'Ze hebben een veel grotere reikwijdte, daar kan Ajax niet tegenop'
"Ik vraag me af of ze een hoofdsponsor van het kaliber Aegon vinden", zegt ook Van Oosterhout. "Dat ligt natuurlijk aan het economisch klimaat, maar ook aan het feit dat Aegon jarenlang veel te veel heeft betaald voor het sponsorship. Een nieuwe sponsor moet maar weer net zoveel willen betalen, ik vraag me af of dit gaat lukken." Ajax heeft twee opties, zo denkt de marketeer. "Denk aan Rusland of de Arabische wereld. Dan heb je het over de Gazproms en Etihads van deze wereld. De tweede, en voor mij meer realistische optie, is de markt van het gokken. Die gaat open in Nederland. Dus online aanbieders gaan op zoek naar bedrijven die ze kunnen sponsoren, om aan naamsbekendheid te bouwen in Nederland. Het is een ongelofelijk competitieve markt, waarin miljarden omgaan."
Ajax heeft het geluk dat resultaten uit het verleden wél garantie bieden voor de toekomst. "Het merk Ajax is absoluut sterk, zowel in binnen- als buitenland. Het kan leunen op het succes van het verleden", zegt Beerthuizen. Van Oosterhout vult hem aan. "Het merk Ajax is nog steeds sterk, dat klopt. Maar we moeten wel reëel blijven: clubs als Bayern München, Manchester United of Real Madrid, verdienen twee keer zoveel aan shirtsponsoring. Waarom? Ze hebben een veel grotere reikwijdte. Daar kan Ajax niet tegenop." AEGON maakte begin deze week bekend in 2014 te stoppen als hoofdsponsor. Het verzekeringsbedrijf betaalt sinds 2008 jaarlijks tussen de tien en twaalf miljoen euro aan Ajax, afhankelijk van de prestaties van het eerste elftal. Ajax heeft daarmee een van de meest lucratieve sponsorcontracten in Europa.