bellingham. Alleen Bellingham speelt elke week en Gravenberch heeft niet die kans om het te laten zien. Als je hem ziet lopen, rechtop. Hij kan scoren, assists geven. Ik denk dat hij veel beter is dan hij kan laten zien bij Bayern", zei Van der Vaart destijds bij Ziggo Sport. Een jaar later is zijn mening niet veranderd.

Inmiddels heeft Gravenberch de overstap gemaakt van Bayern München naar Liverpool, waar hij nog steeds vaker bankzitter is dan hem lief is. Bellingham ging van Borussia Dortmund naar Real Madrid, waar hij een geweldig debuutseizoen beleeft.

"Ik had niet verwacht dat die bij Real Madrid zo'n goed seizoen zou gaan draaien, maar ik blijf bij mijn opmerking van toen", aldus de 109-voudig international van Oranje tegenover Voetbal International.

"Bellingham is natuurlijk ook een geweldige speler, maar hij heeft ook wel een gouden pik. De ene carrière loopt nou eenmaal anders dan de andere. Dat neemt voor mij niets weg van de enorme kwaliteiten van Gravenberch", blijft de analist stellig bij zijn mening.

Gravenberch behoort, tegen de meeste verwachtingen in, tot de voorselectie van Ronald Koeman voor het EK. De bondscoach van het Nederlands elftal liet al wel doorschemeren dat de kansen van de 22-jarige middenvelder afhangen van de fitheid van onder meer Marten de Roon en Frenkie de Jong.

Daarom heeft Van der Vaart advies voor Gravenberch. "Ik adviseer Ryan te kiezen voor een rol als verdedigende middenvelder. Dat zal geen makkelijke keuze voor hem zijn, want hij kan veel méér. Je kunt het vergelijken met Nigel de Jong vroeger. Ook Ryan is heel veelzijdig en ik raad hem aan een vergelijkbare keuze te maken. In een rol zoals Patrick Vieira het ooit invulde bij Arsenal en Frankrijk", stelt hij.

Ondanks zijn lofrede voor Gravenberch, is Van der Vaart ook verrast door de oproep van Koeman. "Omdat hij te weinig bij zijn clubs speelt, sinds zijn vertrek bij Ajax. Hij moet nu echt een vaste basisspeler bij Liverpool gaan worden. Je blijft niet altijd jong, het is tijd om te gaan leveren", besluit hij.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste voetbalnieuws? Word nu lid van het Voetbalzone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws
   
11:23
11:23
Geld op bankrekening Vitesse raakt op; aanvraag faillissement dreigt
11
   
11:13
11:13
Oranje-supporters: 'Hij hoort thuis in de zandbak en is klaar in Oranje'
11
   
11:06
11:06
Driessen op zijn plek gezet na Veerman-opmerking: 'Kortsluiting in bovenkamer'
17
   
10:48
10:48
Memphis genoemd als opvallendste speler in Oranje: 'Niet vanwege zijn hoofdband'
41
   
10:32
10:32
Vacature: Voetbalzone is op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (39)

 
caribbean
 
69
25 mei 2024 om 12:19
Ach man, in potentie ben ik ook beter dan Bellingham maar vond het paardrijden toch leuker
 
ScummyMan
 
51
25 mei 2024 om 12:38
Zeepaardrijden neem ik aan?
 
RamboKolombo
 
21
25 mei 2024 om 12:19
Gravenberch is wel echt heel goed aan de bal maar hij zal nooit een kerel zoals Bellingham zijn of de tactische inzicht hebben van een Bellingham. Van der Vaart kijkt alleen wat een speler met een bal kan maar wat een speler zonder bal doet, valt hem helaas nooit op.
 
Gooner4
 
27
25 mei 2024 om 12:20
Ogja, Raf kunnen we al jaren niet meer serieus nemen. Hoop wel dat Gravenberch ergens een vaste plek kan krijgen, want ik denk dat die ver ian komen
 
Noud
 
11
25 mei 2024 om 13:46
Inderdaad, het is echt wel triest wat die man allemaal betaald op televisie aan onzin mag blijven verkopen. Deze jonge variant van Sjaak Swart zou tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.
 
Bobbel75
 
37
25 mei 2024 om 12:20
Bijzondere kijk op voetbal heeft Van der Vaart. Vind het jammer dat zijn clubvoorkeur zo enorm naar voren komt bij elke analyse die hij geeft. En de misplaatste hooghartigheid bij elke wedstrijd "want toen wij speelden was het veel beter" vind ik ook storend.
 
Amsterdam4
 
2
25 mei 2024 om 12:30
Wel club heeft zijn voorkeur dan? Ajax zal dat niet zijn gezien zijn bizarre opmerkingen toen rond Steijn. Als het aan hem lag zat de slechtste trainer uit de clubhistorie er nog steeds. Ik denk dat Van der Vaart net als Sneijder, Van Basten, Van Hanegem beter kunnen stoppen met het delen van hun niveauloze opmerkingen; het doet echt afbreuk aan de grote spelers die ze waren.
 
ModricMagic
 
29
25 mei 2024 om 12:20
Toch bizar dat die nog steeds vasthoudt aan dit haha. Bellingham was altijd al meer talentvol geweest dan Gravenberch. Daarnaast heeft Bellingham ook de juiste mentaliteit in het veld. Is niet vies om veel meters te lopen en helpen te verdedigen. En over zijn kwaliteiten aan de bal hoeven we het al helemaal niet te hebben. Bij Gravenberch heb ik soms het gevoel dat hij alles op een wat lakse manier doet. Niet alles eruit halen wat die heeft. Er is een reden waarom Bellingham basisspeler is bij Real Madrid en Gravenberch vooral een wisselspeler is. Ook is Bellingham ook nog is een jaar jonger.
 
DNSDKR
 
1
25 mei 2024 om 13:55
Ik denk dat Bellingham ook gewoon een slimmer pad heeft bewandeld. Hoe getalenteerd je ook bent: je moet spelen om beter te worden. Bellingham was onbetwiste basisspeler bij Dortmund voor de overstap naar Real te maken. Gravenberch ging echter veel te vroeg naar Bayern, die had beter wat jaren bij Ajax kunnen rijpen. Gewoonweg meer minuten in de benen hebben.
 
Paolo Maldini
 
1
25 mei 2024 om 14:07
Ja, maar het is niet alsof Bellingham uit de jeugd van Dortmund komt. Dus wat dat betreft heeft Bellingham ook gewoon een hele gedurfde stap gemaakt.
 
ModricMagic
 
3
25 mei 2024 om 14:36
Nou ja van Birmingham City naar Dortmund was ook niet een makkelijke stap hoor. Zeker niet voor een 16-jarige. Maar ja dat zegt ook tegelijk het enorme talent van Bellingham. Maar met talent alleen redt je het niet. Alleen Bellingham is ook speciaal omdat hij mentaal zo ongelofelijk goed zit. Ook omdat zijn omgeving hem met beide benen op de grond houdt. Vooral zijn ouders waren heel belangrijk.
 
Murad
 
15
25 mei 2024 om 12:21
Bellingham heeft me niet kunnen overtuigen in de Champions League wedstrijden die ik van hem heb gezien. In La Liga heb ik hem nauwelijks gevolgd, maar daar schijnt hij fantastisch te spelen. Het is dan weer grappig om vol te houden dat Gravenberch beter is, want op basis van zowel zijn spel als zijn statistieken zie ik geen bewijs om die bewering te ondersteunen.
 
RM1335
 
10
25 mei 2024 om 13:05
Niet overtuigd van Bellingham in de CL, dat is omdat je niet weet met welke opdracht hij erin werd gestuurd door Ancelotti. Coach en speler hebben het ook allebei gezegd. Veel vuile meters maken in dienst van de ploeg, druk zetten, terugvallen om de bal te halen, de flanken ondersteunen. Hij heeft veel kilometers gemaakt.
 
ModricMagic
 
4
25 mei 2024 om 13:42
Bellingham heeft inderdaad niet gescoord in de laatste wedstrijden in de CL. Maar alsnog is hij gewoon van waarde in verdedigend opzicht. Dat mensen verwachten dat hij elke week een goal gaat maken is helaas wat hij zelf heeft gecreëerd in het begin van het seizoen. Maar Real staat niet voor niets zo goed verdedigend vergeleken met vorig seizoen.
 
mitchajax020
 
14
25 mei 2024 om 12:21
Wat klets die vd Vaart nou, Bellingham is een fantastische voetballer. Gravenberch vindt ik een leuke voetballer maar werd vanaf dag 1 bij Ajax gehyped en maakt het in mijn ogen gewoon niet waar met de speelminuten die hij krijgt. Bij Ajax niet maar ook bij Bayer en Liverpool niet.
 
Diego_Forlan
 
6
25 mei 2024 om 16:16
Ben ik niet met je eens. Gravenberch werd in mijn ogen juist onderschat bij Ajax. Kreeg bijzonder veel kritiek terwijl hij wel degelijk leverde. Niet constant, maar in zijn piek besliste hij finales en andere grote wedstrijden en kon hij gewoon prima mee op CL niveau. Dat een dertien in een dozijn voetballer als Taylor na 2 leuke potjes al 'beter' werd genoemd is nog steeds lachwekkend
 
Reppi
 
14
25 mei 2024 om 12:23
Wanneer je zoveel onzin hebt gepraat dat je je er niet meer uit kan lullen hahah, Dus je blijft maar koppig bij je standpunt.. Zegt genoeg dat hij zegt dat Ryan maar verdedigende middenvelder moet worden, want misschien is hij niet goed genoeg om te doen wat Bellingham allemaal doet?
 
fiorenoord
 
11
25 mei 2024 om 12:23
" Bellingham is natuurlijk ook een geweldige speler, maar hij heeft ook wel een gouden pik. De ene carriã£â¨re loopt nou eenmaal anders dan de andere. Dat neemt voor mij niets weg van de enorme kwaliteiten van Gravenberch", blijft de analist stellig bij zijn mening." Toen ik dit las, ging het lampje opeens branden bij mij. Het is gewoon projectie van zijn eigen carriere op de huidige generatie. Van Der Vaart vond zich toen ook altijd fantastisch en kon maar niet begrijpen waarom anderen het vele malen beter deden dan hij. Uiteindelijk heeft hij door zijn mentaliteit niet de absolute top veroverd, maar dat lag uiteraard aan het feit dat anderen een gouden pik hadden en dat zij wel wekelijks de kans kregen.
 
juvedeef
 
5
25 mei 2024 om 12:26
Nooit verkeerd om een beetje chauvinistisch te zijn. Maar dit is natuurlijk niet waar. Als Gravenberch ook direct het verschil had gemaakt dan was hij gewoon basisspeler geworden. Ze stellen Bellingham niet op omdat hij een gouden pik heeft. Hij maakt gewoon vaak het verschil bij zijn club. En speelt een sterk seizoen waar hij toch belangrijk is geweest en mede door hem zij kampioen zijn geworden. Met misschien nog wel een CL erbij. Dit is op zo'n leeftijd al zijn tweede club waar hij het verschil maakt. En dat is Gravenberch nog niet gelukt bij de clubs waar hij nu bij heeft gezeten. Verder wel eens met van der Vaart. Denk dat Gravenberch zich moet richten op de CVM. Waarbij je dan een sterk voetballende CVM hebt die zijn lichaam ook nog goed kan gebruiken. Maar verwacht niet dat hij hier voor zal gaan. Hij wilt graag het verschil maken op het veld dus zal die vast box to box willen blijven spelen.
 
Piker
 
8
25 mei 2024 om 12:27
Een wisselspeler vergelijken met een basisspeler van Real. Praat ook alleen nog maar p..p
 
MaxKaplan
 
3
25 mei 2024 om 12:27
Een mooiere voetballer dus iemand die fysiek eleganter oogt aan de bal omdat hij flexibeler is en soepeler beweegt maakt hem niet een betere voetballer. Pogba is een uitstekende voorbeeld van een type Gravenberch die wel zijn top niveau heeft gehaald en dat kan dus een heel hoog niveau zijn maar Gravenberch heeft dit nog niet aangetikt. Bellingham zijn kwaliteiten zitten niet perse in het hebben van de meest soepele motoriek maar wel in zijn drive vooruit en achteruit, het vermogen om een bal af te pakken, een goal te scoren en zijn fysieke kracht aan de bal , zijn balcontrole in een hoog tempo en ga zo maar door.
 
MbappevanGalen
 
17
25 mei 2024 om 12:29
Lijkt net op 4 jaar terug toen veel Nederlanders Frenkie de Jong vergelijkten of zelfs beter vonden dan Modric
 
Crooswijk11
 
3
25 mei 2024 om 13:34
Weet niet waarom maar ik zie in F.de Jong wel een ideale opvolger van Modric. Vooral op basis van motoriek en spelinzicht. Met de juiste spelers om zich heen kan hij best een hoog niveau aantikken. Volgend seizoen(einde contract Modric) zou ik als Real zijnde toch proberen om een lijntje uit te gooien naar Frenkie, want hoe dan ook is Real een stap omhoog itt Barca. Zeker op dit moment.
 
ModricMagic
 
8
25 mei 2024 om 13:43
Real heeft zeker geen interesse om De Jong te gaan halen haha. Die is al 27 jaar en is 29 wanneer die uit zijn contract loopt. Zoveel geld gaat Perez niet betalen. Daarnaast is een 16-jarige toptalent uit Argentiniã« is waar Real alle pijlen op heeft gericht. En ook Wirtz wordt genoemd voor 2025. Dus hij is helemaal niet nodig.
 
Hangover96
 
0
26 mei 2024 om 08:53
Zo duur zal Frenkie toch niet zijn, twee jaar terug had United overeenstemming bereikt met Barcelona voor iets van 70m, en in de tussentijd is-ie niet duurder geworden neem ik aan?
 
AhmedHossam
 
3
25 mei 2024 om 12:30
Gravenberch is best een mooie speler om te zien spelen. Maar hij kan scoren doet het alleen zelden. Kan assist geven, maar doet dit te weinig. Hij heeft bij Bayern en Liverpool tot nu toe niet overtuigd, terwijl hij echt wel kansen genoeg heeft gekregen om te overtuigen. Bij Ajax was hij een goede speler in een goed draaiend elftal. Maar ook niet zo cruciaal als dat Bellingham is bij Real en voorheen bij Dortmund. De vergelijking met Bellingham vind ik dan ook echt absurd. Het had van der Vaart gesierd als hij had gezegd dat hij niet had verwacht dat Bellingham zich zo zou door ontwikkelen en dat hij het destijds verkeerd ingeschat had. Ik denk ook dat Gravenberch meer in zijn mars heeft, maar dan denk ik eerder aan een belangrijke speler bij een subtopper in een grote competitie.
 
OREELY
 
1
25 mei 2024 om 12:36
ik wil best geloven dat op technisch gebied een gravenberch beter of gelijkwaardig is. maar naast voetbal kwaliteiten, is bellingham echt een persoonlijkheid. Iemand die binnen no-time waarschijnlijk captain is van het engelse team en misschien ook real als er wat oud gediende gaan afzwaaien. Een gravenberch heeft dat helemaal niet, dat is niet erg. Maar ik vind dat wel een kwaliteit en brengt ook veel extras.
 
Migi
 
8
25 mei 2024 om 12:45
Uiteindelijk is Bellingham ook gewoon Guus Til, maar dan op hoger niveau. Hij kan eigenlijk niets, maar aan het einde van de wedstrijd heeft ie er 3 inliggen. En veel grinta natuurlijk, ligt helft van de tijd op het gras. Zoiets?
 
fiorenoord
 
2
25 mei 2024 om 12:51
Uiteindelijk is Guus Til ook gewoon Fiorenoord, maar dan op hoger niveau. Verschil was wel dat bij mij die 3 ballen in het eigen netje lagen, maar dat komt ook gewoon omdat ik geen gouden pik heb. Toch?
 
ScummyMan
 
5
25 mei 2024 om 12:48
Het vreemde vind ik dat toen Van der Vaart als analist begon hij best zinnige dingen zei. Wat er is gebeurd weet ik niet exact. Voelt een beetje alsof hij een oude romanticus als Jan Mulder wil zijn maar ipv de mooie bijna poetische zinnen van Jan gebruikt Rafael platte simpele bewoordingen waardoor het nergens op slaat en dom overkomt.
 
NECLent
 
10
25 mei 2024 om 12:54
Alcohol maakt meer kapot dan je lief is.
 
SjempjesLiek
 
2
25 mei 2024 om 13:05
Veel respect voor de voetballer Vd Vaart, maar als analist is het wel een hele speciale frikandel.
 
Chris Aalpoel
 
2
25 mei 2024 om 13:27
Hij is de weg kwijt ben ik bang, dit slaat nergens op.
 
TILBURG013
 
5
25 mei 2024 om 13:31
Hiervoor moet je van der Vaart gewoon ontslaan. Leuk dat hij heeft gevoetbald, hij zegt nooit iets zinnigs, kijkt ook geen voetbal en heeft er echt geen verstand van.
 
PSVictorie
 
0
25 mei 2024 om 13:35
Gravenberch heeft dit seizoen blessureleed gehad bij Liverpool het volgend seizoen zal hij onder Slot pas die speler worden die hij bij Ajax was, en als PSV-er ben ik altijd fan geweest van Ryan en was blij dat hij vertrok bij Ajax als je mij begrijpt. Bellingham ok we wachten de finale CL af. En Ryan ben benieuwd hoe je het gaat doen onder Slot.
 
Dutchred
 
0
25 mei 2024 om 14:54
Gravenberch heeft zeker talent en is technisch begaafd maar ik vind hem te vaak nonchalant of slapjes overkomen. Hij kan sterker worden denk ik en meer honger/vechtlust tonen gedurende de hele wedstrijd. Hij heeft ook nog geen basisplaats veroverd en zou een voorbeeld moeten nemen aan Mac allister.
 
JackSparrow
 
1
25 mei 2024 om 16:03
Op dit moment vind ik Bellingham misschien de beste van de wereld. Gravenberch lijkt een beetje een eeuwig talent.
 
tinus45
 
0
25 mei 2024 om 18:28
Ach vd Vaart toch.....die begint toch ook steeds meer onzin te lullen. Kunnen deze jongens ook niet gewoon van de tv af, brengen weinig meerwaarde met zich mee door dit soort opmerkingen.