Vermoedelijke XI's CL-finale: twee Oranje-internationals beginnen in de basis
Zaterdag, 10 juni 2023 om 18:30

Zaterdagavond is het eindelijk zover: de finale van de Champions League. In Istanbul nemen Manchester City en Internazionale het om 21.00 uur tegen elkaar op. Het lijkt erop dat Nathan Aké en Denzel Dumfries in het Atatürk Olympic Stadium gaan starten. Stefan de Vrij moet het in Turkije, volgens de officiële website van de UEFA, vermoedelijk doen met een plek op de bank. De wedstrijd is gratis te zien op het open kanaal van Ziggo Sport en RTL 7.

The Citizens maken zich met een fitte selectie op voor de cruciale wedstrijd van zaterdagavond. City kan geschiedenis schrijven door de eerste Champions League in de clubhistorie te winnen. Guardiola kan daarmee de kroon zetten op een formidabel seizoen, waarin zijn elftal al beslag wist te leggen op de Premier League en de FA Cup. Aké, die vrijwel de gehele maand mei kampte met een spierblessure, lijkt fit genoeg om in Istanbul te starten. De 36-voudig international speelde in de Engelse bekerfinale als invaller slechts een paar minuten mee tegen Manchester United (2-1 winst).

Guardiola was onlangs lovend over de Hagenaar in gesprek met Sky Sports. "Hij is voor ons cruciaal geweest. Tegen spelers als Bukayo Saka of Vinícius Júnior heb je échte verdedigers nodig, verdedigers die duels kunnen winnen. Anders hebben ze op het hoogste niveau maar één actie nodig om je te passeren. Nathan heeft ons die boost gegeven. Zo'n speler hadden we voorheen niet. Dat is dit jaar de grootste stap geweest in onze achterhoede. Echte verdedigers die hun duels in de zestien winnen."

Inter
I Nerazzurri hopen in het nationale stadion van Turkije beslag te leggen op de tweede Champions League-winst in de clubgeschiedenis. Inter deed zeventien keer mee aan het miljardenbal, maar wist de cup met de grote oren slechts eenmaal te winnen (2009/10). De Europacup 1 werd tweemaal gewonnen (1964 en 1965). Inter moet het in Istanbul doen zonder Milan Skriniar, terwijl Henrikh Mkhitaryan nog altijd een twijfelgeval is. Naast Dumfries start voormalig Ajacied André Onana voor de Italiaanse grootmacht. De wedstrijd zal worden gefloten door de Poolse scheidsrechter Szymon Marciniak.

Vermoedelijke opstelling Manchester City: Ederson; Walker, Rúben Dias, Aké; Stones, Rodri; Bernardo Silva, De Bruyne, Gündogan, Grealish; Haaland.

Vermoedelijke opstelling Internazionale: Onana; Darmian, Acerbi, Bastoni; Dumfries, Barella, Brozovic, Hakan Çalhanoglu, Dimarco; Lautaro Martínez, Dzeko.

Meer nieuws
   
12:10
12:10
De Telegraaf: Ajax is concreet voor Sandler maar heeft concurrentie van PSV
24
   
11:56
11:56
Marcel Brands geeft Slot heel belangrijke tip om te kunnen slagen in Engeland
9
   
11:46
11:46
Brands bevestigt belastingstelling van PSV: 'Het is een interessante speler'
3
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: NEC - AZ
26
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: PEC Zwolle - Heracles Almelo
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (42)

 
nurisahin18
 
15
10 juni 2023 om 07:42
Manchester City dus met hun gebruikelijke opstelling. Zie City wel echt dik als favoriet als ik kijk naar het kwaliteitsverschil. Aan de ene kant Dzeko en aan de andere kant Haaland, met alle respect maar Dzeko is gewoon op leeftijd en niet meer wat het was. Bijna geen toppers in het elftal van Inter op Barella en Onana met zijn huidige vorm na. Vraag aan de Inter volgers, zijn Acerbi en Darmian nou echt beter dan De Vrij en Skriniar? Verbaast mij dat niet gewoon een van die 2 spelen. Skriniar komt wel net uit een blessure maar die zou ik op 70% nog boven de andere 2 laten spelen ondanks dat hij weg gaat.
 
Etihad
 
17
10 juni 2023 om 08:06
Ik las ergens dat Foden mogelijk gaat starten deze wedstrijd, in plaats van Grealish. Daar zou ik geen moeite mee hebben. Het rendement ligt veel hoger bij Foden, Grealish is vooral goed voor de controle maar vanavond is het maar 1 wedstrijd. Ik denk ook niet dat Dzeko gaat starten, Lukaku lijkt mij logischer.
 
Lierse1997
 
4
10 juni 2023 om 09:18
Acerbi speelt echt gewoon heel sterk de laatste tijd, dat is iemand waar Haaland het potentieel lastig mee kan krijgen (al is hij wel traag als de pest). Gewoon een heel intelligente verdediger. Darmian doet het daarnaast echt niet slecht naast hem op die rechterplek. De Vrij is al het hele seizoen vrij matig en Skriniar is echt wel een groot risico. Die kerel heeft maanden niet gevoetbald en dan zet je hem er maar in tegen het beste team ter wereld?
 
MarcoVerratti
 
4
10 juni 2023 om 16:14
Acerbi speelt echt een uitstekend seizoen. Darmian doet het ook ontzettend goed op zijn nieuwe positie. De verdediging staat echt veel beter met Darmian, Acerbi en Bastoni dan met Skriniar, De Vrij en Bastoni.
 
barryballs
 
19
10 juni 2023 om 07:51
Klein beetje CL 2018-19 vibes, waarbij de beoogde finale al is gewonnen. Toen Barca-Liverpool nu City-Real. Waarbij in de andere halve finale de 'mindere' verrassingen stonden. Het zou bizar zijn mocht het toch weer misgaan voor City. Wat hebben die voor bizarre uitschakelingen meegemaakt haha, daar zou dit dan mooi inkunnen. Maar ik zie het gewoon echt niet gebeuren dat ze het niet winnen.
 
Pieterpost
 
3
10 juni 2023 om 08:52
City speelt dat oogstrelende voetbal voornamelijk in eigen huis en een finale is altijd een wedstrijd op zich. Zeg niet dat ze hem niet winnen, maar Inter moet niet worden onderschat. Zijn in vorm en hebben niet voor niets het ‘grootse’ Benfica, Barcelona en Milan uitgeschakeld.
 
consy
 
15
10 juni 2023 om 11:07
Ik ben ervan overtuigd dat Ajax het Liverpool in die finale lastiger had gemaakt dan Tottenham deed hoor, veel lastiger zelfs.
 
32candela
 
36
10 juni 2023 om 07:51
City is voor veie het nieuwe Barcelona, je mag niet kritisch zijn, want het is guardiola.. zoals een buitenaardse wezen speelt hij buitenaards voetbal, we vergeten even dat hij alles mag kopen wat ie wilt! Maar daar kijken we even niet naar! Ja hij heeft veel gewonnen ja, met top teams. Nu is dit poging nummer 13 om de CL te winnen. Mag het een keer? Het zou knapper zijn als hij met een Everton of Villarreal succes zou boeken! Hij als volgens vele de top coach mag ook Bram van Polen beter maken. Want Hij is immers volgens de volgelingen een top coach
 
Deutscher Meister
 
54
10 juni 2023 om 08:06
Elke keer dat domme argument dat Guardiola FC Volendam kampioen moet maken. Het is een topcoach en net als andere mensen die aan de top werken zit die bij een topclub. Hij hoeft in dat opzicht niemand iets meer te bewijzen. Het feit dat die fantasy football speelt bij City valt wel iets voor te zeggen. Daar moet UEFA echter iets aan doen dat een team onbeperkt maar iedereen kan kopen. Staat helemaal los van Guardiola als coach. En dan ben ik geeneens fan van Guardiola, dit geldt ook voor alle andere coaches en teams met onbeperkt geld.
 
32candela
 
11
10 juni 2023 om 08:07
En daarom gaat dit stukje precies over jou! Hij word door vele als een goeroe gezien. Hij zou Leicester in 2016 echt geen kampioen hebben gemaakt! Laat hem dat soort sprookje eerst verwezenlijken alvorens hij als een soort heilige word gezien
 
Etihad
 
13
10 juni 2023 om 08:10
Ook dat valt wel mee als je naar de andere teams in de Premier League kijkt. Guardiola heeft heel veel geïnvesteerd toen hij bij de club kwam, maar de laatste jaren valt het echt wel mee.
 
Etihad
 
9
10 juni 2023 om 08:12
@32candeloa Welke coaches vind jij beter dan Guardiola? Claudio Ranieri?
 
32candela
 
4
10 juni 2023 om 08:13
Zou hij Leicester kampioen hebben gemaakt met Huth en Wes Morgan en drinkwater en nu die Oostenrijker die niet kan voetballen? Nee natuurlijk niet
 
ImmerNeutraal
 
21
10 juni 2023 om 08:15
Ik vind het ook wel een kwaliteit van een topcoach als je bij een topclub, met alle grote voetballers die teveel verdienen en het zelf ook wel weten, toch een team weet neer te zetten wat op een specifieke manier voetbalt. Denk dat menig coach overlopen wordt door de vedettes. Dus ja, dat is ook wel iets waarom iemand een topcoach is.
 
Etihad
 
4
10 juni 2023 om 08:18
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
 
32candela
 
3
10 juni 2023 om 08:19
Jawel, zou hij Leicester ook kampioen hebben gemaakt ?
 
Klene
 
21
10 juni 2023 om 08:23
Nee, dat zou hij waarschijnlijk niet hebben gedaan. Maar zou Ranieri een eventuele treble met dit City winnen?
 
32candela
 
8
10 juni 2023 om 08:25
Na poging nummer 13? Dan zou Reineiri vanavond voor zijn 3e treble gaan
 
RamboKolombo
 
2
10 juni 2023 om 08:46
Mourinho is echtwel een betere trainer, als je naar de bekende weg wilt vragen. Als je voetballend vraagt, dan zou Peter Bosz ook geweldig doen bij een Bayern of City.
 
Lierse1997
 
3
10 juni 2023 om 09:06
Ranieri is absoluut geen topcoach. Dat weet iedereen die hem ook maar een beetje gevolgd heeft in zijn carrière. Een matige subtopper die de voeten van een Conte, die de voeten van Guardiola niet mag kunnen, niet eens mag kussen.
 
traorezinho
 
29
10 juni 2023 om 08:21
32candela is typische iemand die maar wat zegt om iets gezegd te hebben.. tuurlijk is Guardiola een topcoach! Altijd dat als als verhaal. Als Iniesta ik 2010 gemist had, was Spanje misschien niet kampioen geweest. Als Messi niet bestond was Argentinië misschien niet wereldkampioen geworden. Als als als. Neem je koffie en geniet van het weer man!
 
arsenal890
 
16
10 juni 2023 om 08:25
Dus een CL winnen is de enige criteria om een topcoach te zijn?Guardiola is de beste coach ter wereld.Kijk wat hij met City gedaan heeft. Dat is ongekend. Als je naar geld wilt wijzen kun je ook kijken naar Chelsea en united. Meer uitgegeven en amper wat gepresteerd.
 
32candela
 
4
10 juni 2023 om 08:26
Ik word bevestigd in wat ik zei, city is het nieuwe Barcelona en daar mag niet kritisch na gekeken worden
 
arsenal890
 
34
10 juni 2023 om 08:28
Kritisch kijken doet iedereen. Maar onzin praten is onnodig.
 
nederland79
 
12
10 juni 2023 om 08:36
32candela yup, geld uitgeven en de successen komen vanzelf. Chelsea gaat als n malle, psg staat wederom in de cl finale, man utd speelde geweldig voetbal dit jaar en de prijzen bleven maar komen enz enz. Je mag alle commentaar hebben, ik heb ook wel kanttekeningen. Guardiola heeft in de laatste paar jaar in de cl vreemde keuzes gemaakt in de wedstrijden dat ze werden uitgeschakeld. Maar als je je ploegen zo goed laat voetballen en je spelers duidelijk beter maakt en nog veel prijzen wint ook, dan ben je toch een vrij aardige coach. Sterling is nog niet weg en hij raakt geen pepernoot meer.
 
Basisspeler
 
4
10 juni 2023 om 10:04
Edgy mening hoor..ok, zonder sarcasme, dit is een standaard, onorigineel riedeltje die zogenaamde "voetbalkenners" uitkramen om maar een tegengeluid te geven. Terwijl alle bewijzen op tafel liggen dat Pep in de top drie beste coaches ter wereld zit. Zeker zuur dat ie Candela heeft laten gaan?
 
NJfromVOL
 
3
10 juni 2023 om 16:13
Er zijn zat coaches die volop geld mogen spenderen, maar niet verder komen dan negatief afbraakvoetbal, niet om aan te gluren. Dit is voetballend een van de beste teams.
 
Kid Ink
 
0
10 juni 2023 om 08:05
Ik hoop natuurlijk op een spannende wedstrijd maar ik vrees dat City weinig heel laat van Inter.
 
Pieterpost
 
5
10 juni 2023 om 08:47
Jammer dat Aké er weer bij is ?? Toch wel een sleutelspeler. Ben sowieso voor Inter, Dumfries en de Vrij vanavond. Zou ook wel heel sneu voor Italië zijn als ze 3 Europese finales verliezen. Ps groeten vanuit Italië.
 
Lierse1997
 
6
10 juni 2023 om 08:56
Als hij serieus met Brozovic en Lukaku op de bank begint dan word ik oprecht gek denk ik. Dan verlies je de wedstrijd voor je er aan begint.
 
t0mt0m18
 
1
10 juni 2023 om 10:24
Brozovic staat er toch gewoon bij en de coach zal het gerust beter inzien dan jij.
 
Lierse1997
 
4
10 juni 2023 om 10:43
Eerst stond er Mkhitaryan, dat hebben ze aangepast dan. Verder is dat tweede een argumentum ad auctoritatem, wat niet echt constructief is in een discussie.
 
t0mt0m18
 
3
10 juni 2023 om 11:19
Eens, maar als vertrekpunt nemen dat de wedstrijd al verloren is zodra éã©n speler die gewoon inzetbaar is niet speelt, is wel een constructief begin van een open discussie? Daarbij denk ik wanneer iemand de woorden ´ik word oprecht gekâ´ gebruikt nou niet direct van goh, laat ik daar eens een spatzuivere discussie mee aangaan overgoten met rede en propositielogica.
 
Lierse1997
 
2
10 juni 2023 om 11:45
Brozovic en Lukaku zijn gewoon vitaal voor de kansen van Inter. Als je met Dzeko gaat spelen dan zie ik het heel somber in, Dias eet die echt gewoon op vrees ik en snelheid heeft hij niet meer. Verder is Brozovic centraal voor het defensieve aspect op het middenveld (en daarin echt een stuk beter dan Hakan). Dat was mijn redenering. En als je Lukaku de laatste weken ziet spelen dan snap je wel waarom ik gek zou worden (even een hyperbool uiteraard) als die niet start.
 
t0mt0m18
 
2
10 juni 2023 om 11:52
Dank voor de onderliggende redenering, het is me niet ontgaan dat Lukaku sterk speelde, misschien is Dzeko qua status te groot binnen de club om te passeren? En bij standaardsituaties kun je hem er goed bij hebben natuurlijk. Hyperbooltje op zijn tijd moet kunnen en het was verfrissend om weer eens kennis te nemen van de term argumentum ad auctoritatem.
 
Lierse1997
 
0
10 juni 2023 om 12:25
Stilstaande fases kunnen inderdaad zeker een grote troef zijn voor Dzeko (denk aan halve finale tegen Milan in de heenwedstrijd), maar het probleem van die opvatting is wel dat je dan wel aan de overkant moet geraken. Het lijkt me duidelijk dat City dominant gaat zijn en Inter achteruit gaat drukken, dan zal er omgeschakeld moeten worden. En aangezien Dzeko, logisch op zijn 37 trouwens, gewoon enorm traag is kan dat een groot probleem vormen. Dan zal Lautaro op zijn eentje voorin het moeten opnemen tegen Dias/Stones of Walker die veel sneller is dan Lautaro. Op de wingback is Di Marco ook allerminst de snelste en op het middenveld kan je wel rekenen op infiltraties van Barella maar die moet dan ook maar eerste 60-70 meter overbruggen voordat hij daar is. Op de rechterflank is Dumfries wel een locomotief natuurlijk. Maar uiteindelijk zal je bijna altijd in ondertal zijn in de omschakeling met Dzeko in de spits. Dus op echt veel corners/vrije trappen hoog op het veld moet je dan ook niet hopen. Volgens mij ligt de sleutel tot succes voor inter bij een snelle omschakeling en daarvoor zijn Brozovic (defensief recuperatievermogen zowel technisch al fysiek met zijn ijzeren longen en daarnaast ook nog een uitstekende lange pas) en Lukaku (eens hij begint te lopen is hij voor iedereen moeilijk af te stoppen) werkelijk vitaal.
 
arsenal890
 
2
10 juni 2023 om 13:05
Lautaro en Lukaku is wel erg sterk duo. Ben benieuwd hoe City dat opvangt met 3 man achterin bij balverlies.
 
Lierse1997
 
0
10 juni 2023 om 13:22
Het voordeel voor Inter is ook dat Walker rechts staat. Normaliter is dan aan de andere kant van Lukaku. Rechtstreekse sprintduels lijken me daardoor al minder waarschijnlijk.
 
Hangover96
 
0
10 juni 2023 om 17:17
Lukaku staat qua status een stuk boven Dzeko, maar voor de maximale impact heeft Inzaghi de tactische truc bedacht dat hij hem vaak pas in de tweede helft inbrengt, als de verdediging moe is en ze ineens tegen een verse Lukaku overeind moeten blijven.We zullen zien of dit vanavond gaat werken.
 
miki1959
 
0
10 juni 2023 om 19:26
Ik zie eigenlijk geen reden om Akanji uit het elftal te halen. Gehaald als een soort noodaankoop vanwege blessures maar die heeft zich moeiteloos in de ploeg gespeeld en houdt zich zonder problemen staande. Akanji zou ik laten staan in plaats van Ake.