Abramovich financierde Vitesse voor bijna 120 miljoen, reactie vanuit Arnhem
Woensdag, 29 maart 2023 om 16:55

Roman Abramovich is in het geheim betrokken geweest bij de overname van Vitesse in 2010, zo weet The Guardian woensdag te onthullen na grootschalig onderzoek. Uit de gelekte documenten, die tevens zijn beoordeeld door het Bureau of Investigative Journalism, blijkt dat Abramovich vanaf 2015 minstens 117 miljoen euro heeft gebruikt om Vitesse in Engelse handen te krijgen. De Arnhemse club en de Russische miljardair, die in 2022 vertrok bij Chelsea, hebben de vermeende financiering zelf altijd ontkend.

De informatie is afkomstig uit de zogeheten Oligarch-bestanden, een dossier met gelekte documenten afkomstig van de in Cyprus gevestigde offshore dienstverlener MeritServus. De financiering van Abramovich richting Vitesse ging volgens het onderzoek via diverse offshore bedrijven in verschillende landen, zoals Belize en de Maagdeneilanden. Er is soms sprake van ondoorzichtige documenten, maar desondanks is er opvallende informatie over de invloed van Abramovich op Vitesse naar boven gekomen via brievenbusfirma's in belastingparadijzen.

De KNVB zette een forensische accountant in bij een tweetal onderzoeken naar de banden tussen Abramovich en Vitesse. Bewijzen konden echter niet worden gevonden door de Nederlandse voetbalbond. Chelsea kent sinds 2010 een samenwerking met Vitesse en achtereenvolgens werden Merab Jordania, Alexander Chigirinskiy en Valeriy Oyf in Arnhem gestald om de gang van zaken in de gaten te houden. In het onderzoek van de KNVB is te lezen dat 'er geen indicaties zijn dat Chelsea zeggenschap heeft in het beleid van Vitesse'.

Roman Abramovich blijkt bijna 120 miljoen euro in Vitesse te hebben gestopt.

Bewijs na onderzoek
The Guardian weet nu wel aan te tonen dat er jarenlang een connectie is geweest tussen Abramovich en Vitesse. Ondanks de ontkennende woorden vanuit Arnhem en Londen is er altijd al een vermoeden geweest over financiële injecties van Chelsea richting Vitesse, al is dat volgens Chigirinskiy en Oyf totale onzin. Daarnaast fungeerde de nummer veertien in de Eredivisie lang als satellietclub voor the Blues. Onder meer Mason Mount, Nemanja Matic en de onlangs overleden Christian Atsu speelden op huurbasis voor de Arnhemmers.

De UEFA heeft regels opgesteld om ervoor te zorgen dat clubs die elkaar kunnen treffen in Europese competities onafhankelijk van elkaar worden geleid. "Geen individu of wettelijke entiteit mag controle hebben of invloed uit kunnen oefenen op meer dan één club die deelneemt aan een UEFA-clubcompetitie", zo valt te lezen in de reglementen. Uit de Oligarch Files is overigens niet af te leiden dat Abramovich en Chelsea direct invloed hebben gehad op het beleid van Vitesse. The Guardian benadrukt echter wel dat er vanuit Londen een groot financieel aandeel is geleverd.

The Guardian had kort contact met Jordania, tussen 2010 en 2013 eigenaar van Vitesse, over de heikele kwestie. "Vitesse was mijn persoonlijke project en ze (Abramovich en Chigirinkskiy, red.) steunden me heel veel toen ik de club kocht met eigen middelen en als er een geldtekort was, gebruikte ik ook het geld van mijn vrienden. Dat waren in de eerste plaats Abramovich en Chigirinksiy. Het was een zogeheten persoonlijke schuld, een persoonlijke schuld aan Abramovich en Chigirinskiy." De KNVB stelt tegenover The Guardian niets te weten over een financiële connectie tussen Abramovich en Vitesse. De Russische miljardair wil net als Chigirinskiy geen antwoord geven op vragen van de Engelse krant.

Lang aan Chelsea verbonden
Abramovich stapte in 2003 in Chelsea en stak bijna twee miljard euro in de Londense club. Onder zijn leiding veroverde men diverse landstitels, FA Cups, de Champions League en de Europa League. Vitesse veroverde alleen in 2017 een prijs: de TOTO KNVB Beker. In 2022 kwam er een einde aan het huwelijk tussen Abramovich en Chelsea en na het uitbreken van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne kwam de zakenman op de internationale sanctielijst te staan.

Vitesse kreeg maandag te horen dat het voortbestaan in gevaar is. De KNVB heeft kenbaar gemaakt de proflicentie te zullen intrekken als er voor 11 april geen duidelijkheid is over stadion GelreDome. De Arnhemmers kunnen maar geen akkoord bereiken over een nieuw huurcontract, maar moeten in staat zijn een stadion aan te kunnen wijzen voor komend seizoen. Vitesse hoopt nu met een zogeheten turbospoedbehandeling bij de rechter alsnog in leven te blijven.

Reactie Vitesse
De leiding van Vitesse komt via de website met een officiële reactie op de onthulling van The Guardian. "Vitesse benadrukt dat de informatie waarop het artikel gebaseerd is nooit bij de club bekend is geweest. De club heeft altijd volledig meegewerkt aan de door de KNVB ingestelde onderzoeken, die ook geen onrechtmatigheden aan het licht hebben gebracht", zo klinkt het vanuit Arnhem. Vitesse heeft tussen 2010 en 2016 'agiostortingen ontvangen van de houdstermaatschappij boven de club, hetgeen ook blijkt uit alle gepubliceerde jaarverslagen'.

"De heer Chigirinskiy is de (enige) uiteindelijk belanghebbende van Marindale Trading Limited, hetgeen blijkt uit de officiële documenten die onderdeel zijn geweest van de onderzoeken. Vitesse had geen kennis van de wijze waarop deze vennootschap werd gefinancierd. Vitesse heeft zelf ook geen leningsovereenkomsten gehad." Vitesse benadrukt tevens dat de KNVB 'meermaals breed en diepgaand onderzoek heeft gedaan'. "Eerst naar de structuur rond de overname (2010), daarna naar de juistheid en volledigheid van de door Vitesse gepresenteerde juridische structuren en financieringsconstructie (2015)."

Het Vitesse-bestuur wijst er ook op dat de onderzoekers 'te allen tijde volledige toegang gegeven tot alle relevante documenten waarover zij beschikt'. "Uit beide onderzoeken zijn geen feiten naar voren gekomen die in strijd zijn met de regels van de KNVB en de UEFA. Er is destijds geconcludeerd dat Vitesse partijen steeds correct en volledig heeft geïnformeerd over het eigendom en de juridische structuur van de club, dat de juridische structuur van Vitesse in lijn is met de regelgeving van de KNVB en dat geen derde partij zeggenschap had in de club. Dit wordt tevens in The Guardian bevestigd door een vertegenwoordiger van Chelsea", aldus de leiding van Vitesse.

Meer nieuws
   
21:55
21:55
Kenneth Perez maakt miskoop finaal af: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij'
0
   
21:55
21:55
Brighton ademt zelfspot en nomineert Burnley-speler voor Doelpunt van de Maand
0
   
21:09
21:09
Perez loopt vooruit op PSV-transfer: '35 miljoen is toch wel heel veel geld?'
13
   
21:00
21:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
7
   
20:59
20:59
Paris Saint-Germain wederom kampioen van Frankrijk na nederlaag AS Monaco
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (88)

 
Formus
 
137
29 maart 2023 om 15:34
Als mensen hier verbaasd over zijn, zou me dat verbazen...
 
ScorpionKick
 
93
29 maart 2023 om 15:34
Ah, de doodsteek voor Vitesse. "Binnen vijf jaar is Vitesse kampioen" ik herinner me de uitspraak nog????
 
MarrieAanDeBal
 
18
29 maart 2023 om 15:50
Albers was de doodsteek voor Vitesse toch?
 
JePa
 
21
29 maart 2023 om 16:02
In 12/13 had het moeten gebeuren.
 
genieterr
 
37
29 maart 2023 om 16:20
Utrecht, Twente, AZ, Vitesse. Allemaal proberen ze de traditionele top3 in te komen, waarbij wat mij betreft alleen AZ echt kansmaakt om er vast bij te horen. Maar die komen ook van ver, met Scheringa fiasco. Nu hebben ze extreem goed beleid, weinig gekke dingen, maar draaien wel goed mee, met een hele sterke jeugd.
 
Alkmaar54
 
27
29 maart 2023 om 16:33
Met FC Twente komt het ook wel goed hoor. Die club leeft enorm en zal uiteindelijk ook weer komen bovendrijven. AZ leeft helaas een stuk minder en moet het dus hebben voor goed beleid, wat een stuk lastiger is om langdurig vol te houden. Het is jammer dat het zo slecht gaat met Vitesse. Zeker onder Karel Aalbers was het gewoon een ambiteuze club met grote namen. Sindsdien is het enkel bergafwaarts gegaan met als dieptepunt dit seizoen.
 
London Calling
 
28
29 maart 2023 om 16:36
@genieterr Waarom alleen AZ? Twente is in vrijwel alles groter. Grotere aanhang, groter stadion, staan hoger op de eeuwige eredivisie ranglijst, hebben onder vergelijkbare omstandigheden (dus als beide clubs europees zouden spelen, of juist niet) een hogere omzet. Alleen komen die door het (financiele) mismanagement en de daar opvolgende degradatie van nog verder. Er zijn nog steeds schulden en een groot deel van de jeugdopleiding is in die periode noodgedwongen afgestoten. Ze moeten ze nog steeds een stuk van de schulden aflossen maar die zijn inmiddels te overzien en daar zijn ze binnen 2 of 3 jaar mee klaar, misschien wel sneller wanneer spelers als zerrouki inderdaad voor leuke bedragen gaan vertrekken en ook in het opnieuw opbouwen van de jeugdopleiding zijn enorme stappen gezet. Mede door de problemen bij twente zat AZ in zijn eentje de afgelopen jaren in een soort niemandsland net achter de top. Als twente geen gekke dingen gaat doen zullen ze zich daar de komende jaren vanzelf weer bij gaan voegen. Alleen maar goed en leuk voor de eredivisie, maar dan moet ik nog zien welke van de 2 clubs de meeste potentie heeft. Op basis van het bovenstaande zou ik op de lange termijn eerder mijn geld op Twente zetten in ieder geval
 
Streekgenoot
 
6
29 maart 2023 om 17:30
Op basis van bovenstaande zeg je, maar wat zeg je nou eigenlijk in bovenstaande? Je geeft op 3 verschillende manieren aan dat ze meer supporters hebben. Grotere aanhang, daarom groter stadion nodig en dus meer omzet gegenereerd (als dit zo is). Verder noem je een historisch gegeven, maar we kennen allemaal de uitspraken wel over behaalde resultaten in het verelden enz. Grote stappen gemaakt in de jeugdopleiding maar je kunt niet ontkennen dat ze daarin mijlen ver achterlopen op AZ toch? Alleen al op basis van het laatste heeft AZ momenteel juist de betere papieren. Hiernaast staat er momenteel bij AZ ook veel meer waarde op het veld, heeft Twente een beginnende TD en nog geen trainer voor volgend seizoen. Ik zou me niet te blind staren op dit seizoen. Ze staan overigens ook maar 1 punt boven Sparta en gaan gewoon play offs spelen, waarin ze nog naast de Europeese tickets kunnen grijpen ook.
 
Twenteov
 
8
29 maart 2023 om 18:09
Genieterr het is me allemaal wat, die andere clubs die ambitie tonen.
 
London Calling
 
0
30 maart 2023 om 13:03
@streekgenoot we hebben het toch ook over de lange termijn, je zult me echt niet horen zeggen dat Twente volgend jaar zo maar boven AZ gaat eindigen. En ik zeg ook niet dat ze qua jeugdopleiding al op het niveau van AZ zitten, alleen dat ze daar weer naar toe aan het groeien zijn en dat er inmiddels weer spelers uit de eigen jeugd komen die goed genoeg zijn voor de Nederlandse subtop of misschien wel een stap hoger zoals Hilgers. Als je nu gaat vragen welke van de 2 clubs de komende twee jaar hoger gaat eindigen zou ik ook zeggen AZ, die hebben meer kapitaal op het veld staan en daarmee op korte termijn financieel meer mogelijkheden. Kijk je over een periode van 5 jaar of langer, welke club het de top 3 het lastigst zou kunnen gaan maken, dan zou het mij niet verbazen als de FC Twente is, inderdaad vanwege de aanhang en het stadion waardoor ze meer financiële mogelijkheden hebben in combinatie met het inlopen van de achterstand die ze op andere plekken hebben zoals de jeugdopleiding.
 
genieterr
 
0
30 maart 2023 om 14:41
Ik zelf heb nog mijn twijfels over het aan/verkoop beleid in Enschede. Naar mijn idee selecteert AZ beter door, en beschikken ze ook over uitstekende talenten om door te seleceteren. Ik heb het niet over de grote van de club, maar in hoeverre het beleid aansluit om uiteindelijk een volwaardige topclub te worden.
 
mc significant
 
8
29 maart 2023 om 17:28
Haha toen Piet Velthuizen zijn contract misschien niet verlengde zei die Maasbert Schouten nog “maybe he does not want to play for the champion”??
 
Reinaldinhoo
 
2
29 maart 2023 om 18:37
Ja maar ze waren niet specifiek in de uitspraak. Ze bedoelde in de kkd!
 
JuventusPuglia
 
0
30 maart 2023 om 06:43
En toch was Vitesse toen sterk genoeg om kampioen te worden
 
El_Yankee
 
24
29 maart 2023 om 15:35
Goh, komt er ook een achter ??
 
MarcoVitesse
 
8
29 maart 2023 om 15:36
Goed verhaal! Waar wordt dit op gebaseerd?
 
Eindtovenaar10
 
153
29 maart 2023 om 15:40
Gelekte documenten, staat gewoon in het stuk.
 
MarcoVitesse
 
3
29 maart 2023 om 15:59
Er staat wel meer in het stuk. Maar er staat niet wat. Dus speculeren we lekker verder ??
 
Martinator
 
93
29 maart 2023 om 16:01
Jeetje, kop in het zandmethode erbij gepakt?
 
GeenInspiratie
 
8
29 maart 2023 om 16:25
Kop in het zand? Eerder kop in het maanstof.
 
FCG95
 
64
29 maart 2023 om 15:43
Een onderzoek van The Guardian, op basis van gelekte documenten, welke ook zijn beoordeeld door het Bureau of Investigative Journalism. Het is niet een verzinseltje door The Sun dus.
 
Bongiorno
 
11
29 maart 2023 om 17:21
Zijn we ff lekker in ontkenning aan het leven Marco?
 
gestrekte-poot
 
2
29 maart 2023 om 18:28
Ohjeee bij Twente begon de ellende ook met gelekte stukken.
 
consy
 
46
29 maart 2023 om 15:36
Simpelweg jaren financiële doping gegeven aan die club, wat al wel bekend was natuurlijk. Vitesse moest draaien op een begroting van 14 miljoen euro, wij bij PEC deden het met 12. Ondertussen moesten wij wel opboksen tegen Bony, Rashica, Piazon etc etc. Financial fair play? Niet voor het Hollywood aan de Rijn.
 
Zytto34
 
29
29 maart 2023 om 16:06
Achja pec toch meer gewonnen toch ?
 
consy
 
4
29 maart 2023 om 17:35
Hehe feit.
 
-NEC-
 
0
29 maart 2023 om 17:51
Voor financial fair play moest je natuurlijk wel Europees voetbal spelen. Volgens mij hebben ze dat zelfs met die selectie nooit weten te halen… Misschien een voorronde ooit gespeeld…
 
YoeriCFC
 
15
29 maart 2023 om 15:36
Ik snap dat de sensatie groot is bij The Guardian, maar ik lees wel dat Vitesse bijvoorbeeld 120 miljoen geleend heeft bij Abramovich vanaf 2014 maar ook uit het stuk van The Guardian werd niet echt duidelijk hoe zij nu besloten hadden dat Abramovich betrokken was bij de aanschaf van Vitesse? Heeft iemand dat wel kunnen vinden? Wellicht als je betalend lid bent van The Guardian?
 
geelblack
 
19
29 maart 2023 om 15:41
Nee, ze zeggen duidelijk dat er geen enkel bewijs is voor management bemoeienis. Jordania's uitleg dat hij op persoonlijk vlag geld bij vrienden heeft geleend zou natuurlijk waar kunnen zijn, maar dat lijkt sterk. We hebben verder nog steeds geen antwoord op de vraag wat het motief was; het lijkt er op dat over al die jaren Abramovich & vrienden vooral geld aan de Eredivisie heeft gedoneerd.
 
YoeriCFC
 
9
29 maart 2023 om 15:54
Nouja, precies dit dus. Er staat veel, maar er wordt weinig verteld. Het is van horen zeggen, "ja, Jordania gaf in 2014 toe dat Chigrinschky al vanaf 2010 in de club investeerde. Dat moet ook vast bij Abramovich vandaan komen!".. Het enige wat ik nu zie dat Abramovich geld geleend heeft aan Vitesse via allerlei schimmige frontbedrijfjes. Dat is verkeerd, maar zegt zeker niet dat hij het grote megabrein achter de aankoop van Vitesse is toch?
 
geelblack
 
5
29 maart 2023 om 15:58
Hoewel ik mij kan voorstellen dat die bedrijven 'schimmig' zijn weten we dat niet echt. Er wordt geïnsinueerd dat ze alleen bestaan om Vitesse te financieren, maar het kan natuurlijk zijn dat ze elke maand miljoenen transacties alle kanten op sturen. Zonder overzicht van de financiën is dat lastig om te zeggen.
 
Airbags
 
7
29 maart 2023 om 16:26
Ik weet niet tot hoe ver het artikel bij jou gaat, maar in het stuk wat ik kan lezen schrijven ze dat het bedrijf dat de financiering voor Vitesse regelde (marindale Trading) van Chigirinsky is of te linken aan hem is (welk van die twee opties het is wordt niet benoemd).. Marindale Trading werd volgens het artikel weer gefinancieerd door twee andere firma's van Chigirinsky (limburg Holdings en Trigonia Anstalt) en die werden dan op hun beurt weer gefinancieerd door Ovington Worldwide en Wotton Overseas, beide bedrijven die van Abramovich zijn.
 
YoeriCFC
 
4
29 maart 2023 om 16:36
Maar lees ik het verkeerd of wordt er met geen woord gerept over dat Abramovich ook daadwerkelijk de eigenaar was van Vitesse en zij dus de satellietclub waren van Chelsea? Er staat dat geld van Abramovich naar Chigrinschky is gestuurd, via die rare bedrijven, maar niet dat Abramovich degene is achter de aanschaf van Vitesse zat? Het gaat hier om leningen, nadat Vitesse overgenomen is. Dit stukje was denk ik al wel bekend, alhoewel we niet precies wisten hoe of wat.
 
Airbags
 
3
29 maart 2023 om 21:07
Er wordt niet expliciet geschreven dat hij eigenaar was, nee, maar het wordt wel geïmpliceerd doordat alle leningen (inclusief die waarmee Jordania Vitesse destijds heeft aangekocht) via die schimmige constructies terug te herleiden zijn naar de bedrijven van Abramovich
 
DHighest
 
10
29 maart 2023 om 15:37
Word er ook 1 wakker.. Abramovic is al een jaar weg bij Chelsea en Oyf ook bij Vitesse. Die gaan wel mee met de tijd hoor.
 
Lekiam
 
6
29 maart 2023 om 15:37
Nog meer negatief nieuws over Vitesse. Lijkt wel of de media de mensen vast aan het warm maken is voor opzegging van de licenties door de Knvb. Ik zou het persoonlijk toch jammer vinden wanneer Vitesse verdwijnt.
 
j3ro3ntj33__
 
19
29 maart 2023 om 16:21
Ik zou het persoonlijk niet jammer vinden. Is een heerlijk statement dat je in Nederland geen clubs moet opkopen. Daarbij vind ik Vitesse sinds begin 2000 jaren een kille koude en saai club. De jaren met Tim Cornelisse, Marc van Hintum, Theo Janssen, Evginey Levchenko, Orlando Trustful, Matthew Amoah, Emile Mbamba, Victor Sikora en Bob Peeters vond ik echt helemaal geweldig.
 
Bolso
 
22
29 maart 2023 om 16:38
De spelers die je noemt speelden er juist begin jaren '00, en nog daarna. Een hoop daarvan zijn nog in verschillende functies terug gekomen. Ik snap dat mensen van buiten af de club erg kil vinden, en er is echt te aan de hand. Maar juist de kern (kantine, Papendal, medewerkers, vrijwilligers supportersvereniging en veel technische staf) is op allerlei manieren al jaren verbonden aan Vitesse. De ontvangst is voor iedereen altijd hartelijk. Kom een x naar het silupportetshome, en vervolgens een westrijd. Je zal zien dat het niet anders is als bij welke club ook. Na de wedstrijd kan je Vites nog steeds kil vinden hoor????.
 
j3ro3ntj33__
 
0
30 maart 2023 om 08:24
Zaten er allemaal rond de jaren 2001/2002. Had het verkeerd getypt inderdaad. Vitesse is trouwens meer verbonden aan Papendal dan andersom. Komen op dagelijkse basis zo'n 500 topsporters, dus daarvan is Vitesse echt maar een klein gedeelte. Ik ga niet zeggen dat het een kille, koude en saaie club is, ik vind alleen dat ze dat uitstralen. Vooral sinds het stadion half leeg is bij elke wedstrijd.
 
geelblack
 
7
29 maart 2023 om 15:37
Ta, we dachten allemaal al dat het uit die hoek kwam. Het is wel bijzonder dat Jordania een paar jaar geleden inderdaad zei dat Vitesse geen kampioen mag worden. De vraag is of er daar bemoeienis is geweest. Verder is het allemaal lastig te bewijzen - hoewel het heel verdacht is dat er geld in dezelfde tijd van de ene entiteit naar de andere is gegaan, kan je op die manier ook zeggen dat mijn klanten de lokale supermarkt financieren
 
ErnumsJung
 
2
29 maart 2023 om 17:35
Jordania zei niet dat Vitesse kampioen zou worden, maar de toenmalige voorzitter Maasbert Schouten zei dit tijdens zijn afscheidsrede…
 
Kevin-VZ
 
2
29 maart 2023 om 20:04
Goed lezen ernumsjung.... Hij zegt ook geen kampioen mocht worden
 
TUKKERCOTE
 
5
29 maart 2023 om 15:39
Dacht dat dit algemeen bekend was maar gewoon niks op uit gedaan werd
 
Loodje053
 
7
29 maart 2023 om 15:43
Succes Vitesse supporters. Iets met Cyprus en Twente. Maar nogmaals ook bij jullie komen Klok en Houdini op tijd.
 
TUKKERCOTE
 
4
29 maart 2023 om 15:49
Mwah niet echt te vergelijken dit op het eerste oog, moet denk ik eerst even wat meer info vrijkomen
 
Civomiharbi Na
 
9
29 maart 2023 om 15:43
Wel knap dat Vitesse in die jaren eigenlijk nooit iets bijzonders bereikt heeft, terwijl ze toch goede spelers hadden.
 
kevinho026
 
14
29 maart 2023 om 15:50
Keertje winterkampioen, paar x top 5, beker en 2x groepsfase Europa (EL in 17-18 en 21-22 zelfs KO Conference League). Paar mooie talenten gehad. Ik vond het, los van de huidige problemen, toch een aardige periode.
 
The-Jump
 
6
29 maart 2023 om 15:56
Nog uitgebreider dan ik. Dat Vitesse van Bony & co. Dat was een hel om tegen te spelen. Zat in het PSV-stadion toen Vitesse daar met 6-2 de 3 punten meenam, met o.a. Propper, Van Aanholt en Piazon als doelpuntenmakers.
 
Bij-zonder
 
7
29 maart 2023 om 17:24
Middeveld Theo Janssen, Proper en Van Ginkel, Aanval Bony + Reis, Verdediging Kashia, Van aanholt en Van der heijden Goude tijden in 12/13
 
Bongiorno
 
4
29 maart 2023 om 17:25
Winterkampioen en knockout conference league, het is me wat. En dan geliquideerd binnenkort. Ja, dat was het waard. FC Groningen is in dezelfde periode ook een keer winterkampioen geweest en heeft zelfs de beker nog eens gewonnen.
 
El_Yankee
 
8
29 maart 2023 om 15:51
Volgens mij was het in 2013 dat ze toch wel een tijdje meededen bovenin. Toen moest geloof ik Bony naar de Afrika Cup en zakte het aardig in.
 
Egel103
 
3
29 maart 2023 om 17:23
Klopt. Dat jaar hadden ze echt bij de bovenste 2 plekken kunnen eindigen. Helaas moest Bony toen naar de Afrika cup en zakte, zoals he al zei, Vitesse door de mand.
 
The-Jump
 
15
29 maart 2023 om 15:53
Beker gewonnen en vorig jaar een heel goede Europese campagne gehad. Doodsteek is vooral dat bijna alle spelers, afgelopen zomer, gratis weggegaan zijn, terwijl die wel een aantal miljoenen waard waren. Dat Vitesse geen kampioen zou worden, ging iedereen wel vanuit.
 
London Calling
 
5
29 maart 2023 om 16:24
120 miljoen over 7 of 8 jaar is veel voor de middenmoot van de eredivisie, maar daarmee hadden ze nog steeds minder geld om uit te geven dan een club als AZ of Twente. Dan kom je in de groep daar achter waar van Seumeren bij Utrecht het zelfde doet, alleen is het daar duidelijk waar het geld vandaan komt.
 
Bundy_sr
 
6
29 maart 2023 om 15:45
Algemeen bekend dat Merab Jordania, Alexander Chigirinskiy en Valeriy Oyf gewoon stromannen waren van Abramovich. Vooral een Jordania had grote plannen maar heel onduidelijk altijd geweest wat zijn vermogen precies was
 
nicesky
 
12
29 maart 2023 om 15:51
pssssssst nog een geheimpje: Boekhoorn betaalt NEC wel eens en vanseumeren schijn ook gelieerd te zijn aan een profclub!
 
Loodje053
 
22
29 maart 2023 om 16:03
Maar die dienen maar 1 club. Abramovich had Chelsea en via leningen of schenkingen ook een aandeel in Vitesse.
 
Tygo82
 
1
29 maart 2023 om 16:49
Volgens mij mag het ook gewoon bij twee clubs zo lang ze niet bij elkaar in de competitie zitten. Zie; de City Group en RB Leipzig en RB Salzburg.
 
nec77
 
7
29 maart 2023 om 16:24
Dat is gewoon toegestaan, zo lang je dat bij 1 club doet. Abramovich was echter eigenaar van Chelsea en mocht dus niet ook in Vitesse investeren.
 
 
6
29 maart 2023 om 16:53
Helaas is het hele voetbal “ziek”. Van de FIFA, UEFA tot en met heel veel clubs. Kijk nu maar naar Barcelona, Juventus etc etc. En zo zijn er veel meer in het verleden. Eigenlijk zouden we met z’n allen moeten stoppen met kijken en geen shirtjes en merchandise meer moeten kopen. Dan kan voetbal weer “normaal” worden. Helaas zie ik dat niet meer gebeuren. Maakt het voetbal wel een stuk minder leuk met al die corruptie. Een kleine en eerlijk geleide club zal helaas nooit meer een Champions League gaan winnen. Dit is alleen nog maar voorbestemd voor de rijkste clubs.
 
London Calling
 
2
29 maart 2023 om 18:26
@sociofan1 wat natuurlijk niet helemaal eerlijk is is dat klassieke topclubs vaak topclubs zijn geworden omdat ze in het verleden soortgelijke steun hebben ontvangen of discutabele dingen hebben gedaan en daardoor nu zo groot zijn. Uiteraard in andere tijden en daardoor andere bedragen, maar heel anders dan wat er nu gaande is bij clubs met rijke eigenaren was het niet. Om de clubs uit manchester als voorbeeld te pakken. Als je de geschiedenis United in duikt kom je een paar bijna faillissementen tegen waarin ze door een nieuwe zakenman moesten worden gered, illegale aandelen transacties, spelers die met zwart geld werden benaderd om te tekenen (of zo werden betaald), bribes naar gemeente ambtenaren enz... alleen gaat dat terug van het ontstaan van de club rond 1900 tot de jaren 70. Ik vind united een fantastische club qua historie, maar je kan niet zeggen dat die helemaal schoon is, en die historie hebben ze ook deels te danken aan die minder mooie kant. Dan komt City die vanaf 2008 de grenzen van het toelaatbare opzoeken waarbij een deel van die grenzen, zoals het financial fairplay, in het leven zijn geroepen om de traditionele top clubs te beschermen en het niet zoals bij United in het verleden gaat om transacties die ook wettelijk gezien niet mogen. Heeft die club dan minder recht op financiele injecties van buitenaf dan United alleen omdat ze er 50 of 60 jaar later mee begonnen? Een soort gelijk verhaal kun je over vrijwel elke topclub maken. PSV was in de jaren 80 het "bayern van Nederland" dankzij voor die tijd ongekende investeringen van Philips wat ze uiteindelijk ook de EC1 opleverde. AC Milan was zonder Berlusconi failliet geweest, Real Madrid werd onder Franco een vroeg geval van sportswashing, Bayern moest in de jaren 50-60 worden gered van een faillissement door rijke zakenlui, Anderlecht won Europese prijzen dankzij de bierfanken van van den Stock (en ik meen dat daar ook wel eens verhalen over zwart geld omhoog zijn gekomen), bij Ajax heb je de zwart geld - fiod affaire uit de jaren 70-80 maar die speelden vervolgens in die periode wel 2 Europese finales, en ook bij de financiering van de Arena door de overheid zouden vandaag de dag de nodige vraagtekens worden gezet. Fans van die clubs schieten direct in de verdediging als je die punten noemt. Maakt dat de sportieve geschiedenis van die clubs minder mooi? in mijn ogen niet.
 
GJ7300
 
1
29 maart 2023 om 18:40
???? Denk niet dat zwart geld Ajax (klein bier overigens) iets te maken heeft met Europese finales. Geld was er helemaal niet toen, elftal was ook zeer bescheiden met vnl uitblinkers uit eigen jeugd. Beetje aparte stelling dit
 
SocioFan1
 
0
29 maart 2023 om 20:30
Zielige leden hier die gewoon inhoudelijke reacties melden als niets toevoegend. En meteen wordt het verwijderd zonder enig terechte reden. Sneu gebeuren!
 
Fctwent3
 
4
29 maart 2023 om 17:14
Ben het helaas met je eens, maar Bayern wint nog wel eens in de zoveel jaar de Champions League.. en dat is een gezonde club zonder rijke eigenaar Daarom mogen hun van mij dit jaar ook wel weer eens de Champions League winnen
 
tinus45
 
3
29 maart 2023 om 17:12
Ik zou per direct hun licentie innemen Waarom wachten tot 11 April
 
Bongiorno
 
11
29 maart 2023 om 17:26
Tsja, als AZ-fan kun je dit niet echt zeggen toch?
 
consy
 
7
29 maart 2023 om 17:39
Financiële doping van criminele ome Dirk alweer vergeten Tinus?
 
tinus45
 
0
29 maart 2023 om 18:11
Oh, sorry heeft Dirk iets strafbaars gedaan dan, herinner mij even aub. 't was die glibberige Lakeman die vond dat hij teveel rente vroeg aan zijn klanten waar ze allemaal voor getekend hadden.......hij vergat dat alle banken zo werkte en men heeft enkel de DSB bank aangepakt. Ik help jou ook even aan feiten....nu jij mij.
 
Spijkenisser
 
3
29 maart 2023 om 20:42
Niet zozeer strafbaar in de zin van een rechterlijke uitspraak, maar er is weldegelijk voor oa wanbeleid een schikking getroffen met de curatoren. Daar spreekt een stukje schuld uit. Tevens heeft Lakeman wel meer successen gehad dan enkel het stuk over DSB. Vergeet niet dat hij in opdracht werkt en zodoende niet gelijk een belang had om andere banken te beschuldigen. Er is dus een flinke nuance op zijn persoon. Jij vind hem glibberig, ik vind zijn carriere meer dan wat wij zullen halen.
 
Twenteov
 
2
29 maart 2023 om 18:27
Mwoah niet erg geslaagde grap jegens Vitesse supporters. Dit is als supporter hel op aarde zulke onzekerheid, kan er over meepraten. Hoop voor de Vitesse supporters dat het goedkomt, die club hoort behouden te blijven. Mooie spelers ook in het verleden.
 
expert1962
 
3
29 maart 2023 om 17:58
Tsja wat zal ik er verder van zeggen. Ik maak me in elk geval nergens druk over want heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat het rond gaat komen tussen Vitesse en de Gelredome dus volgend jaar weer gewoon voetbal in Arnhem. Nu hopelijk ook snel groen licht van de KNVB zodat er geld van Parry vrijkomt om wat echte versterkingen te halen. Nu eerst nog ff zorgen dat we in de eredivisie blijven.!
 
Spijkenisser
 
1
29 maart 2023 om 20:36
Om dan vervolgens weer een selectie te krijgen met spelers uit elke wereldhoek en wanneer er niet snel genoeg vooruitgang is of prijzen komen staat de club weer in de etalage. Het is eigenlijk gewoon periodiek gezeik.
 
Schveenman
 
3
29 maart 2023 om 18:00
Zoveel geld geinvesteerd in vitesse door een rus. Dan deden clubs als az, hveen, twente e.d. het niet eens zo slecht....
 
Zytto34
 
2
29 maart 2023 om 19:45
Nou az had scheringa en twente munsterman met allemaal schimmige zaakjes. Die zijn ook hard op hun bek gegaan.
 
deuce
 
2
29 maart 2023 om 18:24
Ik geloof niet dat Vitesse de licentie kwijtraakt door de perikelen mbt het stadion en door dit bericht. Wat me wel verbaast is dat er zoveel geld in Vitesse is gestopt en dat de club nu staat waar het staat. Ik heb geen idee van het beleid bij Vitesse, misschien één van de trouwe supporters? Ik vraag me namelijk af of die 120 miljoen zo slecht is geïnvesteerd, of dat het simpelweg noodzakelijk is om er jaarlijks een xx miljoen in de club te pompen omdat er structurele gaten in de begroting zitten die niet anders zijn te dichten. Dat moet een nieuwe investeerder dan toch ook te denken geven? Hoeveel geld is dan genoeg om je ambities te behalen?
 
Pita
 
1
29 maart 2023 om 19:38
Vergeet niet dat er een trainingscomplex is neer gezet op Papendal en een behoorlijk bedrag naar de jeugdopleiding is gegaan. Alleen het trainingscomplex heeft al rond de 20 miljoen gekost. Dat zit dus allemaal in dat gedrag.
 
GJ7300
 
0
29 maart 2023 om 18:37
Megalomane corrupte idioten. En dan bedoel ik de olicharchen. Vitesse heeft weinig bestaansrecht, miljoenen in gestoken maar zonder dat geld komen ze niet boven niveau NEC uit. Ik ben voor verbod op dit soort idiote geldstromen maar goed, geld wint altijd.
 
expert1962
 
0
29 maart 2023 om 19:39
Nee Vitesse raakt de proflicentie niet kwijt. Het gaat rondkomen tussen Vitesse en de Gelredome heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen.
 
Zytto34
 
1
29 maart 2023 om 19:51
Tuurlijk gaat dat rondkomen. Wat moet die eigenaar anders met het stadion? Een paar concerten meer zou misschien kunnen, maar niet elke week en die zijn er sowieso al wel eens in de weken dat vitesse vrij is. Dan heb je niet de zekerheid van minimaal 20 keer een Eredivisieclub in je stadion en soms zelfs vaker. Die gaat echt niet 2.5 miljoen per jaar laten lopen, omdat hij een paar ton meer wil en idem met vitesse. Die gaan niet hun club liquideren om een paar ton. Die deal gaat 100 procent rondkomen.
 
Spijkenisser
 
1
29 maart 2023 om 20:35
Het is een beetje de race van wie heeft de langste pik. Ben benieuwd of het zo zeker is. Je hebt zekerheid van bezetting en op die dagen kan er geen concert. Als er geen voetbal meer is kan je meer concerten doen. Wellicht is dat veel lucratiever.
 
vk35
 
0
29 maart 2023 om 19:42
Bizar en nog niks bereikt
 
Kevin-VZ
 
2
29 maart 2023 om 20:00
Die club had toch al 25 jaar niet meer mogen bestaan! Leeft al tientallen jaren van geld van derden... Gemeente, nuon, chelsea en ga zo maar door! Totaal geen bestaansrecht deze club
 
Spijkenisser
 
1
29 maart 2023 om 20:33
Een forensisch accountant die geen sporen kan vinden... het is of een slechte of het werk van de constructie doet zijn werk. Dat is het hele principe van brievenbusfirma's, nooit achter de echte eigenaar komen. Tuurlijk had die man zeggenschap over Vitesse, ten minste wel invloed met geldstromen. Voor mij is het wel klaar met Vitesse, het bestaansrecht hangt op de draad van geen en de bijdrage in maatschappelijke vorm is twijfelachtig. Zeer spijtig voor de supporters, maar er is meer leed dan nog genoegdoening. Lekker bij de amateurs spelen, prima.
 
ErnumsJung
 
1
30 maart 2023 om 08:02
Van mij mogen ze, zeg ik als Vitesse supporter, degraderen en instorten. Dan opbouwen met echte Arnhemmers met een geel zwart hart en dan niet meer je ziel verkopen. Dan maar jaren lang KKD. Wat ik wel vreemd zou vinden is dat Vitesse nu opeens als voorbeeld zou moeten dienen en wordt opgedoekt, terwijl er ontelbare clubs in binnen- en buitenland Vitesse zijn voorgegaan. De hele voetbalwereld is malafide, met de bestuursorganen UEFA en FIFA als kar trekkers. En wij met zijn allen steken onze kop in het zand en blijven onze clubjes aanmoedigen. Een club als Real Madrid wint 14 x de champions league, maar heeft ondertussen een schuld van bijna 1 miljard! En we doen alsof dit normaal is. Een Manchester City lapt de regels aan zijn laars en ze lachen er alleen maar om, die gooien er zoveel advocaten op dat de UEFA het op een gegeven moment af gaat doen met een geldboete. Ondertussen strijden ze mee om het Engelse kampioenschap en staan ze in de kwartfinale champions league. Barcelona, ook een club met een miljardenschuld, wordt beschuldigd van omkoping, die zullen er wel met een beschuldigend vingertje van af komen. Juventus spant de kroon en is een veelpleger, zijn meerdere malen bestraft maar blijven illegale handelingen uitvoeren en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen ook in Nederland. Er wordt niet opgetreden. Als Vitesse wordt aangepakt dan moet het hele voetbal worden aangepakt. Niet met twee maten meten.