Overname van ADO Den Haag lijkt beter opgezet dan bij Vitesse
Maar nimmer meer reikte FC Den Haag hoger dan een vijfde plaats, in 1972 en 1973, en veel later nog eens in 1987. Het verval duwde de club uit de derde stad van het land dieper en dieper weg naar uiteindelijk de eerste divisie, voor het eerst weer in 1982. De nostalgie naar het gulden verleden bleef schrijnen. Ook na de verhuizing in 2007 naar een knusse accommodatie nabij het Prins Clausplein.
De beste klassering deed zich voor in 2011, als zevende. Maar te vaak doolde ADO Den Haag verloren rond in het mijnenveld van een dreigende degradatie. Pas de laatste twee seizoenen rehabiliteerde het zich enigszins, dankzij de negende plaats, als een vrij stabiele middenmoter. Gezien het budget van veertien miljoen een puike prestatie, maar tevens ook de limiet qua verwachtingen en potentie.
Een Chinees marketing/evenementen-bureau, United Vansen International Sports uit Beijing, wil nu, na de definitieve overname van ADO, zowel de begroting als de status en het bereik opschroeven naar het peil van de eerste vijf in de Eredivisie. Eigenaar Hui Wang heeft toegezegd in elk geval structureel garant te staan voor een besteding van zo'n 24 tot 25 miljoen euro, ruim tien miljoen hoger en afgezet tegen de afgelopen competitie goed voor een positie tussen AZ (zesde met 26 miljoen) en Heerenveen (zevende met 22 miljoen). Maar de bezuinigingen slaan alom toe, zo ook bij Vitesse (was als nummer vijf 30 miljoen).
Juist Vitesse heeft als eerste club in Nederland zijn ziel verkocht aan een buitenlandse financier/investeerder. Het blijft hardnekkig ontkennen dat het is vervallen tot een slaafse satelliet van Chelsea, maar hoe dan ook had het met de (schijn)verkoop aan Merab Jordania op 16 augustus 2010 de dubieuze primeur in de hoogste afdeling. Onderwijl rukt ook de invloed van de Doyen Sports Group, een Brits-Maltese investeringsmaatschappij, op bij FC Twente, en langzaam bij PSV, Vitesse en aarzelend zelfs bij Feyenoord. Niet ten onrechte baart de KNVB dat veel zorgen.
Uiteraard houdt 'Zeist' de ontwikkelingen in Den Haag eveneens scherp in de gaten. Het is voor het eerst dat nu ook een Chinees bedrijf een club in Europa daadwerkelijk overneemt. Waarbij de transparante identiteit en de cultuur van United Vansen geen geheimen kennen. De Chinezen hebben nauwe banden met bonden uit Italië, Spanje en Frankrijk. Ze organiseren bijvoorbeeld komende zaterdag de Franse Super Cup tussen PSG en Guingamp in Beijing, zoals eerder met de Italiaanse en Spaanse versie.
Zakenman Wang wil ADO niet alleen terugbrengen naar de subtop in Nederland, maar ook benutten en uitbouwen voor de opleiding van Chinese trainers en talent. Het oosterse rijk met 1,351 miljard inwoners zweeft op de FIFA-ranglijst rond de honderdste plaats (nu 94ste). Onwaardig in de huidige visie van China als wereldmacht. Oud-spelers uit Den Haag moeten onder meer bij die scholing hun ervaring en kennis overdragen. Een grootse renovatie van het Zuiderpark als sportcentrum past al evenzeer in de plannen van Wang voor de wedergeboorte in Den Haag.
De nieuwe eigenaar van ADO Den Haag waakt voor alles dezelfde kostbare fouten te maken als bij clubs als Vitesse, maar ook bij AS Monaco (Rus Dimitri Rybolovlev), Cardiff City (Maleisiër Vicent Tan) en Hull City (Egyptenaar Assem Allam). Belangrijk is de wankele organisatie van de club te verbeteren. Maar voor de rest mijdt hij elke bemoeienis met delicate zaken als logo, clubkleuren en uitstraling.
In een openhartig onderhoud heeft Wang kennelijk ook al de kritische en achterdochtige aanhang en achterban van ADO kunnen geruststellen. Kortom, in veel opzichten lijkt deze buitenlandse overname beter doordacht en opgezet, en bovenal gegrond op oprechte bedoelingen
LEX MULLER
Sportjournalist sinds mensenheugenis. Schrijft al sinds 1966 over voetbal. Bezocht WK's vanaf 1974. Werkte tot 1994 voor kranten, waaronder twintig jaar bij het Algemeen Dagblad. Switchte daarna naar de televisie, maar legt zich sinds 1 januari 2011 volledig toe op sport op internet.