'Waarom niet eerst kijken naar piloten? Die verdienen volgens mij een vermogen'
Zondag, 10 mei 2020 om 08:21

Telstar gaat maandag als een van de laatste clubs in het betaald voetbal de groepstrainingen hervatten. Na twee maanden van individuele trainingen komen de spelers van Andries Jonker voor het eerst weer bij elkaar. In deze tijdsspanne vonden er regelmatig videocalls plaats, maar dat was voor Reda Kharchouch toch niet hetzelfde.

"Dat stukje gelach met de jongens; dat mis je vooral. Het even pesten en plagen van elkaar, maar vooral het sociale contact; dat heb ik de afgelopen weken het meest gemis", vertelt de aanvaller in gesprek met NH Nieuws. Kharchouch, die afgelopen seizoen in de Keuken Kampioen Divisie goed was voor twintig goals, kijkt ernaar uit om weer op het veld te staan. "Om weer even het kunstgras proeven, als ik maar even op het veld kan rennen en niet buiten op de stenen."

Werkgeversorganisatie FBO, spelersvakbonden VVCS en ProProf en de vakvereniging Coaches Betaald Voetbal (CBV) bereikten donderdag een akkoord over noodmaatregelen naar aanleiding van de coronacrisis. Er komt onder meer een centrale regeling over het inleveren van salaris. De afspraken zullen naar schatting zeker 35 miljoen euro aan besparingen opleveren voor de clubs in het betaald voetbal. Spelers en trainers die een bruto jaarsalaris hebben van 25.000 euro zullen 2,5 procent inleveren. Vervolgens loopt dit voor de hogere salarissen progressief op naar maximaal 20 procent.

Hoewel er her en der begrip is voor de maatregelen, staat Kharchouch er net zo kritisch in als Jonker. "Waarom niet eerst kijken naar piloten?", vraagt de aanvaller zich openlijk af. "Die verdienen volgens mij een vermogen. Wij moeten nu als gevulde koekenclub het amandelnootje er afpulken en dat inleveren aan de staat." Jonker gaf eerder al aan het 'onvoorstelbaar' te vinden 'dat spelers die met pijn en moeite 25.000 euro per jaar verdienen, om een loonoffer worden gevraagd.'

"Ik ben blij dat wij in de categorie aanbevelingen vallen, de collectieve afspraken gelden niet voor Telstar. Ik zat trouwens net even snel met een potloodje uit te rekenen wat de maximale bijdrage van de gehele spelersgroep van Telstar zal zijn. Wat denk je? Ergens tussen de duizend en vijftienhonderd euro. Je lacht erom, maar je hebt nog gelijk ook", benadrukte de trainer van Telstar afgelopen week.

De vakbonden zetten in Nederland vanaf het begin in op een regeling voor de hele bedrijfstak. Het pakket salarismaatregelen in Nederland geldt in eerste instantie tot 1 januari 2021. Spelers en trainers zien daarnaast af van eventuele resterende vakantiedagen over het seizoen 2019/20. Clubs krijgen de mogelijkheid om de vakantietoeslag over het seizoen 2019/20 in juni in plaats in mei uit te betalen.

Meer nieuws
   
21:09
21:09
Perez loopt vooruit op PSV-transfer: '35 miljoen is toch wel heel veel geld?'
2
   
21:00
21:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
7
   
20:59
20:59
Paris Saint-Germain wederom kampioen van Frankrijk na nederlaag AS Monaco
4
   
20:31
20:31
Prolongatie titel definitief uitgesloten voor Royal Antwerp na nieuwe nederlaag
0
   
20:30
20:30
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
4
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (32)

 
Sone8
 
10
10 mei 2020 om 08:43
Laten we het nog iets verder trekken meneer Jonker. De amateurs mogen straks tweemaal zoveel contributie gaan betalen, omdat hun clubs anders omvallen en er helemaal niet meer gevoetbald kan worden bij de dorpsclubjes. Ongelofelijk dat straks de amateurvoetballers voor deze kosten op moeten draaien, laat de overheid mijn contributieverhoging straks maar betalen..
 
puntnaarachter
 
49
10 mei 2020 om 08:46
Waar heb je dat vandaan? Dat straks amateurs twee keer zoveel contributie moeten betalen? Ik kan hier namelijk nergens iets over vinden en vraag mij dus af of dit iets officieels, of dat jij het verwacht en het als iets feitelijke neerzet?
 
Zwollenaar01
 
11
10 mei 2020 om 09:04
Hoezo moet de overheid dat betalen? Die zijn niet de veroorzakers vd pandemie toch? Bovendien: dan betaald de hele gemeenschap dus mee zodat jij je hobby kan bekostigen?
 
tubes
 
11
10 mei 2020 om 09:10
Ik kan me vergissen maar volgens mij is het een sarcastische opmerking en juist het tegenovergestelde gestelde van wat Sone8 vindt.
 
Sone8
 
0
11 mei 2020 om 18:01
Inderdaad, ik dacht dat dat wel vrij duidelijk was.en tuurlijk is het vervelend voor die mensen dat ze geld moeten inleveren. Maar Jonker kan altijd zo overdrijven. Hij stelt eerst dat het belachelijk is dat spelers met zulke salarissen toch een deel moeten inleveren. Vervolgens zegt hij dat de hele selectie samen 1000 tot 1500 euro moet inleveren. Als je uitgaat van 20 spelers, komt dat dus op 50 tot 75 euro per persoon. Dan valt het toch allemaal nog wel mee lijkt me.
 
Ruiten-drie
 
7
10 mei 2020 om 08:46
Piloten verdienen niet zo heel veel als je zou denken. Een kennis van mij is piloot bij Ryanair en krijgt iets van 2,5 k bruto in de maand.
 
4Ever4Ajax
 
34
10 mei 2020 om 08:53
Ze krijgen echt wel meer hoor als piloot. Bij Ryanair verdien je wel een stuk minder dan bij andere airlines, dat wel. Waar hij hier de plank misslaat is dat voetbal drijft op sponsoren. Ik hoop dat de clubs het zelf kunnen oplossen met elkaar met een solidariteitsfonds.
 
AFCAXX
 
4
10 mei 2020 om 09:06
84.000 euro.. wel een argument, maar dat hebben de meeste allang terugbetaald (en nog een paar jaar van de belasting afgetrokken, etc)
 
chrissie23
 
1
10 mei 2020 om 13:43
Ryanair werkt met ZZP piloten, die krijgen op dit moment dus precies niets betaald. Normaal gesproken kan een piloot bij Ryanair zo'n 120k per jaar verdienen na een jaar of 4-5. De opleiding die ze hebben genoten kost tussen de 100 en 150k en daarna moeten ze nog een vervolgopleiding volgen, afhankelijk van welk toestel ze gaan vliegen kost dat nogmaals 20 - 50k. Ik weet niet welke piloot Ruiten-drie kent, maar 2500 per maand is minder dan grondpersoneel, dat klopt echt absoluut niet.
 
chrissie23
 
0
10 mei 2020 om 13:45
Overigens is de rente die piloten betalen op hun lening een stuk hoger dan de rente die de gemiddelde Nederlander betaalt op de hypotheek, doordat er geen zekerheid aan verbonden zit. Reken maar snel op een procentje of 5 (op 150k is dat 7.500 per jaar).
 
Just_J
 
19
10 mei 2020 om 08:54
En vergeet de torenhoge schuld niet die ze hebben ivm de kosten van hun opleiding.. volgens mij liep dat richting de ton toch?
 
4Ever4Ajax
 
2
10 mei 2020 om 10:52
Ja, zelfs iets meer tegenwoordig
 
BadHabbit
 
5
10 mei 2020 om 11:20
@just_jopleiding kost tussen de 100.000 en 150.000. Is afhankelijk van welke opleiding je doet.
 
Raffa1
 
1
10 mei 2020 om 09:00
Het gaat er misschien meer om dat de voetbalclubs een bijdrage van hun medewerkers verwachten voordat ze voor het grote geld bij de staat willen aankloppen. KLM heeft alweer een garantstelling van maximaal 4 miljard afgedwongen en ben benieuwd of ze daar ook een plan van afdracht gemaakt hebben in overleg met hun personeel.
 
AFCAXX
 
1
10 mei 2020 om 09:04
Klopt maar ze betalen nauwelijks belasting
 
Jerryde Zwager
 
4
10 mei 2020 om 09:42
Een klm piloot van de grote vloot krijgt 20.000 euro bruto per maand, niet gek hoor ??
 
BadHabbit
 
7
10 mei 2020 om 11:32
@jerryde Zwager Dan praat je wel over iemand met jaren lange ervaring, en extreem veel vlieguren. Het salaris van een piloot is voor een groot deel afhankelijk van het type vliegtuig dat hij of zij bestuurt.
 
Apocalyps
 
2
10 mei 2020 om 11:00
Daarmee doet hij zichzelf ongelooflijk tekort, en Ryanair kennende gok ik dat zij een zwaar schema volgen. Is hij een ‘co-co’, dus echt een starter of een ‘co’, een soort junior met al enige ervaring?
 
eCKe
 
21
10 mei 2020 om 08:57
Ik lees even out-of-the-box “Om weer even het kunstgras proeven". Dan denk ik, getverdemme! Rubbergranulaat smaak in je mond. Geef mij maar een verregend drekveld in de herfst.maar goed, geld weghalen bij de kleintje voelt als onredelijk, als je tegelijk ziet dat directeuren van de grote bedrijven een bonus kunnen krijgen die hoger is dan voor sommigen een brutosalaris van 10 jaar werken.
 
FGLJN
 
16
10 mei 2020 om 08:59
Nou geeft hij wel het meest ongelukkige voorbeeld, want bij piloten zit er nog de grote nuance aan dat een pilotenopleiding ongelofelijk duur is en elke piloot daar met torenhoge schulden uitkomt. De reden dat mensen überhaupt aan die opleiding beginnen is omdat ze weten dat ze het zullen kunnen terugbetalen met dat hoge loon. Verder ben ik het ermee eens en hoop ik dat deze crisis een omslagpunt wordt en laagbetaalde beroepen beter beloond worden. Puur omdat een stratenmaker of verpleegster of wie dan ook een beter leven verdient dan constant op de centjes moeten letten, en meteen grote zorgen hebben wanneer er opeens een tegenvaller is (want dat is wat er gebeurt als je niet genoeg verdient om ook nog wat spaargeld elke maand opzij te kunnen leggen). Dat er mensen zijn die werken en alsnog naar de voedselbank moeten, dat kan gewoon echt niet, wanneer we in Nederland gewoon de mogelijkheid hebben om dat te voorkomen.
 
vDijk
 
31
10 mei 2020 om 09:06
Ongelofelijk onnozele reactie zeg.. Tuurlijk is het voor iedereen vervelend als je iets moet inleveren, maar de beredenering staat vol met onwaarheden en domme uitspraken. -Hij suggereert dat zijn ingehouden salaris naar de overheid gaat. Blijkbaar heeft hij geen benul dat hij hiermee helpt om zijn eigen club overeind te houden.. -Dat piloten betaald krijgen door de overheid. Het lijkt mij heel logisch dat wanneer de overheid geld gaat uitgeven om clubs overeind te houden, ze eerst zelf ook wat moeten inleveren. In elke bedrijfstak vallen klappen, gaan er bedrijven failliet, worden mensen op straat gezet.. iedereen levert wat in, maar zodra hij 2,5% moet inleveren dan is de wereld te klein.. Ik snap best dat het weinig uitmaakt als Telstar 2,5% gaat inleveren, maar als bedrijfstak (voetbal) gaat het om 35 miljoen. Draag gewoon je steentje bij en ga niet zeuren over 2,5% in een crisis waarin te veel mensen heel heel hard getroffen worden..
 
Dannie1976
 
8
10 mei 2020 om 09:23
Als ik het goed heb moeten piloten ook inleveren want dat zijn oa de voorwaarden (er zijn er meer uiteraard) voor deze lening van 2 tot 4 miljard. En ik heb het stuk 2 keer gelezen en ik deel je mening dat hij de indruk wekt dat hij aan de staat af moet dragen. Naar mijn mening heeft hij een klok horen luiden maar de klepel is hij echt aan zoeken aan de verkeerde kant van waar hij zoekt
 
gerrit beeel
 
0
10 mei 2020 om 13:39
eigenlijk is het geen gekke gedachte. Als je 25k verdient is dat minder dan een modaal inkomen. Dan is het pijnlijk en eigenlijk onmogelijk om nog salaris in te leveren. Het artikel zegt dat er besparingen komen twv 35mil, niet dat er overheidssteun komt ter waarde van dat bedrag. (of ik mis iets), dus vanuit de overheid is er geen dwang. Het is juist onverantwoord iemand die zo 'weinig' verdient ook nog eens in te laten leveren. En ja iedereen moet zn steentje bijdragen, maar er komt een punt waarop het gewoon onverantwoord is en je als club dus moet concluderen dat je het gewoon niet gaat redden of overheidssteun moet aanvragen. En een KLM krijgt zoveel mrd overheidssteun. Juist bij zon bedrijf zou ik dan gaan korten op salarissen ipv slechts de bonus van de topman niet uit te keren.
 
Cavens
 
16
10 mei 2020 om 09:30
Piloten leveren al in. Waarom maken voetballers zichzelf altijd zo belachelijk als het over geld gaat. De een gaat in deze tijd belastingontwijking promoten, de ander is zo onzeker dat ie zn auto’s op social media moet zetten voor likes. Man man man wat een triest gedoe allemaal.
 
magikhetwete
 
3
10 mei 2020 om 09:48
"die verdienen volgens mij een vermogen. Wij moeten nu als gevulde koekenclub het amandelnootje er afpulken en dat inleveren aan de staat.” Dit is dus wat hij zegt?je levert je amandelnootje in om: 1. De gevulde koek te behouden 2. Andere ook een stukje koek te laten houden. Je alternatief is grotere kans op failliet of andere mensen werkloos, het geld gaat niet naar de staat.ga nog maar eventjes terug naar school
 
Master D
 
6
10 mei 2020 om 09:50
Wat hebben de piloten ermee te maken dat de inkomstenstroom in het voetbal is opgedroogd, waardoor clubs moeten bezuinigen en wellicht spelers salaris moeten inleveren? Dat is een hele andere branche. Volgens mij gaan salariskortingen in het voetbal ook niet naar de overheid maar is het alleen in het voordeel van de clubs. Los daarvan worden piloten ook al om een loonoffer gevraagd. Weet niet of daar al afspraken over zijn gemaakt, maar het is zeker een punt wat ook in de 2e kamer duidelijk aan bod is gekomen. Dus zelfs op dat punt kletst Kharchouch uit zijn nek.
 
BadHabbit
 
1
10 mei 2020 om 11:25
"los daarvan worden piloten ook al om een loonoffer gevraagd." Dat was een voorwaarde voor de steun die KLM heeft gevraagd.
 
jeron
 
0
10 mei 2020 om 11:30
Waarom niet onze Koning, die verdient miljarden... Laten we gewoon vooral niet gaan wijzen maar mensen die geld moeten inleveren. Het is super wanneer men iets aanbiedt maar geen verplichting
 
markena
 
2
10 mei 2020 om 13:17
Los van het gegeven of het juist is dat een voetballer met een laag salaris moet inleveren denk ik als ik dit lees alleen maar... Een voetballer trapt tegen een bal. Een piloot heeft de verantwoording over een vliegtuig vol mensen... Wat een vergelijking.
 
Sirius
 
2
10 mei 2020 om 13:30
Het argument van Kharchouch slaat echter enkel op zestig procent van de Keuken Kampioen Divisie. Het salaris van een piloot varieert van 2.500 euro tot enkele tonnen. Zoveel piloten in Nederland zijn er niet die meer dan de Balkenende-norm verdienen, terwijl er genoeg profvoetballers zijn in Nederland die makkelijk boven de ton per jaar verdienen. Een gemiddelde Eredivisie-speler verdient aanzienlijk meer dan een gemiddelde piloot. Bovendien heeft het totaal geen zin om te wijzen naar een andere branche die bovendien met soortgelijke maatregelen kampt.
 
Peperbus038
 
0
10 mei 2020 om 22:46
Ach, zwaar leven idd. Verplicht thuiszitten en wat salaris inleveren. Ik ken aardig wat mensen die dit geluk niet hebben.