Waar of niet waar - Zou Lionel Messi floppen in 'fysieke' Premier League?
Zondag, 5 april 2020 om 17:42

De voetballerij ligt voorlopig stil door de uitbraak van het coronavirus, maar uit het oog is niet uit het hart. Als echte liefhebbers grijpen we massaal naar oud beeldmateriaal, piekeren we ons suf of en hoe de competities hervat kunnen worden en natuurlijk zijn er ook nog de eeuwige discussies om op terug te vallen. Voetbalzone neemt deze week zeven veelgehoorde beweringen onder de loep en aflevering 1 gaat over niemand minder dan Lionel Messi. Hij speelt zijn hele profcarrière al bij Barcelona en critici vragen zich af of hij ook in een andere competitie zou kunnen excelleren, zoals zijn grote rivaal Cristiano Ronaldo bijvoorbeeld wel heeft bewezen bij Sporting Portugal, Manchester United, Real Madrid en nu Juventus. Vooral het idee dat Messi niet zou kunnen uitblinken in de fysiek zware Premier League is een eigen leven gaan leiden…

Voor de oorsprong van deze uitspraak moeten we terug naar 2010, toen Andy Gray als analist bij Sky Sports betoogde dat de Premier League in de breedte sterker was dan LaLiga. "Ik weet niet of Barcelona ooit gespeeld heeft in een stadion als het Britannia Stadium, tegen een opponent die voetbalt met lange ballen, vrije trappen en vrije inworpen. Ook Lionel Messi zou het lastig hebben tijdens een koude winteravond bij Stoke City", aldus Gray. Een jaar later werd de oud-international van Schotland ontslagen vanwege seksistische uitspraken aan het adres van een vrouwelijke assistent scheidsrechter. Sindsdien is hij uit het medialandschap verdwenen, maar de uitspraak over de koude winteravond in Stoke is vereeuwigd in memes, discussies en in de achterhoofden van voetballiefhebbers.

Vorige maand dook het verhaal weer op toen voormalig Barcelona- en Arsenal-middenvelder Emmanuel Petit de vraag kreeg of hij Lionel Messi graag bij Manchester City zou zien. Aan Paddy Power meldde de Fransman dat zo'n overstap hem geen goed idee leek. "Hij wordt niet graag op de huid gezeten en aangevallen. In Spanje is hij beschermd op het veld." Door wie of wat de zesvoudig winnaar van de Ballon d'Or dan de hand boven het hoofd gehouden wordt vertelde hij echter niet. De cijfers staan ook niet aan de kant van Petit en Gray. Messi is al vijftien jaar van wereldklasse in de Spaanse competitie en laat het ook zien tegen alle Engelse teams die hij tegenover zich heeft gehad in de Champions League. In het miljardenbal heeft hij in totaal 34 wedstrijden gespeeld tegen Engelse ploegen en daarin verzorgde hij 26 goals en 6 assists.

Arsenal is daarbij de favoriete tegenstander. Messi moest in de van the Gunners gewonnen CL-finale van 2006 verstek laten gaan met een blessure, maar was daarna een constante plaag voor de Londenaren. In slechts zes onderlinge duels scoorde hij negen keer. "Messi is met behoorlijke afstand de beste speler ter wereld", verzuchtte toenmalig Arsenal-trainer Arsène Wenger in april 2010. De Argentijnse aanvaller had zojuist vier keer gescoord tegen zijn ploeg en dat leverde een mooie vergelijking op. "Hij is als een speler van een PlayStation-spelletje. Hij is in staat om elke misser van onze kant uit te buiten", aldus Wenger, die bepaald niet de enige coach van een Premier League-club is die beduusd achterbleef na een confrontatie met Barcelona's topscorer aller tijden.

In de gewonnen CL-finale van 2009 scoorde Messi nota bene met het hoofd tegen Manchester United en twee jaar later versloeg hij the Mancunians opnieuw in de eindstrijd door de cruciale tweede goal langs Edwin van der Sar te schieten bij de uiteindelijke 3-1 zege. Stadgenoot Manchester City heeft met trainer Josep Guardiola een belangrijk wapen in huis gehaald om de Argentijn af te stoppen, want hij was jarenlang zijn trainer in Camp Nou. Sindsdien troffen beide ploegen elkaar één keer: in 2016. Messi scoorde niet en City won het groepsduel in het eigen Etihad Stadium. Het is wel meteen de enige zege tegen een Barcelona met Messi, die in zes duels met the Citizens op zes doelpunten staat. In totaal speelde hij ook twee keer tegen Tottenham Hotspur en dat leverde vorig jaar twee goals op. Chelsea-doelmannen moesten zes keer vissen in tien duels en ook tegen Liverpool heeft Messi een uitstekende balans met vier goals in vier duels.

De Argentijn heeft daarmee veel fraaie momenten gekend tegen Engelse clubs, maar zij zorgden ook voor twee van Messi's pijnlijkste nederlagen in zijn carrière. Tegen Chelsea maakte de aanvaller in maart 2018 zijn honderdste goal in de Champions League, maar een groot deel daarvan had hij vermoedelijk graag in willen ruilen als hij daarmee de gemiste strafschop in de halve finale van 2012 had recht kunnen zetten. Als die bal raak was gegaan, had Barcelona de finale gehaald ten koste van Chelsea, maar het mocht niet zo zijn tegen tien man van the Blues. Barcelona kwam uiteindelijk twee goals tekort en toenmalig ploeggenoot Alexis Sánchez bekende later dat Messi in huilen was uitgebarsten om die misser, zoals hij vorig jaar opnieuw een uitgebluste indruk maakte toen Liverpool in de halve eindstrijd een show weggaf op Anfield. Barça had het eerste duel gewonnen met 3-0 dankzij twee goals van Messi, maar kreeg op Engelse bodem alsnog de deksel op de neus door vier goals van the Reds.

Die twee wedstrijden onderstrepen bewijzen dat ook een zesvoudig winnaar van de Ballon d'Or niet onverslaanbaar is, maar meer ook niet. Sinds seizoen 2011/12 heeft Lionel Messi net zo vaak tegen de Engelse top zes gescoord als Harry Kane (26 keer) - en dat terwijl de Argentijn nooit in de Premier League heeft gespeeld. Het is daarom onmogelijk te geloven dat Messi niet zou uitblinken in de Engelse topcompetitie. Tegen Atlético Madrid, vermaard om haar vechtvoetbal, wist hij bijvoorbeeld ook 31 keer te scoren. En ja, ook in Spanje is het wel eens koud en winderig… Messi reageerde op verzoek van Sky Sports zelf eenmaal op deze stelling. "Mensen die zeggen dat ik niet zou slagen in Engeland moeten zich realiseren dat ik als 11-jarige in Rosario (Argentinië) speelde onder dramatische omstandigheden. Daar lag glas op de grond en er zaten gaten in het veld…!" Het klopt dat Messi in zijn carrière veel te danken heeft aan zijn geweldige ploeggenoten bij Barcelona, maar het idee dat hij niet zou kunnen presteren op een koude, regenachtige avond in Stoke mag per direct de prullenbak in.

Meer nieuws
   
17:27
17:27
Simons en Openda excelleren en walsen met Leipzig over Dortmund heen
0
   
17:25
17:25
Sublieme Kane zet jacht op Lewandowski voort met twee goals voor Bayern
0
   
17:00
17:00
Live meepraten in de Süper Lig: Fenerbahçe - Besiktas
1
   
17:00
17:00
Live meepraten in de Serie A: Juventus - AC Milan
0
   
17:00
17:00
De 15 namen die Arne Slot deze zomer kunnen opvolgen bij Feyenoord
50
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (79)

 
f3rhooligans
 
22
4 april 2020 om 00:04
100% waar in mijn ogen. Uiteraard zal Messi tijdens premier league duels iets moois laten zien. Maar ik zie hem weinig presteren tegen de onderste 8.
 
AadMaat
 
157
4 april 2020 om 00:25
Ik ben denk ik een van de weinige wezens op aarde en omstreken die geen fan is van Messi, maar ik heb hem teveel goede spelers zien vernederden. Hij zou het overal gewoon redden, denk ik. Als je ziet welke spelers hij heeft doen verbleken dan kan ik me niet voorstellen dat hij het niet zou redden.
 
e013willem
 
8
4 april 2020 om 12:15
Jij denkt dat je de enige bent die geen Messi fan is? In Nederland neigen we allemaal meer naar Messi, omdat wij ook eerder neigen naar Barcelona, Hollandse school, Cruijf. Dat zit gewoon een beetje in onze voetbalcultuur. En ook hier vind je genoeg mensen die Messi haten en van CR7 houden. Als je de hele wereld pakt kom je denk ik rond de 50/50 uit. Beetje raar om te zeggen dat jij een van de weinigen bent op de aarde die geen Messi fan is.
 
AadMaat
 
35
4 april 2020 om 12:39
Hi e014willem, uiteraard was het niet mijn intentie om je te kwetsen of om iets raars te zeggen. Vind je het prettig als ik iets in mijn reactie aanpas? Als je het aangeeft dan pas ik het even aan.
 
feye88
 
9
5 april 2020 om 11:01
Nou, Willem, ik denk eerlijk gezegd dat het grootste deel van allebei geniet. Er is een klein deel dat al tijden bezig is met deze uiterst droevige discussie. Maar als voetballiefhebber moet je toch van allebei deze spelers houden? Messi die voetbal ademt en Ronaldo die van zichzelf een machine heeft gemaakt. Wat wil je nog meer?
 
Anunciato32
 
0
5 april 2020 om 16:12
Feye88,klopt wel wat jij zegt.Hoewel ik een absolute C.Ronaldo fan ben,kan ik ook heerlijk genieten van Messi.Ik vind het ook vermoeiend die eeuwige vergelijkingen tussen de twee!ik hou het gewoon op voorkeur.
 
SjempjesLiek
 
5
5 april 2020 om 18:08
Als je geen fan bent van Messi kun je jezelf geen voetballiefhebber noemen. En met fan bedoel ik niet dat je helemaal idolaat moet zijn, maar niet kunnen appreciëren en niet onder de indruk zijn van wat hij jaar in jaar uit laat zien is een teken dat je beter snachts op kan blijven om de NBA te gaan kijken
 
AadMaat
 
2
5 april 2020 om 18:41
lieve SjempjesLiek, bedankt voor je reactie en je advies. Nog een hele fijne avond verder.
 
 
69
4 april 2020 om 00:27
En waarop baseer je dat? Je roept nu maar wat. Zet hem bij City en hij is weer fenomenaal lijkt mij. Niet voor niet 6x wereldspeler vh jaar. Alsof de engelse clubs verdedigend beter zijn als de spaanse
 
InsideRMadrid
 
9
4 april 2020 om 11:58
Random/ je haalt steeds de verkeerde factoren naar boven. Je moet begrijpen dat messi in een heel nieuw klimaat terecht zou komen, en hij spreekt geen woord Engels lol. Maar jij denkt dat hij heel Engeland wel even aan flarden gaat schieten, nee zo werkt dat gewoon niet. Op deze leeftijd zijn we het er allemaal over eens dat hij weinig meer zou kunnen inbrengen, zonder die 100 explosieve sprint die hij vroeger wel had. Het is dat barcelona hem financieel alles al wist te bieden waardoor hij nooit zo een stap heeft hoeven maken, maar Cristiano verdiend nu het zelfde bij Juve als hij bij Real deed, en toch kiest hij ervoor om naar een andere competitie te gaan en een nieuwe uitdaging te pakken, terwijl hij met Real 3x op rij de CL wist te winnen, dat doe je alleen als er vuur in je brandt om iedereen ongelijk te bewijzen.
 
e013willem
 
18
4 april 2020 om 12:19
Ronaldo werd weggestuurd bij Real omdat ze hem niet goed genoeg meer vonden. Dat is heel iets anders dan ‘kiezen voor een nieuwe uitdaging’. Messi is zijn (prof)carrière begonnen bij Barcelona, en dan is er dus geen enkele reden om weg te gaan. Barcelona is samen met Real de grootste club ter wereld. Ronaldo moest zich opwerken, dan maak je inderdaad transfers. En toen hij uiteindelijk bij de grootste club ter wereld terecht kwam, bleef hij daar ook heel lang totdat hij weggestuurd werd. Waarom zou Messi “een nieuwe uitdaging” moeten zoeken als hij bij een van de grootste clubs ter wereld speelt. Jij zou toch ook niet weggaan?
 
maxpayne
 
12
5 april 2020 om 01:07
Ronaldo weggestuurd bij Real Madrid? Haha dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Hij was en is nog steeds wereldtop. En na zijn vertrek is het eigenlijk alleen maar ellende bij Real. Los hiervan ben ik het wel eens met de stelling dat Messi het heel lastig zou hebben in de PL. Ik denk dat hij bij Man City moeiteloos speler van het jaar zou worden door de speelstijl en de kwaliteit in de selectie etc. Maar bij elke andere club zou hij het erg moeilijk krijgen. Mensen vergeten dat de kracht van de PL juist zit in de hoeveelheid wedstrijden en de fysieke manier van spelen. Natuurlijk heeft hij bewezen dat hij van Engelse topclubs van winnen en ze eigenhandig te vernederen. Maar het is heel anders om een tweeluik te spelen tegen een Engels topteam in je vertrouwde Barcelona inc. wereldselectie op je heen dan week in week uit te spelen tegen fysieke Engelse ploegen, waar het voetbal niet altijd even mooi is, en waar snelheid, kracht, duels, meer lange en hoge ballen veel meer voorkomen dan in La Liga. Het is gewoon een legit argument dat Messi dit nooit heeft bewezen, waar CR7 dit wel heeft gedaan. Messi is altijd in zijn comfortzone gebleven. Daar is wat mij betreft niks mis mee, maar hier heeft Ronaldo zeker een streepje voor op hem. Hiernaast heeft Messi de laatste 5 jaar het steeds laten afweten op belangrijke momenten in de Champions League, waar Ronaldo ondanks het feit dat hij 3 jaar ouder is er wel stond in zijn Real Madrid tijd. Tuurlijk heeft Messi niet niks laten zien in de CL, maar als je ze naast elkaar zet heeft Ronaldo gewoon meer gepresteerd de afgelopen 5 a 6 jaar. Hij heeft zijn team die titel bezorgt en Messi is dit veel minder gelukt. Daarom vind ik onmogelijk dat je kunt stellen dat Messi de onbetwiste goat is. Ik vind sws dat je niemand tot goat kunt uitroepen. Want de tijden en omstandigheden verschillen gewoon teveel tussen een Maradona, Pele, Messi of CR7 om een duidelijke winnaar te kiezen. Iedereen kan dat voor zichzelf wel bepalen, maar het is eigenlijk niet objectief vast te stellen.
 
TristanDe Vries
 
1
5 april 2020 om 16:47
Ronaldo gaat juist altijd precies op het juiste moment weg, zodat hij alles kan blijven winnen. Messi blijft zijn club trouw ook al zijn bepaalde spelers al lang over de top heen.
 
Schams1
 
73
4 april 2020 om 00:37
Waarom zou hij weinig presteren tegen de onderste 8? Omdat hij bijvoorbeeld klein is en het moet hebben van zijn techniek in plaats van zijn fysiek? Kom op man, Messi is een ervaren speler en weet hoe hij daarmee om moet gaan,daarnaast word hij niet eens beschermt in La Liga. Hij word daar vaak genoeg bijna doodgetrapt. En daarnaast zijn er genoeg kleine dribbelaars die een van de besten van de PL waren. Bijvoorbeeld Hazard, dat is ook een vergelijkbare speler net als Messi en die heeft het ook gehaald in de PL. Of David Silva, Santi Cazorla. Er zijn genoeg dribbelaars die het hebben gehaald in de PL.
 
MoHam
 
76
4 april 2020 om 00:38
Zijn maatje Aguero scoort er al veel daar in de PL. Laat staan als Messi daar ook zou spelen. Hij zou gewoon topscorer zijn ieder jaar, maar helaas gaan we dit niet meer meemaken.
 
GluubsterTJ
 
49
4 april 2020 om 00:47
Wellicht zou hij nu niet meer elke wedstrijd domineren. Maar Messi in zijn prime(lees van 19 jaar tot zijn 30e) had de PL, evenals elke andere competitie in de wereld, compleet aan flarden geschoten denk ik. Hij was, en is bij vlagen, ongrijpbaar. Zeker voor die Engelse houthakkers met twee linkerbenen van de "onderste 8".
 
VoetballR
 
2
4 april 2020 om 11:43
@Gluubster, dat is denk ik ook het probleem. Ik ben zelf ook wat technischer, dan krijg je dat houthakker 1 je zo finaal hard onderuit trapt, omdat ze het niet meer kunnen volgen. Dat zal bij Messi ook zo zijn. Hij speelt ze 9 van de 10x zoek. Maar wat gebeurt er als een houthakker hem wél raakt? Einde carrière?
 
Schams1
 
5
4 april 2020 om 17:38
Dat weet je nooit maar dat is toch bij elke dribbelaar in de PL. Als je fysiek niet sterk bent en je speelt de hele tijd op techniek ga je trappen te verwerken krijgen maar zo erg is het ook weer niet. Iedereen overschat de PL op dat gebied. Je word niet doodgetrapt elke wedstrijd, ook niet door de onderste 8, dat is allang al voorbij. Dat zie je alleen maar in de Championship of lager.
 
bf1994
 
2
5 april 2020 om 12:24
Hij ontwijkt die houthakkers al jaren. In principe kan dat ook in spanje gebeuren. Sterker nig zelfs, messi heeft huurmoordenaars zoals pepe van zih af weten te houden en erger dan hem komen er weinig voor hoor. Daarnaast heb je niet goed opgelet als denkt dat messi niet fysiek sterk genoeg is, ondanks zijn lengte is messi vrij sterk. Hoge kracht tot gewicht verhouding.
 
TristanDe Vries
 
1
5 april 2020 om 16:49
Kijk maar naar zijn interland carrière genoeg van die schoppers gespeeld
 
Lierse1997
 
55
4 april 2020 om 01:40
En waarom zouden jongens als Hazard en David Silva (die beiden enorm veel talent hebben, maar bij lange na niet dat van Messi) dat dan wel kunnen?
 
Mobiku
 
68
4 april 2020 om 02:59
Als Sterling, Aguero, David Silva en Mahrez kunnen uitblinken tegen diezelfde 8....dan is het toch geen discussie wat Messi zou doen?
 
Anunciato32
 
0
5 april 2020 om 16:23
Messi zal overal wel van waarde zijn!Ik betwijfel alleen of hij tot hetzelfde niveau als die van Barcelona kan aantikken!Dit gezegd te hebben,heb je vooralsnog veruit 1 van de beste spelers in jouw team.
 
DNeres
 
17
4 april 2020 om 03:10
En waarom zou een Sterling met vergelijkbare lengte of Bernardo Silva, Mo Sala wel slagen?
 
Jpennant16
 
2
5 april 2020 om 18:17
Messi has great numbers against Premier League sides. With two goals from outside the area versus United, Messi now has 24 total against English teams: Arsenal (9), Manchester City (6), Manchester United (4), Chelsea (3) and Tottenham (2)maar tegen degradatie kandidaten Zou het hem niet lukken hahaha lol. Alsof spaanse teams zoals Getafe niet vies kunnen spelen. moet ik je helpen herrineren wat hij met Getafe heeft gedaan. AUB heel snel in een hoekje huilen dat Ronaldo nooit 6 ballon dors gaat winnen...
 
Onderhand
 
26
4 april 2020 om 00:36
Het artikel is waardeloos. Geeft namelijk geen enkel antwoord op de daadwerkelijke vraag. In Spaanse competitie wordt hij beschermd door bijv de scheidsrechter die vaker en sneller ingrijpt dan bij een andere speler. Als hij zou spelen in de Engelse competitie zou dat niet gebeuren. En dan zou hij zeker een aantal wedstrijden uitblinken, maar zou hij de fysieke uitputtingsslag lang volhouden? En dan, de 4e wedstrijd in 8 dagen, tegen Stoke uit, nat en koud, nog steeds kunnen uitblinken? Daar is geen antwoord op gegeven.
 
Scheduled
 
10
4 april 2020 om 00:49
Tegenwoordig worden grote sterren in alle competities wel beschermd t.o.v. vroeger. Zie Maradonna bijv. hoeveel trappen hij wel niet kreeg, tegenwoordig hadden 9 vd 10 tegenstanders met minimaal 2 rode kaarten van het veld gelopen. Je kan toch een voetballer niet “beste” noemen door fantasien voor te halen, of hij dat wel zou kunnen etc. Deze man heeft ons al genoeg laten zien, wat anders ongezien zou blijven.
 
Kaaiman
 
0
4 april 2020 om 17:18
Inderdaad. Dit is het grote verschil. Nu zou messi overal kunnen spelen. Maar hij zou niet in de jaren 80 zo kunnen uitblinken.
 
Deem.
 
6
4 april 2020 om 18:45
Inderdaad, joh. In de Premier League wordt namelijk nooit een scheidsrechter beschuldigd van een team de hand boven het hoofd te houden, hè? ??
 
Origami
 
41
4 april 2020 om 05:41
Een ander argument dat eigenlijk te weinig wordt aangehaald is dat genoeg andere spelers die vanuit Spanje richting Engeland vertrokken gewoon presteerden. Fabregas. Aguero, Alexis Sanchez, Pedro en ja...zelfs een Andre Gomes? Dus waarom zou in godsnaam Messi het dan niet lukken.
 
Bon Jovi
 
14
4 april 2020 om 10:58
Niet akkoord. 1) dat argument wordt wel vaak gebruikt 2) je kan het ook omdraaien, er zijn er genoeg mislukt zoals Aspas. Falcao. Mustafi. Perez. Reyes. Valdes. Moreno. Filipe Luis. Paulista. enzovoort. 3) wat jij en ik zonet allemaal geschreven hebben kan de prullenbak in want het is klinkklare onzin. Elke speler en transfer is uniek en er kunnen tal van redenen bestaan waarom een topspeler die op papier altijd zou moeten slagen, toch flopt. Voorbeelden genoeg. Of een speler waar je niks van verwacht die helemaal open bloeit. Het is nu eenmaal geen exacte wetenschap of fifa career zoals sommigen denken. We kunnen alleen zeggen dat het gezien Lionel Messi`s uitzonderlijke kwaliteiten zeer aannemelijk is dat hij de premier league helemaal aan gort zou hebben gespeeld.
 
Schams1
 
17
4 april 2020 om 17:42
Noem 1 van de namen die jij noemt, die kan tippen aan Messi of uberhaupt kan tippen aan Hazard, Sterling of Aguero. Je noemt allemaal spelers die gewoon middelmatig waren zoals Aspas en Reyes of Moreno. Je noemt spelers als Valdes of Falcao die gewoon oud waren en het niveau niet aan konden. En je noemt spelers als Reyes, Mustafi en Paulista die gewoon geslaagd zijn in de PL.
 
CFCSFC
 
0
5 april 2020 om 19:49
Di Maria, Bravo
 
marieke90
 
4
4 april 2020 om 11:31
Dat argument wordt juist als eerste gebruikt...
 
Origami
 
2
4 april 2020 om 16:09
Misschien in het artikel maar in discussies nooit. Dan wordt Messi alleen maar met Ronaldo vergeleken en geconcludeerd dat Messi fysiek te kort schiet.
 
mrwiggles
 
28
4 april 2020 om 07:06
Dus tegen een fysiek sterke tegenstander wat alleen lange ballen hanteert in Engeland zou Messi het moeilijk hebben? 1. Messi vernederd keer op keer reusachtige verdedigers. 2. Messi weet elke keer de opening te vinden in een team wat zich ingraaft op de eigen 16 3. Messi heeft het tegen elke Engelse topclub al laten zien in de Champions League 4. Messi bewijst al jaren dat ie ondanks zijn lengte fysiek erg sterk is Zomaar wat argumenten die laten zien dat Messi ook in Engeland gewoon de beste zou zijn!
 
Frenkbarca2
 
15
4 april 2020 om 10:42
Messi de best speler all tijdens, wat hij afgelopen jaren heeft gepresenteerd is ongelooflijk, elke jaar topscorer der la liga en CL met fantastisch goals, hij kan in elke competitie schitteren, ik hoop dat hij volgende seizoen naar Engeland verkast bij voorkeur Manchester
 
InsideRMadrid
 
5
4 april 2020 om 11:15
Ieder jaar topscorer van de CL? Je verwart messi met Cristiano denk ik
 
RUTGERRR
 
11
4 april 2020 om 11:20
Mhua, ik denk dat hij het verkeerd heeft geschreven en wij het daardoor verkeerd opvatten. Topscorer van de Liga en in de CL fantastische goals. Zoiets moeten we er maar van maken
 
JamesFan
 
4
4 april 2020 om 10:54
Misschien een paar jaar terug maar nu is hij nergens in grote wedstrijden
 
RUTGERRR
 
30
4 april 2020 om 11:19
En toch nog steeds de beste ter wereld zijn.. das knap he
 
Origami
 
3
4 april 2020 om 16:12
Laten we eerst maar eens wachten tot Barcelona als team weer eens Functioneert voordat we Messi afschrijven voor de grote wedstrijden.
 
maurootje
 
4
5 april 2020 om 11:46
@origami, als je als "beste speler aller tijden, alleen kan presteren als het team goed loopt, is dat lachwekkend triest. Daarom is en blijft de argentijn Diego de aller beste aller tijden; messi presteert bij de beste club op aarde, maar Diego heeft Napoli van letterlijk niets, naar prijzen gebracht EN bracht zn land wereldtitel, iets waar Messi ook steeds in blijft falen
 
TristanDe Vries
 
0
5 april 2020 om 16:51
cr7 is altijd op tijd weg voordat het team slecht loopt
 
SjempjesLiek
 
2
5 april 2020 om 18:17
Met de hand de bal in het doel slaan en daarmee de titel pakken is de grootste fraude in de sport ooit. Messi afrekenen op zijn liefde voor de club is echt belachelijk. Omdat hij het niet ergens anders heeft laten zien? Dus? Kan overigens ook niet begrijpen dat mensen het voetbal van vroeger met nu nog durven te vergelijken.
 
Schams1
 
6
4 april 2020 om 17:44
Hij is er wel degelijk in grote wedstrijden alleen is hij een aanvaller en kan hij niet alles doen. Wat kan hij er aan doen dat zijn medespelers als Coutinho en Alba de niet te missen kansen missen of dat zijn verdediging zit te klungelen en niet oplet bij een corner?
 
Japser
 
1
4 april 2020 om 12:36
Tijdens de champions league weet hij zich ook prima staande te houden tegen engelse clubs. Zolang je je elftal op hem aanpast , redt hij zich overal.
 
Dasko
 
8
4 april 2020 om 13:03
Messi is bizar sterk in de duels door zijn lage zwaartepunt. Zou niet weten waarom hij niet zou slagen in de PL.
 
bf1994
 
10
4 april 2020 om 19:00
Niet alleen dat, messi is voetballend ontzettend slim, mensen denken echt dat messi die duel aangaat enzo. Spelers als messi blijven uit de duel en draaien zijn directe tegenstander helemaal dronken als die tegenstander het fysiek aan wil pakken. Maar goed, als je hier niet objectief naar kan kijken dan ga je zaken aanhalen als hij kan geen engels dus kan die niet voetballen in engeland want om de bal aan te nemen en te passen moet je een engels diploma halen. Je ziet dat mensen aan het mierenneuken zijn en naar drogredenen aan het zoeken zijn on te zeggen hij kan het daar niet
 
SocioFan1
 
3
5 april 2020 om 17:58
Man dat we het hier over moeten hebben gaat toch nergens over. Ervan uitgaande dat hij bij een topclub in de PL zou spelen, een Lfc of Liverpool zou hij die hele PL kapot maken. Wat een onzin dat we het hier over moeten hebben. Enkel om Messi omlaag te halen met iets wat niemand kan bewijzen want hij gaat daar nooit spelen maar men neigt zomaar naar dat hij het niet kan want fysiek kan hij het niet aan lol, wat een onzin. We hebben het over Messi ffs, niet Aspas ofso. Hoevaak heeft Messi wel niet PL teams gesloopt in de CL pff kom nou, sommige praten echt onzin hier. En ik ben Real fan he.
 
Millonario
 
10
4 april 2020 om 13:40
We stellen de verkeerde vraag. Iedereen weet nu wat Messi heeft gebracht als voetballer, zowel in Spanje als Europees. En met dat rapport kunnen we concluderen dat ie het wel zou kunnen brengen in andere competities zoals de Premier League of de Serie A. We gaan dat echter nooit met zekerheid weten, maar dat is irrelevant. We kennen zijn kwaliteiten en dat is meer dan genoeg. De echte vraag die we moeten stellen is: is Messi zo goed dat geen enkele club hem ooit zou verkopen? En daarop ik zeg zonder twijfel ja.
 
bf1994
 
5
4 april 2020 om 18:59
Als je beetje oog hebt voor voetbal kan je zien dat die fysieke sterke jongens messi niets doen. Althans niet door hun fysieke gesteldheid. Van alle wedstrijden die ik gezien heb van messi en dat zijn ze bijna allemaal, heeft hij de meeste moeite met slimmer verdedigers die zich goed positioneren en verdedigingen die goed gepositioneerd staan. Spelers die denken dat ze hem fysiek aan kunnen is messi veel te slim voor. Die draait op zn dolle gemak weg bij die gasten dat het gewoon kinderlijk lijkt.
 
Stijlvol
 
4
4 april 2020 om 19:45
Geloof ik niks van. De opiniepeilers zijn in tijden van Corona en het stil liggen van het voetbal op zoek naar leuke verhaaltjes voor het slapen gaan. Dit is er typisch eentje. Ik denk eerder dan Lionel Messi de Premier League compleet aan diggelen zou schieten. De enige manier op dat nu te meten is een statistiek er bij halen van zijn prestaties tegen alle Engelse clubs in het Europese voetbal. En die spreken boekdelen. Lionel Messi zou slagen in Engeland.
 
fanclubbarca
 
3
4 april 2020 om 23:43
Tja het is coronatijd en dan moeten er toch artikelen geschreven worden maar zo dom als dit artikel had ik ze niet meer verwacht. Net als zeggen dat Messi met Argentininã« niets heeft gepresteerd. Hij kwam 3x in een finale, 2x copa america en 1x wk finale. Nee joh dat is helemaal niets. In alle 3 finales zet hij Higain vrij voor de keeper die alle keren faalt. Als die er 1 gemaakt zou hebben zou hij opeens wel de beste aller tijden zijn (volgens degene die dat nu nog niet vinden omdat hij niets met Argentiniã« heeft gepresteerd, pffff). Ok even terug naar dit verhaal. Messi heeft vaker tegen PL clubs gescoord dan Ronaldo terwijl die er gespeeld heeft en dan zou Messi in Engeland niet kunnen presteren. Als ze ergens ruimte weggeven is het daar wel. Dan wordt er gezegd dat hij het fysiek niet aan zou kunnen. Net of hij dat nodig heeft om te presteren. Cruijff weleens iemand zien aftroeven op zijn fysiek?? Nee, dat ontweek hij juist. Het zijn beweringen van fans die liever Ronaldo zien dan Messi. Prima, moet je helemaal zelf weten maar het stomme altijd is dat ze dan vaak met domme argumenten aankomen waarom Ronaldo beter is. Nee , die is niet beter (messi wordt vergeleken met Cruijff, Maradona, Pele en Ronaldo met Messi) maar prima als je een grotere fan van hem bent dan van Messi. Sorry, ik dwaal af maar ik kan er slecht tegen als mensen (die dan Ronaldo fans blijken te zijn) Messi gaa lopen afzeiken. Willen ze dan zo graag dat hun Ronaldo toch beter wordt gevonden?? Ik val Ronaldo niet aan omdat ik het een geweldige voetballer vind maar zijn fans kunnen jammer genoeg niet verkroppen dat Messi nog ff een stukkie beter is en gaan dan dit soort dingen schrijven. Jammer en niet nodig. Ga je liever richten op alle goede dingen van beide spelers.
 
rickie14
 
5
5 april 2020 om 10:16
Messi zou ook daar iedereen dronken spelen hoor / Engeland heeft nooit de beste speler van de wereld gehad tijdens zijn carrière Die Engelse denken dat ze het beste van het beste hebben haha - die zijn niet goed in hun bovenkamer
 
jer0mmeke
 
2
5 april 2020 om 10:46
Niet waar. Messi heeft iets dat niemand anders heeft. Hij raakt de bal 3x zovaak aan dan ‘n ander. Hierdoor is hij in staat snel te schakelen en tackles te ontwijken. Hij zou de premier league slopen!
 
FCB_Catalunya
 
2
5 april 2020 om 11:11
Zucht. In de PL denken ze maar dat ze ver verheven boven de andere competities zijn, hebben in Europa jaren geen rol van betekenis gespeeld. Daarnaast lijkt het in de krochten van de Premier League ook helemaal nergens op. Als je naar pak hem beet Norwich tegen Aston Villa gaat kijken, krab je je ogen eruit van ellende. Daarnaast zijn er genoeg kleine dribbelaars als Messi die de hele PL aan flarden hebben gespeeld, Salah, Mané, Hazard.. Zijn allemaal toch beduidend minder dan Messi, maar hebben wel in de PL gespeeld. Maakt dat ze beter? Nee. Saillant detail ook wel dat Hazard het moeilijk heeft bij Real Madrid, zegt misschien ook wel wat over La Liga en de kracht van de teams.
 
SocioFan1
 
4
5 april 2020 om 18:01
Echt zo, echt lachwekkend dit. 10 jaar lang heeft Spanje Europa gedomineerd. Messi heeft tig Engelse ploegen kapot gemaakt maar nee hoor hij zou het daar niet aankunnen pff wat een onzin en ik als Real fan vind echt belachelijk. Maar nee hoor, Foden, Silva, Mahrez, Mount etc zijn super sterk en kunnen de PL wel aan. -_-
 
SocioFan1
 
1
5 april 2020 om 17:53
Dit is altijd zo'n onzin he en ik zeg dat als Real fan. Even afgaande op de titel, dat is zo zinloos. Alsof Mahrez fysiek sterk is, of Foden of Silva, of Ozil, of Mount en zo heb je er wel nog meer. Zoals Pep de PL heeft gedomineerd zou Messi de PL helemaal kapot maken. Dat is een garantie die we nooit zullen meemaken.
 
Jpennant16
 
2
5 april 2020 om 18:15
hahahaha ja en hoe verklaren jullie het volgende?messi has great numbers against Premier League sides. With two goals from outside the area versus United, Messi now has 24 total against English teams: Arsenal (9), Manchester City (6), Manchester United (4), Chelsea (3) and Tottenham (2)
 
Joy4ever
 
0
5 april 2020 om 18:42
Messi zou inderdaad floppen in de PL. En nog meer in de Serie A. Maar we zullen het nooit zeker weten want hij blijft lekker veilig in Spanje.
 
FikretÇelik
 
1
5 april 2020 om 18:55
Messi speelt al in een competitie met de 4 beste teams uit de Premier League. Als je in de Champions League opgewassen bent tegen de grote clubs, kan je ook de Premier League aan.
 
Fr1908dekuip
 
0
5 april 2020 om 19:58
Daarom kan ik ook niet kiezen tussen Ronaldo en Messi. Ronaldo heeft het overal laten zien Messi alleen bij Barca.
 
beppie27
 
0
5 april 2020 om 20:47
Like really die draait makkelijk mee met zijn klasse hij is zo slim dat hij het fysieke vermijdt ik bedoel maar van als Silva van city of een eriksen vn tottenham makkelijk mee draaien dan kan hij het hij het ook wel hoor hun zijn ook niet fysiek heel sterk dus ja hij zou makkelijk meedraaien en hij is tien klasse beter dan hun
 
Peperbus038
 
1
5 april 2020 om 20:51
Hoewel je het niet 100% zeker kunt weten denk ik dat het niet Waar is. Messi laat ons al jaren dingen zien die niemand anders laat zien. Het niveau dat hij haalt is zo bizar hoog en voor On lange tijd , wat ik in mijn 34 jaar nog nooit gezien heb. Ik durf met zekerheid te zeggen dat Messi die PL kapotschiet.
 
bousnulvijftig
 
0
7 april 2020 om 14:34
Wil Barca wel eens tegen Burnley ofzo zien spelen. De top 6 van Engeland speelt natuurlijk extreem hoog niveau voetbal én probeert ook mee te voetballen cq beter te spelen dan Barcelona, wat in het verleden ook zeker is gelukt. De andere ploegen in de prem zullen zich waarschijnlijk vastbijten in de spelers van Barca. Voetballend de mindere, honderd procent, maar de druk zal enorm zijn van de spelers van Burnley. Die trouwens al een gebleken plaag voor de top 6 zijn.