'Voor jullie is het drama dat Oranje niet gaat, hier zou het een tragedie zijn'
Maandag, 13 november 2017 om 10:36

Italië eindigde met een achterstand van vijf punten op koploper Spanje als nummer twee in kwalificatiegroep G en la Squadra Azzurra werd in de play-offs om een WK-ticket gekoppeld aan Zweden. Het heenduel ging vrijdag verrassend met 1-0 verloren in Stockholm en voor de Italianen is het voor de return in Milaan maandagavond alle hens aan dek.

"In Italië wordt al gesproken van een apocalyps als het WK niet wordt gehaald. Voor jullie is het een drama dat Oranje niet gaat. Voor ons zou het een tragedie zijn als Italië ontbreekt. Hier denken we in zwart of wit, en nu is alles even zwart", legt journalist Alessandra Bocci van La Gazzetta dello Sport uit in gesprek met de NOS. "Dan wordt het oorlog. Met de voetbalkranten tegenover de voetbalbond. Dan komen er allerlei lijken uit de kast en moeten een hoop schuldigen worden aangewezen.'

Bocci geeft aan dat bondscoach Gian Piero Ventura weinig populariteit geniet in Italië en noemt hem na het vertrek van Antonio Conte de 'slechtst denkbare keuze'. Volgens de journalist is Ventura vooral goed bij kleine clubs, waar hij jonge talenten beter kan maken: "Hij is een goede voetballeraar, maar geen goede coach voor het nationale team. Het enige voordeel van een WK zonder Italië is dat ze hem dan mogen ontslaan zonder afkoopsom. Want dat hebben ze zo afgesproken."

Naast een nationaal drama zou het mislopen van het WK vooral hard aankomen bij Gianluigi Buffon. De legendarische doelman verloor vorig seizoen de Champions League-finale en heeft al aangegeven na het WK te willen stoppen als international: "Het was ook al zo lastig voor hem na de verloren finale in de Champions League vorig seizoen. Normaal neem je afscheid op je hoogtepunt. Bij Buffon kan het nu gebeuren dat hij stopt na twee grote nederlagen."

Meer nieuws
   
08:03
08:03
V/d Vaart zou duo aanstellen voor opvolging Arne Slot; Afellay enthousiast
1
   
08:00
08:00
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
4
   
07:02
07:02
De Telegraaf: Geertruida 'wil dolgraag naar Liverpool' en staat ook op de radar
34
   
07:00
07:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
17
   
06:00
06:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (48)

 
xigerAwRr
 
7
13 november 2017 om 10:51
Ik kan mij niet voorstellen dat Italiã£â« niet wint van Zweden, dat zou echt zonde zijn voor het WK
 
FCU75
 
2
13 november 2017 om 11:01
EK........?
 
Johan Geluk
 
4
13 november 2017 om 12:04
een wk zonder Oranje kijk ik al amper, of Zweden of Italie mee doet maakt mij niet veel uit, beide niet echt sprankelend of aanvallend voetbal
 
D.costa9CFC
 
0
13 november 2017 om 10:54
Achterin wereldtop en met immobile heb je als je naar de statistieken kijkt de beste spits van europa volgensmij. Daarnaast heb je bijv. Een verratti en insigne die ook niet misselijk zijn.
 
Clarkkent2
 
4
13 november 2017 om 13:32
immobile beste spits van europa...hahahahaha Ja en obv statistieken is Dost de nieuwe Ronaldinho.... volledig terecht dat Italia met een mindere generatie en een slechte trainer een x het wk mist. Zielig voor Buffon hoor, maar zn wereldtitel in 2006 was ook een beetje een mazzeltje, dus dat compenseert mooi!
 
maurootje
 
1
13 november 2017 om 15:29
Wat is er zo minder aan de Generatie Donnarumma,Rugani,Bernadeschi,Locatelli, Belotti? Niks natuurlijk. Al deze opgenoemde spelers hebben zeer hoge kans om wereldtop te worden en dan heb ik er pas 5 gehad. Nee er is niets mis met de nieuwe generatie
 
Voetbalzonetje
 
23
13 november 2017 om 10:50
Onmogelijk dat Italie thuis niet wint van Zweden.
 
FCU75
 
21
13 november 2017 om 10:56
2-1 zou ik een prima uitslag vinden.
 
Bestaat_al
 
2
13 november 2017 om 11:17
Zou leuk zijn maar, Indien het 2-1 wordt, geen Italië op het wk, omdat zweden zowel uit als thuis gescoord heeft dan.. minimaal met 2 goals verschil winnen dus.
 
Boris19
 
18
13 november 2017 om 11:53
Ok, nou, dan 3-2 of 4-3, ook goed.
 
carbaat
 
9
13 november 2017 om 12:42
Dan gaat Zweden ook door he
 
FCU75
 
8
13 november 2017 om 16:19
@Bestaat_al Je meent het.......
 
AdilTaarabt
 
33
13 november 2017 om 10:53
Hopen dat Italie wint alleen al omdat prachtige volkslied dat ze hebben dat we op het WK gaan missen.
 
AZ_Haarlem
 
12
13 november 2017 om 11:01
Rusland tegen Italie, dan heb je wel het mooiste schouwspel (luisterspel) vooraf denk ik.
 
ToffeeKoempel
 
2
13 november 2017 om 14:19
Voeg Kroatie ook maar toe aan dat rijtje
 
giannirossonero
 
3
13 november 2017 om 10:58
Ik begrijp nog steeds de opstelling van Ventura niet. Hij moet meer durf tonen en zou 3.4.3 moeten spelen in plaats van 3.5.2 als je meer diepgang wilt creã«ren voorin zou ik vanavond hiermee beginnen. Nu lees ik op La Gazzetta dat Insigne niet speelt en De Rossi ook niet....insigne de man in vorm. In plaats daarvan spelen voorin Immobile met Gabbiadini.....gabbiadini for real!! Kies eerder voor Eder omdat hij meer loopvermogen heeft....maar ja iedereen is een coach.
 
juvedeef
 
5
13 november 2017 om 11:06
Gabbiadini is vele malen beter dan eder. Dus speelt nooit bij inter. En als hij speelt is hij slecht. Liever gabbiadini keer proberen dan weer immobile en belotti naast elkaar
 
giannirossonero
 
1
13 november 2017 om 11:16
Ik ben nog steeds een voorstanders van 3.4.3. 1 diepe spits en 2 buitenspelers (candreva en Insigne). Gabbiadini heeft de laatste 6 wedstrijden 1x of 2x gescoord. Zou eerder de mensen inzetten die in vorm zijn.
 
juvedeef
 
3
13 november 2017 om 12:11
Ik ben ook voorstander van 343. We hebben momenteel goede buitenspelers. Met insigne, bernadeschi, candreva en meer. Immobile is op dit moment het meeste in vorm. En met juiste aanvoer heb je gewoon een sterke spits.
 
AZ_Haarlem
 
11
13 november 2017 om 10:59
Tsja, met terugwerkende kracht vind ik het toch jammer dat NL er niet bij is. Ik zie landen voorbij komen die zelfs dit NL team geen partij kunnen bieden. Italie is een groot land en heeft nog best prima spelers maar geen echte enorme toppers mee. Beetje vergelijkbaar met NL maar als je Zweden ziet...wat een team is dat, voegt echt niks toe op een WK. Maar zelfs een Zwitserland of Ierland zijn in Europa al van een niveau dat onder ons niveau ligt. En buiten Europa; Senegal, Saudi Arabie, Australie, Marokko, Costa Rica, VS, Panama of Iran. Sorry maar volgens mij moeten de beste landen op een WK er zijn en dat gaat compleet niet op. Maar goed, ik hoop alleen voor Buffon al dat ze het wel halen, te meer omdat Zweden de tegenstander is, een land dat gebleken een heel zwak team te zijn (tegen NL en ee nenorme schoppartij tegen Italie)
 
C.F-Granada
 
7
13 november 2017 om 11:31
Het is ook een WK he met de beste landen van bepaalde Continenten. Dus het is dan logisch dat je mindere teams hebt maar die wel de beste zijn van het continent. Dan zou je moeten kijken wel europese teams niks toevoegen en die beoordelen maar geen Panama of Australie.
 
stambec
 
11
13 november 2017 om 11:32
De landen die zich plaatsen verdienen die plek gewoon. Als Zweden na Nederland ook Italië uitschakeld dan kunnen ze misschien nog iets moois neerzetten. Dat maakt het toch ook zo'n mooi toernooi? Denk aan IJsland vorig jaar, Denemarken in 92 of Griekenland toendertijd....
 
 
7
13 november 2017 om 11:36
Eens, de huidige opzet van het WK (dankzij Blatter, die graag zoveel stemmen wilde halen uit de landen waar voetbal minder "groot" is) klopt voor geen meter. Er komen steeds meer plekken bij voor landen uit Azië en Afrika en dat gaat ten koste van landen uit Europa. Maar goed, hoe dat op te lossen? Het beste systeem zou een systeem zijn waarin alle landen strijden voor de 32 tickets, maar dat is logistiek vrijwel niet op te lossen (of je moet kwalificatie-periodes inlassen). Alternatief is een systeem zoals met het snooker-WK. De beste 16 landen worden automatisch geplaatst en daaronder vinden voorrondes plaats op basis van 1 uit- en 1 thuiswedstrijd, vergelijkbaar met die in de Cl/el. Dus lagere teams beginnen in ronde 1 en de nummers 17-32 spelen één voorronde. Landen 129-256 spelen 4 rondes Landen 65-128 spelen 3 rondes Landen 33-64 spelen 2 rondes Landen 17-32 spelen 1 ronde. Elke keer de winnaar van de vorige rondes tegen een "geplaatst" land dat instroomt en je hebt theoretisch gezien de grootste kans om de beste landen op het WK te hebben. De kans bestaat dat daar dan een veel grotere invloed van de Zuid-Amerikaanse en Europese landen door komt, maar dat is ook zoals het voetbal momenteel is verdeeld. In de top 32 van de wereldranglijst zitten 20 Europese landen, 6 landen uit Zuid-Amerika, 3 landen uit Midden-Amerika en 3 landen uit Afrika. De huidige WK-kwalificatie geeft Europa 14 plaatsen (inclusief Rusland, als organisator), Zuid-Amerika 4 of 5, Midden-Amerika 3 of 4, Afrika 5, Azië 4 of 5, Oceanië 0 of 1.
 
koenwd
 
0
13 november 2017 om 11:49
Het idee klinkt goed, maar tegen wie spelen de al gekwalificeerde landen dan? Kunnen dat alleen maar toppers of hele matige teams worden dan? Raken de schema`s van de interland periodes dan niet helemaal door de war?
 
 
5
13 november 2017 om 11:58
Nou ja, in de eerste ronde spelen alleen de landen van 129-210 tegen elkaar, dus alle andere landen zijn in staat om tegen elkaar te oefenen. De ronde erna spelen de winnaars van die ronde tegen de landen 65-128, dus zijn er nog steeds genoeg landen beschikbaar in de top 64 om tegen te oefenen. De derde ronde spelen de landen 33-64 tegen de winnaars van ronde 2. En in de laatste ronde spelen de nummers 17-32 pas tegen de landen die in ronde 3 hebben gewonnen. Er blijven dus in elke ronde meer dan 100 landen over om tegen te oefenen en alleen in de laatste voorronde zijn de landen 17-32 niet beschikbaar. Dan kunnen ze altijd nog tegen elkaar oefenen of tegen landen die in de 3e ronde zijn uitgeschakeld. En daarnaast, ik verwacht echt niet dat dit wordt ingevoerd, maar het zou wel een eerlijker methode zijn dan er nu is en het is logistiek eenvoudiger in te richten dan één hele grote pot en daar poules uit maken.
 
metaalverf
 
0
13 november 2017 om 14:11
En hoe bepaal je dan de FIFA rankimg? Met het huidige systeem kunnen hoog geklasseerde landen relatief makkelijk punten scoren omdat ze hoge coefficienten wedstrijden spelen.
 
Bergy
 
12
13 november 2017 om 14:13
Is gewoon hypocriet. In CL maar zeuren dan de grote landen te veel tickets krijgen (oneerlijk tegenover NL) maar nu met landenvoetbal wel even de ‘grote’ landen beschermen omdat Nederland dan meer kans maakt. Voetbal is niet alleen van Europa.
 
993410
 
1
13 november 2017 om 14:38
De geschiedenis wijst wat anders uit hoe vaak komt er een Afrikaans of Aziatisch land in de laatste ronde..
 
 
2
13 november 2017 om 17:10
Ja, laten we dan ook het WK ijshockey verdelen, zodat er genoeg Afrikaanse landen kunnen meedoen... Het is een WK, de beste landen van de wereld horen daaraan mee te doen, niet de beste landen per continent.
 
 
0
13 november 2017 om 17:15
@metaalverf, Dat is een valide punt, de huidige manier van ranking is niet geweldig. Misschien moet je, net als met schaken, toe naar de ELO rating. Die wordt in steeds meer sporten gebruikt en geeft wel een redelijk eerlijke verhouding tussen spelers/landen.
 
SergioBiscuits
 
2
13 november 2017 om 18:22
Hoe vaak hebben Afrika en Azië ook maar enigzins dezelfde aantal tickets gehad als Europa en Zuid-Amerika? Zelfs Noord- en Midden-Amerika krijgt meer tickets. Dan kun je wel gaan wijzen naar het feit dat Europese/Zuid-Amerikaanse landen vaker verder komen, doelend op de geschiedenis, vergeet dan ook niet dat het WK begon zonder Afrikaanse en Aziatische landen en ze dus sowieso een grote inhaalslag hebben moeten maken om in de buurt te komen. Het is dus eigenlijk niet zo raar dat een Afrikaans/aziatisch land niet de laatste ronde bereikt. Zoals ik al eerder zei, het voetbal ontwikkelt zich daar nu best snel dat zelfs een Kaapverdië en/of een Burkina Faso een sterk elftal heeft en attractief voetbal op de mat probeert te leggen. Als men in Afrika nou dezelfde middelen had als dat we hier hebben en zich ook meer gingen inzetten voor het voetbal in plaats van het geld in eigen zak steken, kan Afrika zelfs sneller aanhaken. De laatste paar jaar doet Afrika het echt niet zo slecht, met het beperkt aantal teams dat doorgaat en de lastige lotingen die men treft.
 
SergioBiscuits
 
9
13 november 2017 om 11:48
En waarop baseer je dat als ik vragen mag? Zweden heeft toch gewoon goed gepresteerd in de kwalificatiereeks, tegen onder meer Nederland en Frankrijk? Verder zijn ze ook nog niet eens zeker van kwalificatie. Zwitserland doet het gewoon al een tijdje best goed hoor. Moesten ook naar de playoffs op basis van doelsaldo, verloren maar 1 maal van Portugal (europees Kampioen). Senegal is een van de beste Afrikaanse landen op dit moment. Misschien volg je het Afrikaanse voetbal niet zo of denk je dat het niveau daar "dramatisch" is, maar Afrikaans voetbal begint steeds beter te worden, ook landen waar je eerder nooit van had gehoord worden steeds beter daar. Ze hebben veel technische spelers en houden zich vaker aan de "europese" manier van voetballen, alleen omstandigheden daar doen het voetbal niet ten goede (knollenvelden, corrupte bonden, etc.), maar reken maar dat ze zich veel beter voelen op een goede grasmat. Dan hebben we nog Marokko, dat het gewoon zeer goed heeft gedaan in de kwalificatiereeks. Maarja, bij heel veel mensen hier zit die "vriendschappelijke" wedstrijd nog in het hoofd, waar Nederland van Marokko won, dus Marokko is misschien niet zo goed voor op een Wk... Costa Rica, was dat niet het land dat iedereen verraste door op het afgelopen WK in een poule met Engeland, Italië en Uruguay 1e te eindigen met goed voetbal? Het team dat verloor na strafschoppen in de kwartfinale tegen Nederland? Het team dat toch aardige spelers heeft, met als meest bekende namen Keylor Navas (doelman van Real Madrid) en Bryan Ruiz (ex-Twente en Psv). De VS doet dit jaar niet eens mee aan het Wk... Panama doet voor het eerst mee. En ja, voor alles is er een eerste keer. Je kunt wel willen dat "de beste teams" naar het WK gaan, ook Nederland moest een keer voor het eerst naar het WK, zonder dat ze werden gezien als "beste land". Datzelfde geldt voor een hele boel andere landen, zoals een Spanje of Frankrijk. Wees nou niet zo zuur. Tuurlijk wil je het beste voetbal voorgeschoteld krijgen, maar wie zegt dat het niet leuk gaat worden met deze landen? We hebben vaak genoeg verassingen gezien in het voetbal.
 
AZ_Haarlem
 
2
13 november 2017 om 13:10
Nee, ik wil aangeven dat Zweden echt zoveel geluk heeft met een drama ploeg, zelfs die kunnen het Italie erg moeilijk maken blijkbaar. We hebben 2 keer tegen Zweden gespeeld en 4 punten gehaald en daarmee mocht Zweden zijn handen dichtknijpen. Bovendien hebben ze gewoon alle geluk gehad tegen Frankrijk, dat kwam voor 1 punt. Alles ging goed toch Llorys in de fout ging en Toivoinen iets magisch deed. Kijk het valt allemaal de juist kant voor hen op maar dat is prima voor een keer. Maar zelfs met ons slechtste team in 30 jaar zouden wij nog beter zijn dan 50 van de ploegen die meedoen op het WK. Dat zou toch gewoon niet mogen, dan klopt er toch iets niet. Ik wil er bij opmerken dat het onderbouwd wordt door de huidige ranglijst waar we geloof ik 19de op staan. Hoger dan 40 van de WK deelnemers.... En italie wereldtoppers? Sorry Buffon is ook in Italie niet onomstreden meer. En de achterhoede.....zitten paar aardige tussen maar kom op, met alleen een redelijke achterhoede gaat et echt lastig worden, wie gaat er scoren dan?
 
SergioBiscuits
 
3
13 november 2017 om 13:26
er klopt inderdaad iets niet, er kunnen namelijk helemaal geen 50 of 40 ploegen meedoen aan het wk, er gaan maar 32 landen naar rusland aankomende zomer. volgens mij zijn de gebruikers hier op voetbalzone de eersten die de fifa-ranking belachelijk vinden en maar niet willen begrijpen (ook al wordt er iedere keer goed uitgelegd hoe het werkt) en zeggen dat het helemaal niets voorstelt. maar het wordt wel gebruikt als argument dat nederland op het wk hoort te spelen??? nederland had de kans zich te bewijzen tijdens de kwalificaties. het is ze nu 2x op rij niet gelukt om te kwalificeren op een eindtoernooi, ten koste van: ijsland, turkije (ek 2016), frankrijk en zweden (wk 2018). helaas blijkt dus dat nederland ook niet beter is dan zweden of ijsland en nederland komt ook niet in de buurt van frankrijk deze dagen. dus er moet eens opgehouden worden met klagen. ijsland en zweden kwalificeren zich nu tweemaal op rij voor een eindtoernooi, nederland kon dat tweemaal op rij niet. hetzelfde geldt voor een aantal andere landen die je opnoemt, senegal en marokko bijvoorbeeld hebben zich nu 2x op rij geplaatst voor een eindtoernooi. dan kan je wel zeggen dat ze in afrika spelen of wat dan ook, feit is dat ze het wel eventjes doen. hetzelfde geldt dus voor zweden en ijsland. en ja, zelfs turkije, wales, noord-ierland, ierland en een albaniã« hebben beter gepresteerd dan nederland de afgelopen paar jaar. of ze nou "de beste" zijn of niet, de resultaten die ze hebben behaald zijn beter dan die van nederland.
 
SihamAittouzine
 
0
13 november 2017 om 13:54
Sergio nederland speelde tegen c team marokko in ramadan. Geen benatia harit shalke, mendyl lile, bennasser monaco en hakimi real madrid en geen ziyech
 
SergioBiscuits
 
1
13 november 2017 om 14:37
Dat weet ik. Mijn punt is dan ook dat Marokko gewoon een goed elftal heeft dat op dit moment beter is dan Nederland. Ik bedoel maar gewoon dat veel mensen zeggen dat Marokko niet goed/beter is dan Nederland, gebaseerd op een vriendschappelijke wedstrijd een half jaar geleden en dat de uitslag daar niks zegt en er totaal niet aan toe doet.
 
maurootje
 
1
13 november 2017 om 12:43
Geen toppers meer? Ga je mond spoelen... wat dacht je van de gehele italie defensie en Buffon? Absolute wereldtop. En dan hebben nog Veratti,Marchisio ect en komenvsupertalenten als Donnarumma,Belotti ect er nog bij. Nee italie is qua spelers nog steeds na Frankrijk,duitsland spanje en brazilie de beste vd wereld. Als het collectie/teamgeest meetelt, al helemaal
 
SihamAittouzine
 
2
13 november 2017 om 13:22
Gast waar heb jij het over ? Oranje was vroeger goed je kijkt alleen naar namen van landen. Oranje is nu middelmaat. Ze hebben verloren van landen als ijsland bulgarije. niveau van oranje is hooguit ijsland zwitserland etc. Oranje heeft met 2-1 gewonnen van Marokko c team in ramadan. Geen Benatia juventus, ziyech, harit shake, bennasser monaco, mendyl lile, hakimi real madrid etc. Marokko zie ik oranje verslaan, betere selectie hebben ze zoiezo. Want buiten die eredivisie spelers die jullie kennen heeft marokko jonge talentvollr spelers uit bij monaco lile shalke southampton real madrid die jullie niet kennen. Oranje komt aan met proper de ligt vilehna allemaal middelmaat buiten wijnaldum. Strootman is hopeloos uit vorm die is 10 x minder dan ait bennaser.
 
daviddaan
 
1
13 november 2017 om 13:23
Dan moet het kwalificatie systeem ook veranderen.. de hele wereld random bij elkaar halen via een loting voor de poules. Zou kunnen maar dan hebben de zwakke landen helemaal geen kans meer
 
AjaxBarca023
 
2
13 november 2017 om 11:00
Oh oh oh Voetbalzone, weer word mijn reactie verwijderd terwijl ik een normale onderbouwing geef. Misschien moeten jullie eerst ff goed lezen voordat jullie wat verwijderen. Drink koffie! Dat helpt. Want ik dus nogmaals probeer te zeggen is dat Italië tuurlijk op een eindtoernooi thuishoort. Maar een tragedie? Kom op hoor
 
xigerAwRr
 
20
13 november 2017 om 11:15
AjaxBarca de reden waarom jouw reactie verwijderd wordt is omdat je zegt dat Buffon niet moet overdrijven alsof ze altijd in de finale staan. Maar dit interview is helemaal niet met Buffon maar met een journalist, misschien moet je in de toekomst iets beter lezen
 
AjaxBarca023
 
0
14 november 2017 om 01:04
of nou Buffon of mijn oma het zegt. slaat nog steeds nergens op fijne nacht
 
max4
 
5
13 november 2017 om 11:48
Prachtig (voetbal)land ; WK zonder Italië is geen WK. De passie, de gedrevenheid, heerlijk! Alleen al hoe ze het volkslied beleven/meezingen ; kippenvel!