Xavi wijst volgende Ballon d'Or-winnaar aan: 'Daar ben ik van overtuigd'
Donderdag, 8 februari 2018 om 11:37

Neymar vertrok afgelopen zomer bij Barcelona om bij Paris Saint-Germain uit de schaduw van Lionel Messi te komen, met als doel om de Ballon d'Or te winnen. Volgens Xavi, die bij Barça nog samenspeelde met de Braziliaanse aanvaller, gaat Neymar daarin slagen. De Spanjaard is ervan overtuigd dat de sterspeler van PSG het in zich heeft om de felbegeerde individuele prijs in de wacht te slepen. "Hij beschikt over een potentieel dat heel zeldzaam is op deze wereld."

Neymar speelt wekelijks de sterren van de hemel in Frankrijk, maar kreeg de afgelopen weken ook kritiek te verwerken. Zo kwam hij negatief in het nieuws toen hij in de wedstrijd tegen Stade Rennes deed alsof hij tegenstander Hamari Traoré een hand wilde geven en daarna plots zijn hand terugtrok, terwijl hij volgens de spelers van Sochaux weinig respect toonde door vlak voor de wedstrijd zijn verjaardag te vieren. "Ik respecteer hem als speler, maar ook als persoon", zegt Xavi in gesprek met RMC. "Hij is een natuurlijke leider in de kleedkamer en op het veld. Het klopt dat tegenstanders hem soms neerhalen en proberen uit te dagen, en het is ook waar dat hij daar niet altijd even goed op heeft gereageerd. Maar dat is zijn karakter en meer niet."

Xavi vindt dat Neymar wat meer in bescherming genomen mag worden. "Hij is een speler die aandacht verdient", aldus de ex-speler van Barcelona. "De voetbalwereld moet hem beschermen, want hij zorgt voor een show. Hij beschikt over een potentieel dat je maar weinig ziet op deze wereld, behalve bij Messi, met wie we hem kunnen vergelijken. Hij heeft een bepaalde manier waarop hij voetbal beleeft. Hij geniet van dribbelen, spelers passeren. Sommigen zien dat als een gebrek aan respect, maar niet iedereen. Ik ken hem persoonlijk, daar gaat het hem niet om."

De afgelopen jaren ging de strijd om de Ballon d'Or steevast tussen Messi en Cristiano Ronaldo. Xavi verwacht dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Neymar de prijs in de wacht sleept. "Als Messi of Ronaldo een vormdip heeft, wat we misschien als eerste gaan zien bij Cristiano, vanwege zijn leeftijd, dan is Neymar de volgende winnaar van de Ballon d'Or. Daar ben ik van overtuigd."

Meer nieuws
   
08:56
08:56
Woerts meldt definitief akkoord Van Persie en Heerenveen; wachten op witte rook
0
   
08:03
08:03
V/d Vaart zou duo aanstellen voor opvolging Arne Slot; Afellay enthousiast
14
   
08:00
08:00
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
4
   
07:02
07:02
De Telegraaf: Geertruida 'wil dolgraag naar Liverpool' en staat ook op de radar
52
   
07:00
07:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
17
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (34)

 
Finalvoetbal
 
40
8 februari 2018 om 11:40
Mocht PSG de CL winnen of Brazilie de wereldbeker dan maakt Neymar zeker een grote kans. Maar als Neymar beide prijzen niet pakt dan gaat de titel dit jaar weer naar Messi. Die speelt dit jaar toch wel weer het meest overtuigend van iedereen.
 
AjaxCunian
 
4
8 februari 2018 om 11:49
Vind Messi niet per se meer overtuigend dan Neymar, ik denk dat Neymar oo het veld meer inzet toont en meer zijn stempel wil drukken waarbij Messi zijn momenten perfect uitkiest. We gaan.het zien in de CL.
 
SavedByTheBell
 
11
8 februari 2018 om 11:54
Ik denk dat de Champions League en het WK vooral doorslaggevend gaan zijn voor de 'uitdager', Neymar in deze. Messi qua naam, statuur en prestaties staat dit jaar toch iets hoger en Ballon d' Or is toch ook een prestige dingetje, gezien de afgelopen jaren. Dus ik verwacht dat Neymar zich écht moet laten zien door titels te pakken en dat anders Messi er met de prijs vandoor gaat en het landskampioenschap voldoende is.
 
Barcaboy11
 
24
8 februari 2018 om 11:58
Onzin, Messi heeft dit seizoen 1 slechte wedstrijd gespeeld en zelfs daarin gaf hij een assist. Messi is veel overtuigender en nadrukkelijker aanwezig. Zoals je zelf zegt gaan we het dit seizoen idd zien in de CL. Dat is voor beide heren volgende stap richting die Ballon D'or.
 
Japser
 
16
8 februari 2018 om 12:18
Messi is absoluut overtuigender dan Neymar. Laliga ligt qua niveau beduidend hoger dan Ligue 1. Daarnaast heeft Neymar zich de afgelopen weken niet van zijn beste kant laten zien met veel onsportief en egocentrisch gedrag... Neymar is een topspeler, maar zit zeker (nog) niet aan niveau van Messi. Daar komt meer bij kijken dan alleen mooie acties en goals. Ook houding, gedrag en voorbeeldrol kunnen vervullen. mijn lijstje: 1. Messie 2. de Bruyne 3. Neymar of Kane
 
crazybob
 
7
8 februari 2018 om 12:57
Zo werkt het niet. Keuze is Messi of Ronaldo. Als Messi de cl wint krijgt Messi de goude bal. wint Ronaldo de cl dan wint Ronaldo de goude bal zo ging het vanaf 2012 al iedere editie en er staat een 3de bij op het podium voor de sier of voor het idee dat iedereen kans kan maken ook al is de verkiezing maar voor 2 personen. Het is geen ingewikkelde wiskunde.
 
MGMV
 
4
8 februari 2018 om 13:12
Moet zeggen dat de prestaties van Ronaldo (en Messi) er ieder jaar ook naar waren om sowieso op het podium te komen. Dit jaar is Ronaldo, mede door het in vormcrisis zijnde Real, nergens te bekennen. Lijkt me stug dat hij uberhaupt kans maakt. Of hij moet Real plots naar weer een CL schieten in alle rondes.
 
memphisdepay
 
1
8 februari 2018 om 13:31
Real Speelt slecht in de competitie en Ronaldo is niet in zijn normale vorm. In de CL is hij wel weer het mannetje hoor met 9 goals is hij ook weer de topscorer. Als hij in de knockout weer zo veel goals kan maken zoals vorig seizoen en hij Real naar de overwinning schiet dan sluit ik niet uit dat hij weer de gouden bal pakt. Ook zal het WK flink meespelen als een speler als Neymar, Hazard, Messi, Ronaldo, Kane etc. hun land naar de wk overwinning schieten dan zijn ook zij grote kanshebbers.
 
crazybob
 
0
8 februari 2018 om 17:48
Klopt. Maar een iniesta xavi of modric mochten hem ook gerust winnen vind ik dan. Waren op momenten net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan Messi en Ronaldo de goudebal draait om team prijzen die je wint wat in mijn ogen niet echt relevant is voor een individuele prijs, tweede graad meter is doelpunten. Nooit echt solide op basis van teamspel zoals de 3 legends die ik zojuist noemde. Vind dat persoonlijk best wel jammer.
 
Horwi
 
0
8 februari 2018 om 18:29
crazybob Ik en velen zijn het met je eens, maar helaas werkt het nu eenmaal niet zo. Je scoort wat goals in de CL en je wint die Ballon D'or. Hoe slecht je de rest van het jaar ook speelt.
 
Drenniz
 
6
8 februari 2018 om 11:41
Ik denk wanneer Neymar de ballon d'or wint we een nieuwe generatie ingaan en Messi en Ronaldo van de oude garde worden. Nu ben ik alleen benieuwd wie gaat er met Neymar concurreren voor de ballon d'or net zoals Messi en Ronaldo dit deden?
 
FRon010
 
12
8 februari 2018 om 11:49
Mbape is een toppertje, en een Salah zou eerder de voorkeur krijgen dan Neymar van mij aangezien die super bezig is in een sterkere league... Zo uitgemaakt is het niet hoor, en wie weet hoe Hazard gaat draaien als die naar een Real zou gaan.
 
Perspectief
 
13
8 februari 2018 om 11:50
Messi kan nog wel een seizoen of 2 doorgaan als hij dit blijft vasthouden, en dan is M'bappe zelf wel oud genoeg en die heeft meer potentie imo dan Neymar. Dan is ook de vraag hoe Dembele, Asensio, Rashford, Jesus, Sane etc zullen ontwikkelen.
 
AbuBakr
 
2
8 februari 2018 om 11:51
Er zijn maar hand vol spelers die de potentie hebben mits ze fit blijven. Dybala, Mbappe en Jesus.
 
viswijf
 
6
8 februari 2018 om 12:04
Jens Toornstra, ssslogisch
 
Brasileiro
 
8
8 februari 2018 om 12:10
In mijn ogen is hij dit seizoen al veel bepalender dan Ronaldo. Messi is van een andere planeet, maar wat hij laat zien bij PSG is soms echt onnavolgbaar. Vasthouden aan het verleden deed ik ook altijd, maar het lijkt er op dat hij in elk geval doorschuift naar plek 2 op dit moment. Mbappe is een toptalent, maar echt een spits. Neymar is net als Messi veel meer dan dat, wanneer je PSG ziet spelen merk je dat ook.
 
JK-Ajax
 
5
8 februari 2018 om 12:59
Waarom geen Kdb? Bepalend in een veel zwaardere competitie dan Neymar
 
blink182
 
6
8 februari 2018 om 13:15
KdB is niet slecht maar dat argument “zwaardere competitie” vind ik njet echt alles bepalend. Iet vergeten dat Neymar het ook wcht goed doet in de Cl. Niet tegen de Napoli’s en Shakhtars maar tegen de Bayerns. En Neymar liet het ook 3 jaar lang zien in La liga, inclusief de Cl waarin hij bijna elke wedstrijd van de kockout fase gescoort heeft.
 
JK-Ajax
 
0
8 februari 2018 om 14:12
Het hoeft ook zeker niet alles bepalen is, maar de PL is nu eenmaal een behoorlijk hoger niveau dan de Franse competitie met veel meer intensiteit en kwaliteit, daar waar de tegenstand soms echt lachwekkend a la eredivisie is oin de Ligue 1. De afgelopen 3 jaar zijn irrelevant want het is een jaarlijkse prijs Hij speelde inderdaad goed tegen Bayern maar verdere prestaties tegen lachwekkende vertoningen van Celtic en Anderlecht in de CL schaal jij hoger in dan de tegenstand van City. Je doet net alsof de koploper van de Serie A en Shakthar van mindere kwaliteit zijn. . Naar mijn idee staat KDB gezien de gespeelde wedstrijden boven Neymar, hij zal zich moeten onderscheiden (en meer dan Kdb) in de CL en op het WK.
 
Brasileiro
 
1
8 februari 2018 om 15:39
Ik ben misschien wel de grootste KDB fan die er is, werkelijk fenomenale voetballer en op dit moment zeker top 5, misschien wel top 3 Na die twee gekkies Messi en Neymar, Kijkend naar hoe dwingend hij speelt is hij van onschatbare waarde voor City, maar absoluut niet net zoveel als Messi of zelfs Neymar zijn. Neymar doet het meestal niet alleen en is geeft veel assists, maar zou het meestal wel alleen kunnen. KDB is daar de speler niet voor die uit het niets een wedstrijd beslist in mijn ogen. Daarbij wordt er soms ook echt kolderiek verdedigd in de PL hoor, het is niet zo dat West Hams van deze wereld daar alles zo goed op orde hebben. (Al is natuurlijk de Ligue 1 van een minder niveau). Draai het maar eens om, alsof Neymar het in zijn huidige vorm niet beter zou doen in het perfect draaiende City...
 
JK-Ajax
 
0
8 februari 2018 om 16:09
Neymar zou het ook fantastisch doen in de PL, ongetwijfeld. Echter krijgt hij wel te maken met een veel hogere intensiteit ten opzichte van de Franse competitie wat nogal een bepalende factor is in hoe ze beide andersom uit de verf zouden komen. Een KDB die meer tijd heeft om zijn geniale ballen te versturen op zijn collega's in de aanval bij Psg.
 
FRon010
 
17
8 februari 2018 om 11:41
Hij vergeet even dat er een kleine man in Barcelona weer gewoon teams aan het slopen is. Messi is de winnaar als die dit niveau doorzet, al wint PSG de CL dan zie ik Neymar hem nog niet winnen.
 
SebastiaanDoesburg
 
6
8 februari 2018 om 11:49
Messi is inderdaad gewoon topfavoriet.. barca draait goed hij draait goed.. en real en ronaldo lijken verzadigd
 
whytho
 
7
8 februari 2018 om 11:50
Neymar is ook aan het slopen, weliswaar op een iets lager niveau. Als PSG de CL wint en Neymar maakt er 2 dan is er gewoon een kans
 
Grzegorz Krych
 
1
8 februari 2018 om 13:32
Xavi zegt ook nergens dat Neymar 'm dit jaar zal winnen, maar wel dat hij de kwaliteiten heeft om hem in de toekomst te winnen.
 
SebastiaanDoesburg
 
10
8 februari 2018 om 11:48
De bruyne zit er mijnsinziens minstens net zo dicht bij.. city word kampioen als ze de cl pakken en hij komt ver met ze land of wint en dan kan ie hem net zo makkelijk pakken..
 
ilprincipe
 
1
8 februari 2018 om 11:50
Toch leuk om te zien dat er ook een Barcelona-icoon publiekelijk zo lovend over Neymar spreekt. Het nieuws over Barcelona en Neymar werd de laatste tijd juist meer gekenmerkt door moddergooien. Bovendien denk ik dat hij hier gewoon gelijk heeft. Neymar is een stuk jonger dan Messi en Ronaldo dus er gaan heus mogelijkheden voor hem komen. Hij heeft nog wel een stuk of 8 seizoenen te gaan. Het zou overigens voor El Clasico en La Liga toch ook mooi zijn als er een tijd komt waarin gentlemen als Xavi en Iker Casillas bij respectievelijk Barcelona en Real Madrid het voorzitterschap of iets dergelijks mogen invullen.
 
Horwi
 
0
8 februari 2018 om 18:31
Ik denk dat Iker dat zeker gaat doen. Hij heeft bovendien ook op zo'n mooie manier afscheid kunnen nemen van Real.
 
Schop1989
 
5
8 februari 2018 om 11:56
Misschien cru om te zeggen maar ik heb de Franse competitie gewoon niet zo hoog staan als andere competities. Ik schaal sowieso Spanje en Engeland hoger in. Dat gezegd hebbende vind ik het dan ook raar als een Ballon d'or winnaar, wat al een slechte prijs is, uit een mindere competitie kan komen. Wekelijks de sterren van de hemel spelen tegen de tegenstanders in Frankrijk en je 2x per maand moeten opladen voor een CL wedstrijd is wel iets makkelijker dan dat de spelers in andere competities moeten doen Het is allemaal krom en niet waterdicht, maar dat zou voor mij wel een reden zijn om eerder een Kevin d Bruyne te kiezen mocht hij dit seizoen veel presteren en zo blijven spelen als nu.
 
Medalofhonor
 
6
8 februari 2018 om 12:02
Vind het pijnlijk en bizar hoe men Cristiano Ronaldo eigenlijk afschrijf. Akkoord hij is bezig aan een hele slechte seizoen, ongekend. Maar Ronaldo kan zomaar weer los komen? Ik vind Messi nog altijd de beste ter wereld en beter dan Ronaldo maar geloof mij mensen. Schrijf die Portugees nooit af het zou mij niet verbazen als hij eigenhandig Real Madrid naar de CL-finale brengt en die ook weer wint. Over Neymar.. Daar is alles over gezegd en geschreven het is overduidelijk dat Neymar de Gouden bal zal winnen alleen is de vraag wanneer.. Hangt af wat zijn resultaten zullen zijn in de CL en tijdens het Wk. Kan mij zo goed herinneren toen Neymar naar Barcelona ging van Santos en Bale naar Real Madrid van Tottenham de zelfde periode was dat. Bale was al een grote jongen, een grote naam. Neymar moest het nog allemaal bewijzen.. Zie nu, Bale is gedegradeerd tot een 'voetballer' terwijl Neymar de super-star is.
 
simo1975
 
3
8 februari 2018 om 12:44
Dat mag je hopen als Madrid fan ,of dromen.
 
sprokkie
 
8
8 februari 2018 om 12:31
Neymar en Psg hebben toevallig toch geen banden met quatar hè? Ik vind het een beetje pijnlijk om te zien dat de eens zo grote Xavi zich de laatste jaren zo als propaganda-pop laat inzetten. 9 van de 10 artikelen die van hem in de media komen gaat over het goed praten van het Wk in quatar, de leuke nationale competitie of het afmaken van Real Madrid. Over het artikel zelf; Neymar heeft absoluut de potentie om eens een gouden bal te pakken. Maar wel wanneer Messi aan het afbouwen is. Daarnaast zal dan ook Psg (internationale) prijzen moeten gaan pakken.
 
Grzegorz Krych
 
10
8 februari 2018 om 12:33
Vanaf dat Messi hem niet wint, zal het wel aan Neymar zijn. Ronaldo is duidelijk bezig aan een aftakeling (jammer om te zien) en presteert voor zijn leeftijd wel nog gewoonweg bizar goed maar is net 33 geworden. Xavi zegt ook nergens dat Neymar hem volgend jaar zal winnen, maar wel in de toekomst en daar ga ik zeker mee akkoord. Het enige dat in zijn nadeel speelt zijn zijn rare fratsen soms.
 
Glossiandzozo
 
0
8 februari 2018 om 15:12
Het hangt er natuurlijk van wie de prijs met de grote oren pakt, en wie het wk wint. Als Neymar beide prijzen binnen sleept dan zie ik hem wel de ballon d or winnen. Zo niet, dan gaat die prijs linea recta naar Messi. Oh wat speelt hij geweldig weer dit seizoen. Hij is zowel assistkoning als topscorer in de competitie. Ik moet wel even iets rectificeren. Las ik het nou goed wat Xavi zei? Neymar een leider? Alsof dat niet genoeg is voegt hij er nog aan toe zowel op als buiten het veld? Daar slaat Xavi de plank compleet mis. Neymar heeft niks van wat een leider heeft. Hij is 26 alles kan nog gebeuren maar ik vrees dat Neymar op het veld nooit een leider zal worden.