Wim Kieft geniet van Ajax: 'Wat heeft hij de bal aan een touwtje'
Zaterdag, 13 maart 2021 om 07:04

Voor Wim Kieft was Dusan Tadic donderdagavond een van de grote uitblinkers bij Ajax tegen Young Boys (3-0 winst). De oud-spits schrijft in zijn column voor De Telegraaf vol lof over de aanvoerder van de Amsterdammers, die volgens Kieft wel 'met zijn 32 jaar langzamerhand wat inboet aan snelheid'.

"Maar wat kan hij voetballen, wat heeft hij de bal aan een touwtje, zoveel controle in combinatie met kracht in de duels is uitzonderlijk", ziet Kieft. "Tadic ziet ook altijd de goede oplossing en heeft de kwaliteit om daarop te wachten, zijn keuze uit te stellen totdat de beste optie voorbijkomt. Op zijn niveau, het niveau Ajax is Tadic een topspeler. Zijn rendement qua doelpunten en assists ligt zo hoog, dat de wispelturigheid van ploeggenoten als David Neres en Antony zich niet laat voelen. Als Sébastien Haller een hele wedstrijd tussen de strafschopstip en het vijfmetergebied blijft staan, krijgt hij geheid twee of drie intikkertjes van Tadic."

Over Haller is Kieft beduidend minder enthousiast. "Haller maakt een mindere periode door na aanvankelijk een kickstart te hebben gemaakt bij Ajax. Het oogt alsof de energie eruit is gevloeid bij hem. Hij beweegt traag, soms zelfs lomp en dat is niet erg als je iets eerder weg bent of de kopduels in de lucht uiteindelijk wint, maar dat is niet het geval. Natuurlijk, de eerste voorwaarde waaraan Haller moet voldoen bij Ajax is vijftien tot twintig doelpunten maken, maar tevens verwacht je dat hij meevoetbalt, een aanspeelpunt is en wat meer agressie in de duels brengt om die te winnen."

Kieft zoekt naar een verklaring voor de ogenschijnlijke vormdip van Haller. "Het kan best dat dit met de overgang vanuit Engeland te maken heeft, z'n situatie buiten het voetbal nog niet op orde is en zo'n vergeten vinkje op het inschrijfformulier voor de Europa League kan ook z'n weerslag hebben. Normaal zou Ajax Brian Brobbey hebben om Haller wakker te houden, maar die vertrekt naar RB Leipzig."

Meer nieuws
   
00:00
00:00
Hoe Galatasaray en Fenerbahçe ooit bijna één club werden
2
   
23:57
23:57
FC Nantes-aanvaller weigert te spelen vanwege anti-homofobie-boodschap op shirt
0
   
23:55
23:55
Youth League-winnaar klaar voor het eerste van AZ: 'Er liggen kansen'
10
   
23:30
23:30
Vermoedelijke opstelling Ajax: Steven Berghuis keert terug in de basiself
7
   
23:22
23:22
Real Madrid bereikt principeakkoord met Modric en nadert deal met ander icoon
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (36)

 
NJfromVOL
 
36
12 maart 2021 om 21:26
Haller was gisteren inderdaad behoorlijk onzichtbaar, maar Tadic -zeker niet alleen gisteren- blijft een fenomeen op de NL velden.balvastheid, overzicht passing ... allemaal bovenmodaal in NL.
 
origineel
 
77
12 maart 2021 om 21:38
Voor mij is Tadic de beste aankoop sinds ik Ajax volg (dik 25 jaar). Hij heeft alles behalve snelheid, iets waardoor je in het buitenland gewoon niet zo goed uit de verf komt. Hij leeft bovendien voor de sport en inspireert spelers om hem heen om meer in het krachthonk te werken en om na de training nog in zichzelf te investeren dmw afwerken of vrije trappen te oefenen etc. En hoewel ik als eerste aan Suarez moest denken omdat hij echt voor spektakel zorgde is hij niet eens kampioen geworden bij Ajax. Onder aanvoering van Dusan is Ajax ieder jaar bovenaan geëindigd en werd er bovendien een halve finale CL gehaald. Het mooie is ook dat hij het nooit van zijn snelheid heeft moeten hebben dus gezien de manier hoe hij met zijn vak en lichaam bezig is zou hij nog wel een aantal jaren mee moeten kunnen.
 
NJfromVOL
 
17
12 maart 2021 om 21:52
Suarez was(is) natuurlijk 1-2 klasses beter dan Tadic, maar Tadic in zijn kracht en met betere spelers om zijn heen, is van onschatbare waarde voor Ajax.
 
myvision
 
41
12 maart 2021 om 22:05
Tadic is veel verder en veel belangrijker dan de Suarez in zijn tijd bij Ajax. Dat komt ook omdat Ajax nu een beter elftal heeft dat veel beter uitgebalanceerd is met een coach die veel beter is dan Jol. Ajax van Suarez was eigenlijk precies tussen de prachtige jaren 90 en de huidige hoogconjunctuur in.
 
NJfromVOL
 
12
12 maart 2021 om 22:16
Het elftal van Jol moest het van de individuele klasse hebben van de spelers en verdar was Jol niet zo van de tactiek. Sinds Bosz - Ten Hag zie je de basiskwaliteit van de spelers verder stijgen en zit er een (team-)gedacht achter. In zo'n collectief floreert een Tadic die zich heel mooi dienstbaar aan het team kan maken.
 
Japie_Krekel
 
3
12 maart 2021 om 22:33
beter als Ziyech?
 
NJfromVOL
 
104
12 maart 2021 om 22:37
Beter dan... Japie ...
 
myvision
 
7
12 maart 2021 om 22:48
Eens Njfromvol, vraag me zelfs af of de huidige Suarez zo goed bij dit elftal zou passen als Tadic inderdaad. En beter dan Japie
 
NJfromVOL
 
6
12 maart 2021 om 22:56
Grappig eigenlijk dat de beste 11 spelers niet per se het beste elftal zouden vormen.
 
myvision
 
6
13 maart 2021 om 00:22
Klopt. Maar dat is ook de verdienste van het Nederlandse voetbal toch? Onze clubs willen verzorgd voetbal spelen en zoals Ajax 2 jaar geleden Europa bestormde zagen we totaalvoetbal er in terug. Dat is eigenlijk wat we willen zien: met bravoure, maar ook verzorgd combinatievoetbal. En daarvoor heb je meer aan goede schakels, dan aan supersterren die vaak toch ook een ego hebben.
 
Kyle66
 
4
13 maart 2021 om 07:23
@NJ, een waarheid als een koe. Sommige mensen denken dat als je de 11 beste spelers op hun positie koopt, je het beste elftal hebt. Maar zo werkt het niet. Je hebt bijvoorbeeld ook altijd waterdragers nodig. Spelers die bereid zijn het vuile werk te doen. Maar ook spelers die voor elkaar willen vechten.
 
soccersupp
 
14
12 maart 2021 om 21:40
Haller was zo onzichtbaar omdat hij op het EL inschrijvingsformulier al ontbrak....... On topic Tadic blijft een fantastische speler, altijd dreiging, balvast en naar een technische speler ook een echte knokker die blijft strijden.
 
NJfromVOL
 
42
12 maart 2021 om 21:49
Duh ...
 
ajax1812
 
14
12 maart 2021 om 22:25
De grapjes over Haller beginnen nu wel wat overused te worden.
 
NJfromVOL
 
13
12 maart 2021 om 22:38
Nee hoor ... there are plenty more where that one came from ...
 
Cameo123
 
60
12 maart 2021 om 21:26
Ik verbaas me wel heel erg over dit sentiment over Haller. Vanaf dag 1 heeft hij een grote impact gehad. Tegen PSV speelde Ajax een van z`n slechtere wedstrijden in 3 jaar, tegen Heerenveen was Haller idd slecht (aardige assist wel) en tegen Sparta was hij ook slecht (1 goal). Tadic speelt ook in de spits geweldig idd, maar er zijn ook wedstrijden geweest dat Ajax met Tadic in de spits te voorspelbaar was. Haller heeft er echt wel voor gezorgd dat Ajax ook de lange bal kan spelen en zo een nieuwe dimensie aan het spel gegeven. En laten we ook niet vergeten dat PSV over Ajax heen dreigde te wippen toen Haller gehaald werd. Sterker nog, het stond 0-2 toen Haller debuteerde. Hij heeft imo een flink aandeel in de dominatie van Ajax.
 
Klapstoel88
 
37
12 maart 2021 om 21:37
Precies, haller legt ook gewoon prima statistieken over de brug dus weet niet waarom mensem zo zuur over hem zijn
 
origineel
 
19
12 maart 2021 om 21:40
Vanwege het aankoopbedrag word er gewoon veel van hem verwacht. Dan is aanpassingstijd ineens niet belangrijk. De beste man woont volgens mij nog steeds in een hotel en weet zelf als geen ander dat het nog stukken beter kan.
 
rubentje13
 
7
13 maart 2021 om 00:37
Nou ja voor een bedrag can 22 miljoen voor een speler die de competitie en het land kent, mag je toch wel meer verwachten. Hij heeft uitstekende statistieken, maar is technisch gezien (nog) niet van Ajax niveau. Dat dat zo is bij een aankoop van 10 miljoen, prima , maar de recordaankoop in de eredivisie hoort r meteen te staan. We zijn inmiddels ook al 2 maanden verder, en het wordt alleen maar slechter ipv beter met Haller...
 
Kyle66
 
1
13 maart 2021 om 07:25
Zijn statistieken zijn ondanks dat hij niet goed speelt prima. Hoe zullen ze worden als hij wel goed gaat spelen? Edit: ik denk dat je niet moet onderschatten wat de impact is van nog niet gesetteld zijn, geen huis hebben.
 
Bossie
 
5
12 maart 2021 om 21:51
Ajax heeft er slim aan gedaan om Haller te halen. Meer variatie voorin . Ook zal Haller en zijn teamgenoten beter op elkaar ingespeeld raken Wat mij vooral opvalt is dat de laatste pas vaak niet aankomt . Of passes rondom of in het 16 meter gebied.
 
falcao1984
 
5
12 maart 2021 om 23:14
Inderdaad. Waan van de dag is echt waanzinnig aan het worden.
 
Sieb nr. 15
 
2
13 maart 2021 om 02:57
Nouja, je geeft natuurlijk in je bericht wel aan wat de reden van dat sentiment is. Waarbij je overigens de dramatische wedstrijd van Haller tegen Groningen vergeet. Ja, hij moet gewoon de goals maken, dat klopt. Echter snap ik met zijn prijskaartje wel dat sommige mensen iets meer van hem verwachten. Ik heb er geen twijfel over. Het is een topspits die altijd op de goede plek staat. De vorm komt vanzelf weer terug.
 
Straight to th
 
8
12 maart 2021 om 21:50
Als hij niet de irritante maniertjes vertoont is het een leuke voetballer om naar te kijken. Niet voor niets is ajax van het salarisplafond afgestapt.
 
Frikx
 
9
12 maart 2021 om 21:56
Haller laat Ajax juist beter voetballen. Daar hadden ze tegen YB ook zeker wat aan gehad. Haller gaat de combinatie aan en kan de bal ophouden. Daarbij geeft hij Ajax een plan B. Gooi die bal maar een keer voor de pot. Dat kan met Laybad echt niet.
 
NJfromVOL
 
7
12 maart 2021 om 23:15
Ik geloof nooit dat Haller van meer waarde zou zijn dan Tadic.
 
falcao1984
 
11
12 maart 2021 om 23:13
Ik vind zo’n zin als “op het niveau Ajax” altijd zo onnodig. Ajax is gewoon hard op weg om weer een top 10 ploeg in Europa te worden. Waarom dan zo badinerend doen? Juve en PSG spelen ook tegen genoeg nietszeggende clubjes in hun competitie.
 
NJfromVOL
 
16
12 maart 2021 om 23:22
Ajax is op de goede weg, maar top 10, dan leef je boven je stand. Top 10 speelt niet in de EL.
 
Dragosto
 
8
12 maart 2021 om 23:54
Inter is top 10 en speelt niet in de CL of EL. Dus je argument slaat nergens op.
 
NJfromVOL
 
3
13 maart 2021 om 00:00
De uitzondering die ...
 
falcao1984
 
5
13 maart 2021 om 00:27
Manchester United
 
rubentje13
 
4
13 maart 2021 om 00:40
@Dragosto het gaat natuurlijk om de lange termijn, Inter is natuurlijk beter dan Ajax. Dat de een af en toe niet doorkomt in Europa, kan gebeuren, doet niets af aan t feit dat Inter gewoon beter is. Ajax heeft niet de mogelijkheden ook om binnen afzienbare tijd structureel bij de top 10 te horen, daarvoor is de eredivisie te beperkt en presteren ze niet goed genoeg in de CL. Er zal echt een structurele verandering moeten plaatsvinden wil Ajax echt doorstoten
 
jefe24
 
0
13 maart 2021 om 09:19
@dragosto inter is dus alles behalve een top 10 club.. Staat 25e op de ranglijst kijkend over de afgelopen 5 jaar. Ajax 18e, maar geen kans om naar de top 10 te gaan. Dat is weggelegd voor de topclubs van Spanje en Engeland, met daar Juve, PSG en Bayern ertussen. Ajax zal mikken op een top 15 van Europa denk ik. Dat is een behoorlijke uitdaging maar wel realistisch.
 
BartTempelaar
 
0
13 maart 2021 om 08:20
Ajax is met Tadiç dynamischer, maar Haller is natuurlijk een echte spits. Als je het in een wedstrijd voetballend niet voor elkaar krijgt kan je op hem gewoon ballen pompen, terwijl Ajax verder niet zoveel spelers heeft die bijna elke voorzet er in werken.