Aad de Mos komt na twintig dagen met bizarre omwenteling over Dest
Zondag, 29 september 2019 om 20:25

De KNVB hoeft zich niet overmatig in te spannen om Sergiño Dest voor het Nederlands elftal te laten kiezen, zo vindt Aad de Mos. De rechtsback van Ajax kan kiezen tussen Oranje en de Verenigde Staten; hij speelde al twee oefeninterlands voor Team USA en kan zich definitief vastleggen als hij op 12 oktober uitkomt tegen Cuba in de CONCACAF Nations League.

De Mos denkt dat de KNVB de aandacht beter kan richten op Mohamed Ihattaren. Dest is in zijn ogen 'geen speler van de buitencategorie'. Het is een opvallende omwenteling van De Mos, die twintig dagen geleden op Twitter nog pleitte voor de entree van Dest bij Oranje. De rechtsback van Ajax zou Oranje kunnen helpen richting de winst op het EK, schreef hij zelfs. "Nu nog Dest en Ihattaren bij Oranje zien te krijgen en Ronald Koeman heeft een selectie die voor titel gaat bij EURO 2020", aldus De Mos.

Zondagavond slaat De Mos bij Rondo een andere toon aan. "Ik zou me zorgen maken om Ihattaren en Hakim Ziyech, dat zijn jongens die het verschil maken. Dest doet het goed, maar in het eerste jaar kan het altijd vanzelf gaan. In het tweede jaar moeten spelers gaan nadenken en komt de druk erbij, zoals je zag met Kasper Dolberg en nu met Noussair Mazraoui. Ze worden nu geconfronteerd met het verleden: het moet beter of ze moeten het niveau houden."

De Mos lijkt omtrent Dest wat op de zaken vooruit te lopen, daar dit pas zijn eerste seizoen is in Ajax 1. De achttienjarige back debuteerde anderhalve maand geleden pas in de Eredvisie, in het duel met FC Emmen (5-0). Desondanks blijft De Mos erbij dat de KNVB zich 'druk moet maken om Ihattaren'. "Maar ik zou me niet druk maken om Dest. Zeker niet als je weet dat Rick Karsdorp eraan komt. En Hans Hateboer is een goede speler." Henk Spaan vult tot slot aan dat Joël Veltman op dit moment 'echt een betere speler' is op de rechtsbackpositie dan Dest, die het zaterdag tegen FC Groningen (2-0) moet doen met een invalbeurt van 24 minuten.

Meer nieuws
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
21:55
21:55
Kenneth Perez maakt miskoop finaal af: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij!'
0
   
21:55
21:55
Brighton ademt zelfspot en nomineert Burnley-speler voor Doelpunt van de Maand
0
   
21:09
21:09
Perez loopt vooruit op PSV-transfer: '35 miljoen is toch wel heel veel geld?'
14
   
21:00
21:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
7
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (49)

 
Sparta_Praag
 
64
29 september 2019 om 20:59
Bizarre omwenteling? Aad herziet zijn mening omdat hij er - na wat meer wedstrijden gezien te hebben - achter is gekomen dat Dest niet zo'n bijzondere speler is. Dat siert hem alleen maar, zouden meer analisten moeten doen.
 
JJvH91
 
19
29 september 2019 om 21:04
Wat een onzin. Dat betekent alleen maar dat hij 20 dagen geleden veel te snel conclusies trok na een handjevol aardige wedstrijden. Niet serieus te nemen.
 
InkeMontana
 
63
29 september 2019 om 21:08
Grappige is juist dat hij in die 20 dagen goede potten op de mat heeft gelegd. Verder grappig dat hij het over Dest heeft dat 1e seizoen altijd alles mee zit en je het in je 2e moet bewijzen, maar hoeveel wedstrijden heeft ihattaren al in zijn benen dan? Haha
 
Sparta_Praag
 
37
29 september 2019 om 21:15
"maar hoeveel wedstrijden heeft ihattaren al in zijn benen dan?" 23 officiele wedstrijden in PSV 1. Dest zit op 11, minder dan de helft. Scheelt nog best wat
 
InkeMontana
 
29
29 september 2019 om 21:40
Precies. 23, nog lang geen 1e seizoen erop zitten dus.
 
Wessy-1998
 
24
29 september 2019 om 21:55
@Sparta_Praag waarvan er bij Ihattaren ook behoorlijk wat invalbeurtjes van 10 minuten bij zitten. Bij Dest gaat het vrijwel elke wedstrijd om basisplaatsen. Je moet kijken naar het aantal gespeelde minuten en niet het aantal wedstrijdjes op Wikipedia. Zijn allebei nog vergelijkbaar onervaren.
 
Quancios
 
8
29 september 2019 om 21:11
Haha hoeveel wedstrijden zijn er daarna gespeeld? Dest speelde niet eens in de basis tegen Groningen ook nog eens.
 
100% Meijer
 
3
29 september 2019 om 21:46
Mening mag hij zeker wijzigen, maar argumentatie is zwakzinnig. Eerste jaar gaat vanzelf en hij moet het langer laten zien (grotendeels eens), maar dan wel vinden dat men vol voor itharen gaan. Daar geldt dan toch hetzelfde voor.
 
onelovechris
 
2
29 september 2019 om 22:05
Op zich is t prima dat een analist z’n mening herziet. Maar Aad kletst gewoon heel vaak heel dom. Toch wel jammer want hij hoort zeker bij de 15 best presterende Nederlandse trainers aller tijden.
 
-NEC-
 
3
30 september 2019 om 00:42
Hoe Dest inviel dit weekend was ook erg slecht. Deed hele rare dingen en leek wel te denken dat hij een topspeler was met zijn nonchalante trekjes. Die jongen moet iedere wedstrijd kei hard zijn best doen om een vaste waarde te worden! Anders eindigt deze jongen net als Ricardo van Rhijn.
 
Musi26
 
1
30 september 2019 om 03:25
Ik draai juist de andere kant op. Ik vond hem eerst helemaal niets, maar de laatste wedstrijden laat hij zien snel te leren. Buiten categorie? Nee absoluut niet, maar als hij zich doorontwikkeld, dan is het een zeer bruikbare speler.
 
Raubaht
 
22
29 september 2019 om 20:59
Hij heb wel een punt. We hebben andere prioriteiten. Sowieso zijn we te snel met hypen. Neem nou de rechtsbacks van Ajax in het verleden, Mazraoui, Tete, van Rhijn, van der Wiel enz. Allemaal zou het de absolute nummer 1 back van oranje worden. En allemaal zouden ze naar de Europese top gaan. En allemaal hebben de verwachtingen nooit waargemaakt. Neejoh, laten we Dest eerst nog even aankijken. Kiest die im de tussentijd voor Amerika, jammer dan. Er dient zich vast wel weer een nieuwe aan. Ihattaran heb wel prioriteit, mocht die zich verder ontwikkelen. Een creatieve nummer 10 is van belang voor Oranje.
 
myvision
 
11
29 september 2019 om 21:10
Te snel hypen kan niet. Over Mazraoui kan je nog niet definitief oordelen. Tete heeft inderdaad niet het voordeel van de twijfel. Van Rhijn is een subtoppertje. Van der Wiel heeft gewoon bij de absolute top gezeten.
 
Raubaht
 
10
29 september 2019 om 21:38
Ja gezeten door dat die werd gehypet. En vervolgens werd die daar de deur uitgejaagd en gepest omdat die er geen klote van kan. Van Rhijn hoor je ook nooit meer iets van. Het is allemaal niveau Utrecht gebleken
 
leonardho
 
0
30 september 2019 om 11:11
Hier doe je hem tekort mee. Gezien het aantal wedstrijden en de soort wedstrijden, kan hij er juist wel een klopt van. Dat hij niet constant was en andere zaken naast voetbal had lopen heeft weinig te maken met zijn kwaliteit als voetballer
 
juvedeef
 
0
30 september 2019 om 19:36
Tete niet het voordeel van de twijfel? Op een gegeven moment is het ook wel klaar. Die gaat het niet redden als topper. Voor de rest zeker met je eens.
 
Primetime
 
21
29 september 2019 om 21:42
PSG is gewoon Europese top hoor. Daar heeft van der Wiel meer dan 120 wedstrijden gespeeld en 50 in het Nederlands elftal waaronder een 2e plek op het wk.
 
Eagles
 
12
29 september 2019 om 21:07
Aad praat met alles en iedereen mee en heeft nooit een eigen mening. In het boek van VI staat het goed beschreven. Heb je voor je voetbal praatprogramma geen gast, dan kan je Aad altijd op het laatste moment appen of bellen. Hij stuurt terug “€1500,-?” en je programma voor de avond is gevuld. Weliswaar met een man die niet in de buurt komt van een analist, maar het is een bekend gezicht. Niemand neemt deze man serieus. Het is eigenlijk heel triest om te zien en om aan te horen...
 
Skede
 
13
29 september 2019 om 21:07
`bizarre omwenteling`. Begint een beetje op SoccerNews te lijken zo.Je kunt toch prima een tijdje terug zeggen dat je Dest graag in Oranje zou zien maar nu bij nader inzien daar de noodzaak niet meer per se van inziet voor een titel op een EK? Wil niet zeggen dat hij hem direct niet goed genoeg meer vindt. Opvallend is het op z`n hoogst. Niet bizar.
 
Arnout108
 
7
29 september 2019 om 21:14
Ik snap eigenlijk niet zo goed in wat van wereld Aad de Mos leeft. Hij roept dat hij een kenner is en op bijzonder hoog niveau het spelletje ziet maar in zijn commentaren zie je dat eigenlijk nooit. Hij licht nooit iets bijzonders uit, hij zegt zelfs alleen maar dingen die iedereen wel ziet en doet dan net alsof je een kenner moet zijn om dat te zien. Wat mij betreft mogen ze hem van televisie halen. Zijn zelfoverschatting, opdringerigheid en de gebakken lucht die hij verkoopt als "analist" zou door niemand echt gemist worden.
 
Dr. Duck
 
0
29 september 2019 om 21:27
Ik denk dat we beide spelers goed kunnen gebruiken. Ihattaren is echt een groot talent die bepalend kan zijn om de spitsen in stelling te brengen en rust te brengen op het middenveld. Maar een goede rechtsback is ook wel belangrijk en Dest lijkt een speler te zijn die de eigenschappen heeft om de back positie zo in te vullen als koeman dat wil. Maar goed, afwachten op welk niveau de twee zullen landen en natuurlijk welke keuze ze maken. Ik denk zelf dat ze beiden niet voor oranje gaan kiezen.
 
theo uphus
 
4
29 september 2019 om 21:36
Dest is 18, Ihattaren 17. Wat wil je dan zeggen over waar die twee over 5 of 10 jaar staan ? Waar zijn spelers als Afellay, Maher, Aisatti en Bakkali, ook ooit geweldige talenten uiteindelijk gebleven ? Op de leeftijd waarop Dest en Ihattaren zitten zijn beiden "grote talenten", en niks meer. En die moet je dus beiden koesteren en dan afwachten welke er werkelijk gaan doorbreken. Dat kan bij beide spelers nog alle kanten op. Dus slaat Aad de Mos m.i. onzin uit.
 
Japie_Krekel
 
4
29 september 2019 om 21:53
@theo Uphus die spelers kan je noemen inderdaad maar je kan ook Frenkie of de Ligt als voorbeeld nemen. het is maar net hoe je het bekijkt
 
JdHk
 
1
29 september 2019 om 23:15
Nee, Bakkali, Aissati etc. waren zeer grote talenten, en zijn nu gewoon niveautje Utrecht spelers. Frenkie en de Ligt vergelijken met die jongens gaat toch iets te ver.
 
JdHk
 
1
29 september 2019 om 23:16
Nee, Bakkali, Aissati etc. waren zeer grote talenten, en zijn nu gewoon niveautje Utrecht spelers. Frenkie en de Ligt vergelijken met die jongens gaat toch iets te ver.
 
Japie_Krekel
 
4
29 september 2019 om 23:36
@jdhk ik heb het over Ihatarran vergelijken met andere talenten. we doen nu net of het lot van Ihatarran zijn carriere verbonden is aan wat geflopte talenten die toevallig uit hetzelfde land komen. we hebben het over een hele andere speler met hele andere kwaliteiten
 
glenn
 
0
30 september 2019 om 00:06
Dest is snel wat altijd fijn is als verdediger. Fysiek nog ondermaats maar kan veel compenseren. Ik verwacht niet dat hij uitgroeit tot een ongekend goede back, maar het kan best nuttig zijn om wat extra snelheid in Oranje te hebben. De Ligt is niet supersnel (al heeft hij met zijn looptechniek aanpassing wel veel gewonnen tov zijn debuut). Als je hem kan overhalen, waarom niet. Maher blijf ik vreemd vinden. Was goed. Was zefs in Oranje goed en komt bij PSV en dag carriere. Kreeg ook geen kns onder Cocu maar toch.. zonde. Grote coordeel van Ihattaran is dat hij stuk meer fysiek heeft dan die andere. Als zijn spelvrijheid een aantal weken niet lekker gaat kan hij altijd nog wat toevoegen. Dat maakt hem wat aantrekkelijker ook voor het buitenland om te slagen. Maargoed wat je zegt. Beiden amper wedstrijden gespeeld dus laten we kijken hoe t er na 34*90min voor staat. Je hebt Stengs ook nog die zich erg goed ontwikkeld.
 
Downwards
 
3
29 september 2019 om 21:44
Aad is laatste dagen sowieso compleet aan het doorslaan. Ongeacht dit punt. Iedereen die het niet met hem eens is blokkeert ie. En zal alweer een filmpje voorbij flitsen dat ie een heel vaag verhaal hield over data mensen ofzo. Gozer moet je echt geen podium meer geven.
 
invuurenvlam
 
1
29 september 2019 om 21:50
Waarom zou je deze 2 spelers met elkaar vergelijken?...heel best zit Nederland niet in goede backs...en een creatieve middenvelder is nooit weg...zou zeker proberen beide te behouden.
 
Japie_Krekel
 
7
29 september 2019 om 21:51
"henk Spaan vult tot slot aan dat Joël Veltman op dit moment 'echt een betere speler' is op de rechtsbackpositie dan Dest, die het zaterdag tegen FC Groningen (2-0) moet doen met een invalbeurt van 24 minuten." die Spaan is echt een beetje van het padje af. Veltman als rechtsback in Oranje is toch om te huilen. daar kan je straks op het EK echt niet mee aan komen zetten
 
Crema
 
8
29 september 2019 om 21:55
Rick Karsdorp komt eraan. En wat heeft Rick dan allemaal laten zien waardor je überhaupt maar kunt denken dat het een Oranjeklant moet worden. Jaja, blessures, wedstrijdritme, speeltijd, etc., maar we zijn toch echt al weer twee maanden bezig. Aad, ga van je pensioen genieten en hou op met deze onzin.
 
Blue Burlesque
 
2
29 september 2019 om 22:52
Ik ben er een voorstander van dat spelers een autonoom besluit nemen zonder een smeekbede of geflirt van de bondscoach. Bovendien schept het een morele verplichting.
 
JDG84
 
0
30 september 2019 om 01:05
Waarom geldt het ene argument wel voor Dest, maar niet voor ihattarin? Of heb ik al 3 a 4 seizoenen van die speler gemist ofzo? :/
 
frigel50
 
0
30 september 2019 om 09:22
Dest is een leuke speler. Die je erbij kunt hebben. Echter op die rechtsback positie zit ik te wachten op Hoever van Liverpool. Dit is een groot talent die zeker de rechtsback van de toekomst gaat worden. Zowel verdedigend als aanvallend nu al op z'n 17de een geweldige speler!