Voetbalpraat: 'Van Ajax naar Barcelona is absoluut geen stap vooruit'
Woensdag, 26 januari 2022 om 23:40

Mario Been raadt het Noussair Mazraoui af om naar Barcelona te verkassen. De trainer in ruste gaat daarmee in op de geruchten rond de 24-jarige rechtsback van Ajax, die heeft aangekondigd transfervrij te vertrekken. "Bij Bayern München zou hij uitstekend passen", zegt Been in Voetbalpraat op ESPN.

Barcelona wordt voorlopig nadrukkelijker genoemd rond Mazraoui, maar Been heeft dus zijn bedenkingen. "Is dat nou een stap voorwaarts voor hem?", vraagt de analist retorisch. "Ik denk dat er ook nog wel andere clubs zijn. Het Barcelona van nu is niet meer het Barcelona van jaren geleden. Voor Mazraoui is het niet een stap vooruit, op dit moment absoluut niet. De nummer vijf van Spanje vind ik niet dusdanig veel beter dan de nummer één van Nederland."

Been ziet Barcelona er ook niet zo snel bovenop komen. "Als ze geld hebben wel, maar ze staan voorlopig heel erg in de min. Ik denk dat dat voor hem niet een topstap zou zijn." De voormalig trainer van Feyenoord zou het daarentegen wél begrijpen als Nicolás Tagliafico overstapt naar Barça. De 29-jarige linksback wil dat zelf ook graag, maar Ajax werkt voorlopig niet mee. "Bij Tagliafico begrijp ik het wel een beetje", zegt Been. "Hij gaat naar de club waar de Argentijnse held (Lionel Messi, red.) heel lang heeft gespeeld, en die zit ook een beetje op een zijspoor bij Ajax."

Marciano Vink raadt Mazraoui geen specifieke club aan, maar geeft de vleugelverdediger een algemener advies. "Hij moet gewoon gaan kijken waar hij kan spelen", zegt Vink. "Er zijn voorbeelden zat die naar mooie clubs zijn gegaan... maar als je ergens transfervrij heen gaat, dan is het net even anders binnenkomen dan dat ze 80 miljoen euro voor je hebben betaald, qua hoe je bekeken wordt door de club. Natuurlijk is transfervrij gaan voor zijn eigen zak met geld wél goed."

Meer nieuws
   
17:13
17:13
Bologna lijdt duur puntenverlies in strijd om CL-ticket, mede door rood Beukema
2
   
17:11
17:11
Arsenal maakt het onnodig spannend tegen Tottenham, maar houdt druk op titel
19
   
17:05
17:05
Drie voormalig Eredivisionisten schieten Bournemouth naar 3-0 zege op Brighton
8
   
16:30
16:30
Live meepraten in de Premier League: Nottingham Forest - Manchester City
10
   
16:26
16:26
RKC Waalwijk pakt punt tegen FC Utrecht, waar Sam Lammers record breekt
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (62)

 
tinus45
 
48
26 januari 2022 om 23:46
Maar Barca is wel een droomclub van velen en wat is er mooier dan misschien aan de weder opbouw van het nieuwe Barca te staan. Ik zie de uitdaging en voorwaartse stap wel.
 
Joga_Bonito10
 
11
27 januari 2022 om 00:13
Precies. Maar goed Barca heeft genoeg krediet opgebouwd de afgelopen jaren. Voor velen is en blijft dat een droomclub. Net als Real Madrid, Manchester United, Liverpool enzovoorts. Dat zijn klassieke clubs van oudsher die een bepaalde aantrekkingskracht hebben. AC Milan is ook een uitstekend voorbeeld hiervan. Maar die presteren nu al ruim 10 jaar ondermaats voor hun begrippen waardoor die een beetje gedaald zijn qua wereldwijde aanzien. Barca moet binnen nu en 5 jaar weer groeien willen ze niet dezelfde route bekleden. De financien zijn er niet, maar er staat een enorm talentvolle ploeg die (mits spelers als Araujo, Gavi, Pedri, Nico, Ferran Torres, Frenkie de Jong en Fati zich door ontwikkelen) op den duur weer ook hoge ogen in de CL zou kunnen gooien. Een spits en centrale verdediger van grote kwaliteit zou dit team al direct veel gevaarlijker/sterker maken. Dan denk ik aan een Haaland/Vlahovic of De Ligt/Bastoni/Pau Torres bijvoorbeeld. Maar goed, wishfull thinking voorlopig zie ik geen positief vooruitzicht qua middelen om spelers van dergelijke statuur te kunnen aantrekken. Of Laporta en co moeten weer eens ergens wat vandaan toveren.
 
mvbfan
 
4
27 januari 2022 om 03:34
Uitdaging? Als het om de uitdaging gaat, laat Mazroui dan naar PEC gaan. Dat is pas uitdaging. Barca heeft flink wat goodwill opgebouwd terwijl Ajax dat allang niet meer heeft. Maar niet als Barca nog zo’n pak m weg 5-6 jaar door blijft klungelen. Dan is die goodwill ook weg! Die wederopbouw duurt wel heeeel erg lang hoor! Zo zijn er wel meerdere de boot in gegaan afgelopen jaren. Wederopbouw Barca laatste jaren: Frenkie de Jong, Dest, Depay, Dembele, Alves, ok, Aguero mag je misschien niet helemaal mee rekenen. Verders met dat wederopbouw door talenten in te brengen, werkt ook voor geen meter. Mazroui zal gaan vanwege meerdere redenen,-salaris, speelstijl, klimaat, medelanders, wereldstad, en natuurlijk de goodwill dat Barca nog heeft.
 
993410
 
23
27 januari 2022 om 05:37
#mvbfan "barca heeft flink wat goodwill opgebouwd terwijl Ajax dat allang niet meer heeft.".. Kan je deze grap uitleggen? Goodwill door hun sportieve gedrag op het gebied van ffp? Barca koopt met astronomische schuld nog spelers met krankzinnige salarissen en vraagt spelers om loonoffers..
 
Soccerfan_1
 
11
27 januari 2022 om 06:29
Is gewoon weer zo’n geval van ik moet iets negatiefs over Ajax in m’n reactie kwijt en dan met iets komen wat kant nog wal slaat.En Barcelona blijft natuurlijk altijd die aantrekkingskracht hebben en die komen er wel weer bovenop dus ik zou de keuze wel snappen
 
Alsjemenou
 
1
27 januari 2022 om 10:00
993410. Idd, er is steeds minder sympathie voor Barca. Ik verwacht ook dat Mario naar het huidige niveau van Barca kijkt, als oud speler begrijp ik dat wel. Tuurlijk zullen grote spelers eerder naar Barca willen ipv Ajax maar dat heeft ook simpelweg met de competitie te maken, het klimaat, de stad... Zet de Arena in Spanje en dan wil ik het nog wel eens zien.. Zeg ik als Feyenoord supporter.
 
excedo
 
0
27 januari 2022 om 13:10
Hilarisch, als Barca Ajax had tegengekomen dit jaar in de CL had Ajax ze helemaal weggespeeld.
 
Patrickluivert
 
23
26 januari 2022 om 23:47
Logische redenering. Barca is geen schim van de club die ze ooit waren, terwijl Ajax juist beter is dan ooit sinds midden jaren '90. Het kan verkeren.
 
 
93
26 januari 2022 om 23:55
En toch kiest 99% van alle voetballers Barcelona over Ajax.
 
Lierse1997
 
18
27 januari 2022 om 00:10
Hadden ze dan ook de meest succesvolle club uit de Spaanse hoofdstad geweest?
 
50pMaroc
 
20
27 januari 2022 om 00:14
Natuurlijk, dat denken de Ajacieden wel. Ajax Madrid zou gelijk staan aan Getafe. Oh wacht ;-)
 
Nijogeth
 
4
27 januari 2022 om 00:28
Logisch toch? Meer aansprekende competitie en een veel grotere begroting. Of het voor de carrière de juiste move is, dat blijft de vraag. Maar als je de lange termijn wegdenkt, wat veel voetballers doen, dan is Barcelona sowieso de beste optie.
 
Adzevedo
 
12
27 januari 2022 om 01:03
@Lierse - onmogelijk te zeggen, maar in de wetenschap dat Aiax zijn successen vorige eeuw heeft geboekt dankzij interne organisatie (jeugdopleiding en scouting) zou het zomaar kunnen.
 
mvbfan
 
5
27 januari 2022 om 03:25
Als Barca blijft klungelen aankomende paar jaar, zal die percentageverhouding heel anders zijn. Ajax had halverwege de jaren 90 ook behoorlijk wat goodwill opgebouwd, waardoor wereldspelers als Laudrup die bij het grote Barca en Real had gespeeld, naar het grote Ajax wilde komen in 97/98 dacht ik. Salarisverschil was toen ook niet gigantisch.
 
Kelbergen
 
12
27 januari 2022 om 08:03
Hahaha heel de barca opleiding is geinspireerd door de ajax school. Vele kinderen hier weten dat niet eens, triest om ajax proberen weg te zetten vanwege pure afgunst zonder daadwerlelijk te weten waar men over praat. Zonder ajax had barca deze status nooit gehad en natuurlijk is barca nog steeds groter dan ajax waar praten we over?
 
Lierse1997
 
1
27 januari 2022 om 08:27
Onmogelijk te zeggen inderdaad. Je hebt de crux van het punt dat ik maak door.
 
 
2
27 januari 2022 om 10:10
Maar Ajax speelt dus niet in de Spaanse competitie. Dus tja, goed verhaal.
 
marieke90
 
62
27 januari 2022 om 00:28
De laatste x dat Ajax in de halve finale van de cl stond,stond barcelona er ook,dit is het eerste seizoen in mischien wel 25 jaar dat Ajax het beter heeft gedaan in Europa en mensen doen net alsof barcelona een stap achteruit is...
 
j3ro3ntj33__
 
0
27 januari 2022 om 08:59
@marieke90, Barca speelt EL, waar Ajax CL speelt, Ajax haalt jaar op jaar nationale prijzen. Dan kun je toch wel stellen dat Ajax momenteel beter is?
 
DNSDKR
 
4
27 januari 2022 om 10:34
Nee, dat is te makkelijk. Je kunt het niveau van de Eredivisie niet vergelijken met de PD. En dat ligt niet alleen aan het niveau van spelen en opleiden (want daarin is Ajax echt wel sterk), maar ook aan de financiele flows in de competitie. Daarmee bedoel ik dat clubs als Real, Barca, maar ook Atletico, Sevilla, Valencia, Atletic Club en Villarreal spelers kunnen kopen (qua transfer en salaris) dat Ajax niet kan. Je moet in zo een competitie ook wel mee hierin, anders leg je het af. Maar als je wanbeleid voert, of te laat vernieuwd, dan zijn de rapen gaar. Zoals nu bij Barcelona. Maar dat wil niet zeggen dat een transfer van Ajax naar Barcelona geen stap vooruit is.
 
Sociomasia
 
6
27 januari 2022 om 10:36
In Andorra wordt ook elk jaar een team kampioen, dat zegt helemaal niks over wie er beter is.
 
Carlito836
 
0
27 januari 2022 om 19:39
Ja mede door deze jongen ik heb wedstrijden van Ajax gezien zonder deze jongen Utrecht etc dat was echt niet best ik snap niet dat ze deze jongen geen verbeterde contract geven dat heeft hij toch wel verdient
 
50pMaroc
 
17
26 januari 2022 om 23:49
Natuurlijk kan Mazraoui veel beter naar Bayern. Hij speelt Pavard er zo uit. Of hij kan naar PSG. Wie is Hakimi ook alweer?! :-D
 
Nijogeth
 
4
27 januari 2022 om 00:31
Pavard gaat natuurlijk centraal in de verdediging spelen, zoals ze graag willen bij Bayern. Dus ja, hij speelt Pavard zo van de rechtsback af. Ik heb het al eerder gezegd, maar Mazraoui hoort in mijn ogen bij de 5 beste backs ter wereld en dan is mijn oog gericht op voetballende ploegen, niet op countervoetbal of bus parkerende ploegen.
 
Joey91
 
4
27 januari 2022 om 03:30
Hakimi, TAA, James, Mukiele, Cancelo, Pereira, Carvajal & Walker zijn (mits fit & in vorm) minimaal net zo goed als Mazraoui. En zij zijn allemaal (behalve Walker) aanvallend ingesteld. Mazraoui is in potentie wel beter dan een paar van dit lijstje, maar op dit moment echt nog niet en dat zeg ik als Ajacied. Daarnaast is hij ook nog best blessure gevoelig
 
*Exclusive*
 
2
27 januari 2022 om 06:59
Een Mazraoui in goede doen zit precies achter deze namen en heeft nog wat potentie. Barcelona is natuurlijk een veel grotere club! Altijd doen. Door wanbeleid en Corona nu afgegleden… maar zodra de stadions weer vol mogen en er weer goed beleid wordt gevoerd doen ze snel weer mee! Men 3/4 goede aankopen (Haaland, De Ligt, een andere topper) en Mazraoui kunnen ze snel weer meedoen om de prijzen!
 
Arsenallz
 
0
27 januari 2022 om 15:30
@joey Dat je Mukiele, Cancelo en Carvajal opnoemt zegt genoeg. Nu weten we allemaal dat je ze nooit ziet spelen. Mukiele stelt namelijk niet zoveel voor. Wordt in de topduels altijd voorbij gelopen. Cancelo speelt tegenwoordig vaker op de CM positie dan als back en Carvajal is een oude man die niet meer kan verdedigen.
 
RealXIIImadrid
 
54
26 januari 2022 om 23:51
De praatprogramma's in nederland zijn van zo'n slecht niveau
 
Soccerfan_1
 
6
27 januari 2022 om 06:32
Omdat ze iets zeggen wat jou niet aan staat?
 
 
15
27 januari 2022 om 06:48
Bizar he? Zo immens chauvinistisch. Ik heb ook niet het idee dat ze, buiten de Eredivisie, heel veel voetbal kijken. Prima natuurlijk, maar dit valt nooit serieus te nemen
 
 
39
26 januari 2022 om 23:54
De instituut Barcelona is in alles groter en beter dan Ajax. Vraag een talentvolle jongen in de Braziliaanse favela waar die liever naartoe gaat Barça of Ajax. Zou Ferran Torres of Depay ooit Ajax overwegen? Of Haaland?
 
UmerShahid
 
15
26 januari 2022 om 23:58
Daarnaast wonen ze Liever in Barcelona dan in Amsterdam denk ik.
 
50pMaroc
 
6
27 januari 2022 om 00:06
Zeker weten in Barcelona. In een kustplaats genaamd Castelldefels. In de heuvels, uitzicht op de zee. Heerlijk. Wij willen daar ook wonen maar is erg duur. Beter iets zuidelijker of juist noordelijk. Maar ja, als je bij Ajax/az/feyenoord speelt kan je natuurlijk ook heerlijk wonen in Noordwijk of Zandvoort. Alleen het weer is iets minder :-D
 
La Bombonera
 
32
27 januari 2022 om 00:13
Dat heeft toch helemaal niks met de clubs te maken maar met de competitie waarin ze spelen. Als Ajax in een grotere competitie had gespeeld met meer wereldwijde reikwijdte, dan had het een heel ander verhaal geweest. Barcelona is groot geworden door notabene mannen met een Ajax verleden (Michels en Cruijff). Daarnaast is Ajax desondanks in heel veel landen ver buiten Europa nog steeds waanzinnig populair en kan iedereen nog steeds waanzinnig veel grote Ajax spelers opnoemen
 
50pMaroc
 
11
27 januari 2022 om 00:17
Ja,en door mensen met een PSV verleden (popescu, Koeman, Romario, Cocu, van Bommel) en mensen met een Feyenoord verleden (van Bronckhorst). Zelfs mensen met een verleden van de jeugd van Grandoli FC.
 
tanger035
 
11
27 januari 2022 om 00:21
Ja praat echt onzin. Buiten Europa kennen ze bijna geen spelers van Ajax. Als je zegt “do you know ajax amsterdam” kennen de meeste alleen de spelers van 95 Kluivert, de boer, Seedorf, Rijkaard, vd Sar etc
 
La Bombonera
 
17
27 januari 2022 om 00:27
Dat is toch precies wat ik zeg, waanzinnig veel grote Ajax spelers. Daarmee bedoel ik het team van 95, 71,72,73 en individuele spelers zoals van Basten, Koeman, Sneijder, Van der Vaart etc
 
La Bombonera
 
18
27 januari 2022 om 00:32
Aan de hand van Michels en Cruijff is het hele voetbal van Barcelona veranderd naar het bekende totaal voetbal, waar nu trainers als Guardiola en Xavi hun visie op gebaseerd hebben. Daarnaast werd onder Cruijff na een mindere periode voor het eerst Europees succes geboekt. Dan kan je met namen als Popescu en Van Bronckhorst aankomen. Maar dan heb je je niet genoeg verdiept in de historie van Barcelona en het belang wat met name Cruijff daarin gehad heeft
 
Japie_Krekel
 
23
27 januari 2022 om 01:28
"Als Ajax in een grotere competitie had gespeeld" Ja en als mijn oom een vagina had was het mijn tante geweest
 
marieke90
 
8
27 januari 2022 om 01:50
Als Ajax in een grotere competitie had gespeeld,hadden ze ook meer concurrentie en zou niet elke jonge speler voor Ajax willen spelen,ze hebben in Nederland de status omdat ze de grootste zijn en elke jeugdspelers toch wel kunnen hallen in een grote competitie zou dat vervallen toch...
 
La Bombonera
 
5
27 januari 2022 om 05:03
Het zou ook juist omgekeerd kunnen zijn. Als je ziet hoeveel jeugdige talenten nu al voor Ajax kiezen, zou het ook juist zo kunnen zijn dat er nog meer voor Ajax zouden kiezen als Ajax in een grotere/betere competitie zou spelen
 
vtotheb
 
7
27 januari 2022 om 07:25
In deze tijd met alle smaakjes daar tussenin is dat nog niet zo zeker, Japie ;-)
 
NJfromVOL
 
1
27 januari 2022 om 08:21
@japie, Tenzij hij aangetrouwd is...
 
puskas
 
2
27 januari 2022 om 06:32
Choplife, in alles beter? Bij Barca dromen ze van een bestuur zoals bij Ajax.
 
vtotheb
 
1
27 januari 2022 om 07:24
Been heeft je een beetje gekrenkt denk ik... Hij redeneert volgens mij gewoon dat als ze nu tien keer tegen elkaar spelen het waarschijnlijk geen succesverhaal wordt voor Barca, dat de club een groot wespennest is waar een niet-Spanjaard als eerste de kop van Jut is, en ze ook niet meer gigantisch betalen... Dus groot kent denk ik vele aspecten waarin Barca vroeger in alles groter was, maar momenteel zeker niet. Maar dat Mazraoui de top aan kan, dat is niks nieuws
 
sebasjuh
 
0
27 januari 2022 om 08:07
Denk als ze bij Ajax ook 20 miljoen per jaar kunnen gaan verdienen dan komen ze naar Ajax hoor. Zie hoe het gaat met een PSG. Geld is voor velen erg belangrijk. Maar op dit moment is Ajax leuk en misschien wel als team beter maar op verloop is Barca gewoon groter en beter omdat die in een hele andere competitie spelen (met meer aanzien) en gewoon een heel ander salaris plan hebben.
 
vtotheb
 
1
27 januari 2022 om 08:42
En daardoor zijn ze nu failliet, maar geven ze nog steeds immens uit. Dank, Europese belastingbetaler... Tijd voor eerlijke regels.
 
FootballCR7
 
17
26 januari 2022 om 23:56
Mensen vergeten even dat Real Madrid en Barcelona 1 van de grootste clubs van de wereld zijn en voor heel veel voetballers het een droom is om daar te spelen. Barca heeft daarnaast een kern met voornamelijk spelers die nog jong en talentvol zijn waar ze op kunnen bouwen. Met een paar aankopen en hopelijk een betere stijl van spelen kunnen ze weer meedoen om de prijzen.
 
nattekano
 
4
27 januari 2022 om 00:00
Hoezeer ik Barcelona ook verafschuw, ik kan me voorstellen dat de aantrekkingskracht van een Barcelona nog altijd wel erg groot is. Sportief gezien ga je er op dit moment niet echt op vooruit. Laat ik nou net denken dat Mazraoui niet enkel het sportieve aspect in zijn hoofd heeft..
 
Gerben1978
 
10
27 januari 2022 om 00:02
Tuurlijk is het een stap vooruit. Mooie competitie, prachtig land, grotere club en voor velen een jongens droom om daar te spelen. Barca is in alles nog steeds velen malen groter en er is veel talent, maar sportief gezien zal het tijd kosten. Logische keus om hiervoor te kiezen en jongen is gewoon toe aan wat anders.
 
Stan80
 
6
27 januari 2022 om 00:33
Ze zeggen toch helemaal niet dat het geen grotere club is. Het enige dat ze aangeven dat sportief gezien barca op dit moment geen stap vooruit is. Op dit moment zijn er diverse clubs die sportief hoger aangeschreven zijn en er meer kans is om prijzen te winnen. Financieel kan mazza waarschijnlijk ook meer verdienen bij andere clubs dan barca op dit moment.
 
Andonis
 
4
27 januari 2022 om 03:24
Wat lijdt het Nederlandse journaille toch aan een grote mate van tunnelvisie. We keuren de handelswijze rond Koeman en de financiële situatie af, en dus is plots de stap van Ajax naar Barca geen stap vooruit. Dat Barcelona een club is die al sinds mensenheugenis door infantiele, machtsbeluste imbecielen geleid wordt hebben we jarenlang genegeerd vanwege de successen van Nederlanders en is dus daardoor te billijken. Maar nu, nee, nu is Barcelona plots een groot drama en roept alles en iedereen schande. Welke idioot buiten Nederland deelt nu de mening dat je Ajax boven Barcelona zou moeten kiezen als voetballer? Los van mijzelf, want ik zou natuurlijk altijd Ajax boven Barcelona verkiezen. In mijn ogen gaat er dan ook niets boven Amsterdam, maar ik geef toe dat ik licht een gekleurde mening heb.
 
ErnumsJung
 
3
27 januari 2022 om 06:52
Barcelona geen stap voorwaarts? Spaanse zon, middellandse zee , paella, wijn… ik weet niet hoor…
 
Benzema.
 
4
27 januari 2022 om 07:17
Maar van de Eredivisie naar een topcompetitie is dan wel weer een stap vooruit. Het is maar net hoe je de transfer bekijkt.
 
Cuckoo1
 
3
27 januari 2022 om 07:24
Dit is natuurlijk dikke onzin van Mario. Barca is in alle opzichten een stap vooruit. Ajax speelt 'maar' in de eredivisie... dat zegt alles eigenlijk al.
 
mitchajax020
 
0
27 januari 2022 om 07:39
Persoonlijk vindt ik het zeker geen stap omhoog.Sinds 2 jaar zeker niet meer, Barcelona hoort zeker niet meer bij de beste 10 vd wereld.De beste 4 a 5 clubs van elke topland is in mijn ogen beter dan Barcelona. En voor Nous Spanje en Engeland is veel te hard voor hem, is nogal blessure gevoelig.
 
Yoda
 
1
27 januari 2022 om 08:09
Tenzij Barcelona nu structureel gaat afglijden naar bedenkelijk niveau, anders zijn ze echt in heel veel aspecten een stap omhoog vanaf Ajax. Ik geloof niet dat we daar heel moeilijk over hoeven te doen. Wat een onzin zeg.
 
 
2
27 januari 2022 om 10:40
Gelul natuurlijk. Barca smeerkeest wel weer ergens geld vandaan en hun aantrekkingskracht is oneindig veel groter net als de naam, het aantal fans, eigenlijk alles.