'Zolang Mark van Bommel er zit, keer ik zeker niet terug bij PSV'
Woensdag, 30 oktober 2019 om 07:58

Derrick Luckassen staat nog tot medio 2022 onder contract bij PSV, maar als het aan de verdediger ligt dient hij deze verbintenis niet uit. De 24-jarige stopper, die ook als controlerende middenvelder uit de voeten kan, wordt dit seizoen verhuurd aan Anderlecht, dat eveneens een optie tot koop heeft bedongen. Luckassen hoopt in België te kunnen blijven, of in ieder geval niet terug te keren naar Eindhoven zolang trainer Mark van Bommel daar nog de scepter zwaait.

"Ik speelde dit seizoen in de voorbereiding. Ik mocht de voorrondes van de Champions League en de Johan Cruijff Schaal nog meedoen, maar ineens zat ik uit het niets niet meer bij de selectie. Ik wist niet wat er gebeurde", blikt hij in gesprek met Voetbalkrant terug op de eerste weken van deze voetbaljaargang, toen hij namens PSV nog twee keer de negentig minuten volmaakte in de voorrondes van de Champions League tegen FC Basel.

Een fout tegen de Zwitsers werd hem echter zwaar aangerekend door Van Bommel: "Ik vond dat ik een sterke wedstrijd speelde. Ik heb toen met de trainer gesproken, maar ik kon moeilijk met hem omgaan. Als ik hem op straat zou tegenkomen zou ik hem misschien wel een hand geven, maar verder niets. 't Is niet dat ik hem een mep ga verkopen hé." De band tussen trainer en speler lijkt echter niet meer te lijmen: "Ik zeg je hier en nu dat ik niet meer terugkeer. Van Bommel zit daar nog wel even en zolang hij daar zit, keer ik zeker niet terug. Dat is geen wrok, hij ligt me gewoon niet. PSV is een afgesloten hoofdstuk."

Luckassen ruilde AZ in de zomer van 2017 in voor de Eindhovenaren, maar is achteraf gezien van mening dat hij beter naar het eveneens geïnteresseerde Feyenoord had kunnen gaan. "Ja, ik heb spijt van mijn overstap naar PSV. Ik stond ook heel dicht bij Feyenoord en de technisch directeur van AZ zei me dat ik daar beter zou passen. Maar Marcel Brands (destijds de technisch directeur van PSV, red.) kon me overtuigen na een goeie babbel. Ik had er wel een goed gevoel bij."

Als het aan Luckassen ligt, keer hij voorlopig niet meer terug in de Eredivisie. De verdediger heeft het gevoel dat hij 'gezocht' wordt op de Nederlandse velden: "Zoals die zogenaamde fout tegen Basel. Het is heel snel Luckassen dit of Luckassen dat. Als er iets rond mij gebeurt in Nederland, is het meteen een bom. Ik draag een stempel met me mee. Als een wedstrijd niet goed is, is het al snel mijn schuld." Er is echter wel één trainer die hem wellicht kan overtuigen toch terug te keren. De voormalig international van Jong Oranje onderhoudt namelijk wel een goede band met voormalig AZ-trainer John van den Brom: "Die klik heb ik nooit gehad met Cocu of Van Bommel. John is een goeie trainer. Hij lanceerde me en begreep me."

Meer nieuws
   
10:17
10:17
Journalist doet opmerkelijke bewering: 'Marino Pusic kleineerde Mats Wieffer'
0
   
09:49
09:49
'Barcelona denkt aan Nederlander in zoektocht naar aanvallende middenvelder'
3
   
09:30
09:30
Kassa Feyenoord en PSV rinkelt: alles wat je moet weten van het nieuwe CL-format
14
   
09:27
09:27
'Ajax kijkt rond in LaLiga en hoopt op komst van Williot Swedberg'
10
   
09:16
09:16
In mei nog een buitenlandse wedstrijd bezoeken? Bekijk de ticketshop!
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (46)

 
Grasmaaiertjes
 
50
30 oktober 2019 om 08:09
Sorry Derrick, maar iedereen kon zien dat je toch eigenlijk wel tekort kwam. Het komt echt niet door die ene fout (wat wel echt een fout was) dat je er buiten bent gevallen, maar over het algemeen deed je een paar keer per wedstrijd onbegrijpelijke en domme dingen. Bij PSV verwacht men week in week uit een topniveau. Ik hoop voor je dat je je in België beter manifesteert!
 
TrebleX
 
132
30 oktober 2019 om 08:23
En Rosario, Sadilek, Viergever spelen wekelijks wel top? Van Bommel staat bekend om spelers vaak op de verkeerde positie neer te zetten waardoor spelers niet renderen.
 
Grasmaaiertjes
 
10
30 oktober 2019 om 08:51
Ik zeg ook niet dat ik echt tevreden over hen ben, zij mogen ook wel weg van mij. Zou fijn zijn als er een keer echte ‘krijgers’ komen, zoals bijvoorbeeld een gevalletje Tagliafico. John de Jong ben ik echt niet tevreden over
 
wve
 
1
30 oktober 2019 om 09:28
Je kan niet een hele verdediging kopen. Daar hebben ze het geld niet voor en kan je niet op een de jong afschuiven. Die moet het doen met wat er was en een paar aankopen.
 
wve
 
36
30 oktober 2019 om 08:29
Nee baumgartl is een vooruitgang wil je zeggen? Dat is ook een lachertje en het is alsnog geen rede om deze jongen hoop te geven en dan in eens is het klaar.
 
LionelGap
 
12
30 oktober 2019 om 12:42
wve- Kijk eerst PSV voor je over Baumgartl oordeelt.
 
MT87
 
6
30 oktober 2019 om 13:01
@wve, ja, Baumgartl is zeker een vooruitgang ten opzichte van deze Luckassen. Baumgartl valt mij ook wat tegen qua niveau, en zeker met de aankoopprijs in het achterhoofd. Maar Luckassen vond ik echt rampzalig slecht. Heb nog nooit een verdediger gezien die zo'n sterk lichaam zo slecht gebruikte. Iedere spits kon zo de kont erin zetten en wegdraaien. Hij positioneerde zich slecht. Greep niet of halfslachtig in. En dan als het te laat was weer veel te wild. Hij straalde zoveel onrust uit dat het leek alsof hij continu onder stroom stond. Nee, echt gewogen en veel te licht bevonden, deze Luckassen. Heeft alleen uit nood gespeeld. Met alle gevolgen van dien! Hij is de hoofdreden dat PSV nu Europa League speelt. Of eigenlijk is De Jong dat dan, want het was geen geheim binnen PSV dat Luckassen het niveau bij lange na niet aankon, en omdat Schwaab weg was, prioriteit nummer 1 een centrale verdediger was. Luckassen moet begrijpen dat hij een noodverband was en daarom speelde. Hij moest de periode met matige Europese tegenstanders overbruggen tot er een echte verdediger kwam, en daarin heeft hij gefaald. Dure, vermijdbare, en verwijtbare fout van De Jong.
 
wve
 
1
30 oktober 2019 om 19:38
Hahaha ja ik heb psv genoeg gezien en ik weet genoeg. Die jongen is veel te lief voor een centrale verdediger. Hij liet de utrechters zo vrij lopen naar de goal.
 
AidenMcGeady
 
41
30 oktober 2019 om 08:13
Oei oei.. wat blijft het toch moeilijk om de hand in eigen boezem te steken. Luckassen speelde de voorbereiding puur en alleen omdat er niets anders voor hande was, en PSV nog druk zoekende was op de transfermarkt. Leek een veelbelovend talent, maar is helaas gewogen en (veel) te licht bevonden. Gooit nu ook z’n eigen ruiten in met dit soort interviews. Vooral het stukje “ik had beter naar Feyenoord kunnen gaan”. Alsof ie in een kolkende Kuip bij een zwalkend Feyenoord wel geslaagd was..
 
MrGuide
 
104
30 oktober 2019 om 08:20
Maar de manier waarop hij van basis naar tribune verdween was wel erg apart toch?
 
stevenvd
 
6
30 oktober 2019 om 09:10
Eens, maar dat kan ook met transferperikelen te maken hebben. Als de Jong zegt neem hem maar niet mee hij staat op het punt om verkocht of verhuurd te worden kan het al net weer anders zijn. We weten het er het fijne niet van. Maar dat dien je dan wel aan een jonge te communiceren. Verder denk ik dat Luckassen wel gewoon te kort komt en het inderdaad beter is als hij in een nieuwe omgeving zijn eigen route naar zijn top kan vinden.
 
palesky
 
5
30 oktober 2019 om 10:40
Als ik zijn visie en zelfreflectie in dit interview zo lees en er maar even van uitga dat dit een weergave is van zijn persoonlijkheid dan verbaast het me uberhaupt dat hij een kans heeft gekregen van Van Bommel!
 
PSVChamps
 
19
30 oktober 2019 om 08:13
Tja, PSV had in de voorbereiding de selectie nog lang niet op orde. Daarom speelde ie veel lijkt me. Enig is dat Van Bommel daar wellicht beter over had mogen communiceren.
 
Formus
 
1
30 oktober 2019 om 09:13
Als je vorig jaar al verhuurd was, lijkt het me niet dat je automatisch basisspeler gaat worden het jaar erop. Maar ik kan me voorstellen dat ie wel verwachtte bij de selectie te zitten. Over de communicatie vind ik het altijd lastig oordelen. Je weet nooit wat er gezegd is, het is lastig voor coaches om dat voorzichtig te brengen én het blijkt vaak ook lastig te zijn voor voetballers om het verhaal goed te begrijpen en te accepteren. Zal wel de middenweg in zijn.
 
siepie
 
3
30 oktober 2019 om 10:55
Maar om in een keer van basis naar tribune gestuurd te worden is wel enigszins vreemd. En het is ook niet zo dat wat daarna is gekomen nou zo fantastisch is.
 
MT87
 
1
30 oktober 2019 om 13:23
@psvchamps, denk niet dat er veel te communiceren viel. Van Bommel kon moeilijk zeggen: "je bent te slecht, en eigenlijk willen we zo snel mogelijk van je af, maar op dit moment ben je de enige rechter centrale die ik heb dussehhh... doe je best he!" Dat is de enige eerlijke boodschap. Anders draai je er ook maar omheen, of geef je doekjes voor het bloeden, nietwaar? Maar dan loop je het risico dat Luckassen denkt: bekijk t maar. Het is wel lullig voor Luckassen, ook omdat hij zelf niet inzag wat er gebeurde. Gelukkig komen dit soort situaties weinig in het voetbal voor omdat de meeste TDs ervoor zorgen dat je voor de competitie begint in ieder geval de verdediging enigzins op orde hebt. En dat het duidelijk is wie weg moet. Vind het dus meer de fout van De Jong die Van Bommel in een lastig parket brengt.
 
038azesletters
 
29
30 oktober 2019 om 08:13
Mooi! Geef van bommel maar een contract van een paar seizoenen dan komt deze prutser in ieder geval niet meer terug.
 
Nelus79
 
10
30 oktober 2019 om 08:15
Dan hoop ik dat van Bommel tot 2022 blijft... Dan is zijn contract afgelopen en komt hij dus niet meer terug
 
-Riciotto-
 
33
30 oktober 2019 om 08:29
Dan zijn we ieder geval geen kampioen tot 2022... als voetballer was v. Bommel een goede speler, als coach was ik blij dat hij aangesteld werd. Nu 2 jaar later heb ik toch mijn twijfels, spelers op rare posities zetten, voorkeur houden voor bepaalde spelers terwijl er betere alternatieven zijn. Jonge speler aanbieder maken die net zijn 2e jaar in gaat.
 
Faas010
 
98
30 oktober 2019 om 08:17
Of je het nou met hem eens bent of niet, het is wel eens een openhartig stukje. Hoeveel spelers draaien niet om de hete brei heen?!
 
Sanogo
 
11
30 oktober 2019 om 09:36
Inderdaad openhartig en zonder Van Bommel echt af te vallen, schetst gewoon wat er is gebeurd en wat zijn conclusie daaruit is. Heb er wel begrip voor dat hij geen zin heeft weer in Nederland terug te keren en weer alles en iedereen over zich heen te krijgen.
 
cabinessence
 
23
30 oktober 2019 om 08:22
Luckassen heeft nog nooit ook maar één goede wedstrijd gespeeld voor PSV en mocht in de voorbereiding alleen maar even op komen draven omdat Baumgartl en Schwaab er nog niet bij waren. Dus dat hij later weer op de tribune terecht kwam, dat was gewoon logisch. Verder ben ik heel benieuwd wat PSV er van vindt dat een speler die gewoon nog een doorlopend contract heeft en op de loonlijst staat, even eenzijdig via de media laat weten dat hij niet van plan is om nog terug te komen.
 
FCBogarde
 
29
30 oktober 2019 om 08:37
En door die fout van de beleidsbepalers werd CL mission impossible. Alsof Schwaab, Baumgartl, Viergever wel toppers zijn.alsof Zoet wel punten pakt...ik ben ook benieuwd wat PSv van deze harde (poe-poe) uitspraken vindt....
 
cabinessence
 
12
30 oktober 2019 om 08:49
@fcbogarde: Ik zeg niet dat het harde uitspraken zijn. Wel dat het nogal opmerkelijk is dat een speler met een contract tot 2022 even tussen neus en lippen door vertelt dat hij weigert om nog te spelen onder de huidige trainer. Wat wil hij dan doen als PSV hem komende zomer toch weer terug wil halen? Gewoon weigeren?
 
vassinerend
 
7
30 oktober 2019 om 08:57
Ach van Bommel deed het zelfde maar dan bij Oranje met bedanken. En ook als Derrick geen 1 goede wedstrijd heeft gespeeld zou een beetje uitleg niet misstaan.
 
cabinessence
 
12
30 oktober 2019 om 09:24
@vassinerend: Van Bommel stond niet onder contract bij Oranje. Oranje betaalde niet zijn salaris en was niet zijn werkgever. Slechte vergelijking, dus.
 
ajax01-95
 
2
30 oktober 2019 om 09:58
Psv heeft hem toch zelf uit de selectie gezet? Dus ze wilden hem zelf koste wat het kost wegdoen waarom zou een speler dat niet mogen zeggen en de werkgever wel. Alsof psv zelf dat contract tot 2022 niet zsm wil verwijderen...
 
Woezel
 
2
30 oktober 2019 om 09:58
Deelde Van Bommel niet mee in de winstpremies? Spelers soelen echt niet voor niets hoor ??
 
vassinerend
 
5
30 oktober 2019 om 11:16
Nee hij had geen contract maar ik vind de eer om voor je land uit te komen ook wel veel waard. Je hebt je als speler nou eenmaal te schikken in de keuze van de bondscoach en bedanken doe je niet en je bent als oranje speler niet de baas je land roept je op! Dat zou je als eer moeten voelen net zoals je volgens jou je contract met de club moet respecteren. Mark komt zo lekker geloofwaardig over want niemand is groter dan de club en niemand is groter dan Oranje. Dus geen slechte vergelijking als je naar de speler kijkt alleen vanuit contractbasis gezien wel.
 
TVL11
 
3
30 oktober 2019 om 08:24
Laat van Bommel dan maar zijn contract verlengen tot wanneer Luckassen's contract verloopt.
 
bvbrunschot
 
17
30 oktober 2019 om 08:43
Ik hoop het niet. Heb liever Luckassen bij de selectie dan nog jaren doormoeten met van Bommel. Luckassen kun je nog op de tribune zetten en dan heeft het geen invloed op de rest van de ploeg, bij van Bommel gaat dat helaas niet.
 
Sulejmanii
 
0
30 oktober 2019 om 15:00
Bvb man man, gaat wel heel snel bij jou.. ?? Wil je nu al dat Van Bommel weggestuurd wordt?
 
bvbrunschot
 
0
31 oktober 2019 om 07:43
Dat is niet nu al, dat is al maanden.... ik erger me al sinds vorig seizoen aan de rare beslissingen die hij neemt. Er werd in de beginfase van dit seizoen nog wat verbloemd door goede resultaten, maar deze kwamen er in mijn ogen ondanks de handelingen van Van Bommel en niet dankzij. De enige goede actie die Van Bommel heeft gedaan is het brengen van Ihattaren. Maar nu hij uit vorm is, begrijpelijk, stort alles direct weer in elkaar. PSV had in staat moeten zijn ook zonder deze speler gewoon te winnen van FCU en in de EL. Van Bommel leunt heel erg op de individuele kwaliteiten van enkele spelers, maar tactisch klopt het vaak echt voor geen kant.
 
Oelie Wapper
 
7
30 oktober 2019 om 08:35
Tja, ik snap ook werkelijk niet dat PSV hem heeft gehaald als CV. Hij speelde bij AZ als CVM en deed dat meer dan prima. De wedstrijden bij AZ als CV of RB waren ook altijd al erg, erg matig. Dus moet je vooral je scouting verwijten als ze op zoek waren naar een CV, dat ze Luckassen hebben gehaald.hij heeft daar ook gewoon de vaardigheden niet voor. En hem maar blijven opstellen als CV is dan ook niet handig.ook bij Anderlecht wordt hij vooral daar gebruikt.
 
Arnout108
 
10
30 oktober 2019 om 08:41
Ik geef hem eigenlijk wel gelijk. Ik vind hem geen verdediger die PSV verder brengt maar hem op basis van 1 fout uit het elftal gooien is ook raar, zeker als je dat dan ook nog doet zonder dat even aan hem uit te leggen. Natuurlijk kun je er als club voor kiezen om niet met hem verder te willen maar dat kun je dan best even communiceren. Een uitleg van een minuut of 5 was al voldoende geweest. Dat lijkt me wel een nette manier van communiceren met je werknemers.
 
cabinessence
 
5
30 oktober 2019 om 08:58
Hij is niet op basis van één fout uit het elftal gegooid. Hij heeft voor PSV nog nooit goed gespeeld en mocht alleen even op komen draven als noodoplossing toen Baumgartl er Schwaab er nog niet bij waren.
 
$eppBlatter
 
1
30 oktober 2019 om 08:57
Zonde van deze leuke speler heeft/ had op papier alles mee maar lukt niet om te overtuigen. Echt zonde.
 
nlvoetballer
 
6
30 oktober 2019 om 09:19
Hij is veel beter dan paar spelers die elke week spelen bij psv en fout na fout maken Maar daar wordt er niet na gekeken Ik als een trainer vond het geen fout van hem hij stap in en vierger loop naar achter Wie geef je dan de schuld ? PSV is psv al lang niet meer de afgelopen jaren Verschil is psv pakte prijzen met cocu als was het voetbal niet goed Bij van Bommel slecht voetbal geen prijzen Tijd voor een andere manier van voetballen als van Bommel dat niet kan moet een trainer er op zette die dat wel kan
 
Wouterke
 
3
30 oktober 2019 om 10:49
Nog zo'n onbegrijpelijk aankoop van Psv. Iedereen zag van tevoren al dat het niks ging worden, behalve de scouting dan. Als ze zich de kosten van dergelijke investeringen nu eens deden besparen...
 
M_Chamakh
 
2
30 oktober 2019 om 11:25
Die gekke van Geel had al een akkoord van 6 miljoen met AZ. Was heel blij toen hij voor PSV koos en wij St Juste kregen.
 
Snipez14
 
1
30 oktober 2019 om 12:07
Ondanks dat Derrick waarschijnlijk niet goed genoeg is voor PSV heeft hij groot gelijk!. Was dan duidelijk aan het begin van het seizoen. Speelde redelijk maar na 1 slechte wedstrijd was het gedaan voor hem. Rosario heeft al 20 slechte wedrstrijden gespeeld en die blijft kansen krijgen, wat ik een goede zaak vind. Maar wees consequent! ook bijv een Mauro Jr. heeft geen kans gekregen terwijl die onder Cocu de 12/13e man was. Ik volg van Bommel niet helemaal. Vorig seizoen het hele seizoen met 11 man spelen en nu regelmatig een basis het veld in stuurt waarvan je denkt, das gokken! Van bommel is een kapitaal vernietiger, ik zou er gek van worden als TD!
 
Netski
 
0
30 oktober 2019 om 12:56
Misschien dat deze jongen veel beter zou presteren bij psv als er een andere trainer zat dan VBommel. Makkelijk om te roepen dat hij niet goed genoeg is.
 
hms 030
 
1
30 oktober 2019 om 13:46
Er zijn vele spelers Lucassen vooraf gegaan. Ook bij Feyenoord en Ajax . Je moet ook een beetje geluk hebben dat een nieuwe trainer met je aan de slag gaat. Echter de spelers die het echt niet redden vangen iedere maand een goed salaris. Wees zuinig met je geld , er zijn zat mensen die het slechter hebben.
 
Sirius
 
1
30 oktober 2019 om 14:21
Ook weer zo'n jongen die maar moeilijk naar zichzelf kan kijken en vervolgens anderen maar de schuld geeft. Hij heeft nog geen moment indruk weten te maken bij PSV en als een coach kritisch is en 'm vervolgens passeert, is meneertje op z'n pik getrapt en deugt de trainer ineens niet meer. Nu wil ik niet zeggen dat Van Bommel geen verbeterpunten heeft, maar deze jongen hoeft sowieso niet de illusie te hebben dat PSV hem uberhaupt terug wil.
 
Kristianvan den Nouwlant
 
0
30 oktober 2019 om 16:03
Zucht! Ik denk dat geen enkele PSV supporter op deze matige speler zit te wachten. Heeft nog veel te vaak in de basis gestaan naar mijn idee. Dus gewoon hard werken en het ongelijk bewijzen. Bij Anderlecht kunnen ze wel een goede verdediger gebruiken dus die je best!