Vitesse vreest 'onnavolgbaar verdict' en denkt na over stap naar CAS
Dinsdag, 14 december 2021 om 09:05

Vitesse is nog niet overtuigd van overwintering in de Conference League. Tijdens de loting voor de tussenronde in de knock-outfase zat de club maandagmiddag samen met Tottenham Hotspur in de koker, waarmee andermaal duidelijk werd dat de UEFA nog geen beslissing heeft genomen over de afwikkeling van het hoofdpijndossier tussen de clubs. Intussen wordt 'iedereen er ongeduldig van' in Arnhem, schrijft de Gelderlander.

Het verhaal is bekend: de slotwedstrijd van Tottenham tegen Stade Rennes wordt niet afgewerkt, waardoor Vitesse meer punten heeft verzameld in de Conference League-groep. De UEFA neemt de tijd om te besluiten welke vervolgstap wordt genomen. Een reglementaire nederlaag voor Tottenham ligt het meest voor de hand, omdat de Engelse club zelf niet in actie kon komen tegen Stade Rennes vanwege een corona-uitbraak. Vitesse is er niet gerust op. "Op Papendal is er ook angst dat er vanuit Nyon zomaar een volstrekt onnavolgbaar verdict volgt", klinkt het.

De regels in Annex J, het artikel van de UEFA dat over de zaak handelt, zijn volgens de Gelderlander glashelder en spreken in het voordeel van Vitesse. "Bij de Arnhemse club staat de juridische afdeling op scherp. De Eredivisionist stapt in nood naar de hoogste rechter. Dat kan tot aan het Europese Hof van Arbitrage, het CAS." De uitkomst van de wedstrijd tussen Tottenham en Stade Rennes is in handen van de zogenoemde Control, Ethics and Disciplinary Body van de UEFA.

Doordat de namen van Vitesse en Tottenham maandag in hetzelfde balletje zaten, was Leicester City als landgenoot van the Spurs geen optie als tegenstander. Uiteindelijk kwam Rapid Wien uit de koker als opponent. De heenwedstrijden van de tussenronde worden afgewerkt op 17 februari, waarna de returns op 24 februari op het programma staan. AZ en Feyenoord stromen als groepswinnaar pas in de achtste finales van de Conference League in.

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
13
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
3
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
1
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
14
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (59)

 
Luxaflexion
 
26
14 december 2021 om 09:12
Zolang Michael Masi geen overstap naar de UEFA maakt hoeven ze zich geen zorgen te maken...
 
FCG95
 
7
14 december 2021 om 10:03
Die zou ze alleen 5 minuten laten spelen.
 
SilverFront
 
7
14 december 2021 om 11:09
Zelfs dan ook niet denk ik. Zijn laatste beslissing pakte gunstig uit voor NL
 
Yoda
 
24
14 december 2021 om 09:13
De Uefa zoekt wellicht nog naar een allerlaatste escape om Tottenham niet uit te hoeven sluiten voor de volgende ronde. Er moet toch ergens nog een regeltje zijn waar ze iets van kunnen maken…
 
burwatti
 
65
14 december 2021 om 09:14
Dit duurt toch ook wel bijzonder lang.. lijkt mij voor iedereen het beste als hier zo snel mogelijk een uitslag over komt? Gooi die Spurs er lekker uit, nemen het hele toernooi niet serieus en nu zou er voor hun opeens een uitzondering moeten komen/?
 
MrKrillin
 
6
14 december 2021 om 09:50
Burwatto "gooi die Spurs er lekker uit, nemen het hele toernooi niet serieus en nu zou er voor hun opeens een uitzondering moeten komen/?" Een hoor, maar je snapt ook wel dat de Spurs een kijkcijfer kanon is voor het toernooi. Er zullen gewoon meer mensen uit Afrika, Azie, Amerika en Europa inschakelen voor Spurs dan Vitesse. Tuurlijk het sportieve gaat altijd voor en ik zie ook 100000% liever Vitesse doorgaan. Alleen de grote sponsers denken er natuurlijk anders over. Die willen Son en Kane in het toernooi.
 
ElFaraonDCamas
 
25
14 december 2021 om 10:05
Ja sponsoren of niet, dat zou toch helemaal niks hoeven uitmaken. Spurs heeft zelf die wedstrijd gecanceld, hadden ze maar hun best moeten doen in de groepsfase. Lijkt me dan ook als dit naar het CAS wordt genomen, spurs er gewoon uitvliegt. Nog maar eens een bewijs dat de uefa zo corrupt is als maar kan.
 
mc significant
 
8
14 december 2021 om 10:24
@mrkrillin Gaan Son en Kane daadwerkelijk meedoen dan? Tot nu toe leek het er vooral op dat ze voornamelijk met B-ploegen aantraden en die twee zoveel mogelijk spaarden..
 
Schwarz
 
2
14 december 2021 om 15:25
Vorig jaar wilden wij ook het kijkcijferkanon Haller in de Europa League, en kregen we ook nul op ons rekest De regels zijn toch dat er per se een inhaalwedstrijd voor de jaarwisseling moet plaatsvinden? Als deze niet in te plannen valt dan lijkt me toch duidelijk wat de beslissing moet zijn, objectief gezien? Nu met oranje bril: gooi die knuppels van Tottenham er gewoon uit man. Nul sympathie meer voor sinds 8-5-19
 
AjaxRosenberg
 
0
14 december 2021 om 16:54
Haha sterk punt wat betreft Haller Het lijkt mij kristalhelder, deze wedstrijd kan niet ingehaald worden dus reglementaire nederlaag.
 
Themes
 
0
15 december 2021 om 10:58
MrKrillin Echter is de geloofwaardigheid van het toernooi op de lange termijn ook van commerciële waarde. Kijkcijferkanon of niet, bij een onnavolgbaar besluit wordt de competitie minder waard. Het lijkt mij een vreemd besluit van een organisatie die al niet als geheel transparant gezien wordt. Maar goed, exact daarom zou ik er ook niet van opkijken...
 
achmedn
 
5
14 december 2021 om 10:26
Brazilie-Argentinie is ook nog geen besluit over genomen
 
PartizanFK
 
11
14 december 2021 om 09:21
De loting was hierdoor dan ook vals en moet opnieuw gedaan worden. Vitesse had wel Leicster moeten kunnen loten, maar dat was nu dus niet het geval. Niet dat ik wil dat de loting overnieuw gaat aangezien Vitesse nu wel een kans maakt.
 
MiscRoots
 
19
14 december 2021 om 09:31
Klopt deze loting was hierdoor niet zuiver.
 
MrKrillin
 
3
14 december 2021 om 09:51
Mocht Vitesse doorgaan een super geschenk dus. Nu alles op alles zetten en volgende ronde is haalbaar. Leicester gaat natuurlijk om het toernooi te winnen, gezien hun budget. Ook kans dat zij Europees eens wat winnen. En EL plek gegarandeerd volgend seizoen. In zware PL meegenomen.
 
ErnumsJung
 
2
14 december 2021 om 10:33
@MrKrillin: Geen geschenk, maar gewoon gerechtigheid. Regels zijn regels, waarom heb je anders een reglement? En daarbij had Spurs eerst die wedstrijd nog maar eens moeten winnen tegen Stade Rennais…
 
SilverFront
 
0
14 december 2021 om 11:10
Een gegarandeerde EL plek lijkt me nou niet echt de motivatie voor Leicester. Die speelden in de EL ook niet altijd met hun sterkste team.
 
magnetics
 
1
14 december 2021 om 10:28
Lijkt me niet. Nou ken ik niet het complete reglementenboek van de UEFA uit m'n kop, maar het is heel waarschijnlijk dat daar gewoon in staat dat, wanneer er geloot wordt voordat bekend is welke ploeg die plek in de loting heeft, er met alle mogelijke uitzonderingen qua tegenstanders rekening gehouden moet worden. Dus het balletje Vitesse/tottenham mocht in dat geval terecht niet tegen Leicester loten. En laten we eerlijk zijn: dat is ook wel een heel mooi doekje voor het bloeden, toch? Vitesse is aardig benadeeld door deze hele toestand en zitten nu al een week in de rats. De UEFA had Tottenham ook gewoon direct een reglementaire 0-3 kunnen (en moeten) geven, dan was er ook gewoon direct duidelijkheid geweest.
 
usdrie
 
40
14 december 2021 om 09:24
Het is toch absurd! Waarom moet dit zo lang duren? Dat is toch bijzonder vreemd? Stand Vitesse en Tottenham was gelijk, ze willen vervolgens zelf niet voetballen tegen Rennes. Het drukke schema was toen ook bekend, het verzoek om de wedstrijd 15 december te spelen bleek niet haalbaar. Dan zijn de regels duidelijk! Reglementair verlies. Vitesse door!
 
ErnumsJung
 
4
14 december 2021 om 10:38
Helemaal mee eens hoor, maar je ziet in Formule 1 hoe vaag de reglementen zijn en dat ze op verschillende manieren te interpreteren zijn… zal mij niks verbazen dat de UEFA ergens een klein regeltje heeft staan: “Artikel X: UEFA behoudt zich altijd het recht de reglementen niet na te leven als de situatie hierom vraagt.” Boeven zijn het!
 
Nemert
 
2
14 december 2021 om 11:04
Nee dat kleine regeltje is er niet. Er zijn speciale corona regels opgesteld voor dit jaar, waarnaar ook de tekst van dit artikel verwijst.
 
026vitesse
 
3
14 december 2021 om 11:11
Het is inderdaad waanzin. Zit al bijna een week in een soort staat van spanning, vrees en woede. Het voelt als heel onrechtvaardig dat nu nog steeds niet de juiste beslissing is genomen en Vitesse doorgaat. Elke regel wijst erop en in het verleden hebben twee clubs al een reglementair verlies gekregen voor een soortgelijke situatie. Waarom duurt het zo lang?
 
Gerben1978
 
3
14 december 2021 om 11:37
Er is geen enkele geldige reden voor en bij iedere andere club was er allang een beslissing gevallen. Je hebt Corona in je selectie, besluit niet met een minder team te spelen, er is geen andere speeldata mogelijk en toch ga je mee de koker in en wat zou er nu moeten veranderen, want het is nog net zo druk?? Dus nul reden om Vitesse langer in spanning te houden. Niemand snapt het nog..
 
NetAlsVroeger
 
18
14 december 2021 om 09:25
Eerste jaar conference league en dan doet een club als Tottenham mee. Uefa wil deze league natuurlijk wel “verkopen” aan het publiek en de stilte over vervolgstappen spreekt boekdelen. Uefa verkiest duidelijk de goede marketing via een grote club boven de van te voren vastgelegde regelgeving en daarmee transparantie van het Europese voetbal.
 
LosBlancos1999
 
5
14 december 2021 om 09:55
Klopt, de UEFA zal liever de Spurs erbij hebben dan Vitesse maar nu grote clubs als Marseille, Celtic, Fenerbahce en Leicester City ook afgedaald zijn naar de Conference League zal het hoe dan ook met kijkcijfers wel goed komen denk ik.
 
gomes1psv
 
37
14 december 2021 om 09:28
Schandalig! Was het andersom geweest, dan had Vitesse ruim voor de kerst al geweten het Europees voetbal vanachter de buis te moeten volgen. Het is de UEFA gewoon een doorn in het oog dat een grote naam als Tottenham Hotspur het armoedige imago van de Conference League niet meer zou kunnen helpen opvijzelen.
 
Lunny
 
0
14 december 2021 om 10:34
Vitesse had 'gewoon' de wedstrijd moeten spelen.
 
ErnumsJung
 
1
14 december 2021 om 10:41
Het is ook een doorn in het oog dat Spurs het hele toernooi een B-elftal opstelt en de ConfLeague niet serieus neemt…
 
gomes1psv
 
0
14 december 2021 om 12:10
Zonder meer, maar als de UEFA echt wat om het voetbal had kunnen schelen was dit afvoerputje er helemaal niet geweest.
 
ErnumsJung
 
3
14 december 2021 om 14:47
Nou ja afvoerputje… klinkt zo negatief… dat afvoerputje zorgt er wel voor dat jouw cluppie binnenkort als nummer 2 rechtstreeks naar de groepsfase van de Champions League kan… daarnaast neemt 95% van de deelnemers aan de ConfLeague dit tournooi wel serieus denk ik. Voor clubs als Vitesse is dit natuurlijk de kers op de taart om ook Europees te kunnen spelen.
 
linksbuiteadem
 
20
14 december 2021 om 09:33
Denk dat de UEFA achter de schermen alles aan doet om te onderzoeken hoe ze Tottenham toch door kunnen laten gaan, is nog één van de weinig clubs die het toernooi een beetje glans geven voor ze. Ik sluit niet uit dat er met Stade Rennais onderhandeld wordt om hen aan te kunnen wijzen als dwarsligger voor een nieuwe datum, zodat de overwinning reglementair naar Tottenham gaat. Ja, dit is maximaal wappie complot denken, iets waar ik eigenlijk een hekel aan heb. Maar dit toont hoe verrot ik de UEFA acht. En het is onbegrijpelijk dat er voor de loting geen beslissing is genomen, je hoort gewoon helemaal niks van ze. Schandalig!
 
kraanvogelaar
 
2
14 december 2021 om 09:43
Precies dit. En dat is geen wappiepraat maar dat is hoe het gaat in de wereld. Beter houdt Tottenham gewoon de eer aan zichzelf, maarja, heb ook ergens zo'n gevoel dat binnenkort tottenham door mag en vitesse eruit moet. Zou een beroving zijn die zijn weerga niet kent.
 
4Ever4Ajax
 
9
14 december 2021 om 09:49
Ik sluit bij de UEFA niets uit, maar laten we (zolang er nog geen beslissing is genomen) elkaar niet gek maken met allerlei complotten. Ik ga ervan uit dat de UEFA de juiste beslissing neemt. Mocht er toch een krankzinnig besluit worden genomen, kunnen we op dat moment de UEFA door het slijk halen
 
KJHuntelaar09
 
2
14 december 2021 om 09:43
Hahah ik heb precies hetzelfde. Denk normaal niet in complottheorieën, maar de uefa kan me in niks meer verbazen. Haha, wat een organisatie is dat ook zeg.. hoop wel dat Vitesse hierin niet benadeeld gaat worden. Tottenham had gewoon kunnen voetballen maar weigerden dat, en dan moeten de regels op eens niet gehandhaaft worden omdat het Tottenham is. Schij uit, andersom was het een reglementair verlies voor Vitesse geweest
 
MrKrillin
 
3
14 december 2021 om 09:56
linksbuiten "ja, dit is maximaal wappie complot denken" Probeer nog even te upgraden, door Bill gates, platte aarde, big reset, wereldbevoling naar 500 miljoen, chips via vaccinatie in te verwerken. Dan ben je echt eindbaas Maar zonder dollen, voor Uefa en de sponsers is het natuurlijk begrijpelijk dat zij Spurs door willen. Kane en Son in het toernooi trekt meer kijkers dan Bazoer en Openda. Zij willen natuurlijk de miljoenen kijkers wereldwijd ipv paar honderd duizend uit NL en paar die hard verdwaalde kijkers uit andere landen. In het (kick)boksen is het ook niet anders. Niet het sportieve is vaak keuze maar hoeveel kijkers trekt dit aan. Is ook failliet van het sport straks. Wordt te veel show.
 
ElFaraonDCamas
 
1
14 december 2021 om 10:14
Ach spurs zelf nam die hele conference league niet eens serieus. B elftallen opstellen, hadden ze maar eerder hun best moeten doen. Je zou zeggen dat iedere gek die niks met voetbal te maken heeft, dit toch gelijk als competitie vervalsing zou bestempelen?
 
Buly
 
2
14 december 2021 om 10:30
Er is geen enkele manier waarop ze Rennes de schuld kunnen geven. Het programma van Tottenham zit tot het nieuwe jaar zo vol dat er letterlijk geen dag is waarop ze kunnen spelen. Enige wat zou kunnen is de eerste donderdag in Januari maar dat is tegen de regels van de UEFA in
 
4Ever4Ajax
 
15
14 december 2021 om 09:34
Ik kan me niet voorstellen dat er een onnavolgbare beslissing komt. En ja, het duurt bizar lang. Dat begrijp ik ook niet. Het is niet moeilijk. Spurs kon niet voetballen vanwege besmettingen en kan niet worden ingehaald (in samenwerking met Rennes). Kortom, een reglementaire nederlaag van Spurs en klaar is Kees!
 
Kakadu
 
7
14 december 2021 om 09:36
De UEFA zoekt met man en macht naar een laatste strohalm om ons eruit te flikkeren en de Spurs er in te kunnen houden. De zaak is namelijk vrij helder: Spurs konden niet, hun risico, niet de onze.
 
Sander125
 
9
14 december 2021 om 09:37
Als het niet om Spurs ging, maar om een clubje uit Polen of Scandinavië, dan was het allang in het voordeel van Vitesse beslist.
 
vitasbeef
 
7
14 december 2021 om 09:42
Ja idd. Of andersom, als vitesse niet had kunnen voetballen.
 
Ajax/barca2014
 
7
14 december 2021 om 09:47
In principe zou een (eventuele) stap naar het CAS wel gewoon succesvol moeten zijn, mits de wedstrijd van Spurs natuurlijk niet gespeeld wordt. Als de UEFA haar eigen regels niet nakomt, dan moet het toch makkelijk voor het CAS zijn om tot een beslissing te komen. Daarnaast is het ook niet eerlijk jegens al die kleinere ploegen die al eerder een nederlaag op een bord kregen vanwege coronauitbraken.
 
rickzwart
 
13
14 december 2021 om 09:51
Ik verbaas me dat de KNVB hier tot nu toe nog niet in gemengd heeft. Zij zullen ook voor de belangen van NL en NLse clubs op moeten komen. Samen sta je gewoon een stuk sterker.
 
ElFaraonDCamas
 
0
14 december 2021 om 10:16
Ja dat is inderdaad ook schandalig. Die zijn er toch gvd ook mee geboeid dat vites door gaat.
 
 
12
14 december 2021 om 10:03
KNVB Laat iets van je horen en STEUN Vitesse!! Belachelijk dit.
 
Pendeco
 
4
14 december 2021 om 10:11
Tottenham - Rennes zou niet meer gespeeld worden gaf de Uefa eerder al aan, tenzij ze terugkomen op dat besluit en Tottenham wint, is er toch geen enkele manier waarop ze Vitesse (gerechtvaardigd) de volgende ronde kunnen ontnemen. Uefa komt wel lekker negatief in het nieuws zo deze week. ,
 
Nemert
 
5
14 december 2021 om 10:22
Volgens mij moet de juridische afdeling van Vitesse een kort geding starten en verzoeken om nakoming van art. j.3.1 van het reglement. Dat überhaupt de vraag wordt gesteld aan de ethische commissie van de UEFA wat er nu moet gebeuren is niet juist. 3-0 winst voor Rennes is de enige conclusie en daar kan naar mijn idee de ethische commissie niets aan veranderen, ook geen beroep op art. 83. De ethische commissie kan alleen nog verdere maatregelen aan Tottenham opleggen, omdat er geweigerd is de wedstrijd te spelen.
 
Kakadu
 
0
14 december 2021 om 11:20
Inderdaad, het hele feit dat de zaak naar de ethische commissie (per definitie dus subjectief) gaat is al een teken aan de wand dat de UEFA hoe dan ook een reden wil vinden (of maken) om Tottenham erin te houden. Waarom ethische commissie als er regels zijn?
 
blaugrana11
 
0
14 december 2021 om 10:30
Waarom doen ze niet gewoon beslissingswedstrijd op neutraal terrein. Zie Vitesse die nog gewoon winnen ook.
 
Nemert
 
10
14 december 2021 om 10:37
Waarom zouden ze dat doen, Vitesse is al door.
 
linksbuiteadem
 
26
14 december 2021 om 11:04
Geniale vondst, Tottenham kan geen datum vinden om tegen Stade Rennais te spelen dus dan moeten ze maar weer tegen Vitesse spelen. Chapeau!
 
blaugrana11
 
0
14 december 2021 om 11:51
Wat loop je nou te janken man. Alsof de Spurs spelers expres corona krijgen? Lees dat Spurs niet door mag omdat ze in alle wedstrijden een b team hebben opgesteld. Wat een onzin is dat zeg. Ze mogen lekker zelf bepalen wie ze opstellen.
 
linksbuiteadem
 
5
14 december 2021 om 12:03
Waar heb jij het nou over? Je snapt toch wel dat het hele probleem is dat Tottenham niet kan spelen? Dus hoe is een extra wedstrijd tegen Vitesse dan een oplossing? Even nadenken voordat je op verzenden klikt.
 
firepotatoe
 
1
14 december 2021 om 13:09
@blaugrana11 Tuurlijk krijgt Tottenham niet express Corona maar ze hadden makkelijk nog een elftal op de been kunnen brengen tegen Stade Rennes. Dus geen reden om die wedstrijd afgelopen week niet te spelen. Daarbij gaat de UEFA hierbij voorbij aan zijn eigen regels. Alle laatste wedstrijden van de poule moeten tegelijkertijd gespeeld worden. Andere wedstrijden bij kleinere clubs werden om die reden al beslist in het voordeel van de andere club omdat de kleinere clubs niet konden spelen vanwege Corona. Dus waarom zou dat bij Tottenham niet ook gebeuren. Tottenham heeft ook nog eens een flink voordeel bij die wedstrijd omdat ze nu weten dat winst genoeg is tegen Stade Rennes. Dit alles is gewoon niet fair richting Vitesse. Je geeft aan laat Tottenham en Vitesse een beslissingswedstrijd spelen? Nee Tottenham moet tijdig de wedstrijd tegen Stade Rennes afwerken.
 
Moendelli
 
9
14 december 2021 om 11:36
Als de UEFA alsnog Tottenham door laat gaan ten koste van Vitesse, zie ik geen andere mogelijkheid dan ons aansluiten bij de Super League.
 
Teun1
 
0
14 december 2021 om 14:25
Zoals ik eerder heb aan gegeven, kijk cijfers en reclame inkomsten zijn het belangrijkste voor de Uefa.
 
BillyHendriks
 
0
14 december 2021 om 15:57
Ruikt naar CORRUPTIE...! Ben benieuwd met welke verklaring ze komen ala Vitesse NIET doorgaat. Zoals al eerder werd gezegd, was het Vitesse dat had geweigerd om te spelen, dan was er al lang duidelijkheid geweest! Toont nog maar eens aan dat al het geld dat in het voetbal.is gepompt, het voetbal naar de klote gaat helpen. UEFA wees eerlijk, en geef een signaal af naar andere clubs voor in de toekomt.... Vitesse door en Tottenham eruit. Ze nemen het toernooi vanaf de eerste wedstrijd al niet serieus!