Ajax mist 'type Van Halst en Poulsen': 'Leiders die in teambelang dachten'
Maandag, 18 maart 2019 om 07:25

Ajax imponeerde dit seizoen in de Champions League tegen clubs als Bayern München, Benfica en Real Madrid, maar ging in de Eredivisie kopje onder tegen PSV, Feyenoord, Heracles Almelo en AZ. In zijn column voor De Telegraaf vraagt Valentijn Driessen zich af hoe dat mogelijk is. Hij vindt dat het in de ploeg van trainer Erik ten Hag ontbreekt aan leiders.

Volgens Driessen zit er een lijn in de manier waarop Ajax verliest in de Eredivisie. "Elke keer luidt de analyse: afgebluft, te weinig scherpte en onvoldoende passnauwkeurigheid. Dat laatste geldt niet als excuus met de aanwezigheid van de beste verzameling topvoetballers in Nederland", schrijft hij. "Het probleem zit in de koppies van de Ajacieden. Individueel legden de Alkmaarders, in navolging van Feyenoord en Heracles, meer energie in AZ - Ajax dan de Amsterdammers en lag de pijngrens bij AZ veel hoger. Evenals de gretigheid en bereidheid om voor elkaar door het vuur te gaan."

Driessen merkt op dat Ajax zich op bovengenoemde aspecten in Europees verband niet laat aftroeven. "Die constatering houdt in dat veel Ajax-spelers het belangrijker vinden zich in de Champions League te manifesteren dan in de competitie. Bewust of onbewust misschien logisch. En zei directeur Edwin van der Sar na de 4-1 bij Real Madrid niet dat internationaal aanzien het belangrijkste is? Toch is dat de verkeerde focus als je als rijkste van allemaal met veruit het beste spelersmateriaal misschien voor het vijfde seizoen achtereen geen kampioen van Nederland wordt."

Hij vindt dat het transferbeleid tegen het licht gehouden mag worden. "Ronald Koeman en Frank de Boer pikten Jan van Halst en Simon Poulsen op als ontbrekende schakel om kampioen te worden met hun talentrijke spelersgroep. Zij zagen Ajax niet als springplank of als middel om zich financieel binnen te spelen", aldus Driessen. "Van Halst en Poulsen waren weliswaar niet de besten, maar wel leiders die in teambelang dachten, spelers op sleeptouw namen en er niet voor terugdeinsden om types als Hakim Ziyech en Dusan Tadic te corrigeren op hun gedrag binnen en buiten het veld."

Volgens Driessen ontbreekt er in de selectie van Ajax iemand met autoriteit. "En ook trainer Erik ten Hag mist die. Het rendement van raspaardjes Ziyech en Tadic ligt verschrikkelijk hoog, maar als je met een ander type speler erbij drie doelpunten minder scoort en wel kampioen wordt, is de keus makkelijk en snel gemaakt. Komt bij dat types als Van Halst en Poulsen niet de wereld kosten qua transfersom en salaris."

Meer nieuws
   
10:12
10:12
Genadeloze Carragher adviseert speler van Man United te stoppen met topvoetbal
4
   
09:53
09:53
Perez zag opvallende actie van Ramalho bij PSV: 'Je kunt beter afscheid nemen'
5
   
09:20
09:20
Ook vertrek van Olivier Boscagli dreigt: 'PSV kan moeilijk nee zeggen'
18
   
09:16
09:16
In mei nog een buitenlandse wedstrijd bezoeken? Bekijk de ticketshop!
0
   
08:53
08:53
Kieft adviseert Ajax te verkopen: 'Je hebt niks aan zo'n gozer, weg ermee'
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (76)

 
Dumbell
 
23
18 maart 2019 om 07:47
Tja, volgens mij kan Huntelaar dat prima. Jammer dat Ten Hag vast blijft houden aan Dolberg.
 
PSVChamps
 
6
18 maart 2019 om 07:55
Klopt, alleen kan Huntelaar dat fysiek niet meer volhouden, lijkt mij. Huntelaar is wel aan het einde van zn carrière. Ajax had wel beter moeten scouten voor een dergelijk type speler.
 
panfluitspeler
 
8
18 maart 2019 om 08:26
Dolberg moet spelen om zn waarde te kunnen behouden. orders van Overmars denk ik.
 
 
7
18 maart 2019 om 07:57
Huntelaar is ook geen teamspeler die zichzelf wegcijfert voor het team en hierdoor het team beter maakt. Als hij voorop gaat in de strijd is dit vaak op een verkeerde manier.
 
Clarkkent2
 
1
18 maart 2019 om 12:28
Probleem is dat als je een waterdrager haalt, dat ie dan ook goed genoeg moet zijn om op niveautje CL mee te kunnen. Anders heb je er niks aan want speelt ie niet en roept ie als bankzitter iets, dat werkt niet zo. Volgens mij hoopte de driectie dat ze met Daley Blind zo iemand hadden. Maar dat blijkt toch gewoon ook op zn 29e met al zijn ervaring geen leider. Dus Valentino Driessen (de man die elke week een nieuwe invalshoek vind om Ajax onderuit te halen) heeft dit keer wel een punt, maar had moeten zeggen: Ajax heeft een type rijkaard nodig. En de hamvraag is: hadden we die voor 20 miljoen en 2 miljoen salaris van Blind kunnen kopen?
 
Dumbell
 
0
19 maart 2019 om 15:46
Volgens mij is gebleken dat je zo'n speler niet nodig hebt voor de CL. Het probleem is de Eredivisie. Je kan Huntelaar prima gebruiken in de Eredivisie en Tadic in de CL, probleem opgelost!
 
lausho
 
1
18 maart 2019 om 12:53
En hij blijft vasthouden aan Blind op LCV ipv. VM en daarmee Frenkie ook te ver achteruit. Frenkie is goed in de kleine ruimte, zet hem daar dan ook neer en dat is iets dichter bij de 16 van de tegenstander.
 
utregwatcher
 
0
18 maart 2019 om 15:13
deze spelers zijn volgend jaar weg, dus probleem opgelost
 
PSVChamps
 
53
18 maart 2019 om 07:53
Volgens mij geeft Blind al jaren aan dat hij geen leiderstype is...
 
RyanBabel8
 
4
18 maart 2019 om 08:14
Zucht.... leer de spelers eens kennen. Blind is alles behalve zo'n speler.
 
Vernon
 
4
18 maart 2019 om 10:52
@berserko Als je weet dat hij niet zo'n type is, wat verandert dat geld dan? Dan gaat hij opeens leiderschapskwaliteiten ontwikkelen? Als Onana straks geblesseerd raakt, ga je dan ook zeggen dat Frenkie een geweldige keeper moet zijn, omdat hij 80 miljoen heeft gekost? Spelers hebben bepaalde kwaliteiten wel, en bepaalde kwaliteiten niet. Het is aan de club om daarop te scouten. Het slaat nergens op om dingen van spelers te verwachten waarvan je al jaren weet dat ze die kwaliteiten gewoonweg niet hebben.
 
CoMokum
 
1
18 maart 2019 om 13:00
'had moeten kunnen zijn', goed verhaal man. En dan ook het prijskaartje er aan hangen, anders kop je even nog meer cliches binnen. Kijk even naar die stille collega links van je en projecteer je gedachtengang daar even op. Wie weet wordt ie zomaar Ceo!
 
BabbelMaroc34
 
1
18 maart 2019 om 10:54
Niemand in de huidige selectie zal zo'n rol op zich kunnen nemen.. allemaal veel te lieve (talentvolle)jongens. Misschien dat Overmarsje Dembele wel kan overhalen als tie geen trek heeft in het verre China...
 
KJHuntelaar09
 
16
18 maart 2019 om 07:55
Dit is zo makkelijk he. Als Ajax nou kampioen zou worden dan zou men juist zeggen dat het komt doordat ze ervaring hebben gehaald met tadic en blind, alleen nu gaat het mis en dan zouden ze ervaring moeten kopen?
 
PSVChamps
 
15
18 maart 2019 om 07:57
Gaat erom dat je de juiste ervaring weet te halen... Je mist duidelijk een bepaald leiderstype en balans bij Ajax.
 
pietverdriet
 
2
18 maart 2019 om 08:22
Er worden juist allemaal eigenschappen genoemd, behalve ervaring. Met ervaring ben je niet een teamspeler met autoriteit die het team op sleeptouw neemt en spelers durft te corrigeren.
 
HdeV
 
54
18 maart 2019 om 07:55
Haha, moet je je voorstellen dat het Ajax van nu een speler binnenhaalt van het kaliber Jan van Halst omdat het zo'n lekkere klootzak is. Dan zit Valentijntje binnen drie seconden met een natte broek een column te tikken over het "wanbeleid".
 
Sulejmanii
 
13
18 maart 2019 om 07:55
Wat mis ik een type Poulsen, de manier hoe hij in Eindhoven speelde was fenomenaal! Als ik er aan terugdenk, kan ik er nog steeds van genieten en als kers op de taart nog die actie van Boerrigter. Toivonen en showman Van Bommel wisten toen gelijk waar ze aan toen waren, terwijl we niet heel vaak succesvol zijn in Eindhoven.
 
stambec
 
12
18 maart 2019 om 08:15
Tja die ene goeie beuk van Poulsen wordt wel redelijk geromantiseerd hoor, in de loop der jaren. Poulsen deed het boven mijn verwachting maar ik zou hem in dit Ajax toch echt laten banken
 
Sulejmanii
 
1
18 maart 2019 om 14:05
Niet alleen die beuk hoor, het was die toon die gezet werd. En hij hoefde geen basisspeler te zijn, maar wel iemand met de beuk erin die hebben we niet nu.
 
NicoHaak
 
0
18 maart 2019 om 08:06
Een type Van Halst. Ik neem aan dat hij bedoelt dat er een ervaren middenvelder gehaald moet worden. Stick bij de jeugd en scouting van een 19jarige groeitalent en haal een routinier van 28 binnen.
 
pietverdriet
 
1
18 maart 2019 om 08:26
Nee, dat bedoelt hij niet. Er worden een aantal kenmerken genoemd die niet gepaard gaan met ervaring (zie Blind, die buiten een teamspeler nauwelijks de overige kenmerken bezit). Het gaat om iemand die 'de grote jongens' op hun plek durft te zetten en het team op sleeptouw neemt, en waar dan ook nog naar geluisterd wordt.
 
almere67
 
12
18 maart 2019 om 08:07
Voor het eerst dat ik het lichtelijk eens ben met Driessen. Waar het bij Ajax ook aan ontbreekt is de wil en de mentaliteit om te winnen om echt te winnen. Als ik bv naar psv kijk wat gewoon niet aan te zien is en een mindere selectie heeft dan Ajax dan gaan ze tot de laatste minuut door en hoe vaak scoren ze daardoor?? Kijk naar fc Twente toen ze landskampioen werden met oa volgens mij Brama, ze scoorde altijd in de laatste minuut de winnende treffer of haalde er een gelijk spel uit. Daarom wordt PSV kampioen wat ik jammer vindt omdat het niet aan te gluren is. Ajax moet niet aan komen met een zwaar programma want je hebt een goede bank waarmee je kan rouleren . Daarom hoop ik ook dat Ajax stunt tegen Juve zodat PSV zich automatisch plaats en Ajax weer een voorronde moet spelen alhoewel ik wel hoop dat Ajax PSV een pak slaag geeft met dat negatieve voetbal van ze.
 
AidenMcGeady
 
10
18 maart 2019 om 08:19
“Dat negatieve voetbal van ze” doe je ze wel te kort mee vindt ik. eerste seizoenshelft was een verademing vergeleken met de jaren onder Cocu. Laatste weken is het echter erg moeizaam, en staat mooi voetbal op een erg laag pitje. Maar wordt wel gestreden tot de laatste secondes, en dat betaald zich uit. Mooi dat de jonge gasten de kans krijgen en zich ook laten zien. PSV had al veel verder los kunnen staan, maar dat neemt niet weg dat Ajax zich echt moet schamen met zo’n selectie.
 
almere67
 
4
18 maart 2019 om 08:27
Voor ik haters over me heen krijg he wil ik me uitleg geven. Heb absoluut geen hekel aan PSV of andere clubs dat tijdstation ben ik lang geleden gepasseerd. Ik ben een genieter en nee ik kan niet genieten van dit psv. Op een enkele na dan bv Bergwijn vindt ik een verademing om te zien, Dumfries ook maar denk dat de pijp bij hem leeg is, die Spanjaard heerlijke strakke voorzetten, Rosario ook want die speelt na de winterstop ook slecht jammer. Maar wat ik wel waardeer aan dit PSV en dat zeg jij goed, is de strijdlust die ze hebben ivm Ajax want ze gaan maar door en dat betaald zich uit in een nipte zege of gelijk spel verdient of onverdiend
 
bombanera99
 
9
18 maart 2019 om 08:57
@almere 67 Ik kan ook niet genieten van Ajax. De keren dat Ajax goed heeft gespeeld in de competitie zijn op 1 hand te tellen. De wedstrijden buiten de competitie tegen Bayern en Real bepalen jouw beeld van Ajax en niet bijvoorbeel de pak slaag in Eindhoven en in Rotterdam of de zoveelste lamme wedstrijd in de competitie. Driessen is gebakken lucht aan het verkopen. Dit heeft niets met een leiderstype te maken maar met de eenzijdigheid van Ajax. Als de opbouw bij Ajax stokt en het balbezit wordt doorbroken dan is het niets omdat Ajax zonder bal matig is. Je loopt er zo doorheen. Daar kiest ten Hag bewust voor om veel middenvelders op te stellen voor controle die in de bal komen. Als je de bal niet hebt dan heb je een probleem.
 
almere67
 
4
18 maart 2019 om 09:03
Ben jij er ook weer bombanera99 nou als je potten van Ajax en PSV neer ligt en als neutrale kijker er naar kijkt dan en geloof mij maar zegt 99% dat het spel van Ajax er veel leuker uit ziet om naar te kijken geloof mij maar. Heb collega's die niet voor Ajax zijn en dit ook zeggen en nee heb ik het niet alleen over de CL wedstrijden
 
Tinus88
 
13
18 maart 2019 om 09:06
@Bombanera,.Man, man, daar issie weer hoor. Weken ben je nergens te bekennen, Ajax verliest een keer, PSV op 5 en kijk eens wie er weer terug is. Je bent Driessen in een PSV tenue. Dit Ajax heeft een mentaliteitsprobleem. Dar zie je aan alles. Een vrij hoge grens, een nog diepere ondergrens. Je stokpaardje dat Ajax zonder bal matig is, is in de CL echt keer op keer vernietigd. En daarbij kun je geen positiespel spelen op de Ajax` manier als je zonder bal matig bent. Dat draait bijna enkel en alleen op beweging zonder bal om de bal te kunnen laten lopen en de snelheid in het spel te houden om de bal te kunnen laten lopen.De rest van je verhaal is ook kul. Ajax staat op een gemiddelde van 3.5 goal per duel. Ajax kan dat enkel vaak niet opbrengen als de tegenstander er vol op klapt en vroeg druk zet op de juiste manier: Heracles x2, Feyenoord, PSV. Dat heeft echt niets met matig zonder bal te maken. Verrevan, zelfs.
 
almere67
 
4
18 maart 2019 om 09:10
DR.Mario ja he. Mistte hem al (dus niet) Hij mag trots zijn dat ze bovenaan staan maar hij mag niet trots zijn met het vertoonde spel van af dag 1
 
D0nPSV
 
4
18 maart 2019 om 10:26
Hoezo mag hij niet trots zijn op het vertoonde spel? Omdat het de laatste weken moeizamer gaat? Voor de winterstop liep het prima en speelde PSV goed verzorgd voetbal. Ze hebben nog steeds een gemiddelde van 3 goals per wedstrijd dus zo afwachtend kan het niet zijn dan.
 
almere67
 
1
18 maart 2019 om 10:34
Omdat hij weer terug is van weg geweest en gelijk weer loopt te zeiken en altijd hemelt hij zijn eigen club op. Ik ben daar wat eerlijker in. Laten we eerlijk zijn vlak voor en nu na de winterstop is het toch niet om aan te zien en dat moet de kampioen voorstellen. Ja ik kan ook kritisch zijn om mijn eigen club en het enige wat daar aan ontbreekt is de mentaliteit en de wil om echt te winnen. Natuurlijk zitten er een paar drama potten bij en dat ontken ik niet maar ik denk dat een neutrale kijken liever naar het spel kijkt van Ajax fan dat van PSV
 
AsRoma8
 
3
18 maart 2019 om 11:35
80 keer gescoord in 29 wedstrijden maar toch negatief voetbal... Jij baseert je hele mening over PSV op die slechte wedstrijden de afgelopen maand denk ik, want PSV heeft voor het merendeel prachtig voetbal laten zien dit seizoen. Heel anders dan onder Cocu.
 
AsRoma8
 
2
18 maart 2019 om 12:19
Hoge druk, veel intensiteit, zeer aanvallende vleugelverdedigers, groot gedeelte van de wedstrijden gewonnen met 4 of 5-0. PSV speelde misschien iets directer dan ajax (logisch met de Jong), maar speelde net zo aanvallend. Het hoeft geen tikki taka te zijn om mooi voetbal te zijn.
 
almere67
 
0
18 maart 2019 om 12:32
Ieder zijn eigen mening, heb PSV collega's die schamen zich voor het voetbal wat PSV vaak voorgeschoteld. En ja ze hebben leuke potten gespeeld klopt
 
LW88
 
11
18 maart 2019 om 08:18
In zo'n wedstrijd als gisteren moet je ook Lasse Schone niet opstellen. In zijn gehele Ajax carriere weet je 1 ding zeker; als een tegenstander er bovenop klapt, heb je bar weinig aan Schone. Als je gisteren ook weer dat immens gat zag tussen defensie en middenveld en telkens de lopende mensen van AZ die complete vrijheid krijgen, dan is iemand als Schone de eerste die daar schuldig aan is. Voetballend geweldig, beste vrije trappennemer in de Eredivisie, maar op de momenten dat het om vechten gaat, geeft hij niet thuis.
 
stambec
 
10
18 maart 2019 om 08:22
Indd LW88, heb hem een paar keer echt lusteloos achter zijn man aan zien sjokken waardoor er ontzettend veel ruimte ontstond voor AZ. Ik ergerde me kapot.
 
dzwanziger
 
9
18 maart 2019 om 08:19
Ajax heeft een probleem en dat probleem heet Dolberg. Huntelaar stond nog geen 2 minuten in het veld en had meer dreiging dan die deense vrieskist. Misschien een miljoen of 13 neerleggen in Dortmund voor Isak?
 
pietverdriet
 
2
18 maart 2019 om 08:31
Huntelaar is net zo'n probleem als Dolberg. In dit Ajax heb je niets aan een spits die alleen maar kan afmaken, omdat de buitenspelers allemaal naar binnen komen en in eerste instantie voor hun eigen kans willen. Kan je Dolberg moeilijk op afrekenen, want de fatsoenlijke ballen die hij krijgt zijn veelal ook op 1 hand te tellen.
 
Soccerfan_1
 
1
18 maart 2019 om 09:37
Dolberg laat vaak de bal van zn voeten springen of ligt weer op de grond. Laat zich ook veel te gemakkelijk van de bal zetten. Huntelaar toorn vechtlust en had hem bijna meteen al binnen kunnen koppen. Wel een groot verschil. Ik zie op dit moment 10 keer liever Huntelaar dan Dolberg
 
Vernon
 
1
18 maart 2019 om 10:59
Ik wil stiekem Vincent Janssen. Niet doorvertellen, want het is een vrij impopulair standpunt, maar ik wil het wel. Het is niet voor niks dat de "Tadic-variant" zo goed werkt. Los van de goede vorm dit Tadic heeft, past die speelwijze gewoon beter bij dit team. Geen afmaker in de punt, maar met meerdere spelers druk zetten op de goal. Dan heb je iemand nodig die de bal kan aannemen en het spel kan verleggen of maken. Misschien een beetje oorlog voeren in de punt. Doe mij Janssen maar. Want voor dit type spel hebben we nu te weinig spelers, het lukt gewoon niet met Dolberg en Huntelaar.
 
Titaantje
 
3
18 maart 2019 om 08:23
Ik denk niet dat Ajax ene Simon Poulsen mist Valentijn. De Ajax variant heette Christian. En zon type kunnen ze zeker gebruiken, alhoewel ik me afveaag of die de basis zou halen in deze selectie.
 
hansje1969
 
0
18 maart 2019 om 08:43
Ja helemaal eens met Driesen. Het transfer beleid moet al jaren tegen het licht worden gehouden. Deze slopers ontbreken al jaren. Er worden spelers gekocht, maar er is veel te weinig oog voor de balans in de selectie. Zie ook de reserve keeper en het aantal middenvelders in de verdediging. Helaas wordt er niet geleerd van fouten. Daarom pleit ik al jaren voor een TD boven overmars die het wel ziet
 
afcavosje
 
3
18 maart 2019 om 08:51
Valentijn heeft een punt. Je zag gisteren dat spelers vermoeid waren ondanks dat ze wel probeerde de focus erop te leggen. Dat komt mijns inziens gewoon door een verschil in belasting. De spelers van Ajax lopen al weken op hun tenen met dat drukke programma terwijl de rest van de Eredivisie rustig aan kan doen met 1 wedstrijdje per week. Op den duur breekt dat gewoon op. Je ziet het aan Frenkie en Ziyech die met pijntjes kampen. Als je als Ajax zijnde op drie fronten actief wilt zijn dan heb je gewoon een bredere selectie nodig. Ik ben het met Valentijn eens dat Ajax een breker mist op het middenveld. Een type Davids, Enoh, Anita, Poulsen die de beuk erin gooit op het middenveld en iedereen op scherp zet. Zo`n speler heb je in 9 van de 10 wedstrijden niet nodig maar in een druk programma bij lastige uitwedstrijden kun je zulke spelers er heel goed bij hebben.
 
KeyboardHeld
 
6
18 maart 2019 om 08:54
Zijn in 2,5 maand net 3 wedstrijden meer gespeeld dan gemiddelde eredivisionist... valt wel mee die extra belasting lijkt mij
 
afcavosje
 
3
18 maart 2019 om 09:00
Ja dat hoor ik wel vaker mensen zeggen. Maar de spelers hebben minder tijd om te herstellen waardoor je wellicht toch een paar procent minder bent, vooral in het eind van de wedstrijd breekt dat op. Vergeet trouwens ook niet dat het reizen voor internationale wedstrijden ook extra belasting geldt. Daarnaast hebben de topclubs in Nederland over het algemeen meet internationals.
 
jlp40
 
7
18 maart 2019 om 08:55
Vindt ik weer zo'n onzin verhaal. Denk eerder dat de spelers zich steeds moeilijker kunnen opladen. Niet vergeten dat ze al vanaf juli finales aan het spelen zijn!
 
Rolo1984
 
2
18 maart 2019 om 09:20
daar heb je Driessen weer en in zijn kielzog alle gefrustreerde ajax supporters. Blijf me erover verbazen en nu gaan we weerde types poulsen en van halst romantiseren. Misschien moeten mensen maar weer eens wedstrijden terugkijken met deze spelers. Ik wil leuk en aantrekkelijk voetbal zien en daar heb je leuke en aantrekkelijke spelers voor nodig. Dan kan het gebeuren dat je wel eens verliest. Maar Ajax heeft er al bijna 90 gemaakt . Maar ben blij voor Driessen dat hij weer eens een negatief stukje kan schrijven na een slecht resultaat.
 
banaan69
 
0
18 maart 2019 om 09:46
Leuk voetbal is belangrijk, maar je wilt toch ook wel eens kampioen worden? Nu is er natuurlijk nog niets verspeeld, het kan nog makkelijk. En het is ook nog maar de vraag of de wedstrijd gister (met een type Poulsen) wel gewonnen was, maar toch. Leuk voetbal is één, maar de club heeft ook gewoon baat bij een kampioenschap.
 
pietverdriet
 
1
18 maart 2019 om 09:58
Voor leuk en aantrekkelijk voetbal heb je geen 11 leuke en aantrekkelijke spelers nodig. Een stuk of 6 is meer dan voldoende. Vanuitgaande dat de leuke en aantrekkelijke spelers allemaal eens een offday hebben, is het dan verdomd fijn wanneer je 5 minder aantrekkelijke leuke spelers hebt die ervoor zorgen dat je niet direct verliest. maar ik ben blij dat er weer gezeken kan worden op Driessen. Dat is tegenwoordig belangrijker dan wat hij zegt. Iedereen vormt de mening al over het artikel bij het lezen van de naam Driessen, zonder de tekst te lezen.
 
Vernon
 
0
18 maart 2019 om 11:07
Ik wil ook leuk een aantrekkelijk voetbal zien, en ja, dat vind ik in principe belangrijker dan de titel halen. Wedstrijden zoals tegen Real Madrid doen veel meer met me dan het winnen van een titel met waardeloos voetbal. Maar Pietverdriet heeft wel gelijk; je hebt geen 11 raspaardjes nodig om mooi voetbal te spelen. En nog los daarvan, dit artikel gaat er om dat je een leiderstype nodig hebt. Het gaat er niet zozeer om dat dat een breker op het middenveld is. Het gaat erom dat die leider zijn medespelers corrigeert en opzweept als dat nodig is. Dat zou best een speler kunnen zijn die mooi voetbal levert.
 
lausho
 
0
18 maart 2019 om 12:52
Ik wil ook leuk en aantrekkelijk voetbal zien, alleen mooi voetbal zonder resultaat is niks waard. Weer een wijsheid van Cruijf, wiens plan overigens zsm weer ingevoerd moet worden, dan kunnen we de schade aan de opleiding wellicht nog beperken. Alle rommel er weer uit, Labyad, Lamprou en Kristensen en meer naar de opleiding kijken met enkele gerichte (duurdere) aankopen ala Tadic en Blind of een enkel toptalent zo vroeg mogelijk halen. Je wilt dus beide hebben, soms moet je ook het roer om kunnen gooien en paar andere types brengen, daarom doodzonde dat we Siem de Jong zo snel afschrijven. Hij is een type die het over een andere boeg kan gooien en gewoon heel simpel en functioneel kan spelen, niet altijd mooi. Dat was tegen AZ gisteren hard nodig.
 
Soccerfan_1
 
1
18 maart 2019 om 09:35
Ik mis die keiharde verdedigende middenvelder zo. Nu heb je schöne, vd Beek en frenkie. Waarbij de laatste 2 steevast naar voren vliegen en vaak te laat terug zijn en schöne zich ook steeds vaker als een bejaarde voorbij laat lopen. Zoals er gister bij Rondo al tegen ten hag werd gezegd. Er moet iemand standaard daar in positie blijven. Als je massaal naar voren vliegt met je hele middenveld en 2 backs erbij dan ligt alles continu open achterin. Dat zag je tegen real ook weer meerdere keren maar dat is gelukkig goed gekomen. Maar gister was het ook weer dramatisch om te zien hoe erg ze overlopen kunnen worden.
 
lausho
 
3
18 maart 2019 om 09:38
Eens en het erge is, die loopt bij de Graafschap en is verhuurd door Ajaxd namelijk Azor Matusiwa, steekt er daar met kop en schouders bovenuit en is een echte mannetjesputter, Vlap is voor eredivisie begrippen een prima middenvelder en die zag je niet meer plus dat Matusiwa zelf gevaarlijk was. Ook missen we Siem de Jong, dat is net een ander type die eigenlijk een spits kan zijn vanuit het middenveld die in dienst van het elftal kan spelen. Het is mijn inziens geen toeval dat Dolberg totaal niet functioneert in dit team, niemand beweegt voor hem, iedereen komt naar binnen en loopt hem in principe in de weg. Siem de Jong maakt andere spelers beter, daar hebben we er te weinig van. Hij hoeft ook niet perse in de basis, maar als je meer vastigheid nodig hebt en duelkracht, plus scorend vermogen dan heb je Siem de Jong nodig. Dergelijke types worden bij PSV wel gewaardeerd en bij Ajax niet, maar dat maakt wel dat ze in Eindhoven kampioen worden en in Amsterdam niet, Luuk de Jong is typisch een voorbeeld van een speler die heel het team beter maakt.
 
DeSteek77
 
4
18 maart 2019 om 10:01
Voor onze "gelukszoekers" even een aangepast resumé n.a.v. afgelopen weekend: Geluk Ajax: T: Heracles '88 - 1 extra punt U: VVV '88 - 2 extra punten T: Zwolle '85 - 2 extra punten Pech Ajax: T: Heerenveen '91 - 2 minpunten Totaal aan geluk - pech = 3 punten Geluk (of in dit geval doorzettingvermogen/veerkracht) Psv: U: Fortuna '90 - 2 extra punten U: Zwolle '93 - 2 extra punten U: Groningen '86 - 2 extra punten U: Utrecht '86 - 1 extra punt U: Heerenveen '90 - 1 extra punt U: VVV '86 - 2 extra punten Pech Psv: U: Emmen '92 - 2 minpunten Totaal geluk - pech = 8 punten Wel treffend dat het precies het verschil op de ranglijst is. Al vind ik wel dat PSV meer recht heeft op de eerste positie omdat zij nooit zo weggespeeld worden als Ajax uit tegen AZ, Feyenoord en Psv. En vanuit Ajax perspectief vind ik het schandalig dat je met dat spelersmateriaal je zo weg laat spelen.
 
pietverdriet
 
1
18 maart 2019 om 16:05
leuk lijstje. Waarom is bestempel je de ene wedstrijd als geluk en de ander niet? Ik vind scoren in de eerste 5 minuten net zo 'gelukkig' als scoren in de laatste 5 minuten. Als je in de 65 minuut de winnende maakt door een simpel gegeven penalty vindt ik dat ook geluk, of juist in dezelfde minuut niet wint doordat de bal op de paal gaat pech. Maar het idee is leuk hoor. Een 10 voor de moeite.
 
DeSteek77
 
0
19 maart 2019 om 09:03
Bedankt voor je waardering! Ik weet dat geluk een grotere rol speelt dan enkel de laatste 5 minuten. Zo heb je bijvoorbeeld de niet gegeven rode kaarten, penalty's etc. Maar deze zijn eenvoudig op te sommen t.o.v. wedstrijdmomenten. Zoals gezegd vind ik dat PSV terecht bovenaan staat. Ze hebben niet alleen de meeste punten, maar zakken ook minder door de ondergrens dan Ajax tegen AZ, Feyenoord en PSV uit. Daarentegen vind ik de top van Ajax beter. Zij kunnen een hoger niveau op de mat leggen dan Psv, maar gezien het spelersmateriaal is dat niet heel vreemd. Als je kampioen wil worden, zul je ook in die uitwedstrijden partij moeten geven. En als het dan niet loopt zoals tegen AZ en de marge blijft maar 1, dan moet zo'n bal van van de Beek 5 minuten voor tijd gewoon zitten.
 
pietverdriet
 
0
19 maart 2019 om 21:02
oh sorry, het was sarcastisch bedoelt. Scoren in een bepaalde minuut vind ik juist het minst zeggen over geluk of pech. Het is gewoon officiele speeltijd, of het nu minuut 1 of 89 is. Dat clubs het opgeven als het de eerste 85 minuten niet lukt is een zwakte van hen, niet het geluk van een ploeg die wel door gaat. Geluk of pech meet je inderdaad oa aan de dingen die je noemt en ze zijn inderdaad lastiger te meten en niet zo op te sommen. Jouw lijstje is wel makkelijk, maar redelijk zinloos. Chapeau
 
007
 
0
18 maart 2019 om 10:02
Wat Ajax mist zijn nog elf spelers die de fysieke en mentale terugval kunnen opvangen. De spelers geven twee honderd procent in de CL en gisteren was duidelijk te zien dat er jongens zijn die er echt doorheen zitten.Driessen neem ik niet meer serieus. Deze onruststoker heeft bij mij al z`n krediet verspeeld.
 
DeSteek77
 
0
18 maart 2019 om 10:13
In wedstrijden waarin je heel slecht bent, moet je natuurlijk wel scoren als de tegenstander dat nalaat. Die kans 5 minuten voor tijd voor Donny van de Beek moet gewoon zitten. Hij doet veel goede dingen, maar mist net dat laatste beetje om een topper te worden. Zo'n bal moet je rustig langs de keeper schuiven i.p.v. wild overschieten.
 
deuslovult
 
0
18 maart 2019 om 10:23
Frank de Boer legde er ten minste regelmatig de zweep erover heen, verbaal gezien dan. Resulteerde weleens in een ruzie of verbanning van een speler maar stelde wel de boel op scherp. Tactisch vond ik `m niet altijd goed, vrij zwak wellicht, maar ik mis wel iemand die in ieder geval de boel op scherp weet te zetten. Daarnaast walg ik van de huidige egootjes op het veld die puur voor zichzelf voetballen. Er moet echt iets aan de mentaliteit in de opleiding veranderen bij Ajax want daar begint `t al. Verwende ventjes
 
lausho
 
1
18 maart 2019 om 12:48
Speler met de juiste mentaliteit worden door de supporter niet gewaardeerd. Siem de Jong, Klaassen (ook niet bij iedereen geliefd), Veltman, Viergever gewoon nuttige krachten worden niet gewaardeerd. Hun kwaliteiten is exact wat Ajax mist, namelijk spelers die anderen beter maken, sterk zonder bal, vuile meters maken etc. Blind is er daar overigens wel een van, alleen die staat al het hele seizoen op de verkeerde positie, die moet je voor de verdediging zetten en Frenkie een linie verder vooruit. Maargoed, ga maar op zoek naar een nieuwe trainer, Ten Hag was niks, is niks en wordt niks. Buiten het feit dat plan Cruijff nu totaal overhoop ligt, want hij heeft namelijk inspraak in transfers. En je ziet de eerste gevalletjes van middelmaat alweer opduiken, Labyad, voegt niks toe maar ook Kristensen en Orejuela zijn niks beter dan bv. een Sergino Dest uit de Jong Ajax. Terug naar plan Cruijff, alleen nu met een gevulde portemonnee en mensen die echt continuïteit zoeken bij Ajax. Bergkamp en Jonk terug, La Ling erbij en van Gaal polsen als hoofdcoach. Van Gaal is niet geheel Cruijff minded dat weet ik, maar de coach van het eerste elftal moet los staan van het technische beleid bij de club, van Gaal kan met het materiaal dat hij krijgt er het maximale uit halen daar gaat hem om.
 
daveke
 
0
18 maart 2019 om 11:54
Eens dat heb je wel nodig in je elftal maar te weinig clubs hebben dat. Off topic. Gaan we tagliafico nog schorsen voor dat natrappen. Zou wel logisch zijn he?
 
DeSteek77
 
1
18 maart 2019 om 12:16
Nee, dat gaan we ook niet doen met Rosario vanwege die elleboogstoot waar opvallend weinig aandacht aan besteed werd.
 
Rijkaard95
 
0
18 maart 2019 om 16:32
Word hier wel een beetje moe van, dat er nu weer van alles word bij gehaald en gezocht betreffende de selectie. AZ uit is gewoon een lastig potje voor Ajax, ook als iedereen fit is en je hem niet als laatste speelt na een reeks van 8 kort op elkaar zittende wedstrijden bestaande uit: Ajx-Real 13-02, Ajx-Nac 17-02, Ado-Ajx 24-02, Fey-Ajx 27-02, Rea-Ajx 05-03, Ajx-For 10-03, Ajx-Pec 13-03, Az-Ajx 17-03!! Dan tref je ook nog eens een tot op het bot toe gemotiveerd AZ. Net uit de beker geknald door Wii, Al 2x niet geprofiteerd hebben van een misstap van Feyenoord en al vanaf 2016 niet van een top3 club gewonnen. Na mate de 1e helft vordert, word je een soort van weg gespeeld tegen een gretig AZ. Wat opzich kwalijk is, dit komt ook mede omdat we zelf ook de verkeerde keuze’s maken, dit is ook de verdienste van AZ door het vroege storen en fel afjagen. Dan speelt de wind ook nog eens een factor bij een aantal kut ballen/passes, waar toegegeven AZ veel beter op anticipeert. Het frustrerende is dan, dat van hun meerdere kansen juist een soort van kluts bal bij een corner erin gaat. De 2e helft speel je een stuk beter met eerder genoemde in acht nemende, Creëer je zelf ook een aantal kansen en hebben we de pech dat Bizot echt heel goed staat te keepen, gaat z,n bal er wel in moet ik het nog maar zien. Dat we daarna een soort alles of niets spelen en dan AZ nog een paar hele grote kansen krijgt zegt mij dan niet zoveel. PSV speelt mijn inziens veel magerder tegen mindere ploegen, als we van PSV weten te winnen doen we nog steeds mee om de titel en dat zal lastig zat worden met nog 2 extra wedstrijden tegen Juve. Maar al dat gelul over de selectie kan ik niet zoveel mee. We hebben toch een prachtig seizoen met heel veel mooie wedstrijden tot nu toe. Een titel zou geweldig zijn maar mocht het er niet inzitten vind ik het nog steeds een geslaagd seizoen.